بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 45
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷, ۱:۵۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10 بار
- سپاسهای دریافتی: 126 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
با سلام ممنون از كار خوب و ارزنده شما.با توجه به اينكه معمولا نويسندگان عراقي اين مطالب يا از بازماندگان سازمان تبليغات صدام هستند و يا از بعثي هاي دو آتشه معمولا از عبارات روان پريشانه و توهم آميز استفاده مي كنند و البته كار مترجم در رعايت امانت ضروري است اما نياز به توضيح و پاورقي دارد .ما توهمات عربي بعثي را مي شناسيم و نياز به توضيح آنچناني نيست.اما در مورد عمليات ها ضروري است آيا داستان سرنگوني تامكت توسط ميگ 21 واقعي است يا نه و ....
- پست: 1432
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 595 بار
- سپاسهای دریافتی: 10288 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
astara نوشته شده:با سلام ممنون از كار خوب و ارزنده شما.با توجه به اينكه معمولا نويسندگان عراقي اين مطالب يا از بازماندگان سازمان تبليغات صدام هستند و يا از بعثي هاي دو آتشه معمولا از عبارات روان پريشانه و توهم آميز استفاده مي كنند و البته كار مترجم در رعايت امانت ضروري است اما نياز به توضيح و پاورقي دارد .ما توهمات عربي بعثي را مي شناسيم و نياز به توضيح آنچناني نيست.اما در مورد عمليات ها ضروري است آيا داستان سرنگوني تامكت توسط ميگ 21 واقعي است يا نه و ....
سلام علیکم و رحمه ا...
مانند خود ما ایرانی ها ، عراقی ها هم عملیات خلبانان خود را آب و تاب می دهند و در بیان آن بعضا مبالغه می کنند که این امری کاملا طبیعی است چون ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم . به هر حال آنها هم در جنگ موفقیت هائی داشته اند . تمام سعی من هم این بوده که تا حد ممکن جملات را در کمال بی طرفی ترجمه نمایم . اما طبق فرمایش شما برخی اوقات مطالبی گفته شده که نه تنها به قومیت عربی بر نمی گردد بلکه بعضا حتی به مذهب اشاره می کند که البته آنها را حذف کرده ام ( هر چند تعدادشان هم زیاد نبوده) و یا مطالبی مطرح شده که تاثیر یا ارتباطی در کل ماجرا نداشته و از ترجمه آنها نیز صرفنظر شده است . بد نیست بدانید که بعثی ها یا همان بازماندگان نظام صدام ، کشتار خلبانان نیروی هوائی آن کشور پس از سقوط رژیم بعثی را به گردن ایران می اندازند. بنابراین باز هم طبیعی است که در بیان خاطرات خلبانان خود اندکی تنفر را چاشنی حرف های خود نمایند که باز تاکید می کنم موارد ان اصلا زیاد نبوده و بعضا در حد همین مطالبی است که ترجمه شده است . هر جا هم که لازم بوده در حد توان توضیحانی را ارائه نموده ام .
اما در مورد واقعی بودن این ماجرا ... بله دوست عزیز صحت دارد . اما ظاهرا دلیل ناتوانی و سرنگونی اف 14 همان مشکل قدیمی موتورهای آن یعنی واماندگی بوده است که سبب شد تا هواپیمای ایرانی نتواند وارد نبرد شود و میگ های عراقی هم کار را تمام کردند . این ایراد فنی موتورهای اف 14 در موارد دیگر هم کار دستمان داد . البته اگر از منابع داخلی پرسیده شود به احتمال قوی موضوع نقص فنی را ترجیح می دهند تا سرنگونی توسط میگ 21 . موفق باشید
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸, ۸:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 135 بار
- سپاسهای دریافتی: 28 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
سلام . با تشکر از شما که این تاپیک بسیار ارزشمند رو ایجاد کردید و اون رو ادامه میدید.
بعضی از عکس های صفحات 4 و 5و 6 نیاز به اپلود مجدد دارد.
بعضی از عکس های صفحات 4 و 5و 6 نیاز به اپلود مجدد دارد.
-
- پست: 374
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶, ۱:۰۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 253 بار
- سپاسهای دریافتی: 713 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
سلام دوستان
یک مورد از حملات هوایی عراق به تهران در آغاز سال 64 بود که یک بمب به محله گیشا تهران برخورد کرد و این مورد یک جشن تولد بچه ها بود که دهها کودک هم کشته شدند و این مورد درست یک کوچه بالاتر از خونه خاله من بود و الان هم منزل ما با اون محل کمتر از صد متر فاصله داره خاطره خیلی بدی بود.
من اون موقع دوازده سالم بود و خرابه های اون خونه هنوز هم به خوبی یادمه
میدونید این مورد توی گزارشات عراقیها هست یا نه و جزییات دیگه؟؟
ممنون
یک مورد از حملات هوایی عراق به تهران در آغاز سال 64 بود که یک بمب به محله گیشا تهران برخورد کرد و این مورد یک جشن تولد بچه ها بود که دهها کودک هم کشته شدند و این مورد درست یک کوچه بالاتر از خونه خاله من بود و الان هم منزل ما با اون محل کمتر از صد متر فاصله داره خاطره خیلی بدی بود.
من اون موقع دوازده سالم بود و خرابه های اون خونه هنوز هم به خوبی یادمه
میدونید این مورد توی گزارشات عراقیها هست یا نه و جزییات دیگه؟؟
ممنون
- پست: 1432
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 595 بار
- سپاسهای دریافتی: 10288 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
kingday نوشته شده:سلام دوستان
یک مورد از حملات هوایی عراق به تهران در آغاز سال 64 بود که یک بمب به محله گیشا تهران برخورد کرد و این مورد یک جشن تولد بچه ها بود که دهها کودک هم کشته شدند و این مورد درست یک کوچه بالاتر از خونه خاله من بود و الان هم منزل ما با اون محل کمتر از صد متر فاصله داره خاطره خیلی بدی بود.
من اون موقع دوازده سالم بود و خرابه های اون خونه هنوز هم به خوبی یادمه
میدونید این مورد توی گزارشات عراقیها هست یا نه و جزییات دیگه؟؟
ممنون
سلام علیکم و رحمه ا...
اگر نوشته باشند حتما برایتان ترجمه و ارسال خواهم نمود. با تشکر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
- پست: 1432
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 595 بار
- سپاسهای دریافتی: 10288 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
abdolmahdi نوشته شده:سلام عليكم و رحمه ا...
بسم الله الرحمن الرحيم
(نحن نقص عليك نبأهم بالحق انهم فتية أمنوا بربهم وزدناهم هدى)
صدق الله العظيم
سورة الكهف / الاية [External Link Removed for Guests]
حمله به پل راهبردي قاطور ( قطور)
در ادامه ثبت تاريخ نيروي هوائي كشورمان به ماموريت شجاعانه جنگنده هاي ميراژ - F1 قهرمان در حمله و انهدام پل راهبردي قطور در عمق خاك ايران كه این كشور را به تركيه وصل مي نمايد مي پردازيم . با انهدام اين پل از ورود تجهيزات مورد نياز نيروي هوائي و ساير ادوات جنگي و اقتصادي و در مجموع تمام آنچه كه دشمن از آن براي ادامه جنگ در زمين ، دريا و هوا استفاده مي نمود ممانعت بعمل آمد .
مشخصات كلي پل قطور :
اين پل راهبردي ريلي كه ايران را به تركيه و اروپا وصل مي كند در سال 1970 ساخته شد و در 25 كيلومتري جنوب غربي شهر مرزي قطور (غوتور !) در استان آذربايجان غربي واقع شده است . ارتفاع پل 228 و طول آن 182 است كه با احتساب فضاي داخلي و طول كلي بالغ بر 232 متر مي شود . اين پل از پائين به شكل كمان طراحي شده است .
مختصات جغرافيائي پل :
N 38 28 44 19
E 44 46 12 06
آمادگي هاي پيش از حمله :
هدف از حمله و انهدام اين پل ممانعت ايران از دستيابي به دريافت تجهيزات و ادوات نظامي مخصوصا پس از موفقيت نيروي هوائي عراق در ايجاد حصار شبه كامل (بر مبادي ورودي ايران ) در خليج ع رب ي بود . از اينروي تصميم به حمله و انهدام اين پل راهبردي كه منفذ اصلي ورودي امكانات از طريق تركيه بود از سوي نيروي هوائي عراق اتخاذ گرديد تا به اين ترتيب ايران نتواند ماشين جنگي خود را از مبادي زميني ، دريايي و هوائي تامين نمايد .
1- در سال 1986 يك دسته پروازي مركب از 4 فروند جنگنده ميراژ - F1 جمعي كردان 79 پايگاه هوائي ابي عبيده عهده دار انجام اين ماموريت از پايگاه هوائي الصدام گرديد . محموله هواپيماها شامل دو بمب 2000 پوندي سقوط آزاد MK84 مجهز به فيوز هاي تاخيري 0.25 ثانية + مخازن سوخت خارجي 1100 ليتري + دو موشك هوا به هواي ماژيك 550 + توپ 30 ميليمتري ديفا با 250 گلوله ، تعيين گرديد .
2- ماموريت با دقت تمام از سوي فرمانده دسته و با حضور افسر عمليات فرماندهي نيروي هوائي براي ساير خلبانان توجيه گرديد . به خلبانان ضرورت انهدام اين پل گوشزد گرديد و به ايشان گفته شد كه قبلا يك دسته از هواپيماهاي نيروي هوائي كه از بمب افكن هاي سوخوي – 22 تشكيل شده بود به اين پل حمله ناموفقي داشتند و نتوانستند با دقت آن را هدف قرار دهند. ضمن آنكه اين پل تنها راه اتصال ريلي ايران و تركيه است و در منطقه نيز يكي از بزرگترين پل ها محسوب مي شود كه حتي در مقابل زلزله هم مقاوم است . بنابر اين بايد نقاط اصابت بمب ها با دقت انتخاب شود كه آن نقاط پايه هاي عمودي پل است و نه بخش بالائي آنها .
3- پس از طي كردن مراحل اوليه پرواز ، دسته پروازي از پايگاه هوائي الصدام – القياره به هوا برخاست و تا ارتفاع 5 كيلومتري اوج گرفته و با سرعت 780 كيلومتر بر ساعت آرايش موسوم به Cart Formation را به خود گرفتند و قبل از رسيدن به فاصله 50 كيلومتري مرز ( ايران و عراق ) ، ارتفاع خود را به 50 متر كاهش دادند تا بتوانند از اصل غافلگيري استفاده كرده و هدف را منهدم نمايند. به رغم خطرات ناشي از پرواز در ارتفاع كم با توجه به شرايط جغرافيائي منطقه ، دسته پروازي براي مصون ماندن از ديد رادارهاي دشمن و يا ديد بصري و حتي حضور جنگنده هاي فانتوم ايراني كه در آن منطقه در حال گشتزني بودند ، كماكان به پرواز در ان ارتفاع ادامه مي داد. نكته مهم اينكه ارتفاعات موجود در منطقه نيز به عنوان مانع بزرگي براي روئيت هدف يا تعيين محل هدف از ديد خلبانان عمل مي نمود و اگر مي خواستيم ارتفاع خود را براي ديدن هدف افزايش دهيم در آنصورت پدافند هوائي دشمن را هشيار مي كرديم كه اين امر باعث مي شد تا انجام ماموريت به مراتب دشوارتر گردد . اما مهارت و شايستگي خلبانان عراقي بدليل انجام مداوم ماموريت ها و دقت نقشه خواني و تشخيص اهداف و تصحيح تجهيزات ناوبري در حين انجام ماموريت هايشان دائم در حال افزايش بود. از اينروي به محض رسيدن به نقطه P.U.P ( پس از باز كردن سوئيچ كليه تسليحات هواپيماها ) و با وجود مه در محل ، سرعت را به 900 كيلومتر بر ساعت رسانده و ارتفاع خود را به 1500 متر افزايش داده و پس از تشخيص دقيق هدف با زاويه 30 درجه بر روي هدف شيرجه زده و بمب هاي خود را بر روي هدف ( ستون هاي عمودي پل ) رها ساخته و آن را مستقيما مورد اصابت قرارداده و نابود كردند. پس از خروج از منطقه دسته پروازي مجددا ارتفاع خود را به 50 متر كاهش داده و با سرعت 900 كيلومتر بر ساعت ( و با وجود نا مناسب بود اوضاع جوي منطقه ) به حركت خود ادامه دادند. پس از عبور از مرز ، دسته پروازي ارتفاع خود را به 5 كيلومتر افزايش داد و در پايگاه هوائي الصدام بر زمين نشست. هواپيماها پس از آماده سازي مجدد ( سوختگيري و ... ) به پايگاه هوائي مادر (پايگاه هوائي ابي عبيده) بازگشته و گزارش ماموريت خود را نوشتند.
4- هواپيماهاي شناسائي ميگ – 25 نيز براي تصوير برداري از هدف پس از انجام ماموريت به محل اعزام و پس از بررسي تصاوير بدست آمده مشخص شد كه هدف با دقت بسيار بالائي مورد اصابت گرفته و اهداف ماموريت كاملا تحقق يافته است .
5- اين ماموريت توسط جنگنده هاي EQ2+ EQ4 Mirage F-1 صورت پذيرفت چرا كه اين هواپيماها داراي سامانه ناوبري بسيار پيشرفته اي است كه مي تواند نقطه PUP كه تعيين كننده محل دقيق هدف و مشخص كردن زاويه مناسب براي حمله به آن است را تعيين نمايد. و اين ماموريت هم يكي از موارد موجود در عمق خاك ايران و در شمال غرب آن واقع شده بود.
تذكر : انجام اين ماموريت با جنگنده هاي EQ2+ EQ4 Mirage F-1 اعتماد به نفس بالا و اطمينان كامل به كارآمدي هواپيماها را از سوي فرمانده دسته و خلبانان طلب مي نمود . چرا كه سامانه ناوبري دوبلر يا دو محوري اين دو نوع جنگنده ( به رغم كارائي ) ، در مسافت هاي طولاني و يا برفراز دريا دچار خطا مي شود ... اما سامانه ناوبري جنگنده هاي ميراژ سري EQ5 EQ6 از سيستم سه محوري موسوم به INS استفاده مي كند كه درصد خطاي آن بسيار اندك بوده و در پروازهاي طولاني و يا حتي برفراز آب دچار خطا نمي شود. [External Link Removed for Guests]
تصوير گرفته شده توسط هواپيماهاي شناسائي ميگ – 25 كه در آن خسارات وارده بر پل مشخص شده است
بيان حمله هوائي عراق از سوي ايران
یکی از مهمترین حملات هوایی استراتژیک عراق بر ضد اهداف زیربنایی زدن پل راه آهن قطور در 20 کیلومتری غرب شهرستان خوی بود, این پل که شریان ارتباطی ایران و ترکیه و اروپا محسوب می گردد چندین نوبت مورد تهاجم نیروی هوایی عراق قرار گرفت که در آخرین بار توسط بمب هدایت لیزری که به احتمال زیاد از هواپیمای میراژ اف 1 دشمن و از ارتفاع متوسط پرتاب گردید مورد هدف قرار گرفت.
آسیب دیدن پل منجر به توقف ارتباط ریلی ایران و اروپا گردید که در آن زمان اهمیت حیاتی برای ایران داشت, جهاد سازندگی و سپاه با اقدامی موقتی با زیر سازی جاده تدارکاتی پل و استفاده از جرثقیلهای سنگین راه آهن و کشنده های تانک بر بنز تیتان واگنهای محموله را از قبل از پل بار زده و به سمت دیگر منتقل می کردند که از آنجا با لوکوموتیو دیگر ادامه مسیر میداد. [External Link Removed for Guests]
پل هوايي قطور يكي از بزرگترين و حساسترين پل هاي ريلي خاورميانه محسوب مي شود. اين پل مهم همچنين نقش به سزائي در امر مبادله كالا و مسافر بين ايران و اروپا و بلعكس دارد, احداث اين پل در سال 1347 توسط دو شركت ايراني (رانكين) و شركت اتريشي (پور) پي ريزي و پايه هاي بتوني آن اجرا و اسكلت فلزي و شاسي آن توسط امريكائي ها انجام گرفت ودر تاريخ 1350/7/5 خط ريلي ايران و تركيه رسما افتتاح گرديد و مبادله كالاهاي اساسي كشورهاي اروپائي و ايران از اين طريق امكان پذير شد و نقطه عطفي در تاريخ راه آهن ايران به شمار آمد.
راه آهن ايران و تركيه كه در سال 1347 احداث ودر تاريخ 1350 بهره برداري شد براي هردو كشور ايران و تركيه بسيار حائز اهميت بوده و خواهد بود ، ولي نقش اين پل مهم براي ايران علاوه بر اهميت ، بسيار حساس و حياتي محسوب مي گردد. قطارهاي حامل مواد سوختي ، كالا ، تانكر هاي سوخت رسان و در اين سالهاي اخير ناوگان مسافر بري به قطارهاي عبوري از اين محل افزوده شده است كه از ترمينال تبريز به وان و ايستگاه قره تپه سلماس و نيز از طريق ترمينال سراي خوي كه در كيلومتر 68 در نزديكي مرز امكان پذير مي باشد.
طول اين پل حساس 448 متر ، طول ارك فلزي پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 118/28 متر و داراي 10 عدد پايه بتوني مسلح بوده كه 6 عدد از اين پايه ها به طرف خوي و 4 عدد از پايه هاي بتوني به سمت رازي مي باشد و در مجموع داراي 8 دهنه كه به صورت اكس به اكس در امتداد هم گسترش يافتهاند.به طوركلي وجود پل هوائي درمدخل ورودي به دره معروف قطور علاوه بر جاذبه توريستي ،اهميت نظامي بسيار زيادي براي كشورمان نيزدارد كه هدف از تاسيس و استقرار پادگان نظامي ارتش درشهرستان خوي، در مرحله نخست براي حراست و سد نمودن قواي بيگانه از محور خوي ـ قطور كه از جمله معدود محورهاي استراتژيكي كشورمان محسوب شده، مي باشد و در اين بين فرماندهان و دانشجويان دوره عالي نظامي (فرماندهي و ستاد ) در طول سال چند بار براي شناسائي و پي بردن و اندوختن به دانش نظامي خودشان حضوراً براي توجيه عيني از پل ها و تونلها وتنگه به اين محور اعزام مي گردند.
مردم شهرستان خوي و اهالي نزديك به پل هوائي مانند روستاي سنور ، رهال ، استران ، دره خان وغيره ....خاطرهي بمباران هاي هوائي پل قطور را هرگز فراموش نكردند.
عراق به اهميت اين پل استراتژيك واقف بود و چندين بار اقدام به حمله هوائي براي انهدام پل و قطع خط ريلي ايران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله كالاهاي اساسي كه در آن برهه در تحريم اقتصادي و نظامي بوديم قطع كند كه با اقدام شجاعانه جان بركفان يگان هاي پدافند هوائي و موشكي پادگان ارتش خوي كه در آن ايام مسوليت حراست اين نقطه حساس كشور را داشتند هواپيماهاي دشمن را جهت رسيدن به اهداف واقعي خود كه همانا انهدام كامل پل هوائي بود ناكام گذاشتند.
در طول جنگ تحميلي بارها اين پل مورد تعرض هواپيماهاي عراقي جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ريلي ايران و اروپا قرارگرفت و تعداد بمبارانها و تاريخ آسيب هاي وارده به شرح زير است.
حمله هوائي اول در تاريخ 64/12/22 كه منجر به آسيب پايه هاي فلزي ارك و شاسي
دومين حمله هوائي در تاريخ 65/3/5 منجر به شهادت 6 نفر از نيروهاي راه آهن و پرسنل پدافند هوائي
حمله سوم در تاريخ 65/10/28منجر به وارد شدن خسارتي به پايه بتوني اصلي سمت رازي شد. حمله چهارم در تاريخ 66/12/7 كه پايه بتوني سمت سلماس آسيب ديد
حمله هوائي پنجم درتارخ 66/12/26 مجددا به پايه بتوني سمت سلماس انجام شد.
به علت خسارات وارده، در اوايل قطارها، براي كاستن از شدت تكان پل، با موتور خاموش از پل عبور مي كردند كه خود داراي خطرات عديده بود ليكن براي جلوگيري از خطرات احتمالي در آن زمان، ايران اقدام به احداث راه ريلي كنار پل از سمت كنار پل روستاي استران نمود ولي به علت سربالائي مضاعف جواب گوي حركت لكوموتيوها نشد كه با ترميم و تزريق بتون به پايه هاي بتوني پل، توسط مهندسين ايراني، عملا راه كنارگذر باير ماند, رنگ اين پل فلزي در گذشته به رنگ قرمز بود که دیدن آن را برای خلبانان عراقی راحت میکرد بنابر این جهت استتار از حمله هوائي دشمن عراقي، به رنگ خاكي رنگ آميزي شده است,
این پل باوجود حملات مکرر عراقیها با تلاش مهندسین, نیروهای انسانی و جانبرکفان پدافند توانست نقش مهمی در بحرکت درآوردن شریانات اقتصادی کشور در سالهای بحرانی جنگ ایفاء کند. [External Link Removed for Guests]
رنگ اين پل فلزي در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ايران و عراق جهت استتار از حمله هوائي عراق، به رنگ خاکي رنگ آميزي شده .
سلام علبكم و رحمه ا...
سروان خلبان صالح جدوع شجر
تاريخ شهادت : 1987 ( تقريبا سال 1366)
نوع هواپيما : سوخوي 22-M4
محل خدمت : گردان 69 پايگاه هوائي البكر
[External Link Removed for Guests]
شرح عمليات : در جريان هماهنگي و همكاري هاي عملياتي بوجود آمده بين جنگنده هاي Mirage F-1 و SU-22 M4 در حمله به اهداف با موشك هاي ليزري به روش تاباندن نور ليزر توسط ميراژ و پرتاب موشك (X- 28 (KH-28 توسط سوخوي 22 و بر اين اساس ، در سال 1987 به يك دسته دو فروندي از جنگنده هاي فوق ماموريت داده شد تا پل راهبردي قطور را مورد حمله و اصابت قرار دهند . هواپيماي نخست از نوع SU-22 M4 جمعي گردان 69 پايگاه هوائي البكر به خلباني سروان صالح جدوع شجر مجهز به يك تير موشك (X- 28 (KH-28 هدايت ليزري و هواپيماي دوم از نوع Mirage F-1 و جمعي پايگاه هوائي الصدام بود كه وظيفه هدايت موشك ليزري بمب افكن سوخوي 22 را بر عهده داشت .
پس از برخاستن هواپيماها و طي مسير و رسيدن به هدف ( پل راهبردي قطور ) ، هر دو هواپيما موفق به انهدام هدف خود شدند اما بدليل آنكه اين پل قبلا در جند نوبت مورد حمله هواپيماهاي نيروي هوائي عراق قرار گرفته بود ، پدافند هوائي مستقر در منطقه نيرومند و هوشيار بود و هواپيماي سروان صالح جدوع مورد اصابت قرار گرفت . خلبان توانست با تلاش بي وقفه هواپيما را به مرزهاي شمالي عراق بكشاند اما هنگامي كه ديگر هدايت هواپيما ممكن نبود از هواپيما به بيرون جهيد و در داخل خاك عراق پائين آمد و باسارت واحدهاي كردي درآمد كه خارج از سلطه حزب دموكرات كردستان بودند و خواهان دولتي خودمختار بودند . اما دولت مركزي عراق هبچ دولت خودمختاري را خارج از دولت مركزي نمي پذيرفت . پس از انجام عمليات انفال توسط دولت ( كشتار كردها توسط صدام به بهانه همكاري با ايران ) عناصر كرد اقدام به كشتن خلبان اسير سروان صالح جدوع شجر نمودند . انا لله وانا اليه راجعون
سروان خلبان صالح جدوع شجر متولد سال 1959 ميلادي استان الانبار ، فارغ التحصيل دوره 34 دانشگاه هوائي شهرستان القائم و ناحيه الرمانه بود و فارغ التحصيل دوره 34 دانشگاه هوائي بود . او شخصي با اخلاق كريمانه ، شجاع و داراي خلق و خوي آرام و پاك بود و جوانمردي و مروت بزرگي داشت .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
-
- پست: 62
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵, ۱۱:۲۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 5 بار
- سپاسهای دریافتی: 83 بار
- پست: 1432
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 595 بار
- سپاسهای دریافتی: 10288 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
منظور موشک هدایت لیزری نیمه فعال Kh-29L می باشد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
-
- پست: 62
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵, ۱۱:۲۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 5 بار
- سپاسهای دریافتی: 83 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
اگر از موشک kh-29l استفاده شده عجیبه هواپیما هدف پدافند قرار گرفته چون با توجه به برد 10 کیلومتری موشک خیلی بالاتر و دورتر از برد پدافند میتونسته شلیک کنه و دور بشه.
- پست: 60
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 207 بار
- سپاسهای دریافتی: 199 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
با سلام
جالب است كه مشابه همين واقعه (يعني اسير شدن خلبان ايراني در خاك ايران) براي جناب غلامحسيني اتفاق افتاد. خوشبختانه واقعه جناب غلامحسيني ختم به خير شد و ايشان از اين واقعه جان سالم بدر بردند. بماند كه اين سانحه به قيمت پايان دوران پرواز ايشان تمام شد.
جالب است كه مشابه همين واقعه (يعني اسير شدن خلبان ايراني در خاك ايران) براي جناب غلامحسيني اتفاق افتاد. خوشبختانه واقعه جناب غلامحسيني ختم به خير شد و ايشان از اين واقعه جان سالم بدر بردند. بماند كه اين سانحه به قيمت پايان دوران پرواز ايشان تمام شد.
- پست: 1432
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 595 بار
- سپاسهای دریافتی: 10288 بار
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
h.irani نوشته شده:با سلام
جالب است كه مشابه همين واقعه (يعني اسير شدن خلبان ايراني در خاك ايران) براي جناب غلامحسيني اتفاق افتاد. خوشبختانه واقعه جناب غلامحسيني ختم به خير شد و ايشان از اين واقعه جان سالم بدر بردند. بماند كه اين سانحه به قيمت پايان دوران پرواز ايشان تمام شد.
سلام علیکم و رحمه ا...
البته همیشه این اتفاق برای خلبانان تلخ نبوده بلکه حسب فرمایش شما گاهی اوقات ختم به خیر هم می شده است چه برای خلبانان ایرانی و چه خلبانان عراقی . برای مثال در همین تایپیک در انتهای صفحه دوم صحبت از خلبان عراقی سروان صالح عیاش شده که پس از اصابت هواپیمایش و خروج از آن در منطقه کردنشین با چتر فرود آمده و توسط یكي از كردهاي منطقه به نام كاكه محمد عبدا...به عراق بازگردانده می شود.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
- پست: 1102
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
- محل اقامت: ارومیه
- سپاسهای ارسالی: 12686 بار
- سپاسهای دریافتی: 11782 بار
- تماس:
Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي
با سلام
[External Link Removed for Guests]
البته همان گونه که جناب عبدالمهدی عزیز فرمودند موشک مورد استفاده از گونه Kh-29L بوده است.
حالا چرا زوج یابنده/کشنده میراژ/فیتر؟
میراژهای عراق به موشک هدایت لیزری نیمه-فعال AS-30L مجهز بودند و می توانستند با نشانه گذاری لیزری اهداف توسط غلاف ATLIS حملات دقیق مستقل انجام دهند.
همچنین گونه های M3 و M4 فیتر به سیستم نشانه گذاری لیزری Klyon-PS در دماغه خود مجهز بودند و می توانستند مستقلا اهداف را برای موشک های هدایت لیزری خود نشانه گذاری کنند.
اما موضوعی که منجر به تشکیل تیم های ترکیبی شد؛ سرجنگی 320 کیلوگرمی موشک روسی (در مقایسه با سرجنگی 150 کیلوگرمی موشک AS-30L) و امکانات تصویری افزون تر و برد بیشتر نشانه گذار لیزری غلاف ATLIS فرانسوی بود.
با توجه به موقعیت "پل قطور" و اینکه هواپیماهای عراقی از چه مسیر و ارتفاعی به آن رسیده اند، و علم به این نکته که این اولین حمله به قطور نبوده است، پس دسترسی و انهدام آن قطعا کار دشواری بوده و پدافند ما آمادگی مقابله و احیانا برپایی "تله" را داشته است.
فراموش نکنیم که کل منطقه کوهستانی است و در آن ایام یک مجموعه "هاوک" از گروه پدافند هوایی تبریز در حوالی ارومیه استقرار داشت.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید
abdolmahdi نوشته شده:...
سروان خلبان صالح جدوع شجر
تاريخ شهادت : 1987 ( تقريبا سال 1366)
نوع هواپيما : سوخوي 22-M4
محل خدمت : گردان 69 پايگاه هوائي البكر
[External Link Removed for Guests]
شرح عمليات : در جريان هماهنگي و همكاري هاي عملياتي بوجود آمده بين جنگنده هاي Mirage F-1 و SU-22 M4 در حمله به اهداف با موشك هاي ليزري به روش تاباندن نور ليزر توسط ميراژ و پرتاب موشك (X- 28 (KH-28 توسط سوخوي 22 و بر اين اساس ، در سال 1987 به يك دسته دو فروندي از جنگنده هاي فوق ماموريت داده شد تا پل راهبردي قطور را مورد حمله و اصابت قرار دهند . هواپيماي نخست از نوع SU-22 M4 جمعي گردان 69 پايگاه هوائي البكر به خلباني سروان صالح جدوع شجر مجهز به يك تير موشك (X- 28 (KH-28 هدايت ليزري و هواپيماي دوم از نوع Mirage F-1 و جمعي پايگاه هوائي الصدام بود كه وظيفه هدايت موشك ليزري بمب افكن سوخوي 22 را بر عهده داشت .
...
[External Link Removed for Guests]
البته همان گونه که جناب عبدالمهدی عزیز فرمودند موشک مورد استفاده از گونه Kh-29L بوده است.
حالا چرا زوج یابنده/کشنده میراژ/فیتر؟
میراژهای عراق به موشک هدایت لیزری نیمه-فعال AS-30L مجهز بودند و می توانستند با نشانه گذاری لیزری اهداف توسط غلاف ATLIS حملات دقیق مستقل انجام دهند.
همچنین گونه های M3 و M4 فیتر به سیستم نشانه گذاری لیزری Klyon-PS در دماغه خود مجهز بودند و می توانستند مستقلا اهداف را برای موشک های هدایت لیزری خود نشانه گذاری کنند.
اما موضوعی که منجر به تشکیل تیم های ترکیبی شد؛ سرجنگی 320 کیلوگرمی موشک روسی (در مقایسه با سرجنگی 150 کیلوگرمی موشک AS-30L) و امکانات تصویری افزون تر و برد بیشتر نشانه گذار لیزری غلاف ATLIS فرانسوی بود.
reza128128 نوشته شده:اگر از موشک kh-29l استفاده شده عجیبه هواپیما هدف پدافند قرار گرفته چون با توجه به برد 10 کیلومتری موشک خیلی بالاتر و دورتر از برد پدافند میتونسته شلیک کنه و دور بشه.
با توجه به موقعیت "پل قطور" و اینکه هواپیماهای عراقی از چه مسیر و ارتفاعی به آن رسیده اند، و علم به این نکته که این اولین حمله به قطور نبوده است، پس دسترسی و انهدام آن قطعا کار دشواری بوده و پدافند ما آمادگی مقابله و احیانا برپایی "تله" را داشته است.
فراموش نکنیم که کل منطقه کوهستانی است و در آن ایام یک مجموعه "هاوک" از گروه پدافند هوایی تبریز در حوالی ارومیه استقرار داشت.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!