






مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
Java نوشته شده: جینز دیفنس ویکلی 15 آوریل 1998 [External Link Removed for Guests]
jas_gholami_1347 نوشته شده:دوستان سلام اینا همه تصاویر فتوشاپیه و سر و کاری الان از سال 73حدودای چند آذرخش(f5) و صاعقه ساختیم ما زیر ساخت لازم را نداریم اینا همه جنگ تبلیغاتی هستش که ما راه انداختیم همه برای دشمن بار روانی دارد و بس.
[/quote]با توجه به گستردگی پروژه های مرتبط با نهاجا (اعم از معرفی شده و نشده) و اخبار رسمی موجود شخصا" به نتیجه رسیدن دو پروژه رو محتمل تر می دونم که در پایین جداگانه بررسی خواهم کرد .
1- آذرخش
2- ام - ای تی اف / M-ATF
1-آذرخش
مطابق با اطلاعاتی که از سوی نهاجا در کتابی با عنوان اطلس نیروی هوایی منتشر شده آذرخش پروژه ای بود به منظور بازسازی و اورهال بیش از 60 درصدی دوفروند از تایگرهای آسیب دیده و زمین گیر نهاجا (در جنگ) با اتکا به توان داخلی.
در حقیقت نهاجا در همان سال ها با توجه به ضعف های عمدتا" راداری و ناوبری ناوگان تایگرها با توجه به تجربیات حاصله از جنگ پروژه ای با نام افق را ایجاد و با همکاری چین سعی در پوشش این ضعف ها داشت یکی از تغییرات مهم و عمده ای که طی این پروژه در ناوگان تایگر ها اعمال شده (صرف نظر از انتقال تکنولوژی قطعات و قسمت های کپی شده) بهرمندی همه F-5 های ایرانی از سامانه هاد محسوب می شود (F-5 بصورت پایه بجای هاد از گان سایت بهره می برد) .
پس از اتمام پروژه افق نهاجا تصمیم گرفت با توان داخلی کار ایجاد تغییرات در تایگرها را دنبال کند بدین منظور تعدادی از F-5A های نهاشا ( نیروی هوایی شاهنشاهی ایران ) که در گذشته به دستور شخص شاه مخلوع بدون دریافت هیچ گونه مبلغی و صرفا" به عنوان اقدامی بشر دوستانه به کشور سومالی اهدا شده بودند را خریداری کرده و با باز طراحی کاکپیت و تجهیز این جنگنده به صندلی های پران روسی کا 36 علاوه برتغییرات حاصل در پروژه ، پروژه ای با نام سیمرغ را به نتیجه رسانیدند .
و اما در آذرخش ، این بار نهاجا در بهسازی تایگرها پا را فراتر نهاده و ضمن تجهیز این پرنده ها به هاد و صندلی پران کا 36 ، افشانه های فلیر ، سامانه هشدار متقابل راداری (آر دبلیو آر) ، غلاف سوخت گیری هوایی و راداری جدید را در این پرنده بکار گرفت .
رادار تولید شده توسط ایران در واقع مهندسی معکوس شده یکی از رادار های کار شده در میگ 21 موسوم یه کُپیو (در بعضی منابع "اسپری") و ترکیب شده با سامانه کنترل آتش مورد استفاده در رادار ای ان ای پی کیو 109 ( F-4D ) با برد 67 کیلومتر البته بدون هیچ نامی است .
پس از به نتیجه رسیدن پروژه آذرخش نهاجا با همکاری هسا پروژه آزمایشی دیگری را با نصب سکان عمدی دوتایی وی شکل (یا به قولی استبلایزر) با اهداف نا مشخص (البته برای ما) با نام اولیه آذرخش 2 و سپس صاعقه برروی F-5E آذرخش ایجاد نمود (سال 82).
3 سال بعد و در سال 85 با خرید تعداد زیادی موتور جی 85 بجای مانده از ایالات متحده در ویتنام خط تولید جنگنده آذرخش در شرکت هسا با آهنگ تولید اسمی سالانه 30 فروند دایر شد. همچنین در تصایر منتشر شده از بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان و دیده شدن خط تولید بخش سازه ای تایگر به نظر رسد که یکی از مشکلات مهم و گلوگاهی تولید جنگنده (پرسکاری بدنه و سازه) در کشور مرتفع شده
و نیز شخصا" اخباری مبنی بر بومی سازی و ارتقا موتور جی 85 و رساندن تراست مجموع آن به عدد 36 کیلونیوتن را در شرکت صها شنیده ام .
با این حساب احتمال می دهم که نهاجا از توسعه تایگر به دنبال دستیابی به جتی آموزشی مشابه جاولین ایالات متحده باشد .
2- ام ای تی اف
همه می دونیم که اصل پروژه روسی هستش و از روسیه به ایران منتقل شده اما اینجا باید یه سوال جدید رو هم مطرح کرد و اون این که روس ها این پروژه رو از کجا آوردن ... به جرئت می تونم بگم که کم تر محققی تو ایران از این که F-5 سلف این پروژه بوده با خبره البته نیازی به داشتن ارتباطات و کانال های ویژه هم نیست (اگه داشته باشین اون ها هم می گن) بلکه با یکم دقت میشه به موضع پی برد ، من سعی می کنم که بصورت واضح انتگرال و ویتیاژ رو خدمت شما معرفی کنم .
اجازه بدید برگردیم به جنگ ویتنام ، طی این جنگ دست کم یک فروند جت جنگنده F-5 به تصرف ویتنام شمالی درآمد و دولت این کشور این پرنده رو در ازای دریافت کمک ها تسلیحاتی به شوروی منتقل کرد ، تو همون موقع این F-5 را به عنوان یکی از معدود پرنده آمریکایی در تصاحب شوروی تحقیقات و مطالعات فراوانی رو پشت سر گذاشت .
در سال 1994 یک گروه طراحی وابسته به دفتر طراحی میگ طی پروژه ال اف آی ، زیر پروژه دیگه ای رو با نام اینتگرال (همون انتگرال) بر اساس انجام اصلاحات دینامیکی روی F-5 پایه گذاری کرد . توضیح این که در طراحی F-5 (که گفته میشه شخص جک نورثروپ هم در اون حضور داشته) سعی شده تا با استفاده از تکنیکی با نام فلکس (به معنی خَم) با ایجاد لیفت روی بدنه و به طبع کوتاه سازی بال بر مانورپذیری جنگنده افزوده بشه (دلیل زاویه غلتش استثنایی 273 درجه F-5 همین نوع خاص طراحی بال هاست) در تصویر زیر به فلکس F-5 اشاره شده.
در اینجا تیم روسی با ادامه دادن فلکس تا پشت بال های تایگر / فریدام فایتر سازه ای دایره ای شکل (به همراه کمی افزایش شعاع) رو روی کاغذ ایجاد و به همین دلیل (شکل دایره ای قسمت میانی بال ها و بدنه) به اون اینتگرال به معنی گرد شده گفته میشه (دوستانی که ریاضیشون خوب بوده کاملا منظورم رو درک خواهند کرد) اگر از زیر پرواز تایگر ها رو ببیند همین قسمت نیمه دایره ای رو مشاهده می کند (مثل تصویر لینک شده زیر)
مدتی بعد تیم طراح ، طرح رو به مراجع بالاتر به منظور بررسی امکان پذیری فنی تحویل میده و پس از تائید اون پروژه ای رو بر مبنای ایجاد تغییرات در اف 5 با نام ویتیاژ ارائه می کنه .
تغییرات ویتیاژ نسبت به اف5 شامل :
1- اصلاح سازه بال به شکلی که در بالا اشاره کردم
2- نصب شدن بال ها در میانه بدنه
3- حذف دو موتور و استفاده از یک موتور توانمند تر البته و صد البته مجهز به سیستم تی وی سی (بردار رانش)
4- حذف سکان عمودی قدیمی و استفاده از سکان دوتایی وی شکل
5- اصلاح شکل کلی ورودی های هوای موتورها به منظور کاهش میزان بازتابش آر سی اس
ضمن این که دقت داشته باشن که بعد از ایجاد حالت اینتگرال (نیم دایره برای هر بال) قسمتی مخروطی شکل سورا بر نیم دایره باقی می مونه که طراحان قصد داشتن با متحرک کردن اون قسمت (شبیه به حرکت الویتورها <سکان های افقی>) در کنار بهره گیری از سیستم بردار رانش ، انجام مانوهای ویژه ای رو برای ویتیاژ متصور بشن که البته با عدم دست یابی به این هدف کل پروژه در روسیه مخدومه شده و به ایران منتقل (فروخته) میشه .
بعد از انتقال به ایران در زمان صدارت جناب شمخانی بر وزارت دفاع ، طراحان و مسئولان ایرانی پروژه رو بصورت خام قبول نکرده و سعی کردن با ایجاد اصلاحات مد نظر در طراحی این پرنده ، در ابتدا هواپیمایی آموزشی پیشرفته و سپس جنگنده ای در کلاس تهاجمی سبک و مشخصا" جانشینی برای اف 5 در نهاجا ایجاد کنند ، اسم زیر پروژه ایرانی " جنگنده تاکتیکی مرغ عاشورا" یا به اختصار ام - ای تی اف گذاشته شد .
با توجه به حذف موتورِ همراه با تی وی سی و همچنین حذف امکان تحرک قسمت مخروطی بال ها ، طراحان ایرانی با همکاری روس ها 3 تغییر رو در پروژه ایجاد کرده و نسل اول ام ای تی اف رو ایجاد کردند تغییرات شامل:
1- ایجاد لرکس (ویتیاژ لرکس نداشت)
2- تعویض موتور با دو دستگاه موتور جی 85 که در ادامه پیشرفت پروژه به پیشنهاد تیم روسی با یک دستگاه موتور آر دی 33 بی/ ان بی (آی هم گفته میشه) فاقد پس سوز کار شده در جنگنده پیشنهادی ایلوشین 102 (آی ال 102) جابجا شد
3- تغییر مکان قرار گیری ارابه های فرود و پرواز و انتقال اون ها به زیر بدنه
4- استفاده از تکنیک وینگ تیپ به منظور اصلاح جریانات هوای انتهای بال موسوم به جریان گردابی و در نهایت کاهش مصرف سوخت (خمیدگی نوک بال ها به بالا)
5- اصلاح شکل کلی تیل ها و الویتورها (سکان های عمودی وافقی) بر اساس شکل کلی F-5
بعد از انجام این تغییرات نسل اول ام ای تی اف متولد شد و شفق نام گرفت (شفق بصورت زیرصورتی پرواز می کند)
شفق ، این تصویر توسط تیم روسی تهیه و انتشار داده شده که نمونه فرضی تک سرنشین رو نمایش داده. (شفق دوسرنشینه ساخته شده و صرفا" به عنوان آموزشی پیشرفته است)
با توجه به برنامه ارائه شده از طرف مسئولین ایرانی پروژه در فاز دوم باید توانایی پرواز فراصورتی و حمل مهمات ، به منظور طبقه بندی بصورت آموزشی / رزمی رو پیدا می کرد که برای این منظور تیم روسی که هنوز از ایران خارج نشده بود نمونه موجود آردی 33 در ایران (همون موتور میگ 29) رو بجای نمونه قبلی در پروژه بکار گرفت .بعد از این تغییر به دلیل ایجاد توانایی پرواز فراصورتی مشکلاتی در سطوح کنترلی پروژه بوجود آمد و طراحان حاضر مجبور به ایجاد تغییرات در دینامیک طرح شدند که طی آن اتنهای قسمت دوار جنگنده (قسمت دایره ای شکل) در پشت کاملا" به عنوان های لیفت فلپ در نظر گرفته شده و ایلرون ها هم بزرگ تر شد مطابق با شکل زیر (روی شکل قسمت های مختلف دینامیکی رو مشخص کردم)
High lift Flap و Aileron ها رو با تصویر قبل مقایسه کنید.
همچنین ورودی های هوای موتور در نسل دوم تغییر کرد و به شکل مربع در آمد (شفق دارای ورودی هایی شبیه به یاک 130 بوده)
در نهایت این نمونه که توانایی رزمی و قابلیت پرواز فراصورت رو هم داشته با نام درنا یا شفق 2 تکمیل میشه . تمام چیزی که ما از شفق دیدم مربوط به همین نمونه است .
بعد از این پروژه و در زمانی که آمریکایی ها متوجه رزمی شدن پروژه می شن روس ها رو با تهدید به تحریم میگ مجبور به خروج از پروژه می کنند. (همکاری روس ها چیزی در حدود 8 سال رو شامل میشه)
بعد از خروج روس ها مهندسان ایرانی تصمیم به کامل سازی پروژه به تنهایی می گیرن که حاصل این تصمیم به عنوان قدم آخر به عنوان جایگزین طیف وسیعی از پرنده های نهاجا اعم از اف 5 ، اف 7 ، میگ 29 و میراژ اف 1 با عنوان جالب ام ای تی اف 2010 (همون نسل سوم ام ای تی اف) توسط مدلی آبی رنگ معرفی میشه
در این مدل هم تغییراتی به چشم می خوره که مهم ترین ش خمیدگی و پسگرایی قسمت مخروطی شکل بال هاست که توجیه این عمل مربوط میشه به اصلاح رفتار پرنده حین انجام حرکت yaw در حالت فراصوتی (همین حالت در بال اف 15 هم پیاده شده)
اگر در تصویر بالا هم دقت کنید قسمت دوار بال در جلو تغییراتی رو نسبت به مدل قبل داشته و به اسلَت تبدیل شده.(به منظور افزایش زاویه حمله بال)
شخصا" احتمال می دم که پروژه کوثر همین ام ای تی اف 2010 باشه اما خبرهای درگوشی اسم کوثر رو استفاده نکردن
موضوع بعدی این که مشخصه که طراحی اینتگرال (همون حالت دایره) مشکلات زیادی رو برای طراحان در طول پروژه ایجاد کرده پس امکان داره که از این بخش هم صرف نظر کنند و بال هایی ذوزنقه رو ایجاد کنند در این صورت پرنده ای شبیه ال 15 رو خواهیم داشت .
در مورد موتور هم همین اندازه مطلعم که قراره بوده نسل سوم پروژه که قرار بوده تولید انبوه بشه با نمونه تحت لیسانس آردی 33 مدل ام کی (توربوفن) که در ایران تولید می شده بپره (2 دستگاه) که البته تحریم رفیق مدودیف مشکل ساز میشه (بعید نیست دوباره سراغ 2 تا جی 85 برن) ، طول نهایی هواپیما هم از 14.5 متر بیشتره (در حد و حدود میگ 29)
در مورد رادارش هم متاسفانه هیچ اطلاعاتی درز نکرده !(یا حداقل بنده در جریان نیستم)
خبر خوشی هم که می تونم بهتون بدم تولید 4 فروند پروتوتایپ هستش که اولی شفق (1 فروند ، دو سرنشین) ، دومی درنا (1 فروند ، دو سرنشین رزمی) سومی ام ای تی اف 2010 (1 فروند ، دو سرنشینرزمی و1 فروند تک سرنشین) هستن
دو تا محصول اولی کاملا" به منظور کسب تکنولوژی و تجربه ساخته شدن و شانسی برای تولید انبوه ندارن اما اوضاع برای محصول سوم متفاوته .
قرارگرفتن یک پروژه در رده پروتوتایپ به معنی شروع پروزا های آزمایشی اون هم هست
این ها کل اطلاعاتی بو که در طول مدت چند سال به روش های مختلف (حتی درگوشی) به بنده رسیده امیدوارم مفید باشه
با توجه به توضیحاتی که در ابتدا دادم راجب پیدایش پروژه ، میشه انتظار داشت که منظور مسئولین از نسل آینده آذرخش همین پروژه باشه
(((از این که عامیانه نوشتم عذرخواهی می کنم برای انتقال بهتر مجبور به این کار بودم )))
و یا در مورد فن آوری قابل استفاده در صنایع هوایی می شه به گرفتن لیسانسن تولید نمایشگرهای چند منظوره اشاره کرد
شیرافکن نوشته شده:ببخشید جناب Sami 1993 نبع این گفته شما کجا است؟؟؟و یا در مورد فن آوری قابل استفاده در صنایع هوایی می شه به گرفتن لیسانسن تولید نمایشگرهای چند منظوره اشاره کرد
یعنی بر اساس کدام منبع نمایشگرهای تولید شده در ایران ریشه چینی دارد؟؟؟؟؟