تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 119
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷, ۳:۲۴ ب.ظ
- محل اقامت: يك رسانه
- سپاسهای ارسالی: 72 بار
- سپاسهای دریافتی: 525 بار
- تماس:
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
من به اندازه آقا دانيال اطلاعات ندارم اما نحوه سقوط اين اف 5 ربطي به دلايلي كه ذكر شده نداره. در همين حد مي تونم خدمتتون بگم
-
- پست: 184
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶, ۷:۰۰ ب.ظ
- محل اقامت: بی سرزمین تر از باد
- سپاسهای ارسالی: 327 بار
- سپاسهای دریافتی: 353 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
با همه اين صحبتها واقعاً كي مي شه با اطمينان از نيروي هوايي مقتدر و قوي ايران صحبت كرد؟
منظور من يك نيروي هوايي آرماني و مقتدهر نه در حد فعلي كه جنگده هامون همشون مال 30 سال پيشن!!
دليلش چي مي تونه باشه؟
منظور من يك نيروي هوايي آرماني و مقتدهر نه در حد فعلي كه جنگده هامون همشون مال 30 سال پيشن!!
دليلش چي مي تونه باشه؟
دستم بوي گل مي داد . مرا به جرم چيدن گل محكوم كردند. ولي كسي نيانديشيد شايد گلي كاشته باشم. چه
- پست: 801
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
- محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
- سپاسهای ارسالی: 2750 بار
- سپاسهای دریافتی: 7452 بار
- تماس:
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
مرتضی خان...
با سلام.
خوشحالم که حداقل به نظرهای دیگران احترام گذاشته می شود...
اما در مورد صحبت های شما...
قسمتی از آنها را می پذیرم اما تا حدی را نه.
ببینید ...اصولا فلسفه چنین مانورهایی به رخ کشیدن توانایی هوایی یک کشور است که معمولا بر پایه تهدیدات صورت گرفته و شرایط منطقه ای و به واسطه آن انتخاب هواگردهای مورد نیاز صورت می گیرد.
حال انجام یک مانور و تمرین سوخت گیری برد بلند آنهم به قول فرماندهان 3600 کیلومتر بر پایه کدام تهدید است؟
کل فاصله هوایی ایران از نقطه صفر مرزی تا اسرائیل چیزی بالغ بر 2000 کیلومتر است پس انجام آن بر پایه چه کاری صورت گرفته است؟
جواب به تمرین سوختگیری ایگل ها در مانور نقطه عطف...
برای آنکه نشان دهند ما نیز توانایی حمله دوربرد را داریم...
پس حتما و در این شرایط زمانی انجام این مانور (البته به احتمال زیاد نه کاملا) پاسخی به تهدیدات فرا منطقه ای بوده است و نشان دهند که ما نیز از آمادگی کامل برخورداریم.
اما در مورد سقوط ها...
بنده بارها عرض کردم که اینجا ایران است نه کشوری دیگر...
اگر نیروی هوایی هند 10 ها سقوط هم داشته باشد برایش مهم نیست...
البته افتضاح تعمیر و نگهداری آنها مشخص است اما به سرعت آنها جایگزین می شوند و از این رو کمبودی ندارند و یا خلبانان می توانند خود را نجات دهند و در نهایت بار دیگر پرواز می کنند نه مثل ایران که صندلی ها 50-50 کار می کند.
یا در نیروی هوایی ایالات متحده خوب من می پذیرم که آن مسئله برخی از توانایی های ایگل و یا یگان پشتیبانی را زیر سوال برد اما به سرعت مشکل را رفع کردند و یا یک چک فنی و زمین گیر کردن کلی مسئله حل شد و در نهایت جنگنده جایگزین نیز آمد.
در حالی که خوب باز هم قبول دارم که وجهه نگهداری آسیب دید.
اما در ایران...
اگر قرار بود با هر سقوطی خلبان آن نجات پیدا کند و بلافاصله جنگنده آن را جایگزین کنند مطمئن باشید هیچ وقت بنده این نوشته های احساسی را نمی نوشتم.
عرض بنده این است که در اینجا هر جنگنده ای حتی گراند هم بسیار ارزشمند است...چرا که فرصتی برای جای گزینی آنها نیست...
من می گویم آیا بهتر نیست آنها را برای وقتی بهتر نگه داشت و یا حداقل سالی یک بار یک مانور بزرگ بر گزار کرد و با پوشش خبری آن تا پایان سال دیگر تمرینات را انجام نداد.(منظور من انجام تمرینات معمول . آموزش های و مسابقات گانری نیست...عرض من مانوری سراسری است)
ببینید ما در حال حاضر برای خرید برخی قطعات در مضیقه شدید هستیم...
این را خود فرماندهان نیروی هوایی نیز به صراحت اعلام کردند که در سال اصلاح الگوی مصرف و در حالی که ما از نظر قطعات در تحریم هستیم پس بهتر است همین قطعات باقی مانده را در شرایط بهتری به کار برد.
وگرنه بنده خدای ناکرده قصد زیر سوال بردن نیروی هوایی خودمان را ندارم و خود با چشمانم از نزدیک دیده ام که برای پرواز یک جنگنده چه زحمتی کشیده می شود و چگونه برخی را که بیشتر به تکه ای آهن پاره می ماند به تهران آورده و بعضا بیش از 5 سال در اورهال می ماند و در نهایت با سخت کوشی به پرواز در می آید و دل همه ما را شاد می کند اما با برخی مانورهای بی مورد سقوط می کند و همه زحمات از دست می رود.
خدا می داند بنده به شخصه وقتی آزمایشات بعد از اورهال را با توجه به محل سکونتم می بینم ( نمونه اش RF-4E حجازی و یا F-4D) و با چشمان خود می بینم که چگونه با فرسودگی خود اما هنوز پرتوان و آن هم با دستان قدرتمند ایرانی بار دیگر صعودی با زاویه 70 درجه دارند و در آسمان چه مانورهایی با فشار g بالا انجام می دهند شاد می شوم اما وقتی می بینم آن همه زحمت در چشم به هم زدنی از بین رفت ناراحت می شوم.
اما در مورد جنگنده ها...
من می پذیرم که هر جنگنده ساعت پروازی خود را دارد و پس از پایان آن نیاز به اورهال دارد و اجازه پرواز نمی یابد اما در صورتی که جنگنده ای جایگزین نیابند مجبور می شوند که از آن استفاده کنند چرا که یافتن یک آلرت جدید وقت زیادی از نظر آمادگی آن می طلبد و در همین بین تا آنجا که ممکن است ولو هر چه کم هم استفاده می شود تا خلاء پر شود و در نهایت با یک اشتباه ممکن است از دست برود و با از دست رفتن آن یکی از حافظان آسمان ایران از بین می رود و دیگر باز نمی گردد.
ببینید من نمی گویم که نیروی هوایی در حال نابودی است و فردا در آن بسته می شود چه بسا روز هایی بوده است که در مهرآباد 10 سورتی پرواز انجام شد و با خبرهایی که رسید در شیراز نیز 5 فروند سوخو 24 و در بوشهر و سایر پایگاه ها (حتی امیدیه و مشهد ) نیز وضعیت به این منوال بود و پرواز های ترابری روزانه نیز انجام می شود اما آیا همیشه این گونه است؟
آیا همیشه در این گونه آمادگی ها هستیم؟
روزی نیز پیش می آید که تعدادی برای تعمیرات زمین گیر می شوند و دیگر پروازی نمی بینید...
این فراز و نشیب ها برای همه هست اما اینجا کمی سخت طی می شود.
در حالی که همه پرسنل نیروی هوایی نهایت تلاش را می کنند که در بهترین وضعیت ممکن باشند و همین جنگنده ها را در آمادگی بسیار بالا نگه می دارند اما خوب اینها کار خود را کرده اند.
شما یک نگاه به برخی آلرت ها بیانداز برخهی مسائل برایت روشن می شود.
انسان باید برخی مسائل را بپذیرد و از روی خواب و خیال سخن نگوید.
وگرنه عشق ایران در دل من نیز هست.
درست است بنده و به قول شما تنها در پشت باند ایستاده ام و از آنجا تنها یک تعداد عکس گرفته ام و در نهایت
خود را همه چیز دان نیروی هوایی می دانم در حالی که هیچ نمی دانم اما بهتر است بدانید اگر من به جای فرماندهان نیروی هوایی نیستم و به مانند آنها اطلاعاتی ندارم اما من از برخی پایگاه های هوایی دیدن کرده ام.
جنگنده های آنها و یگان ترابری (کلا یگانهای غیر شکاری)
را از نزدیک دیده ام و پای صحبت خلبانان نشسته ام و در مورد برخی مسائل که دوستان اطلاعی ندارند حرف زده ام و آن ها خود گواه بر این دارند که نیروی هوایی در وضعیت بحرانی قرار ندارد اما اگر روند سقوط ها به این شکل ادامه یابد و جای گزینی برای آنها یافت نشود در آینده نزدیک نه اما در آینده نه چندان دور دیگر چیزی باقی نمی ماند.
خوب این وضعیت را که همه می پذیرند که جای گزینی وجود ندارد پس از تعداد کم می شود و تمام می شود...به همین سادگی...
چیزی که برای F-7N/FT-7M ها در حال وقوع است.
ما که قرار نیست از بازار سیاه جنگنده وارد کنیم که...
خدا را شکر که کشورهای مثلا متحد ما هم از دادن قطعات به سادگی دریغ می کنند جه رسد به جنگنده.
شما پای صحبت یک خلبان میگ 29 بشین ببین این روس ها چه خونی از ما در شیشه کرده اند...
اینها درد است.
من که نگفتم همین فردا نیروی هوایی از هم می پاشد...
من گفتم این فرسودگی در تمام بدنه ارتش احساس می شود و نیروی هوایی هم با توجه به وضعیت خود بیشتر رنج می برد.
من از این ناراحتم که چرا باید یک خلبان به این سادگی شهید شود.
درست است که تقدیر انسان در دست خداوند است اما عقل نیز در پیشگاه انسان است...
شما سقوط F-5E که دو سال قبل در دزفول اتفاق افتاد را به یاد می آورید؟
خلبان این سانحه از دوستان دور ما بود...
در مراسم ایشان باور کنید جسمی که بتوان آن را جسد نامید باقی نمانده بود...
به حق دل هر انسانی به درد می آید...
چرا باید این عزیزان که به قول شما دو یا سه برابر هزینه اورهال یک تامکت خرج آنها می شود (هرچند بعید می دانم با این وضعیت اسفبار بودجه) به این راحتی شهید شوند در حالی که به حق از بسیاری از خلبانان دیگر کشورها تواناتر و شجاع ترند و در نهایت برای حفظ آبرو اسمی از آنها برده نشود و وقتی همه فهمیدند تنها کی بیانیه ساده بدهند و دل خانواده آن شهید والا مقام را پر از خون کنند؟
آیا اینها درست است؟
متاسفانه ما اصل موضوع را از دست داده ایم...
و به فرع آن می پردازیم...
آرزوی تعالی نیروی هوایی و رشد آن آرزوی همه ما هست اما این موضوع نا چه حد تحقق می یابد؟
خود نظر دهید.
بخث خوب است و منطق باشد چه بهتر...
اما...
بنده عرض کردم بحث در این مورد بی فایده است...
چون هیچ یک قانع نمی شوند...
متاسفم که خاطر شما را با اینگونه بحث های احساسی آزردم...نباید سخنی از این به میان می آوردم...اشتباه بنده آن است که در چنین بحث هایی شرکت می کنم...چرا که در نهایت همه چیز به زیر سوال می رود و متاسفانه من از آنها درس نمی گیریم...بحث من چیز دیگری است اما کار به جایی دیگر می کشد و تمام حرفهای من به گونه دیگر جلوه می کند و من می شوم...!
واقعا برای خودم متاسفم.
موفق باشید.
حمزه عزیز...
سلامی هم بر شما...
در مورد نحوه سقوط من احتمالاتی را دادم و با توجه به آخرین دیداری که با آن داشتم عرض کردم که از چنین مشکلی رنج می برد اما قطعا نگفتم که چنین اتفاقی افتاده است...
بنده در ستاد حوادث نیروی هوایی حضور ندارم و تنها حدثیات خود را در این مورد بیان کردم...
وگرنه تاکید نکردم که علت آن بوده است...
چرا که به من نیز خبرهایی از علت سقوط رسیده است اما چون هیچ کدام تایید شده نیست سخنی از آن به میان نمی آورم...
به هر حال بهتر است منظور خود را بهتر بیان کنم تا نتیجه گیری بر عکس اتفاق نیافتد و دوستان نیز با کمی دقت بخوانند.
موفق باشید.
یا علی.
با سلام.
خوشحالم که حداقل به نظرهای دیگران احترام گذاشته می شود...
اما در مورد صحبت های شما...
قسمتی از آنها را می پذیرم اما تا حدی را نه.
ببینید ...اصولا فلسفه چنین مانورهایی به رخ کشیدن توانایی هوایی یک کشور است که معمولا بر پایه تهدیدات صورت گرفته و شرایط منطقه ای و به واسطه آن انتخاب هواگردهای مورد نیاز صورت می گیرد.
حال انجام یک مانور و تمرین سوخت گیری برد بلند آنهم به قول فرماندهان 3600 کیلومتر بر پایه کدام تهدید است؟
کل فاصله هوایی ایران از نقطه صفر مرزی تا اسرائیل چیزی بالغ بر 2000 کیلومتر است پس انجام آن بر پایه چه کاری صورت گرفته است؟
جواب به تمرین سوختگیری ایگل ها در مانور نقطه عطف...
برای آنکه نشان دهند ما نیز توانایی حمله دوربرد را داریم...
پس حتما و در این شرایط زمانی انجام این مانور (البته به احتمال زیاد نه کاملا) پاسخی به تهدیدات فرا منطقه ای بوده است و نشان دهند که ما نیز از آمادگی کامل برخورداریم.
اما در مورد سقوط ها...
بنده بارها عرض کردم که اینجا ایران است نه کشوری دیگر...
اگر نیروی هوایی هند 10 ها سقوط هم داشته باشد برایش مهم نیست...
البته افتضاح تعمیر و نگهداری آنها مشخص است اما به سرعت آنها جایگزین می شوند و از این رو کمبودی ندارند و یا خلبانان می توانند خود را نجات دهند و در نهایت بار دیگر پرواز می کنند نه مثل ایران که صندلی ها 50-50 کار می کند.
یا در نیروی هوایی ایالات متحده خوب من می پذیرم که آن مسئله برخی از توانایی های ایگل و یا یگان پشتیبانی را زیر سوال برد اما به سرعت مشکل را رفع کردند و یا یک چک فنی و زمین گیر کردن کلی مسئله حل شد و در نهایت جنگنده جایگزین نیز آمد.
در حالی که خوب باز هم قبول دارم که وجهه نگهداری آسیب دید.
اما در ایران...
اگر قرار بود با هر سقوطی خلبان آن نجات پیدا کند و بلافاصله جنگنده آن را جایگزین کنند مطمئن باشید هیچ وقت بنده این نوشته های احساسی را نمی نوشتم.
عرض بنده این است که در اینجا هر جنگنده ای حتی گراند هم بسیار ارزشمند است...چرا که فرصتی برای جای گزینی آنها نیست...
من می گویم آیا بهتر نیست آنها را برای وقتی بهتر نگه داشت و یا حداقل سالی یک بار یک مانور بزرگ بر گزار کرد و با پوشش خبری آن تا پایان سال دیگر تمرینات را انجام نداد.(منظور من انجام تمرینات معمول . آموزش های و مسابقات گانری نیست...عرض من مانوری سراسری است)
ببینید ما در حال حاضر برای خرید برخی قطعات در مضیقه شدید هستیم...
این را خود فرماندهان نیروی هوایی نیز به صراحت اعلام کردند که در سال اصلاح الگوی مصرف و در حالی که ما از نظر قطعات در تحریم هستیم پس بهتر است همین قطعات باقی مانده را در شرایط بهتری به کار برد.
وگرنه بنده خدای ناکرده قصد زیر سوال بردن نیروی هوایی خودمان را ندارم و خود با چشمانم از نزدیک دیده ام که برای پرواز یک جنگنده چه زحمتی کشیده می شود و چگونه برخی را که بیشتر به تکه ای آهن پاره می ماند به تهران آورده و بعضا بیش از 5 سال در اورهال می ماند و در نهایت با سخت کوشی به پرواز در می آید و دل همه ما را شاد می کند اما با برخی مانورهای بی مورد سقوط می کند و همه زحمات از دست می رود.
خدا می داند بنده به شخصه وقتی آزمایشات بعد از اورهال را با توجه به محل سکونتم می بینم ( نمونه اش RF-4E حجازی و یا F-4D) و با چشمان خود می بینم که چگونه با فرسودگی خود اما هنوز پرتوان و آن هم با دستان قدرتمند ایرانی بار دیگر صعودی با زاویه 70 درجه دارند و در آسمان چه مانورهایی با فشار g بالا انجام می دهند شاد می شوم اما وقتی می بینم آن همه زحمت در چشم به هم زدنی از بین رفت ناراحت می شوم.
اما در مورد جنگنده ها...
من می پذیرم که هر جنگنده ساعت پروازی خود را دارد و پس از پایان آن نیاز به اورهال دارد و اجازه پرواز نمی یابد اما در صورتی که جنگنده ای جایگزین نیابند مجبور می شوند که از آن استفاده کنند چرا که یافتن یک آلرت جدید وقت زیادی از نظر آمادگی آن می طلبد و در همین بین تا آنجا که ممکن است ولو هر چه کم هم استفاده می شود تا خلاء پر شود و در نهایت با یک اشتباه ممکن است از دست برود و با از دست رفتن آن یکی از حافظان آسمان ایران از بین می رود و دیگر باز نمی گردد.
ببینید من نمی گویم که نیروی هوایی در حال نابودی است و فردا در آن بسته می شود چه بسا روز هایی بوده است که در مهرآباد 10 سورتی پرواز انجام شد و با خبرهایی که رسید در شیراز نیز 5 فروند سوخو 24 و در بوشهر و سایر پایگاه ها (حتی امیدیه و مشهد ) نیز وضعیت به این منوال بود و پرواز های ترابری روزانه نیز انجام می شود اما آیا همیشه این گونه است؟
آیا همیشه در این گونه آمادگی ها هستیم؟
روزی نیز پیش می آید که تعدادی برای تعمیرات زمین گیر می شوند و دیگر پروازی نمی بینید...
این فراز و نشیب ها برای همه هست اما اینجا کمی سخت طی می شود.
در حالی که همه پرسنل نیروی هوایی نهایت تلاش را می کنند که در بهترین وضعیت ممکن باشند و همین جنگنده ها را در آمادگی بسیار بالا نگه می دارند اما خوب اینها کار خود را کرده اند.
شما یک نگاه به برخی آلرت ها بیانداز برخهی مسائل برایت روشن می شود.
انسان باید برخی مسائل را بپذیرد و از روی خواب و خیال سخن نگوید.
وگرنه عشق ایران در دل من نیز هست.
درست است بنده و به قول شما تنها در پشت باند ایستاده ام و از آنجا تنها یک تعداد عکس گرفته ام و در نهایت
خود را همه چیز دان نیروی هوایی می دانم در حالی که هیچ نمی دانم اما بهتر است بدانید اگر من به جای فرماندهان نیروی هوایی نیستم و به مانند آنها اطلاعاتی ندارم اما من از برخی پایگاه های هوایی دیدن کرده ام.
جنگنده های آنها و یگان ترابری (کلا یگانهای غیر شکاری)
را از نزدیک دیده ام و پای صحبت خلبانان نشسته ام و در مورد برخی مسائل که دوستان اطلاعی ندارند حرف زده ام و آن ها خود گواه بر این دارند که نیروی هوایی در وضعیت بحرانی قرار ندارد اما اگر روند سقوط ها به این شکل ادامه یابد و جای گزینی برای آنها یافت نشود در آینده نزدیک نه اما در آینده نه چندان دور دیگر چیزی باقی نمی ماند.
خوب این وضعیت را که همه می پذیرند که جای گزینی وجود ندارد پس از تعداد کم می شود و تمام می شود...به همین سادگی...
چیزی که برای F-7N/FT-7M ها در حال وقوع است.
ما که قرار نیست از بازار سیاه جنگنده وارد کنیم که...
خدا را شکر که کشورهای مثلا متحد ما هم از دادن قطعات به سادگی دریغ می کنند جه رسد به جنگنده.
شما پای صحبت یک خلبان میگ 29 بشین ببین این روس ها چه خونی از ما در شیشه کرده اند...
اینها درد است.
من که نگفتم همین فردا نیروی هوایی از هم می پاشد...
من گفتم این فرسودگی در تمام بدنه ارتش احساس می شود و نیروی هوایی هم با توجه به وضعیت خود بیشتر رنج می برد.
من از این ناراحتم که چرا باید یک خلبان به این سادگی شهید شود.
درست است که تقدیر انسان در دست خداوند است اما عقل نیز در پیشگاه انسان است...
شما سقوط F-5E که دو سال قبل در دزفول اتفاق افتاد را به یاد می آورید؟
خلبان این سانحه از دوستان دور ما بود...
در مراسم ایشان باور کنید جسمی که بتوان آن را جسد نامید باقی نمانده بود...
به حق دل هر انسانی به درد می آید...
چرا باید این عزیزان که به قول شما دو یا سه برابر هزینه اورهال یک تامکت خرج آنها می شود (هرچند بعید می دانم با این وضعیت اسفبار بودجه) به این راحتی شهید شوند در حالی که به حق از بسیاری از خلبانان دیگر کشورها تواناتر و شجاع ترند و در نهایت برای حفظ آبرو اسمی از آنها برده نشود و وقتی همه فهمیدند تنها کی بیانیه ساده بدهند و دل خانواده آن شهید والا مقام را پر از خون کنند؟
آیا اینها درست است؟
متاسفانه ما اصل موضوع را از دست داده ایم...
و به فرع آن می پردازیم...
آرزوی تعالی نیروی هوایی و رشد آن آرزوی همه ما هست اما این موضوع نا چه حد تحقق می یابد؟
خود نظر دهید.
بخث خوب است و منطق باشد چه بهتر...
اما...
بنده عرض کردم بحث در این مورد بی فایده است...
چون هیچ یک قانع نمی شوند...
متاسفم که خاطر شما را با اینگونه بحث های احساسی آزردم...نباید سخنی از این به میان می آوردم...اشتباه بنده آن است که در چنین بحث هایی شرکت می کنم...چرا که در نهایت همه چیز به زیر سوال می رود و متاسفانه من از آنها درس نمی گیریم...بحث من چیز دیگری است اما کار به جایی دیگر می کشد و تمام حرفهای من به گونه دیگر جلوه می کند و من می شوم...!
واقعا برای خودم متاسفم.
موفق باشید.
حمزه عزیز...
سلامی هم بر شما...
در مورد نحوه سقوط من احتمالاتی را دادم و با توجه به آخرین دیداری که با آن داشتم عرض کردم که از چنین مشکلی رنج می برد اما قطعا نگفتم که چنین اتفاقی افتاده است...
بنده در ستاد حوادث نیروی هوایی حضور ندارم و تنها حدثیات خود را در این مورد بیان کردم...
وگرنه تاکید نکردم که علت آن بوده است...
چرا که به من نیز خبرهایی از علت سقوط رسیده است اما چون هیچ کدام تایید شده نیست سخنی از آن به میان نمی آورم...
به هر حال بهتر است منظور خود را بهتر بیان کنم تا نتیجه گیری بر عکس اتفاق نیافتد و دوستان نیز با کمی دقت بخوانند.
موفق باشید.
یا علی.
- پست: 756
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷, ۱۰:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 559 بار
- سپاسهای دریافتی: 3796 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
دانیال جان ، دانیال عزیز ،
دلم نمی خواست از عرایضم ناراحت بشید ،
و در این شرایط مطمئن باشید اگه مقدور بود تمام پست رو هرچند هنوز هم به تکت تک کلماتش معتقدم ، پاک می کردم ،
بنده نتنها اطلاعات شما بزرگوار رو زیر سوال نبردم ، بلکه به دانش شما هم صحه گذاشتم ،
بنده به هنر زیبای شما اشاره نکردم ، اطمینان داشتم این دلسوزی به خاطر نظاره گر بودن بر اوضاع نهاجاست و به همین دلیل بهتون یاد اوری کردم به این دیده ها خیلی مطمئن نباشید ،
و اگه دقت کنید اشاره هم کردم ضربه ای که این سقوط به ما میزنه با کشورهای دیگه قابل مقایسه نیست ،
دوست عزیز ، حادثه فنسر در فروردین ماه سال گدشته رو بیاد بیارید ، خلبانها کی ایجکت کردند ؟ خدای نا کرده اگر اتفاقی پیش میومد به پایه این استدلال تبدیل نمی شدکه پرنده های روسی که به قولی امید نهاجا هستند حتی کارتریج های درستی برای خروج اضطراری ندارند ؟
حرف بنده اینه ، از بالا به مسائل نگاه کنیم ، تمام جنبه ها رو در نظر بگیریم ،
من از شما می پرسم چرا لاشه یک پرنده سقوط کرده باید حجمش به کمتر از نصف کاهش پیدا کنه ؟
با یک نگاه دلسوزانه این مساله فقط داغ ما رو عمیق می کنه ، اما وقتی احساساتمون رو نادیده بگیریم ، می بینیم هیچ منطقی وجود نداره که همچین برخوردی رو ناشی از نقص فنی در سیستمهای هوا پیما بدونه ،
نباید با یک یا چند واقعه به قضاوت نشست ، یک در صد احتمال بدید شهید کرمی و RIO ایشون در اثر ورود به اسپین د ارتفاع پست به شهادت رسیده باشند. اگر اینطور باشه چقدر از نتیجه گیری هامون اشتباه از اب در میاد؟
برای از بین بردن احتمال رفتن یک پرنده در ابر سی بی یا ورود به اسپین ( مشکل ایر گاردها و فانتومهای ما ) فقط یک راه وجود داره و اون کنسل کردن تمامی پروازهاست ،
یا مثلا در مورد جنگنده ها ، ما ( خود بنده رو هم عرض می کنم ) وقتی میشینیم پای صحبت خلبانها می شنویم که فلان هواپیما فلان پایگاه اورهال شد فلان قطعه رو بر داشته بودن اما به ما گفتن بپر .... .
در صورتی که از دید سرپرست گروه تعمیرات اگه به مساله نگاه کنیم ، تمام ماجرای اسف بار مجبور کردن خلبانها به پرواز با پرنده های خارج از اوردر پرواز یک اکستند ساده بوده که به واسطه چند تست غیر مخرب و بر اساس راهنما های عمر قطعات انجام شده ،
بنده هم ناراحت میشم ، موقعی که مظلومیت این جان بر کفان رو بعد از شهادت می بینم ، و شما نمی بینید که هیچ جا بایکوت خبری سقوطها رو تایید کرده باشم ،
ولی بدونید این بایکوتها بی دلیل نیست ، گهگاه باید از بین بد و بدتر بد رو انتخاب کرد
اینها نمونست دوست عزیز و بزرگوار ،
باید ازبالا به مسائل نگاه کرد و تمام توانمندی ها و ناتوانی ها رو در کنار هم دید ، عرض بنده هم خدمتتون همین بود که این وقایع هر چند ناراحت کننده و دلخراش هستند ، اما نمی تونن دلیل و پایه موضع گیری های محکمی در مورد عدم توانمندی نیرو باشند.
بنده نتنها به نظراتتون بلکه به شخصیتتون هم احترام زیادی میگذارم و حساب شما رو که دلسوز و نگران نهاجا هستید از کسانی که با له کردن نهاجا قصد تایید منش خودشون رو دارند جدا می دونم ،
قصد شما نقد بود و نه تخریب و این محترم و مغتنمه
لیکن به هیچ وجه یک واقعه رو حتی به این صورت نمی شه پایه و دلیل موضع نقادانه محکمی دونست
دلم نمی خواست از عرایضم ناراحت بشید ،
و در این شرایط مطمئن باشید اگه مقدور بود تمام پست رو هرچند هنوز هم به تکت تک کلماتش معتقدم ، پاک می کردم ،
بنده نتنها اطلاعات شما بزرگوار رو زیر سوال نبردم ، بلکه به دانش شما هم صحه گذاشتم ،
بنده به هنر زیبای شما اشاره نکردم ، اطمینان داشتم این دلسوزی به خاطر نظاره گر بودن بر اوضاع نهاجاست و به همین دلیل بهتون یاد اوری کردم به این دیده ها خیلی مطمئن نباشید ،
و اگه دقت کنید اشاره هم کردم ضربه ای که این سقوط به ما میزنه با کشورهای دیگه قابل مقایسه نیست ،
دوست عزیز ، حادثه فنسر در فروردین ماه سال گدشته رو بیاد بیارید ، خلبانها کی ایجکت کردند ؟ خدای نا کرده اگر اتفاقی پیش میومد به پایه این استدلال تبدیل نمی شدکه پرنده های روسی که به قولی امید نهاجا هستند حتی کارتریج های درستی برای خروج اضطراری ندارند ؟
حرف بنده اینه ، از بالا به مسائل نگاه کنیم ، تمام جنبه ها رو در نظر بگیریم ،
من از شما می پرسم چرا لاشه یک پرنده سقوط کرده باید حجمش به کمتر از نصف کاهش پیدا کنه ؟
با یک نگاه دلسوزانه این مساله فقط داغ ما رو عمیق می کنه ، اما وقتی احساساتمون رو نادیده بگیریم ، می بینیم هیچ منطقی وجود نداره که همچین برخوردی رو ناشی از نقص فنی در سیستمهای هوا پیما بدونه ،
نباید با یک یا چند واقعه به قضاوت نشست ، یک در صد احتمال بدید شهید کرمی و RIO ایشون در اثر ورود به اسپین د ارتفاع پست به شهادت رسیده باشند. اگر اینطور باشه چقدر از نتیجه گیری هامون اشتباه از اب در میاد؟
برای از بین بردن احتمال رفتن یک پرنده در ابر سی بی یا ورود به اسپین ( مشکل ایر گاردها و فانتومهای ما ) فقط یک راه وجود داره و اون کنسل کردن تمامی پروازهاست ،
یا مثلا در مورد جنگنده ها ، ما ( خود بنده رو هم عرض می کنم ) وقتی میشینیم پای صحبت خلبانها می شنویم که فلان هواپیما فلان پایگاه اورهال شد فلان قطعه رو بر داشته بودن اما به ما گفتن بپر .... .
در صورتی که از دید سرپرست گروه تعمیرات اگه به مساله نگاه کنیم ، تمام ماجرای اسف بار مجبور کردن خلبانها به پرواز با پرنده های خارج از اوردر پرواز یک اکستند ساده بوده که به واسطه چند تست غیر مخرب و بر اساس راهنما های عمر قطعات انجام شده ،
بنده هم ناراحت میشم ، موقعی که مظلومیت این جان بر کفان رو بعد از شهادت می بینم ، و شما نمی بینید که هیچ جا بایکوت خبری سقوطها رو تایید کرده باشم ،
ولی بدونید این بایکوتها بی دلیل نیست ، گهگاه باید از بین بد و بدتر بد رو انتخاب کرد
اینها نمونست دوست عزیز و بزرگوار ،
باید ازبالا به مسائل نگاه کرد و تمام توانمندی ها و ناتوانی ها رو در کنار هم دید ، عرض بنده هم خدمتتون همین بود که این وقایع هر چند ناراحت کننده و دلخراش هستند ، اما نمی تونن دلیل و پایه موضع گیری های محکمی در مورد عدم توانمندی نیرو باشند.
بنده نتنها به نظراتتون بلکه به شخصیتتون هم احترام زیادی میگذارم و حساب شما رو که دلسوز و نگران نهاجا هستید از کسانی که با له کردن نهاجا قصد تایید منش خودشون رو دارند جدا می دونم ،
قصد شما نقد بود و نه تخریب و این محترم و مغتنمه
لیکن به هیچ وجه یک واقعه رو حتی به این صورت نمی شه پایه و دلیل موضع نقادانه محکمی دونست
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......
- پست: 88
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷, ۱۱:۵۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1000 بار
- سپاسهای دریافتی: 1084 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
DJ Dani عزیز
درود
1-F-4 سانحه داده کوسه معروف نبوده است.
2-سقوط هواپیمای f-5f شهید اسدی نیز نه به خاطر خبط خلبان و ایراد هواپیما نبوده است.یعنی هیچکدام از عوامل یاد شده در این موضوع دخیل نبوده اند.تا اینجا بدانید.
3-متاسفانه واضح است که در حال حاضر نیروی هوایی از 30 سال پیش خود پیشرفته تر نیست ولی انجام اینگونه رزمایشها برای خلبانان نیروی هوایی که در حال حاضر قدیمیها و جنگ کرده ها دیگر در آن پرواز نمیکنند لازم است و البته تمام عوامل چه پروازی و په زمینی به کمی و کاستیهای خود پی برده در صدد رفع آن بر میایند.میدونین چقدر این تجربه ها مفیده و گرون تموم میشه؟
درود
1-F-4 سانحه داده کوسه معروف نبوده است.
2-سقوط هواپیمای f-5f شهید اسدی نیز نه به خاطر خبط خلبان و ایراد هواپیما نبوده است.یعنی هیچکدام از عوامل یاد شده در این موضوع دخیل نبوده اند.تا اینجا بدانید.
3-متاسفانه واضح است که در حال حاضر نیروی هوایی از 30 سال پیش خود پیشرفته تر نیست ولی انجام اینگونه رزمایشها برای خلبانان نیروی هوایی که در حال حاضر قدیمیها و جنگ کرده ها دیگر در آن پرواز نمیکنند لازم است و البته تمام عوامل چه پروازی و په زمینی به کمی و کاستیهای خود پی برده در صدد رفع آن بر میایند.میدونین چقدر این تجربه ها مفیده و گرون تموم میشه؟
بدترین مردم کسی است که دیگران از ترس او را احترام کنند. علی(ع)
-
- پست: 143
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸, ۷:۴۱ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 21 بار
- سپاسهای دریافتی: 115 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
M2K7
عزيز فرموديد :
یک مثال دیگه میزنم دوست عزیز ، نیروی هوایی امریکا در یک سال یک فروند ایگل خودش رو در طی تمرینات هوایی در داخل خاک امریکا ازدست داد دلیل این سانحه ترک سازه ای بود ، بعدها هم دو فروند دیگه به همین دلیل از دست رفتند و USAF مجبور شد تا ناوگان رو زمینگیر و بررسی کنه ،
به علت سوانح نگاه کنید: ترک سازه ای.
و این یعنی یک افتضاح برای سیستم تعمیر و نگه داری اونها ، ایا در اون زمان کسی گفت نیروی هوایی امریکا تمام شد؟
بله اون زمان خود آمريكايي ها گفتند فعلا f15 تمام شد و اگر خاطرتان باشد حدود 6 ماه هيچ f15 آمريكايي نپريد و حفاظت از آسمان آمريكا فقط به عهده f16 ها بود . آنها مشكل خودشان را باور كردند و حل نمودند ولي ماچي ؟؟؟؟ ما اگر انتقاد كنيم ميشيم دشمن به خدا كساني انتقاد نميكنند از دشمن بدتر هستند چون باعث ميگردد مسئولين ما دست روي دست بگذارند و يك دفعه كار از كار ميگذارد . من به عنوان يك ايراني انتظارم از مسئولين نيروي هوايي به مراتب بيشتر از اين وضعيت هست .
عزيز فرموديد :
یک مثال دیگه میزنم دوست عزیز ، نیروی هوایی امریکا در یک سال یک فروند ایگل خودش رو در طی تمرینات هوایی در داخل خاک امریکا ازدست داد دلیل این سانحه ترک سازه ای بود ، بعدها هم دو فروند دیگه به همین دلیل از دست رفتند و USAF مجبور شد تا ناوگان رو زمینگیر و بررسی کنه ،
به علت سوانح نگاه کنید: ترک سازه ای.
و این یعنی یک افتضاح برای سیستم تعمیر و نگه داری اونها ، ایا در اون زمان کسی گفت نیروی هوایی امریکا تمام شد؟
بله اون زمان خود آمريكايي ها گفتند فعلا f15 تمام شد و اگر خاطرتان باشد حدود 6 ماه هيچ f15 آمريكايي نپريد و حفاظت از آسمان آمريكا فقط به عهده f16 ها بود . آنها مشكل خودشان را باور كردند و حل نمودند ولي ماچي ؟؟؟؟ ما اگر انتقاد كنيم ميشيم دشمن به خدا كساني انتقاد نميكنند از دشمن بدتر هستند چون باعث ميگردد مسئولين ما دست روي دست بگذارند و يك دفعه كار از كار ميگذارد . من به عنوان يك ايراني انتظارم از مسئولين نيروي هوايي به مراتب بيشتر از اين وضعيت هست .
- پست: 801
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
- محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
- سپاسهای ارسالی: 2750 بار
- سپاسهای دریافتی: 7452 بار
- تماس:
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
آقا مرتضی[FONT=Times New Roman]...
[FONT=Times New Roman]
[FONT=Times New Roman]
باز هم سلام[FONT=Times New Roman]...
ببینید من از مسائل و حرف های شما ناراحت نمی شوم و اصولا کینه و ناراحتی کسی را در دل خود نگه نمی دارم...هر چند که از مدتی قبل برخی مسائل برای من پیش آمد و در نتیجه تنها من را بر آن وا داشت که در برخی فعالیت های خود در سنترال تجدید نظر کنم ( به مانند قرار دادن تصاویر) و اگر باز هم ادامه پیدا کند مجبور خواهم شد که به طور کل در فعالیت خود تصمیمی دیگر بگیرم و چه بسا مجبور به خداحافظی با دوستان شوم[FONT=Times New Roman].
اما بنده اعتقاد دارم که احترام گذاشتن به حرف دیگران و شخصیت آنها نیز خوب عملی است...چرا که بنده تا امروز هیچ بی احترامی به دیگران نکرده ام و حتی در برخی لحن های مخرب نیز سکوت کرده ام تا آرامش انجمن برهم نخورد اما بازهم افرادی هستند که تنها هدفشان آسیب به وجهه افراد است[FONT=Times New Roman].
روی صحبت من با شما نیست اما عرض می کنم که صبر هر فردی تا اندازه ای است و من نیز در مقابل توهین ها واکنش نشان می دهم[FONT=Times New Roman].
[FONT=Times New Roman]توهین هایی که به انواع و اقسام و شکل های گوناگون بود و به طور کامل من را هدف قرار می داد.
بینید من کاری به نقد های محترمانه ندارم اما اگر قرار باشد که در این بین تمام حرف یک شخص بدون کم و کاست زیر سوال برود دیگر چه نیازی به صحبت آن شخص است[FONT=Times New Roman]...؟
عقل حکم می کند که سکوت کند و دیگر چیزی نگوید[FONT=Times New Roman].
روشی که من تقریبا در پیش گرفته ام و سعی خواهم کرد که دیگر وارد این گونه بحث ها نشوم[FONT=Times New Roman].
چرا که از روی احساس صحبت کرده و تنها نظم یک تاپیک را برهم می زنم...شایسته هست که تنها سکوت کنم و سخنی نگویم[FONT=Times New Roman].
این سخنی است که بزرگان ما نیز بر آن تاکید کرده اند و چه بهتر که انسان راهی منطقی را انتخاب کند[FONT=Times New Roman].
اما به عنوان آخرین حرف هایم عرض می کنم که عشق نیروی هوایی در دل من شاید از بسیاری از دوستان نیز شدید تر باشد[FONT=Times New Roman]...
به طوری برای دیدن برخی هواگردها روز شماری می کنم و چه بسا سفری دور را برای دیدن آنها تحمل می کنم تا به مقصود خود برسم[FONT=Times New Roman]...
فکر نمی کنم تعداد افراد زیادی در جریان سوخت گیری هوایی از تانکر حاضر باشند اما من نیز تا این حد و از نزدیک دیده ام هر چند نمی خواستم بیان کنم اما هدفم آن است که بگویم اگر عشق یک سرزمین در دل من هست اما باز هم نمی گزارم احساساتم بر منطق غلبه کند و با گول زدن خود از واقعیت ها دور شوم[FONT=Times New Roman].
سقوط فنسر در سال گذشته و کارکرد صندلی های ایجکت دلیلی بود بر آنکه آنها هنوز به خوبی کار می کنند و من هیچ گاه این مسئله را زیر سوال نبردم[FONT=Times New Roman]...
از بالا نگاه کردن به مسائل و در نظر گرفتن آنها درست است اما به کار بردن منطق و پذیرفتن مشکلات واجب تر[FONT=Times New Roman]...
یک جنگنده فانتوم یا ایرگارد اگر بخواهد مانور اسپین را در ارتفاع پایین انجام دهد با وضعیت ممکن آنها به زمین برخورد کرده و نابود می شود[FONT=Times New Roman].
[FONT=Times New Roman]ما که نمی دانیم دقیقا چه موضوعی اتفاق افتاده است که بخواهیم اظهار نظر کنیم.
[FONT=Times New Roman]تنها می توانیم حدثیات خود را بیان کنیم و من نیز آن را انجام دادم و تاکید کردم که به هیچ عنوان دقیق نیست.
[FONT=Times New Roman]من تنها این موارد را بر اساس شواهد خود بیان کردم و هیچ علتی را برای پذیرفتن آن از جانب همه واجب نمی دانم...
[FONT=Times New Roman]فقط این را می دانم که می توان نظر داد.
[FONT=Times New Roman]اگر نه پس بگویید که این کار را نیز تعطیل کنیم.
[FONT=Times New Roman]اما...
چرا خلبان باید با سلاح این کار را انجام دهد؟
این چه هدفی داشته است؟
برای برخی سوالات متاسفانه پاسخی یافت نمی شود[FONT=Times New Roman]...
همچنین بنده عرض کردم که اگر علتی برای یک حادثه بیان می کنم دلیلی نیست که محکمه پسند باشد و تنها آن را از روی شواهد بیان کرده ام و خود نیز بر این موضوع تاکید داشته ام[FONT=Times New Roman].
مسئله تعمیر و نگهداری هواپیمای نیروی هوایی خود بحثی جدا را می طلبد...چاره ای جز پرواز خلبانان با آنها نیست...چرا که جز آنها چیزی نداریم...باید از همین ها نیز نهایت استفاده را برد[FONT=Times New Roman]...
عمر در دست خداوند است اما انسان نیز باید به فکر خود باشد...من با این که این عزیزان پس از شهادت بایکوت خبری شوند کاملا مخالف هستم[FONT=Times New Roman].
چرا که این عزیزان برای ما و دیگر افراد شهید شده اند و این شایسته نیست که تنها برای حفظ وجهه خود از تمام خدماتی که این عزیزان هرچند هم گمنام کرده اند خودداری کنیم[FONT=Times New Roman].
به اندازه کافی اینها مظلوم هستند به نظر نمی رسد که دیگر نیازی به پنهان کار باشد[FONT=Times New Roman].
در ضمن عرض بنده و همچنین تاکید من بر این بود که سانحه جزوی از فرایند هوانوردی است اما باید تا آنجا که می شود جلوی آن را گرفت و از طرفی نیز من عرض نکرم که نیروی هوایی دیگر کارایی خود را به طور کامل از دست داده است و با دو یا سه سقوط همه چیز از دست می رود بلکه گفتم که دیگر آن شرایط آرمانی برای ما به شکل قدیم وجود ندارد[FONT=Times New Roman].
این را هر احدی می داند که دیگر ما آن نیروی هوایی پیشین را نداریم اما خوب جای شکر آن نیز باقی است که کارکنان با غیرت نیروی هوایی و در کل ارتش آنچه را داردند با نهایت توان حفظ و استفاده می کنند هرچند این سقوط ها دل انسان را می آزارد[FONT=Times New Roman].
آنچه که به قول شما از لاشه هواپیما باقی مانده دلیلی بر آن نیست که حتما اشتباه از خلبان بوده است[FONT=Times New Roman]...
مواردی دیگری نیز می تواند شامل شود[FONT=Times New Roman]...
شاید جنگنده در جریان کم کردن ارتفاع به یک باره کنترل خود را از دست داده و در نهایت این گونه شده و سقوط کرده است[FONT=Times New Roman]...
البته از این دست مسائل زیاد است[FONT=Times New Roman]...
آنچه را که می طلبد نقدی روشن و موثر است که در این جا تنها به جنجال کشیده می شود.
نگاه به مسائل از بالا نیز فرایندی روشن و مناسب است به شرط آنکه انسان تصمیمی عقلانی بگیرد.
بنده نیز نیروی هوایی را با دل و جان دوست دارم و از خدایم هست که در جایگاه متعالی خود قرار بگیرد و به مانند قبل به یک نیروی آرمانی تبدیل شود و ما نیز این سقوط ها را نبینیم و همیشه پیروزی های آن را دنبال کنیم همانند آنکه اخبار هیمن مانور را از چندین منبع می شنیدم و باز هم دوست داشتم تصاویر آن را ببینم اما این دلیل بر آن نمی شود که دیگر برخی واقعیت ها را نادیده بگیرم.
من در همه مسائل به نظر های دیگران احترام می گزارم و باز هم قاطعانه اعلام می کنم که با هیچ احدی درگیری ندارم اما در مقابل برخی مسائل نیز سکوت می کنم (پاسخی نمی دهم) و واکنشی نشان نخواهم داد تا دستاویزی برای برخی موضوعات بر ضد خودم نباشد.
آنگونه که فهمیده ام سکوت بهترین فریاد است.
موفق باشید.
اما Bravo عزیز...
در مورد سخنان شما چند مورد را متذکر می شوم.
1.منظور بنده از فانتوم سقوط کرده الزاما فانتوم کوسه نبود...تنها حدثی بود که شب گذشته به اشتباه بودن آن پی بردم.
2.اما در مورد F-5F...
برای بار سوم عرض می کنم منظور من از مشاهدات خود در تمرینات رژه و وضعیت جنگنده الزاما علت سقوط نبود و بر آن نیز تاکید کردم و گفتم این ها تنها حدثیاتی هست که هر فردی می زند و من همین جا می گیوم که در این مورد اشتباه فکر کردم.
هرچند با برخی از دوستانم در نیروی هوایی وقتی صحبت در مورد این حادثه کردم تقریبا صحبت های همه با هم متفاوت بود و هیچ کسی مطمئن نبود اما اگر سخنان شما را ملاک بگیریم پس علت سقوط یک حادثه طبیعی مثل ورود یک پرنده به موتور F-5 و یا به احتمال کم (چرا که وضعیت هوا چندان نامساعد نبود) ابرهای CB بوده اند.
از طرفی تمرینی در واحد زمینی نبوده است که باعث ساقط شدن هواگرد توسط انها شود.
اما یک حدث دیگر هست و آن هم احتمال از بین رفتن جنگنده به دلیل خوب عمل نکردن پره های اسنک آی هست که با توجه به تصاویر موجود و ارتفاع کم آذرخش احتمال اثابت آنها نیز وجود دارد...
چرا که این بمب ها در ارتفاع کم بسیار فاجعه آفرین اند...
در این صورت اگر ایگونه باشد باید فکر اساسی به حال این بمب ها کرد.
چرا که هر پرتاب برابر است با احتمال نابودی.
اما در پایان باز هم می گویم که اینها تنها برخی از حدثیاتی هست که در این مورد زده می شود و برای یافتن علت اصلی باید همچنان صبر کرد.
3.اما در مورد سخن پایانی شما...
بالاخره شما در نیروی هوایی هستید و از وضعیت آن بهتر آگاهی دارید.
و خیلی خوب است که درک می کنید که ما با 30 سال پیش فاصله زیادی داریم.
من نه گفتم نیروی هوایی در ورطه نابودی است و نه گفتم که تمرینات باید تعطیل شود.
بارها نیز از نیروی هوایی حمایت کرده ام و حتی می پذیرم که من در مقابل بزرگان چیزی نیستم اما من می گویم که آیا بهتر نیست این گونه تمرینات سراسری تنها سالی یک بار و آن هم با تمام توان برگزار شود تا نه به طور مکرر به جنگنده ها فشار بیاورد و هم اثر تبلیغاتی خود را بهتر داشته باشد؟
من گفتم تمرینات هوایی مانند آموزش ها و گانری جزوی از وظایف معمول است و درست است که سایر خلبانان باید شرایط جنگی را بیاموزند اما آیا بهتر نیست که به این هواگردهای پیر کمی مدارا کرد.
عرض بنده این بود که اگر تمرینات در راستای برنامه ای مناسب انجام شود هم تاثیر بیشتری خواهد داشت و هم حوادث کمتر.
وگرنه همه می دانیم که همه ارکان نیروی هوایی به خوبی از شرایط آگاه هستند و می دانند که ممکن است برخی کارها به ضررشان تمام شود.
پرسنل زمینی و هوایی نیز باید خطاهای خود را بشناسند و این برا احدی پوشیده نیست و اهمیت مانور را مشخص می سازد و خود موارد مفیدی همراه با برخی سوانح ایجاد می کند که خوب خود تجربه ای خوب و در شرایط جنگی است اما باز هم تاکید می کنم مانور های چند برای ما به صلاح نیست.
البته افراد مطلع تیری هستند که مسائل را از نگاه خود می بینند و من نیز نظر خود را بیان کردم.
امیدوارم منظور خود را به خوبی رسانده باشم.
به امید اینکه در روز 31 شهریور بازهم نیروی هوایی توانایی خود را به نمایش بگزارد و این بار واقعا رژه صورت گیرد و خلاء آن آذرخش نیز با یک F-5F دیگر به این رنگ پر شود.
موفق باشید.
یا علی.
[FONT=Times New Roman]
[FONT=Times New Roman]
باز هم سلام[FONT=Times New Roman]...
ببینید من از مسائل و حرف های شما ناراحت نمی شوم و اصولا کینه و ناراحتی کسی را در دل خود نگه نمی دارم...هر چند که از مدتی قبل برخی مسائل برای من پیش آمد و در نتیجه تنها من را بر آن وا داشت که در برخی فعالیت های خود در سنترال تجدید نظر کنم ( به مانند قرار دادن تصاویر) و اگر باز هم ادامه پیدا کند مجبور خواهم شد که به طور کل در فعالیت خود تصمیمی دیگر بگیرم و چه بسا مجبور به خداحافظی با دوستان شوم[FONT=Times New Roman].
اما بنده اعتقاد دارم که احترام گذاشتن به حرف دیگران و شخصیت آنها نیز خوب عملی است...چرا که بنده تا امروز هیچ بی احترامی به دیگران نکرده ام و حتی در برخی لحن های مخرب نیز سکوت کرده ام تا آرامش انجمن برهم نخورد اما بازهم افرادی هستند که تنها هدفشان آسیب به وجهه افراد است[FONT=Times New Roman].
روی صحبت من با شما نیست اما عرض می کنم که صبر هر فردی تا اندازه ای است و من نیز در مقابل توهین ها واکنش نشان می دهم[FONT=Times New Roman].
[FONT=Times New Roman]توهین هایی که به انواع و اقسام و شکل های گوناگون بود و به طور کامل من را هدف قرار می داد.
بینید من کاری به نقد های محترمانه ندارم اما اگر قرار باشد که در این بین تمام حرف یک شخص بدون کم و کاست زیر سوال برود دیگر چه نیازی به صحبت آن شخص است[FONT=Times New Roman]...؟
عقل حکم می کند که سکوت کند و دیگر چیزی نگوید[FONT=Times New Roman].
روشی که من تقریبا در پیش گرفته ام و سعی خواهم کرد که دیگر وارد این گونه بحث ها نشوم[FONT=Times New Roman].
چرا که از روی احساس صحبت کرده و تنها نظم یک تاپیک را برهم می زنم...شایسته هست که تنها سکوت کنم و سخنی نگویم[FONT=Times New Roman].
این سخنی است که بزرگان ما نیز بر آن تاکید کرده اند و چه بهتر که انسان راهی منطقی را انتخاب کند[FONT=Times New Roman].
اما به عنوان آخرین حرف هایم عرض می کنم که عشق نیروی هوایی در دل من شاید از بسیاری از دوستان نیز شدید تر باشد[FONT=Times New Roman]...
به طوری برای دیدن برخی هواگردها روز شماری می کنم و چه بسا سفری دور را برای دیدن آنها تحمل می کنم تا به مقصود خود برسم[FONT=Times New Roman]...
فکر نمی کنم تعداد افراد زیادی در جریان سوخت گیری هوایی از تانکر حاضر باشند اما من نیز تا این حد و از نزدیک دیده ام هر چند نمی خواستم بیان کنم اما هدفم آن است که بگویم اگر عشق یک سرزمین در دل من هست اما باز هم نمی گزارم احساساتم بر منطق غلبه کند و با گول زدن خود از واقعیت ها دور شوم[FONT=Times New Roman].
سقوط فنسر در سال گذشته و کارکرد صندلی های ایجکت دلیلی بود بر آنکه آنها هنوز به خوبی کار می کنند و من هیچ گاه این مسئله را زیر سوال نبردم[FONT=Times New Roman]...
از بالا نگاه کردن به مسائل و در نظر گرفتن آنها درست است اما به کار بردن منطق و پذیرفتن مشکلات واجب تر[FONT=Times New Roman]...
یک جنگنده فانتوم یا ایرگارد اگر بخواهد مانور اسپین را در ارتفاع پایین انجام دهد با وضعیت ممکن آنها به زمین برخورد کرده و نابود می شود[FONT=Times New Roman].
[FONT=Times New Roman]ما که نمی دانیم دقیقا چه موضوعی اتفاق افتاده است که بخواهیم اظهار نظر کنیم.
[FONT=Times New Roman]تنها می توانیم حدثیات خود را بیان کنیم و من نیز آن را انجام دادم و تاکید کردم که به هیچ عنوان دقیق نیست.
[FONT=Times New Roman]من تنها این موارد را بر اساس شواهد خود بیان کردم و هیچ علتی را برای پذیرفتن آن از جانب همه واجب نمی دانم...
[FONT=Times New Roman]فقط این را می دانم که می توان نظر داد.
[FONT=Times New Roman]اگر نه پس بگویید که این کار را نیز تعطیل کنیم.
[FONT=Times New Roman]اما...
چرا خلبان باید با سلاح این کار را انجام دهد؟
این چه هدفی داشته است؟
برای برخی سوالات متاسفانه پاسخی یافت نمی شود[FONT=Times New Roman]...
همچنین بنده عرض کردم که اگر علتی برای یک حادثه بیان می کنم دلیلی نیست که محکمه پسند باشد و تنها آن را از روی شواهد بیان کرده ام و خود نیز بر این موضوع تاکید داشته ام[FONT=Times New Roman].
مسئله تعمیر و نگهداری هواپیمای نیروی هوایی خود بحثی جدا را می طلبد...چاره ای جز پرواز خلبانان با آنها نیست...چرا که جز آنها چیزی نداریم...باید از همین ها نیز نهایت استفاده را برد[FONT=Times New Roman]...
عمر در دست خداوند است اما انسان نیز باید به فکر خود باشد...من با این که این عزیزان پس از شهادت بایکوت خبری شوند کاملا مخالف هستم[FONT=Times New Roman].
چرا که این عزیزان برای ما و دیگر افراد شهید شده اند و این شایسته نیست که تنها برای حفظ وجهه خود از تمام خدماتی که این عزیزان هرچند هم گمنام کرده اند خودداری کنیم[FONT=Times New Roman].
به اندازه کافی اینها مظلوم هستند به نظر نمی رسد که دیگر نیازی به پنهان کار باشد[FONT=Times New Roman].
در ضمن عرض بنده و همچنین تاکید من بر این بود که سانحه جزوی از فرایند هوانوردی است اما باید تا آنجا که می شود جلوی آن را گرفت و از طرفی نیز من عرض نکرم که نیروی هوایی دیگر کارایی خود را به طور کامل از دست داده است و با دو یا سه سقوط همه چیز از دست می رود بلکه گفتم که دیگر آن شرایط آرمانی برای ما به شکل قدیم وجود ندارد[FONT=Times New Roman].
این را هر احدی می داند که دیگر ما آن نیروی هوایی پیشین را نداریم اما خوب جای شکر آن نیز باقی است که کارکنان با غیرت نیروی هوایی و در کل ارتش آنچه را داردند با نهایت توان حفظ و استفاده می کنند هرچند این سقوط ها دل انسان را می آزارد[FONT=Times New Roman].
آنچه که به قول شما از لاشه هواپیما باقی مانده دلیلی بر آن نیست که حتما اشتباه از خلبان بوده است[FONT=Times New Roman]...
مواردی دیگری نیز می تواند شامل شود[FONT=Times New Roman]...
شاید جنگنده در جریان کم کردن ارتفاع به یک باره کنترل خود را از دست داده و در نهایت این گونه شده و سقوط کرده است[FONT=Times New Roman]...
البته از این دست مسائل زیاد است[FONT=Times New Roman]...
آنچه را که می طلبد نقدی روشن و موثر است که در این جا تنها به جنجال کشیده می شود.
نگاه به مسائل از بالا نیز فرایندی روشن و مناسب است به شرط آنکه انسان تصمیمی عقلانی بگیرد.
بنده نیز نیروی هوایی را با دل و جان دوست دارم و از خدایم هست که در جایگاه متعالی خود قرار بگیرد و به مانند قبل به یک نیروی آرمانی تبدیل شود و ما نیز این سقوط ها را نبینیم و همیشه پیروزی های آن را دنبال کنیم همانند آنکه اخبار هیمن مانور را از چندین منبع می شنیدم و باز هم دوست داشتم تصاویر آن را ببینم اما این دلیل بر آن نمی شود که دیگر برخی واقعیت ها را نادیده بگیرم.
من در همه مسائل به نظر های دیگران احترام می گزارم و باز هم قاطعانه اعلام می کنم که با هیچ احدی درگیری ندارم اما در مقابل برخی مسائل نیز سکوت می کنم (پاسخی نمی دهم) و واکنشی نشان نخواهم داد تا دستاویزی برای برخی موضوعات بر ضد خودم نباشد.
آنگونه که فهمیده ام سکوت بهترین فریاد است.
موفق باشید.
اما Bravo عزیز...
در مورد سخنان شما چند مورد را متذکر می شوم.
1.منظور بنده از فانتوم سقوط کرده الزاما فانتوم کوسه نبود...تنها حدثی بود که شب گذشته به اشتباه بودن آن پی بردم.
2.اما در مورد F-5F...
برای بار سوم عرض می کنم منظور من از مشاهدات خود در تمرینات رژه و وضعیت جنگنده الزاما علت سقوط نبود و بر آن نیز تاکید کردم و گفتم این ها تنها حدثیاتی هست که هر فردی می زند و من همین جا می گیوم که در این مورد اشتباه فکر کردم.
هرچند با برخی از دوستانم در نیروی هوایی وقتی صحبت در مورد این حادثه کردم تقریبا صحبت های همه با هم متفاوت بود و هیچ کسی مطمئن نبود اما اگر سخنان شما را ملاک بگیریم پس علت سقوط یک حادثه طبیعی مثل ورود یک پرنده به موتور F-5 و یا به احتمال کم (چرا که وضعیت هوا چندان نامساعد نبود) ابرهای CB بوده اند.
از طرفی تمرینی در واحد زمینی نبوده است که باعث ساقط شدن هواگرد توسط انها شود.
اما یک حدث دیگر هست و آن هم احتمال از بین رفتن جنگنده به دلیل خوب عمل نکردن پره های اسنک آی هست که با توجه به تصاویر موجود و ارتفاع کم آذرخش احتمال اثابت آنها نیز وجود دارد...
چرا که این بمب ها در ارتفاع کم بسیار فاجعه آفرین اند...
در این صورت اگر ایگونه باشد باید فکر اساسی به حال این بمب ها کرد.
چرا که هر پرتاب برابر است با احتمال نابودی.
اما در پایان باز هم می گویم که اینها تنها برخی از حدثیاتی هست که در این مورد زده می شود و برای یافتن علت اصلی باید همچنان صبر کرد.
3.اما در مورد سخن پایانی شما...
بالاخره شما در نیروی هوایی هستید و از وضعیت آن بهتر آگاهی دارید.
و خیلی خوب است که درک می کنید که ما با 30 سال پیش فاصله زیادی داریم.
من نه گفتم نیروی هوایی در ورطه نابودی است و نه گفتم که تمرینات باید تعطیل شود.
بارها نیز از نیروی هوایی حمایت کرده ام و حتی می پذیرم که من در مقابل بزرگان چیزی نیستم اما من می گویم که آیا بهتر نیست این گونه تمرینات سراسری تنها سالی یک بار و آن هم با تمام توان برگزار شود تا نه به طور مکرر به جنگنده ها فشار بیاورد و هم اثر تبلیغاتی خود را بهتر داشته باشد؟
من گفتم تمرینات هوایی مانند آموزش ها و گانری جزوی از وظایف معمول است و درست است که سایر خلبانان باید شرایط جنگی را بیاموزند اما آیا بهتر نیست که به این هواگردهای پیر کمی مدارا کرد.
عرض بنده این بود که اگر تمرینات در راستای برنامه ای مناسب انجام شود هم تاثیر بیشتری خواهد داشت و هم حوادث کمتر.
وگرنه همه می دانیم که همه ارکان نیروی هوایی به خوبی از شرایط آگاه هستند و می دانند که ممکن است برخی کارها به ضررشان تمام شود.
پرسنل زمینی و هوایی نیز باید خطاهای خود را بشناسند و این برا احدی پوشیده نیست و اهمیت مانور را مشخص می سازد و خود موارد مفیدی همراه با برخی سوانح ایجاد می کند که خوب خود تجربه ای خوب و در شرایط جنگی است اما باز هم تاکید می کنم مانور های چند برای ما به صلاح نیست.
البته افراد مطلع تیری هستند که مسائل را از نگاه خود می بینند و من نیز نظر خود را بیان کردم.
امیدوارم منظور خود را به خوبی رسانده باشم.
به امید اینکه در روز 31 شهریور بازهم نیروی هوایی توانایی خود را به نمایش بگزارد و این بار واقعا رژه صورت گیرد و خلاء آن آذرخش نیز با یک F-5F دیگر به این رنگ پر شود.
موفق باشید.
یا علی.
- پست: 801
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
- محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
- سپاسهای ارسالی: 2750 بار
- سپاسهای دریافتی: 7452 بار
- تماس:
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
شهید والا مقام اسدی در جریان نمایش های هوایی پایگاه چهارم شکاری دزفول.
بنده فکر نمی کردم ایشان شهید شده باشند...
به جد متاسفم شدم...
ایشان فردی بسیار خوش برخورد بودند و مانور های زیبایی را انجام می دادند.
من وقعا ناراحت شدم که چنین خلبانی از دست رفت.
ایشان در عکس خلبانی هستند که دختر خود را در آغوش گرفته است.
آن روز چقدر مردم از حرکات ایشان شاد شدند.
با یادآوری آن اشک در چشمانم می نشیند.
دلم بدجوری گرفت...
فرزند دلبند ایشان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
فقط از خدا می خواهم روح این عزیز را با اولیا و انبیا الهی محشور سازد.
برای شادی این عزیز فاتحه و صلواتی بفرستید.
یا علی.
[External Link Removed for Guests]
بنده فکر نمی کردم ایشان شهید شده باشند...
به جد متاسفم شدم...
ایشان فردی بسیار خوش برخورد بودند و مانور های زیبایی را انجام می دادند.
من وقعا ناراحت شدم که چنین خلبانی از دست رفت.
ایشان در عکس خلبانی هستند که دختر خود را در آغوش گرفته است.
آن روز چقدر مردم از حرکات ایشان شاد شدند.
با یادآوری آن اشک در چشمانم می نشیند.
دلم بدجوری گرفت...
فرزند دلبند ایشان چه سرنوشتی خواهد داشت؟
فقط از خدا می خواهم روح این عزیز را با اولیا و انبیا الهی محشور سازد.
برای شادی این عزیز فاتحه و صلواتی بفرستید.
یا علی.
[External Link Removed for Guests]
- پست: 1189
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۵۸ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 16928 بار
- سپاسهای دریافتی: 4259 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
دوستان همانطور که در صفحات قبل قول داده بودم در ادامه چند کليپ از رزمايش اخير نهاجا را در اختيار شما قرار ميدهم . اميدوارم مورد پسند علاقمندان قرار گيرد .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
چند تا تصوير هم از رزمايش به دستم رسيده که گمان ميکنم جالب باشد .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
چند تا تصوير هم از رزمايش به دستم رسيده که گمان ميکنم جالب باشد .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶, ۱:۰۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 6304 بار
- سپاسهای دریافتی: 1753 بار
- تماس:
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
ما در تصاویر زیادی شاهد عملکرد بد بمبهای Snake Eye بودیم.عمل نکردن بالچه ها یعنی افزایش سرعت برخورد بمب با زمین.
با توجه به ارتفاع پایین پرواز جنگنده های اف 5 احتمال برخورد ترکشهای بمب با هواپیما بسیار بالاست.حال دو نکته جای بحث دارد.اول اینکه آیا بمبها از کیفیت پایینی برخوردار هستند و این باعت علملکرد ضعیف آنها می شود؟ یا اینکه تکنسینهای اسلحه کار خود شون رو بلد نبودند و بدون چک بالچه ها و فیوزها اقدام به لود کردن جنگنده ها کردند؟
هردو جای تامل و بحث دارد.
با توجه به ارتفاع پایین پرواز جنگنده های اف 5 احتمال برخورد ترکشهای بمب با هواپیما بسیار بالاست.حال دو نکته جای بحث دارد.اول اینکه آیا بمبها از کیفیت پایینی برخوردار هستند و این باعت علملکرد ضعیف آنها می شود؟ یا اینکه تکنسینهای اسلحه کار خود شون رو بلد نبودند و بدون چک بالچه ها و فیوزها اقدام به لود کردن جنگنده ها کردند؟
هردو جای تامل و بحث دارد.
اي ايران
اي سرزمين خوبيها
[External Link Removed for Guests]
اي سرزمين خوبيها
[External Link Removed for Guests]
- پست: 756
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷, ۱۰:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 559 بار
- سپاسهای دریافتی: 3796 بار
Re: تاپیک جامع رزمایش هوائی "ميلاد نور ولايت "
امیر چیت فروش به تست قابلیتهای لودینگ در این رزمایش اشاره کردند ،
اما این مساله که در مورد احتمال بر خورد ترکشها میفرمایید ، درست نیست ،
هر نوع بمب سقوط ازاد چه با بالوت چه با پره های تاخیری یک فیوز فعال شونده زمانی داره که کار باهاش سخت و وقت گیره ، این زمان طوری تنظیم میشه که هواپیما در محدوده امن قرار بگیره ،
پس امنیت ، به طور پایه ای به ابزار های تاخیری وابسته نیست.
بالوت یا پره های تاخیری بیشتر برای افزایش دقت بمباران استفاده میشن هر چند در امنیت بمباران ارتفاع پایین هم موثرند،
در مورد خدمه زمینی اونچه که بیشتر اهمیت داره ، فعال سازی فیوز های زمانی در حداقل زمان و بار گذاری بمبه ، همین مساله در جنگ فالکلند یکی از مهمترین دلایل شکست نیروهای ارژانتینی بود ، اما بلاخره باز نشدناین پره ها یک نکته منفی بوده ، در این شکی نیست.
حالا باید دید پره ها قبل از لودینگ چک نشده بودند ، یا فرسودگی یا مساله دیگه باعث این عملکرد بد شده.
اما این مساله که در مورد احتمال بر خورد ترکشها میفرمایید ، درست نیست ،
هر نوع بمب سقوط ازاد چه با بالوت چه با پره های تاخیری یک فیوز فعال شونده زمانی داره که کار باهاش سخت و وقت گیره ، این زمان طوری تنظیم میشه که هواپیما در محدوده امن قرار بگیره ،
پس امنیت ، به طور پایه ای به ابزار های تاخیری وابسته نیست.
بالوت یا پره های تاخیری بیشتر برای افزایش دقت بمباران استفاده میشن هر چند در امنیت بمباران ارتفاع پایین هم موثرند،
در مورد خدمه زمینی اونچه که بیشتر اهمیت داره ، فعال سازی فیوز های زمانی در حداقل زمان و بار گذاری بمبه ، همین مساله در جنگ فالکلند یکی از مهمترین دلایل شکست نیروهای ارژانتینی بود ، اما بلاخره باز نشدناین پره ها یک نکته منفی بوده ، در این شکی نیست.
حالا باید دید پره ها قبل از لودینگ چک نشده بودند ، یا فرسودگی یا مساله دیگه باعث این عملکرد بد شده.
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......