جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 1344
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶, ۱۲:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3023 بار
- سپاسهای دریافتی: 4754 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
در مورد ورودی هوا که خب F22 یک هواپیمای دو موتوره ست و F313 تک موتوره.
در مورد طراحی کاکپیت هم صد درصد این طراحی نهایی نیست. حتما باید اون کابل ها پوشیده بشه و ...
اگر هم فرض کنیم هواپیمای رونمایی شده ماکت باشه "چون تخصصی ندارم نمیتونم بگم هست یا نه " در اینکه ایران به تکنولوژی ساخت این نوع جنگنده و به این حد تکنولوژی رسیده شکی نیست.
شاید برخی حرکات سیاسی باعث شده این رونمایی کمی عجولانه و ناقص به نظر برسه."منظور مقابله با جنگ روانی و اینها ..."
اما چیزی از توانایی ایران کم نمیکنه.
در مورد طراحی کاکپیت هم صد درصد این طراحی نهایی نیست. حتما باید اون کابل ها پوشیده بشه و ...
اگر هم فرض کنیم هواپیمای رونمایی شده ماکت باشه "چون تخصصی ندارم نمیتونم بگم هست یا نه " در اینکه ایران به تکنولوژی ساخت این نوع جنگنده و به این حد تکنولوژی رسیده شکی نیست.
شاید برخی حرکات سیاسی باعث شده این رونمایی کمی عجولانه و ناقص به نظر برسه."منظور مقابله با جنگ روانی و اینها ..."
اما چیزی از توانایی ایران کم نمیکنه.
ناگهان چقدر زود دیر میشود !
- پست: 1102
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
- محل اقامت: ارومیه
- سپاسهای ارسالی: 12686 بار
- سپاسهای دریافتی: 11782 بار
- تماس:
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
[External Link Removed for Guests]
ACIG.org
ACIG.org
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
- پست: 291
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹, ۱۲:۳۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 452 بار
- سپاسهای دریافتی: 762 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
منم یه نظر داشتم.
جایگاه خلبان با اینکه میتونست عقبتر قرار بگیره خیل جلو اومده.از نظر طولی خیلی بزرگه واز نظر عرضی خیلی کوچک.حتی مشخص بود نمایشگر ها رو دقیقه 90 نصب کردن.سیستم کنترلی که نصب کرده بودن از نوع هیدرولیک بود در حالی که برای کنترل ای ن هواپیما نیاز به سیستم دیجیتال هست با یه کامپیوتر پیشرفته.دماغه میتونست بزرگتر باشه.جایگاه تسلیحات کوچیکه.توپ داخلی نداره.با این اندازه طبق توضیحات ویکی پدیا موتور General Electric J85 رو میشه نصب کرد یعنی همون موتور f-5 که اصلا قدرت کافی برای نیاز های نیروی هوایی نداره.قبلا هم گفتم بالهای عقبی زیادی ضخیمند که حتما یا جای حمل سوخته و یا رادار پردازش زمینی.به نظرم این یه ماکت کوچکتر بود که در طی ساخت یه هواپیما ساخته میشه.اگه همه چیز رو 40 درصد بزرگتر کنیم میشه یه جنگنده کامل.
البته هیچ دلیلی نداره که نمونه بزرگترش ساخته نشده باشه.البته من مطمئنم که این هواپیما ساخته میشه.
جایگاه خلبان با اینکه میتونست عقبتر قرار بگیره خیل جلو اومده.از نظر طولی خیلی بزرگه واز نظر عرضی خیلی کوچک.حتی مشخص بود نمایشگر ها رو دقیقه 90 نصب کردن.سیستم کنترلی که نصب کرده بودن از نوع هیدرولیک بود در حالی که برای کنترل ای ن هواپیما نیاز به سیستم دیجیتال هست با یه کامپیوتر پیشرفته.دماغه میتونست بزرگتر باشه.جایگاه تسلیحات کوچیکه.توپ داخلی نداره.با این اندازه طبق توضیحات ویکی پدیا موتور General Electric J85 رو میشه نصب کرد یعنی همون موتور f-5 که اصلا قدرت کافی برای نیاز های نیروی هوایی نداره.قبلا هم گفتم بالهای عقبی زیادی ضخیمند که حتما یا جای حمل سوخته و یا رادار پردازش زمینی.به نظرم این یه ماکت کوچکتر بود که در طی ساخت یه هواپیما ساخته میشه.اگه همه چیز رو 40 درصد بزرگتر کنیم میشه یه جنگنده کامل.
البته هیچ دلیلی نداره که نمونه بزرگترش ساخته نشده باشه.البته من مطمئنم که این هواپیما ساخته میشه.
آخرین ويرايش توسط 1 on saeid 7, ويرايش شده در 0.
- پست: 82
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹, ۱:۱۷ ب.ظ
- محل اقامت: ایران
- سپاسهای ارسالی: 336 بار
- سپاسهای دریافتی: 583 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:سلام .دو سوال 1- نگفتن چرا 313 هست اسمش ؟منظورم اینه که از وسط این همه عدد چرا 313 ؟2- حالا رادارهای ایران قادر به رویتش نسستند ؟
بسمه تعالی
سلام علی آل یاسین
جواب مبسوط رو قبلا در جای دیگری دادم که در نقل قول زیر میگذارم:
نجف47 نوشته شده:بسمه تعالی
با سلام
...... نام مقدس" قاهر"اسم فاعل و اسم صفاتی ذات حضرت باری تعالی جل اسمه هست و از مصدر "قَهَرَ" یعنی غالب و چیره شونده و ایضا از اسماء و از اسامی صفاتی ذات مقدسه آقا امیرالمؤمنین ارواحنا فداه که در ادعیه ماثوره ما آمده" یا قاهرالعدو یا والی الولی یا مظهر العجایب یا مرتضی علی..." و 313 هم دو تعبیر دارد یکی اینکه عدد اصحاب غزوه بدر ذات مقدسه آقا رسول الله(ص) و ارواحنافداه و همچنین عدد اصحاب خاص صاحب و آقامون مهدی فاطمه ارواحنا فداهما هست و دوم اینکه این عدد مقدس به حروف ابجد(ابجد کبیر) نام مقدسه بی بی نرجس خاتون والده ماجده عظیمة الشان آقا امام زمان حضرت حجة ابن الحسن العسکری ارواحنا فداهما میباشد.....***
ما توی مملکتمون سلاح ها مون رو که برای جهاد فی سبیل الله و جنگ بادشمنان و معاندان دین خدا میسازیم و بر اساس ارادت قلبی و توکل و تکیه ایکه به خدای سبحان و اهل بیت(ع) داریم بدینوسیله
با این نامها استعانت میجوییم و این مربوط به کششها و جذبه های درونی انسان هست که در بالاترین و مهمترین عرصه های زندگیش تکیه و استعانت به ارکانی کند که قلب و معرفتش در بیشتر اوقات شبانه روزش همراه و ندیم باطنی اوست. لذا در این مقوله مهم زندگی انسان یعنی دفاع و جنگ که برای اهداف و ارزشهای مقدسی هم باشه و هست هیچ معین و تکیه گاهی بهتر و بالاتر خدای متعال و ذوات مقدسه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نبوده و نیست و نخواهد بود.
چون دفاع و جنگ از عرصه های سخت و پر از انواع آزمایش و امتحان سخت برای انسان است و در این لحظات سخت ، انسان فطرتا و حتی بطور طبیعی به هر فرصتی در پی استعانت و مددخواهی از ناحیه کسی میگردد که قادر و غالب و معین در همه لحظات سخت است و بدینوسیله به او تمسک میجوید...فلذا این نام گزاری ها به نوعی تصریح و تبلور ابراز ارادت و گرایشها و تعلقات قلبی و اعتقادی درامور مهمه ماست.
یا علی مدد
عشق و معرفت حسین(ع) و مهدی فاطمه(عج) ضامن پیروزی و قوام و بقای ماست.
به کاوش مژه از گور تا نجف بروم...........اگر به هند خاکم کنی یا به تتار
به کاوش مژه از گور تا نجف بروم...........اگر به هند خاکم کنی یا به تتار
- پست: 320
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹, ۳:۴۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 694 بار
- سپاسهای دریافتی: 1535 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
saeid 7 نوشته شده:منم یه نظر داشتم.
جایگاه خلبان با اینکه میتونست عقبتر قرار بگیره خیل جلو اومده.از نظر طولی خیلی بزرگه واز نظر عرضی خیلی کوچک.حتی مشخص بود نمایشگر ها رو دقیقه 90 نصب کردن.سیستم کنترلی که نصب کرده بودن از نوع هیدرولیک بود در حالی که برای کنترل ای ن هواپیما نیاز به سیستم دیجیتال هست با یه کامپیوتر پیشرفته.دماغه میتونست بزرگتر باشه.جایگاه تسلیحات کوچیکه.توپ داخلی نداره.با این اندازه طبق توضیحات ویکی پدیا موتور General Electric J85 رو میشه نصب کرد یعنی همون موتور f-5 که اصلا قدرت کافی برای نیاز های نیروی هوایی نداره.قبلا هم گفتم بالهای عقبی زیادی ضخیمند که حتما یا جای حمل سوخته و یا رادار پردازش زمینی.به نظرم این یه ماکت کوچکتر بود که در طی ساخت یه هواپیما ساخته میشه.اگه همه چیز رو 40 درصد بزرگتر کنیم میشه یه جنگنده کامل.
البته هیچ دلیلی نداره که نمونه بزرگترش ساخته نشده باشه.البته من مطمئنم که این هواپیما ساخته میشه.
خیر اندازه واقعی هست!
طول این هواپیما مناسبه و کاکپیتش هم در جای مناسبی قرار داره!
در ضمن یدونه موتور جی85 هم برای این کافی نیست و به نظرم موتورش چیز دیگه ای هست و یا خواهد بود.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند :هركس ميخواهد از اصحاب قائم (علیه السلام) باشد، می بایست که منتظر باشد وبر اساس ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حالی که منتظر است.
« من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظرو ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسي ج 52 / ص 140)
صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی 
در ابتدا بنده نیز این دستاورد بسیار ارزشمند را خدمت یکایک دست اندرکاران و علاقه مندان به مسائل هوایی تبریک عرض مینمایم. دوستانیکه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل هوافضا و پروسه ساخت نمونه های مقیاس اصلی از روی نقشه های مرجع آشنایی دارند, بخوبی از دشواری های این عمل آگاه هستند و حال آنکه این نمونه بطور کامل توسط متخصصین داخلی, طراحی و مقیاسگذاری گردیده است. انجام این عمل در جایگاه خود نه تنها یک حرکت بسیار عالی, بلکه یک جهش تکنولوژی در راستای طراحی و آنالیز اشکال فضایی غیر متعارف نیز محسوب میگردد. با اینحال تعدادی از دوستان از بنده درخواست نمودند تا نظر فنی و بررسی تحلیلی خود در خصوص جنگنده F-313 را ارائه نمایم و علارقم عدم میل باطنی به انجام این عمل در شرایط فعلی که اطلاعات موثقی از پروژه در دسترس نیست, بررسی اجمالی از خصوصیات فیزیکی در نمونه مذکور خواهیم داشت.
پیش از هرچیز اشاره ای داشته باشم به نقل قول جناب [COLOR=#0070C0]Gava گرامی که از نظر بنده بهترین تحلیل مستقیم تاپیک تا این لحظه بوده است و دوستان عزیز را یکبار دیگر دعوت به مطالعه آن مینمایم. همانطور که اشاره شد, هواپیمای مذکور یک نمونه Mock Up یا پیش نمونه از طرح اصلی میباشد که صرفا" در بخش بدنه و طراحی کلی, منطبق با مقیاس اصلی ساخته شده است. هرچند برخی دوستان معتقد هستند این یک نمونه اصلی است, اما در ادامه با بررسی موارد موجود, این ادعا تا حد زیادی شفاف میشود. بدنه متشکل از Canard های جناحی با شکل استاندارد و متناسب با و ساختار کلی میباشد که در اصل نقش Aileron های پروازی و کنترل دوران هواپیما حول محور طولی (Longitudinal Axis) و ایجاد حرکت Roll را بر عهده دارند. در ادامه بال های اصلی در قسمت انتها همراه با سطوح متحرک در نقش اصلی Elevator قرار گرفته اند که در بخش نهایی شاهد حرکت متمایل به پایین و ایجاد Downward Cranked بوده اند. در نهایت 2 سکان عمودی با زاویه مایل همراه با Rudder بر روی انتهای بدنه قرار گرفته اند. وضعیت Vertical Stabilizer و Canard ها در بهترین حالت ممکن هستند اما ایجاد Down Crank در Wing Tip ها با وجود سکان عمودی, کاری غیر ضروری به نظر میرسد مگر آنکه هواپیمای مذکور از لحاظ حفظ تعادل حول محوری عمودی (Vertical Axes) دچار مشکل بوده باشد. بطور کلی این قبیل طراحی های Combined از فرامین مشترک بهره میبرند, بگونه ای که Aileron و Elevator و حتی بعضا Rudder ها ممکن است در وضعیت های مختلف, نقش یکدیگر را بطور مشترک ایفا نمایند. لذا کنترل این سطوح تنها با استفاده از کامپیوترهای هوشمند و سامانه Fly By Wire ممکن است که هر لحظه میتوانند با توجه به موقعیت و مختصات هواپیما, فرامین لازم را بر اساس درخواست خلبان بصورت نامنظم و کاربردی اجرا نمایند. در یک جمع بندی کلی طراحی سطوح اصلی بدنه بسیار عالی هستند اما وجود سربال های دارای زاویه Dihedral منفی در این طراحی از لحاظ عملی چندان مناسب نیست مگر در جهت جبران کم کاری سکان های عمودی و عدم توانایی تثبیت تعادل حول محور طولی. همچنین این حالت باعث عدم توانایی نصب Launcher و Pylon های اضافه جهت حمل تسلیحات و مخازن سوخت External در زیر بال اصلی میگردد (در طراحی بال ها به روش Canard و Tandem , جایگاه [SIZE=100]ف بال اصلی تغییر مینماید) .
[External Link Removed for Guests]
تعادل عمودی با استفاده از Stabilizer
دومین بخش بسیار مهم در محفظه و جایگاه موتور نهفته است. این هواپیما به هیچ عنوان توانایی استفاده از موتور RD-33 را ندارد و اساسا" قطر بدنه, خروجی موتور و مداخل ورودی هوای آن بسیار کوچکتر از حداقل نیازهای RD-33 هستند. در بهترین حالت موتورهایی با ابعاد خانواده J-85 متناسب با مشخصات ظاهری F-313 [SIZE=100]اشند . هرچند در این نمونه هیچ موتوری وجود ندارد و اساسا" Engine Bay آن خالی است! با توجه به مشخصات Cockpit (در ادامه بیشتر بررسی میگردند) و عدم وجود Throttle و سایر سامانه های کنترل کننده Jet (غیر از چند نمایشگر کوچک EGT و N1 فاقد ), گویا تاکنون تمهیدات ویژه ای جهت نصب موتور بر روی قاهر اندیشیده نشده است و این بخش همچنان در حال توسعه است. با اینحال خروجی موتور فاقد سیستم Thrust Vectoring و بردار کنترل رانش میباشد و لذا در اولین نگاه, این جنگنده قابلیت برخاست از ناوهواپیمابر و انجام عملیات Offshore را ندارد (در پاسخ به فرضیه مذکور) . شکل خروجی موتور همراه با زوایای خاص میباشد و میتوان در آنها از مواد Heat Ablator و جاذب گرما استفاده نمود, هرچند در نمونه Mock Up اثری از تکنولوژی Heat Ablating دیده نمیشود و گازهای خروجی مستقیما" به خارج هدایت میشوند (تحلیل مشرق در خصوص ترکیب آنها با هوای سرد سطوح بالا و پایین چندان صحیح نیست زیرا این ناحیه در معرض بیشترین Separation و جدایش هوای سطح قرار دارد). ابعاد ورودی های هوا هرچند کوچک به نظر میرسند اما برای موتوری در ابعاد J85 (متناسب ترین نوع با بدنه) کافی به نظر میرسند.
[External Link Removed for Guests]
موتور فاقد Thrust Vectoring و Heat Ablator
اما سومین بخش تحلیل متعلق به Cockpit و به نوعی ضعیفترین قسمت طراحی بازمیگردد. بطور کلی پیکربندی و Configuration کابین اعم از جایگاه قرارگیری خلبان و سایر ادوات کنترلی در بدترین حالت ممکن قرار دارند. برخی از دوستان به فاصله و محل قرارگیری زانوهای خلبان اشاره داشتند که کاملا" صحیح است و جایگاه وی بیشتر مشابه نشستن در شبیه ساز پرواز و Simulator است. متاسفانه این وضعیت اشتباه, در خصوص محل قرارگیری صندلی و فاصله خالی پشت آن به بالاترین حد ممکن میرسد. البته بازهم باید اشاره داشت وجود این موارد در نمونه Mock Up و پیش ساخت کاملا" طبیعی هستند و قطعا" در نمونه های صنعتی و آزمایشی اصلاح میگردند. متاسفانه Ergonomy آلات دقیق و ترکیب MFD و Alternative Indicator ها در حالت کاربردی و عملیاتی قرار ندارند و گویا آلات مختلف از هواپیماهای [SIZE=100]ناگون جمع اوری و نهایتا" بر روی این نمونه نصب گردیده اند. در پرواز هواپیماهای Glass Cockpit همواره از 2 گروه نشاندهنده های دیجیتال به عنوان Primary (اصلی) و همچنین آنالوگ به عنوان Alternative و Back Up در مواقع اضطراری استفاده میشود (این چیدمان در هواپیماهای Semi Glass Cockpit متفاو ت است ) . نشاندهنده های آنالوگ همیشه دارای اولویت بندی هستند و به عنوان مثال مهمترین آنها Attitude (وضعیت نما), Air Speed (سرعت نما) و Altimeter (ارتفاع سنج) میباشند که متاسفانه در اینجا مهمترین آنها جزء کوچکرین نشاندهنده ها میباشد!
[External Link Removed for Guests]
قرارگیری زانوهای خلبان از [SIZE=100]ه دنه
Canopy از جنس الیاف شفاف و البته بسیار بی کیفیت و همراه با موج است که بازهم در نمونه پیش ساز به عنوان یک عیب محسوب نمیگردد اما در بحث پرواز و مخصوصا" رادارگریزی دارای معایب فراوان است. جنس Canopy در یک هواپیمای رادارگریز و مافوق صوت بسیار مهم است و هرچه کیفیت آن بالاتر باشد, خلل و فرج و امواج نیز در آن کمتر هستند. اینطور که پیداست سیستم باز و بست آن نیز فعلا" بصورت دستی انجام میشود. موقعیت قرارگیری Stick در Cockpit با توجه به وضعیت اشتباه خلبان, تقریبا" مناسب است. اما این بخش نه تنها مجهز به سامانه Fly By Wire نیست, بلکه بر خلاف تحلیل مشرق, در این نمونه از فشار هیدرولیک نیز خبری نیست زیرا اساسا" موتور و پمپ جهت تامین این فشار وجود ندارد. احتمالا" نمونه Mock Up مجهز به شبکه Push-Pull Tubes و Connecting Rods جهت انجام فرامین در سطوح کنترلی میباشد. در این سیستم تمام سطوح توسط شبکه ای متشکل از مفتول و بازوهای فلزی و یا لاستیک مصنوعی به Stick و سایر Handle های کنترلی متصل میشوند و ممکن است در میانه مسیر, بازوهای شبکه توسط جک های گازی تقویت گردند. این سامانه بیشتر در گلایدرها و هواپیماهای بدون موتور مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال با فرض نصب موتور و وجود فشار Hydraulic, بازهم این سیستم توانایی تطبیق با کامپیوتر مرکزی جهت حفظ تعادل پیشرفته و اجرای فرامین Combination و ترکیبی را نخواهد داشت و شاید دلیل استفاده از طراحی Down Crank در انتهای بال ها نیز در این مورد نهفته باشد .... به هر حال این بخش نمیتواند پاسخگوی تمام نیازهای نمونه نهایی در میدان نبرد باشد و قطعا" باید مورد بازبینی قرار بگیرد.
[External Link Removed for Guests]
شماتیک By Wire
[External Link Removed for Guests]
سامانه Fly By Wire در جنگنده F-18
در چهارمین بخش تحلیل به سراغ مشخصات کلی بدنه میرویم. جنس این ماکت هرآنچه باشد قطعا" با نمونه نهایی یکی نیست! برخی دوستان به وجود خطوط متعدد و زوایای نامنظم در ساخت بدنه اشاره داشتند و عده ای دیگر آن را با بدنه موشک مقایسه نمودند که این قیاس از اساس اشتباه است. موشک با یک هدف و صرفا" برای یکبار پرواز ساخته میشود اما بدنه هواپیما اینگونه نیست و کوچکترین ناهمواری در پروسه ساخت میتواند موجب ایجاد Parasite Drag و اختلال در امر پرواز گردد. لذا نمونه نهایی بطور قطع فاقد این خطوط و ناهمواری های ناشی از ساخت غیر صنعتی میباشد. ارابه های فرود بسیار ضعیف و غیر متناسب با ابعاد و نقش جنگنده هستند. قطعا" این بخش نیز در نمونه اصلی دستخوش تغییرات و افزایش مقاومت میگردد. هرچند فعلا" قابلیت Retractable و جمع نمودن آنها فراهم نیست و این بخش نیز یک چالش عظیم در طراحی جنگنده های اینچنین محسوب میگردد. برخی دوستان به وجود یک سیم و ارتباط آن با هواپیما اشاره داشتند. هرچند Connector و سوکت این اتصال کاملا" مشابه GPU یا همان Ground Power Unit (اتصال ژنراتور زمینی به هواپیما برای تامین برق پیش از استارت موتور) میباشد, اما کابل ارتباطی گویای استفاده از برق تکفاز شهری است! احتمالا" این برق برای کارکرد فرضی صفحات نمایش دهنده MFD (مخفف Multi-Function Display یا همان نمایشگرهای چند منظوره) مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال بر اساس استانداردهای جهانی, سامانه های الکترونیکی هواپیما از برق Directional Current یا همان DC بهره میرند و احتمالا" برق خارجی با جریان AC توسط Rectifier داخلی خارجی به جریان DC تبدیل میگردد.
[External Link Removed for Guests]
GPU به ساکن
در یک جمع بندی کلی پروژه قاهر 313 در جایگاه خود به عنوان یک نمونه Mock Up بسیار عالی است و نباید انتظاراتی بیش از آن داشت. تمام موارد و نقایص فوق قطعا" بخش کوچکی از مشکلات متعدد این پروژه بزرگ هستند و متخصصان کشور همچنان راه زیادی برای تولید نمونه نهایی آن در پیش دارند. اما یک موضوع بسیار مهم در بسترسازی تکنولوژی های اینچنین است, بگونه ای که تا پیش از این امکان ساخت و تولید انبوه این سطح از تکنولوژی بال و بدنه و همچنین Avionic و سایر سیستم های هوایی پیچیده در کشور وجود نداشته است و برای انجام آن باید از هم اکنون سرمایه گذاری وسیع نمود. به امید انجام Maiden Flight و تولید انبوه F-313 در آینده نزدیک ...
موفق باشید

در ابتدا بنده نیز این دستاورد بسیار ارزشمند را خدمت یکایک دست اندرکاران و علاقه مندان به مسائل هوایی تبریک عرض مینمایم. دوستانیکه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل هوافضا و پروسه ساخت نمونه های مقیاس اصلی از روی نقشه های مرجع آشنایی دارند, بخوبی از دشواری های این عمل آگاه هستند و حال آنکه این نمونه بطور کامل توسط متخصصین داخلی, طراحی و مقیاسگذاری گردیده است. انجام این عمل در جایگاه خود نه تنها یک حرکت بسیار عالی, بلکه یک جهش تکنولوژی در راستای طراحی و آنالیز اشکال فضایی غیر متعارف نیز محسوب میگردد. با اینحال تعدادی از دوستان از بنده درخواست نمودند تا نظر فنی و بررسی تحلیلی خود در خصوص جنگنده F-313 را ارائه نمایم و علارقم عدم میل باطنی به انجام این عمل در شرایط فعلی که اطلاعات موثقی از پروژه در دسترس نیست, بررسی اجمالی از خصوصیات فیزیکی در نمونه مذکور خواهیم داشت.
پیش از هرچیز اشاره ای داشته باشم به نقل قول جناب [COLOR=#0070C0]Gava گرامی که از نظر بنده بهترین تحلیل مستقیم تاپیک تا این لحظه بوده است و دوستان عزیز را یکبار دیگر دعوت به مطالعه آن مینمایم. همانطور که اشاره شد, هواپیمای مذکور یک نمونه Mock Up یا پیش نمونه از طرح اصلی میباشد که صرفا" در بخش بدنه و طراحی کلی, منطبق با مقیاس اصلی ساخته شده است. هرچند برخی دوستان معتقد هستند این یک نمونه اصلی است, اما در ادامه با بررسی موارد موجود, این ادعا تا حد زیادی شفاف میشود. بدنه متشکل از Canard های جناحی با شکل استاندارد و متناسب با و ساختار کلی میباشد که در اصل نقش Aileron های پروازی و کنترل دوران هواپیما حول محور طولی (Longitudinal Axis) و ایجاد حرکت Roll را بر عهده دارند. در ادامه بال های اصلی در قسمت انتها همراه با سطوح متحرک در نقش اصلی Elevator قرار گرفته اند که در بخش نهایی شاهد حرکت متمایل به پایین و ایجاد Downward Cranked بوده اند. در نهایت 2 سکان عمودی با زاویه مایل همراه با Rudder بر روی انتهای بدنه قرار گرفته اند. وضعیت Vertical Stabilizer و Canard ها در بهترین حالت ممکن هستند اما ایجاد Down Crank در Wing Tip ها با وجود سکان عمودی, کاری غیر ضروری به نظر میرسد مگر آنکه هواپیمای مذکور از لحاظ حفظ تعادل حول محوری عمودی (Vertical Axes) دچار مشکل بوده باشد. بطور کلی این قبیل طراحی های Combined از فرامین مشترک بهره میبرند, بگونه ای که Aileron و Elevator و حتی بعضا Rudder ها ممکن است در وضعیت های مختلف, نقش یکدیگر را بطور مشترک ایفا نمایند. لذا کنترل این سطوح تنها با استفاده از کامپیوترهای هوشمند و سامانه Fly By Wire ممکن است که هر لحظه میتوانند با توجه به موقعیت و مختصات هواپیما, فرامین لازم را بر اساس درخواست خلبان بصورت نامنظم و کاربردی اجرا نمایند. در یک جمع بندی کلی طراحی سطوح اصلی بدنه بسیار عالی هستند اما وجود سربال های دارای زاویه Dihedral منفی در این طراحی از لحاظ عملی چندان مناسب نیست مگر در جهت جبران کم کاری سکان های عمودی و عدم توانایی تثبیت تعادل حول محور طولی. همچنین این حالت باعث عدم توانایی نصب Launcher و Pylon های اضافه جهت حمل تسلیحات و مخازن سوخت External در زیر بال اصلی میگردد (در طراحی بال ها به روش Canard و Tandem , جایگاه [SIZE=100]ف بال اصلی تغییر مینماید) .
[External Link Removed for Guests]
تعادل عمودی با استفاده از Stabilizer
دومین بخش بسیار مهم در محفظه و جایگاه موتور نهفته است. این هواپیما به هیچ عنوان توانایی استفاده از موتور RD-33 را ندارد و اساسا" قطر بدنه, خروجی موتور و مداخل ورودی هوای آن بسیار کوچکتر از حداقل نیازهای RD-33 هستند. در بهترین حالت موتورهایی با ابعاد خانواده J-85 متناسب با مشخصات ظاهری F-313 [SIZE=100]اشند . هرچند در این نمونه هیچ موتوری وجود ندارد و اساسا" Engine Bay آن خالی است! با توجه به مشخصات Cockpit (در ادامه بیشتر بررسی میگردند) و عدم وجود Throttle و سایر سامانه های کنترل کننده Jet (غیر از چند نمایشگر کوچک EGT و N1 فاقد ), گویا تاکنون تمهیدات ویژه ای جهت نصب موتور بر روی قاهر اندیشیده نشده است و این بخش همچنان در حال توسعه است. با اینحال خروجی موتور فاقد سیستم Thrust Vectoring و بردار کنترل رانش میباشد و لذا در اولین نگاه, این جنگنده قابلیت برخاست از ناوهواپیمابر و انجام عملیات Offshore را ندارد (در پاسخ به فرضیه مذکور) . شکل خروجی موتور همراه با زوایای خاص میباشد و میتوان در آنها از مواد Heat Ablator و جاذب گرما استفاده نمود, هرچند در نمونه Mock Up اثری از تکنولوژی Heat Ablating دیده نمیشود و گازهای خروجی مستقیما" به خارج هدایت میشوند (تحلیل مشرق در خصوص ترکیب آنها با هوای سرد سطوح بالا و پایین چندان صحیح نیست زیرا این ناحیه در معرض بیشترین Separation و جدایش هوای سطح قرار دارد). ابعاد ورودی های هوا هرچند کوچک به نظر میرسند اما برای موتوری در ابعاد J85 (متناسب ترین نوع با بدنه) کافی به نظر میرسند.
[External Link Removed for Guests]
موتور فاقد Thrust Vectoring و Heat Ablator
اما سومین بخش تحلیل متعلق به Cockpit و به نوعی ضعیفترین قسمت طراحی بازمیگردد. بطور کلی پیکربندی و Configuration کابین اعم از جایگاه قرارگیری خلبان و سایر ادوات کنترلی در بدترین حالت ممکن قرار دارند. برخی از دوستان به فاصله و محل قرارگیری زانوهای خلبان اشاره داشتند که کاملا" صحیح است و جایگاه وی بیشتر مشابه نشستن در شبیه ساز پرواز و Simulator است. متاسفانه این وضعیت اشتباه, در خصوص محل قرارگیری صندلی و فاصله خالی پشت آن به بالاترین حد ممکن میرسد. البته بازهم باید اشاره داشت وجود این موارد در نمونه Mock Up و پیش ساخت کاملا" طبیعی هستند و قطعا" در نمونه های صنعتی و آزمایشی اصلاح میگردند. متاسفانه Ergonomy آلات دقیق و ترکیب MFD و Alternative Indicator ها در حالت کاربردی و عملیاتی قرار ندارند و گویا آلات مختلف از هواپیماهای [SIZE=100]ناگون جمع اوری و نهایتا" بر روی این نمونه نصب گردیده اند. در پرواز هواپیماهای Glass Cockpit همواره از 2 گروه نشاندهنده های دیجیتال به عنوان Primary (اصلی) و همچنین آنالوگ به عنوان Alternative و Back Up در مواقع اضطراری استفاده میشود (این چیدمان در هواپیماهای Semi Glass Cockpit متفاو ت است ) . نشاندهنده های آنالوگ همیشه دارای اولویت بندی هستند و به عنوان مثال مهمترین آنها Attitude (وضعیت نما), Air Speed (سرعت نما) و Altimeter (ارتفاع سنج) میباشند که متاسفانه در اینجا مهمترین آنها جزء کوچکرین نشاندهنده ها میباشد!
[External Link Removed for Guests]
قرارگیری زانوهای خلبان از [SIZE=100]ه دنه
Canopy از جنس الیاف شفاف و البته بسیار بی کیفیت و همراه با موج است که بازهم در نمونه پیش ساز به عنوان یک عیب محسوب نمیگردد اما در بحث پرواز و مخصوصا" رادارگریزی دارای معایب فراوان است. جنس Canopy در یک هواپیمای رادارگریز و مافوق صوت بسیار مهم است و هرچه کیفیت آن بالاتر باشد, خلل و فرج و امواج نیز در آن کمتر هستند. اینطور که پیداست سیستم باز و بست آن نیز فعلا" بصورت دستی انجام میشود. موقعیت قرارگیری Stick در Cockpit با توجه به وضعیت اشتباه خلبان, تقریبا" مناسب است. اما این بخش نه تنها مجهز به سامانه Fly By Wire نیست, بلکه بر خلاف تحلیل مشرق, در این نمونه از فشار هیدرولیک نیز خبری نیست زیرا اساسا" موتور و پمپ جهت تامین این فشار وجود ندارد. احتمالا" نمونه Mock Up مجهز به شبکه Push-Pull Tubes و Connecting Rods جهت انجام فرامین در سطوح کنترلی میباشد. در این سیستم تمام سطوح توسط شبکه ای متشکل از مفتول و بازوهای فلزی و یا لاستیک مصنوعی به Stick و سایر Handle های کنترلی متصل میشوند و ممکن است در میانه مسیر, بازوهای شبکه توسط جک های گازی تقویت گردند. این سامانه بیشتر در گلایدرها و هواپیماهای بدون موتور مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال با فرض نصب موتور و وجود فشار Hydraulic, بازهم این سیستم توانایی تطبیق با کامپیوتر مرکزی جهت حفظ تعادل پیشرفته و اجرای فرامین Combination و ترکیبی را نخواهد داشت و شاید دلیل استفاده از طراحی Down Crank در انتهای بال ها نیز در این مورد نهفته باشد .... به هر حال این بخش نمیتواند پاسخگوی تمام نیازهای نمونه نهایی در میدان نبرد باشد و قطعا" باید مورد بازبینی قرار بگیرد.
[External Link Removed for Guests]
شماتیک By Wire
[External Link Removed for Guests]
سامانه Fly By Wire در جنگنده F-18
در چهارمین بخش تحلیل به سراغ مشخصات کلی بدنه میرویم. جنس این ماکت هرآنچه باشد قطعا" با نمونه نهایی یکی نیست! برخی دوستان به وجود خطوط متعدد و زوایای نامنظم در ساخت بدنه اشاره داشتند و عده ای دیگر آن را با بدنه موشک مقایسه نمودند که این قیاس از اساس اشتباه است. موشک با یک هدف و صرفا" برای یکبار پرواز ساخته میشود اما بدنه هواپیما اینگونه نیست و کوچکترین ناهمواری در پروسه ساخت میتواند موجب ایجاد Parasite Drag و اختلال در امر پرواز گردد. لذا نمونه نهایی بطور قطع فاقد این خطوط و ناهمواری های ناشی از ساخت غیر صنعتی میباشد. ارابه های فرود بسیار ضعیف و غیر متناسب با ابعاد و نقش جنگنده هستند. قطعا" این بخش نیز در نمونه اصلی دستخوش تغییرات و افزایش مقاومت میگردد. هرچند فعلا" قابلیت Retractable و جمع نمودن آنها فراهم نیست و این بخش نیز یک چالش عظیم در طراحی جنگنده های اینچنین محسوب میگردد. برخی دوستان به وجود یک سیم و ارتباط آن با هواپیما اشاره داشتند. هرچند Connector و سوکت این اتصال کاملا" مشابه GPU یا همان Ground Power Unit (اتصال ژنراتور زمینی به هواپیما برای تامین برق پیش از استارت موتور) میباشد, اما کابل ارتباطی گویای استفاده از برق تکفاز شهری است! احتمالا" این برق برای کارکرد فرضی صفحات نمایش دهنده MFD (مخفف Multi-Function Display یا همان نمایشگرهای چند منظوره) مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال بر اساس استانداردهای جهانی, سامانه های الکترونیکی هواپیما از برق Directional Current یا همان DC بهره میرند و احتمالا" برق خارجی با جریان AC توسط Rectifier داخلی خارجی به جریان DC تبدیل میگردد.
[External Link Removed for Guests]
GPU به ساکن
در یک جمع بندی کلی پروژه قاهر 313 در جایگاه خود به عنوان یک نمونه Mock Up بسیار عالی است و نباید انتظاراتی بیش از آن داشت. تمام موارد و نقایص فوق قطعا" بخش کوچکی از مشکلات متعدد این پروژه بزرگ هستند و متخصصان کشور همچنان راه زیادی برای تولید نمونه نهایی آن در پیش دارند. اما یک موضوع بسیار مهم در بسترسازی تکنولوژی های اینچنین است, بگونه ای که تا پیش از این امکان ساخت و تولید انبوه این سطح از تکنولوژی بال و بدنه و همچنین Avionic و سایر سیستم های هوایی پیچیده در کشور وجود نداشته است و برای انجام آن باید از هم اکنون سرمایه گذاری وسیع نمود. به امید انجام Maiden Flight و تولید انبوه F-313 در آینده نزدیک ...
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 291
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹, ۱۲:۳۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 452 بار
- سپاسهای دریافتی: 762 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
SHAHABESAGEB نوشته شده:saeid 7 نوشته شده:منم یه نظر داشتم.
جایگاه خلبان با اینکه میتونست عقبتر قرار بگیره خیل جلو اومده.از نظر طولی خیلی بزرگه واز نظر عرضی خیلی کوچک.حتی مشخص بود نمایشگر ها رو دقیقه 90 نصب کردن.سیستم کنترلی که نصب کرده بودن از نوع هیدرولیک بود در حالی که برای کنترل ای ن هواپیما نیاز به سیستم دیجیتال هست با یه کامپیوتر پیشرفته.دماغه میتونست بزرگتر باشه.جایگاه تسلیحات کوچیکه.توپ داخلی نداره.با این اندازه طبق توضیحات ویکی پدیا موتور General Electric J85 رو میشه نصب کرد یعنی همون موتور f-5 که اصلا قدرت کافی برای نیاز های نیروی هوایی نداره.قبلا هم گفتم بالهای عقبی زیادی ضخیمند که حتما یا جای حمل سوخته و یا رادار پردازش زمینی.به نظرم این یه ماکت کوچکتر بود که در طی ساخت یه هواپیما ساخته میشه.اگه همه چیز رو 40 درصد بزرگتر کنیم میشه یه جنگنده کامل.
البته هیچ دلیلی نداره که نمونه بزرگترش ساخته نشده باشه.البته من مطمئنم که این هواپیما ساخته میشه.
خیر اندازه واقعی هست!
طول این هواپیما مناسبه و کاکپیتش هم در جای مناسبی قرار داره!
در ضمن یدونه موتور جی85 هم برای این کافی نیست و به نظرم موتورش چیز دیگه ای هست و یا خواهد بود.
منظورم طول هواپیما نیست طول کاکپیته.این نظر منه و حتما از موتور ملی استفاده میکنیم و قوی.و گرنه طراحیش واقعا به هدر رفته.فقط زمان مشخص میکنه.
-
- پست: 2755
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵, ۱۲:۴۶ ب.ظ
- محل اقامت: شیراز
- سپاسهای ارسالی: 22364 بار
- سپاسهای دریافتی: 5559 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
اگر این ماکته پس اونی که پرواز می کرد چی بود؟
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم
گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !
به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم
گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !
به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم

-
- پست: 494
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 699 بار
- سپاسهای دریافتی: 4990 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
Present نوشته شده:اگر این ماکته پس اونی که پرواز می کرد چی بود؟
[FONT=Tahoma, sans-serif]صبحت بخیر عزیزم [FONT=Tahoma, sans-serif]
با آنکـه گفتـه بودی
دیشـب خـدانگهدار
با آنکه دست سردت
از قـلـب خـستـه تـو
گویـد حدیث بـسـیـار
صــبـحت بـخـیـر عزیزم
بـا آنــکـه ...............
[FONT=Tahoma, sans-serif]
[FONT=Tahoma, sans-serif]
[FONT=Tahoma, sans-serif]نمیدونم چرا یاده این آهنگ معین افتادم !
-
- پست: 14
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰, ۱:۰۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 101 بار
- سپاسهای دریافتی: 13 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
آقا حل شد با توجهات بسیار به این نتیجه رسیدیم که صندلی خلبان بالاست هرچند نمونه اصلی نیست که با این اوصاف باید در نمونه نهایی انتظار صندلی پایین تر و عقبتر خلبان و در نتیجه فضای بیشتر برای تجهیزات کاکپیت و البته رادار داشت
- پست: 340
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹, ۸:۵۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1282 بار
- سپاسهای دریافتی: 1825 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
Present نوشته شده:اگر این ماکته پس اونی که پرواز می کرد چی بود؟
نمونه یک دهم که در هوانوردی اسکیل (Scale) نامیده میشه و به منظور بررسی دقیق خواص آیرودینامیکی ساخته میشه
اسکیل فانتوم

اسکیل میگ 29 (به منظور درک ابعاد)

وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
و هنگامی که به آنان گفته شود : در زمین فساد نکنید، میگویند : ما فقط اصلاح کنندهایم!
سوره مبارکه البقرة
و هنگامی که به آنان گفته شود : در زمین فساد نکنید، میگویند : ما فقط اصلاح کنندهایم!
سوره مبارکه البقرة
-
- پست: 6
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱, ۷:۱۵ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 19 بار
Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد
سلام دوستان.به نظر من این جنگنده ای که دیدیم با اون چیزی که ساخته شده یا خواهد شد فرق زیادی داره.دلیل:ما هشت سال جنگیدیم و به نیازهامون واقف هستیم.دوستان پس از خرید میگ های 29 در واقع ایران به این واقعیت رسید که هیچ کشوری حاضر نیست یک جنگنده ی کاملا نرمال به ما بفروشه حتی اگر تحریم هم نباشیم.پس بعضی دوستان کم لطفی نکنن مطمئن باشید چیزی که شما دیدید مربوط به الان نیست و مطمئنا تغییرات زیادی داشته.در مورد ابعاد مطمئن باشید ما به هواپیمایی در حد فانتوم نیاز داریم البته از نظر ابعاد و وزن اما با توانایی های بالا و مطمئن برای پیشران هم میتونه از موتور اف5 بهینه شده و قوی تر شده استفاده بشه یا از موتورهای ار دی 33 که در داخل بهینه شده استفاده بشه