بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط Mohammad.Jafar »

kayvan6079 نوشته شده: 
.
.
.
ب) فارغ از اینکه بنده نمی دونم اون K آخر از کجا بر روی محصول فیتر اضافه شده برای اطلاع دوستان باید اضافه کنم که اولین گونه Su-22M3 (S-52M3K) در سال 1982 (به تقویم ما 1361) تحویل مشتریان خود گردیده بوده است.
.
.

با سلام و سپاس بابت مطالب شما و جناب عبدالمهدی عزیزتصویر
حرف K کلا فقط و فقط روی یک مدل از سوخو22 استفاده شده و اون هم SU-22UM3K
به این خاطر که با SU-22UM3 اشتباه گرفته نشه
چون موتورهاشون متفاوته
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

kayvan6079 نوشته شده:  سلام

دیروز توفیق پیدا کردیم که برای کاری در خدمت دوستان مون در همدان باشیم و به علت تعطیلات این سفر به اتفاق خانواده بود، شب در حال گذر از مقابل باغ موزه دفاع مقدس همدان به اصرار پسرم سری هم به باغ موزه زدیم که البته به علت تدارک مراسمی دوستان از گشت در کل باغ منع مان کردند و فقط توفیق زیارت اولین غرفه را داشتیم که البته برای خود شد داستانی ...


[External Link Removed for Guests]
حالا فارغ از اشتباهات مرسوم و معمول که ازشون می گذریم (نظیر اینکه 31 شهریور 1359 شده 21 سپتامبر 1980) می رسیم به کلونی اشتباهات ...

الف) هواپیمایی که توسط استوار گرامی (آن هم با یک ساعت اختلاف با تابلو) بر فراز پایگاه سوم هدف قرار گرفت از گونه MiG-23BN بود و نه Su-22M3K!

kayvan6079 نوشته شده:...
abdolmahdi نوشته شده:...
ستوانيكم خلبان فريد رشيد حلمي
نوع جنگنده : Mig-23B
تاريخ فوت : 31 شهريور ماه 1359
گردان : 49 شكاري مستقر در پايگاه (امام) علي
محل فوت : پايگاه هوائي شاهرخي
سبب فوت : در جريان نخستين حمله هوائي گسترده عراق به پايگاه هوائي شاهرخي در روز 31 شهريور ماه 1359 هواپيمايش مورد اصابت واقع و كشته شد.
...


جنگنده فوق در ساعت 16:30 با آتش توپ 35 میلیمتری اورلیکن موضع 14 پایگاه شهید نوژه به سرپرستی استوار وقت حسین گرامی هدف قرار گرفت و در غرب پایگاه سرنگون شد.
...



ب) فارغ از اینکه بنده نمی دونم اون K آخر از کجا بر روی محصول فیتر اضافه شده برای اطلاع دوستان باید اضافه کنم که اولین گونه Su-22M3 (S-52M3K) در سال 1982 (به تقویم ما 1361) تحویل مشتریان خود گردیده بوده است.

ج) ستوان یکم خلبان "رعد حمید مجید البیانی" هرگز با سوخو-22 پرواز نکرده اند. ایشان خلبان میگ-21 بوده اند.
بنابر اطلاعات در دسترس نامبرده در تاریخ 31 شهریور 1359 توسط پیش مرگان کرد حامی بارزانی پس از خروج از جنگنده خود دستگیر و تحویل بیمارستان مریوان گردیده است.
البته در خصوص نحوه سرنگونی وی نیز روایات مختلفی وجود دارد!


سلام علیکم و رحمه ا...
ضمن آرزوی قبول طاعات و عبادات دوستان :
اگر واقعا بخواهیم به موضوع نگاه کنیم ، این تابلو یک ایراد دیگر هم دارد و آن ذکر عبارت " سقوط هواپیمای رعد بعنوان سقوط اولین هواپیمای عراقی درتاریخ دفاع مقدس " قید شده که البته به نظر اینجانب صحیح نیست . در واقع نخستین هواپیمای سرنگون شده عراقی در ایران مربوط به سرگرد خلبان نوبار عبدالحمید الحمدانی است که هواپیمای سوخوی 22 او در تاریخ 1980/09/14 ( برابر با 23 شهریور ماه 1359 ) و دقیقا 6 روز پس از سرنگونی جنگنده امیر سرتیپ خلبان حسین لشگری در محور قصر شیرین - سرپل ذهاب مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد .

انشاا... مقاله مربوط به سرنگنونی جنگنده سرگرد الحمدانی در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت . از مشارکت همه عزیزان در مباحث صمیمانه تشکر می کنم . تصویر 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا... [External Link Removed for Guests] 
سرگرد خلبان شهید نوبار عبدالحمید الحمدانی

تاریخ شهادت :1980/09/14 ( برابر با 23 شهریور ماه 1359 )
نوع هواپیما : سوخوی 22
یگان خدمت : فرماندهی گردان 44
محل خدمت : پایگاه هوائی الحریه


علت شهادت :   خلبان نوبار عبدالحمید الحمدانی فرمانده گردان 44 آموزشی به همراه تعدادی از خلبانان فعال گردان مذکور مستقر در پایگاه هوائی تموز ( الحبانیه ) به گردان 5 پایگاه هوائی الحریه در کرکوک ملحق گردید تا به همراه سایر همرزمان خلبانش در ماموریتهای جنگی مشارکت و به انجام پروازهای شناسائی مسلح و جستجوی مواضع توپخانه دورزن ایران اقدام نماید . اوضاع مخصوصا پس از سرنگونی جنگنده F-5 ایرانی در روز دو شنبه (8/9/1980) به خلبانی ستوان علي حسين رضا لشكري که باسارت نیروهای عراقی درآمد ، لحظه به لحظه بدتر می شد .    از رسیدن سرگرد خلبان نوبار به پایگاه هوائی الحریه در کرکوک به او ماموریت داده شد تا در قالب یک دسته دو فروندی از بمب افکن های سوخوی 22 مسلح و مجهز به 6 لانچر 16 تائی راکت های C5K پروازی شناسائی را انجام دهد . جزئیات ماموریت به صورت کامل توسط فرمانده دسته برای شماره 2 که از خلبانان تازه کار بود توضیح داده شد . در روز 14 /9 / 1980 دسته پروازی پس از کسب مجوزهای لازم از پایگاه هوائی الحریه در کرکوک به سلامت به هوا برخاست و به طرف هدف در محور قصر شیرین – سرپل ذهاب سمت گرفت و به انجام ماموریت شناسائی مسلح برفراز منطقه اقدام نمود .    که فرمانده دسته یگان های زمینی ایران را در منطقه مشاهده نمود با شماره 2 تماس گرفت تا به او بگوید که اینها یگان های دشمن هستند و بلافاصله اقدام به حمله به اهداف ( شامل توپخانه ، تانک و زره پوش های ایرانی ) نمود و حمله خود را در چند نوبت نیز تکرار نمود تا اینکه پدافند هوائی ایران توانست هواپیمای او را با موشک های زمین به هوا از نوع راپیر هدف قرار دهد . هواپیمای شماره 2 هواپیمای فرمانده را در حالیکه غرق در آتش بود مشاهده نمود در حالیکه شی سیاهی از هواپیمای فرمانده جدا شد و شماره 2 نتوانست تشخیص دهد که آن شی صندلی خلبان یا قطعه ای جدا شده از هواپیما بوده است ؟ فرمانده دسته مفقود الاثر شناخته شد و نام او نیز در لیست شهداء یا اسری قرار نگرفت . علت اصلی هدف قرار گرفتن هواپیمای او نیز گشتزنی مستمر و طولانی بر فراز یگان های ایرانی مستقر در منطقه و در نزدیکی پادگان سرپل ذهاب بود که توسط یگان های پدافند هوائی مستقر در منطقه مورد اصابت واقع گردید .  
محل شهادت : منطقه سرپل ذهاب   سرگرد خلبان نوبار عبدالحمید الحمدانی یکی از عقابان قهرمان پشتیبانی نزدیک و دانشجوی دوره 19 نیروی هوائی عراق بود که از دانشگاه هوائی جمهوری چک فارغ التحصیل شده بود. او نخستین فرمانده گردان 44 بمب افکن SU-22 از بدو تاسیس در پایگاه هوائی تموز در الحبانیه بود . او متولد منطقه جلولاء در استان دیالی در سال 1946 بود که با خانواده اش به بغداد و منطقه زیونه نقل مکان نمود . شهید نوبار دروس آمادگی پروازی را در آمادگاه مرکزی بغداد طی نمود و برای انجام پرواز به جمهوری چک اعزام و در آنجا حدود 180 ساعت با هواپیمای دولفين – ال 29 پرواز نمود . سپس با هواپیمای میگ 15 حدود 70 ساعت پرواز نمود و سرانجام پرواز با بمب افکن سوخوی SU-7 را فرا گرفت و در تاریخ 19 /10/1967 وارد دانشگاه هوائی نیروی هوائی عراق شد و در تاریخ 22/4/1970 و در روز تاسیس نیروی هوائی عراق از دوره 19 فارغ التحصیل گردید .  

سرگرد خلبان نوبار عبدالحمید در جنگ اعراب و اسرائیل در ششم تشرین سال 1973 با بمب افکن سوخوی SU-7 خود در جبهه سوریه مشارکت نمود و چندین ماموریت را بر علیه یگان های زمینی اسرائیلی انجام داد .


هرگونه برداشت یا نقل قول و یا کپی برداری از این مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط h.irani »

با سلام
چندي پيش گفتگويي از تيمسار خلبان محمدرضا عطايي خواندم كه در آن بيان شده بود كه ايشان در تاريخ 19 شهريور 59 يك هواپيماي عراقي را با موشك فونيكس ساقط نموده اند.
اگر اين خبر صحيح باشد بايد در خصوص اينكه مورد بالا اولين هواپيماي ساقط شده عراقي در نبرد با ايران بوده است ترديد نمود.
با تشكر
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

h.irani نوشته شده:با سلام
چندي پيش گفتگويي از تيمسار خلبان محمدرضا عطايي خواندم كه در آن بيان شده بود كه ايشان در تاريخ 19 شهريور 59 يك هواپيماي عراقي را با موشك فونيكس ساقط نموده اند.
اگر اين خبر صحيح باشد بايد در خصوص اينكه مورد بالا اولين هواپيماي ساقط شده عراقي در نبرد با ايران بوده است ترديد نمود.
با تشكر


سلام علیکم
شاید منظور تیمسار عطائی این بوده که ایشان اولین هواپیمای دشمن را در اولین درگیری هوائی در جنگ سرنگون کرده باشند.

اما آنچه که درمورد خلبان نوبار عبدالحمید به نظرم می رسد این است که اگر او زنده می ماند و به اسارت درمی آمد به طور قطع دوران اسارت مرحوم خلبان حسین لشگری تا این اندازه به طول نمی انجامید .
موفق و پیروز باشید . تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط kayvan6079 »

  سلام
h.irani نوشته شده:
با سلام
چندي پيش گفتگويي از تيمسار خلبان محمدرضا عطايي خواندم كه در آن بيان شده بود كه ايشان در تاريخ 19 شهريور 59 يك هواپيماي عراقي را با موشك فونيكس ساقط نموده اند.
اگر اين خبر صحيح باشد بايد در خصوص اينكه مورد بالا اولين هواپيماي ساقط شده عراقي در نبرد با ايران بوده است ترديد نمود.
با تشكر

پایگاه هشتم شکاری صبح روز 27 شهریور 1359 (فردای درگیری جناب مازندرانی و شلیک فینیکس توسط ایشان) طی نامه ای به ستاد نهاجا اعلام می دارد که تا این تاریخ (1359/06/27) تعداد 4 تیر موشک گرانبهای فینیکس بر علیه هواپیماهای متخاصم شلیک شده که از نتیجه هیچکدام اطلاعی در دست نیست!


موفق  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط h.irani »

kayvan6079 نوشته شده:  سلام

h.irani نوشته شده:با سلام
چندي پيش گفتگويي از تيمسار خلبان محمدرضا عطايي خواندم كه در آن بيان شده بود كه ايشان در تاريخ 19 شهريور 59 يك هواپيماي عراقي را با موشك فونيكس ساقط نموده اند.
اگر اين خبر صحيح باشد بايد در خصوص اينكه مورد بالا اولين هواپيماي ساقط شده عراقي در نبرد با ايران بوده است ترديد نمود.
با تشكر



پایگاه هشتم شکاری صبح روز 27 شهریور 1359 (فردای درگیری جناب مازندرانی و شلیک فینیکس توسط ایشان) طی نامه ای به ستاد نهاجا اعلام می دارد که تا این تاریخ (1359/06/27) تعداد 4 تیر موشک گرانبهای فینیکس بر علیه هواپیماهای متخاصم شلیک شده که از نتیجه هیچکدام اطلاعی در دست نیست!



موفق  

با سلام
نكته جالب اين نامه در اين است كه تا آنجايي كه من مي دانم با توجه به قدرت تخريب بالاي موشك فونيكس ، معمولا هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اين موشك ساقط مي شدند و كمتر مانند هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اسپارو و سايدوايندر قادر به بازگشت به خاك خودي بودند (مگر مواردي كه فيوز مجاورتي موشك فعال مي شد)
پس مي توان نتيجه گرفت كه با توجه به اينكه از نتيجه هيچ كدام از 4 شليك فونيكس اطلاعي در دست نبوده يعني هيچ لاشه هواپيمايي كشف نشده و به طريق اولي هيچ هواپيمايي هدف قرار نگرفته است.
فقط من مانده ام كه چطور خلبانان محترم شليك كننده اين چهار موشك از پس استنطاق هاي پس از آن بر آمده اند.
با تشكر
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

h.irani نوشته شده:
kayvan6079 نوشته شده:  سلام

h.irani نوشته شده:با سلام
چندي پيش گفتگويي از تيمسار خلبان محمدرضا عطايي خواندم كه در آن بيان شده بود كه ايشان در تاريخ 19 شهريور 59 يك هواپيماي عراقي را با موشك فونيكس ساقط نموده اند.
اگر اين خبر صحيح باشد بايد در خصوص اينكه مورد بالا اولين هواپيماي ساقط شده عراقي در نبرد با ايران بوده است ترديد نمود.
با تشكر



پایگاه هشتم شکاری صبح روز 27 شهریور 1359 (فردای درگیری جناب مازندرانی و شلیک فینیکس توسط ایشان) طی نامه ای به ستاد نهاجا اعلام می دارد که تا این تاریخ (1359/06/27) تعداد 4 تیر موشک گرانبهای فینیکس بر علیه هواپیماهای متخاصم شلیک شده که از نتیجه هیچکدام اطلاعی در دست نیست!



موفق  

با سلام
نكته جالب اين نامه در اين است كه تا آنجايي كه من مي دانم با توجه به قدرت تخريب بالاي موشك فونيكس ، معمولا هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اين موشك ساقط مي شدند و كمتر مانند هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اسپارو و سايدوايندر قادر به بازگشت به خاك خودي بودند (مگر مواردي كه فيوز مجاورتي موشك فعال مي شد)
پس مي توان نتيجه گرفت كه با توجه به اينكه از نتيجه هيچ كدام از 4 شليك فونيكس اطلاعي در دست نبوده يعني هيچ لاشه هواپيمايي كشف نشده و به طريق اولي هيچ هواپيمايي هدف قرار نگرفته است.
فقط من مانده ام كه چطور خلبانان محترم شليك كننده اين چهار موشك از پس استنطاق هاي پس از آن بر آمده اند.
با تشكر


سلام علیکم و رحمه ا...
صد البته در صحت فرمایشات اساتید هیچ تردیدی ندارم اما چنین آمار بالائی از عدم اصابت موشک فینیکس به اهداف خود هم از موشک ، هم از رادار AWG-9 و هم از خلبانان ایرانی بسیار بعید به نظر می رسد . خصوصا آنکه در آن زمان هنوز موشک ها و جنگنده ها و خلبانان همه و همه سالم و سرحال بوده و هنوز به یک سوم عمر خدمتی خود هم نرسیده بوده اند. آیا این احتمال وجود دارد که هواپیماهای دشمن پس از اصابت در عمق خاک خودشان سرنگون شده باشند و ما مطلع نشده باشیم ؟ تصویر

با تشکر از همه اساتید تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط kayvan6079 »

  سلام


ضمن تشکر از تمامی دوستان و عرض ادب خدمت تمامی قهرمانان نیروی هوایی که در ایام سخت و طولانی جنگ حماسه ها آفریدند، مطالبی که ارائه می شوند صرفا تحلیل اتفاقات رخ داده گذشته است و قطعا تلاش این عزیزان هرگز قابل خدشه نبوده و نیست!
h.irani نوشته شده:
با سلام
نكته جالب اين نامه در اين است كه تا آنجايي كه من مي دانم با توجه به قدرت تخريب بالاي موشك فونيكس ، معمولا هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اين موشك ساقط مي شدند و كمتر مانند هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اسپارو و سايدوايندر قادر به بازگشت به خاك خودي بودند (مگر مواردي كه فيوز مجاورتي موشك فعال مي شد)

البته لزوما این گونه نیست، ظاهرا بمب افکن توپولف-22 عراقی که در 7 آبان 1359 (29 اکتبر 1980) در حوالی قم سرنگون گردید هدف "یک تیر موشک 45 کیلوگرمی راپییر" قرار گرفته بود.
h.irani نوشته شده:
پس مي توان نتيجه گرفت كه با توجه به اينكه از نتيجه هيچ كدام از 4 شليك فونيكس اطلاعي در دست نبوده يعني هيچ لاشه هواپيمايي كشف نشده و به طريق اولي هيچ هواپيمايي هدف قرار نگرفته است.
فقط من مانده ام كه چطور خلبانان محترم شليك كننده اين چهار موشك از پس استنطاق هاي پس از آن بر آمده اند.
با تشكر

بله، منظور از عدم اطلاع، عدم امکان تایید شکار به علت فقدان دلایل می باشد. اصلی ترین سند برای تایید یک شکار همان لاشه هواپیما می باشد که در مواقعی که دسترسی ممکن نیست (درگیری روی آب، نوار مرزی و ...) سایر ادله در صورت وجود، می توانند مورد استناد قرار گردند.
ضمنا باید به این نکته توجه داشت که ما در حال گفتگو درباره اتفاقاتی هستیم که حدود 38 سال قبل رخ داده اند و ما به اغلب اطلاعات تکمیلی دیگر برای تایید یا رد موضوعی دسترسی داریم، اگر هواپیمایی چه در 19 شهریور و چه در 26 شهریور سرنگون گردیده باشند و چه آن 2 فروندی که بین این 2 تاریخ، فینیکس به سمت شان شلیک گردیده است (با توجه به گزارش شلیک 4 موشک فینیکس) قطعا بایستی آثار و شواهدی برای تایید سرنگونی آنها بدست می آمد که حداقل فعلا اسناد و مدارک مکتوب طرفین آن را تایید نمی کند.

ضمنا با توجه به اینکه تقریبا تا 6 ماهه اول جنگ تامکت های ما فقط با فینیکس مسلح می شدند، گمان نکنم سخت گیری آن چنانی برای استنطاق خلبان شلیک کننده فینیکس طی آن ایام در برنامه نیروی هوایی بوده باشد.
abdolmahdi نوشته شده:
سلام علیکم و رحمه ا...
صد البته در صحت فرمایشات اساتید هیچ تردیدی ندارم اما چنین آمار بالائی از عدم اصابت موشک فینیکس به اهداف خود هم از موشک ، هم از رادار AWG-9 و هم از خلبانان ایرانی بسیار بعید به نظر می رسد . خصوصا آنکه در آن زمان هنوز موشک ها و جنگنده ها و خلبانان همه و همه سالم و سرحال بوده و هنوز به یک سوم عمر خدمتی خود هم نرسیده بوده اند. آیا این احتمال وجود دارد که هواپیماهای دشمن پس از اصابت در عمق خاک خودشان سرنگون شده باشند و ما مطلع نشده باشیم ؟
با تشکر از همه اساتید

قطعا در صحنه جنگ واقعی احتمال هر اتفاقی وجود دارد، اما متاسفانه برخی عزیزان در گفتگوهای خود مدعی به دست آمدن لاشه گردیده اند، در حالیکه مکاتبات رسمی نیروی هوایی خلاف آن را بیان می کنند.

ضمنا همان گونه که قبلا هم یکبار به اطلاع دوستان رسیده هر چند برخی عزیزان و شاید اغلب هم وطنان تصور کنند که شلیک هر یک فینیکس منجر به یک شکار گردیده است که صد البته تصور اشتباهی است؛ شاید جالب باشد که یادآوری گردد که انواع موشک اسپارو (تقریبا هم نسل فینیکس) در طول ایام خدمت خود نسبت شکاری حدود 10% داشته اند، پس شاید اگر به این باور برسیم که فینیکس نسبت شکاری حدود 35-55% داشته است (برآوردی با توجه به اطلاعات در دسترس) عملکردی قابل دفاع برای یک موشک راداری فعال دوربرد در دهه 80 میلادی می باشد.


برای حسن ختام موضوع مصرف مهمات و نسبت شکار طی ایام جنگ بد نیست اشاره کنیم به گزارشی که نیروی هوایی در 16 آبان 1359 (گزارش 45 روزه مصرف مهمات) به ستاد مشترک ارتش ارسال نموده و جناب سرتیپ نمکی نیز در جلد سوم کتاب نبردهای هوایی بدان اشاره نموده اند:

1- موشک سایدوایندر 50 تیر موشک (تایگر و فانتوم)
2- موشک اسپارو 35 تیر موشک (فانتوم)
3- موشک فینیکس 39 تیر موشک (تامکت)

دوستان خود با بررسی گزارشات نبردهای هوایی رخ داده در آن بازه زمانی و آمار تلفات عراق در آن ایام، می توانند به تصویری واقعی تر از صحنه نبرد آن ایام برسند.


موفق  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط h.irani »

kayvan6079 نوشته شده:  سلام

ضمن تشکر از تمامی دوستان و عرض ادب خدمت تمامی قهرمانان نیروی هوایی که در ایام سخت و طولانی جنگ حماسه ها آفریدند، مطالبی که ارائه می شوند صرفا تحلیل اتفاقات رخ داده گذشته است و قطعا تلاش این عزیزان هرگز قابل خدشه نبوده و نیست!

h.irani نوشته شده:با سلام
نكته جالب اين نامه در اين است كه تا آنجايي كه من مي دانم با توجه به قدرت تخريب بالاي موشك فونيكس ، معمولا هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اين موشك ساقط مي شدند و كمتر مانند هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اسپارو و سايدوايندر قادر به بازگشت به خاك خودي بودند (مگر مواردي كه فيوز مجاورتي موشك فعال مي شد)


البته لزوما این گونه نیست، ظاهرا بمب افکن توپولف-22 عراقی که در 7 آبان 1359 (29 اکتبر 1980) در حوالی قم سرنگون گردید هدف "یک تیر موشک 45 کیلوگرمی راپییر" قرار گرفته بود.

h.irani نوشته شده:


موفق  


با سلام
با تشكر از اطلاعات ارزشمند ارسالي ، متاسفانه من ارتباط بين هدف قرار گرفتن توپولوف با موشك راپيير و ساقط شدن هواپيماهايي كه هدف فونيكس قرار مي گرفتند را نگرفتم. لطفا توضيح بيشتر بدهيد.
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط kayvan6079 »

  سلام و پوزش بابت تاخیر در پاسخ
h.irani نوشته شده:
با سلام
با تشكر از اطلاعات ارزشمند ارسالي ، متاسفانه من ارتباط بين هدف قرار گرفتن توپولوف با موشك راپيير و ساقط شدن هواپيماهايي كه هدف فونيكس قرار مي گرفتند را نگرفتم. لطفا توضيح بيشتر بدهيد.
در حقیقت منظور بنده از مثال "بلایندر و راپییر" به این جمله شما بود ...
h.irani نوشته شده:
با سلام
... نكته جالب اين نامه در اين است كه تا آنجايي كه من مي دانم با توجه به قدرت تخريب بالاي موشك فونيكس ، معمولا هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اين موشك ساقط مي شدند و كمتر مانند هواپيماهاي هدف قرار گرفته با اسپارو و سايدوايندر قادر به بازگشت به خاك خودي بودند ...
... اینکه گمان کنیم موفقیت انهدام یک هدف توسط یک موشک شاید ارتباط مستقیمی با اندازه و وزن سرجنگی آن موشک داشته باشد، گمان درستی است؛ اما ... به گواهی تاریخ همیشه این گونه نبوده است.

سرنگونی یک فروند AC-130H امریکایی در 31 ژانویه 1991 توسط یک تیر موشک دوش پرتاب سام-7 بر فراز کویت، [External Link Removed for Guests] و ... نمونه هایی از سرنگونی هواپیماهایی بزرگ و "جان سخت" توسط موشک های کوچک دوش پرتاب و در مقابل مراجعت سالم جنگنده های F-4 و F-105 امریکایی در حالی که هدف موشک های S-75/Sa-2 ویتنامی (با سرجنگی حدود 200 کیلوگرمی) قرار گرفته بودند مثال های از ناتوانی "موشک های بزرگ" در انهدام اهداف خود می باشد.

آنچه که بنده قصد بیان آن را داشته و دارم این بود که هر چند فینیکس برای ایامی که ارائه گردید یک طرح اغوا کننده بود (موشک هوا به هوای دوربرد با هدایت راداری فعال، با امکان واقعی شلیک به بالا و پایین، سرجنگی حدود 60 کیلوگرم و همه اینها در موشکی با طول 4 متر و وزن حدود 450 کیلوگرم آن هم در سالهای پایانی دهه 70 میلادی)، ولی همان طور که پیشتر عنوان شد فینیکس نیز شلیک های ناموفق بسیاری داشته است.

موفق باشید  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...

یادبودشهدای بمب افکن
TU-16 در روز ٢٢/٩/١٩٨٠ ( برابر با 1359/06/31 )
 
به گردان دهم ماموریت داده شد تا پایگاه هوائی خاتمی در شمال شهر اصفهان که بنابر گزارشات جاسوسی محل استقرار و تمرکز جنگنده های F-14 در آن پایگاه بود را با 4 فروند بمب افکن سنگین TU-16 باجر مجهز به 6 تن بمب های شدیدالانفجار 500 کیلوگرمی برای دو هواپیما و 4 بمب شدیدالانفجار 1500 کیلوگرمی برای یک هواپیمای دیگر و دو بمب سنگین 3000 کیلوگرمی شدیدالانفجار برای سومین هواپیما مورد حمله و اصابت قرار دهند .اعضای هواپیمای فرمانده دسته به این شرح بودند :
 
[External Link Removed for Guests]
سرهنگ خلبان عادل عثمان
سرگرد خلبان ازهر عبدالكريم
سروان ناوبری مهند عبدالرزاق
ستوانیکم ناوبری عباس كطران
رزمنده نیروی هوائی جمعی گردان ششم - انور رزوقي
رزمنده نیروی هوائی جمعی گردان هفتم - خالد عبدالرزاق
 
زمان برخاست هواپیماها ساعت 1135 دقیقه روز دوشنبه ٢٢/٩/١٩٨٠ ( برابر با 31 شهریور ماه 1359) به سمت هدف از پیش تعیین شده و طبق نقشه پروازی با عبور از مناطق ، (فرودگاه ) الحبانية- مندلي- بروجرد-نجف اباد- پایگاه هوائی خاتمي صورت می گرفت .
 
سقف پرواز 50 متر و سرعت هواپیما 600 کیلومتر بر ساعت تعیین شده بود و هواپیماها با توجه به نوع بمبها می بایست قبل از انجام حمله اصلی تا ارتفاع 500 متری اوج می گرفتند. زمان دقیق عبور از مرز ساعت 1200 و از فراز مندلی در نظر گرفته شده بود و تمام هواپیماها ملزم به رعایت این نقطه و این زمان بودند .
 
سرهنگ خلبان عادل عثمان یکی از شایسته ترین خلبانان بمب افکن باجر بود و می توانست هواپیمایش را در ارتفاع بسیار کم هدایت و کنترل نماید . پرواز او در آن روز هم می بایست در ارتفاع بسیار پائین صورت گرفت و تمام اعضای دسته می بایست در ارتفاع 50 متری و بالاتر از فرمانده دسته پرواز نمایند . با عبور از شهر مندلی زمین دچار عوارض و افزایش ارتفاع شده و رشته کوهها پدیدار می شوند و در این میان تنها نقطه کم ارتفاع بین مندلی و سومار دره سومار است که پس از آن افراد دسته می بایست به تدریج ارتفاع گرفته تا با کوههای منطقه برخورد ننمایند. با رسیدن به شهر های سومار و بروجرد ارتفاع کوهها به 4000 متر افزایش یافت اما متاسفانه فرمانده دسته به پرواز در ارتفاع پائین ادامه داد و با توجه به محدودیت شعاع دید به ناگهان خود را در شرف تصادم با کوه یافت و برغم حداکثر تلاش ، متاسفانه هواپیمایش با کوه برخورد نمود و هواپیما با تمام محموله بمب هایش منهدم گردید تا نام ایشان به عنوان نخستین شهدای نیروی هوائی عراق در آن روز در تاریخ ثبت گردد .... خداوند شهدای نیروی هوائی عراق را ببخشد و بیامرزد و به بازماندگان عمر طویل عنایت فرماید ...
 
[External Link Removed for Guests]
افراد گردان دهم بمب افکن سنگین در سال 1980

جزئیات بیشتر از زبان خلبان ( ف ح ) جمعی گردان دهم
خداوند رحمت کند دوستان نیروی هوائی ، قهرمانانی را که با خون خود صفحاتی از تاریخ درخشان کشورمان را نوشتند . ما آنها را خیلی زود از دست دادیم اما آنها به ندای وطن خود و شرف شهادت خیلی سریع پاسخ گفتند . سعی می کنم آنچه را که بین آنها رخ داده برایتان بازگو کنم :
 
  1. از قضای روزگار آنکه سرنشینان بمب افکن مورد بحث در بالا ، در روز 19 / 9 / 1980  ماموریت داشتند تا یک فروند بمب افکن دیگر TU-16 را بمنظور انجام تعمیرات اساسی به روسیه منتقل سازند . تنها شخصی که از سرنشینان فوق به این ماموریت فرستاده نشد سروان خلبان فريد الحسيني بود که جزو سرنشینان بمب افکن شماره 2 در دسته پروازی بود و قرار بود تا او بمب افکن را به روسیه منتقل سازد اما پس از آنکه ماموریت هواپیماها برای روز 22 / 9 / 1980 ( آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور ماه 59 ) تعیین و سرنشینان هم مشخص شدند ، سرهنگ عادل عثمان فرمانده گردان دهم بمب افکن اصرار نمود تا همان سرنشینان بمب افکن اعزامی به روسیه ماموریت را انجام دهند به جز سروان خلبان فرید الحسینی و به جای آن سرگرد خلبان ازهر در هواپیمای فرمانده دسته قرارگیرد . یکی از افسران می گوید به سرهنگ عادل عثمان گفتم قربان ستوانیار انور و ستوانیار خالد سن بالا هستند ، به جای ایشان افرادی از جوانان را در ماموریت قرار بده تا اشکالاتشان بر طرف شود و تجربه کسب کنند . فرمانده گفت از آنها خواهم پرسید . آن دو ستوانیار هم مخالفت کردند و اصرار داشتند تا با وجود سن بالا در انجام ماموریت شرکت کنند . آنها مثل قهرمانان زیستند و مردند . خدا رحمتشان کند . 
  2.  سروان ناوبری مهند عبدالرزاق که یکی از سرنشینان بمب افکن بود برادر سرگرد خلبان معن عبدالرزاق خلبان جنگنده MIG-23 بود که او نیز چند سال بعد به شهادت رسید ... به خدا سوگند به خاطر می آورم در حالیکه هنوز روی زمین بودیم که یکی از سرنشینان به من گفت : از پرواز سرهنگ عادل در ارتفاع کم بیشتر از سختی ماموریت می ترسم . پس از آنکه خداحافظی کردیم و به طرف هواپیماها در حال حرکت بودیم به حالت شوخی گفت پنجشنبه مان مالیده شد . چون خانواده او نزد خانواده من در پایگاه الحبانیه بودند و قرار بود تا پنجشنبه با هم به سفر تفریحی خانوادگی برویم . اما متاسفانه تقدیر چنین بود که او برود و برنامه مان بر هم بخورد .    
 
3- اما ستوانیکم ناوبری عباس کطران در لیست انجام دهندگان ماموریت قرار نداشت چرا که کسانی برای انجام ماموریت انتخاب شده بودند که بر او ارشدیت داشتند و او نیز در همان زمان علاوه بر انجام ماموریت های عادی خود ، به عنوان افسر توجیه سیاسی نیز مشغول خدمت بود. به نزد من آمد و گفت قربان من یک افسر توجیه سیاسی هستم و می توانم انگیزه هایشان ( در عملیات ) را بالا ببرم اما نام من در لیست ماموریت نیست ... با فرمانده گردان سرهنگ عادل صحبت کن . من هم با سرهنگ عادل صحبت کردم . او گفت اگر توانستی یکی از ناوبرها را قانع کنی تا او جانشینش شود من هم حرفی ندارم ... من هم با یک نفر صحیت کردم و او نیز موافقت نمود . از او پرسیدم چطور پیشنهاد من را قبول کردی ؟ او گفت جنگ امروز به پایان نمی رسد مگر حداقل پس از دو سال . در عمل هم حرف او صحیح از آب درآمد و جنگ پس از 8 سال به پایان رسید .
 
 
[External Link Removed for Guests]
تصویری از یک بمب سنگین fab-5000 که با بمب افکن های توپولف حمل می شد

جزئیات دیگری که یک خلبان دیگر با نام ( ف ح) بیان می کند :
سرگرد خلبان شهید ازهر عبدالکریم جمعی گردان 36 بود و خلبان بمب افکن TU-22 بود اما قبلا با بمب افکن TU-16 پرواز می نمود... به گردان دهم ماموریت داده شد تا اهداف فوق را با چهار فروند بمب افکن مورد هجوم قرار دهند اما تنها 7 خلبان فعال در خدمت بودند در حالیکه به 8 خلبان نیاز بود چون هر بمب افکن TU-16 به 6 خدمه ( دو خلبان ، دو افسر ناوبری و دو توپچی ) نیاز داشت ... تصمیم گیری هم بر عهده شهید سرگرد ازهر گذاشته شد . لازم است بدانید که در گردان12 نفر خلبان جدید وجود داشت که هنوز آموزش انها به پایان نرسیده بود و آنها بعدا به گردان بمب افکن های سنگین پیوستند  ... خداوند شهدایشان را بیامرزد و زندگان را عمر طولانی عطا فرماید ...
 
در شرایط عادی این بمب افکن ها ماموریت انجام حمله به اهداف دور دست را بر عهده داشتند چرا که دارای برد زیاد و قابلیت حمل مهمات بالائی بودند . اما نقص آنها در این بود که خدمه فاقد تجهیزات لازم برای دفاع از خود بودند و هواپیماهای جنگنده هم بدلیل دوری مسافت پرواز بمب افکن ها قادر به حمایت از آنها نبودند . با وجود این کاستی هواپیماهای بمب افکن از مهمترین یگان ها در نیروی هوائی به شمار می رفتند که دارای روحیه ای بالا بوده و در راه وطن حملاتی را انجام می دادند که از حد انتظار فراتر و شجاعتی مافوق تصور را از خود به نمایش می گذاشتند. خداوند شهدای بمب افکن را رحمت کند و به بازماندگان عمری طولانی عطا فرماید ....  
 
فراموش کردم بگویم که گردان دهم در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در روز  6 / 6 / 1967 پایگاه هوائی رامات دیوید را در تل آویو بمباران نمود و پس از آنکه بمب افکن برفراز تل آویو سرنگون شد سرنشینانش شامل سروان خلبان محمد (که از برادران کرد بود و در حال مرخصی استعلاجی بود اما مرخصی را قطع کرد به ماموریت رفت ) ... ستوانیکم خلبان فائق علوان ، ستوانیکم ناوبری غازی ، ستوان ناوبری صبیح ... به همراه دو نفر از افسران ستاد که نامشان را به خاطر نمی آورم همگی به شهادت رسیدند . ( 1 )


(1) توضیح : 
به زودی تایپیک جدیدی با نام "متفرقه از نیروی هوائی عراق" ایجاد و در مورد حمله به پایگاه رامات دیوید توضیحات کامل به حضورتان داده خواهد شد .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”