با ازمایش موشک قاره پیما در چندروز گذشته کره شمالی یکی از اصلی ترین مواردی که درباره این موشک مطرح شد پیشران و سیستم کنترل ان بود
موتور مرحله اول این موشک به وضوح RD-250 است
اینموتور سوخت مایع در دهه ۶۰ میلادی در شوروی توسعه یافت و در موشک قاره پیما مشهور R-36 و بعد ها در چندین موشک ماهواره بر مورد استفاده قرار گرفت و بعد از فروپاشی شوروی از طریق اوکراین به کره شمالی و کشور دوست و بردار این کشور راه یافت ( البته این قسمت ادعای غربی هاست و دقیقا مشخص نیست این موتور چگونه به کره و غیره راه یافته )
کره ای ها تاکنون در موشک های Hs-12 و Hs-14 از این موتور استفاده کردند در این دو موشک یک نازل موتور حذف و توربوپمپ تنها به یک نازل وصل شد و از موتور های کوچک ویرنیر برای کنترل استفاده شده (همان نازل های کوچک تصویر پ موشک قاره پیما Hs-14 است ) دقیقا مشخص نیست که چرا کره ای ها در طراحی اصلی موتور دست برده و یک نازل را حذف کردند احتمالا به دلیل قطر کم موشک های ان ها بوده که در این حالت موتور 464 کیلونیوتن نیرو تولید میکرد
چهار ورنیر موشک هواسنگ 14 را در نظر بگیرید تا آنجا که می دانیم، کره شمالی توانایی استفاده از موتورهای پرانتز ی را برای کاربری نداشته است، بنابراین مهندسان با استفاده از موتورهای Vernier این مشکل را حل کرده اند. پس مهندسین کره شمالی با مشکلی مواجه شدند و این مسئله را مطابق با شرایط فعلی دانش و ظرفیت فنی خود به شکل مشابه مهندسین دوره اولیه شوروی حل کردند که بدون شک در آینده با مشکلات مشابه مواجه خواهند شد اما آیا تی وی سی در هواسنگ 15 استفاده
در Hs-15 موتور به احتمال قوی به صورت استاندار استفاده شد که همان یک توربوپمپ با دو نازل است که در این حالت موتور تراست 788 کیلونیوتن در سطح دریا را تولید میکند
یکی از نکات مبهم Hs-15 نیز طریقه کنترل ان است در این موشک به نظر موتور های کنترلی ویرنیر حذف شده (البته این موضوع قطعی نیست )با توجه به بیرون بودن نازل ها از جت وین هم خبری نیست شرایطی که احتمال استفاده از TVC را مطرح می کند که در صورت صحت گام فنی و تکنولوژیکی بزرگی برای کره
کانال ارتشبان
[External Link Removed for Guests]