آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
در سال 1980 ، آتش پدافند هوائی خودی یکی از بزرگترین قاتلان خلبانان ایرانی بود.
خدمه بیقرار پدافند ، هر چیزی را که بالای سرشان پرواز می کرد سرنگون می کردند .
نوشته : [External Link Removed for Guests]
به تاریخ : 21 مه سال 2018
 
[External Link Removed for Guests]

جنگ ایران و عراق که از سال 1980 تا 1988 به طول انجامید ، صدها هزار کشته بر جای گذاشت . اما بیشتر مردم نمی دانند که این جنگ خونین بیشترین تلفات را توسط آتش خودی مخصوصا در نخستین ماه های آغاز این جنگ در میان نظامیان ایرانی برجای گذاشته است . برادر کشی بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در مراحل اولیه آغاز نبرد هوائی در 20 سپتامبر سال 1980 یعنی زمانی که جنگنده بمب افکن های عراقی به صورت غافلگیرانه پایگاه های هوائی ایران را مورد حمله قرار دادند بوده است .
 
روز بعد از حمله غافلگیرانه عراق، ایرانی ها بزرگترین حمله هوائی رادر تاریخ خود با نام کمان 99 اجراء کردند . نیروئی باستعداد 140 فروند هواپیمای جنگی پایگاه های هوائی و پادگان های ارتش عراق را بدون هیچ تلفات ناشی از پدافند هوائی عراق بمباران کردند . (*) اما در مسیر بازگشت ، تعداد زیادی از آنها بدلیل عدم هماهنگی ، طعمه آتش پدافند هوائی خودی شدند . ضعف فرماندهی و کنترل و نیز اضطراب عمیق نیروهای ایران را روی زمین فرا گرفته بود.  
 
 
آتش خودی بدترین تلفات خودرا بر روی جنگنده های F-4D/E و نیز F-5E و خلبانان آنها که در ارتفاع پائین مشغول انجام عملیات پشتیبانی نزدیک برفراز خطوط مقدم شلوغ و آشفته بودند برجای گذاشت . در روز 21 سپتامبر 1980 نیروهای ایرانی حداقل چهار فروند F-5E را با آتش خودی سرنگون کردند. بیشتر اوقات ، خلبانان ایرانی بدلیل خطرات پدافند هوائی عراق نمی توانستند خود را به ارتفاعات امن بالاتر برسانند و بناچار در حالیکه در ارتفاع 100 الی 200 متری سطح زمین زوم کرده بودند به سمت پایگاه خود باز می گشتند. این امر آنها را در معرض آتش خدمه پدافند هوائی ایران که می بایست حتما یک هواپیما را می زدند قرار می داد ... و پس از آن به سمت خلبان که با موفقیت اجکت کرده بود شلیک می کردند.   
 
 
[External Link Removed for Guests]

 
عامل اصلی در بروز سوانح آتش خودی که اصطلاحا به آن آبی به آبی می گویند ، فقدان فرماندهی و کنترل موثر بوده است . علاوه بر این ، اضطرابی که افراد سپاه پاسداران با کمترین میزان آموزش به آن دچار شده و حتما می بایست هر هواپیمایی که بالای سرشان پرواز می کرد را هدف قرار دهند ، چه دوست و چه دشمن ، ترکیبی مرگ آور را فراهم کرده بود.فقدان هماهنگی بین یگان های مختلف بر عهده مدیریت نیروی هوائی بود که سرانجام سرهنگ عباس بابائی معاون فرمانده نیروی هوائی ایران را مورد بازخواست قرار داد . خود او نیز در آگوست سال 1987 هنگامیکه در صندلی عقب یک فروند F-5F  قرار گرفته بود در جریان یک پرواز معمولی کنترل هوائی هدف آتش توپ ضد هوائی قرار گرفت و کشته شد .  
 
 
در موارد متعددی ، جنگنده های ایرانی مامور به رهگیری هواپیماهای خودی می شدند. فریدون مازندرانی یک خلبان F-14  ایرانی که دارای دو رکورد ثبت شده ( شکار هواپیمای دشمن می باشد ) می گوید : " تاخیر در برقراری ارتباط بین هواپیماهای نظامی ما که در حال انجام ماموریت بودند و واحدهای زمینی کنترل شکاری به این معنی بود که جنگنده های واکنش سریع مستقر در آلرت می بایست این هواپیماهای ناشناس را رهگیری می کردند .
 
در یکی از این رخدادها که در اواخر اکتبر سال 1980 بوقوع پیوست ، یک هواپیمای ناشناس در رادارهواپیمای F-14 من ظاهر شد در حالیکه مشغول گشتزنی هوائی بر فراز منطقه غرب پایگاه هوائی دزفول در جنوب غرب ایران بودم . هواپیمای ناشناس در حدود 120 مایلی موقعیت من قرار داشت و سامانه تشخیص دوست از دشمن هم نمی توانست کمکی به من کند . بنابراین من با توجه به سرعت ، مسیر و ارتفاع آن هواپیما ، به دو ایستگاه کنترل شکاری زمینی اطلاع دادم تا آنها هواپیما را شناسائی کنند. هر دو اپراتور کنترل شکاری زمینی آن هواپیما را به عنوان شکاری متجاوز شناسائی و به ما دستور درگیری دادند. من و افسر رادار ستوانیکم احمدی ( کابین عقب ) سامانه ها را برای درگیری خارج از میدان دید آماده می کردیم و در همان حال برای حمله مجدد به هدف در صورتیکه موشک اول به خطا برود برنامه ریزی می کردیم .   
 
[External Link Removed for Guests]
خلبان فریدون علی مازندرانی

حدود 70 مایل مانده به هدف ، متوجه شدم که این هواپیمای متجاوز سرعت ثابت و ارتفاع خود را 500 پا حفظ کرده است . همین عامل سبب شد تا یکبار دیگر با کنترل شکاری تماس بگیرم و از آنها مجددا تائید بخواهم . پاسخ همان بود ... این یک هواپیمای متجاوز است ... شما مجاز به شکار آن هستید . در حالیکه اکنون می بایست یک تیر موشک AIM-54 Phoenix را به طرف هواپیمای متجاوز که در ارتفاع کم پرواز می کرد شلیک می کردم ، باز هم سرعت و ارتفاع پروازش من را دچار تردید ساخته بود. من می خواستم او را در دید چشمی خودم داشته باشم . کمک خلبان اعتراض کرد و من در جوابش گفتم الان زمانی نیست که ما بخواهیم یک موشک گرانبهای Phoenix را خرج هدفی که کارش تمام شده کنیم .... بگذار او را با تیربار ساقط کنیم .
 
حدود 12 الی 15 مایل دورتر توانستم هاپیمای ناشناس را در حالیکه نزدیک به کوه ها پرواز می کرد ببینم . نمی توانستم نوع هواپیما را مشخص کنم اما رنگ استتار بدنه اش قابل تشخیص بود . با یک گردش بزرگ دقیقا پشت سرش قرار گرفتم و فاصله ما به حدود 8 مایل کاهش یافت و من بلافاصله از طریق تماس داخلی با کمک خلبان فریاد زدم : به چیزی دست نزن ... این یکی از F-4 های خودمان است .! من سامانه تسلیحات هواپیما را از حالت مسلح خارج کردم و بلافاصله هواپیمایم را به کنارهواپیمای خودی رساندم و با اشارات دست با خدمه جنگنده بمب افکنی که بشدت آسیب دیده بود تماس برقرار کردم . "
 
دوراندیشی مازندرانی کمک کرد تا جان خلبانان جنگنده F-4E که بشدت آسیب دیده و سامانه IFF ( تشخیص دوست از دشمن ) و رادیوی آنها بدلیل آتش پدافند هوائی از کار افتاده بود حفظ شود. آنها خوش شانس بودند . اما این تنها یکی از موارد متعدد درگیری هوائی بین دو جنگنده ایرانی در جریان جنگ ایران و عراق بود . در 16 مارس سال 1985 یک فروند F-4E از پایگاه هوائی همدان به خلبانی سروان اکبری یک فروند F-4E دیگر را از همان پایگاه برفراز خطوط نبرد سرنگون ساخت . هر دو خلبان توانستند از هواپیما به بیرون بجهند اما تیربارچی های زمینی آن دو را هدف قرار داده و سروان خلبان فتح نژاد را کشتند اما کمک خلبان او با کمی جراحت زنده ماند.  

مشکل سوانح آتش خودی کماکان نیروی هوائی ایران را به چالش کشیده است . شایعات زیادی پیرامون چگونگی و علت سرنگونی یک فروند F-14A به شماره سریال 3-6062 که بر فراز تاسیسات هسته ای بوشهر در سال 2012 غرق در آتش سقوط کرد وجود دارد . در حالیکه یک طرف با شدت اصرار بر اشتباه خلبانان بدلیل افتادن در وضعیت vertigo می داند ، طرف دیگر با تعصب سامانه پدافندی Tor-M1  نیروهای (...) را عامل سرنگونی این هواپیما می داند.
 
[External Link Removed for Guests]
 
توضیحات :
  • -  من با ادعای نویسنده مقاله در این مورد موافق نیستم . اتفاقا چون عراق آغازگر جنگ بوده پدافند هوائی عراق هم از آمادگی قبلی برای مقابله با جنگنده های ایرانی برخوردار بوده و توانسته تعدادی از جنگنده های ایرانی را مورد اصابت قرار دهد . برای نمونه می توان به سرنگونی جنگنده F-4E به خلبانی شهید محمد صالحی و شهید خالد حیدری بر فراز پایگاه هوائی کوت اشاره نمود.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط h.irani »

با سلام
با تشكر از زحمات شما ، موضوع اين بحث يكي از غم انگيزترين مسائل اتفاق افتاده در طول جنگ (و نه تنها ابتداي آن) مي باشد. غم انگيز تر آنكه نه تنها در خطوط مرزي اين اتفاق به كرات مي افتاد بلكه در نواحي مركزي ايران نيز حوادثي از اين دست جان خلبانان ما را به خطر مي انداخت. سقوط يك هواپيما در حوالي درياچه قم و موردي ديگر در حاشيه درياي خزر از اين دست اتفاقات مي باشد.
در خصوص سانحه اي كه منجر به شهادت شهيدان صالحي و حيدري شد اگر روايت خلبان هواپيماي شماره چهار گروه آلفا رد را بپذيريم برخورد با كابل فشار قوي محتمل تر از آتش ضدهوايي عراق عامل حادثه مي باشد.
در پايان يادي بكنيم از شهيد بيژن هاروني يكي از خلبانان كاركشته اف 5 كه در روز دوم جنگ با آتش پدافند خودي به ديدار حق شتافت.


 
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1745
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹, ۹:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3424 بار
سپاس‌های دریافتی: 5851 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط shafagh »

بنظر من بايست در همان اوائل علامتي مبني بر خودي بودن روي هواپيماهاي ايران نصب مي شد مثلا يك چراغ پرنور زرد قابل رويت در روز يا يا پرچم ترسيمي ايران با رنگ در زير هواپيما از نوك هواپيما تا سكان ( اگرچه كمي استتار هواپيما را كاهش ميداد) و يا استفاده از يك سوت الرت روي يك فركانس مشخص كه پدافندي ها بتوانند ان را از طريق بيسيم دريافت كنند و يا تركيبي از اين موارد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3550
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲, ۱۱:۴۰ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4755 بار
سپاس‌های دریافتی: 7049 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط bamn »

با سلام .

با اینکه بنده تخصصی در این حوزه ندارم اما با خواندن این مقاله ذکر یک نکته را ضروری دیدم ؛

نویسنده مقاله در جایی ذکر کرده " ... اضطرابی که افراد سپاه پاسداران با کمترین میزان آموزش به آن دچار شده و حتماً می بایست هر هواپیمایی که بالای سرشان پرواز می کرد را هدف قرار دهند ... " ، اگر به کلیت جنگ 8 ساله توجه کنیم وجود چنین موردی کاملاً محتمل می باشد ، اما لحن نویسنده که این مطلب را بالافاصله پس از اشاره به عملیات کمان 99 آورده ، این برداشت را در ذهن مخاطب (بویژه مخاطب خارجی که شناخت چندانی از جزییات دفاع مقدس ندارد) ایجاد می کند که از همان آغاز جنگ پدافند سپاه پاسداران در سرنگون نمودن هواپیماهای خودی نقش داشته است ، در حالی که در آن مقطع اصلاً چیزی به نام نیروی پدافند سپاه وجود نداشته!!! سپاه پاسداران در ماه های آغازین جنگ تحمیلی فاقد هرگونه سلاح سنگینی بوده و بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا حتی اجازه انتقال یک خمپاره انداز را هم از ارتش به سپاه نمی داده است! پس از برکناری بنی صدر و بخصوص از زمان آغاز عملیات های گسترده جنوب بوده که سپاه به تسلیحات سنگین (عمدتاً غنیمتی) مجهز شد و کم کم واحد های مستقل توپخانه ، زرهی ، موشکی و پدافند در سپاه تشکیل گردید . بنابراین خوانندگان این مقاله باید متوجه باشند که در اشتباهات پدافندی اوایل جنگ عاملی به نام سپاه پاسداران وجود نداشته و بعداً اضافه شده است!
شادی روح پدرم و همه درگذشتگان

صلوات


Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

h.irani نوشته شده: پنج‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۷, ۳:۴۱ ب.ظبا سلام
با تشكر از زحمات شما ، موضوع اين بحث يكي از غم انگيزترين مسائل اتفاق افتاده در طول جنگ (و نه تنها ابتداي آن) مي باشد. غم انگيز تر آنكه نه تنها در خطوط مرزي اين اتفاق به كرات مي افتاد بلكه در نواحي مركزي ايران نيز حوادثي از اين دست جان خلبانان ما را به خطر مي انداخت. سقوط يك هواپيما در حوالي درياچه قم و موردي ديگر در حاشيه درياي خزر از اين دست اتفاقات مي باشد.
در خصوص سانحه اي كه منجر به شهادت شهيدان صالحي و حيدري شد اگر روايت خلبان هواپيماي شماره چهار گروه آلفا رد را بپذيريم برخورد با كابل فشار قوي محتمل تر از آتش ضدهوايي عراق عامل حادثه مي باشد.
در پايان يادي بكنيم از شهيد بيژن هاروني يكي از خلبانان كاركشته اف 5 كه در روز دوم جنگ با آتش پدافند خودي به ديدار حق شتافت.


 

سلام علیکم و رحمه ا...

جناب ایرانی ممنون از توضیحات تان 

اگرشرح کامل اینگونه موارد و خلبانانی که در اثر آتش خودی هواپیمایشان سرنگون شد مثل همین شهید هارونی را در اختیار دارید در تایپیک بگذارید تا همه استفاده کنند. این موضوع بسیار مهمی است .  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

bamn نوشته شده: شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷, ۱۱:۰۹ ق.ظ
با سلام .

با اینکه بنده تخصصی در این حوزه ندارم اما با خواندن این مقاله ذکر یک نکته را ضروری دیدم ؛

نویسنده مقاله در جایی ذکر کرده " ... اضطرابی که افراد سپاه پاسداران با کمترین میزان آموزش به آن دچار شده و حتماً می بایست هر هواپیمایی که بالای سرشان پرواز می کرد را هدف قرار دهند ... " ، اگر به کلیت جنگ 8 ساله توجه کنیم وجود چنین موردی کاملاً محتمل می باشد ، اما لحن نویسنده که این مطلب را بالافاصله پس از اشاره به عملیات کمان 99 آورده ، این برداشت را در ذهن مخاطب (بویژه مخاطب خارجی که شناخت چندانی از جزییات دفاع مقدس ندارد) ایجاد می کند که از همان آغاز جنگ پدافند سپاه پاسداران در سرنگون نمودن هواپیماهای خودی نقش داشته است ، در حالی که در آن مقطع اصلاً چیزی به نام نیروی پدافند سپاه وجود نداشته!!! سپاه پاسداران در ماه های آغازین جنگ تحمیلی فاقد هرگونه سلاح سنگینی بوده و بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا حتی اجازه انتقال یک خمپاره انداز را هم از ارتش به سپاه نمی داده است! پس از برکناری بنی صدر و بخصوص از زمان آغاز عملیات های گسترده جنوب بوده که سپاه به تسلیحات سنگین (عمدتاً غنیمتی) مجهز شد و کم کم واحد های مستقل توپخانه ، زرهی ، موشکی و پدافند در سپاه تشکیل گردید . بنابراین خوانندگان این مقاله باید متوجه باشند که در اشتباهات پدافندی اوایل جنگ عاملی به نام سپاه پاسداران وجود نداشته و بعداً اضافه شده است! 


سلام علیکم 

به طور طبیعی سرنگونی هواپیماهای خودی توسط آتش یگان های پدافند هوائی ارتش یا نیروی هوائی لااقل دارای احتمال کمتری است چرا که این یگان ها به صورت سیستماتیک با یکدیگر در تماس بوده و دوره های اموزشی لازم را نیز گذرانده بودند . البته طبق فرمایش دوست عزیزمان چیزی به نام پدافند هوائی سپاه هم وجود نداشته است اما از آنجا که نیروهای مردمی به طور فعال در صحنه های درگیری حضور داشتند و بعضا هم توسط سپاه سازماندهی می شدند این اقدامات به نام سپاه ثبت شده است . به هر حال سرنگونی هواپیماهای خودی با اتش خودی واقعیت تلخی است که در ارتش عراق هم وجود داشته و خواه ناخواه در جنگها رخ می دهد .  :razz:
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1454
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8701 بار
سپاس‌های دریافتی: 13240 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط Java »

مشکل سوانح آتش خودی کماکان نیروی هوائی ایران را به چالش کشیده است . شایعات زیادی پیرامون چگونگی و علت سرنگونی یک فروند F-14A به شماره سریال 3-6062 که بر فراز تاسیسات هسته ای بوشهر در سال 2012 غرق در آتش سقوط کرد وجود دارد . در حالیکه یک طرف با شدت اصرار بر اشتباه خلبانان بدلیل افتادن در وضعیت vertigo می داند ، طرف دیگر با تعصب سامانه پدافندی Tor-M1  نیروهای سپاه را عامل سرنگونی این هواپیما می داند.

ضمن تشکر از زحمات مترجم محترم، پاراگراف بالا بطور کامل میزان سواد و دانش نویسنده را نشان می دهد.
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

Java نوشته شده: سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷, ۲:۲۲ ب.ظ  سوانح آتش خودی کماکان نیروی هوائی ایران را به چالش کشیده است . شایعات زیادی پیرامون چگونگی و علت سرنگونی یک فروند F-14A به شماره سریال 3-6062 که بر فراز تاسیسات هسته ای بوشهر در سال 2012 غرق در آتش سقوط کرد وجود دارد . در حالیکه یک طرف با شدت اصرار بر اشتباه خلبانان بدلیل افتادن در وضعیت vertigo می داند ، طرف دیگر با تعصب سامانه پدافندی Tor-M1  نیروهای سپاه را عامل سرنگونی این هواپیما می داند. 

ضمن تشکر از زحمات مترجم محترم، پاراگراف بالا بطور کامل میزان سواد و دانش نویسنده را نشان می دهد.

سلام بر دوست عزیر جناب JAVA  :razz:

من بنا به دلایلی در ترجمه مقاله نام طرف دیگر را که عامل سرنگونی F-14A به شمار می رود حذف کرده بودم (...) ....

در ضمن اصلا متوجه منظورتان نشدم ... منظورتان از سطح سواد و دانش نویسنده مقاله واقعا تائید دانش او بود یا اطلاعات او را به طور کلی نادرست می دانید ... ؟ به نظر من و بنا به اطلاعات موجود ، ادعای او در مورد سرنگونی این جنگنده (به خلبانی مرحوم کریمایی ) و علی الخصوص یگان دارای سامانه Tor-M1 صحیح است . ممنون از شما  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1454
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8701 بار
سپاس‌های دریافتی: 13240 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط Java »

باز هم متشکرم بابت ترجمه های زیبایی که اخیرا" در سایت قرار دادید. دو سوال:

1-به نظر من و بنا به اطلاعات موجود ، ادعای او در مورد سرنگونی این جنگنده (به خلبانی مرحوم کریمایی )

منبع اطلاعاتی شما کی و یا کجاست؟؟؟ ( با کمال احترام و ادب)

2- علی الخصوص یگان دارای سامانه Tor-M1 صحیح است 

آیا میدانید تامکت شهید کریمیایی در کدام نقطه ساقط شده است؟؟؟
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

Java نوشته شده: سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷, ۴:۱۵ ب.ظباز هم متشکرم بابت ترجمه های زیبایی که اخیرا" در سایت قرار دادید. دو سوال:

  نظر من و بنا به اطلاعات موجود ، ادعای او در مورد سرنگونی این جنگنده (به خلبانی مرحوم کریمایی ) 

منبع اطلاعاتی شما کی و یا کجاست؟؟؟ ( با کمال احترام و ادب)

  علی الخصوص یگان دارای سامانه Tor-M1 صحیح است  

آیا میدانید تامکت شهید کریمیایی در کدام نقطه ساقط شده است؟؟؟

سلام علیکم

1- منابع خیلی زیاد است ... این یک نمونه از همین سایت سنترال خودمان برایتان نقل می شود :

لینک :
topic-t114933.html


داستان همچنان ادامه دارد...
5روز بعد جنگنده تام کت به شماره سریال 6062ساعت 4و30دقیقه صبح با اعلام وضعیت اسکرمبل الرت شده و از باند پایگاه بوشهر جدا شده و در اسمان ابی خلیج فارس قرار میگیرد.خلبان سرگرد علیرضا کریمایی و ناوبر سروان مصطفی فصیحی هردو از بهترین های اف-14هستند.3دقیقه از تیک اف میگذرد و بالای جزیره شیف می رسند.ماموریت انجام شده و در مسیر دور زدن برای بازگشت به پایگاه بوشهر هستند.ارتفاع هواپیما بسیار کم و سرعت نیز کم و برای فرود اماده شده است. چرخ ها باز می شوند اما هرگز به زمین نمی رسند. در نهایت غافلگیری دوباره یک فروند موشک تور ام یک روسی یگان...به اف-14 اصابت میکند و حتی فرصت یک آخ گفتن را از هردو خلبان می گیرد. هیچ کس جواب گو نیست.یگان...مدعی شده است که کار خود ارتش است.با پیگیری ارتش و ورود ستاد کل نیروهای مسلح به پرونده همه چیز عیان می شود.اما...زیر بار نمی رود.این بار برای سر پوش گذاشتن به اشتباه همیشگی یک ترور شخصیتی هم اضافه می شود.همه جا شایعه پخش می کنند که این دو خلبان قصد بمباران نیروگاه اتمی بوشهر را داشتند و یگان...برای حفظ ارمان شهدا و انقلاب اقدام به شلیک به سمت اف-14 می کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!


نزدیک 2 سال از سقوط تامکت به شماره 6062 گذشت و 2 تن از بهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران غریبانه رفتند درست مثل سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی که در جریان جنگ 8 ساله مورد اصابت پدافند خودی 
قرار گرفت اما هیچوقت این موضوع اعلام نشد و زمانی هم که اعلام شد فقط در کتاب ها به چاپ رسید ! 
بعد از یکسال و اندی با وجود وعده های فراوان هنوز علت سقوط تامکت به شماره 6062 اعلام نشده اما یکی از بهترین خلبانان تاریخ اف 14 در ایران در این خصوص توضیحاتی داده که لازم هست هم وطنان ما بدانند: 
امیر تیمسار سرتیپ خلبان علی مازندرانی قهرمان رکورد دار شکار هوایی توسط اف 14 تامکت : 
.اسکرمبل دستور وضعیت آماده باش هوایی است و زنگ هشدار زمانی که در خوابگاه افسران خلبان کشیک به صدا در میاد ، خلبانان بی درنگ سوار بر هواپیما شده و در هنگام تاکسی ( عملیات خروج هواپیما از آشیانه تا لحظه تیک اف ) از وضعیت و هدف آگاه میگردند ! اسکرمبل برای خلبان شکاری به معنای وجود حمله یا تجاوز به حریم هوایی است و در شرایط حنگی بعضا به منظور پشتیبانی از جنگنده بمب افکن هایی که تحت تعقیب شکاری های دشمن قرار میگرفتند. 
.پیش آمده که هر دو خلبان از دست رفته باشند . ما کلا در طول جنگ 5 فروند از اف 14 های تامکت را از دست دادیم که سه فروند از اونها اشتباها توسط پدافند خارک هدف قرار گرفت و خلبان دو فروند از آنها شهید شدند. 
. به علت نقص فنی خیر ! پیش نیومده که هواپیما در حالت عادی به دلیل نقص فنی طوری صدمه ببینه که هیچیک از اونها قادر به خروج نباشند. 

نظر امیر تیسمار سرتیب دوم امیر ستاکی خلبان اف 14 تامکت و شکارچی میگ 23 : 


.اینکه چه بر سر تامکت 6062 اومد مشخص نیست و اعلام نشده ! سری و بعیده که فعلاً اعلام بشه ! همونطور که در خصوص علت جان باختن حاویدان امیر تیمسار سرلشکر خلبان عباس بابایی اعلام نشد ! و وقتی هم مطرح شد در کتاب ها نوشته شد ! 


.در خصوص تامکت 6062 که در سحرگاه پنج شنبه 6 بهمن 1390 در اطراف نیروگاه بوشهر سقوط کرد ! و استانداری علت اون رو برای عوام تلویحا نقص فنی اعلام کرد و اظهار داشت که به زودی علت اصلی اغلام میگردد 
چهار شایعه وجود داره : 
• درگیری با اف 22 رپتور آمریکایی 
• درگیری با اف 15 های اسرائیلی 
• درگیری با ایروفایتر امارات یا عربستان سعودی 
• در نهایت انهدام توسط پدافند خودی نیروگاه که این مورد قریب به یقینه ! 
همانگونه که برای اف 5 عقاب آسمان ارتش ایران جاویدان عباس بابایی توسط توپ 23 میلیمتری پدافند ... در منطقه سردشت رخ داد ! 
.از مجموع 5 فروند تامکت ایرانی مورد اصابت در طول جنگ سه فروند از اونها اشتباهاً توسط پدافند خودی خارک و نیز تعدادی فانتوم در همان منطقه در جریان عملیات های مروارید و آخوندک توسط پداقند خودی هدف قرار گرفت ! که مجموعاَ 6 یا هشت کشته از بهترین خلبان ایرانی بر جای گذاشت . علت این حوادث ضعف سیستم راداری کشور و فقدان سیستم پیش هشدار و کنترل هوایی آواکس در ایران است(من موندم پس چطور پهبادای رادار گریز عینهو باقلوا شکار میشن؟!؟) 


2- تامکت شهید کریمایی برفراز جزیره شیف سرنگون شده است . 
[External Link Removed for Guests]
این تصویری است که از همان سایت رهروان ارتش گرفته ام . به تامکتی شبیه است که مورد اصابت قرار گرفته باشد اما مطمئن نیستم که این همان تامکت 6062 باشد . 
اگر اطلاعات دیگری دارید بفرمائید تا استفاده کنیم .  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1454
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8701 بار
سپاس‌های دریافتی: 13240 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط Java »

علیک سلام... دوست عزیزم جناب عبدالمهدی!

بزرگوار ... قرار بود برای بنده منبع قرار دهید. آیا آنچه قرار داده اید یکبار با دقت تا به آخر خوانده اید؟؟؟ پیشنهاد میکنم به منبع اصلی بروید و داستان را از اول تا به آخر بخوانید.([External Link Removed for Guests])

راستش خواستم شروع کنم و سوتی های متن رو بنویسم به نیمه های راه که رسیدم اینقدر دروغ های شاخ دار در آن بود که پشیمان شدم از ادامه تایپ. 

بهترین توصیف برای متن بالا پست دوست عزیزمان جناب پیرنون است. هرچه باشد سواد و دانش ایشان در بحث نیروی هوایی بر تمام کسانی که در فضای مجازی از قدیم مطالعه داشته اند روشن است:

[External Link Removed for Guests]

هرچند جناب ferferi در همین تاپیکی که قرار داده اید ، بخش کوچکی از مطالب تخیلی متن را افشا کرده اند اما من با مراجعه به متن اصلی متوجه عمق تخیل این نوشته شدم.

در پایان عرض کنم که تصویری هم که قرار داده اید با یک جستجوی ساده معکوس تصاویر در گوگل میتوان متوجه دروغگویی منتشر کنندگانش شد.

[External Link Removed for Guests]


 
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: آتش خودی ، بزرگترین قاتل خلبانان ایرانی در روزهای اول جنگ

پست توسط abdolmahdi »

Java نوشته شده: پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷, ۵:۴۰ ب.ظعلیک سلام... دوست عزیزم جناب عبدالمهدی!

بزرگوار ... قرار بود برای بنده منبع قرار دهید. آیا آنچه قرار داده اید یکبار با دقت تا به آخر خوانده اید؟؟؟ پیشنهاد میکنم به منبع اصلی بروید و داستان را از اول تا به آخر بخوانید.([External Link Removed for Guests])

راستش خواستم شروع کنم و سوتی های متن رو بنویسم به نیمه های راه که رسیدم اینقدر دروغ های شاخ دار در آن بود که پشیمان شدم از ادامه تایپ. 

بهترین توصیف برای متن بالا پست دوست عزیزمان جناب پیرنون است. هرچه باشد سواد و دانش ایشان در بحث نیروی هوایی بر تمام کسانی که در فضای مجازی از قدیم مطالعه داشته اند روشن است:

[External Link Removed for Guests]

هرچند جناب ferferi در همین تاپیکی که قرار داده اید ، بخش کوچکی از مطالب تخیلی متن را افشا کرده اند اما من با مراجعه به متن اصلی متوجه عمق تخیل این نوشته شدم.

در پایان عرض کنم که تصویری هم که قرار داده اید با یک جستجوی ساده معکوس تصاویر در گوگل میتوان متوجه دروغگویی منتشر کنندگانش شد.

[External Link Removed for Guests]

سلام علیکم و رحمه ا...

البته هیچکدام از لینکهایی که قرار داده بودید برای من باز نشدند .. 

علت و محل سرنگونی تامکت 6062 در منابع مختلف موجود تقریبا همان است که نقل شده و کم و بیش یکی است . 

اما اصل موضوع کماکان سرجای خودش باقیست ... اگر اطلاعات نویسنده در مورد سامانه TOR-M1 و یا محل سرنگونی تامکت 6062 صحیح نیست پس اطلاعات صحیح کدام است ؟ البته دیدگاه ما این نبوده که هر چه غربی ها می نویسند درست است ، در موارد و تایپیک های مشابه انتقاد یا مخالفت خود را با برخی نکات ذکر شده اعلام کردیم و این مورد هم از این قاعده جدا نیست . 

اگر واقعیت موضوع چیز دیگری است (در حد ممکن) در تایپیک بگذارید تا بدانیم و استفاده کنیم .  :razz:
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”