abdolmahdi نوشته شده:سلام عليكم و رحمه ا...
حمله به نيروگاه هسته اي ايران در بوشهر
مقدمه : اين خاطره در واقع از دقيق ترين و جالبترين گزارشاتي است كه تاكنون در اين تايپيك قرار داده شده و شك ندارم كه راوي آن يكي از خلبانان شركت كننده يا لااقل يكي از دست اندركاران مستقيم در اين ماموريت بوده است . به نحوي كه حاوي اطلاعات دسته اول و نكات فني بسيار دقيق با ذكر جزئيات به همراه شرح و تفضيل كامل راجع به نوع هواپيما و مهمات استفاده شده در انجام اين ماموريت مي باشد . نكته بسيار جالب كامنتي است كه در ذيل اين مقاله توسط يكي از خوانندگان عراقي قيد گرديده كه نويسنده آن از خلبانان و يا از افسران فني در ارتباط با اين ماموريت بوده چرا كه مطالب عنوان شده توسط او بعضا داراي نكات فني جالبي است كه دانستن آنها خالي از لطف نيست . الله الرحمن الرحيم
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْناهُمْ هُدىً
صدق الله العظيم
سورة الكهف/الاية
نام رمز عمليات / سارية الجبل
از جمله ماموريت هائي كه داراي بالاترين درجه اهميت و ضرورت بوده و توسط نيروي هوائي قهرمان ما در جريان جنگ با ايران در دهه 1980 صورت گرفت ، انجام ماموريت حمله به نيروگاه اتمي ايران در بوشهر بود كه توسط خلبانان شجاع ميراژ F-1 صورت گرفت كه اين خود بيانگر قدرت مردان نيروي هوائي ما در برنامه ريزي و اجراي اين ماموريت با كمترين تلفات ممكن بوده است .
اجراي ماموريت :
انجام ماموريت حمله به نيروگاه اتمي بوشهر در دو نوبت، سه دسته پرواز در نوبت اول ( روز اول )، و يك دسته پرواز در نوبت دوم ( روز دوم )به اين شرح صورت گرفت :
نوبت اول حمله :
الف : در تاريخ 17/11/1987 ( برابر با 27 آبانماه 1366 ) ضربه نخست توسط 8 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام يك نوبت عمليات سوختگيري هوائي .
ب: در همان تاريخ ضربه دوم توسط 2 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به موشك هاي ليزري و انجام يك نوبت عمليات سوختگيري هوائي .
ج : در همان تاريخ ضربه سوم توسط 4 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام يك نوبت عمليات سوختگيري هوائي .
نوبت دوم حمله :
( فرداي همانروز ) در تاريخ 19/7/1988 ( برابر با 28 آبانماه 1366 ) ضربه چهارم و نهايي توسط 4 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام يك نوبت عمليات سوختگيري هوائي صورت گرفت .
مختصات (جغرافيائي ) هدف :
الف : مختصات گنبد اصلي نيروگاه كه ساخت آن به پايان رسيده ( بخش شرقي ) 28°49’33.5″N 50°53’26.1″E بوده است .
ب : مختصات گنبد در حال ساخت نيروگاه ( بخش غربي ) 28°49’36.6″N 50°53’16.5″E
بوده است .
محموله هواپيماها :
الف : محموله هواپيماهاي جنگنده Mirage F.1 ( ويژه هجوم زميني ) براي هر هواپيما شامل :
دو بمب 2000 پاوندي سقوط آزاد LD مجهز به فيوز نفوذگر تاخيري با زمان 0.25 با هدف تامين ميزان نفوذ مورد نياز در ديوار بتوني هدف + يك مخزن سوخت خارجي 2200 ليتري + ريمورا (؟) + سيكامور + دو موشك هوا به هواي ماژيك 550 + توپ 30 ميليمتري ديفا با 250 گلوله .
ب : محموله هواپيماهاي جنگنده Mirage F.1 ( ويژه هجوم زميني ) شامل موشك هاي ليزري AS-30 براي تمام هواپيما شامل :
يك فروند موشك ليزري AS-30 + مخزن سوخت خارجي 1100 ليتري + غلاف ليزري + ريمورا (؟) + سيكامور + دو موشك هوا به هواي ماژيك 550 + توپ 30 ميليمتري ديفا با 250 گلوله .
ج : محموله هواپيماهاي سوخترسان Mirage F.1 براي هر هواپيما شامل :
دو مخزن سوخت خارجي 1100 ليتري + غلاف سوخترسان هوائي + ريمورا (؟) + سيكامور + دو موشك هوا به هواي ماژيك 550 + توپ 30 ميليمتري ديفا با 250 گلوله .
پايگاه اجراي عمليات / فرودگاه الجليبة
آمادگي هاي پيش از عمليات :
الف : برنامه ريزي براي انجام اين ماموريت توسط ستاد عمليات فرماندهي نيروي هوائي به صورت بسيار دقيق صورت گرفت و پس از كسب اطلاعات جاسوسي و تصاوير هوائي از هدف ، مسير انجام ماموريت مشخص گرديد به نحوي كه بتوان بر مبناي آن نوع دقيق سلاح هاي مورد نياز براي انجام ماموريت را تعيين نمود.
ب : خلبانان مورد نظر براي انجام اين ماموريت توسط ستاد عمليات فرماندهي نيروي هوائي انتخاب شدند كه شامل خلباناني از گردان هاي 79 ، 81 و 91 هواپيماهاي ميراژ Mirage F.1 مستقر در پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) و پايگاه هوائي ابي عبيده ( الكوت) بودند . همچنين مقرر گرديد كه فرمانده دسته حمله اول كه متشكل از 8 جنگنده بود از گردان 79 انتخاب گردد .
ج : خلبانان مورد نظر كه در پايگاه هوائي ابي عبيده ( الكوت) مشغول خدمت بودند به پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) ملحق شدند.
د : با توجه به محرمانه بودن اين عمليات ، به هيچكس خارج از دايره برنامه ريزي اطلاعي داده نشد .
ه : براي انجام دقيقتر اين عمليات ، تمرين انهدام اهداف شبيه سازي شده در ميدان تير الحضر واقع در غرب پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) صورت گرفت .
و : نقشه پروازهاي آزمايشي و جزئيات آن از سوي خلبانان شركت كننده در ماموريت تهيه گرديد تا بتوانند تمرينات دشوار خود را درميدان تير بانجام برسانند .
ز : براي دستيابي به اصل غافلگيري و كسب بهترين نتيجه ، باتوجه به اينكه تعداد هواپيماهاي شركت كننده در اين ماموريت به نسبت انداره هدف و پدافند هوائي مستقر در آن منطقه زياد بوده ، ضمن آنكه پايگاه هوائي بوشهر هم در نزديكي نيروگاه قرار داشته ، لذا لازم بوده تا تمام افراد درگير بيشترين تلاشهاي خود را انجام داده تا بهترين نتيجه باحداقل خطا و كمترين خسارت ممكنه حاصل شود.
ح : تعداد هواپيماهاي شركت كننده در مرحله اول اين عمليات 20 فروند بوده به اين شرح :
1- هشت فروند هواپيماي اصلي براي حمله زميني + دو فروند هواپيماي احتياط
2- هشت فورند هواپيماي سوخترسان براي تامين سوخت هواپيماهاي حمله نخست + دو فروند هواپيماي احتياط
3- دو فروند هواپيماي حمله زميني مجهز به موشك هاي ليزري + يك فروند هواپيماي ذخيره
4- سه فروند هواپيماي سوخترسان براي تامين سوخت هواپيماهاي حامل موشك هاي ليزري
ط : تعدادي پروازهاي آموزشي در ميدات تير الحضر دقيقا منطبق با مسافت انجام ماموريت واقعي صورت گرفت كه از جمله تمرينات ، ايجاد هماهنگي دقيق در مورد زمان مناسب برخاست همزمان 20 فروند هواپيماي شركت كننده كه مي بايست به صورت همزمان از باند اصلي و فرعي پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) صورت مي گرفت .
بد نيست اشاره شود كه در پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) تعدادي از كارشناسان فرانسوي حضور داشتند كه سعي كردند تا از جزئيات انجام اين ماموريت اطلاعاتي كسب كنند اما موفق به اين كار نشدند و اين ماموريت را ماموريت دسته پروازي برزگ ناميدند.
ي : پس از اتمام ماموريت هاي دشوار تمريني و يكروز قبل از انجام ماموريت اصلي اين اقدامات صورت پذيرفت :
1- پيش از ظهر روز 16/11/1987 دو فروند هواپيماي فالكون در پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) به زمين نشستند تا 8 نفر از خلبانان شركت كننده در حمله اول + فرمانده دسته هواپيماهاي مجهز به موشك ليزري + سه نفر از خلبانان هواپيماهاي سوخترسان را به فرودگاه المثنى منتقل سازند .
2- كليه خلبانان از فرودگاه المثنى به مقر فرماندهي كل نيروي هوائي منتقل گرديدند.
3- به محض رسيدن خلبانان به مقر فرماندهي كل ، جلسه اي با حضور فرمانده وقت نيروي هوائي سپهبد خلبان حميد شعبان و معاونت عمليات و مدير پروازهاي نيروي هوائي صورت پذيرفت .
4- شرح ماموريت با جزئيات كامل به همراه دستورات و توصيه هاي لازم به خلبانان تنفيذ گرديد
5- به فرمانده دسته ابلاغ شد كه همانروز مي بايست هواپيماها به فرودگاه الجليبة منتقل شوند.
6- پس از انتهاي جلسه توجيهي خلبانان از فرودگاه المثني به پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) بازگشتند.
7- به پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) ابلاغ شد كه هواپيماهاي شركت كننده در ماموريت را به محض ورود خلبانان به فرودگاه الجليبة منتقل نمايد . كليه تجهيزات فني مورد نياز هم مي بايست با يك فروند هواپيماي ترابري ايليوشين كه به آنجا خواهد آمد به فرودگاه الجليبة اعزام گردد.
8- به محض رسيدن خلبانان به پايگاه هوائي الصدام ( القياره ) بايد زمان پرواز هواپيماها ( پس از كسب اطمينان از آمادگي آنها ) به سمت فرودگاه الجليبة تعيين گردد.
9- تمام هواپيماها با محموله اصلي و كامل به سمت فرودگاه الجليبة پرواز كردند ، باستثناي هواپيماهائي كه مي بايست بمب با خود حمل مي نمودند كه اين بمبها در فرودگاه الجليبة متعاقبا به هواپيماها الصاق گرديد . همينطور هواپيماهائي كه مي بايست موشك هاي ليزري با خود حمل مي نمودند بعدا تسليحات خود را در پايگاه الشعيبة دريافت كردند.
10- تمام هواپيماها با محموله كامل در فرودگاه هاي الجليبة و پايگاه الشعيبة به سلامت فرود آمدند والحمد لله .
11- اندكي پس از آن هواپيماي ايليوشين حامل تجهيزات فني ويژه هواپيماها در فرودگاه الجليبه فرود آمد .
12- همزمان ، يك هواپيماي فالكون ديگر نيز در فرودگاه الجليبه كه حامل نماينده ستاد عمليات نيروي هوائي بود بعنوان ناظر مستقيم بر روند عمليات بود فرود آمد.
13- به فرمانده پايگاه هوائي ( امام ) علي دستور داده شد تا در زمان معين در فرودگاه الجليبه حضور يابد تا در صورت بروز مشكل ، به حل آن كمك نمايد .
14- با وجود سرماي شديد شامگاهي ، متخصصين قهرمان كادر فني و مهندسي اقدام به آماده سازي و تجهيز هواپيماها به محموله مورد نظر نمودند ضمن آنكه اقدامات شديد حفاظتي نيز براي خلبانان و هواپيماها صورت گرفت .
انجام ماموريت : [External Link Removed for Guests]
سوختگيري هوائي جنگنده هاي ميراژ عراقي
الف : شبانگاه روز 16/11/1987 نقشه هاي موسوم به G 4 (به مقياس 1/500000) توسط تمام اعضاي دسته پروازي تهيه و تا نخستين ساعات سپيده دم روز اجراي عمليات به صورت دقيق بر روي آن ها كار شد .
ب : ساعت 09:00 بامداد از سوي فرماندهي نيروي هوائي بعنوان زمان T.O.T (؟) مشخص و ساعت برخاست هواپيماها نيز بر مبناي آن تعيين گرديد.
ج : كار توجيه تفضيلي خلبانان شركت كننده در عمليات و با حضور نماينده ستاد عمليات نيروي هوائي به اين شرح صورت گرفت :
1- تاكيد بر روي تقسيم دسته پروازي به دو گروه تا زمان رسيدن به نقطه I.P (؟) كه هر دسته شامل 4 فروند هواپيما بوده و هواپيماهاي دسته دوم به ترتيب شماره 8/7/6/5 مسير خود را به مدت دو دقيقه تا 20 درجه بيرون از مسير هواپيماهاي دسته اول تغيير داده و پس از آن به نقطه اول بازگشته كه اين امر فاصله زماني به مقدار 45 ثانيه را تامين مي نمايد و سبب خواهد شد تا حمله به سمت هدف از مسيري جداي مسير حمله دسته اول (Different Attack Direction) انجام شود . اين امر سبب آشفتگي پدافند هوائي مستقر در منطقه شده و اصل غافلگيري را هم تامين مي نمايد .
2- هدف مورد نظر براي 4 هواپيماي نخست ، گنبد تكميل شده نيروگاه بوده كه در بخش شرقي نيروگاه واقع شده بود.
3- هدف مورد نظر براي 4 هواپيماي بعدي گنبد در حال ساخت نيروگاه بوده كه در بخش غربي نيروگاه واقع شده بود.
4- بر روي محدوديتهاي تمام گروه پروازي تاكيد شد ضمن آنكه مقدار سوخت قابل حمل نيز لحاظ گرديد چرا كه سوختگيري هوائي مي بايست در خاك دشمن صورت مي گرفت ( و اين عمليات در سكوت كامل راديوئي اعضاي دسته انجام مي شد ) .
5- در زمان تعيين شده براي پرواز ، كليه هواپيماها در موقعيت صحيح قرار داشتند ( هم باند اصلي R/W و هم باند فرعي Taxi Way براي برخاستن هواپيماها در زمان نعيين شده مورد استفاده قرار گرفتند ) . در هنگام برخاست هواپيماها مي بايست هر هواپيماي عمل كننده مستقيما با هواپيماي سوخترسان خودش و با فاصله زماني مشخص از روي باند بلند مي شدند و اين روند براي ساير هواپيماها به ترتيب صورت مي گرفت .
6- دسته 20 فروندي هواپيماها به سلامت از روي باند برخاستند والحمد لله .
7- دسته پروازي پس از برخاستن ارتفاع خود را بر روي 20 متر و سرعت را بر روي 900 كيلومتر بر ساعت حفظ نمود.
8- قبل از رسيدن به نقطه سوختگيري هوائي ، سرعت هواپيماها به 510 كيلومتر بر ساعت كاهش يافت و سپس عمل سوختگيري انجام شد و در اين عمليات هواپيماهاي مهاجم به 2000 ليتر سوخت مجهز شدند. كل زمان از كاهش سرعت تا اتمام سوختگيري و افزايش مجدد سرعت به 960 كيلومتر ، شش دقيقه به طول انجاميد.
9- در جريان سوختگيري هوائي ، هواپيماي شماره 8 دچار نقص فني شد كه بلافاصله با يكي از هواپيماهاي احتياط جايگزين گرديد.
10- پس از اتمام سوختگيري ، هواپيماهاي سوخترسان ، هواپيماي احتياط و هواپيماي شماره 8 به فرودگاه الجليبة بازگشته و به سلامت فرود آمدند.
11- دسته پروازي كماكان در حالت رزمي به پرواز درارتفاع 20 متري و سرعت 960 كيلومتردر ساعت و در سكوت كامل راديوئي (R/T Silent) ادامه داد تا آنكه طبق نقشه از پيش تعيين شده (و با توجه به اينكه مسير پرواز از روي اراضي بياباني و آبهاي خليج ع ر ب ي مي گذشت ) به نقطه اوجگيري p.u.p رسيدند .
12- در اين مرحله از مسير پرواز و قبل از رسيدن به نقطه I.P ، و طبق نقشه ، هواپيماها مخازن سوخت خارجي خود را پس از مصرف سوخت آن رها نمودند .
13- سرانجام هواپيماها در ارتفاع 20 متري و در سرعت 960 كيلومتر در ساعت به نقطه I.P رسيدند و در اينجا بود كه طبق قرار قبلي دسته پروازي ( در سكوت كامل راديوئي ) به دو گروه 4 فروندي تقسيم و دسته اول به نقطه اوجگيري PUP رسيده و سرعت خود را به 1000 كيلومتر در ساعت افزايش دادند و در همان موقع تمام سوئيچ هاي مهمات را باز كردند.
14- تا 15 كيلومتر قبل از رسيدن به نقطه PUP ، هدف را مي شد با چشم ديد اما تعيين دقيق مكان استقرار اهداف ممكن نبود .
15- هنگام رسيدن به نقطه PUP ، هواپيماهاي دسته اول اوجگيري را تا ارتفاع 1700 متري آغاز كردند كه متعاقبا پدافند هوائي مستقر در منطقه اقدام به واكنش شديد نمود . متقابلا هواپيماهاي دسته اول اقدام به استفاده از سامانه سيكامور ( پرتاب گوي هاي آتشين + ورقه هاي اخلالگر ) نموده و سپس بر روي هدف از پيش تعيين شده كه گنبد تكميل شده در بخش شرقي نيروگاه بود شيرجه رفتند . در اين حالت زاويه شيرجه بيش از 30 درجه بوده تا بتواند حداكثر دقت اصابت را تامين كند. ( در هنگام حمله ، پايگاه هوائي بوشهر كه در سمت چپ نيروگاه واقع شده بود قابل روئيت بود ) .
16- سپس هواپيماها در همان حالت شيرجه بمبهاي خود را بر روي هدف رها كردند كه با دقت مورد اصابت قرار گرفت .
17- پس از خروج هواپيماي شماره 4 از روي هدف و انجام مانورهاي گمراه كننده براي فرار از پدافند هوائي ، فرمانده دسته پروازي اول به دسته دوم نداي افزايش ارتفاع با استفاده از سامانه اخلالگر سيكامور را داد و متعاقبا حمله به گنبد در دست احداث مستقر در بخش غربي نيروگاه با موفقيت و با وجود آتش شديد پدافند هوائي صورت پذيرفت . در اينجا لازم است ذكر شود كه خلبان هواپيماي شماره 8 پس از رها سازي بمبهايش در راديو اعلام كرد كه گنبد تكميل شده اول كه توسط دسته نخست مورد هجوم واقع شده بود، مستقيما مورد اصابت قرار گرفته است .
18- پس از اتمام حمله كار كنترل چشمي تمام هواپيماها در كوتاهترين زمان ممكن و قبل از رسيدن به ساحل خليج ع ر ب ي در ارتفاع 20 متري و با سرعت 960 كيلومتر در ساعت صورت گرفت (Cross Cover) .
19- قايق هاي جنگي ايراني در تعداد زياد در طول خط ساحلي مستقر شده بودند و در زمان رسيدن هواپيماها به ساحل و در هنگام پرواز بر فراز اين قايق ها ، اين شناورها اقدام به شليك تعداد زيادي از موشك هاي استرلا ( سام 7) به سمت هواپيماها نمودند كه الحمد لله بدليل ارتفاع كم و بكارگيري سامانه اخلال سيكامور هيچكدام از هواپيماها مورد اصابت قرار نگرفت .
20- دسته پروازي به پرواز خود در ارتفاع كم بر فراز آبهاي خليج ع ر ب ي و دور از دسترس پايگاه هوائي بوشهر و جزيره خارگ و با عبور از روي چاه هاي نفطي ايران كه در خليج ع ر ب ي پراكنده بودند ادامه داد .
21- پس از رسيدن به دو بندر البكر و العميق ، هواپيماها ارتفاع خود را به 3 كيلومتر افزايش دادند و مسير بازگشت به سمت پايگاه الجليبه را در پيش گرفتند. ضمن آنكه دو دسته جنگنده رهگير MIG-23 و MIG-25 جهت حمايت دسته پروازي در همان منطقه مستقر شده بود.
22- درست در همان موقع دو فروند هواپيماي مجهز به موشك هاي ليزري حمله خود به نيروگاه را آغاز كردند كه فرمانده دسته گنبد تكميل شده و شماره 2 گنبد در دست احداث را مستقيما و با دقت مورد اصابت قراردادند . اين دو هواپيما نيز پس از پايان ماموريت به سلامت در پايگاه هوائي الشعيبة فرود آمدند و الحمد لله .
23- هر 8 فروند هواپيماي شركت كننده در حمله اول به سلامت در فرودگاه الجليبه فرود آمدند و الحمد لله .
24- دستور مستقيم آمد كه تمام هواپيماها به پايگاه هوائي الصدام (القيارة) بازگردانده شوند. بعد از ظهر همانروز 20 فروند جنگنده Mirage F.1 از پايگاه هوائي الجليبة به سمت پايگاه هوائي الصدام (القيارة) برخاستند و در انجا به سلامت فرود آمدند و الحمد لله .
25- بمنظور وارد ساختن خسارات هر چه بيشتر به نيروگاه ، در مغرب همانروز فرماني صادر شد كه به موجب آن مي بايست 4 فروند هواپيماي ديگر مجهز به بمب يكبار ديگر هدف را مورد هجوم قرار دهند. انجام اين عمليات در صبحگاه روز دوم و دقيقا طبق نقشه قبل تعيين گرديد .
26- در نخستين ساعات روز 17/11/1987 (برابر با 27 آبانماه 1366 ) ، ده فروند جنگنده Mirage F.1 ( پنج فروند ويژه حمله به هدف و پنج فروند سوخترسان ) از پايگاه هوائي الصدام (القيارة) به سمت فرودگاه الجليبه به هوا برخاستند . ( با عنايت به اينكه گروه كارشناسان فني هنوز در فرودگاه الجليبه حضور داشتند و فرمان بازگشت ايشان به پايگاه مادر صادر نشده بود ) . به محض فرود 10 فروند هواپيما ، عمليات تجهيز و آماده سازي هواپيماهاي درگير در ماموريت بلافاصله آغاز گرديد .
حمله هوائي سوم ( مرحله دوم - روز بعد )
در روز 18/11/1987 (برابر با 28 آبانماه 1366 ) طبق نقشه و برنامه قبلي و در هنگام روشن كردن هواپيماها ، موتور يكي از هواپيماها دچار نقص فني شد ( هواپيماي شماره 4 ) كه بلافاصله هواپيماي احتياط جايگزين هواپيماي مامور گرديد . هواپيماها از باند برخاسته و عمليات سوختگيري هوائي هم طبق برنامه انجام و هواپيماها در مسير پرواز قرار گرفتند. با رسيدن به هدف ، هواپيماها شيرجه خود را آغاز نموده و با وجود آتش شديد پدافند هوائي دشمن ، اهداف را مستقيما مورد اصابت قرار دادند.
هواپيماها به سلامت بازگشته والحمد لله در فرودگاه الجليبه فرود آمدند. پس از فرود ، فرماني صادر شد تا تمام هواپيماها و خدمه فني به پايگاه هوائي الصدام (القيارة) بازگردند كه عمليات بازگرداندن هواپيماها و خدمه همانروز انجام پذيرفت .
تحليل عمليات :
پس از انجام ماموريت ، گروهي متشكل از كارشناسان بمنظور بررسي تاثير حملات هوائي صورت گرفته تشكيل گرديد كه پس از مشاهده و تجزيه و تحليل فيلم هاي ضبط شده موجود در سامانه H.U.D هواپيماهاي عمل كننده و نيز فيلم هاي ويدئويي هواپيماهاي حمل كننده موشك هاي ليزري در گزارشي رسمي اعلام نمود كه بدليل بروز شكاف ها و خسارات سنگين وارده به هر دو گنبد ، حداقل 25 سال طول مي كشد كه اين نيروگاه مجددا راه اندازي شود. ( اين راي بر اساس نظر متخصصين هسته اي ارائه گرديد ) .
ملاحظات :
گروه خدمه فني شركت كننده در عمليات ، نتوانستند به پايگاه هوائي الشعيبة بازگردند چرا كه يك گروه از خدمه فني گردان 81 شامل خلبانان و افسران فني جايگزين آنها شده بودند.
سروران گرامي ، آنچه كه در بالا آورده شد ، جزئيات دقيق انجام اين ماموريت حياتي و مهم است و از اينكه نتوانستم بنا به دلايل خاص ، نام خلبانان شركت كننده در اين عمليات را ذكر نمايم عذر مي خواهم. اين ماموريت كار مردان شجاع و قهرمان نيروي هوائي كشورمان بود كه به عهد و سوگند خود وفا نمودند.... خداوند آن دسته از افراد باقي مانده را ، هر كجا كه هستند حفظ ، و آنهائي را در راه دفاع از عراق به شهادت رسيدند رحمت نمايد و در بهشت خود جاي دهد .
و من ا... التوفيق
نوشته : شاهين ( خلبان ) STAR [External Link Removed for Guests]
اين تصويري است كه توسط دوربين يكي از هواپيماهاي مهاجم از نيروگاه اتمي بوشهر گرفته شده است .
ظاهرا اين يكي از مهمترين و موفقيت آميز ترين عملياتهاي نيروي هوائي عراق بوده تا آنجا تعدادي از خلبانان و افسران عراقي براي آن كامنت گذاشته اند كه با توجه به محتوي برخي از اين كامنتها ، يكي را برايتان ترجمه مي كنم .
بسم الله الرحمن الرحيم
كسي كه خود را مدير تسليحات نيروي هوائي ناميده گفته : انجام عمليات با تشكيل يك كار گروه عالي رتبه از مديران و شعبه هاي ويژه و در نهايت اصول حفاظتي صورت گرفت . يكي از اعضاي اين كار گروه فرمانده تسليحات نيروي هوائي مرحوم سرلشگر ... ( كه در آن زمان درجه سرتيپ 2 داشت ) بود كه از شعبه يكم و شعبه دوم درخواست سلاحي را نمود كه بتواند هدفي با قطر 2 متر بتون را درهم شكافد . شعبه يكم به ايشان پاسخ داد كه موشك فرانسوي AS-30 L را مي توان براي كسب نهايت دقت بكار برد اما قادر به نفوذ در بتون نيست و قبلا هم در ماموريت هاي مشابه مورد استفاده قرار نگرفته است .... اما شعبه دوم از سوي ستوانيكم .... پاسخ داد كه ما هيچ بمبي كه قادر به شكافتن چنين هدفي باشد را در اختيار نداريم ... و از اينجا بود كه شعبه دوم تلاش خود را براي آغاز و تماس خود را با شركت هاي مخصوص توليد كننده اينگونه تسليحات براي تامين چنين مهماتي با قابليت نفوذ در بتوني به قطر 2 متر برقرار نمود. پس از مدتي كه چندان هم كوتاه نبود ، از طريق يكي از شركت هاي اسپانيائي به بمب هاي BR-1000 KG كه ويژه نفوذ در اهداف مسلح بود دست يافتيم . سپس در 12 تموز 1987 سفري به فرانسه صورت گرفت تا يكي از بمب هاي ساخت آن كشور نيز مورد آزمايش قرار گيرد اما هيچ قراردادي منعقد نگرديد. بنابراين استفاده از همان بمب هاي اسپانيائي BR-1000 KG در دستور كار قرار گرفت كه از سوي ما MK-84 ناميده شد . به علت استفاده هواپيماهاي Mirage از اين نوع بمبها ، مانيز همان نام را براي آن انتخاب كرديم . علاوه بر آن موشك AS-30 L و بمب هاي LGP-400 كه هر دو توسط ليزر هدايت مي شدند را بكار گرفتيم و به همين دليل اهدف به صورت دقيق و مستقيم مورد اصابت قرار گرفتند. [External Link Removed for Guests]
سروان محمود حميد العاني ، خلبان جنگنده Mirage F.1EQ-5 به شماره 4573 و يكي از خلبانان شركت كننده در حمله به نيروگاه اتمي بوشهر ، جمعي اسكادران 79 پايگاه هوائي كوت
در مورد نحوه كشته شدن سروان محمود حميد العاني دو روايت مختلف وجود دارد : روايت اول توسط يك سايت انگليسي زبان به اين شرح بيان شده : او در خرداد ماه سال 1367 پس از بمباران موفقيت آميز جزيره خارك و در مسير بازگشت در خارج از جزيره ، هواپيمايش توسط يك جنگنده F-14 رهگيري و مورد اصابت قرار گرفت . هواپيمايش به درون خليج فارس سقوط كرد و تا مدتها تصور مي شد كه او موفق به خروج از هواپيما با چتر نجات شده و باسارت درآمده است . اما در پايان جنگ مشخص شد كه او كشته شده است .
اما روايت دوم توسط سايت موسوم به شهداي نيروي هوائي عراق نقل شده كه بسيار به واقعيت نزديك مي باشد :
سروان خلبان محمود حميد العاني
تاريخ شهادت : 19/07/1988 ( برابر با 28 آبانماه 1366 – روز دوم حمله به نيروگاه اتمي بوشهر)
نوع هواپيما : Mirage F1
گردان : 91
علت شهادت : پس از وارد كردن ضربه اي موفق به نيروگاه اتمي بوشهر ، هواپيماي اين شهيد هدف حمله يك فروند F-14 ايراني قرار گرفته كه سبب سقوط هواپيمايش در آبهاي خليج ع ر ب ي مي شود . او فارغ التحصيل دوره 35 دانشكده نيروي هوائي عراق بود .
توضيح مترجم : به نظر شخصي اينجانب ، روايت دوم از هر حيث به واقعيت نزديكتر مي باشد چرا كه تاريخ و هدف ماموريت ، نوع جنگنده و گردان خدمت سروان محمود حميد العاني به طور كامل با متن روايت حمله به نيروگاه مطابقت دارد . بنا بر اين مي توان نتيجه گرفت كه نيروي هوائي عراق در جريان اين حمله يك فروند ميراژ خود را از داده است و اين مطلبي است كه در متن مقاله فوق به صورت بسيار مبهم به آن اشاره شده است . البته به نظر بنده با توجه به تعداد و دفعات حمله هواپيماهاي عراقي ، از دست داده يك فروند هواپيما براي عراق خسارت بسيار ناچيزي است .
روايت حمله در منابع ايراني
نیروهای ارتش عراق هم برای از بین بردن زیرساختهای اقتصادی و پروژههای اتمی، بیش از ۴۰ بار به نیروگاههای بوشهر، نکا و جزیره سیری حمله هوایی کردند اما نتوانستند خسارت زیادی به بار آورند. این تلاشها ادامه داشت تا اینکه بالاخره با اهدای هواپیماهای جنگنده سوپر اتاندارد فرانسوی و موشکهای اگزو ست به عراق که از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله خود فرانسه صورت گرفت، عراقیها توانستند در ماههای پایانی جنگ یکی از دو برج کروی نیروگاه بوشهر را مورد تهاجم قرار دهند.
در روز ۲۷ آبان ۱۳۶۶ بود که نیروگاه بوشهر مورد تهاجم هوایی واقع شد و ضمن صدمات شدید به نیروگاه ۲۰ نفر از پرسنل آن به شهادت رسیدند. حمله عراق به نیروگاه اتمی بوشهر خاطرات تلخی را برای افرادی که در آن برهه در اطراف نیروگاه بودند رقم زده است.
خاطرات آقاي هاشمي رفسنجاني کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶
در ساعت 30 :10 نیروگاه اتمی بوشهر به وسیله هواپیماهای عراقی بمباران شد و خسارات بسیاری به آن وارد گردید. از ساعت 13 روز گذشته تا زمان این حمله، هواپیماهای عراقی بیش از 5 بار در آسمان بوشهر و نیروگاه ظاهر شده بودند. در این حمله ـ برخلاف حمله پیشین ـ به منظور اجرای عملیات توأم با غافل گیری و دقت در بمباران هدف های مورد نظر، مسیر جدید جاده برازجان به سمت سواحل خلیج فارس انتخاب شده بود. عراق در روزهای 26/8/1366 و 28/8/1366 نیز به این نیروگاه حمله کرده بودند. در پی حمله عراق به نیروگاه اتمی بوشهر، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی شکایت کرد. مهندس رضا امراللهی معاون نخست وزیر و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد تلفات حملات عراق به این نیروگاه گفت:«11 نفر ایرانی شامل یک مهندس و تعدادی تکنیسین و کارگر شهید شده و تعدادی مجروح شدند. همچنین یک مهندس آلمانی از شرکت "تی . یو.بی،" در این حملات کشته شده است.» وی نامه ای نیز به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته که در آن از عدم اقدام این آژانس در بازداشتن عراق از حمله به نیروگاه اتمی بوشهر، انتقاد کرده است.
متن تلكس شمارههاي KHS/16018 و KHS/16019 مورخ 17 نوامبر 1987 رئيس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران خطاب به مديركل آژانس بينالمللي انرژي اتمي
17 نوامبر 1987
KHS/16018
عاليجناب
با احترام، اقدامات تجاوزگرانه ذيل را كه نقض مقررات اين آژانس است به اطلاع جنابعالي ميرسانم:
در ساعت 11:45 قبل از ظهر به وقت محلي مورخ 17 نوامبر 1987، نيروگاه اتمي بوشهر مورد حمله واقع شد. پيامدهاي فوري اين نقض به شرح زير بوده است: 9 تن از كاركنان نيروگاه اتمي بوشهر و يك كارشناس خارجي كشته و چندين تن مجروح شدند و خسارات شديدي به تأسيسات نيروگاه اتمي بوشهر كه داراي مواد اتمي حفاظت شده است وارد گرديد.
به دنبال مكاتبه قبلي (نامه محرمانه نمايندگي جمهوري اسلامي ايران به شماره 1532 مورخ 17 فوريه 1987) در خصوص وجود مواد اتمي در نيروگاه بوشهر كه تحت نظارت آژانس بينالمللي انرژي اتمي است، درخواست ميگردد كه ناظران حفاظت آژانس بينالمللي انرژي اتمي فوراً هيئتي را اعزام نمايند تا از مواد اتمي مذكور تحقيق به عمل آورند و به درخواست سازمان انژي اتمي ايران جهت اتخاذ اقدامات مناسب طبق مقررات حفاظتي آژانس بينالمللي انرژي اتمي پاسخ گويند.
[External Link Removed for Guests]
تصويري نقاشي شده از پرتاب يك موشك ليزري AS-30 از يك جنگنده Mirage
[External Link Removed for Guests]
تصوير يك سامانه اخلالگر موسوم به سيكامور