سلام علیکم و رحمه ا...
آیا کسی تا بحال توانسته یک F-15 را در نبرد هوائی سرنگون سازد ؟ (قسمت دوم )
نویسنده : تام کوپر
بتاریخ : یکم ژانویه سال 2018
[External Link Removed for Guests]
طبق گزارشات رسمی منتشر شده از سوی شرکت بوئینگ و نیروی هوایی ایالات متحده ، جنگنده Eagle F-15 دارای رکورد برد به باخت به نسبت 104 به صفر در درگیری های هوائی می باشد . اما در مقابل ، نیروهای هوائی متخاصم ، با حدود دوازده مورد ، مدعی سرنگون ساختن این جنگنده اسطوره ای دو موتوره شده اند. تمام این ادعاها در یک چیز مشترکند ... هیچکدامشان نتوانسته اند هیچ سندی را بر اثبات ادعای موفقیت خود ارائه دهند .
منابع عراقی می گویند در 4 ژانویه سال 1991 یعنی سیزده روز قبل از اجرای عملیات طوفان صحرا توسط نیروهای ائتلاف ، جنگنده های عراقی یک دسته از جنگنده های F-15 اسرائیلی را برفراز مناطق غربی عراق رهگیری و یک فروند از آنها را در نزدیکی مجتمع پایگاه هوائی H-3 سرنگون ساختند .
سالها بعد یک ژنرال بازنشسته عراقی به نام احمد صدیق نه تنها این ادعا را تکرار کرد بلکه مدعی شد که خودش لاشه هواپیمای ساقط شده را بررسی کرده است . بنا به ادعای او ، جنگنده F-15 ساقط شده با چنان شدتی به زمین برخورد کرد که بزرگترین قطعه باقیمانده از این سقوط ، پوتین خلبان بود که هنوز تکه بزرگی از پای خلبان مرحوم را در خود جای داده بود. ژنرال صدیق اضافه کرد که بخش دیگری از قطعات برجای مانده از هواپیمای سرنگون شده به حفاظت اطلاعات نیروی هوائی در بغداد ارسال گردید . اما 12 سال بعد نیروهای آمریکائی دفتر حفاظت اطلاعات را اشغال و بقایای F-15 را نابود ساختند .
[External Link Removed for Guests]
تصویر – یک جفت جنگنده F-15C به همراه یک فروند جنگنده F-5E Tiger II عربستان سعودی در جریان تمرینات پیش از آغاز عملیات طوفان صحرا .
اما ادعای دیگر عراقی ها را به مراتب بهتر میتوان پذیرفت . در 30 ژانویه سال 1991 ، دو فروند جنگنده MiG-25PDS Foxbat برای رهگیری یک جفت جنگنده ایگل نیروی هوائی آمریکا که در حال گشتزنی در منطقه بین بغداد و مرز ایران بودند ، در حالت اسکرامبل به سر می بردند . (1) بدلیل وجود اختلال و پارازیت های شدید در آسمان ، خدمه زمینی کنترل شکاری هر دو جنگنده عراقی را به سمت یک هدف موهوم هدایت کردند . یکی از میگ ها یک فروند موشک R-40 را شلیک نمود که بدون اصابت به چیزی ( در حداکثر برد خود ) منفجر شد .
پس از مدت کمی ، همان دو جنگنده MiG-25 به دو جنگنده آمریکائی F-15C در شرق منطقه خان بنی سعد حمله کردند . بدلیل وجود اختلال های سنگین الکترونیک ، فاکس بت فرمانده توانست تنها یک تیر موشک R-40RD را از فاصله 12 مایلی شلیک نماید . همان موقع یکی از ایگل ها دو تیر موشک Sparrow را در جواب شلیک نمود . خلبان فرمانده دسته عراقی با مشاهده یک F-15C که به طرف پائین می رفت و همزمان شراره های چف فلیر را رها می ساخت چنین تصور کرد که موشک R-40 شلیک شده توسط او در نزدیکی جنگنده آمریکائی منفجر شده و خسارات سنگینی را به آن وارد ساخته است .
دو موشک اسپارو شلیک شده اهدافشان را گم کردند و فاکس بت عراقی با یک چرخش به طرف شمال سمت گرفت . خلبان دیگر آمریکائی با جرات تمام (!) سه تیر موشک دیگر AIM-7M را به صورت پیاپی شلیک نمود اما هیچکدام از موشک ها بدلیل نقص فنی در موتورهایشان پرتاب نشدند. جنگنده ایگل دوم به سمت جنوب گریخت تا از درگیری با فاکس بت دیگر اجتناب کند . همچنان که دو MiG-25 عراقی در حال بازگشت به پایگاه هوائی تموز در غرب بغداد بودند ، با یک جفت F-15 دیگر مواجه شدند . آخرین تیر از سه موشک اسپارو که به طرفشان شلیک شده بود در فاصله 10 فوتی فاکس بت دوم که در حال نشستن بود بر روی باند به زمین اصابت نمود.
[External Link Removed for Guests]
تصویر – جنگنده های F-15E بر روی باند سنگفرش پایگاه هوائی ظهران عربستان
در همان حال رادارهای زمینی عراق در حال ردیابی عقب نشینی دو فروند هواپیمای F-15 دسته اول بودند. اوپراتورهای رادار عراقی متوجه شدند که سرعت یکی از ایگل ها رو به کاهش گذاشته و در همان حال در حال از دست دادن ارتفاع پرواز خود است . آنها نتیجه گرفتند که جنگنده مذکور به احتمال زیاد در داخل خاک عربستان سعودی سرنگون شده است . (2) متقابلا سرنگونی احتمالی یک هواپیمای دشمن به نام فرمانده دسته فاکس بت های عراقی ثبت گردید . این وضعیت بعدها پس از آنکه یک قاچاقچی بیابانگرد گزارش داد که لاشه یک F-15 آمریکائی جائی در شمال عربستان سعودی ( پس از کشف ) مدفون گردیده ، به سرنگونی قطعی تغییر یافت .
اما در حقیقت ، هیچ جنگنده F-15C نه در این درگیری و نه سایر درگیری های هوائی در جریان عملیات طوفان صحرا سرنگون نگردید . نیروی هوائی ایالات متحده دو جنگنده F-15E – یکی در شب 17 ژانویه 1991 و دیگری را دو روز بعد –از دست داد و هر دو جنگنده توسط پدافند هوائی سرنگون شدند . (3) هیچ مدرک قابل اثباتی مبنی بر سرنگونی جنگنده ایگل در جریان نبرد هوائی وجود ندارد .
اما به شکلی غیرعادی ، یک فروند F-15 پایان خود را در دستان دشمن به انجام رساند . در اواخر سال 1990 و در جریان یک مانور که قبل از عملیات طوفان صحرا در حال اجرا بود ، یک خلبان سعودی جنگنده F-15C که از جنگ احتمالی پیش رو درمیان کشورهای عربی ناراضی بود ، با هواپیمایش به سودان گریخت . بلافاصله پنتاگون هشداری مبنی بر گم شدن احتمالی F-15 صادر نمود. در عرض چند روز و به لطف واکنش سریع دولت عربستان سعودی این موضوع خاتمه یافت . ریاض در ازای پرداخت 50 میلیون دلار به خارطوم ، جنگنده مذکور را به خانه بازگرداند .
توضیحات :
- خوشبختانه قبلا در تایپیک " عملیات نیروی هوائی عراق در جریان اشغال کویت " در مورد این عملیات که از سوی عراق عملیات سامراء نامیده می شود از قول طرف عراقی به تفضیل صحبت کرده ایم .
[External Link Removed for Guests]
2- خلبانان عراقی شرکت کننده در این عملیات خلبان محمود عواد ( حسن یک ) و سروان خلبان محمد جاسم السامرائی ( حسن 2 ) بودند . با فرض سرنگونی F-15 آمریکائی ، این جنگنده توسط ( حسن 2 ) یعنی سروان محمد جاسم السامرائی خلبان جنگنده MIG-25PD به شماره 25221 مورد اصابت قرار گرفته است . در تصویر فوق سروان محمد السامرائی با دایره قرمز رنگ مشخص شده است . نفر وسط با عینک ، سرتیپ خلبان مزاحم صعب حسن فرمانده نیروی هوائی عراق است .
3- یکی از ایگل ها به شماره سریال 88-1689 در شب 17 ژانویه در ساعت 2012 دقیقه و در 16 ناتیکال مایلی جنوب غرب بصره توسط آتش توپخانه ضدهوائی مورد اصابت قرار گرفت . هر دو سرنشین این هواپیما سرگرد Thomas F. Koritz و کمک خلبان آن سرهنگ دوم Donnie R. Holland کشته شدند . اجساد آنها یافت و بعدها تحویل شد .
هواپیمای بعدی به شماره سریال 88-1692 در شب 19 ژانویه در ساعت 2219 دقیقه توسط موشک SA-2E هدف قرار گرفت و در منطقه القیام سرنگون شد . خلبان هواپیما سرهنگ David W. Eberly و کمک خلبان سرگرد Thomas E. Griffith باسارت درآمدند . این دو خلبان بعدا به ترتیب در ششم و سوم ماه مارس سال 1991 آزاد شدند .
4- طبق ادعای منابع عراقی ، پس از جنگ سال 2003 سرگرد محمد السامرائی به پنتاگون دعوت شد و مراتب کسب این پیروزی هوائی رسما به او اعلام گردید .
[External Link Removed for Guests]