تست موفق جنگنده برهان در تونل باد ملی و دستیابی به قابلیت جد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major II
Major II
پست: 74
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹, ۱۲:۲۰ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 20 بار
سپاس‌های دریافتی: 154 بار

تست موفق جنگنده برهان در تونل باد ملی و دستیابی به قابلیت جد

پست توسط tamcat2010 »

جنگنده برهان یک هواپیما رزمی ساب سونیک تک موتوره است که توان سامانه پیشرانه آن 15KN و سرعت آن 0/65 ماخ بوده و برد نهایی این جنگنده نیز 1800 کیلومتر اعلام شده است. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اجرای آموزش های پروازی در سطوح مختلف برای تربیت هر چه کاملتر خلبانان هوپیماهای جنگی بسیار اهمیت دارد و از این رو وجود هواپیمای آموزشی پیشرفته در ناوگان یک نیروی هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران و با توجه به شرایط جدید، جت آموزشی «شفق» برای رفع نیاز به چنین هواپیمایی طراحی شد. این پروژه از سال 1377 توسط مجموعه هایی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و در آن زمان برنامه ای 5 ساله برای رسیدن به نمونه پروازی مد نظر بوده است.

اما مدتها بود هیچ خبری از سوی مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تولید این جنگنده اعلام نمی شد تا اینکه سردار وحیدی این طلسم را شکست و [External Link Removed for Guests]، به بیان مواردی مهم درباره این جنگنده ایرانی پرداخت.

وی در این گفتگو با رد موضوع توقف ساخت این جنگنده در کشور گفت: طراحی به‌روز و ساخت این جنگنده ایرانی همچنان در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزی و تلاش برای تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت.

 [External Link Removed for Guests]
جنگنده شفق 
اما در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی کیش، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اقدام به معرفی یک جنگنده چند منظوره به نام "برهان" کرده است که شباهت زیادی به هواپیمای شفق دارد و به نظر می رسد ادامه ساخت آن جنگنده باشد.

تست جنگنده "برهان" در تونل باد ملی

نوبری قائم مقام بخش تجاری و صادرات پژوهشکده سازمان صنایع هوایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی مشرق به بیان توضیحاتی در خصوص این جنگنده پرداخت و اظهار داشت: جنگنده برهان همان پروژه شفق است که در حدود 9 سال پیش به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام و طراحی این جنگنده نیز انجام شد که این هواپیما در آن زمان رقیب یاک 130 به حساب می آمد.

به گفته وی، این جنگنده تا مرحله "Detail Design" هم پیش رفت اما مرحله ساخت باقی ماند و در حال حاضر در صورتی که سرمایه گذاری، مخصوصا سرمایه گذار خارجی وجود داشته باشد این طرح به صورت مشترک قابل اجرا می باشد.

این مقام مسئول در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه «ماک آپ یک به یک» این هواپیما نیز تولید شده است، افزود: ما آمادگی داریم که این محصول را به نتیجه برسانیم و حتی بهینه سازی هایی هم بر روی آن انجام شده است. به عنوان مثال برای آن از یک سکان عمودی استفاده شده است و حتی در تونل باد ملی نیز تست شده است.

 [External Link Removed for Guests]
ماک آپ یک به یک جنگنده برهان 
به گزارش مشرق، بر اساس اطلاعات مندرج در این نمایشگاه، جنگنده برهان یک هواپیما رزمی ساب سونیک تک موتوره است که توان سامانه پیشرانه آن 15KN و سرعت آن 0/65 ماخ می باشد.

وزن خالی این جنگنده 2800 کیلوگرم بوده و توان حمل 1200 کیلوگرم محموله را نیز دارد. برد نهایی این جنگنده نیز 1800 کیلومتر می باشد. "برهان" توان مانور منفی 3 تا مثبت 8 جی را دارا می باشد.

با توجه به اینکه تمامی اجزا و پیش نیازهای ساخت این جنگنده در داخل کشور انجام شده و حتی به مرحله تست تونل باد نیز رسیده است، باید منتظر ماند و دید، با توجه بیشتر مسئولان کشورمان، چه زمانی این جنگنده جدید راهی آسمانهای ایران خواهد شد.
خوشبختی، فاصله ی این بدختی تا بدبختی بعدی است . چارلی چاپلین
Novice Poster
Novice Poster
پست: 75
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰, ۲:۱۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 33 بار
سپاس‌های دریافتی: 116 بار

Re: تست موفق جنگنده برهان در تونل باد ملی و دستیابی به قابلی

پست توسط lormishju »

این همون جنگنده ی آموزشی یاک 130 روسها می باشد که روسیه در نیمه راه مشارکت با ایران را قطع کرد و حالا روی دست ما مانده و برای تکمیلش نیاز به کمک خارجی است ولی در خود روسیه عملیاتی شده است
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰, ۹:۰۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 201 بار
سپاس‌های دریافتی: 617 بار

Re: تست موفق جنگنده برهان در تونل باد ملی و دستیابی به قابلی

پست توسط Arash27 »

یاک نیست. پروژه ی یاک 130 از همون ابتدا با مشارکت روسیه و ایتالیا شروع شد. این روسیه و ایتالیا بودن که از هم جدا شدن نه ایران و روسیه. شفق (بعدا برهان) در داخل ایران با همکاری شرکت یاک به صورت یک پروژه ی کاملا جداگانه و البته با نگاه به یاک 130 روس ها و ام346 ایتالیا پیگیری شد. بدنه یک موتوره، سکان عمودی دوگانه و طراحی منحصر به فرد بال (اینتگرال) از جمله تفاوت های بسیار مهم و غیر قابل اغماض در این دو هواپیماست.
با وجود جت کوثر88 بعیده که طرح برهان نهایی بشه.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”