«فاتح» 500 تنی ایران آماده فتح دریاها شد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major II
Major II
پست: 163
تاریخ عضویت: شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۴۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 122 بار
سپاس‌های دریافتی: 980 بار
تماس:

«فاتح» 500 تنی ایران آماده فتح دریاها شد

پست توسط mjy »

فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات و در حالت غوطه ور 14 نات است و توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، فرماندهان نیروهای دریایی از دیرباز می دانستند با تمام مزایایی که کشتی ها برای تغییر نتیجه یک جنگ داشتند عیب بزرگ آنها که رویت پذیری از فواصل دور است همواره باقی خواهد بود. دیده شدن کشتی ها با چشم مسلح با توجه به انحنای کره زمین از حدود 30 کیلومتری میسر است و در طی روز این مشکل تنها در هوای مه آلود بود که برطرف می شد.

با اختراع زیردریایی و اثبات کارایی آن در سال 1775 اولین زیردریایی نظامی به کار گرفته شد و فصل جدیدی در تاریخ نبردهای دریایی رقم خورد. زیردریایی، مهمترین عیب کشتی ها را نداشت و این هم به دلیل توانایی غوطه ور شدن در آب و مخفی ماندن از دید چشم ها و برد مؤثر سلاح های معمولی بود. از آن پس توسعه زیردریایی ها برای مقاصد نظامی ادامه یافته و با پیشرفت فناوری در زمینه فیزیک و بعدها مکانیک دریایی کارایی این وسیله جنگی افزایش چشمگیری یافت.

زیردریایی ها در طول جنگ های جهانی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و با شروع جنگ سرد کم کم گونه ای جدید از این نهنگ های مصنوعی به نام زیردریایی اتمی ساخته شد. نیروی محرکه این زیردریایی ها از یک راکتور هسته ای کوچک تأمین می شود و تا مدت چند سال و بعضاً تا آخر دوره عمر کاری نیاز به سوخت گیری ندارند و در نتیجه می توانند به طور نامحدود از نظر زمانی به دریانوردی بپردازند.

در دوران جنگ سرد زیردریایی های اتمی حامل موشک های قاره پیمای بالستیک به عنوان ابزار مهمی برای موازنه قوا عمل کردند و حتی شوروی سابق با این موشک های شلیک شونده از زیردریایی اقدام به قرار دادن ماهواره در فضا نمود.

با وجود توانایی های چشمگیر زیردریایی های اتمی، زیردریایی های دیزلی که بعدها با موتورهای الکتریکی نیز همراه شدند (زیردریایی های دیزل-الکتریک) همچنان مشتری خود را در نیروهای های دریایی حفظ کردند که به دلیل نیازهای عملیاتی چون حرکت در آبهای کم عمق، سر و صدای کمتر(با به کارگیری موتور الکتریکی در زیر آب) و قابلیت های تهاجمی برای درگیری با زیردریایی های دشمن بود.

امروزه عمده زیردریایی های مورد استفاده در جهان همچنان از نوع دیزل الکتریک هستند هر چند که طرح هایی نیز برای زیردریایی های تهاجمی اتمی با دوره عمر 30 سال و بدون نیاز به سوختگیری ارائه شده است.

در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن هایی که از قدرت نظامی بالای دریایی برخوردار بوده است نیز تمایل به در اختیار گرفتن زیردریایی وجود داشت که پیش از انقلاب محقق نشده و پس از انقلاب اسلامی نیز تا چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی این وسیله ارزشمند در اختیار نیروی دریایی کشورمان قرار نگرفت.

در دهه 1990 ایران در حالی که به گفته دریابان شمخانی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش امکان خرید ناوچه های موشک انداز با فناوری مناسب یا زیردریایی را از روسیه داشت با جمع بندی صاحبنظران، زیردریایی را انتخاب کرد که امروزه ارزش این انتخاب درست، بر کسی پوشیده نیست.

با ورود زیردریایی های روسی کیلو و لزوم تسلط بر فناوری آنها توسط متخصصان کشور، همزمان با سعی در کشف و رفع عیوب این زیردریایی ها تلاش ها برای شروع مطالعه و ساخت زیردریایی در رده های مختلف متناسب با نیاز بومی آغاز شد. پس از حدود یک دهه جهاد علمی، زیردریایی غدیر یکی از نتایج مهم این جریان بود که به عنوان یک زیردریایی میدجت در اختیار رزمندگان دریادل نداجا قرار گرفت.


در کنار ساخت زیردریایی های کوچک مانند نهنگ و همچنین زیردریای های مرطوب مانند السابحات برای طراحی و ساخت زیردریایی های بزرگتر نیز اقدام شد که تا کنون از دو نمونه در رده های وزنی حدود 500 و حدود 1000 تن صحبت شده است. این زیردریایی ها که فاتح و بعثت نام دارند در واقع انقلابی علمی در عرصه صنایع دریایی کشور را نوید می دهند که در اینجا به معرفی زیردریایی فاتح می پردازیم.

زیرسطحی 527 تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.

به گزارش مشرق، در طراحی این زیردریایی متخصصان کشورمان سعی در حرکت به سمت بهینه ترین حالت ممکن برای دستیابی به توانمندی رزمی بیشتر داشته اند از این رو فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلیمتری بوده (اژدر با قطر خارجی 533 میلیمتر) و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد.

طبق اعلام، این زیردریایی دارای دو اژدر رزرو است که البته از این عبارت می توان دو گونه برداشت کرد بدین ترتیب که یا دو اژدر به همراه چهار اژدر موجود در پرتابگرها در این زیرسطحی وجود دارد و یا به ازای هر پرتابگر 2 اژدر ذخیره پیش بینی شده است که در حالت دوم باید اذعان کرد پایایی جنگ افزار فاتح واقعاً بالا است.

به گزارش مشرق، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

با توجه به اینکه عمده قدرت زیرسطحی اعلام شده کشور تا امروز وابسته به زیردریایی های سنگین کیلو و سبک غدیر است مقایسه ای بین توانایی های آنها و فاتح که بین این دو قرار دارد می کنیم.

از نظر وزن روی آب، فاتح حدوداً 4.5 برابر سنگین تر از غدیر 115 تنی بوده و کیلوی 2350 تنی نیز حدوداً 4.5 برابر فاتح است. غدیر دارای 2 پرتابگر 533 میلیمتری برای شلیک اژدر است و از تعداد اژدرهای ذخیره آن اطلاعی در دست نیست اما برخی کارشناسان خارجی امکان حمل 2 اژدر ذخیره را برای آن تصور می کنند که احتمال آن با توجه به ابعاد این زیرسطحی پائین است؛ کیلو که به آن قاتل خاموش هم گفته می شود از 6 پرتابگر اژدر 533 میلیمتری برخوردار بوده و 18 اژدر نیز با خود حمل می کند که 12تای آن ذخیره است.



فاتح به عنوان برادر بزرگتر غدیر دارای 4 پرتابگر اژدر بوده و با توجه به اینکه اعلام شده 2 اژدر رزرو دارد می توان حدس زد کلاً دو و یا دو اژدر ذخیره به ازای هر پرتابگر(جمعاً 8 فروند) دارد.

بنابراین با افزایش تعداد محفظه شلیک اژدر در طراحی فاتح تمایل به امکان تعداد شلیک بیشتر در فواصل زمانی کوتاه و همچنین داشتن مهمات برای باقی ماندن در عرصه نبرد و تداوم درگیری مدنظر بوده است. نتیجه قابل استنتاج این است که توانایی تهاجمی فاتح در آغاز درگیری دو برابر غدیر و دوسوم کیلو است و هر سه فروند فاتح معادل دو فروند کیلو خواهند بود در حالی که هر 3 فروند غدیر می توانست کار یک زیرسطحی کیلو را آن هم در وهله اول انجام دهد.

هر چند که با اتمام مهمات، غدیر ناچاراً باید زودتر از صحنه درگیری عقب نشسته یا تنها به کار شناسایی و نظارت بپردازد. البته باید توجه کرد که تعداد بیشتری زیردریایی به معنی توانایی درگیری همزمان با تعداد بیشتری هدف و در گستره وسیع تری است که به مدد تولید انبوه و به خدمت گیری بیش از 12 فروند زیرسطحی غدیر ممکن شده. همچنین دسترسی به تعداد بیشتری کیلو شاید ناممکن بوده ولی هر سال تعدادی فاتح و غدیر قابل ساخت است.

برای توضیح بیشتر باید گفت از نظر ذخیره اگر برای غدیر دو اژدر در نظر بگیریم، تعداد اژدرهای ذخیره فاتح برابر با آن یا چهار برابر آن خواهد بود اما همچنان با تعداد کلی 12 اژدر به پای کیلو با 18 اژدر نمی رسد. در واقع کیلو می تواند دو بار دیگر 6 پرتابگر اژدر خود را پر کرده و به سمت دشمن آتش کند که اگر تعداد اژدر ذخیره فاتح 8 فروند باشد می تواند مثل کیلو دو بار پرتابگرهای خود را پر کند اما در مجموع 6 اژدر کمتر از کیلو دارد.

در مورد تعداد مین، قابلیت فاتح برای حمل 8 عدد برابر با یک سوم زیرسطحی های کیلو است که می تواند با استفاده از مین های دریایی کمتر اما پیشرفته و هوشمند جبران شود.



از جمله نکات قابل مقایسه دیگر بین فاتح و کیلو، سرعت آنها است که سرعت روی آب هر دو تقریباً یکی بوده ولی کیلو در آب به سرعت 17 نات(31.45 کیلومتر بر ساعت) دست می یابد در حالی که فاتح با 14 نات یعنی 82 درصد سرعت کیلو حرکت می کند. همچنین بیشینه عمق قابل دستیابی کیلو 300 متر و عمق عملیاتی آن 240 متر است که برای فاتح این مقادیر به ترتیب 250 و 200 متر است از اینرو زیرسطحی کوچکتر و بسیار سبکتر فاتح در این زمینه به 83 درصد توانایی کیلو رسیده است.

از نظر طول مدت مأموریت نیز منابع خارجی برای کیلو 45 روز را ذکر نموده اند اما زیردریایی فاتح تا 35 روز می تواند به دریانوردی بپردازد بنابراین در این کمیت فاتح به حدود 78 درصد یعنی بیش از سه چهارم توان کیلو دست یافته است در حالیکه بسیار سبک تر و از نظر ابعاد نیز کوچک تر از آن است.

به گزارش مشرق، با در نظر گرفتن سرعت حرکت فاتح با استفاده از لوله هوا که 8 نات(14.8 کیلومتر بر ساعت) اعلام شده می توان برد فاتح را بیش از 6700 کیلومتر تخمین زد که عدد قابل توجهی بوده و این زیردریایی را برای اجرای مأموریت های فراتر از آبهای نزدیک و حضور در شمال اقیانوس هند و حتی در صورت لزوم در خلیج عدن توانمند نشان می دهد.

برای جمع بندی این مقایسه باید گفت زیردریایی فاتح هر چند تنها 23 درصد وزن روی آب کیلو را دارد اما در عمده مشخصات فنی به بیش از 75 درصد(سه چهارم) تا بیش از 80 درصد(چهار پنجم) توانایی زیردریایی مطرح کیلو دست یافته است.

بخشی از این موفقیت مدیون بکارگیری تجهیزات پیشرفته در فاتح است که بسیار کوچکتر و سبکتر از نمونه های موجود در زیردریایی خارجی کیلو است و طراحان ایرانی بهترین استفاده ممکن با مقدورات فعلی را از فضای داخلی فاتح کرده اند. سامانه های بکارگرفته شده در فاتح مانند غدیر از انواع جدید و با فناوری های نوین هستند که ضمن کاهش خدمه مورد نیاز، کاهش احتمال بروز عیب، افزایش فاصله زمانی بین تعمیرات و همچنین سادگی عیب یابی و تعمیر را به دنبال داشته اند.

ویژگی مهم فاتح در عرصه موتوری و سامانه های الکترونیکی

فاتح با برخورداری از حسگرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه های ارتباطی امن برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده و با توجه به ساخت بومی آن در قیاس با نمونه های خارجی هم رده، ارزانتر نیز خواهد بود.

زیرسطحی فاتح با برخورداری از 12 نوع سونار مختلف شامل انواع فعال(اکتیو) و غیرفعال(پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیروهای غواص دشمن نیز به طور مؤثری عمل کند.




از سوی دیگر بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از این زیردریایی، فاتح از ESM بهره می برد که این سیستم در زیردریایی ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‎یابی انواع امواج رادار و سیگنال‎های مخابراتی منتشر شده از کشتی‎ها، هواگردها، زیردریایی‎ها و سایر منابع را بر عهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری ویا پشتیبانی اطلاعاتی از شناورهای خودی در صحنه نبرد افزایش می‎یابد.

سامانه پشتیبانی اقدامات الکترونیکی یا ESM شامل گیرنده‎های امواج و سیگنال‎ها، نمایشگرها و تجهیزات تحلیل و پردازشگر است. ارتباط داده ای این سامانه با سامانه مدیتریت صحنه نبرد و سامانه کنترل آتش، حلقه تکمیل کننده کاربرد آن است.

همچنین موتور این زیردریایی نیز از نوع توربوژنراتور می باشد. ژنراتور در یک زیردریایی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد. این انرژی الکتریکی می‎تواند از طرق مختلفی مانند موتور دیزل یا توربین بخار تأمین شود. توربوژنراتورها انرژی بخار را به انرژی الکتریکی تبدیل می‎کنند که برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد زیردریایی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

استفاده از این سامانه می‎تواند مزیت‎های عملکردی نسبت به استفاده از موتور دیزلی برای زیردریایی به همراه داشته باشد از جمله ایجاد نویز و ارتعاشات کمتر، مقاومت بالاتر در برابر شوک‎های وارده و هزینه کمتر در چرخه عمر.



این زیردریایی علاوه بر افزایش نفوذناپذیری دشمن در سواحل خودی دست نداجا را برای حضور در دو منطقه راهبردی تنگه مالاگا و تنگه باب المندب بازتر کرده و با حضور خود در آبهای سرزمینی و دریاهای آزاد نزدیک، امکان حضور زیردریایی های کلاس کیلو و همچنین زیردریایی 1000 تا 1200 تنی بعثت را در آبهای دوردست و برای حمل موشک هایی با مأموریت های متنوع تر مثلاً عملیات ضد اهداف سطحی باز می گذارد.

زیردریایی بعثت در واقع پرکننده فاصله زیرسطحی های غدیر و فاتح با زیردریایی بزرگ کیلو است و بنا بر اطلاعات منتشر شده مأموریتی متفاوت خواهد داشت و ناوگان زیرسطحی های کشور با ورود آن بیش از پیش تکمیل خواهد شد.






موفقیت طراحی و ساخت این دو زیردریایی جدید بر پایه تلاش های شبانه روزی در دو دهه گذشته در راستای اکتساب فناوری و علوم دریایی بوده است که تعمیر زیردریایی پیچیده طارق (از رده کیلو) بدون حضور کارشناسان کشور سازنده، ارتقاء برخی قابلیت های آن در سال های گذشته و ساخت بومی بسیاری از اجزاء مهم و پرهزینه آن مانند باتری ها، پوشش های جاذب امواج نصب شده روی بدنه، قطعات و زیرسامانه ها نمونه هایی از نتایج این تلاش ها است.

ساخت شبیه ساز زیرسطحی های کیلو و غدیر نیز گام مهم دیگری است که به آموزش مؤثر و با هزینه کمتر برای تربیت نیروی متخصص منجر می شود.

امروزه کشورمان ایران چرخه فناوری زیرسطحی های نظامی را با طراحی، ساخت، آزمایش، تولید، آموزش خدمه، به کارگیری، تعمیرات و ارتقاء نمونه های داخلی و خارجی موجود در ناوگان تکمیل کرده است و با توجه به سخنان اخیر مسئولان نیروهای مسلح کشورمان از جمله وزیر دفاع، باید منتظر ماند و دید در چه روزی نیروی دریایی ارتش، فاتح دریاها را در یگان عملیاتی خود پذیرا خواهند بود.
Junior Poster
Junior Poster
پست: 132
تاریخ عضویت: جمعه ۵ شهریور ۱۳۸۹, ۳:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 57 بار
سپاس‌های دریافتی: 486 بار

Re: «فاتح» 500 تنی ایران آماده فتح دریاها شد

پست توسط jas_gholami_1347 »

mjy نوشته شده:فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات و در حالت غوطه ور 14 نات است و توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، فرماندهان نیروهای دریایی از دیرباز می دانستند با تمام مزایایی که کشتی ها برای تغییر نتیجه یک جنگ داشتند عیب بزرگ آنها که رویت پذیری از فواصل دور است همواره باقی خواهد بود. دیده شدن کشتی ها با چشم مسلح با توجه به انحنای کره زمین از حدود 30 کیلومتری میسر است و در طی روز این مشکل تنها در هوای مه آلود بود که برطرف می شد.

با اختراع زیردریایی و اثبات کارایی آن در سال 1775 اولین زیردریایی نظامی به کار گرفته شد و فصل جدیدی در تاریخ نبردهای دریایی رقم خورد. زیردریایی، مهمترین عیب کشتی ها را نداشت و این هم به دلیل توانایی غوطه ور شدن در آب و مخفی ماندن از دید چشم ها و برد مؤثر سلاح های معمولی بود. از آن پس توسعه زیردریایی ها برای مقاصد نظامی ادامه یافته و با پیشرفت فناوری در زمینه فیزیک و بعدها مکانیک دریایی کارایی این وسیله جنگی افزایش چشمگیری یافت.

زیردریایی ها در طول جنگ های جهانی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و با شروع جنگ سرد کم کم گونه ای جدید از این نهنگ های مصنوعی به نام زیردریایی اتمی ساخته شد. نیروی محرکه این زیردریایی ها از یک راکتور هسته ای کوچک تأمین می شود و تا مدت چند سال و بعضاً تا آخر دوره عمر کاری نیاز به سوخت گیری ندارند و در نتیجه می توانند به طور نامحدود از نظر زمانی به دریانوردی بپردازند.

در دوران جنگ سرد زیردریایی های اتمی حامل موشک های قاره پیمای بالستیک به عنوان ابزار مهمی برای موازنه قوا عمل کردند و حتی شوروی سابق با این موشک های شلیک شونده از زیردریایی اقدام به قرار دادن ماهواره در فضا نمود.

با وجود توانایی های چشمگیر زیردریایی های اتمی، زیردریایی های دیزلی که بعدها با موتورهای الکتریکی نیز همراه شدند (زیردریایی های دیزل-الکتریک) همچنان مشتری خود را در نیروهای های دریایی حفظ کردند که به دلیل نیازهای عملیاتی چون حرکت در آبهای کم عمق، سر و صدای کمتر(با به کارگیری موتور الکتریکی در زیر آب) و قابلیت های تهاجمی برای درگیری با زیردریایی های دشمن بود.

امروزه عمده زیردریایی های مورد استفاده در جهان همچنان از نوع دیزل الکتریک هستند هر چند که طرح هایی نیز برای زیردریایی های تهاجمی اتمی با دوره عمر 30 سال و بدون نیاز به سوختگیری ارائه شده است.

در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن هایی که از قدرت نظامی بالای دریایی برخوردار بوده است نیز تمایل به در اختیار گرفتن زیردریایی وجود داشت که پیش از انقلاب محقق نشده و پس از انقلاب اسلامی نیز تا چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی این وسیله ارزشمند در اختیار نیروی دریایی کشورمان قرار نگرفت.

در دهه 1990 ایران در حالی که به گفته دریابان شمخانی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش امکان خرید ناوچه های موشک انداز با فناوری مناسب یا زیردریایی را از روسیه داشت با جمع بندی صاحبنظران، زیردریایی را انتخاب کرد که امروزه ارزش این انتخاب درست، بر کسی پوشیده نیست.

با ورود زیردریایی های روسی کیلو و لزوم تسلط بر فناوری آنها توسط متخصصان کشور، همزمان با سعی در کشف و رفع عیوب این زیردریایی ها تلاش ها برای شروع مطالعه و ساخت زیردریایی در رده های مختلف متناسب با نیاز بومی آغاز شد. پس از حدود یک دهه جهاد علمی، زیردریایی غدیر یکی از نتایج مهم این جریان بود که به عنوان یک زیردریایی میدجت در اختیار رزمندگان دریادل نداجا قرار گرفت.


در کنار ساخت زیردریایی های کوچک مانند نهنگ و همچنین زیردریای های مرطوب مانند السابحات برای طراحی و ساخت زیردریایی های بزرگتر نیز اقدام شد که تا کنون از دو نمونه در رده های وزنی حدود 500 و حدود 1000 تن صحبت شده است. این زیردریایی ها که فاتح و بعثت نام دارند در واقع انقلابی علمی در عرصه صنایع دریایی کشور را نوید می دهند که در اینجا به معرفی زیردریایی فاتح می پردازیم.

زیرسطحی 527 تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.

به گزارش مشرق، در طراحی این زیردریایی متخصصان کشورمان سعی در حرکت به سمت بهینه ترین حالت ممکن برای دستیابی به توانمندی رزمی بیشتر داشته اند از این رو فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلیمتری بوده (اژدر با قطر خارجی 533 میلیمتر) و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد.

طبق اعلام، این زیردریایی دارای دو اژدر رزرو است که البته از این عبارت می توان دو گونه برداشت کرد بدین ترتیب که یا دو اژدر به همراه چهار اژدر موجود در پرتابگرها در این زیرسطحی وجود دارد و یا به ازای هر پرتابگر 2 اژدر ذخیره پیش بینی شده است که در حالت دوم باید اذعان کرد پایایی جنگ افزار فاتح واقعاً بالا است.

به گزارش مشرق، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

با توجه به اینکه عمده قدرت زیرسطحی اعلام شده کشور تا امروز وابسته به زیردریایی های سنگین کیلو و سبک غدیر است مقایسه ای بین توانایی های آنها و فاتح که بین این دو قرار دارد می کنیم.

از نظر وزن روی آب، فاتح حدوداً 4.5 برابر سنگین تر از غدیر 115 تنی بوده و کیلوی 2350 تنی نیز حدوداً 4.5 برابر فاتح است. غدیر دارای 2 پرتابگر 533 میلیمتری برای شلیک اژدر است و از تعداد اژدرهای ذخیره آن اطلاعی در دست نیست اما برخی کارشناسان خارجی امکان حمل 2 اژدر ذخیره را برای آن تصور می کنند که احتمال آن با توجه به ابعاد این زیرسطحی پائین است؛ کیلو که به آن قاتل خاموش هم گفته می شود از 6 پرتابگر اژدر 533 میلیمتری برخوردار بوده و 18 اژدر نیز با خود حمل می کند که 12تای آن ذخیره است.



فاتح به عنوان برادر بزرگتر غدیر دارای 4 پرتابگر اژدر بوده و با توجه به اینکه اعلام شده 2 اژدر رزرو دارد می توان حدس زد کلاً دو و یا دو اژدر ذخیره به ازای هر پرتابگر(جمعاً 8 فروند) دارد.

بنابراین با افزایش تعداد محفظه شلیک اژدر در طراحی فاتح تمایل به امکان تعداد شلیک بیشتر در فواصل زمانی کوتاه و همچنین داشتن مهمات برای باقی ماندن در عرصه نبرد و تداوم درگیری مدنظر بوده است. نتیجه قابل استنتاج این است که توانایی تهاجمی فاتح در آغاز درگیری دو برابر غدیر و دوسوم کیلو است و هر سه فروند فاتح معادل دو فروند کیلو خواهند بود در حالی که هر 3 فروند غدیر می توانست کار یک زیرسطحی کیلو را آن هم در وهله اول انجام دهد.

هر چند که با اتمام مهمات، غدیر ناچاراً باید زودتر از صحنه درگیری عقب نشسته یا تنها به کار شناسایی و نظارت بپردازد. البته باید توجه کرد که تعداد بیشتری زیردریایی به معنی توانایی درگیری همزمان با تعداد بیشتری هدف و در گستره وسیع تری است که به مدد تولید انبوه و به خدمت گیری بیش از 12 فروند زیرسطحی غدیر ممکن شده. همچنین دسترسی به تعداد بیشتری کیلو شاید ناممکن بوده ولی هر سال تعدادی فاتح و غدیر قابل ساخت است.

برای توضیح بیشتر باید گفت از نظر ذخیره اگر برای غدیر دو اژدر در نظر بگیریم، تعداد اژدرهای ذخیره فاتح برابر با آن یا چهار برابر آن خواهد بود اما همچنان با تعداد کلی 12 اژدر به پای کیلو با 18 اژدر نمی رسد. در واقع کیلو می تواند دو بار دیگر 6 پرتابگر اژدر خود را پر کرده و به سمت دشمن آتش کند که اگر تعداد اژدر ذخیره فاتح 8 فروند باشد می تواند مثل کیلو دو بار پرتابگرهای خود را پر کند اما در مجموع 6 اژدر کمتر از کیلو دارد.

در مورد تعداد مین، قابلیت فاتح برای حمل 8 عدد برابر با یک سوم زیرسطحی های کیلو است که می تواند با استفاده از مین های دریایی کمتر اما پیشرفته و هوشمند جبران شود.



از جمله نکات قابل مقایسه دیگر بین فاتح و کیلو، سرعت آنها است که سرعت روی آب هر دو تقریباً یکی بوده ولی کیلو در آب به سرعت 17 نات(31.45 کیلومتر بر ساعت) دست می یابد در حالی که فاتح با 14 نات یعنی 82 درصد سرعت کیلو حرکت می کند. همچنین بیشینه عمق قابل دستیابی کیلو 300 متر و عمق عملیاتی آن 240 متر است که برای فاتح این مقادیر به ترتیب 250 و 200 متر است از اینرو زیرسطحی کوچکتر و بسیار سبکتر فاتح در این زمینه به 83 درصد توانایی کیلو رسیده است.

از نظر طول مدت مأموریت نیز منابع خارجی برای کیلو 45 روز را ذکر نموده اند اما زیردریایی فاتح تا 35 روز می تواند به دریانوردی بپردازد بنابراین در این کمیت فاتح به حدود 78 درصد یعنی بیش از سه چهارم توان کیلو دست یافته است در حالیکه بسیار سبک تر و از نظر ابعاد نیز کوچک تر از آن است.

به گزارش مشرق، با در نظر گرفتن سرعت حرکت فاتح با استفاده از لوله هوا که 8 نات(14.8 کیلومتر بر ساعت) اعلام شده می توان برد فاتح را بیش از 6700 کیلومتر تخمین زد که عدد قابل توجهی بوده و این زیردریایی را برای اجرای مأموریت های فراتر از آبهای نزدیک و حضور در شمال اقیانوس هند و حتی در صورت لزوم در خلیج عدن توانمند نشان می دهد.

برای جمع بندی این مقایسه باید گفت زیردریایی فاتح هر چند تنها 23 درصد وزن روی آب کیلو را دارد اما در عمده مشخصات فنی به بیش از 75 درصد(سه چهارم) تا بیش از 80 درصد(چهار پنجم) توانایی زیردریایی مطرح کیلو دست یافته است.

بخشی از این موفقیت مدیون بکارگیری تجهیزات پیشرفته در فاتح است که بسیار کوچکتر و سبکتر از نمونه های موجود در زیردریایی خارجی کیلو است و طراحان ایرانی بهترین استفاده ممکن با مقدورات فعلی را از فضای داخلی فاتح کرده اند. سامانه های بکارگرفته شده در فاتح مانند غدیر از انواع جدید و با فناوری های نوین هستند که ضمن کاهش خدمه مورد نیاز، کاهش احتمال بروز عیب، افزایش فاصله زمانی بین تعمیرات و همچنین سادگی عیب یابی و تعمیر را به دنبال داشته اند.

ویژگی مهم فاتح در عرصه موتوری و سامانه های الکترونیکی

فاتح با برخورداری از حسگرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه های ارتباطی امن برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده و با توجه به ساخت بومی آن در قیاس با نمونه های خارجی هم رده، ارزانتر نیز خواهد بود.

زیرسطحی فاتح با برخورداری از 12 نوع سونار مختلف شامل انواع فعال(اکتیو) و غیرفعال(پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیروهای غواص دشمن نیز به طور مؤثری عمل کند.




از سوی دیگر بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از این زیردریایی، فاتح از ESM بهره می برد که این سیستم در زیردریایی ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‎یابی انواع امواج رادار و سیگنال‎های مخابراتی منتشر شده از کشتی‎ها، هواگردها، زیردریایی‎ها و سایر منابع را بر عهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری ویا پشتیبانی اطلاعاتی از شناورهای خودی در صحنه نبرد افزایش می‎یابد.

سامانه پشتیبانی اقدامات الکترونیکی یا ESM شامل گیرنده‎های امواج و سیگنال‎ها، نمایشگرها و تجهیزات تحلیل و پردازشگر است. ارتباط داده ای این سامانه با سامانه مدیتریت صحنه نبرد و سامانه کنترل آتش، حلقه تکمیل کننده کاربرد آن است.

همچنین موتور این زیردریایی نیز از نوع توربوژنراتور می باشد. ژنراتور در یک زیردریایی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد. این انرژی الکتریکی می‎تواند از طرق مختلفی مانند موتور دیزل یا توربین بخار تأمین شود. توربوژنراتورها انرژی بخار را به انرژی الکتریکی تبدیل می‎کنند که برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد زیردریایی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

استفاده از این سامانه می‎تواند مزیت‎های عملکردی نسبت به استفاده از موتور دیزلی برای زیردریایی به همراه داشته باشد از جمله ایجاد نویز و ارتعاشات کمتر، مقاومت بالاتر در برابر شوک‎های وارده و هزینه کمتر در چرخه عمر.



این زیردریایی علاوه بر افزایش نفوذناپذیری دشمن در سواحل خودی دست نداجا را برای حضور در دو منطقه راهبردی تنگه مالاگا و تنگه باب المندب بازتر کرده و با حضور خود در آبهای سرزمینی و دریاهای آزاد نزدیک، امکان حضور زیردریایی های کلاس کیلو و همچنین زیردریایی 1000 تا 1200 تنی بعثت را در آبهای دوردست و برای حمل موشک هایی با مأموریت های متنوع تر مثلاً عملیات ضد اهداف سطحی باز می گذارد.

زیردریایی بعثت در واقع پرکننده فاصله زیرسطحی های غدیر و فاتح با زیردریایی بزرگ کیلو است و بنا بر اطلاعات منتشر شده مأموریتی متفاوت خواهد داشت و ناوگان زیرسطحی های کشور با ورود آن بیش از پیش تکمیل خواهد شد.






موفقیت طراحی و ساخت این دو زیردریایی جدید بر پایه تلاش های شبانه روزی در دو دهه گذشته در راستای اکتساب فناوری و علوم دریایی بوده است که تعمیر زیردریایی پیچیده طارق (از رده کیلو) بدون حضور کارشناسان کشور سازنده، ارتقاء برخی قابلیت های آن در سال های گذشته و ساخت بومی بسیاری از اجزاء مهم و پرهزینه آن مانند باتری ها، پوشش های جاذب امواج نصب شده روی بدنه، قطعات و زیرسامانه ها نمونه هایی از نتایج این تلاش ها است.

ساخت شبیه ساز زیرسطحی های کیلو و غدیر نیز گام مهم دیگری است که به آموزش مؤثر و با هزینه کمتر برای تربیت نیروی متخصص منجر می شود.

امروزه کشورمان ایران چرخه فناوری زیرسطحی های نظامی را با طراحی، ساخت، آزمایش، تولید، آموزش خدمه، به کارگیری، تعمیرات و ارتقاء نمونه های داخلی و خارجی موجود در ناوگان تکمیل کرده است و با توجه به سخنان اخیر مسئولان نیروهای مسلح کشورمان از جمله وزیر دفاع، باید منتظر ماند و دید در چه روزی نیروی دریایی ارتش، فاتح دریاها را در یگان عملیاتی خود پذیرا خواهند بود.

  [External Link Removed for Guests]   [BLOCKQUOTE][BLOCKQUOTE]فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از کنترل صد درصدی شناورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس توسط این نیرو خبر داد و گفت: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده وزارت دفاع است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند.[/BLOCKQUOTE][/BLOCKQUOTE] به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با اتکا بر داشته‌ها و امکانات خود پا در آب‌های فرامنطقه‌ای نهاده و انحصار قدرت‌های دریایی را شکسته است. این نیرو که نقشی فراموش‌نشدنی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله داشت اینک به نیرویی راهبردی تبدیل شده که با اقتدار کامل، قادر به تأمین امنیت منافع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه‌ای از آب‌های جهان است.

در همین ارتباط و به منظور آشنایی با دستاوردهای "نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران"، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری"، فرمانده نیروی دریایی به تشریح برنامه‌ها و عملکرد این نیرو پرداخت. مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

با توجه به توانمندی نیروی دریایی ارتش در اعزام ناوگروه به آب‌های آزاد، آیا اعزام شناورهای این نیرو به آب‌های دور و مناطق جدید را در دستور کار دارید؟

دریادار سیاری: "مقام معظم رهبری" فرموده‌اند که «دریاهای آزاد متعلق به همه کشورهاست، منافع کشورها در دریا و هر کشوری که به دریا راه داشته باشد منافع راهبردی است»؛ بنابراین ما باید توانیم از منافع راهبردی کشور در دریا استفاده کنیم؛ اجرای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته و ما امروز تمام تلاشمان بر این است که به صورت گسترده و مطابق با قوانین و مقررات بین‌الملل در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم.

از زمان صدور دستور "فرمانده معظم کل قوا"، در منطقه شمال "اقیانوس هند" به طور مستمر حضور داشته‌ایم و در حاشیه این حضور مستمر توانستیم امنیت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌های خود را در مقابل ناامنی که دزدان دریایی در منطقه "خلیج عدن" بوجود آورده‌اند تأمین کنیم.

حضور ما در دریای مدیترانه، سریلانکا، اقیانوس هند جنوبی، دریای چین و اقیانوس آرام نشان‌دهنده آن است که ما بر مبنای تدبیر رهبری و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی در عرصه آب‌های آزاد حضور یافته‌ایم.

در صورتی که منافع کشورمان در محدوده خلیج عدن، باب‌المندب و یا دریای سرخ به خطر بیفتد قطعاً امنیت را برای خطوط مواصلاتی خود برقرار خواهیم کرد.



با توجه به توانمندی نیروی دریایی در عرصه ساخت شناورها، آیا در این زمینه آماده مشارکت با سایر کشورها هستید؟

دریادار سیاری: همکاری برای ساخت شناورهای سطحی و زیردریایی با کشورهای دیگر به عهده "وزارت دفاع" است و اگر این وزارتخانه بخواهد این کار را انجام دهد می‌تواند از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند، چرا که این نیرو در ساخت ناوها و ناوچه‌های جنگی تجربه بسیار ارزشمندی دارد.

ما دارای متخصصان ماهر، دانشجوی بسیار زیاد و همچنین توان بالای در زمینه ساخت شناور هستیم. با ساخت ناوهای "جماران"، "کمان"، "پیکان"، "درفش" و "جوشن" می‌توانیم ادعا کنیم که جزء یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در امر ساخت شناورهای سطحی و زیرسطحی محسوب می‌شویم.

روابط نیروی دریایی ایران و روسیه در چه سطحی قرار دارد؟

دریادار سیاری: ما در طول یکی دو سال اخیر چندین بازدید از بنادر روسیه داشتیم. در سال 91 ناوگروه ارتش روسیه دو بار از بندرعباس بازدید داشت و یک بار هم ناوگروه ما از بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر بازدید کردند که این امر برای اولین بار اتفاق افتاد.

همچنین ما بازدیدی از نمایشگاه صنعت دریایی روسیه داشتیم و در این حد روابط دریایی برقرار بوده است. فکر می‌کنم در آینده نزدیک هم بازدید ناوگروه‌ها باز هم انجام شود.

تاکنون چندین بار نسبت به برگزاری رزمایش مشترک با همسایگان جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اید، آیا از انجام رزمایش مشترک با روسیه نیز استقبال می‌کنید؟

دریادار سیاری: آمادگی داریم در صورتی که جزء سیاست‌های کلی نظام منظور شود با هر کشوری "رزمایش" انجام دهیم. اکنون که سالی یک بار با عمان رزمایش تجسس و نجات را انجام می‌دهیم نیز همین وضعیت ادامه دارد، ما آماده‌ایم با هر کشوری در خلیج فارس، اقیانوس هند و هر جایی که جزء سیاست‌های کلی نظام قرار بگیرد رزمایش انجام دهیم.

آمادگی "نیروی دریایی ارتش" برای انجام رزمایش مشترک با سایر کشورها به این معنی است که این نیرو از توانمندی خوبی برخوردار است که ادعا می‌کند می‌تواند با دیگر کشورها رزمایش انجام دهد، چرا که اگر ما این توانمندی را نداشتیم نمی‌توانستیم برای انجام رزمایش مشترک اعلام آمادگی کنیم. اگر امکاناتمان کم بود نمی‌توانستیم با کسانی که امکانات زیادی دارند وارد همکاری و یا کارهای مشترک شویم؛ زمانی می‌شود این کار را انجام داد که توانمندی بالایی داشته باشیم و ما این توانمندی را داریم.

حضور نیروی دریایی ارتش در دریای خزر به چه صورت است؟

دریادار سیاری: "دریای خزر" برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان دریای صلح و دوستی مطرح است. برای اینکه در این دریا تبادلات تجاری انجام و از منابع آن به نفع کشورهای مرتبط با این دریا بهره‌برداری شود لازم است که هر کدام از کشورهای همسایه دریای خزر، امنیت این دریا را برقرار کنند، چرا که هرگونه کار و تلاش زیر سایه امنیت انجام می‌شود و اگر امنیت نباشد کار پیش نمی‌رود.

جمهوری اسلامی ایران آنقدر توانمند است که در منطقه مربوط به خودش در دریای خزر، این امنیت را برقرار کند و نیروی دریایی ارتش مسئولیت این کار را به عهده دارد.

لطفاً درباره جزئیات "زیردریایی فاتح" توضیح دهید.

دریادار سیاری: ویژگی‌های مطلوب یک زیردریایی عبارتند از "حضور طولانی مدت در زیر آب، سرعت مناسب در زیر آب، داشتن وسائل شناسایی در زیر آب و داشتن سلاح مناسب در زیر آب. این ویژگی‌ها و توانمندی‌ها باعث می‌شود که "زیردریایی" بتواند در منطقه مأموریتی که برایش تعریف شده حضور یابد. ما تلاش کرده‌ایم که زیردریایی فاتح این ویژگی‌ها را در حد مطلوب داشته باشد.

جدیدترین دستاورد نیروی دریایی چیست؟

دریادار سیاری: ما هم‌اکنون در حال ساخت "ناو آموزشی" هستیم. این ناو یکی از دستاوردهای مهمی است که اگر کار ساختش به اتمام برسد ایران جزو یکی از کشورهای برتر منطقه در زمینه آموزش و کارورزی عملی دانشجویان خواهد شد.

همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه در چه سطحی قرار دارد؟

دریادار سیاری: همکاری ارتش و "سپاه" در سطح عالی قرار دارد. اگر امروز قوی هستیم و می‌بینیم که توان بازدارندگی کشور در سطح بالایی قرار دارد نشانه اتحاد و یکپارچگی ما است و دشمنان از اتحاد و همبستگی ما هراس دارند. این دو نهاد هر کدام تجهیزات خاصی دارند، اما در ابعاد آموزشی اطلاعاتی، عملیاتی، رزمایشی همکاری بین ارتش و سپاه وجود دارد.

ما آنقدر قدرتمندیم که دشمنان جرأت تجاوز به مرزهای کشور در عرصه‌های زمین، هوا و دریا را به خود نمی‌دهند و مطمئن باشید که اگر می‌توانستند به ایران حمله کنند این کار را انجام می‌دادند.

مدتی است که خبری از درگیری ناوگروه‌های نداجا با دزدان دریایی منتشر نمی‌شود؛ آیا این دزدان ریشه‌کن شده‌اند؟

دریادار سیاری: "دزدان دریایی" کما فی‌السابق در محدوده خلیج عدن حضور دارند و ریشه‌کن نشده‌اند. حضور آن‌ها بستگی به شرایط کشور سومالی دارد، چرا که هنوز این کشور انسجام لازم را نیافته و لذا قطعاً دزدی‌های دریایی نیز ادامه دارد، اما اینکه مدتی است خبری از دزدی دریایی نمی‌شنوید دلیلش این است که نیروی دریایی با اقتدار توانسته امنیت را برای کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران برقرار کند.

به نظر می‌رسد چنین مسائلی برای اصحاب رسانه خیلی مهم نیست و لذا به آن نمی‌پردازند. مثلاً هیچ رسانه‌ای نمی‌پرسد "چه اتفاقی افتاده که این روزها در خلیج عدن خبری (از دزدی دریایی) نیست". حتی یک نفر اشاره نمی‌کند که ناوهای جمهوری اسلامی ایران طی مأموریت‌های صد روزه دریانوری، امنیت را برای اقتصاد کشور برقرار می‌کنند.

امنیت ارزان به دست نمی‌آید و برای تأمین آن باید هزینه کنیم، باید جان را فدا کنیم، باید سختی بکشیم، باید مدت‌ها زیر آب بمانیم، باید 100 روز از خانواده دور باشیم و باید شرایط طوفانی را تحمل کنیم، اما این وظیفه کیست که این مسائل را منعکس کند و بگوید امروز فرزندان ملت ایران در باب‌المندب مراقب هستند که اقتصاد کشور آسیب نبیند.

کارکنان نیروی دریایی ارتش می‌توانند با تخصص‌هایی که دارند کار در این نیرو را رها کرده و در جایی دیگر مشغول به انجام کار راحتی شوند؛ اینکه چرا در این نیرو خدمت می‌کنند دلیلی جز ادامه خط ولایت‌مداری، عشق به مردم، عشق به وطن و انجام تکلیف ندارد. کارکنان نداجا می‌خواهند ثابت کنند که جمهوری اسلامی و ملت ما توانمند هستند، لذا امیدواریم پوشش فعالیت‌های کارکنان این نیرو به خوبی انجام شود.

در یکی از سخنان خود تأکید داشتید که باید به سلطه بیگانگان بر آب‌های منطقه خاتمه دهیم؛ در این خصوص چه تلاش‌هایی از سوی نیروی دریایی ارتش انجام شده است؟

دریادار سیاری: ما بر منطقه "خلیج فارس"، "تنگه هرمز" و "دریای عمان" که منطقه آب‌های سرزمینی و منطقه نظارت و فلات قاره جمهوری اسلامی ایران است تسلط کمال داریم. کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نیز باید این احساس را داشته باشند که ما می‌توانیم به کمک همدیگر امنیت کامل را در منطقه برقرار کنیم.

ما اعلام کرده و می‌کنیم که برای تأمین امنیت نیازی به حضور دیگران نیست، و همیشه گفته‌ایم که همه کشورهای منطقه باید ترتیبی اتخاذ کنند که دیگران به این منطقه نیایند.

آن‌هایی که می‌گویند ما آمده‌ایم امنیت را برقرار کنیم در هر جایی که حضور یافتند عامل ناامنی شدند همان‌طور که در افغانستان و عراق شاهد آن بودیم و لذا این ادعای نیروهای فرامنطقه‌ای کاملاً پوچ است.

نحوه رصد شناورهای نیروهای فرامنطقه‌ای توسط نیروی دریایی ارتش به چه صورت است؟

دریادار سیاری: نیروی دریایی ارتش تمامی تحرکات ناوهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه را زیر نظر دارد و با ابزارهای مختلفی این کار انجام می‌شود. ما به طور صد درصد کنترل لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم.

آیا در زمینه ساخت ناو هواپیمابر اقدامی را در دستور کار دارید؟

دریادار سیاری: ما بر مبنای نیاز خود تصمیم‌گیری کرده و بر اساس مأموریت‌مان تجهیزات خود را تعریف می‌کنیم؛ هنوز به اینجا نرسیده‌ایم که نیازی به ناو هواپیمابر داشته باشیم، اما اعلام می‌کنیم علی‌رغم همه پیچیدگی‌های اینگونه ناوها ما توانمندی ساخت ناو هواپیمابر را داریم.

لطفاً برنامه‌های نیروی دریایی در روز 7 آذر را شرح دهید.

دریادار سیاری: "7 آذر" سالروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، یادآور "عملیات مروارید" و حماسه‌آفرینی‌های نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس است. محاصره اقتصادی، محاصره بنادر، قطع صادرات نفت و شکست نیروی دریایی دشمن بعثی از جمله مواردی است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را رقم زد.

به مناسبت روز نیروی دریایی به محضر فرماندهی کل قوا شرفیاب می‌شویم، از تدابیر ایشان استفاده می‌کنیم و برای یک سال تدبیر می‌گیریم که این تدابیر در کتاب‌هایی جمع می‌شود و در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

همچنین به مناسبت 7 آذر و هفته نیروی دریایی، اجرای برنامه‌هایی مختلفی را در نظر داریم و اگر قرار بر الحاق زیردریایی‌ها، ناوهای سطحی و پروازی‌های جدید یا اورهال شده باشد سعی می‌کنیم که در آن مقطع زمانی انجام شود. ممکن است رزمایشی نیز برای آن مقطع پیش‌بینی شود.

در عرصه برنامه‌های فرهنگی، قدردانی از پیشکسوتان و خانواده معزز شهدا را در دستور کار داریم و برای فرهنگ‌سازی در جامعه و آشنایی جوانان با دریا، به نماز جمعه همه استان‌ها سخنران می‌فرستیم. همچنین جلسه‌ای نیز با وابستگان نظامی دیگر کشورها خواهیم داشت و آن‌ها با توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آشنا خواهند شد.



برای آشنایی بهتر مردم با نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، چه اقدامی انجام داده‌اید؟

دریادار سیاری: کتاب "تقویم تاریخ دفاع مقدس نیروی دریایی" به همت دفتر پژوهش‌های نظری این نیرو تنظیم شده و روزشمار جنگ را نشان می‌دهد. اکنون 13 جلد از این کتاب منتشر شده و فکر می‌کنم به بیش از 40 جلد نیز برسد. این کتاب به طور کامل به مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش در هر یک از روزهای دوران دفاع مقدس پرداخته است.

جوانانی که مایل به فعالیت در نیروی دریایی ارتش هستند چگونه می‌توانند جذب این نیرو شوند؟

دریادار سیاری: آن دسته از افرادی که مایل به فعالیت در نیروی دریایی هستند پس از قبولی در کنکور، برای تحصیل در پنج رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عرشه، کارشناس مدیریت و تفنگدار دریایی به دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر اعزام می‌شوند. این دانشجویان با درجه "ناوبان دوم" دانش‌آموخته می‌شوند و به بدنه نیروی دریایی می‌پیوندند.

در مقاطع پایین‌تر نیز نفرات دیپلمه را استخدام می‌کنیم. این نفرات در آموزشگاه‌های نظامی منجیل و رشت (فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی) آموزش می‌بینند و با درجه "مهناو یکم" به بدنه نیرو اضافه می‌شوند و به عنوان متخصص به کار می‌پردازند. همچنین افرادی نیز به‌عنوان کارمند جذب نیروی دریایی می‌شوند.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”