سلام علیکم
اتفاقا دارم جناب ایرانی . مقاله ای از افراد اصلی و در واقع بنیانگذاران نیروی هوائی عراق دارم که نام ایشان هم در این مقاله هست به همراه شرح و تفضیل کامل . فرصت کنم ... احتمالا امروز در اختیارتان قرار خواهم داد. موفق باشید .
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
با سلامabdolmahdi نوشته شده: ↑شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸, ۱:۰۸ ب.ظ سلام علیکم و رحمه ا...
سرگرد خلبان شهید خالد محمود
تاریخ شهادت : 23/08/
نوع هواپیما :
یگان خدمت : گردان
محل خدمت : پایگاه هوائی
[External Link Removed for Guests]
علت شهادت : در تاریخ 23 / 8 / 1978 سرگرد خلبان خالد محمود مسلط فرمانده گردان 70 شناسائی مستقر در پایگاه هوائی فرناس ( الموصل ) ماموریت یافت تا با [color=#555555]یک فروند [color=#555555]هواپیمای [color=#555555] [color=#555555] عملیات شناسائی چشمی از خطوط لوله راهبردی را از [color=#555555]پایگاه هوائی فرناس به سمت مرز عراق – ترکیه انجام داده و سپس به منطقه پالایشگاه بیجی رفته و از آنجا به پایگاه خود در موصل بازگردد . به او گفته شده بود تا در حین انجام ماموریت از روی پادگان الطلائع در بیشه زارهای اطراف شهر موصل پرواز کند تا ( با انجام عملیات نمایشی ) دانشجویان را برای پیوستن به نیروی هوائی ترغیب نماید .
[color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555]
[color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555] [color=#555555]پس از برخاستن هواپیما و انجام عملیات شناسائی چشمی در مسیر مرز عراق - ترکیه و بازگشت به سمت شهر موصل و عبور از بیشه زار حومه شهر ، فرمانده گردان برای صرفه جویی در زمان از پرواز برفراز پالایشگاه بیجی صرفنظر نمود تا بتواند مدت بیشتری را برفراز بیشه زار اطراف موصل و انجام مانورهای هوائی سپری کند تا هرکس که در بیشه زار است او را مشاهده نماید . او به منطقه بیشه زار رسید و با توجه به پادگان الطلائع شروع به انجام مانورهای هوائی نمود و در یکی از این مانورها در ارتفاع بسیارکم اقدام به زدن یک [color=#555555] [color=#555555] نمود که پس از تکمیل و در حال خروج از مانور هواپیمایش به درختان بلند موجود در بیشه زار برخورد نمود . سرگرد خالد محمود توانست با چتر از هواپیما خارج شود اما پس از باز شدن چتر با سیم های برق موجود در نزدیکی بیشه زار برخورد نمود و در دم به شهادت رسید . این شهید از خلبانان عالی و بسیار شایسته بود که در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 در جبهه سوریه هم مشارکت داشت . انا لله وانا اليه
[color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555]
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555] [color=#555555]محل شهادت : [color=#555555] بیشه زارهای موصل
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555]
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555] [color=#555555]راوی : [color=#555555] سرتیپ خلبان قيس ربيع عبد الرحمن العبيدي ...
[font=Tahoma,Geneva,sans-serif][External Link Removed for Guests]
[align=right][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif]
[align=justify]
[color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555]سرگرد خلبان شهید خالد محمود مسلط متولد بغداد و فارغ التحصیل دوره 16 دانشگاه هوائی عراق بود. او از خلبانان شایسته و شرکت کنندگان در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 در جبهه سوریه بود. در بررسی علل و عوامل مستقیم و غیر مستقیم دلایل سقوط هواپیما و کشته شدن خلبانش به این نتایج می رسیم :
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif] [color=#555555]الف) [color=#555555] : عملیات شناسائی چشمی در مسیر رفت و برگشت به شکل صحیح انجام نشد .
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif] [color=#555555]ب) : [color=#555555] احتمالا سوخت موجود در مخازن خارجی هواپیما به صورت کامل مصرف نشده و اگر هم مصرف شده باشند وزن این مخازن بر روی مانورهای هواپیما تاثیر مستقیم داشته است .
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif] [color=#555555]ج) : [color=#555555] خلبان از امکانات و محدودیتهای شناخته شده هواپیمای خود تجاوز کرده و ارتفاع پرواز را نیز درنظر نگرفته است .
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif] [color=#555555]د) : [color=#555555] خلبان ساعات پرواز کمی با این هواپیما داشته و از قابلیت های مانور هواپیما اطلاع کافی نداشته است .
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555]
[align=justify][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555][font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555][color=#555555] [font=Tahoma,Geneva,sans-serif][color=#555555]اینها احتمالات اصلی در سقوط هواپیما و کشته شدن خلبان آن به شمار می روند. این سانحه مصیبتی بود که به وقوع پیوست و این هم نتایج وخیم آن که منجر به از دست دادن هواپیما و خلبانش گردید . هواپیما را میتوان جایگرین نمود اما خلبان را نمی توان جایگزین نمود چرا که کار او سخت است و نمی توان جایگزینی برای پیدا کرد مگر پس از چند سال که به درجه فرماندهی گردان و به این سطح بالا برسد . این خسارتی بزرگ برای گردان و نیروی هوائی و کشور عراق به شمار می رود. خدا او را رحمت کند و در بهشت خود به همراه شهدای عراق و امت عربی و کشورهای مسلمان جایگاهش دهد .
shafagh نوشته شده: ↑شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸, ۹:۲۶ ب.ظ با كسب اجازه از اساتيد گرامي
به جهت انكه بنده هم فعاليتي در اين تاپيك بسيار ارزشمند كه در حقيقت نوعي تاريخ نگاري و ريفرنس مربوط به نيروي هوايي عراق بويژه در دوران جنگ عليه ايران مي باشد و توسط استاد ارجمند جناب abdolmahdi تاليف و تهيه گرديده است داشته باشم مشخصات هواپيماي L-39 را كه در ويكيپديا يافتم خدمت اساتيد، دوستان و خوانندگان محترم عرض مي نمايم:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
L-39 آلباتروس يك هواپيماي آموزشي با عملكرد بالا ساخت Vodochody كشور چكسلواكي مي باشد كه در سال 1960 جايگزين هواپيماي قبلي خود L-29 دلفين گرديد. اين هواپيما در اصل اولين نوع هواپيماي آموزشي با نيروي محركه توربوفن مي باشد. اين هواپيما در حد وسيعي بعنوان يك جت اموزشي نظامي به كشورهاي ديگر وارد شد.
L-39 بعدها بعنوان اساس طراحي هواپيماي سوپر آلباتروس L-59 و همچنين L-139 (همان نمونه L-39 اما با موتور Garrett TFE731 ) بخدمت در آمد توسعه بيشتر اين هواپيما به ساخت L-159 ALCA در سال 1997 انجاميد
[External Link Removed for Guests]
هواپيماي l-39 علاوه بر اموزش خلباني مي تواند در ماموريت هاي رزمي با حملات سبك نيز نقش داشته باشد اما در كل اين هواپيما به سطح نامگذاري از طرف ناتو نائل نگرديد.
انتن رادار، در هواپیمای سوخو 7 داخل مخروط نوک هواپیما قراردارد.shafagh نوشته شده: ↑پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹, ۱:۴۶ ق.ظ با عرض سلام خدمت استاد گرامی جناب abdolmahdi
در هواپیماهایی مثل سوخو 7 که ورودی هوای موتور در نوک هواپیما می باشد تجهیزات راداری و بویژه انتن رادار در کدام قسمت هواپیما قرار دارد؟
دوم انکه اگر خلبان هواپیما با مواجه شدن به ان منطقه طوفانی اقدام به بازگشت در همان مسیر رفت قبلی می نمود بهتر نبود؟