نادر70 نوشته شده:با سلام
ضمن عرض تبریک به همه ی ایرانیان به خصوص کاربران سنترال و عرض خداقوت خدمت تمامی متخصصان وزارت دفاع به واسطه ی این دستاورد بزرگ
انشاا... اگر نقایص یا کمبودهایی هم داره در نمونه ی تولیدی رفع خواهد شد! مهم مسئله ی رسیدن به فناوری های ساخت بدنه و ایونیک بود که به حمد ا... گویا محقق شده. فقط امیدوارم پیشران آن هم داخلی باشد تا از این نظر هم مشکلی نداشته باشیم.
یک سوال از دوستان! به نظر شما موتور این جنگنده چی هست؟ احتمال داره همون موتور توربوفنی باشه که در حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع رونمایی شد؟
تک موتوره (نازل خروجی تکی با دو دریچه کوچک مکش)
موتورش باید RD-33 (همون موتور MIG-29) تقریبا ۵۰KN قدرت باشه.
معمولا چندین سال یک موتور باید تست بشه تا بشه روی اون حساب باز باز کرد.
روی مهمترین پروزه ریسک نمیشه و مطمین ترین موتور در دسترس روش سوار میشه.
احتمالا چندین فروند از این جنگنده که تولید شد- روی یکی از اونها موتور توربو فن داخلی روتست میکنن تا ایراداتش در بیاد.
با شکل و موتوری که داره از ۱.۶ تا زیر ۱.۸ ماخ میتونه سرعت بگیره (البته وزن هم یکی ازمهمترین مولفه ها است)
تو خبرها اعلام کرده بودن به تعداد زیاد RD-33 خریدیم.
ولی اگه از مدل RD-33MK گرفته باشن (که بعیده روسیه اونو به ایران بده - موتور MIG-35) دارای ۸۸KN قدرته.
که میشه گفت سرعتش به ۱.۸ تا ۲.۰ ماخ میرسه.
از لحاظ وزنی ظاهرا دورو بر ۷-۸ تن وزنشه شاید هم پایین تر (خشک)
مهندسامون بتونن با طراحی جدید (که الان میشه گفت تا یکی دوسال دیگه عین آب خوردنه) کافیه دوتا موتور از همین RD-33 روش سوارکنن ـ میتونه براحتی به ۲.۲ ماخ برسه با قابلیت مانور بسیار بالا (حداقل ۴۰٪ بیشتر از تک موتوره) و بالا بردن سقف پروازی و برد (بزرگتر شدن بدنه و حجم مخزن)
F-18 با وزن ۱۰تن و دارای دو موتور که قدرت هرکدوم ۴۹KN (در مجموع ۹۸KN)
F-35 باوزن ۱۳.۳ تن و یک موتور با ۱۲۵KN قدرت
ادامه دارد...