جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 22
تاریخ عضویت: شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1221 بار
سپاس‌های دریافتی: 108 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط thunder blitz »

به نظرم در این پروژه الگو برداری های خوبی شده است ، کافی است به نمونه های دیگه هم توجهی کنیم :


 تصویرتصویر 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 تصویرتصویر 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط Sami 1993 »

نکات مهم ( به نظر بنده ) را پر رنگ کردم .

anga2009 نوشته شده:50

مشرق بررسی می کند؛
[External Link Removed for Guests]
با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.



به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هر چند طرح های پیشین ایران در زمینه هواپیماهای جنگنده روندی عادی را در توسعه این محصول نشان می داد اما رونمایی از نمونه هواپیمای جنگی جدید ایران با نام «قاهر313» در 14 بهمن ماه حقیقتاً شوک عجیبی در پیش بینی وضعیت طراحی جنگنده ها در ایران به وجود آورد.

با توجه به ظاهر نامتعارف این هواپیما و مطالب مطرح شده پیرامون آن بر آن شدیم تا در گزارشی در قالب نکته گویی به برخی از ویژگی های قابل استنباط و البته قابل بیان از ظاهر این هوپیما و اطلاعات اعلام شده بپردازیم.

ویژگی های پنهانکاری(رادارگریزی)

طراحی یک هواپیما به نحوی که کمترین بازتاب راداری و حرارتی را داشته باشد از اصول مهم برای به تأخیر انداختن شناسایی هواپیمای خودی توسط سامانه های دشمن است که منجر به افزایش بقاپذیری رزمی می شود.

1- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می توان گفت از این لحاظ قاهر 313 هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.

2- شکل شکسته بال که جالب و عجیب ترین نکته ظاهری قاهر313 است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می کند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.

3- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است

4- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می کنند می شود.

تصویر
قاهر 313 دارای شکل ظاهری پنهانکارانه است

5- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-35 وجود دارد.

6- زائده های اطراف خروجی موتور می تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.

7- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه های ارابه های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر313 دیده می شود.

8- سکان های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته اند.

9- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.

10- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.

تصویر
بخش انتها و خروجی موتور قاهر313

11- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.

ویژگی های پروازی

12- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر313 موجب افزایش مانور پذیری می شود.

13- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.

14- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت های استفاده از آن است.

15- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می دهد طرح آن نزدیک به طرح های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.

16- مزیت های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است زیرا با تولید جریان گردابه ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود.

17- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده (در اینصورت نیاز به نرم افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد)

18- ارابه های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می شود.

19- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از 4 متر تخمین زده می شود.

20- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر313 برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال ها برای سرعت های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از 8 متر باشد.

21- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از 20 درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.

22- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.

23- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.

تصویر
به کانوپی قاهر313 در این تصویر توجه نمایید

24- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر313 به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند.

25- شکل شکستگی بال ها همانطور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-2 اشاره کردیم که نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم ها برای استفاده از اثر سطح است.

26- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می شود خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.

27- طراحی ویژه بال و پیشبال(کانارد) اصلی ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می سازد.

28- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده های فعلی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-25 دارد. ( به ارابه فرود F-7 شباهت هایی دارد )

تصویر
ارابه های فرود قاهر313

29- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.

30- تک چرخه بودن ارابه های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود 12تا 14 و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از 20 تن است.

سامانه ها

31- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر313 به نظر می رسد بخشی از تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.

32- فرم دماغه قاهر313 با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.

33- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت های دیگری دارد که در گزارش بالگرد طوفان-2 به آن پرداخته بودیم.

34- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد.

تصویر
کابین نمونه رونمایی شده از قاهر313

35- تجهیزات مخابراتی و کنترل های سامانه های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی شود.

36- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده های خودکار با الگوریتم های پیشرفته استفاده شده است.

37- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت ویژه ای به نمونه های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.

تصویر
آزمایش صندلی پران بر روی آرمیتا

38- با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیش بال و سکان عمودی و پروازی قاهر313 از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونه های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می کند.

39- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمی شود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونه های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.

40- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه های آزمایشی است.

نکات دیگر

41- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر313 نرم افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.

تصویر
محاسبات سطح مقطع راداری و تحلیل آیرودینامیکی قاهر313

42- مدلسازی قاهر313 در نرم افزارهای پیشرفته طراحی رایانه ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل های آیرودینامیکی با روش های عددی (cfd) با استفاه از نرم افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم افزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزه های مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.

43- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، 2.5 تا 3 سال طول کشیده، نشانه مدیرت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.

44- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.



45- آزمایشات تونل باد نمونه های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر در بخش های مانند پیشبال، سکان عمودی و خروجی موتور تفاوت هایی با نمونه رونمایی شده دیده می شود.

تصویر
آزمایش تونل باد نمونه ای از قاهر

46- از موتور قاهر313 صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.

47- در نمونه فعلی قاهر سامانه های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه های جانبی مانند آنتن های فرستند و گیرنده دیده نمی شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.

48- آزمایشات تونل باد، کارهای نرم افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راه هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می توان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.

49- نمونه رونمایی شده از قاهر313 هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیات های هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.

50- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.

با توجه به فروض فوق، مراحل بعدی توسعه قاهر313 برای رسیدن به نمونه عملیاتی شامل ساخت نمونه هایی برای آزمایشات ایستا(استاتیک) زمینی، ساخت نمونه های پروازی، نمونه هایی برای آزمایشات سامانه های راداری و سلاح در پرواز، پیش نمونه های تولیدی و نمونه های تولیدی اصلی است که انشاالله به همت متخصصان توانمند داخلی و با پشتیبانی و همگرایی مسئولان در چند سال آینده به نتیجه نهایی و تولید انبوه برسد. ضمن آنکه قول سردار وحیدی وزیر دفاع کشورمان که از مسئولان خوشنام و صاحب ایده و تجربه مدیریتی بالا در نیروهای مسلح کشورمان است نیز نباید غافل شد که سخن از آینده نزدیک برای تولید انبوه این جنگنده داده اند.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4643
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4727 بار
سپاس‌های دریافتی: 8756 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .دو سوال 1- نگفتن چرا 313 هست اسمش ؟منظورم اینه که از وسط این همه عدد چرا 313 ؟2- حالا رادارهای ایران قادر به رویتش نسستند ؟
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Junior Poster
Junior Poster
پست: 117
تاریخ عضویت: جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹, ۳:۱۰ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 223 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط conarmis »

فیلمی هم از لحظه تاکسی و پرواز این پرنده هست؟
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط KH.I.A.2500 »

سلام به همه کاربران عزیز؛

منظورم اینه که از وسط این همه عدد چرا 313 ؟
عدد 313 را که دوستان فرمودند از تعداد یاران اصلی امام زمان(ع) گرفته شده، من دلیل منطقی دیگری سراغ ندارم.

حالا رادارهای ایران قادر به رویتش نیسستند ؟
شکل بدنه کمک می کند که این جنگنده سختتر و دیرتر در صفحه رادار(به ویژه رادارهای معمولی) دیده شود و در موقعیت های خاصی هم اصلا" دیده نشود.

در مورد صندلی پرتاب، در تمام صندلی های پرتابی که تا به حال در عکس ها دیده ام، پشت صندلی از سر و گردن خلبان بالاتر است که احتمالا" موجب حفاظت از سر و گردن خلبان می شود. پس این مورد در این جنگنده هم بهتر است لحاظ شود. محل قرارگیری خلبان باید کمی پایینتر باشد تا زانوهای خلبان این قدر بالا نیایند و خلبان هم به سامانه های موجود در کابین، تسلط کافی داشته باشد. ضمن این که این کار سبب کاهش بازتاب امواج راداری می شود.
همانطور که پیداست، طرح کلی جنگنده مشخص شده. بیشترین اصلاحات می ماند برای کابین خلبان که از دیدگاه من کابین خلبان کلا" نیاز به یک بازچینش اساسی دارد. در مورد موتور هم از RD-33 کلا" بیرون بیایید که با دود زیادش اصلا" برای یک جنگنده پنهانکار یا رادارگریز مناسب نیست.

در مورد ظاهر جنگنده، انتظار نداشتم این قدر ابتکار به خرج داده باشند. انصافا" از آن حالت جمود فکری و کج سلیقگی بیرون آمده اند. یادم می آید برخی از عزیزان کارشناس، با اطمینان بر این باور بودند که فعلا" هیچ طرح جنگنده ای در کشور در دست اجرا نیست و خیلی هم روی این موضوع اصرار داشتند. من که خودم انتظار داشتم این بار سکان یک جنگنده دیگر را عوض کرده باشند و به اسم پیشرفته تحویل دهند. بعضی وقت ها باید پذیرفت یک چیزهایی هم هست که ما نمی دانیم!

این موفقیت و گام بلندی که برداشته شده را به همه تبریک می گویم :razz:

  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۱, ۸:۴۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط musican33 »

بالاخره یکی یه من بگه این مدل بود یا ماکت بود یا نمونه اصلی ؟ :-?
New Member
پست: 11
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰, ۹:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 123 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط g.skill »

اقا چنتا سوال دارم

چرا شیشه کاناپی اینقدر غیر شفاف هست؟

ابعاد کابین خلبان به نظر خیلی کوچیک میاد؟

جای حمل بمبهاش کجاست؟

فیلم فرود -برخواست- مانورش چرا نشون نمیدن؟
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 47
تاریخ عضویت: شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹, ۱۰:۵۰ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 120 بار
سپاس‌های دریافتی: 109 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط h_nemesis »

دوستان یک سوال داشتم :
بنظرتون چقدر از فن آوری های rq170 در این هواپیما استفاده شده ؟
عشق را در نقاشی کودکی دیدم که خورشید را سیاه کشیده بود تا صورت پدر کارگرش درآفتاب نسوزد
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 95
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۳:۰۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 104 بار
سپاس‌های دریافتی: 374 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط mahdi42 »

ذکر این نکته ضروریه که تونل باد سوپر سونیک هم با سرعت8 ماخ ایجاد شده


اینم متنش:

[BLOCKQUOTE][BLOCKQUOTE]فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از به نتیجه رسیدن طرح ساخت تونل باد ماورای صوت خبر داد.[/BLOCKQUOTE][/BLOCKQUOTE] به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سردار سرلشکر جعفری در همایش تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت:‌ طرح تونل باد ماورای صوت در دانشگاه جامع امام حسین(ع) به نتیجه رسیده است و می‌تواند در خدمت صنایع فضایی کشور قرار گیرد.

لینک:http://www.mashreghnews.ir/fa/news/190997/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87
تصویر

تنـــهآ شادی زندگـی من این است
که هیچ کس نمیدآند تآ چه انــدازه غمگینــــم
Fast Poster
Fast Poster
پست: 256
تاریخ عضویت: جمعه ۲ دی ۱۳۹۰, ۸:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 375 بار
سپاس‌های دریافتی: 550 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط panda64 »

محفظه تسلیحاتش نشون نداده شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Novice Poster
Novice Poster
پست: 86
تاریخ عضویت: شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰, ۱۲:۰۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 159 بار
سپاس‌های دریافتی: 259 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط e121410 »

منظورم اینه که از وسط این همه عدد چرا 313 ؟
عدد 313 را که دوستان فرمودند از تعداد یاران اصلی امام زمان(ع) گرفته شده، من دلیل منطقی دیگری سراغ ندارم.

313 تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر بودن که با مشرکان که ت 1000 نفر بود جنگیدن و پیروز شدن سال اول یا دوم هجری بود
Major
Major
پست: 270
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱, ۱۰:۰۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 227 بار
سپاس‌های دریافتی: 1195 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط 144 »

e121410 نوشته شده:منظورم اینه که از وسط این همه عدد چرا 313 ؟
عدد 313 را که دوستان فرمودند از تعداد یاران اصلی امام زمان(ع) گرفته شده، من دلیل منطقی دیگری سراغ ندارم.

313 تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر بودن که با مشرکان که ت 1000 نفر بود جنگیدن و پیروز شدن سال اول یا دوم هجری بود


آقا چرا شلوغش میکنی تصویر جناب پروانه فرمودند عدد313 در حروف ابجد مربوط به نرگس و گل ایشان می باشد در اصل گفتند 313 اسم پروژه بوده تصویر
قفل شده

بازگشت به “اخبار نظامي”