خبرگزاري فارس: نامگذارىها نوعى ارزشگذارى در خصوص جايگاه پاسدارى و جانبازى و حراست از ارزشهاى انقلابى، اسلامى و ملى است كه شامل همه پيروان آزاده امام حسين عليه السلام در سراسر جهان مىشود. به گزارش خبرگزاري فارس، روز سوم شعبان؛ مصادف با سالروز ميلاد با سعادت سومين امام شيعيان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در تقويم كشورمان روز پاسدار نام گرفته است. همچنين روز چهارم شعبان، سالروز ميلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذارى شده است. در واقع اين نامگذارىها نوعى ارزشگذارى در خصوص جايگاه پاسدارى و جانبازى و حراست از ارزشهاى انقلابى، اسلامى و ملى است كه شامل همه پيروان آزاده امام حسين عليه السلام در سراسر جهان مىشود و علاوه بر اين نوعى ارزشگذارى ويژه براى ارج نهادن به جايگاه و عملكرد نيروهاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در سالهاى دفاع مقدس و سالهاى پس از آن است. در واقع سپاه پاسداران كه با هدف پاسدارى از ارزشهاى انقلابى و اصل و كيان نظام جمهورى اسلامى بنا نهاده شده است، متاثر از ارزشهاى برگرفته از فرهنگ عاشورا و فرهنگ حسينى، همه توان و امكانات خود را در خدمت انقلاب، اسلام و ارزشهاى ملى قرار داده و در شرايط مختلف به مقتضاى نيازهاى كشور و نظام جمهورى اسلامى به ايفاى وظايف پاسدارى و پشتيبانى از انقلاب اسلامى پرداخته است.
"پاسدار " در لغت به معنى نگهبان و مراقب است و به كسى اطلاق مىشود كه از چيزى يا كسىحفاظت و نگهبانى مىكند. پاسدارى از يك نقطه سرزمينى مشخص مثل پادگان يا مركز نظامى، تسليحاتى و يا حفاظت از اماكن يا اشخاصى كه به لحاظ سياسى و امنيتى از اهميت ويژهاى برخوردار هستند، نگهبانى از يك منطقه معين جغرافيايى مثل روستا، شهر و استان و در سطح وسيع آن از مرزها و تماميت ارضى يك كشور با هدف تأمين امنيت آنها از جمله مصاديق پاسدارى و نگهبانى است.
مقوله پاسدارى با هر نام و عنوانى كه در بين ملل مختلف دنيا مرسوم باشد، داراى چنين مفهوم كلى است كه تابع قوانين و مقررات رسمى كشورهاى مختلف مىباشد. اما معنا و مفهوم پاسدارى در فرهنگ اسلامى و به تبع آن در نظام جمهورى اسلامى معنايى متعالىتر دارد.
در نگاه اعتقادى ما، پاسداران كسانى هستند كه در حساسترين شرايط از ميان خلق برمىخيزند و چون دژى استوار و مستحكم، مردانه و شجاعانه به دفاع از حق و حقيقت مىپردازند و در اين مسير تا پاىجان و هستى خويش، پيش مىروند. كمر بستن براى احياى حق و حقيقت، همتى جانانه مىطلبد كه هر كسى ظرفيت و توانايى آن را ندارد.
نمونه عينى اين تعبير به مردان و زنان مومن و شجاع ايران زمين برمى گردد كه با حركت توفنده خود، بساط ظلم و جور را از اين سرزمين برچيدند و در عرصه دفاع از كيان اسلامى نيز دليرانه در برابر دشمنان متجاوز ايستادند و هيمنه ابرقدرتى آنها را در هم شكستند. اينان به حق پاسداران واقعى انقلاب اسلامى هستند و امروز اطلاق عنوان پاسدار به جمعى از آن مردان و زنان كه در نهاد مقدس سپاه گردآمدهاند، به معناى ضرورت آمادگى براى دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامى و ارزشها و دستاوردهاى آن است كه بطور هميشگى و مداوم در اين مجموعه عظيم دنبال مىشود.
نكته مهمى كه در اين ميان مورد توجه بوده و در بيانات حضرت امام خمينى(ره) و مقام معظم رهبرى بر آن تأكيد شده و اساسا نامگذارى روز سوم شعبان (سالروز ميلاد حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)) به عنوان روز پاسدار از سوى امام راحل(ره) از آن نشأت گرفته، الگوگيرى پاسداران از آن بزرگمرد است كه با آزادگى و شور حقيقتجويى خود، براى پاسدارى از دين پيامبر اعظم(ص)، چنان حماسهاى آفريد كه بدون شك الگوى جاودانه و كامل پاسدارى از ارزشها در طول تاريخ بوده وخواهد بود.
اما آنچه كه از آن به پاسدارى از اعتقادات و ارزشها ياد مىشود در چارچوب حد و مرز جغرافيايى خاص نمىگنجد، بلكه فراتر از مرزهاى زمينى و در يك گسترده بىنهايت قابل تعريف است كه در اين تعريف پاسدار و رزمنده ايرانى با رزمنده لبنانى كه فرسنگها دورتر، در راه اعتقادات و باورهايش مىجنگد، احساس قرابت و همسنگرى مىكند. اين همسنگرى با اتكا به تجهيزات و قدرت نظامى قابل محاسبه نيست بلكه يك عامل معنوى قدرت مىتواند پيوند ميان اين دو را برقرار كند كه همان ايمان و اعتقاد و باورهاى دينى است كه اساس تاسيس سپاه هم به آن برمى گردد. آنجا كه رهبر حكيم و فرزانه انقلابفرمايند: "در ايجاد سپاه پاسداران فقط اين نبود كه نظام مىخواهد از نو يك نيروى مسلح درست كند، مسأله تنها به اينجا ختم نمىشد. مسأله از اين هم بالاتر بود؛ مسأله اين بود كه در يك تشكيلات نظامى كه بهوسيله انقلاب بهوجود مىآمد، فكر و عقيده و ايمان يعنى عامل معنوى قدرت در تمام اجزا رعايت و لحاظ بشود و تا آنجا كه ممكن بود اين كار شد. "
روز سوم ماه شعبان المعظم كه مصادف با سالروز تولد حضرت سيدالشهدا(ع) مىباشد، روز پاسدار نامگذارى شده است. در واقع از ابتداى تأسيس سپاه پاسداران، اسوه و الگويى براى آن لحاظ شد كه پاسداران بر اساس همان اسوه حركت كنند.
در نگاهى كلانتر مىتوان گفت در مسير جريان انقلاب اسلامى، قيام عاشوراى حسينى همواره سرمشق حركت قرار گرفته بود و بر اساس همان مكتب جريان يافت. حضرت امام همواره در ديدار با اعضا و فرماندهان سپاه و ساير نيروهاى مسلح و رزمندگان جبهه و جنگ از راه و روش امام حسين(ع) بهره مىگرفتند و از آموزههاى آن مكتب نكات اساسى و رهنمودهاى نظرى و عملى را ارائه مىدادند و مىفرمودند: "بايد در راه رسيدن به هدف از پاى ننشست و زخم خار مغيلان راه و از آن دردناكتر زخم زبان نااهلان و فشارها و توطئههاى دشمنان را به جان خريد. لكن بايد براى دست يافتن به تحملى درخور، به اسوههاى صبر و استقامت كه در كوران حوادث و مشكلات، داغ شنيدن حتى "آخى " را بر دل دشمنان گذاشتند اقتدا كرد. بايد به پيامبر اكرم و ائمه اطهار (سلام الله عليهم) كه براى حاكميت بخشيدن حق لحظهاى سستى و غفلت نكردند، اقتدا كرد... "
امام(ره) اين خط مشى را پاسدارى از اسلام تلقى مىكردند و اولين شاخصه آن پاسدارى را مبارزه با هواهاى نفسانى و توجه به امور دنيايى مىدانستند، چرا كه جنود ابليس به باطن انسانها هجوم آورده و انسان را گرفتار وسوسههاى شيطانى مىكند، لذاست كه اگر كسى در جايگاه شريف پاسدارى قرار گرفت اولين وظيفهاش پاسدارى از خودش مىباشد كه در دام شيطان و شيطانصفتان نيفتد. حضرت امام(ره) اين موضوع را چنين گوشزد مىكردند كه "كوشش كنيد برادرها كه خودتان را اصلاح كنيد و پاسدارى از خودتان بكنيد، پاسدارى از خودتان كه كرديد، پاسدارىتان از جمهورى اسلامى پيش خداى تبارك و تعالى مقبول است و ارزشمند. " همچنين در جاى ديگرىفرمودند: "آن چيزى كه از شما پاسدارها و ساير رفقاى خودتان و همه پاسدارهاى ايران من توقع دارم، اين است كه آن جهات لطيف اسلامى را حفظ كنيد. انسان اگر چنانچه آن جهت روحانيت اسلام را، آن جهت معنويت اسلام را حفظ بكند يك آدم مىشود صدتا، يك آدم مىشود هزارتا... "
اولين پيام حضرت امام خمينى(ره) به مناسبت روز پاسدار حضرت امام خمينى(ره) در سوم شعبان سال 1399 برابر با هفتم تير ماه 1358 پيامى به مناسبت ولادت امام حسين(ع) فرستادند و در اين پيام سوم شعبان را روز پاسدار ناميدند.متن پيام به اين شرح است:
"بسم الله الرحمن الرحيم. روز مبارك سوم شعبان المعظم را كه روز طليعه پاسدار و پاسدارى از مكتب مترقى اسلام است به عموم همميهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبريك عرض و بحق بايد اين روز معظم را روز پاسدار بناميم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن كريم و اسلام عزيز است، پاسدارى كه هرچه داشت، در راه هدف اهدا كرد و اسلام عزيز را از پرتگاه انحراف رژيم طاغوت بنى اميه نجات داد... اگر فداكارى پاسداران عظيم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود، اسلام در خفقان رژيم بنى اميه و رژيم ظالمانه آن وارونه معرفى مىشد و زحمات نبى اكرم(ص) و اصحاب فداكارش به هدر مىرفت...همه پاسدار اسلام و حكومت حق باشيد. در اينجا پاسدارى اين است كه اين حكومت، حكومت عدل باشد و پاسدارى از عدالت باشد.پاسدارى از عدالت اين است كه پاسدار خودش موصوف به عدالت باشد تا بتواند پاسدارى از عدالت كند... "
جوانان مبارز، متعهد و انقلابى كشورمان پس از سقوط رژيم پهلوى، مىبايست براى حفظ و تداوم اين نهضت الهى، انسجام مىيافتند تا از انقلاب و دستآوردهاى آن در برابر دشمنان پاسدارى كنند. بنابراين از همان ابتداى پيروزى انقلاب، هستهها و گروههاى امنيتى نظامى حافظ انقلاب تشكيل شد. جوانان انقلابى ما با همين تشكيلات و با عنايت به اين كلام حضرت امام رحمهالله كه فرمودند: "همه ما و همه ملت بايد پاسدار باشد "، به طور خودجوش، از اين نظام نوپا پاسدارى كردند.
پاسدار آرمان بزرگ و مقدسى دارد. اين آرمان، حفظ و نگهبانى از نظام و حكومتى است كه بر اساس اسلام ناب محمدى - صلىاللهعليهوآله - برپا شده و مدعى تحقق آن در جهان امروزى است و البته دامنه اين آرمان، تا حكومت عدل جهانى امام عصر (عج) نيز گسترده شده است. ايثار و فداكارى براىحفظ نظام مقدس جمهورى اسلام و دستآوردها و اصول آن، آرمانى است كه پاسدار با درسآموزى از حماسه حسينى، آن را خواسته اصلى خود قرار داده است. از اين نگاه، پاسدار، حسينى و عاشورايى است و همواره آماده حفظ اين نظام و حكومت اسلامى و فداكارى و جانفشانى در راه آن است.
به يقين از آنجا كه هدف پاسدار، حفظ انقلاب و دستآوردهاى آن است و از سوى ديگر با عنايت به فرمايش بلند بنيانگذار جمهورى اسلامى كه فرمودند: "پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبى به مملكت شما نرسد "، از ويژگىهاى برجسته پاسدار واقعى، اعتقاد و التزام قلبى و عملى به ولايت مطلقه فقيه است. پاسدار، مطيع محض ولى امر انقلاب اسلامى و امام و رهبر خويش است.
بزرگ پاسدار انقلاب، حضرت امام خمينى رحمهالله در معرفى پاسدار نمونه و الگوى راستين به جهانيان فرمودند: "همواره بايد به خاطر داشته باشيم كه مىبايست در صحنه نبرد با تمايلات نفسانىكه همان جهاد اكبر است پيروز باشيم تا نمونه و الگوى راستين پاسدار انقلاب اسلامى را به جهانيان معرفى كنيم ".
حضرت امام خمينى رحمهالله در بيان رسالت پاسداران و براى حفظ سلامت روحى اين عزيزان جان بر كف فرمودند: "شما پاسداران انقلاب اسلامى!... به هوش باشيد كه چشم جهانى به سوى شماست و مراقب اعمال شماست. شما در اين رسالت مهم و بس خطير موفق نخواهيد شد، مگر آنكه به فرموده رسول اكرم(ص) در جهاد با نفس خويش پيروز شده باشيد ".
مقام معظم رهبرى كه مقتداى پاسداران بوده و هست، در ديدار با فرماندهان و مسئولان سپاه، رسالت كنونى پاسداران را بيان داشته و فرمودند: "در جوانان مؤمن و انقلابى دو چيز بايد بيش از همه مورد توجه قرار گيرد: معرفت به زمان و شناخت صحيح حوادث،... و عمل صحيح؛ يعنى شيوهها، رفتارها، خط مشىها و عملكردها درست بوده و اشكالاتش تصحيح شود. پس وقتى كه اين دو چيز... حاصل شد، سه چيز حاصل شده است؛ يعنى آن دو، به اضافه ايمان و عزمى كه در شما هست؛ اين مىشود يك چيز كامل و خوب ".
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى با آرمان و هدفى مقدس، به اضافه نيروى انسانى مخلص،آگاه، فداكار، معتقد و متعهد به مبانى اسلام و مكتب ولايت و نيز بهرهگيرى از سالها تجربه، تخصص و دانش و بينش، امروزه به صورت مجموعهاى است كه انقلاب و نظام ما را چون دژى نفوذناپذير در برگرفته و از هر خطر و توطئهاى مصونيت مىبخشد. اين مجموعه اكنون با برخوردارى از سه بعد بسيار قوى،يعنىابعاد معنوى، نظامى و علمى خود، تحققبخش امر خداى متعال در قرآن است كه فرمود: "هر چه مىتوانيد خود را براى مقابله با دشمن آماده نموده و تجهيز شويد تا بدين وسيله دشمنان خدا و خود را بترسانيد ".
فرماندهى معظم كل قوا، برخوردارى جوانان از روحيه جهادگرى را سبب اصلى پاسدارى از ارزشها و خوبىها بيان نموده و مىفرمايد: "اگر روحيه جهاد و مقاومت در مقابل دشمنىهاى دشمن باشد، اين جوان هر جا باشد، در پادگان، در دانشگاه، در حوزههاى علميه، در بازار، در كارخانه، در محيطهاىگوناگون، مجاهد فى سبيل اللّه است؛ پاسدار ارزشهاست، پاسدار دين است ".
ايثار و جانبازى، راز و رمز تعالى حضرت عباس(ع) سالگرد ميلاد حضرت ابوالفضل العباس عليهالسلام، روز جانباز نامگذارى شده است. عباس عليهالسلام بزرگ جانباز تاريخ انسانيت است كه صحنه كربلا را تجليگاه ايثار و جانبازى نمود. فداكارىهاى برادر رشيد امام حسين عليهالسلام در تاريخ بشر مانندى ندارد.
با توجه به رواياتى كه در شأن حضرت عباس(ع) از ائمه عليهم السلام رسيده و در آن به ايثار و فداكارى در راه امام خويش تصريح شده است، به روشنى، فضيلت و مقام آن بزرگوار آشكار مىشود. حضرت عباس(ع) فرزند كسى است كه آيه (و من الناس يشترى نفسه ابتغاء مرضات الله، بقره-207) در شأنش نازل شد و از سلاله دودمانى است كه اسوه ايثار و از خودگذشتگى بودند و سوره هل اتى، در شان ايثار ايشان نازل شده است.
فداكارى، ايثار و جانبازى در اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام از جايگاه ويژهاى برخوردار است؛ به طورى كه اميرمومنان در جايى ايثار را برترين فضيلت اخلاقى مىداند.
در جايى ديگر، على(ع) ايثار را بالاترين عبادت معرفى مىنمايد و در روايتى ديگر غايت و هدف تمام مكارم اخلاقى را ايثار و از خودگذشتگى مىداند.
على(ع) در قسمتى از نامه خود به حارث همدانى مىفرمايد: بدان كه برترين مومنان كسى است كه در گذشتن از جان و خانواده و مال خويش از ديگر مومنان برتر باشد.
حال در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه، مگر ساير شهيدان از جان خود نگذاشتند، پس چه چيزى حضرت عباس را از ساير شهيدان متمايز مىسازد؟
جواب اين است كه معرفت حضرت عباس(ع) از همه شهيدان والاتر و اطاعتش از امام خويش، كاملتر بود. بر اساس ديدگاه اسلام و مكتب اهل بيت(ع) آنچه اعمال نيك را از يكديگر متمايز سازد و ارزش اعمال را متفاوت مىكند، همان معرفت و بينش و نيت شخص است و كلام پيامبر اسلام(ص) كه فرمود: (ضربه على يوم الخندق افضل من عباده الثقلين) شايد ناظر به اين معنا باشد.
در ضمن رواياتى كه در مورد ثواب و عقاب عمل به صورتهاى گوناگون و متفاوت نقل شده، به اين دليل است كه ثواب يا عذاب يك عمل معين، با توجه به معرفت و نيت عامل آن متفاوت مىشود. به عنوان مثال، ثواب زيارت امام رضا(ع) در روايتهاى معتبر به صور متفاوت نقل شده است و در بعضى روايات تصريح شده كه اين تفاوت ثواب، به دليل تفاوت در معرفت اشخاص است. آرى حضرت عباس(ع) با كمال معرفت در راه دين و امام خويش جانبازى نمود و مراحل كمال و تعالى را طى كرد.
جانبازان در كلام روح خدا حضرت امام خمينى رحمهالله بارها با كلام الهى خود جانبازان و ايثارگران را مورد تفقّد قرار داده، آنها را مايه سرافرازى ملت ايران خواندهاند. ايشان، با آن مقام والاى الهى خود را در برابر جانبازان كوچك شمرده، مىفرمايد: "وقتى امثال شما قدرتمندان روحى را مىبينم با اين روحيه بزرگ و با اين عظمت روح، خجالت مىكشم كه خودم را يك انسان متعهد بدانم. زبان و پيام ما عاجز از ترسيم مقام بلندپايه عزيزانى است كه براى اعتلاى كلمه حق و دفاع از اسلام و كشور اسلامى جانبازى نمودهاند ". و در جاى ديگر مىفرمايد: "به اسلام بزرگ براى داشتن اين جانبازان در راهِ حق، كه براى اسلام و ميهن اسلامى خود از همه چيز خويش مىگذرند تبريك تقديم مىكنم ".
رهبر جانبازان يكى از جانبازان بزرگ انقلاب اسلامى رهبر معظم انقلاب، حضرت آيتاللّه خامنهاى، مىباشند. ايشان در تاريخ ششم تيرماه 1360، هنگامى كه در مسجد ابوذر تهران سخنرانى مىكردند، بر اثر بمبى كه منافقين كوردل كار گذاشته بودند به شدّت مجروح گرديد و پس از معالجه در بيمارستان همچنان از ناحيه دست راست دچار مشكل هستند. امام خمينى رحمهالله در پيامى به مناسبت سوءقصد به جان ايشان مرقوم فرمودند: "من، به شما خامنهاى عزيز تبريك مىگويم كه در جبهههاى نبرد، با لباس سربازى و در پشت جبهه با لباس روحانى، به اين ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالى، سلامت شما را براى ادامه خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم ".
جانبازان در كلام رهبر مقام معظم رهبرى در ضمن سخنانى مىفرمايند: "جانبازان، سوابق درخشان خود در ميدان جنگ و نيز مُهر و نشانى را كه از جنگ تحميلى بر جسم خود به يادگار دارند، هرگز نبايد از تاريخ پرشكوه دفاع مقدّس ملّت ايران منقطع كنند؛ بلكه آن را به مانند ثروتى عظيم براى خود نگه دارند. جانبازان، يادگار آزمايشهاى بزرگ ملى محسوب مىشوند و ملّت ايران بايد براى هميشه به آنان به عنوان الگوهاى مقاومت ارج نهند و آنان را گرامى بدارند ".
روح جانبازى بزرگترين سدّ راه دشمنان يكى از دلايل بارزى كه براى مقابله خصمانه جهان استكبار با اصول اسلام مىتوان برشمرد، پى بردن آنها به نقش و جايگاه ويژه اين اصول در ايجاد روح ايثار و جانبازى است؛ چرا كه اگر روح حاكم بر جامعه روح ايثار و جانبازى باشد هيچ روزنه نفوذى براى سلطه و منفعتجويى آنان باقى نخواهد ماند. جهان استكبار كه اين حقيقت را به روشنى دريافته است، تنها راه رسيدن به اهداف خود را در از بين بردن اين روح و فرهنگ مىبيند و اگر در سَمت و سوى حملات مختلف دشمن دقّت شود به خوبىپيداست كه آنها حملات خود را متوجّه اين هدف نمودهاند.
بهترين الگو براى جوانان جوانان و نوجوانان جامعه ما براى رشد و تعالى خويش و براى دفاع از انقلاب اسلامى و ارزشهاى آن و براى استقامت در راه رسيدن به اهداف اسلامى خويش نيازمند الگوى مناسب هستند. رهبر معظم انقلاب حضرت آيتاللّه العظمى خامنهاى (مدّظلّهالعالى) در اينباره مىفرمايند: "جانبازان قدرتهاى بسيارى را كه خداوند متعال در روح و جسم انسان به وديعه نهاده است به كار گرفتند و در ميدان علم، مديريت و ورزش، و نيز در بسيارى از مسايل دين و دنيا شگفتى آفريدند. بنابراين جوانان ايران در هر عرصه و رشتهاى كه وارد مىشوند بايد از جانبازان درس بگيرند و آنان را الگو و سرمشق خود قرار دهند ".
سرمايه جانبازان بزرگترين سرمايه جانبازان، به تعبير حضرت آيتاللّه جوادى آملى، "قلب شكسته " است. قلب شكسته سرمايهاى است كه هركسى نمىتواند آن را به راحتى به دست آورد. مگر آن كس كه مانند جانبازان موانع و حجابها را از پيش رو برداشته و ارتباط وى با دنيا ضعيف شده و مهر دنيا از دلش بيرون رفته باشد. آرى دل شكسته جانبازان سرمايه حشر با ابرار و پرواز با اهل ملكوت است.
همسران نمونه همانگونه كه جانبازان و ايثارگران در ميهن اسلامى، تكريم مىشوند شايسته است كه از همسران آنان نيز كه در بالاترين مرتبههاى ايثار و فداكارى قرار دارند، تجليل گردد. آنان پروانگان پاكبازى هستند كه بىادعا برگرد شمع وجود جانبازان در طوافند. به پشتوانه دلسوزىها و مراقبتهاى آنان است كه جانبازان مسؤوليت سنگين خويش را در جامعه به خوبى انجام مىدهند. همسران جانبازان براى بانوان مسلمان و باايمانِ كشورمان سرمشق هستند. شناخت آنها عظمتهاى روحى و معنوى را در جامعه گسترش مىدهد و لغزشها و آلودهشدن به معيارهاى مادى را كم مىنمايد.
رسالت جانبازان جانبازان و ايثارگران پشتوانه بزرگ جامعه و انقلاب اسلامى ما هستند. آنان اگرچه پايشان را از دست دادهاند، اما ايستادهاند تا نام، ياد و فرهنگ شهيدان را زنده نگه دارند؛ و اگرچه ممكن است دستى در بدن نداشته باشند، ولى همچنان علمداران اين انقلابند. آنان شور و نشاط حسينى را در جامعه برپا داشتهاند، و همچنان در صحنه باقى ماندهاند تا ولايت تنها نماند و على زمان مظلوم واقع نشود. آنان ماندهاند تا مصيبتهاى صدر اسلام تكرار نشود و ذهن مردم از عطر ولايت تهى نگردد. آرى، آنان همچنان ماندهاند تا رسالت بزرگ خويش را كه زمينهسازى براى ظهور حضرت ولى عصر، ارواحنافداه، مىباشد به پايان رسانند.
وظيفه جامعه در قبال جانبازان جانبازان و ايثارگران دين بزرگى بر گردن جامعه ما دارند. آنان از مال و جان خويش گذشتند و تمام هستى خويش را در طبق اخلاص نهادند. حال مهمترين وظيفه جامعه در قبال جانبازان، احترام و گرامىداشتن دستاوردهاى ايثار ايشان است. جمهورى اسلامى، نظام ولايت فقيه، استقلال، آزادى و حاكميت دين دستاوردهاى ايثار آنان است و جامعه بايد اين محورهاى اصلى و اساسى را حفظ كند و استمرار بخشد. وظيفه ديگر جامعه توجّه به شخصيّت سراسر ايثار ايشان است و اين توجّه در واقع اعتنا و احترام به پشتوانههاى آزادگى و استقلال خويش است.
از جانبازى تا شهادت از جانبازى تا شهادت هيچ فاصلهاى نيست و به تعبير حضرت امام خمينى رحمهالله جانبازان شهيدان زنده انقلابند. جانباز همزاد شهادت است. جانباز همان شهيدى است كه بقاياى پيكرش در عالم خاك جا مانده است. چه بزرگوارند شهداى زنده انقلاب.
اين نعمت الهى و اين حيات بهشتى بر جانبازان عزيز مبارك و جاودانه باد.