درباره ی نابغه ی صنایع هوایی شوروی یعنی آقای "روبرت بارتینی "، حکایت و نقل قول های بسیاری وجود دارد. این روایت ها حتی در زمان حیات وی نیز شنیده می شد. به طوری که آقای "سرگی کارالوف"، ملغب به پدر برنامه های هوافضای شوروی، بارتینی را استاد خود به شمار می آورد. آقای "آلگ انتونوف" یکی از ماهرترین و خبره ترین کارشناسان صنایع هوایی شوروی نیز وی را برجسته ترین متخصص در تاریخ صنایع هوایی جهان لقب داده بود. آقای بارتینی اقدام به طراحی و ساخت پروژه هایی نمود که سالیان سال زودتر از عصر صنعت هوانوردی آن زمان بوده است.
آقای روبرت بارتینی در سال 1897 در یک خانواده ی بارون و برجسته ی ایتالیایی چشم به جهان گشود. وی از کودکی از توانایی ها و قابلیت های فوق العلاده ای برخوردار بود. او می توانست به 5 زبان زنده ی دنیا سخن بگوید، می توانست همچون هندرمندان، نقاشی بکشد و شعر بسراید. ولی او از همه چیز بیشتر، به صنایع هوایی و هواپیما علاقه نشان داد.
آقای بارتینی در جنگ جهانی اول به جبهه رفت و در آنجا به اسارت نیروهای روسیه درآمد. او نزدیک به یک سال از زندگی خود را در زندان اسرای جنگی گذراند. در همین زمان در روسیه با ایده های مکتب مارکسیسم آشنا شد. پس از انقلاب اکتبر در روسیه، وی نیز از اسارت آزاد شد و به ایتالیا بازگشت. در ایتالیا بلافاصله به عضویت حزب کمونیست ایتالیا درآمد. ارث و میرات کلانی که پدر او بعد از فوتش برجای گذاشته بود به خواسته ی آقای بارتینی در اختیار اعضای حزب کمونیست قرار گرفت.
پس از بر روی کار آمدن فاشیست ها در ایتالیا، بارتینی کشورش را ترک کرده به شوروی مهاجرت نمود. او فکر می کرد که تنها برای مدتی در شوروی باقی خواهد ماند، ولی این سفر برای همیشه و تا پایان عمرش، او را همراهی کرد. اتحاد جماهیر شوروی خانه ی دوم او شده بود. شوروی در آن زمان نیاز شدیدی به متخصصان با استعداد صنایع هوایی داشت و آقای بارتینی توانست به وعده ی خود یعنی پیشبرد این صنعت جامه ی عمل بپوشاند. وی حضور خود را در صنایع هوایی برای اولین بار در سال 1930 اعلام نمود. کارشناسان این صنعت در آن زمان یقین داشتند که هواپیما نمی تواند بیش از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. جنگنده ای که آقای بارتینی آنرا طراحی نمود "استال-6" توانست رکورد جهانی سرعت را شکسته و از مرز 420 کیلومتر در ساعت عبور کند. مدل دیگری از این جنگنده با نام "استال-7" توانست در نمایشگاه بین المللی پاریس در سال 1936، همگان را انگشت به دهان نگاه دارد.
مهندس بارتینی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پروژه ی طراحی و ساخت بمب افکن و جنگنده های ماورای صوت را آغاز نمود. ولی مهمترین و شگفت انگیزترین دست آورد صنایع هوایی اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان، هواپیمای نامرئی بود. تمامی اسرار و حدس و گمان هایی که درباره ی این هواپیما گفته می شد تنها در سال 1972 و پس از انتشار اطلاعات مربوط به آن در یکی از مجلات برجسته ی علمی شوروی، معلوم و آشکار شد.
هواپیمای نامرئی؟؟؟
به گفته ی نویسنده، آزمایشات بر روی هواپیمای نامرئی شوروی در نیمه ی دوم دهه ی 1930 میلادی و در یکی از فرودگاه های سری نظامی آغاز شد. هواپیمای بارتینی بلافاصله پس از پرواز در مقابل دید تماشاچیان حیرت زده در آسمان محو می شد. حتی خلبانانی که در آسمان فرودگاه قرار داشتند نیز از بالا نتوانستند به اصطلاح "دشمن فرضی" را ردیابی و پیدا کنند. جنگنده های شوروی بدون هدف از این طرف به آن طرف به امید یافتن هواپیمای نامرئی، پرواز می کردند. این هواپیما پس از سرکار گذاشتن جنگنده ها در هوا، به آرامی اقدام به فرود نمود. فرماندهانی که به آسمان خیره شده بودند، ناگهان صدای موتور هواپیمایی را در نزدیکی خودشان احساس کردند. سپس یک شکل کلی و مبهم از هواپیما پدیدار شد و تنها پس از توقف کامل، شکل کامل این هواپیما همچون شبح نمایان شد.
آیا چنین چیزی در دهه ی 1930 میلادی ممکن بوده است؟ اکنون نزدیک به یک قرن از این واقعه گذشته است. مدارکی از ماهیت واقعی این هواپیما در دست می باشد که به ما وجود آن را ثابت می کند. آقای "وادیم شاروف" از طراحان برجسته ی صنایع هوایی شوروی در کتاب خود با نام "تاریخچه ساخت هواپیماهای اتحاد جماهیر شوروی" اسرار نامرئی بودن این هواپیما را بازگو کرده است.
در این کتاب آمده است:
" پوشش و جداره ی خارجی این هواپیما از جنس نوعی شیشه ی مخصوص می باشد. کابین و چرخ های آن با رنگ سفید به همراه پودر آلومینیوم رنگ آمیزی شده است. بدین ترتیب بود که هواپیما در هوا به رنگ آسمان و ابر درمی آمد."
ولی ادامه ی آزمایشات بر روی هواپیمای بارتینی به خاطر یک نقص بزرگ متوقف شد. پس از چند بار فرود و برخاست، متریال شیشه ای بدنه، خاصیت اولیه ی خود را از دست داد و در دیگر در هوا قابل روئیت شده بود. از طرف دیگر، هزینه های ساخت، نگه داری و تعمیرات آن نیز بسیار گران تمام می شد. سرانجام پروژه ی ساخت "نامرئی" متوقف و اجزای آن پیاده شد. اسناد و مدارک مربوط به طراحی و ساخت "هواپیمای نامرئی شوروی" در آرشیو مدارک به کلی سری قرار گرفته است.
در آرشیو اسناد محرمانه ی شوروی می توان شاهد مدارکی از دیگر پروژه های هوایی آقای بارتینی بود. در این میان می توان به "جنگنده ی عمود پرواز با قابلیت فرود و برخاست از آب و خشکی"، "ناو هواپیمابر با باله های زیردریایی"، "قطارهای مونوریل" و غیره اشاره نمود. از نزدیک به 60 اختراع، وی توانست تنها اندکی از آنها را به حقیقت برساند. به همین خاطر نیز گفته می شود که او ده ها سال از موعد مقرر زودتر به دنیا آمده بود.
روبرت بارتینی در سال 1974 در مسکو چشم از جهان فروبست. "بارون نابغه ی شوروی" توانست نام خود را برای همیشه به عنوان متخصص طلایی صنایع هوایی شوروی در تاریخ این کشور حک کند.
هواپیمای نامرئی شوروی
در اين بخش ميتوانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها