ماجراي فرار يك جنگنده عراقي به ايران در سال 1350

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

ماجراي فرار يك جنگنده عراقي به ايران در سال 1350

پست توسط abdolmahdi »

سلام عليكم و رحمه ا...

اين ماجرا از قول علوان العبوسي يكي از قديمي ترين خلبانان جنگنده نيروي هوائي عراق برايتان نقل مي شود :

در تاريخ 18/08/1971 ( برابر با 28/05/1350) ستوان فرقد ابراهيم كه يكي از خلبانان دوره 19 آموزشي نيروي هوائي عراق در چكسلواكي بود با جنگنده سوخو 7 خود به ايران گريخت . متعاقبا يگان هاي راداري عراق اعلام نمودند كه يكي از هواپيماهاي گردان پنجم از صفحه رادار ناپديد شده است . بلافاصله بنا به دستور فرمانده گردان ، پروازهاي اكتشافي براي كشف آثار يا لاشه هواپيماي گم شده از آخرين نقطه اي كه از روي صفحه رادار محو شده بود آغاز گرديد. آخرين نقطه مورد نظر در نزديكي شهر آبادان واقع در شرق شط العرب ( اروند رود) قرار داشت . پروازهاي زيادي بر فراز منطقه ، شهر فاو و القرنه صورت گرفت بلكه اطلاعي از هواپيماي مفقوده بدست آيد اما هيچ اثري از هواپيما در داخل خاك عراق يافت نشد. سرانجام نيروي هوائي عراق به اين نتيجه رسيد كه تنها احتمال ممكن اين است كه خلبان هواپيمايش را در داخل خاك ايران از دست داده يا سرعت هواپيمايش را عمدا كاهش داده و از طريق كريدور خاص در فرودگاه آبادان فرود آمده باشد. پس از بازگشت از ماموريت گشتزني و فرود ، حاكم الاعرجي فرمانده پايگاه الوحده ( بعدها الشعيبة نام گرفت ) را در حاليكه منتظر من بود ملاقات و با هم با يك هواپيماي سبك مجددا بر فراز منطقه پرواز و تمام احتمالات ممكن را بررسي نموديم . اما باز هم هيچ اثري از لاشه هواپيما يافت نشد . با اين حال با تمام امكانات به تلاش خود ادامه داده و ضمن تماس با پليس استان سعي بر آن بود تا هر گونه خبري را كه به دست آمد بلافاصله به ما اطلاع دهند. تا اينكه بعدازظهر همان روز راديو تهران از فرار يكي از خلبانان عراقي با جنگنده سوخوي 7 خود به ايران و درخواست پناهندگي سياسي از اين كشور و موافقت مقامات ايراني با اين درخواست خبر داد . پس از كنكاش و تحقيق در مورد رفتار و سلوك اين خلبان از سوي همدوره اي هايش چكسلواكي دريافتم كه او خلباني شايسته بوده اما بشدت تحت تاثير روابطش با خانمي قرار داشت . به من گفته شد كه دوست دخترش به او قول ازدواج داده بود و اين ازدواج احتمالا در ايران مي توانست صورت گيرد. پس از مدت كوتاهي ايران براي بازگرداندن هواپيما به عراق اعلام آمادگي كرد . متعاقبا ستوان يكم خلبان مظهر الفرحان جمعي گردان يكم جهت بازگرداندن هواپيما به ايران اعزام شد و هواپيما را به عراق بازگرداند. او گفت كه از فرودگاه اهواز پرواز كرده است . هواپيمای مذکور روز اول شهريور به عراق بازگردانده شد.  [External Link Removed for Guests] 


نقل ماجرا از سوي مقامات ايراني :

در سال 1973 يا 1974 و در زمان فرماندهی سپهبد خاتم ، يکفروند سوخو-9 عراقی به ايران پناهنده شد و در فرودگاه آبادان به زمين نشست در آن زمان سپهبد محمد خاتم فرمانده نيروي هوائي ايران و سپهبد شاپور آذربرزين فرمانده عمليات اين نيرو بوده اند. ايشان بلافاصله برای بازجويی از خلبان عراقی که در اختيار ساواک بود ، به آبادان اعزام گرديد . اين هواپيما در آشيانه ژاندارمری مستقر شد و بلافاصله تيمی متشکل از افسران فنی نيروی هوايی و افسران CIA ، کليه قطعات هواپيما را بازنموده و پس از نمونه برداری و تهيه تصاوير متعدد ، مجددا" قطعات را مونتاژ نمودند . پس از مدتی ، بعلت پناهنده شدن خلبان هواپيما ، يک خلبان از نيروی هوايی عراق به ايران آمد و پرنده مزبور را به عراق عودت داد .


نظر شخصي اينجانب :
به طور كلي بيان مقامات ايراني در مورد اين واقعه به دقت آنچه كه از سوي طرف عراقي بيان گرديده نيست و اندكي مغشوش به نظر مي رسد. سپهبد خلبان شاپور آذر برزين كتابي دارند با نام فرماندهی و نافرمانی كه بيانگر خاطرات ايشان در طول دوران خدمت در نيروي هوائي است . سپهبد آذربرزين به مطلب فوق اشاره نموده اما بين هواپيماي سوخو-7 و سوخو- 9 ترديد داشتند در حاليكه اساسا جنگنده سوخو 9 به نيروي هوائي عراق صادر نگرديد و همان سوخو 7 صحيح مي باشد. علاوه بر آن باز كردن كليه قطعات يك جنگنده روسي و نمونه برداري و عكسبرداري از آنها و سپس مونتاژ دقيق اين قطعات تنها در عرض 4 روز ( از 28/05 زمان فرود تا 01/06/1350 هنگام خروج ) آن هم از نوع هواپيمائي كه نيروي هوائي ايران فاقد آن بوده و بدون هيچ اشكالي هم به عراق بازگشته بسيار غير محتمل به نظر مي رسد. [External Link Removed for Guests] 



توضيح : هيچكدام از تصاوير در اصل مقاله موجود نبوده اند.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 78
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳, ۱۲:۴۶ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 81 بار
سپاس‌های دریافتی: 333 بار

Re: ماجراي فرار يك جنگنده عراقي به ايران در سال 1350

پست توسط adler »

جنگنده سوخو-7 سال 1955 تولید شده و تا سال 1990 تو خدمت نیروهای ِ نظامی کشورهای ِ مختلف بوده ، با توجه به اینکه سالی که این جنگنده به ایران پناهنده شده ، یعنی سال 1974 یعنی حدود 20 سال بعد از تولید و با توجه به اینکه جنگنده های ِ بهتر از اونم هم شوروی در اون دوران در اختیار داشته و حتی کشورهای ِ مختلفی نظیر مصر و سوریه و الجزیره و چک سلواکی این نجنگده رو در اختیار داشتند بنظر بعید میاد که 20 سال بعد از ساخت چنین جنگنده ای یه سری کارشناس از سیا بیان و این جنگنده رو مهندسی معکوس کنن و بررسی کنن ، البته بطور دقیق نمیشه گفت ، این استدلال خود منه ، چون احتمال میدم چنین جنگنده میان رده ای که تکنولوژی چندان پیشرفته ای هم نداشته باید خیلی وقت پیش بررسی شده باشه ، نه بیست سال بعد ، بازم الله اعلم
  نام خدا ، یک فرید ِ بیخیال هستم تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”