با سلامkayvan6079 نوشته شده: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷, ۱۰:۵۶ ب.ظ سلام
دیروز توفیق پیدا کردیم که برای کاری در خدمت دوستان مون در همدان باشیم و به علت تعطیلات این سفر به اتفاق خانواده بود، شب در حال گذر از مقابل باغ موزه دفاع مقدس همدان به اصرار پسرم سری هم به باغ موزه زدیم که البته به علت تدارک مراسمی دوستان از گشت در کل باغ منع مان کردند و فقط توفیق زیارت اولین غرفه را داشتیم که البته برای خود شد داستانی ...
[External Link Removed for Guests]
حالا فارغ از اشتباهات مرسوم و معمول که ازشون می گذریم (نظیر اینکه 31 شهریور 1359 شده 21 سپتامبر 1980) می رسیم به کلونی اشتباهات ...
الف) هواپیمایی که توسط استوار گرامی (آن هم با یک ساعت اختلاف با تابلو) بر فراز پایگاه سوم هدف قرار گرفت از گونه MiG-23BN بود و نه Su-22M3K!
kayvan6079 نوشته شده:...
abdolmahdi نوشته شده:...
ستوانيكم خلبان فريد رشيد حلمي
نوع جنگنده : Mig-23B
تاريخ فوت : 31 شهريور ماه 1359
گردان : 49 شكاري مستقر در پايگاه (امام) علي
محل فوت : پايگاه هوائي شاهرخي
سبب فوت : در جريان نخستين حمله هوائي گسترده عراق به پايگاه هوائي شاهرخي در روز 31 شهريور ماه 1359 هواپيمايش مورد اصابت واقع و كشته شد.
...
جنگنده فوق در ساعت 16:30 با آتش توپ 35 میلیمتری اورلیکن موضع 14 پایگاه شهید نوژه به سرپرستی استوار وقت حسین گرامی هدف قرار گرفت و در غرب پایگاه سرنگون شد.
...
ب) فارغ از اینکه بنده نمی دونم اون K آخر از کجا بر روی محصول فیتر اضافه شده برای اطلاع دوستان باید اضافه کنم که اولین گونه Su-22M3 (S-52M3K) در سال 1982 (به تقویم ما 1361) تحویل مشتریان خود گردیده بوده است.
ج) ستوان یکم خلبان "رعد حمید مجید البیانی" هرگز با سوخو-22 پرواز نکرده اند. ایشان خلبان میگ-21 بوده اند.
بنابر اطلاعات در دسترس نامبرده در تاریخ 31 شهریور 1359 توسط پیش مرگان کرد حامی بارزانی پس از خروج از جنگنده خود دستگیر و تحویل بیمارستان مریوان گردیده است.
البته در خصوص نحوه سرنگونی وی نیز روایات مختلفی وجود دارد!
و اما داستان لاشه ...
[External Link Removed for Guests]
َA) ورودی های هوای خنک کننده مجموعه موتور
با مقایسه عکس با انواع سوخو-22 در اختیار عراق (البته عکس ها عراقی نیستند)
[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M (S-52K)، تولید از 1979 تا 1981 و به تعداد 272 فروند
[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M3 (S-52M3K)، تولید فقط سال 1982 و به تعداد فقط 59 فروند
[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M4 (S-54K)، تولید از 1984 تا 1986 و به تعداد 166 فروند
B) پخش کننده های فلر ASO-2V
لاشه مشخصا مربوط هست به گونه "ام 4" فیتر که از اواسط 1363 در خدمت ارتش عراق قرار گرفت ... پس قطعا "این لاشه همان هواپیما نیست"!
موفق
در این مورد اتفاقا من هم قصد داشتم تا ماه پیش مطلبی شبیه به این پست شما را با عکسی از این تابلوی باغ موزه همدان بگذارم که متاسفانه وقت نکردم.
من هم چند سال پیش از این موزه بازدید کردم و عکس های زیادی از قسمت های مربوط به نیروی هوایی گرفتم که به موارد مختلف زیادی اشاره کرده.
همونطور که شما هم اشاره کردید اشتباهات زیادی مشاهده میشد.
اما درباره این سوخو من هم در همون نگاه اول با دیدن دو ردیف از دیسپنسر های ASO-2 در یک طرف متوجه شدم که از مدل های M4 یا UM4 هست و باید حداقل بعد از 3 تا 4 سال از شروع جنگ عملیاتی شده باشه.
از دیدین لاشه میشه فهمید که دم و بال ها جدا شدن ولی بال چپ به طرز عجیبی خیلی سالمه ، قسمت جلوی لاشه معلوم نیست کجاست ، موتور هم به احتمال زیاد باز شده. در کل بنظرم این لاشه خیلی سالم تر از لاشه جنگنده ایست که سقوط مستفیم کرده باشد.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]
یک تکه از قسمت جلو داخل موزه بود و همچنین یک تکه ترکش توپ اورلیکن که ادعا شده بود.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]
نکته جالب بعدی که در داخل موزه بود مربوط میشد به یک توپ Gryazev-Shipunov GSh-6-23 که قطعا مربوط میشه به گان پاد SPPU-6 .
این پادها در ارتفاع خیلی پایین دقت بالایی دارن و معمولا از این تاکتیک در اون موقع برای زدن رادارها استفاده میشده و به احتمال زیاد همراه این لاشه بوده.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]
در مورد توضیحات کنار لاشه با توجه به گفته های شما موضوع پیچیده تر میشه و نیاز به اطلاعات بیشتری هست. اصولا باید پرسید این اطلاعات ادعا شده و جزئی و پر اشتباه داخل این تابلو از کجا امده؟
و توجه داشته باشید فامیلی این خلبان که اسم برده اند ایسایی هست و نه البیانی.