سیاسی
سرویس: سیاسی ، تاریخ: ۱۴/آبان/۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲ ، شناسه خبر: ۱۸۳۷۴۶
گزارش تسنیم از بررسی فنی موشکهای کروز/
تمامی مزایا و معایب موشکهای کروز نسبت به بالستیک
خبرگزاری تسنیم: بررسی فنی موشکهای کروز و مزایا و معایب این موشکها نسبت به بالستیک را در این گزارش میخوانید.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امروزه یکی از مهمترین راهبردهای مقابله کشورها علیه یکدیگر استفاده از سامانههای موشکی دوربرد است.
استفاده از موشکهای دوربرد همواره کمهزینهترین راه برای مقابله محسوب میشد اما به کارگیری این روش چندان ساده نیست زیرا مقابله تنها با این روش با کشورهایی که پدافند موشکی قدرتمندی دارند به شکست منجر خواهد شد.
در این راستا مقابله با تهدید دشمنان در صورتی که بر پایه توانایی موشکی استوار باشد، نیازمند قدرت پرتاب انبوه، سیستمهای راداری قدرتمند و دقت بالا در پرتاب و اصابت به هدف است.
اما بخشی از توانایی موشکی کشورها که برگ برنده در لحظات حساس محسوب میشود، به کارگبرب موشکهای هدایتشونده یا کروز است.
در اینجا به مزایای استفاده از موشکهای کروز نسبت به موشکهای بالستیک میپردازیم:
همانطور که عنوان شد دقت در برخورد و اصابت به هدف و عبور از سامانههای پیشرفته پدافندی توسط موشکها نیازمند توانایی فنی بالایی برای موشک است که این قابلیت در موشکهای کروز کنترل وجود دارد.
البته در اینجا لازم است ذکر کنیم به صورت کلی کروز یا "هدایتشونده" نوعی سامانه است و اطلاق این عبارت تنها برای موشک صحیح نیست اما از آنجا که در این گزارش مطالبی پیرامون توانایی موشکی مطرح میشود از عبارت کروز برای موشک و قدرت هدایت پذیری راکتها استفاده میشود.
پیش از این درباره موشکهای سوخت جامد و مایع جمهوری اسلامی ایران مطالبی عنوان شد و گفته شد که ساختار موتورهای به کار رفته در این دو نوع موشک کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
در اینجا باید گفت که نیروی محرکه موشکهای هدایتشونده توسط موتورهایی از نوع توربوفن تامین میشود که با نوع موتورهایی که در موشکهای بالستیک استفاده میشود کاملا متفاوت است.
در هواگردهای کروز که موشک یکی از آنهاست؛ همه چیز برای مسیریابی و حرکت قابل کنترل است و این از مهمترین مزایای موشکهای هدایت شونده است.
در اینجا به بخشی از مزایا و ویژگیهای موشکهای کروز اشاره میکنیم:
1-حرکت موشک کروز در ارتفاع پایین انجام میشود و در این راستا از نیروی برا کمک میگیرد.
نیروی برا نیرویی ناشی از ویژگیهای هندسی و جنس جسم هدایتشونده و متحرک در سیال(هوا) است که موجب حرکت جسم متحرک که در اینجا موشک باشد در هوا میشود.
یکی از نیازمندیهای موشک کروز در هوا برای استفاده از نیروی برای ایرودینامیکی، باله و بال است و از این رو موشکهای کروز دارای باله یا بالک هستند که به این هواگرد امکان حرکت در سیال هوا را در ارتفاع کم میدهد.
موشکهای کروز به خاطر پرواز در سطح پایین عمدتا از دید رادارها پنهان میمانند و ردیابی و انهدام موشکهای کروز با کلاهک اتمی به دلیل پرواز نزدیک به زمین برای سیستمهای ردیاب و رادار مشکل است و به این دلیل جزو سلاحهای هستهای استراتژیک محسوب
البته پرواز در ارتفاع کم لزوما مزیت محسوب نمیشود و تنها از اینرو که از دید رادارها پنهان میمانند و پدافندهای هوایی قادر به رهگیری و نابودی آنها نیستند نقطه قوت محسوب میشود.
2-قابلیت حرکت و پرواز در ارتفاعهای متفاوت و تغییر مسیر از بزرگترین ویژگیهای موشکهای هدایتشونده است که موجب میشود اهداف متحرک و متغیر را با تغییر مسیر حرکت نابود کند.
از برتریهای موشکهای کروز نسبت به موشکهای بالستیک در هدایتپذیری این نوع موشکها در کل طول مسیر است و در این راستا با موشکهای بالستیک که تنها پرتاب و اصابت آنها قابل کنترل است تفاوت دارد.
موشکهای بالستیک پس از خروج از جو تا زمان ورود مجدد به جو زمین دارای برنامه از پیش تعیین شده هستند و نمیتوانند میسر خود را تغییر دهند اما موشکهای کروز نه تنها از جو خارج نمیشوند بلکه قادرند در کل مسیر دائم حرکت و خط سیر خود را تغییر دهند.
این تغییر مسیر از سوی موشکهای کروز توسط سامانههای ردیابی، موقعیتیاب و جهتیاب جغرافیایی انجام میشود.
نکته مهم در مورد موشک کروز این است که این موشک به ساعتها پرواز نیاز دارد.
با این وضعیت با توجه به هدایت اینرسی اولیه این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر منحرف شود زیرا اگرچه با هدایت از این نوع اینرسی امکان انحراف برای موشکی که دهها دقیقه پرواز میکند کم است، اما برای موشکی که ساعتها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست.
برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.
بنابراین چندین روش در سامانههای هدایت کروز مورد استفاده قرار میگیرد که مهمترین آنها عبارتند از سامانه انطباق جغرافیایی، سی.دی.اس و جی.پی.اس.
الف) هدایت جی.پی.اس: در این روش موشک با استفاده از سامانه موقعیتیاب جهانی با دریافت فرکانسهای حاوی اطلاعات ماهوارهای موجود در مدار زمین وانجام محاسبات موقعیت دقیق مکانی را محاسبه و تعیین میکند.
این روش پرکاربردتربن و متداولترین راه برای هدایت موشکهای کروز برد بلند است که بر پایه ماهواره استوار است و کشورهایی که از این روش برای هدایت ماهوارههای خود استفاده میکنند نیازمند دارا بودن تعداد زیادی ماهواره موقعیتسنج هستند.
ب) هدایت سی.دی.اس: در این روش از خاصیت انعکاس امواج راداری در سطح زمین و یکسان نبودن آن در نقاط مختلف برای هدایت موشک استفاده میشود.
در این روش موشک علاوه بر رادار مجهز به دستگاهی است که نوع امواج راداری منعکس شده از نقاط مختلف زمین را تشخیص میدهد.
البته موقعیت دقیق موشک نیز از طریق مقایسه ارقام موجود در حافظه و ارقام مشخص، تعیین میشود.
این روش نسبت به روش جی.پی.اس از گستردگی بیشتری برخوردار بوده و هزینه طراحی آن نیز بیشتر است گرچه زیرساختهای لازم برای روش هدایت برپایه جی.پی.اس بسیار هزینهبر تر است.
ج)سامانه انطباق جغرافیایی: این سامانه براساس اطلاعات دقیق توپوگرافی از زمین استوار است.
روش هدایت با این شیوه اینگونه است که محوطهای از سطح زمین به طول 10 و به عرض 2 کیلومتر به مربعهای یکصد متری تقسیم و ارتفاع متوسط در هر کدام از آنرا مشخص و به صورت ماتریس به صورت دیجیتال به حافظه رایانه وارد میشود.
موشک وقتی به محوطه مورد نظر رسید ارقام اندازهگیری شده را با ارقام ارسالی از موشک در حافظه مقایسه میکند و با توجه به نتیجه مقایسه موقیت محل شناسایی شده و دستور بعدی را از طریق دستگاه محاسبه به سامانه کنترل خودکار صادر میکند.
البته در این روش بررسیهای بعدی در زمانی که موشک به هدف نزدیک میشود انجام میگیرد و سرانجام مسیر انتخاب میشود.
این روش هدایت برای زمینهایی که از عوارض و ناهمواریهای زیاد برخوردارند مناسب است.
از آنجایی که امواج رادار موفق به عبور از مسیرهای صخرهای و کوهها نیستند روش سی.دی.اس موفق نیست بنابراین برای مسیرهای سنگلاخی مرتفع یا کوهستانها، موشکهای کروز بیشتر بر پایه این روش هدایت میشوند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به مزایای بسیاری که موشکهای هدایت شونده دارند، تعداد زیادی از این نوع موشکها را با بردها و وزن کلاهکهای مختلف طراحی کرده و ساخته است که البته انواع بسیار پیشرفتهتر با بردهای بالایی را نیز در دست طراحی و سخت دارد.
در ادامه این گزارش به بررسی برخی از موشکهای کروز ایرانی و قابلیتهای آنها و علت به کارگیری آنها خواهیم پرداخت
تمامی مزایا و معایب موشکهای کروز نسبت به بالستیک
در اين بخش ميتوانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها