نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قایق های پرنده در اختیار دارند
ناوگان نیروی دریائی سپاه در حال فراگیری فن آوری رایج در دوران شوروی سابق هستند
نویسنده : [External Link Removed for Guests]
بتاریخ : 6 نوامبر 2017
[External Link Removed for Guests]
ایران در طول سال ها مجموعه ای از سلاح های غیرمعمول را گردآوری کرده است . از جنگنده های F-14 Tomcat که برای شلیک موشک های روسی تغییر سیستم داده شده اند تا زیردریائی های کوچک ساخت داخل و بازتولید جت های دوران جنگ سرد . در سال 2006 تلویزیون ایران یک قایق پرنده عجیب و غریب را نشان داد و چهار سال بعد تهران با افتخار اعلام کرد که دارای سه گردان عملیاتی از این قایق ها در نیروی دریائی سپاه است . مفسرین خبری گفتند که ایران یکی از معدود کشورهائی است که "قادر به طراحی و تولید چنین قایق های پرنده پیشرفته ای است" ... که البته به لحاظ فنی این ادعای درستی است .
قایق های پرنده آبی رنگ موسوم به باور2 در این ویدئو نمونه هائی از سامانه های است که به آنها اکرانوپلن یا پرواز کننده روی سطح آب و یا سطح بال نیز گفته می شود. اساسا" اینگونه سامانه ها به نحوی طراحی شده اند تا مانند هواناوها در ارتفاعات بسیار پائین پرواز کنند . در نتیجه هر چقدر که بال ها به سطح آب نزدیکتر باشند ، با نیروی پسای کمتری بر روی سطح بال مواجه خواهیم شد . با افزایش سرعت در حین برخاست و پس از تولید نیروی برا ، این قایق ها تا زمانی که در پوشش ارتفاع پائین قرار داشته باشند می توانند در هوا باقی بمانند . این امر به آنها توانائی بالاتری برای انجام عملیات دریائی می بخشد ، البته در جائی که کوه ها مزاحمتی ایجاد نکنند .
[External Link Removed for Guests]
اثر سطح پدیده ای است که به افزایش برآ و کاهش پسای تولیدی یک بال بازمیگردد هنگامی که هواگرد در فاصله ای کمتر از دهانه بال با زمین قرار داشته باشد. بنابراین بال در وسیله اثر سطحی در محدوده تأثیر متقابل زمین قرار دارد. این پدیده حس شناور بودن را به سرنشینان چنین وسیله ای می دهد خصوصاً در هنگام فرود.
اثر سطح پدیده ای است که به افزایش برآ و کاهش پسای تولیدی یک بال بازمیگردد هنگامی که هواگرد در فاصله ای کمتر از دهانه بال با زمین قرار داشته باشد. بنابراین بال در وسیله اثر سطحی در محدوده تأثیر متقابل زمین قرار دارد. این پدیده حس شناور بودن را به سرنشینان چنین وسیله ای می دهد خصوصاً در هنگام فرود.
روسها در دهه 1970 و 80 میلادی نخستین واحدهای عملیاتی شامل تعدادی اکرانوپلان بزرگ کلاس LUN با وزن 400 تن که قادر به حمل تعداد زیادی موشک های ضد ناوهواپیمابر بود و حتی یک گونه بزرگتر را که به آن اژدهای دریای خزر می گفتند را بکار گرفتند .
اما مهندسان ایرانی با ساخت قایق های باور2 ، رویه ای کاملا متفاوت را در پیش گرفتند . ساخت قایق های کوچک یک یا دو نفره که به نظر می رسد برای انجام ماموریت های گشتزنی در نظر گرفته شده اند . این قایق های کوچک می توانند در چند متری سطح آب و با سرعت حدود 100 گره دریائی ( 115 کیلومتر بر ساعت ) پرواز کنند . این قایق ها مجهز به سامانه های دید در شب و تجهیزات انتقال اطلاعات به صورت همزمان می باشند . تسلیحات این قایق ها شامل یک تیربار است و گفته شده که توانائی حمل و پرتاب راکت و موشک را هم دارد که البته تا کنون شواهد ناچیزی در این زمینه مشاهده شده است .
این پرنده های کوچک احتمالا برای انجام حملات مستقیم به دشمن طراحی نشده اند ، اما در عوض به ایران توانائی اتخاذ راهبرد نامتقارن دریائی را می دهد که این کشور را قادر می سازند تا در صورت بروز منازعه جدید در خلیج فارس ، تنگه هرمز را مسدود سازد .
ایران این واقعیت را دریافته که نیروی دریائی آن کشور توان مقاومت یا مقابله با قدرت آتش دشمنان خود را در یک درگیری رودررو نخواهند داشت . در عوض می تواند بر روی عمق کم و جغرافیای محدود خلیج فارس و بخصوص اشراف بر روز تنگه که تنها 29 مایل از ساحل تا ساحل فاصله دارد حساب کرده و از باریکترین نقطه آن برای اجرای حملات انبوه قایق های توپدار ، کمین زیردریائی های کوچک و نیز انجام حملات برد بلند توسط موشک های ضد کشتی بهره برداری نماید . از این رو قایق های پرنده باور2 در پایگاه دریائی بندرعباس و دقیقا در مقابل تنگه هرمز استقرار یافته اند.
این پرنده های کوچک احتمالا برای انجام حملات مستقیم به دشمن طراحی نشده اند ، اما در عوض به ایران توانائی اتخاذ راهبرد نامتقارن دریائی را می دهد که این کشور را قادر می سازند تا در صورت بروز منازعه جدید در خلیج فارس ، تنگه هرمز را مسدود سازد .
ایران این واقعیت را دریافته که نیروی دریائی آن کشور توان مقاومت یا مقابله با قدرت آتش دشمنان خود را در یک درگیری رودررو نخواهند داشت . در عوض می تواند بر روی عمق کم و جغرافیای محدود خلیج فارس و بخصوص اشراف بر روز تنگه که تنها 29 مایل از ساحل تا ساحل فاصله دارد حساب کرده و از باریکترین نقطه آن برای اجرای حملات انبوه قایق های توپدار ، کمین زیردریائی های کوچک و نیز انجام حملات برد بلند توسط موشک های ضد کشتی بهره برداری نماید . از این رو قایق های پرنده باور2 در پایگاه دریائی بندرعباس و دقیقا در مقابل تنگه هرمز استقرار یافته اند.
اما در بازی حملات موشکی ، باور 2 می تواند بر روی سطح آب پرواز نموده ، اطلاعات و مختصات هدفگیری کشتی های دشمن را کسب کرده و این اطلاعات را به قایق های تندروی موشک انداز منتقل سازد . سپس قایق های تندروی کلاس ذوالفقار خیلی سریع به حداکثر برد آتش خودرسیده و با سرعت 70 نات دو تیر موشک کروز نصر یک (*)(domestic versions of the Chinese C-704) خود را شلیک کنند. سپس برای آنکه مورد حمله انتقام جویانه قرار نگیرند ، به سرعت منطقه را ترک نمایند.
[External Link Removed for Guests]
همچنین ایران مدعی طراحی رادار گریز باور 2 است . اما با قرار گرفتن یک موتور پیشران پیستونی بر بالای بدنه ، به سختی میتوان آن را از دید رادار مخفی نمود یا آثار حرارتی مادون قرمز آن را کاهش داد . اما با این وجود این قایق می تواند در ارتفاع بسیار پائین بر روی سطح آب پرواز نموده تا زمان ردیابی آن توسط کشتی های جنگی را به تاخیر بیاندازد اما تا چه مدت ؟ جای بحث دارد ....
در سال 2015 تصاویر ماهواره ای یک قایق پرنده جدید دو موتوره به طول هشت متر را در بندرگاه Bostanu نشان می داد . تصاویر نشان می داد که این قایق بر روی آب قرار گرفته است اما تصاویر نمیتوانست تائید کند که این قایق برای استفاده نظامی طراحی شده است .
در اکتبر سال 2016 گزارشی از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد که یک شرکت ایرانی نخستین قایق پرنده بدون سرنشین خود را در یک نمایشگاه در معرض دید قرار داده بود. اگرچه این مقاله به سرعت از سایت خبرگزاری برداشته شد و برگزار کنندگان نمایشگاه هم از هرگونه اظهار نظری در این مورد خودداری کردند. تصویر یک نمونه جدید هم بر روی یک فرش ایرانی نقش بسته است (!)
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
اما طبق متن اصلی ، این هواپیمای دو موتوره بدون سرنشین که ماموریت های شناسائی – رزمی را انجام می دهد برای ورود به خط تولید انبوه توسط نیروی دریائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است . به صورت فرضی این هواپیما بردی بیش از 600 مایل داشته و سقف پرواز آن نیز بین 1.6 الی 3000 پا از سطح آب می باشد و مجهز به حسگرهایی با قابلیت دید در شب می باشد .
این نمونه دارای حداکثر سرعت 124 مایل برساعت می باشد و برای حمل موشک طراحی نشده است ، اما می تواند برای انجام حمله به اهداف دریائی و زمینی همانند یک هواپیمای کامیکازه ( انتحاری ) با خود مواد منفجره حمل نماید ، هر چند با توجه به سرعت این پرنده ، رهگیری و انهدام آن در آسمان توسط سامانه های پدافندی نقطه ای مستقر بر روی کشتی های نیروی دریائی چندان دشوار نخواهد بود.
علاقه به این گونه سامانه ها در واقع نوعی تجربه دوران رنسانس تلقی می شود. با وجود چین و روسیه که طرح های جدید و قابل توجهی از این سامانه دارند ، به نظر می رسد اقدامات ایران در طراحی این نوع هواپیماهای بدون سرنشین که در مقابل تسلیحات پدافند هوائی آسیب پذیر است دارای پیشرفتی منطقی است .
درهر صورت ، قایق پرنده باور و نسل های بعدی از این تیره نمی تواند بر خلاف ادعای تهران واقعا بسیار رادار گریز باشد ، اما این سامانه ها هنوز می تواند به عنوان یک نیروی مفید برای ناوگان قایق های تندرو مورد استفاده قرار گیرد و این خود ، نشانه دیگری برای تلاش های غیرمتعارف ایران برای کمک به راهبرد نبرد نامتقارن در محدوده خلیج فارس به شمار میرود.
*- موشک نصر یک گونه بومی از موشک چینی C-704 است که برد آن 21 مایل و سرجنگی آن 330 پوند وزن دارد .