بالگردهای Mi-25 ، ماشین کشتار ارتش سوریه
نویسنده : TOM COOPER
Jun 28, 2016
[External Link Removed for Guests]
یک جفت بالگرد Mi-25 نیروی هوائی ارتش سوریه که بتازگی اورهال شده اند به شماره سریال 2820 ( سمت چپ) و 2830 در جریان برگزاری یک رزمایش در اواخر سال 2011 دیده می شوند . تصویر از وزارت دفاع سوریه
بالگرد Hind یکی از هولناک ترین تسلیحات کشتار ارتش سوریه است . این بالگردهای سالخورده به صورت کورکورانه به همه چیز حمله می کنند.
برای سه هفته آغازین ماه ژوئن سال 2016 ، منطقه داریا در حومه دمشق در معرض حملات هوائی بی رحمانه بالگردهای جنگی Mil Mi-25 نیروی هوائی ارتش سوریه با کد ناتو Hind قرار داشت . این بالگردها حداقل 564 بمب را در این دوره خالی کردند که سبب شد تا Mi-25 بعنوان بدترین سلاح کشتار ارتش سوریه مشهور شود. بالگرد Mi-25 اغلب به عنوان گونه ضعیف شده بالگرد Mi-24 شناخته می شود . این بالگرد بزرگ ، سنگین ، سریع و بشدت مسلح است و کابین خلبان و مهمترین بخش موتورهای آن برای محافظت زره پوش شده است . مهمترین مشخصه این بالگرد بالهای ثابت کوچک ، بدنه بزرگ و دو کابین مجزی در جلوی کابین اصلی بدنه می باشد .
مهمترین تفاوت بین این دو بالگرد این است که Mi-25 مسلح به چهار تیر موشک ضد تانک هدایت شونده قدیمی موسوم به 9M17 Skorpion می باشد که از سوی پیمان ناتو با کد AT-2 Swatters شناخته می شود. موشک ضد تانک AT-2 که بوسیله سامانه هدایت رادیوئی کنترل می شود دارای بردی برابر با 3500 متر بوده و گفته شده که قادر به نفوذ در زرهی به قطر 500 میلیمتر می باشد .
[External Link Removed for Guests]
یک بالگرد Mi-25 نیروی هوائی سوریه به شماره سریال 2837 در حال شلیک یک موشک AT-2 Swatter در اواخر سال 2011 میلادی . تصویر از وزارت دفاع سوریه
در حالیکه موشک های AT-2 هنوز در سوریه در حال استفاده هستند اما سلاح اصلی بالگردهای Mi-25 شامل تیربار سنگین 12.7 میلیمتری موسوم به Yak-B که بر روی دو ستون در زیر کابین جلو نصب می شوند به همراه 4 غلاف UB-32–57 ویژه پرتاب راکت های غیر هدایت شونده 57 میلیمتری و یا بمب های متنوع تا وزن 500 کیلوگرم و در مجموع 2000 کیلوگرم می باشد . منابع رسمی دمشق اغلب در خبرگزاری های روس می گویند که نیروی هوائی ارتش عربی سوریه نخستین سری 12 فروندی از بالگردهای مسلح Mi-25 را درست در زمان اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل در ژوئن سال 1982 دریافت کرده است .
در جریان این نبرد بالگردهای Mi-25 93 سورتی پرواز رزمی عمدتا بر علیه یگان های زمینی اسرائیل در منطقه عین زحلته انجام دادند و گفته شده که موفق به انهدام 55 دستگاه تانک و سایر خودروهای نظامی اسرائیل گردیده اند بدون آنکه خسارتی متحمل شوند. این داستانی است که لااقل دولت سوریه مایل است بیان نماید . واقعیت این است که نخستین سری از بالگردهای Mi-25 در گردان 765 نیروی هوائی ارتش عربی سوریه و تنها پس از اشغال جنوب لبنان وارد خدمت شدند و در آغاز سال 1983 در لبنان وارد نبرد گردیدند. متعاقبا دمشق سفارش اضافی به تعداد 50 فروند از این بالگرد را ارائه نمود که تا سال 1989 در دو گردان 766 و 767 وارد خدمت شدند .
[External Link Removed for Guests]
بالگرد Mi-25 به شماره سریال 2802 توسط شورشیان در پایگاه هوائی تفتناز مورد اصابت واقع شده است . ماه مه 2013 . تصویر از شبکه خبری سوریه
در همان سال شوروی حمایت از رژیم حافظ الاسد را متوقف نمود که سبب زمینگیر شدن بخش عمده ای از نیروی هوائی ارتش سوریه گردید. برای مدت 20 سال پس از آن ، کاهش نقدینگی سبب کمبود قطعات یدکی و سوخت گردید که به نوبه خود سبب توقف فعالیت های عادی تعمیر و نگهداری گردید. بیشتر خلبانان به زحمت 25 ساعت پرواز را در طول سال انجام می دادند. اما در سال 2006 با تخصیص اعتبارات از سوی دولت سوریه برای تامین هزینه های اولیه نگهداری ، اوضاع رو به بهبود رفت . بیشتر کارهای مربوط به بازسازی ناوگان هوائی در داخل صورت می گرفت و خدمه زمینی نیروی هوائی دو یا سه بالگرد را قطعه قطعه می کردند تا بتوانند یک فروند را مجددا عملیاتی سازند. چنین عملیاتی سبب شد خدمه بالگرد Mi-25 تا 40 ساعت پرواز را در سال انجام دهند . اما بدلیل بروز چند سانحه مرگبار تمام پروازها در ارتفاع پایین اکیدا ممنوع شده بود . در سال 2008 هنگامیکه دمشق قراردادی را با روسها برای اورهال نمودن 36 فروند بالگرد به امضاء رسانده بود ، وضعیت این بالگردها حتی وخیمتر هم شده بود. تاسیسات شماره 150 واقع در کالینینگراد 20 فروند از بالگردها را اورهال و در سال 2011 و قبل از آغاز نا آرامی ها به سوریه بازگرداند .
[External Link Removed for Guests]
داریا اغلب هدف بمباران بالگردهای Mi-25 قرار می گرفت . این تصویر بخشی از ویدئویی است که یک بالگرد را در حال بمباران شهر در اواسط دسامبر 2015 نشان می دهد .
اما بازگرداندن 4 فروند بالگرد باقیمانده بدلیل آنکه شرکت بیمه انگلیسی قرارداد بیمه حمل و نقل خود را فسخ نمود با اشکال مواجه شد . ولی در نهایت این 4 فروند بالگرد Mi-25 هم به سوریه بازگشتند. وجود 24 فروند بالگرد تازه نفس نیروی هوائی سوریه را قادر ساخت تا حداقل دو یگان – شامل گردان 765 و یک اسکادران ناشناخته دیگر را عملیاتی نگهدارد . بالگردهای Hind در ژوئن سال 2011 در مرکز استان ادلب بکار گرفته شدند.در سال 2012 اخبار حول این نکته می گشت که دمشق به تمام گردان های نیروی هوائی ارتش دستور داده تا غیرنظامیان را در مناطق تحت کنترل شورشیان بمباران کند. دمشق ابتدا تمام افسران فرمانده را آموزش داد و سپس هر کدام از این افسران فرمان را با امضای خود به یگان های عملیاتی ابلاغ کردند .
هر چند اکثریت خلبانان نیروی هوائی را در آن زمان علویان و تعداد کمی هم مسیحی و دروز و سنی تشکیل می دادند ، اما فرمان صادره با مخالفت نیرومندی مواجه گردید . خلبانانی که از دستور تمرد کرده بودند ناپدید شدند . تعداد کمی پس از یک یا دو هفته سر از زندان درآوردند ، جائی که شکنجه چندان غیرمرسوم نبود اما بقیه خلبانان دیگر هرگز دیده نشدند . (*)
[External Link Removed for Guests]
یک بالگرد Mi-25 در حال رها سازی 4 بمب برفراز داریا در 19 ژوئن 2016 .
بدرفتاری ها سبب افزایش فرار از خدمت گردید – نه تنها توسط سنی ها ، بلکه حتی اکثریت علویان . به شکل تراژدیک ، سازمان های امنیتی رژیم این اقدام را با ربودن اعضای خانواده برخی از نظامیان فراری تلافی کردند . (؟!) با عبرت گرفتن از این موضوع ، سایر خدمه پروازی تنها چند ماه بیشتر در خدمت باقیماندند و به دنبال بهانه های گوناگونی می گشتند تا از پرواز شانه خالی کنند و در همان حال در جستجوی راهی بودند تا قبل از گریز از خدمت ، خانواده و وابستگان خود را به اردوگاه های امن پناهندگان در ترکیه یا اردن بفرستند . با این وجود اکثریت خلبانان علوی با ادامه خدمت خود و نابودی تمام اهداف تعیین شده عملا در کنار رژیم قرار گرفتند.
به همین دلیل نیروی هوائی ارتش سوریه از همان ابتدای ناآرامی ها تحت شرایط و مقتضیات خاصی از بالگردهای Mi-25 استفاده نمود . نیروی هوائی بدنبال بیش از 20 سال غفلت ، فرقه گرائی ، پارتی بازی و فساد عمومی – و تحت کنترل یک رژیم بی رحم قرار داشتن – وارد منازعه گردید در حالیکه در طول این مدت از انجام حتی یک عملیات عادی هم بازمانده بود . بر خلاف استانداردهای رایج در سایر نیروی هوائی در دنیا سازمان اطلاعات بدنام نیروی هوائی سوریه تمام گزارشات مربوط به حوادث ناشی از پائین بودن کیفیت نگهداری تجهیزات را سانسور می نمود. پس از پنج سال انجام عملیات گسترده ، بالگردهای Hind نیروی هوائی مانند سایر هواگردهای این نیرو یکبار دیگر فرسوده شده اند . در ماه های اخیر حداقل دو بالگرد نیروی هوائی بدلیل تنش های ناشی از لرزش نابود شده اند. اکنون دیگر کاملا مشخص شده که تنها متعصب ترین طرفداران رژیم هنوز به خدمت خود ادامه می دهند .
[External Link Removed for Guests]
در ژوئن 2016 ، حداقل دو فروند بالگرد Hind در پایگاه جدیدالاحداث در سفیره واقع در جنوب شرق حلب مستقر شده اند
در ژوئن 2016 ، حداقل دو فروند بالگرد Hind در پایگاه جدیدالاحداث در سفیره واقع در جنوب شرق حلب مستقر شده اند
تحت چنین رخدادهائی ، تاکتیک های مورد استفاده خدمه بالگردهای Mi-25 سوریه به صورتی که تعجب آور هم نبود محتاطانه بود. آنها به جای پرواز در ارتفاع کم و بهره گیری از ترکیب آتش تیربارهای سنگین و راکت های غیرهدایت شونده خود برای سرکوب پدافند هوائی مستقر در منطقه هدف پیش از بمباران ، اقدام به رها سازی بمب های خود از ازتفاع بالای 1500 متر می نمودند . از آنجائیکه نیروی هوائی تمام بمب های معمولی موجود در انبارها را مصرف نموده است ، بالگردهای Mi-25 اغلب بمب های بشکه ای را با خود حمل می کنند. این نوع تسلیحات ، بمب های بهینه سازی شده ای هستند که پر از میخ و ضایعات آهن بعلاوه TNT می باشند.
تنها خدمه کمی دارای تجربه پروازی بالا هستند . برخی از آنها به خود آموخته اند که چگونه بالگرد خود را بدون استفاده از راهنمای استاندارد تاکتیکی هدایت کنند. برخی دیگر هم برای ناوبری از نرم افزار Google Earth استفاده می کنند. انتخاب اهداف به صورت ناگهانی صورت می گیرد . پس از پنج سال جنگ ، هیچکدام از خلبانان ادعای دقت در انهدام اهداف را ندارند. به گفته بسیاری از خلبانان نیروی هوائی ارتش سوریه ، هیچگونه حق تقدمی به جز تخریب و انهدام جمعی وجود ندارد .
(*) اینگونه مقالات اگر چه به لحاظ فنی شامل اطلاعات مفید و قابل قبولی است ، اما اثبات و پذیرش برخی موارد مثل سربه نیست کردن خلبانان نیروی هوائی که بنا به اعتراف دشمنان بشارالاسد تاکنون و درعمل وفادارترین نیرو به او بوده به اعتقاد من کار بسیار دشواری است .