بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

پست توسط abdolmahdi »

 
سلام علیکم و رحمه ا...
در اواسط سال گذشته چند مقاله مربوط به نیروی هوائی ژنرال خلیفه حفتر را ترجمه نمودم که البته در آن موقع بدلیل عدم تحرک عمده در میادین نبرد در لیبی این مقالات احتمالا چندان مورد توجه دوستان قرار نمی گرفت . لذا ارسال آنها را به زمان مناسب دیگری موکول نمودم . متاسفانه اکنون که آتش درگیری ها در لیبی مجددا شعله ور شده شاید زمان آن فرا رسیده و امیدوارم مطالعه این چند مقاله برای دوستان و جهت ارزیابی توان هوائی طرف های درگیر و مخصوصا ژنرال حفتر مفید واقع گردد.   :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

پست توسط abdolmahdi »

کار عجیب لیبی ، سوختگیری هوائی جنگنده MiG-23
نوشته : ARNAUD DELALANDE & TOM COOPER
بتاریخ : ششم جولای 2016
 
[External Link Removed for Guests]
جنگنده MiG-23BN به شماره سریال 4136 نخستین هواپیما از دو فروندی است که توسط کارشناسان ارتش ملی لیبی و با دریافت کمک هائی از مصر اورهال شده است . چرا لیبی غلاف های سوختگیری هوائی را بر روی جنگنده های بال متغیر خود نصب کرده است ؟
 

در 30 اوریل سال 2016 ، سروان عادل جیهانی جمعی نیروی هوائی ارتش ملی لیبی نخستین پرواز پس از اورهال جنگنده MiG-23BN به شماره سریال 8985 را انجام می دهد . هواپیمای مورد بحث ما قبلا توسط نیروی هوائی عربی لیبی در اواخر دهه 1970 میلادی از شوروی سابق دریافت و تا اوایل دهه 1990 به همراه یک فروند دیگر MiG-23BN  به شماره سریال 4136 در پایگاه هوائی الابرق در انبار نگهداری می شد .
نکنه ای که در مورد این دو MiG-23BN غریب به نظر می رسد این است که هر دو جنگنده به غلاف سوختگیری هوائی مجهز شدند و این امر ناظران خارجی را غافلگیر نمود. توانائی سوختگیری هوائی در جنگنده های MiG-23 امری نادر به شمار می رود و تاریخچه مرموزی دارد .
هنگامیکه مقامات مستقر در طبرق به شهر تریپولی نقل مکان کردند و از سوی جامعه بین الملل به عنوان دولت جدید لیبی به رسمیت شناخته شدند ، تنها نیروی هوائی ارتش ملی لیبی به ژنرال خلیفه حفتر که هنوز در طبرق مستقر بود وفادار ماند. تکنسین های این نیرو دو ماه وقت را صرف اورهال این دو فروند MiG-23 کردند و از کشور مصر هم کمک دریافت نمودند. تکنسین های نیروی هوائی مصر از اکتبر سال 2014 کمک های خود را از نیروی هوائی ارتش ملی لیبی آغاز نموده و در این راستا کشور مصر حدود 24 فروند از جنگنده های قدیمی MiG-21MF و حداقل 12 فروند بالگرد Mil Mi-8T را به ارتش ملی لیبی تحویل داده است .
[External Link Removed for Guests]
جنگنده MiG-23BN به شماره سریال 4136 قبل از اعزام به نبرد با نیروهای داعش در دماغه خود دارای طراحی کوسه می شود
  
بازگشت مجدد دو جنگنده MiG-23BN به خدمت نشانه غریبی از نیروی هوائی ارتش ملی لیبی به شمار می رود زیرا این نیرو ناوگان اصلی جنگنده های MiG-23 خود را در نخستین ماموریت ها از داده است . در واقع ، در مدت حدود یکماه و نیم ، این نیرو دو فروند MiG-23ML خود به شماره 6472 و 6132 رابه ترتیب در تاریخ چهارم ژانویه و نهم فوریه سال 2016 بعلاوه یک فروند  MiG-23UB به شماره سریال 7834 در دوازدهم فوریه همان سال از دست داد .
این دو غلاف سوختگیری هوائی که دو فروند MiG-23 به آنها مجهز گردیده اند ، تولید نیروی هوائی عربی لیبی در دهه 1980 هستند. در سال 1987 دولت لیبی قراردادی را با یک شرکت آلمانی به امضاء رساند که بموجب آن طراحی و انطباق غلاف های سوختگیری را با انواع هواپیماهای موجود در خدمت نیروی هوائی عربی لیبی بر عهده می گرفت . این شرکت همچنین هواپیماهای ترابری Lockheed C-130H Hercules در اختیار نیروی هوائی عربی لیبی را نیز به تانکرهای سوخترسان تبدیل می نمود.
 ترکیبی از تصاویر مربوط به سوختگیری هوائی که توسط تلویزیون سابق دولتی لیبی پخش شده ، نحوه سوختگیری هوائی Mirage F.1AD در گوشه بالا ، MiG-23UB در گوشه پائین و نیز غلاف سوختگیری ساخت المان نصب شده بر روی هواپیمای ترابری Il-76 به شماره رجیستر 5A-DNP را نشان می دهد.
در ابتدا بهینه سازی یک فروند MiG-23BN  و یک فروند MiG-23UB از گردان 1070 با نصب غلاف های سوختگیری ساخت فرانسه صورت گرفت اما پس از آن شرکت آلمانی پا را یک گام فراتر نهاد و لوله سوختگیری هوائی مخصوص به خود را طراحی نمود و آن را بر روی MiG-23BN دیگر نصب نمود.

[External Link Removed for Guests]
به صورت همزمان ، آلمان ها یک فروند هواپیمای ترابری C-130H را به سوخترسان برگرداند و سامانه مورد نیاز برای عملیات سوخترسانی را در قسمت بار نصب کردند و غلاف های انتقال سوخت ساخت شرکت آلمانی را آویزگاه های زیر بال نصب نمودند. نخستین تست پروازی هواپیمای KC-130H  تانکر نشان داد که خلبانان با تجربه جنگنده بمب افکن های Mirage F.1AD  که هواپیمایشان از قبل یعنی از سال 1978 که لیبی میراژها را از فرانسه خریداری نموده بود به غلاف سوختگیری مجهز بودند مشکل چندانی برای حفظ فرمیشن پروازی خود با هرکولس های تغییر کاربری یافته نداشتند. 
 
اما خلبانانی که با MiG-23 پرواز می کردند به سختی می توانستند هواپیمای خود را در سرعت پرواز پائین این هواپیمای تانکر جدید که حدودا به 215 نات می رسد ، کنترل نمایند .  

[External Link Removed for Guests]

دومین جنگنده Mig-23BN اورهال شده توسط تکنسین های نیروی هوائی ارتش ملی لیبی دارای شماره سریال 8985 بود . غلاف سوختگیری نصب شده بر روی این جنگنده از نوع فرانسوی آن است که جایگزین گونه غلاف ساخت آلمان گردیده است . نوک این غلاف باریکتر و بدنه آن کشیده تر می باشد.
 
به صورت همزمان ، تصمیم گرفته شد تا همان غلاف های سوخترسانی بر روی یکی از هواپیماهای حمل و نقل ایلیوشین Il-76 نیروی هوائی عربی لیبی نصب گردد . کارهای برگردان و تست های پروازی – که شامل یک فروند Il-76  و دو فروند Mirage F.1AD بود - پس از درز خبر همکاری شرکت آلمانی با لیبی به سختی و کندی پیش می رفت و بدلیل اعتراضات عمومی ، شرکت آلمانی این پروژه را کنسل نمود.
با این وجود ، این تجربه – و ضرورت جایگزینی بمب افکن های قدیمی توپولف Tu-22 – کشور لیبی را وادار ساخت تا جنگنده بمب افکن های سوخوی Su-24MK را از شوروی سابق درخواست نماید . لیبی سفارش خرید 36 فروند از این بمب افکن ها به همراه شش فروند هواپیمای سوخترسان ایلیوشین Il-78 را به روسها ارائه نمود . اما فقط 6 فروند بمب افکن Su-24 و تنها یک فروند ایلیوشین Il-78 به شماره رجیستر 5A-DLL را قبل از وضع تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل در سال 1990 دریافت نمود.   

 
[External Link Removed for Guests]
تنها هواپیمای ایلیوشین Il-78 لیبی هنوز هم عملیاتی است . این هواپیما از مارس 1990 تا آوریل 2005 و پس از پرواز برای شرکت حمل و نقل هوائی الجماهیریه به انبار رفت و اکنون دردست نیروهای وفادار به دولت ملی لیبی که از سوی جامعه ملل به رسمیت شناخته است می باشد ولی فقط به عنوان هواپیمای ترابری مشغول خدمت است .
 
در همین حال دو فروند جنگنده MiG-23BN اورهال شده به گردان شماره 1070 نیروی هوائی ارتش ملی لیبی که از دهه 1970 و 80 میلادی در نیروی هوائی عربی لیبی وجود داشته پیوستند. جنگنده به شماره سریال 4136 نخستین ماموریت رزمی خود را در چهارم مه 2016 و جنگنده دیگر به شماره سریال 8985 به خلبانی سرهنگ ادریس العبیدی در 24 همان ماه انجام دادند.

از آن پس این دو جنگنده MiG پروازهای معمول رزمی خود را بر علیه شبه نظامیان اسلامگرا در بنغازی و درنه و نیز نیروهای داعش مستقر در منطقه الوکات انجام می دادند . دسترسی به این هواپیماها کار سنگین و طاقت فرسای خلبانان و خدمه زمینی گردان 1021 ارتش ملی لیبی را تا حد زیادی راحت کرد . 
 
[External Link Removed for Guests]
یکی از دو جنگنده MiG-23BN که قابلیت سوختگیری هوائی را داشت در ششم جولای 2016 در غرب شهر بنغازی سرنگون و خلبان آن سرهنگ ادریس العبیدی کشته شد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 60
تاریخ عضویت: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵, ۱:۴۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 207 بار
سپاس‌های دریافتی: 199 بار

Re: بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

پست توسط h.irani »

با سلام
اگر اطلاعاتي در خصوص نحوه سقوط سرهنگ ادريس العبيدي هم بدست آورديد ما را بي نصيب نگذاريد.
با تشكر
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

پست توسط abdolmahdi »

h.irani نوشته شده: دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸, ۵:۲۲ ب.ظ با سلام
اگر اطلاعاتي در خصوص نحوه سقوط سرهنگ ادريس العبيدي هم بدست آورديد ما را بي نصيب نگذاريد.
با تشكر

سلام علیکم و رحمه ا... 
تقدیم به جناب ایرانی
 
[External Link Removed for Guests]

 
سرهنگ خلبان ادریس العبیدی یکی از قدیمی ترین خلبانان نیروی هوائی ارتش لیبی بود که بیشتر دوره های آموزشی خود را در روسیه گذرانده و موفق به کسب گواهی های متعددی از آن کشور در زمینه پرواز با هواپیماهای جنگنده بود. او یکی از ماهرترین خلبانان جنگنده Mig-23 بود و تبحر بی نظیری در پرواز در ارتفاع پائین داشت . او از سال 1984 در پایگاه هوائی بنینا در حال خدمت بود و سرانجام در صبح روز عید فطر سال 2016 هنگامیکه در حال حمله به مواضع تروریست ها در محور القوارشه واقع در غرب شهر بنغازی بود هواپیمایش مورد اصابت موشک سام قرار گرفت و کشته شد.  فیلم ها و تصاویر متعددی از پرواز سرهنگ ادریس العبیدی در ارتفاع بسیار پائین در شبکه های اجتماعی موجود است .  
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 595 بار
سپاس‌های دریافتی: 10288 بار

Re: بررسی نیروی هوائی خلیفه حفتر

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
ارتش ملی لیبی توان هوائی خود را از دست داده است .
سقوط های پی در پی و حملات مداوم خسارات خود را بر جای نهاده است .
نوشته : [External Link Removed for Guests]
بتاریخ : هفدهم آوریل 2017
 
نیروی هوائی ارتش ملی لیبی که بخشی از رژیم مستقر در طبرق است و یکی از دو دولت رقیب در لیبی به شمار می رود ، دو جنگنده بمب افکن خود و یک خلبان با تجربه اش را در کمتر از دو هفته از دست داد . یک فروند MiG-21 بر فراز منطقه الصبری در بنغازی و دومین جنگنده از همان نوع پس از انجام ماموریتی بر فراز درنه در نزدیکی طبرق سرنگون شد و خلبانان که فرمانده پایگاه هوائی جمال عبدالناصر بود کشته شد .
نیروی هوائی ارتش ملی لیبی که تحت امر ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد ، همچنین یک فروند بالگرد مسلح خود از نوع میل  Mi-35 را که در پایگاه راس لانوف پس از سقوط بدست شبه نظامیان افتاده و سپس منهدم شده بود را از دست داد . 
[External Link Removed for Guests]
 
این خسارات به صورت خیلی تندی توانائی ها رزمی نیروی هوائی ارتش ملی لیبی را در نبرد با شبه نظامیان مصراته که در نظر دارند هلال نفتی لیبی را در اختیار داشته باشند کاهش داد . نرخ بالای فرسایش هواپیماهای جنگی در مقایسه با سایر نیروی هوائی ها ( در دنیا ) بسیار بالا ارزیابی می شود. از یکم ژانویه 2016 هشت هواپیما – شامل سه فروند MiG-21 و پنج فروند MiG-23 - و نیز شش فروند بالگرد شامل دو فروند میل Mi-24/35 را در اثر اصابت یا بروز سوانح از دست داده است . 
 
استفاده هواپیماهای جوانی که برای دهه ها در انبارها یا فضای باز نگاهداری می شده و یا استفاده از قطعات یدکی رسیده از روسیه و مصر به تنهائی برای نگاهداری ناوگان هوائی کافی نیست . در همان دوره که ارتش ملی لیبی 14 هواپیما را از دست داد ، توانست فقط 6 فروند MiG-23  را بازسازی کند . نیروهای حفتر بیشتر از آنچه که بتوانند بازسازی کنند ، هواپیما از دست می دهند .
 
هنگامیکه مقامات مستقر در طبرق به شهر تریپولی نقل مکان کردند و از سوی جامعه بین الملل به عنوان دولت جدید لیبی به رسمیت شناخته شدند ، تنها نیروی هوائی ارتش ملی لیبی به ژنرال خلیفه حفتر که هنوز در طبرق مستقر بود وفادار ماند. تکنسین های این نیرو دو ماه وقت را صرف اورهال این دو فروند MiG-23 کردند و از کشور مصر هم کمک دریافت نمودند. تکنسین های نیروی هوائی مصر از اکتبر سال 2014 کمک های خود را از نیروی هوائی ارتش ملی لیبی آغاز نموده و در این راستا کشور مصر حدود 24 فروند از جنگنده های قدیمی MiG-21MF و حداقل 12 فروند بالگرد Mil Mi-8T را به ارتش ملی لیبی تحویل داده است .
 
نیروی هوائی ارتش ملی لیبی به صورت بالقوه 18 جنگنده بمب افکن شامل 14 فروند MiG-21  و چهار فروند MiG-23 را در ناوگان خود دارد . همچنین 7 فروند بالگرد مسلح میل Mi-24/35 و 14 فروند بالگرد ترابری رادر اختیار دارد اما باستثنای جنگنده های MiG- 23 که درگیر نبرد هستند ، فقط تعداد انگشت شماری از جنگنده های MiG-21 در وضعیت عملیاتی قرار دارند. ( در زمان نوشتن مقاله )
 
[External Link Removed for Guests]
یک فروند MiG-23 و یک فروند MiG-21 در پایگاه هوائی راس لانوف .
 
و اما در مورد بالگردها ، به سختی میتوان تعداد عملیاتی آنها را حدس زد چرا که تعداد زیادی از آنها فاقد شماره سریال بر روی بدنه خود هستند . بخشی از ارتش ملی لیبی تلاش می کند که تعداد بالگردهای در اختیار خود را مخفی سازد . خلیف حفتر تنها می تواند بر روی حدود 10 فروند هواگرد برای انجام عملیات بر ضد تروریست های مصراته حساب کند.
 
[External Link Removed for Guests]
تصویری از بالگردهای میل MI-8 مصری که هم اکنون در خدمت نیروی هوائی ارتش حفتر هستند. به علائم و نشانه های تغییر یافه توجه کنید
 
در فوریه سال 2017 روسیه چند فروند جنگنده MiG-23 را به نیروهای حفتر تحویل داد . این جنگنده ها به صورت قطعات منفصله بودند. حتی این نیروهای کمکی تنها بخش کوچکی از نداشتن تجهیزات پروازی را پوشش می داد . علاوه بر آن ، اکثریت خلبانان لیبیایی را کهنه خلبانان پیش از جنگ داخلی تشکیل می دادند. صراحتا ، همه آنها پیر بودند. جایگزینی انها با نسل جدید خلبانان تازه آموزش دیده هم زمان می برد . در حقیقت ، تعدادی از دانشجویان خلبانی که در سال 2016 از آکادمی نیروی هوائی مصر فارغ التحصیل شده بودند اکثرا یا در پایگاه بنینه در اختیار نیروی هوائی ارتش ملی لیبی مستقر بودند و یا در حال آموزش گونه دو سرنشینه جنگنده MiG-21 در پایگاه هوائی جمال عبدالناصر در نزدیکی طبرق بوده اند. اما این خلبانان جدید هرگز در یک ماموریت رزمی شرکت نداشته اند. 
 
علاوه بر آن ، تربیت خلبان جدید برای جنگنده MiG-23  دشوار است چرا که هم اکنون تعداد بسیار معدودی از این نوع جنگنده در نیروهای هوائی در دنیا مورد استفاده است . بنابراین نیروی هوائی ارتش ملی لیبی می بایست برنامه درسی آموزشی خودش را بنویسد . نیروی هوائی ارتش ملی لیبی بدلیل کمبود هواپیما و خلبان تازه نفس برای انجام حملات گسترده به جنوب لیبی در منطقه سبها یا در غرب کشور به سمت مصراته کاردشواری در پیش روی دارد مگر آنکه حمایت خارجی از او بعمل آید .
 
[External Link Removed for Guests]
یک فروند MiG-23   در مصراته
 
تنها هواپیمای موجود نیروی هوائی ارتش ملی لیبی در نزدیکی مصراته شامل یک فروند Mirage F1 ، دو فروند Su-22  و یک فروند بالگرد Mi-35  است که تمام آنها در پایگاه هوائی الواتیه در منطقه زنتان مستقر هستند . نیروی هوائی ارتش ملی لیبی از این هواپیماها تنها برای انجام عملیات شناسائی و مراقبت از مناطق مرزی استفاده می کند. در روز 5 آوریل سال 2017 نیروی هوائی ارتش ملی لیبی یک حمله هوائی را به پایگاه هوائی تمنهینت در 30 کیلومتری شمال شرقی السبها یعنی منطقه ای که درگیری ها بین مسلحین های مصراته – شامل نیروهای گردان سوم و گردان 201 پیاده -  بر ضد تیپ 12 نیروهای ارتش ملی لیبی در جریان بود باجراء گذاشت .
 
نیروی هوائی مصراته هم یک سری عملیات بمباران تلافی جویانه را در نزدیکی پایگاه هوائی برک الشاطی در 80 کیلومتری شمال السبهاء یعنی جائی که احتمالا جنگنده های MiG-23  نیروی هوائی ارتش ملی لیبی مستقر بودند ترتیب داد . یک سخنگوی مصراته اظهار داشت که جنگنده های هجومی سبک L-39 موفق به انهدام یک فروند MiG بر روی زمین گردیدند .


[External Link Removed for Guests]
تجهیز بمب افکن ها در پایگاه هوائی راس لانوف بر ای حمله به پایگاه هوائی جفرا 
 
[External Link Removed for Guests]
جنگنده های هجومی سبک L-39 مستقر در پایگاه هوائی مصراته 
 
پایگاه هوائی برک الشاطی و تمنهینت بیش از 500 کیلومتر با راس لانوف و مصراته و افزون بر 800 کیلومتر با پایگاه هوائی بنینا فاصله دارند . برای حمله به نیروهای مصراته در هلال نفتی ، میگ های ارتش ملی احتمالا با حمل چهار بمب برای ادامه ماوریت خود ، چاره دیگری به جز فرود در پایگاه هوائی برک الشاطی و انجام سوختگیری نداشتند . حمله متقابل نیروهای مصراته احتمال نشان از آن دارد که این نیرو موفق به قطع زیر ساختهای هوائی نیروی هوائی ارتش ملی لیبی گردیده است . به طور خلاصه ، نیروی هوائی ارتش ملی لیبی هواپیماها ، خلبانان ، پایگاه ها و سایر گزینه های خود را از دست داده است . 
 
توضیحات : دوستان توجه داشته باشند که تاریخ این مقالات مربوط به سال 2017 است و بدیهی است که شرایط با اوضاع فعلی و حمله نیروهای حفتر به طرابلس به طور کلی متفاوت است . اما جزئیات جالبی را درباره نیروی هوائی حفتر و تجهیزات و برخی منابع تامین تسلیحاتی آن بیان می کند که ممکن است برای دوستان قابل توجه باشد .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”