عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990 - 91

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

kayvan6079 نوشته شده: با سلام

abdolmahdi نوشته شده:
h.irani نوشته شده:با سلام
بسيار مقاله جالبي بود. جالب است كه خلبان F-15 هم كه نقش كوچكي در اين عمليات داشت مفتخر به نشان ساقط نمودن هواپيماي دشمن گرديده است.


سلام علیکم
ممنون از نظر لطفتان . تصویر
به عقیده من احتمال سرنگونی میراژ عراقی توسط جنگنده F-15 بیشتر از سرنگونی آن توسط Raven است . اگرچه کاملا غیر ممکن هم نیست . موفق باشید



آیا منبع عراقی شما سرنگونی میراژ رو تایید می کنه؟

چون بنابر تحقیقات میدانی چنین اتفاقی رخ نداده است.


موفق باشید
 


سلام علیکم
استاد کیوان
با عرض پوزش از تاخیر بوجود آمده .. به عرضتان میرسانم که در منابع غربی سرنگونی میراژ عراقی را به خلبان F-15 یعنی راب گراتر نسبت داده اند هر چند علت سرنگونی را صرفا " به زمین خوردن " قید نموده اند. جالب است بدانید که جناب گراتر ظاهرا در همان شب اول آغاز عملیات توانسته دو جنگنده میراژ را به زیر بکشد :  Jan: Graeter. The second Mirage kill was mistakenly cited as an AIM-7 kill in an earlier version of this table; however, Graeter actually only shot once. The second Mirage impacted the ground during the night engagement. "As best we can tell," Graeter later wrote, "the No. 2 guy went into a hard right turn to the west to get away from us, got spatial disorientation, and flew into the ground." Brown gives Graeter's callsign as CITGO 51, which conflicts with GWAPS and Davies. 

اما در منابع عراقی نحوه سرنگونی میراژ مورد نظر ما بدین شرح قید شده است ، لازم به ذکر است که راوی این مطلب یک خلبان سابق میراژ عراقی است که با گونه EQ-2 پرواز می نموده است به تذکر خلبان عراقی در آخرین سطر گزارش توجه فرمائید :
  by Jan 17 1991
Claimed By Coalition aircrafts
1 MiG-29 downed by F-15C pilot Kilk squadron/wing ( 58/33 ) weapon AIM-7
1 Mirage F.1 downed by F-15C Pilot Tate squadron /wing ( 71/1 ) weapon AIM-7
1 Mirage F.1 downed by F-15C Pilot Graeter squadron/wing ( 58/33 ) weapon AIM-7
1 Mirage F.1 Downed by F-15C pilot Graeter weapon Maneuvre
1 Mirage F.1 downed by EF-111 pilot Denton/Brandon squadron/wing ( 390/366 ) weapon Maneuvre
1 MiG-29 downed by F-15C pilot Draeger squadron/wing ( 58/33 ) weapon AIM-7
1 MiG-29 downed by F-15C pilot Magil squadron/wing ( 58/33 ) weapon AIM-7
1 MiG-21 downed by F/A-18 pilot Fox squadron VFA-81 weapon AIM-9
1 MiG-21 downed by F/A-18 pilot Mongillo squadron VFA-81 weapon AIM-7
Also the USAF claimed that during engagement between a formation of F-15Es and Iraqi AF 1 MiG-29 shut downed an Iraqi MiG-23 fratricide kill and the same MiG-29 crashed due to spatial disorientation.
Note : The second greater kill might be the same one crashed by the EF-111 as some people think. 


لطفا به لینک زیر بروید ، صفحه اول :
[External Link Removed for Guests]


از اینرو در یک برداشت کاملا شخصی ، من تصور می کنم :
1- سرنگونی میراژ مورد نظر ما توسط جنگنده F-15 آمریکائی بیشتر محتمل است تا F-111 .
2- خلبان میراژ سرنگون شده همان نافع نجم عبدا.. الجبوری است که قبلا موفق شده بود یک F-111 را سرنگون کند و در رهگیری هواپیمای دوم ناکام ماند . باز هم خلبان عراقی گزارش به این شرح داده است : .
First lieutenant. Nafie Najim Al-Jubouri
H2 Airbase
Squadron 79th
Mirage F-1
Target: group of F-111s  

در واقع در شب نخست ، فقط به یک دسته دو فروندی میراژ دستور رهگیری بمب افکن های F-111 داده شده بود که بدلیل نقص فنی هواپیمای فرمانده دسته ، تنها یک فروند میراژ برای رهگیری بمب افکن های مذکور به پرواز در می آید .



موفق و پیروز باشید استاد تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط kayvan6079 »

 با سلام و احترام


در خصوص نبردهای هوایی اخیر متاسفانه اغلب ابهاماتی این چنین وجود دارد که گاها با کاوش در پیرامون موضوع بر این ابهامات افزوده می شود؛ برای روشن تر شدن موضوع مطالب زیر تیتر وار ارائه می گردند:

1- سروان نافع نجیم الجبوری فارغ التحصیل از مدرسه نیروی هوایی یونان در سال 1986 بوده و قریب 1000 ساعت پرواز طی جنگ با کشورمان را در کارنامه خود داشته است.

2- ایشان در شب واقعه جمعی گردان 79 شکاری عراق بوده و با جنگنده Mirage F-1EQ به شماره 4021 پرواز می نموده است.

3- بنابر اطلاعات نیروی هوایی عراق نه تنها ایشان در آن شب سرنگون نشده اند بلکه موفق شده اند یک فروند جنگنده-اخلالگر EF-111A امریکایی را نیز سرنگون نموده و سالم به پایگاه خود مراجعت نمایند.
توضیح: نیروی هوایی امریکا در لیست تلفات توفان صحرا یک فروند EF-111A به شماره سریال 0023-66 دارد که بنابر اطلاعات منتشر شده در مرز عربستان-عراق و در فوریه 1991 سرنگون شده است. (؟!)

4- ایشان حدود 12 سال بعد (مارس 2003) در جریان تلاشی نافرجام برای برخاستن از باند بمباران شده پایگاه با جنگنده میراژ خود جان می بازند.

هر چند اطلاعات فوق صد در صد قابل تایید نیست، ولی با توجه به مستندات "موجود و در دسترس" می توان فعلا به آنها "اعتنا" نمود.
 


[External Link Removed for Guests]

دفتر پروازی سروان نافع نجیم الجبوری، مربوط به ژانویه 1991



[External Link Removed for Guests]

جنگنده Mirage F-1EQ به شماره 4021


 البته هدف تایید یا رد موضوعی خاص نیست، ولی از آنجایی که "تاریخ را فاتحان می نویسند" لازم است -گاها- قدری از زاویه ای مخالف زاویه دید فاتحان به موضوع نگریست.

مواردی مشابه از جنگ خودمان و نبردهای اعراب و اسراییل (ماجرای باز 672) را نیز می توان برشمرد.


موفق باشید
 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

kayvan6079 نوشته شده: با سلام و احترام


در خصوص نبردهای هوایی اخیر متاسفانه اغلب ابهاماتی این چنین وجود دارد که گاها با کاوش در پیرامون موضوع بر این ابهامات افزوده می شود؛ برای روشن تر شدن موضوع مطالب زیر تیتر وار ارائه می گردند:

1- سروان نافع نجیم الجبوری فارغ التحصیل از مدرسه نیروی هوایی یونان در سال 1986 بوده و قریب 1000 ساعت پرواز طی جنگ با کشورمان را در کارنامه خود داشته است.

2- ایشان در شب واقعه جمعی گردان 79 شکاری عراق بوده و با جنگنده Mirage F-1EQ به شماره 4021 پرواز می نموده است.

3- بنابر اطلاعات نیروی هوایی عراق نه تنها ایشان در آن شب سرنگون نشده اند بلکه موفق شده اند یک فروند جنگنده-اخلالگر EF-111A امریکایی را نیز سرنگون نموده و سالم به پایگاه خود مراجعت نمایند.
توضیح: نیروی هوایی امریکا در لیست تلفات توفان صحرا یک فروند EF-111A به شماره سریال 0023-66 دارد که بنابر اطلاعات منتشر شده در مرز عربستان-عراق و در فوریه 1991 سرنگون شده است. (؟!)

4- ایشان حدود 12 سال بعد (مارس 2003) در جریان تلاشی نافرجام برای برخاستن از باند بمباران شده پایگاه با جنگنده میراژ خود جان می بازند.

هر چند اطلاعات فوق صد در صد قابل تایید نیست، ولی با توجه به مستندات "موجود و در دسترس" می توان فعلا به آنها "اعتنا" نمود.
 


[External Link Removed for Guests]

دفتر پروازی سروان نافع نجیم الجبوری، مربوط به ژانویه 1991



[External Link Removed for Guests]

جنگنده Mirage F-1EQ به شماره 4021


 البته هدف تایید یا رد موضوعی خاص نیست، ولی از آنجایی که "تاریخ را فاتحان می نویسند" لازم است -گاها- قدری از زاویه ای مخالف زاویه دید فاتحان به موضوع نگریست.

مواردی مشابه از جنگ خودمان و نبردهای اعراب و اسراییل (ماجرای باز 672) را نیز می توان برشمرد.


موفق باشید
 



سلام علیکم

گزارش کامل مربوط به آخرین پرواز خلبان نافع نجم عبدا... الجبوری در سال 2003 آماده شده که انشاا... فردا به حضور شما و دوستان تقدیم خواهد شد. موفق باشید تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...  [External Link Removed for Guests] 

ستوانیکم خلبان شهید حسین عبدالستار العبدلی
تاریخ شهادت : 19/01/1991
نوع جنگنده : MIG-25 شکاری
یگان خدمت : گردان 96
محل خدمت : پایگاه هوائی القادسیه

علت شهادت : در ساعت 10 صبح روز 19/01/1991 فرماندهی منطقه یکم هوائی پدافند هوائی دستور پرواز فوری یک دسته دو فروندی از جنگنده های MIG-25 شکاری گردان 96 مستقر در پایگاه هوائی القادسیه را صادر نمود . در آشیانه پرواز فرمانده و معاون فرمانده گردان حضور داشتند و بلافاصله دستور پرواز فوری را به سروان خلبان سعد نعمه که از دانشکده اساتید خلبان به این یگان منتقل شده و برای مدت بیش از دو سال با هواپیما پروازی نداشت و ستوانیکم خلبان حسین عبدالستار العبدلی که افسری تازه وارد بود و تنها چهار ماه از الحاق او به گردان می گذشت ابلاغ گردید . خود فرمانده گردان هم به کاروان فرماندهی رفت تا آنها را هدایت کند . دسته پروازی به هوا برخاست و از فرودگاه به کنترل شکاری منطقه یکم پدافند هوائی تحویل گردید .

کنترل شکاری منطقه هم اقدام به توجیه خلبانان برای انجام ماموریت محوله نمود ... پس از مدت کوتاهی سروان سعد در رادیو فریاد زد که هواپیمایم را با موشک زدند و از هواپیما به بیرون پرید . درست چند لحظه بعد شماره 2 ستوانیکم حسين عبد الستارالعبدلي هم بدون آنکه در رادیو اعلام کند در نزدیکی وادی حوران به بیرون پرید . سروان خلبان سعد نعمه توسط کشاورزان منطقه یافت شد و با وانت به پایگاه منتقل گردید . اما سرنوشت ستوانیکم حسين عبد الستار برای مدت 8 روز مجهول باقیماند و کسی نمی دانست که آیا او توانسته به بیرون از هواپیما بجد یا خیر ؟ و آِیا او زنده است یا مرده ؟ در این مدت هم پایگاه هیچ اطلاعی از وضعیت خلبان نداشت و هیچ اقدامی هم برای تعیین سرنوشت او بعمل نیاورده بود و پس از 8 روز بود که مشخص شد خلبان حسین پس از خروج از هواپیما و فرود با چتر بدلیل برخورد سرش با یک صخره که سبب خرد شدن جمجمه او شد و بدلیل چند روز خونریزی مداوم به شهادت رسید و این چیزی بود که دوستان خلبان او پس از مشاهده جسد پاکش شاهد آن بودند. انا لله وانا اليه راجعون

محل شهادت : وادي حوران – منطقه غربی عراق

ستوانیکم خلبان شهید حسین عبدالستار العبدلی فارغ التحصیل دوره 46 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود . او شخصی بود خوش خلق ، شجاع ، کریم و همواره لبخندی بر لب داشت . او قبل از بروز جنگ در سال 1991 ازدواج کرده بود.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 [External Link Removed for Guests] 

سروان خلبان شهید صلاح الدين عابد السامرائي
تاریخ شهادت : 28/01/1991
نوع جنگنده : SU-22 M4
یگان خدمت : گردان 69
محل خدمت : پایگاه هوائی البکر

علت شهادت : در جریان جنگ کویت در سال 1991 ، یک گروه از بمب افکن های SU-22 M4 جمعی گردان 69 پایگاه هوائی البکر در پایگاه هوائی الحریه ( کرکوک ) مستقر بودند . اما پس از آنکه آشیانه ها و پناهگاه افراد مورد اصابت واقع و سبب بروز تلفات بالائی در میان پرسنل فنی و خلبانان گردید و با ایران هم توافقی مبنی بر انتقال جنگنده های عراقی به آن کشور صورت گرفت ، فرماندهی نیروی هوائی دستور انتقال هواپیماهای گرانقیمت عراقی منجمله دسته بمب افکن های SU-22 M4 موجود در پایگاه هوائی الحریه ( کرکوک ) به ایران را صادر نمود . در روز 28/01/1991 یک دسته 4 فروندی از بمب افکن های SU-22 M4 از پایگاه هوائی کرکوک به سمت پایگاه هوائی کرمانشاه در ایران به پرواز درآمدند .  [External Link Removed for Guests] 

قرار بود تا بمب افکن ها بمنظور جلوگیری از ردیابی راداری جنگنده های نیروهای ائتلاف در ارتفاع پائین پرواز کنند و سروان صلاح الدين عابد السامرائي در این دسته پروازی در جایگاه شماره 3 قرار داشت . پس از آنکه دسته پروازی به منطقه ای در نزدیکی استان سلیمانیه رسید شرایط جوی دگرگون شد و در همین حال جنگنده های نیروهای ائتلاف در تعداد زیاد در حال گشتزنی بر فراز آسمان منطقه بودند . در همان حال اخطار قفل راداری از سوی جنگنده های F-15 ائتلاف آمریکائی صادر گردید اما دسته ( بمب افکن های SU-22 ) با وجود وخامت اوضاع و کشف آنها از سوی رادارهای دشمن و شرایط نامساعد جوی کماکان به پرواز خود ادامه می داد . در طی مسیر دسته پروازی به منظور اجتناب از برخورد با ارتفاعات منطقه به ناچار اقدام به افزایش ارتفاع نمود که در همین موقع هواپیماهای شماره 3 و 4 مورد اصابت قرار گرفتند. هواپیمای شماره 4 توانست با وجود اصابت موشک به مسیر خود ادامه داده و در یکی از خیابانهای اطراف کرمانشاه بسلامت فرود آید . اما هواپیمای شماره 3 از ناحیه کابین خلبان مورد اصابت مستقیم قرار گرفت و هواپیما سرنگون گردید و سروان خلبان صلاح الدين اسماعيل عابد السامرائي به شهادت رسید . انا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم .

محل شهادت : منطقه ای در نزدیکی استان سلیمانیه

سروان خلبان شهید صلاح الدين اسماعيل عابد السامرائي فارغ التحصیل دوره 39 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود . خدا تو را بیامرزد ای قهرمان و نامت را در کتاب قهرمانان ثبت گرداند . از خداوند برای تو و برای تمام شهدای نیروی هوائی عراق طلب رحمت و مغفرت داریم .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain II
Captain II
پست: 1848
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ آذر ۱۳۸۸, ۱۰:۴۰ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 450 بار
سپاس‌های دریافتی: 5715 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط iron_man63 »

با سلام خدمت حضرتعالی مقالات شما ناب و عالی هستن
ایکاش یه مقدار مثل قبل روی موضوع پدافندم کار میکردید
بازهم متشکرم
  سوریه از یمن میگذرد « اللهم ارزقنا زيارة الحجة بن الحسن » « لعنة الله علی عدوک یا علی »  
آدرس کاتال تلگرامی اینجانب جنگ افزار پلاس با 14هزار عضو
warandgun@
[External Link Removed for Guests]
 
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط kayvan6079 »

 
kayvan6079 نوشته شده:با سلام و تشکر از زحمتی که می کشید

با سلام

abdolmahdi نوشته شده:...
[External Link Removed for Guests]
جنگنده MIG-25 PD به شماره سریال 25105 متعلق به سروان زهیر جلیل داوود که پس از اشغال عراق توسط آمریکائی ها در حال انتقال به موزه است !
...


  جنگنده میگ-25 حاضر در عکس، از گونه شناسایی-بمب افکن MiG-25RB می باشد.

بنابر برخی روایات جنگنده سروان زهیر داوود یک فروند جنگنده-رهگیر MiG-25PDS به شماره 25211 بوده است.

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

موفق  



بنابر اطلاعات یک فروم روسی جنگنده فاکسبت 25211 نیروی هوایی عراق یک فروند MiG-25PD(E) بوده است.

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]


موفق باشید 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

kayvan6079 نوشته شده: 
kayvan6079 نوشته شده:با سلام و تشکر از زحمتی که می کشید

با سلام

abdolmahdi نوشته شده:...
[External Link Removed for Guests]
جنگنده MIG-25 PD به شماره سریال 25105 متعلق به سروان زهیر جلیل داوود که پس از اشغال عراق توسط آمریکائی ها در حال انتقال به موزه است !
...


  جنگنده میگ-25 حاضر در عکس، از گونه شناسایی-بمب افکن MiG-25RB می باشد.

بنابر برخی روایات جنگنده سروان زهیر داوود یک فروند جنگنده-رهگیر MiG-25PDS به شماره 25211 بوده است.

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

موفق  



بنابر اطلاعات یک فروم روسی جنگنده فاکسبت 25211 نیروی هوایی عراق یک فروند MiG-25PD(E) بوده است.

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]


موفق باشید 


ممنونم جناب کیوان تصویر

به پستهای شما بیشتر از پستهای خودم علاقه دارم. تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...  [External Link Removed for Guests] 

سروان خلبان شهید علي حسين جاسم
سروان خلبان شهید حامد كاظم

تاریخ شهادت : دوم شباط / ششم فوریه سال 1991
نوع جنگنده : سوخو SU-25
یگان خدمت : گردان 115
محل خدمت : پایگاه هوائی البکر – فرودگاه ثانوی الضلوعیه

علت شهادت : بدلیل حملات سنگین هوائی نیروهای ائتلاف و بمنظور حفاظت از هواپیماهای نیروی هوائی مان ، با ایران توافقی صورت گرفت تا تعدادی از جنگنده های با ارزش مان را به پایگاه های هوائی آن کشور منتقل کنیم . این توافق بین استاد حمزه الزبیدی وزیر حمل و نقل و استاد عزت الدوری و در جریان بازدید آنها از ایران درست چند روز قبل از آغاز جنگ صورت گرفت و در این دیدار ایران موافقت نمود تا از هواپیماها نگهداری نماید . اما ( ایران ) طبق عادت خود به دروغگوئی ، این توافق را انکار نمود و هواپیماهای پناهنده را توقیف و آنها را غنایم جنگی تلقی و از بازگرداندن شان خودداری نمود و آنها را در نیروی هوائی خود به خدمت گرفت . تعداد هواپیماهای پناهنده به ایران 139 فروند بود که این ناوگان شامل هواپیماهای نیروی هوائی ، هواپیماهای غیر نظامی ، هواپیمای هشدار دهنده عدنان /1 و هواپیمای جاسوسی الکترونیکی الفاو و ... بود .

در روز دوم شباط / ششم فوریه سال 1991 به ( ن ج ) فرمانده پایگاه هوائی البکر ابلاغ شد تا چهار فروند هواپیمای سوخوي 25 گردان 115 مستقر در فرودگاه ثانوی الضلوعیه تابعه پایگاه هوائی البکر را به پایگاه هوائی شاهرخی ( همدان ) منتقل سازد . فرماندهی دسته پروازی بر عهده سرگرد خلبان باسم الجبوري و شماره 2 سروان خلبان حامد کاظم و شماره 3 سروان خلبان ماجد هلال و شماره 4 سروان خلبان حسين علي جاسم سایر اعضای این دسته بودند . در همین زمان جنگنده های آمریکائی به صورت گسترده برفراز خاک عراق در حال پرواز بوده و مراقب مرزهای ایران و عراق بودند . دسته پروازی از فرودگاه الضلوعیه برخاست و پس از تعیین مسیر ارتفاع خود را به کمترین حد ممکن رساند تا جائی که در مناطق باز به کمتر از 10 متر می رسید تا از سوی رادار جنگنده های دشمن ردیابی نشده و مورد اصابت قرار نگیرند . پس از مدت کوتاهی از برخاستن دسته از فرودگاه الضلوعیه ، جنگنده های F-15 دشمن موفق به ردیابی و تعیین موقعیت دسته شده و آن را مورد حمله قرار دادند . هواپیمای شماره 3 به خلبانی سروان ماجد هلال از ناحیه موتور سمت چپ مورد اصابت واقع گردید ولی توانست به پرواز ادامه دهد اما با خاموش شدن موتور سمت راست خلبان مجور به خروج از هواپیما گردید و در نزدیکی روستای السادة البو خمرة در منطقه تپه های حمرین با چتر به سلامت فرود آمد و به پایگاه باز گردانده شد .  [External Link Removed for Guests] 

هواپیماهای دشمن به حمله خود به دسته ادامه داده و سه تیر موشک هوا به هوا به سمت شماره 4 یعنی هواپیمای سروان حسين علي جاسم شلیک نمودند که او توانست با موفقیت از آنها بگریزد . اما موشک چهارم به هواپیما که در حال پرواز در ارتفاع بسیار پائینی بود اصابت و سروان خلبان حسین علی جاسم فرصت خروج از هواپیما را نیافت و در دم به شهادت رسید . در همین لحظه هواپیماهای دسته با گروه دیگری از هواپیماهای دشمن درگیر شدند و یکی از جنگنده های F-15 موفق شد تا هواپیمای شماره 2 به خلبانی سروان خلبان حامد کاظم را در نزدیکی قضاء جلولا مورد اصابت قرار داده و او را به شهادت برساند اما فرمانده دسته موفق شد تا به سلامت به پایگاه بازگردد . ( 1) انا لله وانا اليه راجعون
از خداوند طلب مغفرت و رحمت واسعه را برای ایشان خواهانیم .

محل شهادت : مناطقی در استان دیالی

هر دو شهیدان خلبان سروان علي حسين جاسم و سروان حامد کاظم فارغ التحصیل دوره 42 دانشگاه نیروی هوائی بودند . شهید سروان علي حسين جاسم متولد و ساکن بغداد و مجرد بود اما شهید سروان حامد کاظم عبيد متولد و ساکن استان بابل منطقه المسیب بود. او ازدواج کرده و پس از شهادتش خداوند دختری به او عطا فرمود .


( 1) – منظور نویسنده مقاله در اینجا نا مشخص است و معلوم نیست که هواپیمای فرمانده دسته در پایگاه هوائی ایران فرود آمده یا به پایگاه مادر بازگشته است .
 [External Link Removed for Guests] 

روایت آمریکائی ها از این درگیری :
در ششم فوریه سال 1991 دو جنگنده SU-25K نیروی هوائی عراق به همراه دو فروند جنگنده MIG-21 تلاش کردند تا خود را به ایران که در جنگ بی طرف بود برسانند . این هواپیماها توسط جنگنده های F-15C به اسکادران 53 شکاری جمعی هنگ 33 تاکتیکال شکاری نیروی هوائی آمریکا رهگیری شدند . هر دو جنگنده SU-25 عراقی توسط جنگنده F-15C به شماره سریال 84-019 به خلبانی ستوانیکم Robert Heheman و با شلیک موشک های هوا به هوای AIM-9 سایدویندر سرنگون شدند . سایر جنگنده های SU-25 عراقی که شانس بیشتری داشتند و در مجموع 7 فروند از آنها توانستند خود را به ایران برسانند ، جائی که آنها نشان نیروی هوائی ایران را بر خود یافتند . ( آمریکائی ها از سرنوشت خلبانان عراقی اظهار بی اطلاعی کرده اند ) . 
[External Link Removed for Guests]  [External Link Removed for Guests] 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام  [External Link Removed for Guests] 

سرهنگ دوم خلبان شهید مازن صالح کیطان الشاوی
تاریخ شهادت :: 02/08/1991
نوع هواپیما : MIG-23 BN
یگان خدمت : فرمانده گردان 49
محل خدمت : پایگاه هوایی امام علی (ع)


علت شهادت : در صبح روز 02/08/1991 و همزمان با ورود نیروهای عراقی به کویت ، به یک دسته دو فروندی از جنگنده های MIG-23 جمعی گردان 49 ماموریت داده شد تا عملیات شناسائی در ارتفاع کم را در منطقه مثلث مرزی عراقی ، کویت و سعودی انجام دهند . فرماندهی دسته بر عهده سرگرد خلبان مازن صالح كيطان الشاوي فرمانده گردان 49 بود و ستوانیکم خلبان سعد منذر بعنوان شماره 2 در دسته جای گرفت . دسته پروازی از پایگاه هوائی امام علی (ع) در استان ناصریه به هوا برخاست و پس از رسیدن به منطقه مثلث مرزی ، یک فروند موشک زمین به هوای هاوک کویتی( از نوع پیشرفته ) به سوی دسته پرتاب شد که مستقیما هواپیمای فرمانده دسته سرگرد خلبان مازن الشاوی را مورد اصابت قرار داد و خلبان حتی فرصت خروج از هواپیما را هم پیدا نکرد و با هواپیمایش به زمین خورد و به شهادت رسید . انا لله و انا الیه راجعون

محل شهادت : منطقه کویت

سرگرد خلبان شهید مازن صالح کیطان الشاوی فارغ التحصیل دوره 30 دانشگاه هوائی بود. او خلبانی بسیار شجاع بود و در راه دفاع از کشورش چیزی به نام غیر ممکن را نمی شناخت و از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با اعطای بیش از 11 نشان شجاعت مورد تقدیر قرار گرفت . او فردی کریم و خوش اخلاق بود و نزد همرزمانش در گردان محبوبیت بسیار داشت . او متاهل بود و سه فرزند پسر و یک دختر را از خود به یادگار گذاشت .
 [External Link Removed for Guests]
یک فروند Mig-23 BN  
 [External Link Removed for Guests] 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا... [External Link Removed for Guests] 

شهید سروان خلبان ریاض کامل علی
شهید سروان خلبان زید خلف حیدر
تاریخ شهادت : 02/08/1991
نوع هواپیما : SU-22 M3
یگان خدمت : گردان 69
محل خدمت : فرودگاه ثانویه جلیبه – تابعه پایگاه هوائی امام علی (ع)


علت شهادت : پس از شهادت سرهنگ دوم خلبان مازن صالح كيطان الشاوي که هواپیمایش در صبح روز 2 اب 1990 با موشک زمین به هوای هاوک ( از نوع پیشرفته ) مورد اصابت قرار گرفت ، مقرر گردید تا گردان پدافند زمین به هوای موشکی کویتی مستقر در منطقه نابود گردد . از این رو به یک دسته پروازی شامل دو فروند بمب افکن SU-22 از فرودگاه جلیبه تابعه پایگاه هوائی امام علی (ع) به فرماندهی سروان خلبان ریاض کامل علی شماره یک و به همراهی سروان زید خلف حیدر به عنوان شماره 2 و با محموله موشک های KH-28 ضد رادار سامانه های هاوک این ماموریت محول گردید . پس از برخاستن هواپیماها و سمت گرفتن به طرف منطقه از پیش تعیین شده ، با یک سامانه بسیار پیشرفته هاوک ( پیشرفته تر از گونه های مورد استفاده ایران که برد آن به 40 کیلومتر می رسید و قادر به انهدام اهدافی در ارتفاع بسیار کم 30 متری از سطح زمین بود ) مواجه شدند که گونه کویتی آن قادر به انهدام اهدافی در فاصله بیش از 50 کیلومتری و در ارتفاع کمتر از 30 متری زمین بود . هنگامیکه که دسته به محدوده عملیات سامانه هاوک کویتی رسید دو موشک به سوی هواپیماها شلیک شد که مستقیما به هر دو هدف خود اصابت کرده و هر دو خلبان سروان ریاض کامل علی و سروان زید خلف حیدر در دم کشته می شوند . انا لله و انا الیه راجعون

علت اصلی شهادت خلبانان :
علت اصلی این حادثه زیر پا گذاشتن تمام مفاهیم اصلی نبرد به بهانه حفاظت از محرمانه بودن عملیات اشغال کویت بود که به صورت مستقیم بر روی دقت اطلاعات دریافتی مربوط به محل استقرار پدافند هوایی کویت تاثیر گذاشته بود و همین امر سبب شد تا بدون هیچ توجیهی سه خلبان قهرمان با هواپیماهایشان را در یک روز از دست بدهیم . علت دیگر ، حمله نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق بدون اطلاع نیروی هوائی بود در حالیکه قوانین نبرد می گوید ابتدا نیروی هوائی عملیات خود را انجام داده و سپس نیروی زمینی وارد عمل می شود. که همین اشتباه سبب شد تا یگان های پدافند هوائی کویت با از دست دادن غافلگیری برای نیروی هوائی عراق ، فرصت طلائی برای ردیابی یگان های وارد شونده به کویت را پیدا کنند و نیروی هوائی و هوانیروز ارتش عراق که تنها چند ساعت قبل از انجام حمله از وجود آن مطلع شده بود تلفات سنگینی را متحمل شود . خطاهایی سخیف که هیچ توجیهی نداشتند و صرفا به بهانه محرمانه بودن عملیات اشغال کویت که باعث از دست رفتن خلبانان قهرمان از نیروی هوائی و هوانیروز شد و آن هم بخاطر عدم آمادگی قبلی و فرصت اندک انجام عملیات و نیز عدم وجود برنامه ریزی دقیق توسط فرماندهی عملیات نیروی هوائی برای سرکوب پدافند هوائی کویت بوقوع پیوست .  [External Link Removed for Guests] 


محل شهادت : میدان نبرد کویت

سروان خلبان شهید ریاض کامل دانشجوی دوره 38 دانشگاه هوائی نیروی هوائی عراق بود که از آکادمی هوائی پاکستان فارغ التحصیل شده بود.
سروان خلبان شهید زید خلف حیدر هم فارغ التحصیل دوره 40 دانشگاه هوائی نیروی هوائی عراق بود.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت در سال 1990

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
[External Link Removed for Guests]

سروان خلبان شهید ذنون یونس

تاریخ شهادت : 01/02/1991
نوع هواپیما : SU-22 M2
یگان خدمت : گردان 19
محل خدمت : پایگاه هوائی الحریه – کرکوک


علت شهادت : بنا به دستور فرماندهی عملیات نیروی هوائی به سروان شهید ذنون یونس ماموریت داده شد تا یک فروند هواپیمای SU-22 M2 را از پایگاه الحریه به پایگاه شاهرخی ( همدان ) منتقل سازد . بدلیل سنگینی حملات هوائی نیروهای ائتلاف به فرماندهی آمریکا به پایگاه های هوائی کشورمان ، با ایران توافق شد تا هواپیماهای نیروی هوائی به ان کشور منتقل شوند .

خلبان شهید اقدام به برخاست از پایگاه هوائی الحریه به سمت پایگاه هوائی شاهرخی نمود در حالیکه اوضاع جوی بدلیل وجود مه غلیظ بسیار نامناسب بوده و خلبان دید کافی نداشت اما در اجرای دستور فرماندهی و با وجود حضور هواپیماهای ائتلاف که برتری هوائی را از آن خود ساخته بودند خلبان ذنون توانست خود را به خاک ایران و فرودگاه غیر نظامی همدان که در نزدیکی پایگاه هوائی شاهرخی قرار داشت رسانده و در آنجا بسلامت فرود آید . پس از دو روز مقامات ایرانی به سروان ذنون دستور دادند تا هواپیما را از فرودگاه غیر نظامی به پایگاه هوائی شاهرخی که سایر هواپیماهای نظامی عراقی هم در آنجا مستقر شده بودند و تقریبا 60 کیلومتر با آن فاصله داشت منتقل سازد .

اگرچه هوا به شدت مه آلود بود ولی با این وجود هواپیما آماده شد و سروان خلبان ذنون به سمت پایگاه شاهرخی به پرواز درآمد . پس از رسیدن بر فراز پایگاه ، دید به طور کلی قطع شد و خلبان هیج نشانه ای از پایگاه و مخصوصا باند فرود نیافت و مجبور شد تا برفراز پایگاه بدون دریافت هیچگونه حمایت و راهنمائی از سوی کنترل شکاری و صرفا بر اساس اعتماد به نفس خود و با امید بر طرف شدن مه و یا بهتر شدن میدان دید به پرواز ادامه داد تا آنجا که سوخت هواپیما به پایان رسید و خلبان مجبور به فرود اضطراری بدون چرخ در یکی از خیابانهای اطراف پایگاه گردید که در اثر شدت ضربه وارده هنگام فرود ، سر خلبان خرد شد و منجر به شهادت او گردید . انا لله وانا الية راجعون

محل شهادت : پایگاه هوائی شاهرخی ایران

شهید سروان خلبان ذنون یونس فارغ التحصیل دوره 41 دانشگاه هوائی نیروی هوائی عراق بود .
[External Link Removed for Guests]
تصویری بسیار جالب از دو فروند جنگنده عراقی که در داخل خاک ایران فرود آمده اند . یک فروند سوخوی SU-22 در سمت چپ و یک فروند MIG-23 BN در سمت راست تصویر که به نظر می رسد جنگنده دومی از ناحیه دماغه دچار آسیب شده باشد . توضیحات و یا تصاویر بیشتر را از دوستان و اساتید درخواست می نمایم .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”