خطر ... MiG-25 !
نوشته : ARNAUD DELALANDE
به تاریخ : 15 آگوست سال 2016
پس از عملیات طوفان صحرا ، فرانسوی ها آموختند که عراق چگونه همچنان قادر به انجام عملیات رهگیری است .
[External Link Removed for Guests]
مقدمه :
در آوریل سال 1992 ، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 688 را به تصویب رساند که بموجب آن عراق را به توقف سختگیری بر ضد اکثریت شیعیان مخالف ( صدام ) عراق فرا می خواند و " اطمینان می داد که حقوق انسانی و سیاسی تمام شهروندان عراقی مورد احترام قرار گرفته است " .
در آگوست همان سال ، عملیات موسوم به Southern Watch توسط نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده برفراز مناطق جنوبی عراق آغاز گردید . هدف این عملیات حمایت از شیعیان عراقی همراستا با قطعنامه 688 بود . اما همانگونه که خلبانان فرانسوی خیلی زود دریافتند ، نیروی هوائی عراق کاملا از پای در نیامده و قصد نداشت تا به سادگی اجازه دهد تا هواپیماهای ائتلاف بدون هیچ دردسری برفراز قلمرو هوائی عراق به عملیات بپردازند.
ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه بالاجبار محدوده پرواز ممنوع را به تصویب رساندند که بموجب آن پروازهای نظامی عراق به موازات مدار 32 درجه در جنوب آن کشور ممنوع شده بود. عملیات نظامی فرانسه در محدوده پرواز ممنوع تحت عنوان عملیات Alysse صورت می گرفت .
یگان های پروازی فرانسه شامل 6 فروند جنگنده Mirage 2000C – سه فروند Mirage 2000 RDI و سه فروند Mirage 2000 RDM – به همراه یک فروند تانکر سوخترسان C-135FR مستقر در پایگاه هوائی ظهران عربستان سعودی بوده است . یک نیروی منظم شامل جنگنده های Mirage F1CR و Jaguar و هواپیماهای ترابری C-160 Transall و نیز هواپیماهای جاسوسی C-160 Gabriel با ماموریت ششماهه و تحت امر پی یر آلن آنتونی هم بعنوان نیروی مکمل جنگنده های Mirage 2000 در منطقه مستقر بود.
اصل ماجرا
در روز 25 مارس سال 1995 یک هواپیمای جاسوسی Gabriel ( فرانسوی ) در حال انجام ماموریتی برفراز عراق بود. این پرواز تنها سه روز پس از انجام نخستین ماموریت مراقبت و گشتزنی در قالب عملیات Southern Watch صورت گرفت . در جریان این پرواز برای نخستین بار یک رادار موسوم به Flat Face در جنوب بغداد کشف شد . این کشف تحلیلگران آمریکائی را در بهت و حیرت فرو برد چرا که هواپیماهای کشف سیگنال راداری آمریکائی موسوم به RC-135 و ماهواره های استراق سمع آنها هم نتوانسته بود قبلا این رادار Flat Face را ردیابی نمایند.
هواپیمای Gabriel در ساعت 0400 صبح روز 25 مارس به هوا برخاست . خدمه شامل فرمانده هواپیما که افسری بود به نام Thual به همراه یک افسر کشف سیگنال به نام Belkadi و فرمانده گروه عملیاتی یعنی Antoine بود. با گذشت سه ساعت از شروع عملیات Belkadi اعلام کرد که یک فروند جنگنده MiG-25 مستقیما در مسیر رهگیری هواپیمای Gabriel قرار دارد . او توانسته بود تا جنگنده عراقی را از طریق گیرنده های حساس رادیوئی خود که مکالمات خلبان MiG را شنود می کردند کشف نماید .
[External Link Removed for Guests]
جنگنده MiG-25 عراقی همچنان به مسیر خود به سمت C-160 ادامه می داد تا آنجا که دیگر خدمه فرانسوی می توانستند با رادار هواپیمایشان نزدیک شدن آن را ببینند. این دو منبع اطلاعاتی – رادیو و رادار – از قرار معلوم هیچ جای تردیدی باقی نگذاشته بودند که خلبان عراقی قصد رهگیری هواپیمای فرانسوی را دارد .
اما هواپیمای رادار پرنده E-3 نیروی هوائی آمریکا که در آن اطراف مشغول گشتزنی بود هنوز نتوانسته بود چیزی را ردیابی نماید . فرانسوی ها حضور MiG-25 را به آمریکائی ها اطلاع دادند و یک جفت جنگنده F-15C بلافاصله برای رهگیری جنگنده عراقی اقدام کردند که جنگنده عراقی با آگاهی از رکورد موفقیت جنگنده F-15 در نبردهای هوائی به سرعت اقدام به بازگشت نمود.
نیروهای ائتلاف هرگز سعی نکردند تا پروازهای عادی خود بر فراز منطقه را انکار کنند . درواقع طراحان عملیاتی ائتلاف نقشه های پروازی روزانه را برنامه ریزی کرده بودند . اما پدافند هوائی عراق به خوبی مراقب آنها بود. عراقی ها از ماموریت C-160 اطلاع داشتند و دلیل دیگری نیاز نبود تا آنها اعتراض خود را به عملیات نیروهای ائتلاف نشان دهند.
اما چیزی که فرانسویان در آن شب نمی دانستند این بود که ماموریتی افشاء نشده دقیقا بر روی مسیر پروازی هواپیمای جاسوسی Gabriel فرانسوی از قبل طراحی شده بود. نیروی هوائی ایالات متحده یک فروند هواپیمای جاسوسی U-2 را به منطقه جنوب عراق اعزام کرده بود . در جریان نمایش MiG-25 ، هواپیمای بلند پرواز U-2 مستقیما بالای سر هواپیمای C-160 فرانسوی ودر ارتفاع 60 هزارپائی و حتی بالاتر در حال پرواز بود.
میگ عراقی هم ظاهرا در حال رهگیری هواپیمای U-2 بود و نه هواپیمای Gabriel . این امکان هم وجود دارد که خدمه هواپیمای فرانسوی مراقب ردیابی MiG بوده و در حال هدایت جنگنده های آمریکائی برای رهگیری آن بوده اند اما خودشان در معرض خطر برخورد احتمالی هواپیماهای بلند پرواز MiG عراقی و U-2 آمریکائی قرار گرفته باشند .
[External Link Removed for Guests]
یک فروند Mirage IVP و C-135FR در سال 2003 .
[External Link Removed for Guests]
یک فروند Mirage IVP
ادامه این مقاله با نام عملیات علاء الدین متعاقبا در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت ...