متفرقه از نیروی هوائی عراق

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
بنا به علاقه شخصی خودم نسبت به نیروی هوائی سابق عراق اقدام به ایجاد این تایپیک نمودم تا این بار این نیرو را از جنبه دیگری مورد بررسی قرار داده و یافته های خود را با دوستان به اشتراک بگذارم  . نکته مهم این است که با مطالعه این پست ها شاید بتوان آگاهی بیشتری در مورد برخی جنبه های درونی و نا گفته نیروی هوائی عراق را بدست آورد که البته بعضا ارتباطی با جنگ ایران و عراق هم ندارند . مثل همیشه در کمال احترام آماده پذیرش مطالب و نظرات دوستان و اساتید می باشم.  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا.. 
بمباران فرودگاه رامات دیوید در فلسطین اشغالی - سال 1967 
سرگرد خلبان شهید حسين محمد حسين
سروان خلبان شهید فائق علوان
سروان ناوبری شهید غازی رشی
ستوانیکم ناوبری صبیح عبدالکریم
مسئول تسلیحات رشید اعدامه
مسئول مخابرات بی سیم غنی یحیی
 
[External Link Removed for Guests]
تاریخ شهادت : ششم حزیران 1967 – 06/06/1967
نوع هواپیما : بمب افکن توپولف -16 باجر
یگان خدمت : گردان دهم
( محل خدمت : پایگاه هوائی الحبانیه – عراق )
 
علت شهادت : با آغاز جنگ در 5 حزیران سال 1967 و پس از نابودی بیشتر پایگاه های هوائی و فرودگاه ها و نیز هواپیماهای کشورهای مصر ، اردن و سوریه از سوی دشمن اسرائیلی ، در همان روز عراق اقدام به انجام عملیات نمود که شرح آن چنین است :
 
 در ساعت 1000 همان روز از سوی سپهبد عبدالمنعم ریاض فرمانده جبهه شرقی (1) درخواست انجام یک حمله هوائی فوری به فرودگاه نظامی کفر سرکین در شمال تل آویو توسط گردان ششم مجهز به هواپیماهای هاوکر هانتر ارسال گردید . بلافاصله 5 فروند هواپیمای هاوکر به 24 عدد راکت 18 پوندی مجهز و کار تهیه نقشه های پرواز و توجیه خلبانانی که برای انجام این ماموریت انتخاب شده بودند نیز به پایان رسید . اسامی خلبانان شرکت کننده به این شرح می باشد :
سروان خلبان عادل سلیمان فرمانده گردان
ستوانیکم خلبان فیصل عبد محسن
ستوانیکم خلبان حازم حسن قاسم
ستوان خلبان فاضل مصطاف حسون
ستوان خلبان عماد عزت
[External Link Removed for Guests]
مرحوم سپهبد عبدالرحمان عارف رئیس جمهور اسبق عراق در حال برگزاری مراسم تودیع گردان ششم هواپیماهای هاوکر هانتر به فرماندهی سروان عادل سلیمان در پایگاه هوائی الحبانیه در غرب عراق و انتقال گردان مذکور به پایگاه هوائی الولید H3 در ماه مه سال 1967 همزمان با افزایش تنش ها با اسرائیل در آن زمان . گردان مذکور توانست از همان روز اول درگیری ها در  5 حزيران 1967  - 05/06/1967 تا روز هفتم حزیران حملات هوائی متعددی را بر علیه رژیم صهیونیستی باجراء بگذارد . در همین دوره گردان 11 مجهز به جنگنده های MIG-21 توانست 5 فروند هواپیمای اسرائیلی را سرنگون سازد . 
 
 
پس از انجام ماموریت کلیه هواپیماها سالم به پایگاه هوائی الولید بازگشتند و دو روز پس از انجام ماموریت و بعد از اسارت یک خلبان اسرائیلی که هواپیمایش از سوی جنگنده های MIG-21 برفراز پایگاه هوائی الولید سرنگون گردید مشخص شد که ماموریت انجام شده بسیار دقیق بوده و خسارت سنگینی را به نیروهای اسرائیلی وارد ساخته از آن جمله کشته شدن دهها چترباز نشسته در هواپیماهای نورد اطلس و کوماندو که هواپیمایشان مورد اصابت قرار گرفته بود. در روز بعد یعنی ششم حزیران -  06/06/1967 – دو بمب افکن سنگین TU-16 جمعی گردان دهم از پایگاه هوائی الحبانیه در غرب عراق به هوا برخاسته و هر کدام 9 تن بمب را برای انجام ماموریت انهدام پایگاه هوائی رامات دیوید در تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی با خود حمل می نمودند . اسامی خلبانان این دو بمب افکن به شرح ذیل است :
 
  1. هواپیمای اول : به فرماندهی سرگرد خلبان فاروق یونس الطائی
خلبان دوم ستوان ماجد طرکی
ناوبر ارشد سرگرد طارق موسی
ناوبر دوم سروان عادل کامل
و دو افسر ستاد که نامشان را بخاطر نمی آورم .
 
  1. هواپیمای دوم : به فرماندهی سرگرد خلبان حسین محمد حسین که اصالتا کرد و فارغ التحصیل سال 1958 از دوره ششم دانشگاه هوائی بود . او در روز عملیات در حال مرخصی استعلاجی بود که با اصرار توانست در عملیات مشارکت نماید .
خلبان دوم سروان فائق علوان که فارغ التحصیل سال 1961 از دانشگاه هوائی بود .
ناوبر ارشد سروان غازی رشید که فارغ التحصیل سال 1962 از دانشگاه هوانی بود .
ناوبر دوم ستوانیکم صبیح عبدالکریم
سایر خدمه : افسر تسلیحات رشید اعدامه و افسر مخابرات بی سیم غنی یحیی
 
پس از بارگیری مهمات هر دو هواپیما و روشن کردن موتورها و حرکت بر روی باند جهت پرواز ، هواپیمای نخست به فرماندهی سرگرد خلبان یونس الطائی به هوا برخاست اما هواپیمای دوم درست قبل از پرواز دچار نقص فنی شد و خلبان درخواست لغو ماموریت را نمود اما اصرار خدمه برای انجام ماموریت باعث شد تا هواپیمای احتیاط با تاخیر 45 دقیقه ای ( به نسبت هواپیمای اول ) برای انجام ماموریت آماده شود و بر طبق مفاهیم جاری جنگی اصل غافلگیری برای هواپیمای دوم تحقق نیافت و اگر چه هر دو هواپیما توانستند وارد مرزهای دشمن شده و با پرواز در ارتفاع کم و بدون انکه توسط رادارهای دشمن ردیابی شوند به تل آویو برسند اما با وجود آنکه هواپیمای اول توانست هدف خود را با موفقیت مورد اصابت قرار دهد و آن را نابود ساخته و بسلامت به پایگاه الحبانیه بازگردد اما هواپیمای دوم پس از حمله و انهدام هدف توسط دشمن رهگیری و سرنگون شد و تمامی سرنشینانش به شهادت رسیدند . انا لله وانا الية راحعون
  
محل شهادت : فلسطین
 
پس از پایان جنگ پیکر شهدا به عراق منتقل شد و رهبری عراق در آن زمان اقدام به برپائی موکب عظیمی برای استقبال از اجساد شهداء نمود. فرمانده وقت نیروی هوائی اسرائیل در کتاب خاطرات خود نوشته که رادارهای اسرائیلی نتوانستند ورود دو بمب افکن عراقی را به مرزهای اسرائیل ردیابی کنند اما دیده بان چشمی خبر از ورود آنها داد و تنها کاری که از دستم بر می آمد دستور دادم که همه در جای خود بی حرکت مانده و به خاطر شدت تخریبی که انتظار می رفت بر روی زمین دراز بکشند ... عظمت و آرامش بر شهدای عراق و مخصوصا شهدای نیروی هوائی باد ... 
 
 
جزئیات دیگری که یک خلبان دیگر با نام ( ف ح) بیان می کند :
 
فراموش کردم بگویم که گردان دهم در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در روز  6 / 6 / 1967 پایگاه هوائی رامات دیوید را در تل آویو بمباران نمود و پس از آنکه بمب افکن برفراز تل آویو سرنگون شد سرنشینانش شامل سروان خلبان محمد (که از برادران کرد بود و در حال مرخصی استعلاجی بود اما مرخصی را قطع کرد به ماموریت رفت ) ... ستوانیکم خلبان فائق علوان ، ستوانیکم ناوبری غازی ، ستوان ناوبری صبیح ... به همراه دو نفر از افسران ستاد که نامشان را به خاطر نمی آورم همگی به شهادت رسیدند . ( 2 ) و باز هم از بازی های سرنوشت آنکه هنگام برخاست دسته دو فروندی از بمب افکن ها ، هواپیمای شماره 2 دچار نقص فنی شد و از ماموریت جا ماند اما سرنشینانش اصرار داشتند تا ماموریت با هواپیمای احتیاط و به صورت تک فروندی انجام شود . با توجه به اختلاف زمان پرواز بین بمب افکن شماره یک و شماره دو که بالغ بر 45 دقیقه بود ، اصل غافلگیری از دست رفت و شماره 2 از سوی دشمن رصد گردید و قبل از رسیدن به هدف سرنگون شد .
 
اما شماره یک به هدف خود یعنی پایگاه هوائی رامات دیوید رسید و آن را با دقت بمباران نمود و توانست به سلامت باز گردد.... یکی از مجلات هوائی در مصاحبه ای با فرمانده نیروی هوائی اسرائیل می پرسد هنگامیکه متوجه شدید یک بمب افکن از نوع باجر وارد حریم هوائی اسرائیل شده و مورد شناسائی قرار نگرفته چه اقدامی انجام دادید ؟ پاسخ داد : من در مرکز عملیات نیروی هوائی بودم و هر چه را که دستور دادم همه انجام دادند : کسی حرکت نکند و همه بر روی زمین بخوابند
 
 
( 1 ) سپهبد عبدالمنعم ریاض رئیس ستاد ارتش مصر بود که همواره در خطوط مقدم جبهه و درمیان سربازان حضور داشت . او دو سال بعد در سال 1969 در حالیکه برای بازدید از نیروهای مصری در آمادگاه شماره 6 واقع در اسماعیلیه حضور یافته بود در اثر سانحه ای کشته شد.
[External Link Removed for Guests]
سپهبد عبدالمنعم ریاض و جمال عبدالناصر
 
(2)  اما طرف اسرائیلی چه می گوید ؟  
در جریان انجام یک ماموریت بر علیه پایگاه هوائی رامات دیوید در اسرائیل ، هنگامیکه هواپیما هدف خود را گم کرد، به عنوان هدف ثانویه شهر نتانیا را هدف قرار داده و با بمباران یک خیابان اصلی ، تعدادی غیر نظامی را مجروح ساخت . این بمب افکن در حالیکه در ارتفاع پائین در حال پرواز بود توسط توپخانه ضدهوائی بوفورس 40 میلیمتری L/70 از گروه 881 پدافند هوائی مورد اصابت قرار گرفته و به درون انباری در یک مجتمع نظامی که در جنگل کاج در غرب آفولا استتار شده بود سقوط نمود . تمام 6 خدمه هواپیما و در میان آنها سروان خلبان حسین محمد حسینی به همراه 11 الی 14 نفر از نیروی ذخیره اسرائیلی بر روی زمین کشته شدند. 
 
[External Link Removed for Guests]
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
سرگرد خلبان شهید قیصر رمزی
تاریخ شهادت : تشرين الثاني 1980
نوع هواپیما : Mig-21
یگان خدمت : گردان 14
[External Link Removed for Guests]
علت شهادت : دوره آموزشی پرواز شبانه برای گردان 14 برپا شده بود و در جریان این پروازها یک فروند از هواپیماها به خلبانی ستوان سلمان وحید دفار فارغ التحصیل دوره 31 دانگاه هوائی در نزدیکی فرودگاه الجلیبه از صفحه رادار محو شد . بلافاصله  موضوع به فرمانده گردان سرگرد قیصر ابلاغ شد و او تصمیم گرفت تا خودش به جستجو بپردازد و سرنوشت خلبان ساقط شده را مشخص کند . در آن موقع هیچ بالگردی برای اجرای عملیات نجات به جز بالگرد فرانسوی Super Frelon در دسترس نبود در حالیکه ماموریت اینگونه بالگردها مقابله با اهداف دریائی است و بدنه آن از ماده منگنز ساخته شده برای آنکه بتواند بر روی سطح آب فرود آید اما این ماده در عین حال به سرعت آتش می گیرد . سرگرد قیصر از فرمانده پایگاه درخواست نمود تا فورا اجازه دهد که از این بالگرد برای برای جستجوی خلبان گم شده استفاده شود چرا که در منطقه سقوط گرگ های درنده و خطرناک به وفور یافت می شود . پس از کسب موافقت فرمانده پایگاه سرگرد قیصر به همراهی ستوان خلبان حسن محمد صالح که او نیز از دوره 31 دانشگاه هوائی بود و هر دو جمعی گردان 14 بودند سوار بالگرد شدند تا در امر جستجو به خلبان کمک کنند .
[External Link Removed for Guests]
بالگرد به منطقه ای که جنگنده Mig در آنجا ساقط شده بود رسید . در لحظه ورود به آسمان منطقه شعله آتشی را مشاهده کردند که در واقع لاشه در حال سوختن جنگنده ساقط شده بود . در آن منطقه تپه های شن رمل وجود داشت که خلبانان بالگرد آنها را مشاهده نکرده بودند و در لحظه فرود بالگرد Super Frelon و قبل از تماس با زمین پره های بالگرد به یکی از این تپه ها برخورد نمود و از بدنه بالگرد جدا شد و سبب واژگونی آن شد که در اثر شدت ضربه یکی از خلبانان با صندلی اش از پنجره هواپیما به بیرون پرتاب شد و در دم به شهادت رسید و سپس آتش تمام بدنه بالگرد به همراه تمام سرنشینان منجمله سرگرد قیصر به همراه دو سرباز را فرا گرفت و تنها ستوان خلبان حسن محمد صالح که در قسمت عقب بالگرد نشسته و در هنگام تصادم از بدنه اصلی بالگرد جدا شده بود از این سانحه جان سالم بدر برد . سرانجام مشخص شد که خود ستوان سلمان وحيد دفار خلبان جنگنده Mig ساقط شده هم در جریان سقوط هواپیمایش به شهادت رسیده است . انا لله وانا الية راجعون
 
محل شهادت : بیابان استان ذی قار ( الناصریه )   
 
سرگرد خلبان قيصر رمزي فارغ التحصیل دوره 18 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود.
  
[External Link Removed for Guests]
بالگرد Super Frelon مجهز به موشک اگزوست
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
سرگرد خلبان شهید صالح ابراهیم احمد
تاریخ شهادت : 15/08/1995
نوع هواپیما : Mirage- F1CK
یگان خدمت : گردان 89
محل خدمت : پایگاه هوائی الصدام
 
[External Link Removed for Guests]
 
علت شهادت : در تاریخ 25/08/1995 در ساعت 10 شب به سرگرد خلبان صالح ابراهیم ماموریت پرواز انفرادی شبانه و طبق اصول آموزشی محول می گردد . برای انجام این ماموریت یک فروند هواپیمای Mirage- F1CK به شماره 4018 که از غنائم نیروی هوائی کویت محسوب می شد تخصیص داده شد اما در تجهیزات ناوبری این هواپیما اختلافاتی با گونه متداول مورد استفاده در نیروی هوائی عراق ( EQ) وجود داشت . مثلا ارتفاع هواپیما در گونه کویتی به فوت و در گونه مورد استفاده عراق به متر خوانده می شد. و همچنین نمایشگر (HUD) در جلوی خلبان در گونه کویتی تفاوت های زیادی با همتای عراقی دارد. پس از برخاست هواپیما و اجرای تمرینات آموزشی و انجام مانورهای قید شده در پرواز آموزشی ، هواپیما از صفحه رادار منطقه چهارم هوائی محو شد و جستجوها برای یافتن هواپیما و خلبان آغاز شد . سرانجام مشخص شد هواپیمای سرگرد صالح در 30 کیلومتری جنوب شهر الحضر به زمین خورده و خلبان در دم به شهادت رسیده است . پس از انجام تحقیقات توسط مدیریت ایمنی پرواز مشخص شد که هواپیما در آخرین مرحله مانور خود در وضعیت ناشناخته ای قرار داشته که سبب برخورد آن بازمین شده است .
 
محل شهادت : 30 کیلومتری جنوب شهر تاریخی الحضر – موصل
سرگرد خلبان شهید صالح ابراهیم احمد جمعی دوره 42 دانشگاه هوائی و فارغ التحصیل مدرسه پرواز فرانسه بوده است . سرگرد خلبان در گردان های پروازی نیروی هوائی به عنوان استاد خلبان دانشجویان پرواز شناخته می شد و پس از مدتی به گردان 89 شکاری مستقر در پایگاه هوائی الصدام بازگشت و پروازهای عملیاتی خود را بر روی این هواپیما از سر گرفت . این شهید از سکنه شهر کرکوک و بسیار خوش اخلاق ، باهوش ، شجاع و ماهر بود و در میان دوستانش در گردان هم محبوبیت زیادی داشت . انا لله وانا اليه راجعون از خدا می خواهیم او را در رحمت واسعه خود قرار دهد .
 
 
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...

 
[External Link Removed for Guests]
تصویری کمیاب از تعدادی از خلبانان عراقی در حال گذراندن دوره آموزشی جنگنده های Mirage F1 ساخت فرانسه . اسامی خلبانان به این شرح است : سروان خلبان صلاح إسماعيل , سروان خلبان مخلد عبدالكريم , سرگرد خلبان علي راجي , سروان خلبان مجدي علاءالدين , سروان خلبان رياض , سروان خلبان شهید وليد حسين . این تصویر در سپتامبر سال 1980 و در پایگاه هوائی مونت دي مارسان در فرانسه گرفته شده است .
 
تصویری از هیئت نمایندگی عراق که برای بررسی خرید جنگنده های Mirage F1 به فرانسه رفته اند . برخی از افراد این گروه قابل شناسائی هستند :
[External Link Removed for Guests]
از بالا ردیف اول از راست : سرتیپ خلبان عادل سلیمان ، نفر دوم فرانسوی ناشناس و نفر سوم عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت عراق
ردیف پائین نفر سوم از راست و نشسته روبروی عدنان خیرالله: سرتیپ خلبان علوان العبوسی از قدیمی ترین و با تجربه ترین خلبانان نیروی هوائی عراق که با اکثر انواع جنگنده های شرقی و غربی پرواز داشته و فرماندهی دو حمله هوائی را در روز 31 شهریور و یکم مهر ماه سال 1359 به پایگاه هوائی همدان را بر عهده داشته است .
 
اشخاص گوناگون ذیل تصویر فوق کامنت هائی گذاشته اند که به تفکیک ارائه می گردد :
 
گفته شده :
  • یک اتفاق بسیار مشهوری که در سال 1975 در شبکه های خبری فرانسه به صورت گسترده ای منعکس شد مربوط به هئیت نمایندگی عراق برای مذاکره و خرید جنگنده های Mirage F1 ساخت آن کشور می باشد . قبل از امضای قرارداد نهائی با کمپانی داسو ( سازنده جنگنده Mirage F1  ) یکی از بهترین خلبانان نیروی هوائی عراق به نام سرهنگ خلبان عادل سلیمان برای تست پرواز این جنگنده و در حالیکه تنها 14 ساعت پرواز آزمایشی با این هواپیما را گذرانده بود ، توانست در سه نوبت داگفایت بر یک سرهنگ خلبان فرانسوی که فرماندهی یک گردان شکاری را نیز برعهده داشت چیره شود که سبب ترس و وحشت فرانسوی های حاضر در محل گردید و سرهنگ مذکور درجا از فرماندهی گردان در نیروی هوائی فرانسه برکنار شد. 
 
گفته شده :
  • فرانسوی ها هرگز آنچه را که در سال 1975 و در زمان بازدید هیئتی از نیروی هوائی عراق و در جریان تحقیق و آزمایش جنگنده Mirage F1 رخ داد را فراموش نخواهند کرد . جنگنده Mirage F1 در میان خانواده جنگنده های ساخت کارخانه داسو تنها هواپیمائی است که بالهای کشیده شده به عقب را دارد در حالیکه سایر انواع جنگنده های تولیدی شامل میراژ 3 و 4 و 5 و نیز Mirage 2000 و گونه تجربی میراژ 4000 دارای بالهای مثلثی دلتا شکل هستند و این شکل بال برای جنگنده رافال هم عینا تکرار شده است . پس از برخاست یکی از بهترین و مشهورترین خلبانان عراق یعنی سرهنگ عادل سلیمان که تنها 14 ساعت پرواز آزمایشی را با جنگنده Mirage F1 انجام داده بود ، او توانست در یک درگیری نزدیک هوائی تمرینی با یک سرهنگ که فرمانده یک گردان شکاری Mirage بود در سه نوبت سرهنگ فرانسوی را مغلوب خود سازد که سبب بروز فریاد اعتراض در نیروی هوائی فرانسه و برکناری سرهنگ مذکور از مناسبش بدلیل شکست در مقابل یک خلبان تازه کار که تنها 14 ساعت تجربه پرواز با این هواپیمای جدید را داشت گردید . تبریک به عقابان شجاع نیروی هوائی و رحمت خداوند برا شهدایشان در جریان جنگ ها و نبردها و نیز کسانیکه توسط مزدوران ایران به شهادت رسیدند و نیز صحت و طول عمر برای عقابان شجاع بازمانده .
 
گفته شده :
  • خلبان فرانسوی شکست خورده فرمانده گردان در نیروی هوائی فرانسه نبود بلکه یک خلبان آزمایشگر در کمپانی داسو بوده است .
 
 
* شخص دیگری هم آماری از پیروزی های افراد موجود در تصویر به شرح ذیل ارائه می نماید :
تصویری عالی . چهار نفر از افراد در این تصویر توانستند 24 پیروزی هوائی را در ابتدای سال 1982 در جنگ با ایران کسب نمایند
مخلد 11 هدف
مجدی 6 هدف
علی راجی 2 هدف
ریاض 3 هدف
مهلب 2 هدف


انشاء ا... در پستی جداگانه در همین تایپیک در مورد سرتیپ خلبان عادل سلیمان به تفضیل بحث خواهد شد . 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط h.irani »

abdolmahdi نوشته شده: یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷, ۸:۳۶ ق.ظسلام علیکم و رحمه ا...
 
 تصویری کمیاب از تعدادی از خلبانان عراقی در حال گذراندن دوره آموزشی جنگنده های  Mirage   ساخت فرانسه . اسامی خلبانان به این شرح است : سروان خلبان صلاح إسماعيل , سروان خلبان مخلد عبدالكريم , سرگرد خلبان علي راجي , سروان خلبان مجدي علاءالدين , سروان خلبان رياض , سروان خلبان شهید وليد حسين . این تصویر در سپتامبر سال 1980 و در پایگاه هوائی مونت دي مارسان در فرانسه گرفته شده است .     
  
 تصویری از هیئت نمایندگی عراق که برای بررسی خرید جنگنده های  Mirage   به فرانسه رفته اند . برخی از افراد این گروه قابل شناسائی هستند :    
      

 از بالا ردیف اول از راست : سرتیپ خلبان عادل سلیمان ، نفر دوم فرانسوی ناشناس و نفر سوم عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت عراق     
 ردیف پائین نفر سوم از راست و نشسته روبروی عدنان خیرالله: سرتیپ خلبان علوان العبوسی از قدیمی ترین و با تجربه ترین خلبانان نیروی هوائی عراق که با اکثر انواع جنگنده های شرقی و غربی پرواز داشته و فرماندهی دو حمله هوائی را در روز 31 شهریور و یکم مهر ماه سال 1359 به پایگاه هوائی همدان را بر عهده داشته است .     
  
با سلام
با خواندن آمار پيروزي هاي هوايي در اين پست به ياد آمار پيروزي هاي اعلام شده در صدا و سيماي خودمان در زمان جنگ افتادم كه اگر آمار تلفات عراقي ها را جمع مي بستيد در پايان جنگ بيش از كل جمعيت عراق در جبهه ها كشته شده بودند يا در يك عمليات به اندازه توان كل نظامي عراق تلفات ارائه مي شد.
در اين پست هم عنوان شده تنها در ابتداي سال 1982 و تنها بوسيله اين (پنج ) نفر 24 هواپيماي ما ساقط شده است. لابد باقي خلبانان ميراژ هم حداقل 20 هواپيما را در اين مدت ساقط كرده اند و خلبانان ميگ ها و سوخو ها هم بيكار نبودند و 30 تايي هم آنها ساقط كردند و اگر آمار كل سال را بخواهيم حساب كنيم بايد اين عدد را حداقل در 3 ضرب كنيم و براي 8 سال جنگ هم آنرا در 8 ضرب كنيم به عدد 1536 هواپيما مي رسيم! اگر حساب كنيم كه محاسبه ما خطاي 200 درصدي هم داشته باشد حداقل 500 هواپيماي ما در داگ فايت هدف قرار گرفته است!
از طرف ديگر آقاي مخلد تنها در ابتداي سال 1982 يازده پيروزي هوايي داشته است. احتمالا تا پايان سال 30 پيروزي كسب كرده است و تا پايان جنگ هم احتمالا آمارش به آمار اريش هارتمن نزديك خواهد شد!
من ديگر نظري ندارم.
با تشكر


 
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...

جناب ایرانی
به نظرم اعلام چنین اعداد و ارقامی نه فقط جای تعجب ندارد بلکه بسیار هم جالب است .!  آنها قهرمانان خودشان را دارند و ما هم قهرمانان خودمان را . ضمن آنکه بزرگ کردن اعداد و ارقام و یا کتمان کلی آنها در جنگ امری است کاملا طبیعی . بخاطر داشته باشید عراقی ها از نیروی هوائی صحبت می کنند که دیگر وجود خارجی ندارد . ممنون از توجهتان :razz:  
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1778
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3435 بار
سپاس‌های دریافتی: 5873 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط shafagh »

با عرض سلام

جناب abdolmahdi عكس هايي كه در اين صفحه اپلود كرده ايد بطور كل قابل رويت نيست و فقط كلمه تصوير ديده ميشود اگر ممكن است اين اشكال را بر طرف فرماييد و در غير اينصورت از سايت اپلود ديگري استفاده شود- ممنون :razz:

اتفاقا من براي ارسال تصاوير از همين سايت استفاده مي كنم و بنظر ميرسد مدتي است دچار مشكل نمايش تصاوير شده است و از انجا كه من يك سايت خارجي را هم بعنوان جايگزين در اين گونه مواقع اماده دارم در اين مدت مجبور شدم از ان استفاده نمايم. البته مشكل ان سايت انست كه تصاوير را يكي يكي اپلود ميكند اما دائمي است.

[External Link Removed for Guests]

 
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

abdolmahdi نوشته شده: یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷, ۸:۳۶ ق.ظسلام علیکم و رحمه ا...

 
 [External Link Removed for Guests]

تصویر
 تصویری کمیاب از تعدادی از خلبانان عراقی در حال گذراندن دوره آموزشی جنگنده های  Mirage   ساخت فرانسه . اسامی خلبانان به این شرح است : سروان خلبان صلاح إسماعيل , سروان خلبان مخلد عبدالكريم , سرگرد خلبان علي راجي , سروان خلبان مجدي علاءالدين , سروان خلبان رياض , سروان خلبان شهید وليد حسين . این تصویر در سپتامبر سال 1980 و در پایگاه هوائی مونت دي مارسان در فرانسه گرفته شده است .     
  
 تصویری از هیئت نمایندگی عراق که برای بررسی خرید جنگنده های  Mirage   به فرانسه رفته اند . برخی از افراد این گروه قابل شناسائی هستند :    
 
 

[External Link Removed for Guests]     

تصویر
 از بالا ردیف اول از راست : سرتیپ خلبان عادل سلیمان ، نفر دوم فرانسوی ناشناس و نفر سوم عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت عراق . 
 ردیف پائین نفر سوم از راست و نشسته روبروی عدنان خیرالله: سرتیپ خلبان علوان العبوسی از قدیمی ترین و با تجربه ترین خلبانان نیروی هوائی عراق که با اکثر انواع جنگنده های شرقی و غربی پرواز داشته و فرماندهی دو حمله هوائی را در روز 31 شهریور و یکم مهر ماه سال 1359 به پایگاه هوائی همدان را بر عهده داشته است .     
  
 اشخاص گوناگون ذیل تصویر فوق کامنت هائی گذاشته اند که به تفکیک ارائه می گردد :     
  
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط abdolmahdi »

shafagh 2 نوشته شده: یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷, ۲:۲۶ ب.ظبا عرض سلام

جناب abdolmahdi عكس هايي كه در اين صفحه اپلود كرده ايد بطور كل قابل رويت نيست و فقط كلمه تصوير ديده ميشود اگر ممكن است اين اشكال را بر طرف فرماييد و در غير اينصورت از سايت اپلود ديگري استفاده شود- ممنون :razz:

اتفاقا من براي ارسال تصاوير از همين سايت استفاده مي كنم و بنظر ميرسد مدتي است دچار مشكل نمايش تصاوير شده است و از انجا كه من يك سايت خارجي را هم بعنوان جايگزين در اين گونه مواقع اماده دارم در اين مدت مجبور شدم از ان استفاده نمايم. البته مشكل ان سايت انست كه تصاوير را يكي يكي اپلود ميكند اما دائمي است.

[External Link Removed for Guests]

 

سلام علیکم
ممنون از حسن توجهتان .  :razz:

لینک سایت آپلود را برداشتم . تصاویر را هم برایتان به دو شکل آپلود کردم . باز هم اگر اشکالی وجود داشت بفرمائید.  :razz:

 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1778
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3435 بار
سپاس‌های دریافتی: 5873 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط shafagh »

 تصاوير الان قابل رويت هستند بسيار ممنون  :razz:
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: متفرقه از نیروی هوائی عراق

پست توسط h.irani »

abdolmahdi نوشته شده: یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷, ۳:۱۷ ب.ظ
shafagh 2 نوشته شده: یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷, ۲:۲۶ ب.ظبا عرض سلام

جناب abdolmahdi عكس هايي كه در اين صفحه اپلود كرده ايد بطور كل قابل رويت نيست و فقط كلمه تصوير ديده ميشود اگر ممكن است اين اشكال را بر طرف فرماييد و در غير اينصورت از سايت اپلود ديگري استفاده شود- ممنون :razz:

اتفاقا من براي ارسال تصاوير از همين سايت استفاده مي كنم و بنظر ميرسد مدتي است دچار مشكل نمايش تصاوير شده است و از انجا كه من يك سايت خارجي را هم بعنوان جايگزين در اين گونه مواقع اماده دارم در اين مدت مجبور شدم از ان استفاده نمايم. البته مشكل ان سايت انست كه تصاوير را يكي يكي اپلود ميكند اما دائمي است.

[External Link Removed for Guests]

سلام علیکم
ممنون از حسن توجهتان .  :razz:

لینک سایت آپلود را برداشتم . تصاویر را هم برایتان به دو شکل آپلود کردم . باز هم اگر اشکالی وجود داشت بفرمائید.  :razz:

  

با سلام
با خواندن كامنت هاي انتهاي مطلب علاقه مند شدم در مورد عادل سليمان كه ظاهرا از خلبانان آس عراق مي باشد بيشتر بدانم. آيا در خصوص ايشان مطالب تكميلي داريد؟
با تشكر
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”