Taranis رو نمائي شد
[External Link Removed for Guests]
اوليه هواپيماي بدون خلبان رزمي Taranis, توسط وزير دفاع انگليس رونمائي شد. Taranis، برگرفته از نام خداي رعد سلتيك ميباشد. Taranis قرار است تا براي اولين بار تستهاي مربوط به امكان توسعه هواپيماي بدون سرنشين خودكار استيلث UCAV را كه قادر به بمباران دقيق اهداف در فواصل دور حتي در قاره هاي ديگر باشد را به انجام برساند. به گفته مقامات انگليسي Taranis يك پروژه كاملا پيشگام بوده كه براي اولين مرتبه در انگلستان اجرا ميشود. اين پروژه نشانگر بهترين و پيشرفته ترين طراحي ملي انگستان و پيشرو در كلاس خود در جهان ميباشد. مراسم رونمائي بيان شد كه كار بر روي Taranis حدود 3.5 سال به طول انجاميده و 1 ميليون نفر ساعت كار برده است. پرواز آزمايشي Taranis براي 2011 پيش بيني شده است. در اين پروژه 210 ميليون دلاري وزارت دفاع انگلستان و شركتهاي BAE, GE Aviation, Qinetiq ، Rolls-Royce. درگير ميباشند. اين پروژه از سال 2006 آغاز شد و هدف از آن ساخت UCAS استيلث در سطح برترين فناوريها است. [External Link Removed for Guests]
12 جولاي 2010
وزارت دفاع انگلستان
Taranis رو نمائي شد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 7545
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷, ۴:۲۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 9280 بار
- سپاسهای دریافتی: 22106 بار
جزئیات و تصویر هواپیمای روباتیک خودمختار انگلیسیها(UCAV)
استفاده از فناوری برای جنگ!
جزئیات و تصویر هواپیمای روباتیک خودمختار انگلیسیها
وزارت دفاع انگلیس از اسرار ساخت یک هواپیمای روباتیک خودمختار بدون سرنشین با توانایی تصمیم گیری برای انجام ماموریتهای نظامی پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت دفاع انگلیس از هواپیمای محرمانه روباتیک خود پرده برداشت اما حتی از پس از معرفی این هواپیمای بدون سرنشین نظامی به بسیاری از سئوالات خبرنگاران پاسخ نداد به طوری که هنوز اسراری درباره تواناییهای واقعی این هواپیما باقی مانده است.
این نمونه آزمایشی هواپیما که "تارانیس" نام دارد با بودجه 5/142 میلیون پوند ساخته شده است. این هواپیما یک نمونه از هواپیماهای UCAV (هواپیمای بدون سرنشین نظامی) و رقیب هواپیمای مشابهی است که در آمریکا ساخته شده است.
چین و روسیه نیز درحال ساخت هواپیماهای مشابهی هستند. اروپا نیز تاکنون پروژه "نورون" را برای توسعه این گروه از هواپیماها بر روی کاغذ تعریف کرده است.
جرالد هوارث وزیر استراتژی امنیت بین المللی انگلیس در خصوص این هواپیمای روباتیک خود تصمیم گیرنده توضیح داد: "تارانیس ثمره یک طرح کاملا پیشرفته است. این اولین نوع از این هواپیماهای ساخت انگلیس است و می تواند توانایی انگلیس در فناوریهای پیشرفته را بهتر بازتاب دهد."
مسئولان وزارت دفاع انگلیس توضیح دادند که این هواپیما می تواند موشکها و بمبهای لیزری را به ماموریتها دشواری که انسان قادر به انجام آنها نیست حمل کند و به روشی کاملا خودمختار توانایی حمله کردن دارد.
براساس گزارش تلگراف، در حقیقت "تارانیس" یک روبات پرنده است که می تواند به تنهایی تصمیم گیری کند. هر چند انسان می تواند در هر لحظه به صورت از راه دور این وسیله پرنده را هدایت کند.
این سیستم خودمختار تصمیم گیرنده مجهز به یک موتور جت سه هزار کیلوگرم فشار محوری است که شرکت رولز رویس ساته است.
منبع خبرگزاری مهر
جزئیات و تصویر هواپیمای روباتیک خودمختار انگلیسیها
وزارت دفاع انگلیس از اسرار ساخت یک هواپیمای روباتیک خودمختار بدون سرنشین با توانایی تصمیم گیری برای انجام ماموریتهای نظامی پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت دفاع انگلیس از هواپیمای محرمانه روباتیک خود پرده برداشت اما حتی از پس از معرفی این هواپیمای بدون سرنشین نظامی به بسیاری از سئوالات خبرنگاران پاسخ نداد به طوری که هنوز اسراری درباره تواناییهای واقعی این هواپیما باقی مانده است.
این نمونه آزمایشی هواپیما که "تارانیس" نام دارد با بودجه 5/142 میلیون پوند ساخته شده است. این هواپیما یک نمونه از هواپیماهای UCAV (هواپیمای بدون سرنشین نظامی) و رقیب هواپیمای مشابهی است که در آمریکا ساخته شده است.
چین و روسیه نیز درحال ساخت هواپیماهای مشابهی هستند. اروپا نیز تاکنون پروژه "نورون" را برای توسعه این گروه از هواپیماها بر روی کاغذ تعریف کرده است.
جرالد هوارث وزیر استراتژی امنیت بین المللی انگلیس در خصوص این هواپیمای روباتیک خود تصمیم گیرنده توضیح داد: "تارانیس ثمره یک طرح کاملا پیشرفته است. این اولین نوع از این هواپیماهای ساخت انگلیس است و می تواند توانایی انگلیس در فناوریهای پیشرفته را بهتر بازتاب دهد."
مسئولان وزارت دفاع انگلیس توضیح دادند که این هواپیما می تواند موشکها و بمبهای لیزری را به ماموریتها دشواری که انسان قادر به انجام آنها نیست حمل کند و به روشی کاملا خودمختار توانایی حمله کردن دارد.
براساس گزارش تلگراف، در حقیقت "تارانیس" یک روبات پرنده است که می تواند به تنهایی تصمیم گیری کند. هر چند انسان می تواند در هر لحظه به صورت از راه دور این وسیله پرنده را هدایت کند.
این سیستم خودمختار تصمیم گیرنده مجهز به یک موتور جت سه هزار کیلوگرم فشار محوری است که شرکت رولز رویس ساته است.
منبع خبرگزاری مهر
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
- پست: 1606
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۵ آذر ۱۳۸۷, ۱:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 18344 بار
- سپاسهای دریافتی: 12308 بار
Re: Taranis رو نمائي شد
پهپاد رزمی Taranis (خدای رعد در باورهای سلتیک) برنامه ایی است برای شناخت و بدست اوردن فناوریهای موردنیاز یک پهپاد رزمی استراتژیک.این برنامه که بر خلاف روال همیشگی اروپا در توسعه مشترک طرح ها به صورت یک جانبه از سوی بریتانیا دنبال می شود جزیی از برنامه پرنده هدایت پذیر از دور رزمی استراتژیک این کشور محسوب می شود.پهپادهای رزمی استراتژیک تلاشی هستند برای ایجاد پتانسیل بالاتری در پهپادها به طوریکه یک پهپاد رزمی استراتزیک صرف نظر از قابلیت حمل احتمالی تسلیحات استراتژیک با اختیار عمل بالاتر قادر به انهدام اهدافی در دور دست خواهد بود.تیمی صنعتی شامل Rolls-Royce, GE Aviation Systems, QinetiQ با همکاری وزارت دفاع به سرپرستی BAE Systems عهده دار توسعه این پهپاد شدند در همین راستا در دسامبر 2006 قراردادی به ارزش 124 میلیون یورو از سوی وزارت دفاع انگلستان به شرکتBAE Systems اهدا شدBAE Systems.بعنوان پیمانکار نخست این پروژه ضمن عهده داری تدوین برنامه کلی مسیول ایجاد فناوریهای بسیاری من جمله قابلیت پنهانکاری و رویت پدیری کم میشد.از جمله ویژگیهای تعریف شده برای این پهپاد می توان به خاصیت پنهانکاری سریع بودن و حمل طیف وسیعی از مهمات بیش از تعداد اهداف ! و توانایی دفاع از خود در مقابل هواگردهای بی سرنشین و با سرنشین دشمن اشاره کرد.
پهپادTaranis یکی از بزرگترین پرنده های بی سرنشین جهان است که احتمالا در اندازه های جت اموزشی هاوک با مشخصات طول 11.35 متر,3.98 متر ارتفاع و دهانه بال 9.94 متری ساختBAE Systems می باشد بر همین اساس انتظار میرورد که وزن این پرنده در حدود 8 تن باشد (در مقایسه با وزنهای خالی و برخواست 4.5 و 9 تن هاوک)
از لحاظ ظاهر نیز این پهپاد از یک بال مثلثی شکل استفاده می کند که برای حفظ تعادل ان بر روی زمین از سه واحد چرخ در زیر ان استفاده شده است.
Rolls-Royce بعنوان سازنده موتور پهپادTaranis برای این بی سرنشن موتور Adour 951 را توسعه داده که در مقایسه با موتور مشتق شده از ان یعنی871 Adour این نمونه با داشتن تراست 6,480lb از افزایش 8 درصدی میزان نیروی رانش بهره مند شده است
در نهم ژانویه 2009 وزارت دفاع انگلستان ادعای موربوط به پرواز Taranisرا در محلی در نزدیکی های توربین های بادی رد کرد هر چند مردمی که در ان مناطق حضور داشتند وسیله ایی شبیه به بشقاب پرنده را در ان حوالی مشاهده کرده بودند!
CC
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.
- پست: 7545
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷, ۴:۲۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 9280 بار
- سپاسهای دریافتی: 22106 بار
Re: Taranis رو نمائي شد
غرش خاموش رعد در قلمرو آسمان
دسامبر سال 2006 كه وزارت دفاع انگلستان قرارداد توليد خودروي هوايي بي سرنشين بسيار پيشرفته اي موسوم به تارانيس را به سازندگان پيشروي صنعت هوافضا اعلام كرد، معلوم نبود محصول نهايي چه چيز متفاوتي از كار درخواهد آمد تا نگاه كارشناسان را به خود خيره كند، اما اينك خودروي هوايي تمام خودكار و كاملاتوسعه يافته تارانيس يك سروگردن بالاتر از همه خودروهاي هوايي بي سرنشين (UAV) تاكنون توليد شده مي خواهد نه تنها به عنوان يك جت جنگي بسيار پيشرفته و خودكار به دنياي هوانوردي معرفي شود، بلكه فراتر از آن قصد دارد لقب جنگجوي آينده آسمان ها را به خود اختصاص دهد و البته به رغم اطلاعاتي كه تا همين جا درباره مشخصات فني و قابليت هاي ممتاز اين جنگنده استثنايي 216 ميليون دلاري منتشر شده، بعيد نيست آسمان نبردهاي آينده شاهد يكه تازي اعجوبه همه فن حريفي به نام تارانيس باشد كه همتاي لقب اساطيري اش ـ خداي رعد ـ سينه آسمان را بشكافد.
اين هواپيماي كاملاپيشرفته بي سرنشين قادر است با سطح بالايي از عملكرد خودكار، عمليات مختلفي ازجمله انتقال سلاح به ميادين جنگي در قاره اي ديگر را به انجام برساند. سازندگان تارانيس معتقدند اين جت جنگنده يكي از بزرگ ترين خودروهاي هوايي بي سرنشين جهان را معرفي خواهد كرد كه پروژه ساخت آن با هدف طراحي و به پروازدرآوردن يك هواپيماي بي سرنشين طي 4 سال كليد خورده است كه نتيجه آن ارائه يك هواپيماي تهاجمي دوربرد براي آينده در ناوگان آينده نيروي هوايي سلطنتي انگلستان است.
اين هواپيماي دوربرد كه از قضا خيلي سريع و مخفي پرواز مي كند به خوبي قادر است طيف متنوعي از آرايش مهمات و تداركات را بر فراز شماري از هدف هاي مختلف به خدمت گرفته و حتي مي تواند از عهده دفاع از خودش در برابر حمله هواپيما هاي سرنشين دار و بي سرنشين دشمن برآيد. تارانيس در واقع نخستين برنامه توليد خودروي هوايي جنگي بي سرنشين (UCAV) وزارت دفاع انگلستان است كه سرمايه گذاري تحقيقاتي خودش را به مدت 10 سال روي فناوري هاي پيشرفته خودروي هوايي بي سرنشين و همچنين نوع جنگي آن متمركز كرده است و به برنامه چندمليتي اروپا در همين زمينه موسوم به نرون نپيوسته است. در همين رابطه صنايع بزرگي ازجمله بي.اي.ايي، رولز رويس، كاينتيك و اسميتث كه سرمايه گذاري هاي پر و پيماني در بخش خصوصي براي يك رشته از برنامه هاي توليد خودروهاي هوايي بي سرنشين دارند، تيم صنعتي طراحي و ساخت اين پروژه را تشكيل مي دهند و به واسطه اهميت و كيفيت بالاي محصول نهايي هر يك مسووليت بخشي از آن را بر عهده دارند. بخش هايي ازجمله برنامه ريزي كلي توليد و بسياري از فناوري هاي پيشرفته در زمينه مشاهده پذيري پايين و مخفيانه، يكپارچگي سامانه ها و زيرساخت كنترل سامانه، جنبه هاي مرتبط با خودكاري سامانه، تامين سامانه هاي نمايش و درجه بندي سوخت، سامانه كامل واحد قدرت الكتريكي، سامانه احتراق و نصب آن و بالاخره توسعه و تحويل برنامه محاسباتي كنترل پرواز نمونه اي از مسووليت شركت ها در پروژه تارانيس به شمار مي رود. علاوه بر اين بخش ها، شركت فناوري هاي سامانه هاي يكپارچه وظيفه تامين پيشرفته ترين مجموعه پشتيباني هوايي موسوم به C4ISTAR را براي تارانيس بر عهده داشته است كه اين بسته شامل بهترين هاي رايانه ها، فرماندهي، كنترل، مخابرات، هوشمندي، ديده باني و تجسس، هدفيابي و شناسايي مي شود. ضمن اين كه براي پروژه تارانيس از تجربيات سابق شركت هاي طرف قرارداد در زمينه ارتقاي افزون تر قابليت هاي پيشرفته سخت افزاري و نرم افزاري چنين هواپيماهايي براي كارآمدتر كردن تعقيب اهداف سرزده (POET) و همچنين بررسي قابليت توانا ساختن شبكه و طراحي ساختار C4ISTAR براي سامانه هاي هوايي آينده نيز استفاده شده است.
پرنده اي كه مي خواهد متفاوت باشد
خودروي هوايي تارانيس به عنوان يكي از بزرگ ترين خودروهاي هوايي بي سرنشين دنيا تقريبا اندازه اي همتاي جت پيشرفته آموزشي هاوك Hawk با 35/11 متر طول، 98/3 متر ارتفاع و طول بالي معادل 94/9 متر است. براساس همين اعداد و ارقام انتظار مي رود وزن اين پرنده بزرگ حدود 8 تن باشد كه در مقام مقايسه هاك وزن بدنه و موتور و تجهيزاتي معادل 45/4 تن و وزن تيك آفي برابر با 1/9 تن دارد. در توصيف خاص بودن اين پرنده پرواز مخفي همين بس كه كليه قطعات، بخش ها و سامانه هاي پروازي آن به طور اختصاصي و از سوي شركت نامداري توسعه و ارائه شده است. اين خودروي هوايي خاص از شكل بال دلتايي پيروي مي كند و چرخ هاي آن يا ارابه فرودش از نوع سه چرخه است. تصاوير ويدئويي توليد شده توسط رايانه سامانه تيك آف كردن و برخاستن هواپيما از يك باند صاف و روكشدار را نشان مي دهد. البته خودروي هوايي تارانيس از لحاظ فرم و شكل ظاهري و نه از جهت مقياس شبيه خودروي هوايي بي سرنشين دلتايي شكل است كه گروه بي.اي.ايي پيش از اين با نام راون عرضه كرده است. تارانيس از سامانه عامل كنترل پروازي مقدماتي سود مي جويد كه شركت طرف قرارداد به دنبال راهبرد طراحي با ريسك پايين براي توليد نسل سوم سامانه هاي رانش فعال مستقيم (DDV) آن را به عنوان بخشي از برنامه مشترك جنگنده هاي ضربتي تك هاي هوايي و مخصوص تارانيس توسعه بخشيده است. درخصوص چرخ ها، ترمزها و سامانه هاي كنترل ترمز نيز از آخرين محصولات سامانه هاي ترمزي هوافضاي شركت دانلوپ براي تارانيس بهره گرفته شده است.
يك موتور دگرگون شده
مسووليت توسعه موتور مخصوص براي تارانيس با شركت معروف رولزرويس است. تارانيس مي تواند قدرت خود را از موتور Adour 951 كسب كند كه از فاصله تعمير و نگهداري و تنظيمات هدفي معادل 4000 ساعت برخوردار است. اين موتور در واقع مدل اقتباسي از نمونه قبلي همين موتورهاست كه نيروي پرتابي يا پيشرانه اي معادل 6480پوند و در نتيجه افزايشي 8 درصدي در نيروي موتور را در مقايسه با مدل قبلي به تارانيس مي بخشد. مناسب سازي و اصلاحات صورت گرفته در موتور 951 شامل به كارگيري مواد بهينه سازي شده در بخش گرمايي با هدف ارائه پايداري و مقاومت بيشتر، طراحي پروانه جديد براي تامين توان پيشرانه بالاتر و همچنين پيش بيني كنترل ديجيتال به جاي كنترل هيدروديناميكي است. با اين اوصاف سامانه كنترل موتور ديجيتال كاملامستقل و قدرتمند (FADEC) مي تواند حفاظت كامل نوسانات موتور، كنترل كاملاخودكار و همچنين بازيابي و بهبود موتور را به تارانيس پيشكش كند.
ايستگاهي براي فرمانده زميني
زيرساخت كنترل زميني وظيفه تامين برنامه ريزي و فرماندهي ماموريت تارانيس و همچنين كنترل اختصاصي آن در خلال حركت هواپيما روي باند، برخاستن، بازيابي و بازگشت بر عهده دارد. علاوه بر اين، كنترل زميني كار برقراري اتصال و ارتباط براي ارسال و گرفتن داده هاي ماموريت و تصويربرداري به تارانيس و بالعكس از سامانه هاي عمومي و نامحدود اطلاعات فضاي نبرد را صورت مي دهد. در همين رابطه، كنترل زميني تارانيس به فناوري هاي پيشرفته سامانه هاي مديريت ماموريت در سطح يگان نظامي، كنترل و برنامه ريزي ماموريت و كنترل بار مفيد ازجمله استخراج و آناليز داده هاي تصويربرداري مجهز شده است. ضمن اين كه مجموعه كنترل زميني تارانيس تحت فناوري مديريت يكپارچه سازي سامانه ها و تاييد صلاحيت زير ساخت كنترل زميني براي ميزباني خودروهاي هوايي است.
قابل اعتماد براي هر نوع ماموريت
در كنار تمامي مشخصات فني بارز و اختصاصي، طراحي سامانه هاي ماموريتي پيش بيني شده روي خودروي هوايي تارانيس همان چيزي است كه دست و بال اين جنگجوي سريع و رادار گريز را براي هر كاري باز گذاشته است: نفوذ دزدكي به حريم دشمن، ديده باني و شناسايي، حمل و انتقال مهمات و تداركات، سلاح هاي پيشرفته و خيلي وظايف ديگر كه هنوز آشكار نشده بخشي از قابليت هاي آشكار و پنهان تارانيس در قلمروي هوايي است. اين سامانه هاي ماموريتي شامل طراحي سامانه هاي باز پيشرفته با انعطاف پذيري و قابليت تغييرپذيري بسيار بالااست كه بر اساس مدل طراحي توسعه يافته براي جت آموزشي پيشرفته هاوك و هواپيماي تايفون و موشك زمين به هواي دريايي براي هواپيماهاي فوق سريع اجرا و پياده شده است.
فناوري پيشرفته بسيار مهمي كه آلبوم ويژگي هاي شاخص اين اعجوبه بي سرنشين را تكميل مي كند، سامانه هاي هوشمندي است كه سطح بالايي از كارآمدي و راندمان عملياتي بهبود يافته و خودكار را براي آن به ارمغان آورده است. به نحوي كه براي ماموريت هاي ديده باني، تجسس و شناسايي هوابرد، سامانه استخراج و جمع آوري تصاوير (ICE) پيش بيني شده براي تارانيس، امكان جمع آوري و توزيع خودكار داده هاي تصويربرداري را با كيفيت بالاو اختصاص پهناي باند بسيار كم ميسر مي سازد. از طرفي يكپارچه شدن سامانه استخراج و تجميع تصاوير با سامانه هاي كنترل خودرويي تارانيس، فراهم كننده ويژگي خودكاري و انعطاف پذيري بالاي آن بوده و امكان توليد يك تصوير واحد سطحي يكپارچه را از ميان شبكه اي از حسگرها فراهم مي كند.
مترجم: مهريار ميرنيا
برگرفته از: ديسكاوري / خبرگزاري فرانسه
به نقل از magiran.com
دسامبر سال 2006 كه وزارت دفاع انگلستان قرارداد توليد خودروي هوايي بي سرنشين بسيار پيشرفته اي موسوم به تارانيس را به سازندگان پيشروي صنعت هوافضا اعلام كرد، معلوم نبود محصول نهايي چه چيز متفاوتي از كار درخواهد آمد تا نگاه كارشناسان را به خود خيره كند، اما اينك خودروي هوايي تمام خودكار و كاملاتوسعه يافته تارانيس يك سروگردن بالاتر از همه خودروهاي هوايي بي سرنشين (UAV) تاكنون توليد شده مي خواهد نه تنها به عنوان يك جت جنگي بسيار پيشرفته و خودكار به دنياي هوانوردي معرفي شود، بلكه فراتر از آن قصد دارد لقب جنگجوي آينده آسمان ها را به خود اختصاص دهد و البته به رغم اطلاعاتي كه تا همين جا درباره مشخصات فني و قابليت هاي ممتاز اين جنگنده استثنايي 216 ميليون دلاري منتشر شده، بعيد نيست آسمان نبردهاي آينده شاهد يكه تازي اعجوبه همه فن حريفي به نام تارانيس باشد كه همتاي لقب اساطيري اش ـ خداي رعد ـ سينه آسمان را بشكافد.
اين هواپيماي كاملاپيشرفته بي سرنشين قادر است با سطح بالايي از عملكرد خودكار، عمليات مختلفي ازجمله انتقال سلاح به ميادين جنگي در قاره اي ديگر را به انجام برساند. سازندگان تارانيس معتقدند اين جت جنگنده يكي از بزرگ ترين خودروهاي هوايي بي سرنشين جهان را معرفي خواهد كرد كه پروژه ساخت آن با هدف طراحي و به پروازدرآوردن يك هواپيماي بي سرنشين طي 4 سال كليد خورده است كه نتيجه آن ارائه يك هواپيماي تهاجمي دوربرد براي آينده در ناوگان آينده نيروي هوايي سلطنتي انگلستان است.
اين هواپيماي دوربرد كه از قضا خيلي سريع و مخفي پرواز مي كند به خوبي قادر است طيف متنوعي از آرايش مهمات و تداركات را بر فراز شماري از هدف هاي مختلف به خدمت گرفته و حتي مي تواند از عهده دفاع از خودش در برابر حمله هواپيما هاي سرنشين دار و بي سرنشين دشمن برآيد. تارانيس در واقع نخستين برنامه توليد خودروي هوايي جنگي بي سرنشين (UCAV) وزارت دفاع انگلستان است كه سرمايه گذاري تحقيقاتي خودش را به مدت 10 سال روي فناوري هاي پيشرفته خودروي هوايي بي سرنشين و همچنين نوع جنگي آن متمركز كرده است و به برنامه چندمليتي اروپا در همين زمينه موسوم به نرون نپيوسته است. در همين رابطه صنايع بزرگي ازجمله بي.اي.ايي، رولز رويس، كاينتيك و اسميتث كه سرمايه گذاري هاي پر و پيماني در بخش خصوصي براي يك رشته از برنامه هاي توليد خودروهاي هوايي بي سرنشين دارند، تيم صنعتي طراحي و ساخت اين پروژه را تشكيل مي دهند و به واسطه اهميت و كيفيت بالاي محصول نهايي هر يك مسووليت بخشي از آن را بر عهده دارند. بخش هايي ازجمله برنامه ريزي كلي توليد و بسياري از فناوري هاي پيشرفته در زمينه مشاهده پذيري پايين و مخفيانه، يكپارچگي سامانه ها و زيرساخت كنترل سامانه، جنبه هاي مرتبط با خودكاري سامانه، تامين سامانه هاي نمايش و درجه بندي سوخت، سامانه كامل واحد قدرت الكتريكي، سامانه احتراق و نصب آن و بالاخره توسعه و تحويل برنامه محاسباتي كنترل پرواز نمونه اي از مسووليت شركت ها در پروژه تارانيس به شمار مي رود. علاوه بر اين بخش ها، شركت فناوري هاي سامانه هاي يكپارچه وظيفه تامين پيشرفته ترين مجموعه پشتيباني هوايي موسوم به C4ISTAR را براي تارانيس بر عهده داشته است كه اين بسته شامل بهترين هاي رايانه ها، فرماندهي، كنترل، مخابرات، هوشمندي، ديده باني و تجسس، هدفيابي و شناسايي مي شود. ضمن اين كه براي پروژه تارانيس از تجربيات سابق شركت هاي طرف قرارداد در زمينه ارتقاي افزون تر قابليت هاي پيشرفته سخت افزاري و نرم افزاري چنين هواپيماهايي براي كارآمدتر كردن تعقيب اهداف سرزده (POET) و همچنين بررسي قابليت توانا ساختن شبكه و طراحي ساختار C4ISTAR براي سامانه هاي هوايي آينده نيز استفاده شده است.
پرنده اي كه مي خواهد متفاوت باشد
خودروي هوايي تارانيس به عنوان يكي از بزرگ ترين خودروهاي هوايي بي سرنشين دنيا تقريبا اندازه اي همتاي جت پيشرفته آموزشي هاوك Hawk با 35/11 متر طول، 98/3 متر ارتفاع و طول بالي معادل 94/9 متر است. براساس همين اعداد و ارقام انتظار مي رود وزن اين پرنده بزرگ حدود 8 تن باشد كه در مقام مقايسه هاك وزن بدنه و موتور و تجهيزاتي معادل 45/4 تن و وزن تيك آفي برابر با 1/9 تن دارد. در توصيف خاص بودن اين پرنده پرواز مخفي همين بس كه كليه قطعات، بخش ها و سامانه هاي پروازي آن به طور اختصاصي و از سوي شركت نامداري توسعه و ارائه شده است. اين خودروي هوايي خاص از شكل بال دلتايي پيروي مي كند و چرخ هاي آن يا ارابه فرودش از نوع سه چرخه است. تصاوير ويدئويي توليد شده توسط رايانه سامانه تيك آف كردن و برخاستن هواپيما از يك باند صاف و روكشدار را نشان مي دهد. البته خودروي هوايي تارانيس از لحاظ فرم و شكل ظاهري و نه از جهت مقياس شبيه خودروي هوايي بي سرنشين دلتايي شكل است كه گروه بي.اي.ايي پيش از اين با نام راون عرضه كرده است. تارانيس از سامانه عامل كنترل پروازي مقدماتي سود مي جويد كه شركت طرف قرارداد به دنبال راهبرد طراحي با ريسك پايين براي توليد نسل سوم سامانه هاي رانش فعال مستقيم (DDV) آن را به عنوان بخشي از برنامه مشترك جنگنده هاي ضربتي تك هاي هوايي و مخصوص تارانيس توسعه بخشيده است. درخصوص چرخ ها، ترمزها و سامانه هاي كنترل ترمز نيز از آخرين محصولات سامانه هاي ترمزي هوافضاي شركت دانلوپ براي تارانيس بهره گرفته شده است.
يك موتور دگرگون شده
مسووليت توسعه موتور مخصوص براي تارانيس با شركت معروف رولزرويس است. تارانيس مي تواند قدرت خود را از موتور Adour 951 كسب كند كه از فاصله تعمير و نگهداري و تنظيمات هدفي معادل 4000 ساعت برخوردار است. اين موتور در واقع مدل اقتباسي از نمونه قبلي همين موتورهاست كه نيروي پرتابي يا پيشرانه اي معادل 6480پوند و در نتيجه افزايشي 8 درصدي در نيروي موتور را در مقايسه با مدل قبلي به تارانيس مي بخشد. مناسب سازي و اصلاحات صورت گرفته در موتور 951 شامل به كارگيري مواد بهينه سازي شده در بخش گرمايي با هدف ارائه پايداري و مقاومت بيشتر، طراحي پروانه جديد براي تامين توان پيشرانه بالاتر و همچنين پيش بيني كنترل ديجيتال به جاي كنترل هيدروديناميكي است. با اين اوصاف سامانه كنترل موتور ديجيتال كاملامستقل و قدرتمند (FADEC) مي تواند حفاظت كامل نوسانات موتور، كنترل كاملاخودكار و همچنين بازيابي و بهبود موتور را به تارانيس پيشكش كند.
ايستگاهي براي فرمانده زميني
زيرساخت كنترل زميني وظيفه تامين برنامه ريزي و فرماندهي ماموريت تارانيس و همچنين كنترل اختصاصي آن در خلال حركت هواپيما روي باند، برخاستن، بازيابي و بازگشت بر عهده دارد. علاوه بر اين، كنترل زميني كار برقراري اتصال و ارتباط براي ارسال و گرفتن داده هاي ماموريت و تصويربرداري به تارانيس و بالعكس از سامانه هاي عمومي و نامحدود اطلاعات فضاي نبرد را صورت مي دهد. در همين رابطه، كنترل زميني تارانيس به فناوري هاي پيشرفته سامانه هاي مديريت ماموريت در سطح يگان نظامي، كنترل و برنامه ريزي ماموريت و كنترل بار مفيد ازجمله استخراج و آناليز داده هاي تصويربرداري مجهز شده است. ضمن اين كه مجموعه كنترل زميني تارانيس تحت فناوري مديريت يكپارچه سازي سامانه ها و تاييد صلاحيت زير ساخت كنترل زميني براي ميزباني خودروهاي هوايي است.
قابل اعتماد براي هر نوع ماموريت
در كنار تمامي مشخصات فني بارز و اختصاصي، طراحي سامانه هاي ماموريتي پيش بيني شده روي خودروي هوايي تارانيس همان چيزي است كه دست و بال اين جنگجوي سريع و رادار گريز را براي هر كاري باز گذاشته است: نفوذ دزدكي به حريم دشمن، ديده باني و شناسايي، حمل و انتقال مهمات و تداركات، سلاح هاي پيشرفته و خيلي وظايف ديگر كه هنوز آشكار نشده بخشي از قابليت هاي آشكار و پنهان تارانيس در قلمروي هوايي است. اين سامانه هاي ماموريتي شامل طراحي سامانه هاي باز پيشرفته با انعطاف پذيري و قابليت تغييرپذيري بسيار بالااست كه بر اساس مدل طراحي توسعه يافته براي جت آموزشي پيشرفته هاوك و هواپيماي تايفون و موشك زمين به هواي دريايي براي هواپيماهاي فوق سريع اجرا و پياده شده است.
فناوري پيشرفته بسيار مهمي كه آلبوم ويژگي هاي شاخص اين اعجوبه بي سرنشين را تكميل مي كند، سامانه هاي هوشمندي است كه سطح بالايي از كارآمدي و راندمان عملياتي بهبود يافته و خودكار را براي آن به ارمغان آورده است. به نحوي كه براي ماموريت هاي ديده باني، تجسس و شناسايي هوابرد، سامانه استخراج و جمع آوري تصاوير (ICE) پيش بيني شده براي تارانيس، امكان جمع آوري و توزيع خودكار داده هاي تصويربرداري را با كيفيت بالاو اختصاص پهناي باند بسيار كم ميسر مي سازد. از طرفي يكپارچه شدن سامانه استخراج و تجميع تصاوير با سامانه هاي كنترل خودرويي تارانيس، فراهم كننده ويژگي خودكاري و انعطاف پذيري بالاي آن بوده و امكان توليد يك تصوير واحد سطحي يكپارچه را از ميان شبكه اي از حسگرها فراهم مي كند.
مترجم: مهريار ميرنيا
برگرفته از: ديسكاوري / خبرگزاري فرانسه
به نقل از magiran.com
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
- پست: 124
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸, ۲:۳۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 305 بار
- سپاسهای دریافتی: 323 بار
تارانیس، تندری خاموش در دل آسمان
- تارانیس، نخستین هواپیمای روباتیک بدون سرنشین با توانایی تصمیمگیری مستقل است.
- شاید آسمان نبردهای آیندهشاهد یکهتازی اعجوبه همهفن حریفی به نام تارانیس باشد که همتای لقباساطیریاش ـ خدای رعد ـ سینه آسمان را بشکافد.
- این هواپیما حتی میتواند از عهده دفاع از خودش در برابر حمله هواپیماهای سرنشیندار و بیسرنشین دشمن برآید.
پیش وزارت دفاع انگلیس از اسرارتارانیس، هواپیمای روباتیک خودمختار بدون سرنشین با توانایی تصمیمگیریبرای انجام ماموریتهای نظامی خود پرده برداشت اما حتی از پس از معرفی اینهواپیمای بدون سرنشین نظامی به بسیاری از سئوالات خبرنگاران پاسخ ندادبطوریکه هنوز اسراری درباره تواناییهای واقعی این هواپیما باقی مانده است.
تاریخچه
دسامبر سال 2006 که وزارت دفاعانگلستان قرارداد تولید خودروی هوایی بیسرنشین بسیار پیشرفتهای موسوم بهتارانیس را به سازندگان پیشروی صنعت هوافضا اعلام کرد، معلوم نبود محصولنهایی چه چیز متفاوتی از کار درخواهد آمد و آیا نگاه کارشناسان را به خودخیره خواهد کرد؟
اما اینک خودروی هوایی تمام خودکار و کاملا توسعهیافته تارانیس یک سروگردن بالاتر از همه خودروهای هوایی بیسرنشین (UAV)تاکنون تولید شده میخواهد نهتنها به عنوان یک جت جنگی بسیار پیشرفته وخودکار به دنیای هوانوردی معرفی شود، بلکه فراتر از آن قصد دارد لقبجنگجوی آینده آسمانها را به خود اختصاص دهد.
نمونه آزمایشی هواپیما که «تارانیس»نام دارد با بودجه 5/142 میلیون پوند ساخته شده است. این هواپیما یک نمونهاز هواپیماهای بدون سرنشین نظامی و رقیب هواپیمای مشابهی است که در آمریکاساخته شده است.چین و روسیه نیز در حال ساخت هواپیماهای مشابهی هستند.اروپا نیز تاکنون پروژه نرون را برای توسعه این گروه از هواپیماها بر رویکاغذ تعریف کرده است.مسئولان وزارت دفاع انگلیس توضیح دادند که اینهواپیما میتواند موشکها و بمبهای لیزری را به ماموریتها دشواری کهانسان قادر به انجام آنها نیست حمل کند و به روشی کاملا خودمختار تواناییحمله کردن دارد.در حقیقت «تارانیس» یک روبات پرنده است که میتواند بهتنهایی تصمیمگیری کند. هر چند انسان میتواند در هر لحظه بصورت از راهدور این وسیله پرنده را هدایت کند.
با توجه به اطلاعاتی که تا همین جادرباره مشخصات فنی و قابلیتهای ممتاز این جنگنده استثنایی منتشر شده،بعید نیست آسمان نبردهای آینده شاهد یکهتازی اعجوبه همهفن حریفی به نامتارانیس باشد که همتای لقب اساطیریاش ـ خدای رعد ـ سینه آسمان رابشکافد.
ویژگیها
هواپیمای کاملا پیشرفته بیسرنشینقادر است با سطح بالایی از عملکرد خودکار، عملیات مختلفی ازجمله انتقالسلاح به میادین جنگی در قارهای دیگر را به انجام برساند. سازندگانتارانیس معتقدند این جت جنگنده یکی از بزرگترین خودروهای هوایی بیسرنشینجهان را معرفی خواهد کرد که پروژه ساخت آن با هدف طراحی و به پروازدرآوردنیک هواپیمای بیسرنشین طی 4 سال کلید خورده است که نتیجه آن ارائه یکهواپیمای تهاجمی دوربرد برای آینده در ناوگان آینده نیروی هوایی سلطنتیانگلستان است.
هواپیمای دوربرد که از قضا خیلی سریعو مخفی پرواز میکند به خوبی قادر است طیف متنوعی از آرایش مهمات وتدارکات را بر فراز شماری از هدفهای مختلف به خدمت گرفته و حتی میتوانداز عهده دفاع از خودش در برابر حمله هواپیماهای سرنشیندار و بیسرنشیندشمن برآید. تارانیس در واقع نخستین برنامه تولید خودروی هوایی جنگیبیسرنشین (UCAV) وزارت دفاع انگلستان است که سرمایهگذاری تحقیقاتی خودشرا به مدت 10 سال روی فناوریهای پیشرفته خودروی هوایی بیسرنشین و همچنیننوع جنگی آن متمرکز کرده است و به برنامه چندملیتی اروپا در همین زمینهموسوم به نرون نپیوسته است. در همین رابطه صنایع بزرگی ازجمله بی.ای.ایی،رولز رویس، کاینتیک و اسمیتث که سرمایهگذاریهای پر و پیمانی در بخشخصوصی برای یک رشته از برنامههای تولید خودروهای هوایی بیسرنشین دارند،تیم صنعتی طراحی و ساخت این پروژه را تشکیل میدهند و به واسطه اهمیت وکیفیت بالای محصول نهایی هر یک مسوولیت بخشی از آن را بر عهده دارند.بخشهایی ازجمله برنامهریزی کلی تولید و بسیاری از فناوریهای پیشرفته درزمینه مشاهدهپذیری پایین و مخفیانه، یکپارچگی سامانهها و زیرساخت کنترلسامانه، جنبههای مرتبط با خودکاری سامانه، تامین سامانههای نمایش ودرجهبندی سوخت، سامانه کامل واحد قدرت الکتریکی، سامانه احتراق و نصب آنو بالاخره توسعه و تحویل برنامه محاسباتی کنترل پرواز نمونهای از مسوولیتشرکتها در پروژه تارانیس به شمار میرود. علاوه بر این بخشها، شرکتفناوریهای سامانههای یکپارچه وظیفه تامین پیشرفتهترین مجموعه پشتیبانیهوایی موسوم به C4ISTAR را برای تارانیس بر عهده داشته است که این بستهشامل بهترینهای رایانهها، فرماندهی، کنترل، مخابرات، هوشمندی، دیدهبانیو تجسس، هدفیابی و شناسایی میشود. ضمن این که برای پروژه تارانیس ازتجربیات سابق شرکتهای طرف قرارداد در زمینه ارتقای افزونتر قابلیتهایپیشرفته سختافزاری و نرمافزاری چنین هواپیماهایی برای کارآمدتر کردنتعقیب اهداف سرزده (POET) و همچنین بررسی قابلیت توانا ساختن شبکه وطراحی ساختار C4ISTAR برای سامانههای هوایی آینده نیز استفاده شده است.
پرندهای که میخواهد متفاوت باشد
هوایی تارانیس به عنوان یکی ازبزرگترین خودروهای هوایی بیسرنشین دنیا تقریبا اندازهای همتای جتپیشرفته آموزشی هاوک Hawk با 35/11 متر طول، 98/3 متر ارتفاع و طول بالیمعادل 94/9 متر است. براساس همین اعداد و ارقام انتظار میرود وزن اینپرنده بزرگ حدود 8 تن باشد که در مقام مقایسه هاک وزن بدنه و موتور وتجهیزاتی معادل 45/4 تن و وزن تیک آفی برابر با 1/9 تن دارد. در توصیف خاصبودن این پرنده پرواز مخفی همین بس که کلیه قطعات، بخشها و سامانههایپروازی آن به طور اختصاصی و از سوی شرکت نامداری توسعه و ارائه شده است.این خودروی هوایی خاص از شکل بال دلتایی پیروی میکند و چرخهای آن یاارابه فرودش از نوع سهچرخه است. تصاویر ویدئویی تولید شده توسط رایانهسامانه تیک آف کردن و برخاستن هواپیما از یک باند صاف و روکشدار را نشانمیدهد. البته خودروی هوایی تارانیس از لحاظ فرم و شکل ظاهری و نه از جهتمقیاس شبیه خودروی هوایی بیسرنشین دلتایی شکل است که گروه بی.ای.ایی پیشاز این با نام راون عرضه کرده است. تارانیس از سامانه عامل کنترل پروازیمقدماتی سود میجوید که شرکت طرف قرارداد به دنبال راهبرد طراحی با ریسکپایین برای تولید نسل سوم سامانههای رانش فعال مستقیم (DDV) آن را بهعنوان بخشی از برنامه مشترک جنگندههای ضربتی تکهای هوایی و مخصوصتارانیس توسعه بخشیده است. درخصوص چرخها، ترمزها و سامانههای کنترل ترمزنیز از آخرین محصولات سامانههای ترمزی هوافضای شرکت دانلوپ برای تارانیسبهره گرفته شده است.
یک موتور دگرگون شده
توسعه موتور مخصوص برای تارانیسبا شرکت معروف رولزرویس است. تارانیس میتواند قدرت خود را از موتور Adour951 کسب کند که از فاصله تعمیر و نگهداری و تنظیمات هدفی معادل 4000 ساعتبرخوردار است. این موتور در واقع مدل اقتباسی از نمونه قبلی همینموتورهاست که نیروی پرتابی یا پیشرانهای معادل 6480پوند و در نتیجهافزایشی 8 درصدی در نیروی موتور را در مقایسه با مدل قبلی به تارانیسمیبخشد. مناسبسازی و اصلاحات صورت گرفته در موتور 951 شامل به کارگیریمواد بهینهسازی شده در بخش گرمایی با هدف ارائه پایداری و مقاومت بیشتر،طراحی پروانه جدید برای تأمین توان پیشرانه بالاتر و همچنین پیشبینیکنترل دیجیتال به جای کنترل هیدرودینامیکی است. با این اوصاف سامانه کنترلموتور دیجیتال کاملا مستقل و قدرتمند (FADEC) میتواند حفاظت کامل نوساناتموتور، کنترل کاملا خودکار و همچنین بازیابی و بهبود موتور را به تارانیسپیشکش کند.
ایستگاهی برای فرمانده زمینی
کنترل زمینی وظیفه تامینبرنامهریزی و فرماندهی ماموریت تارانیس و همچنین کنترل اختصاصی آن درخلال حرکت هواپیما روی باند، برخاستن، بازیابی و بازگشت بر عهده دارد.علاوه بر این، کنترل زمینی کار برقراری اتصال و ارتباط برای ارسال و گرفتندادههای ماموریت و تصویربرداری به تارانیس و بالعکس از سامانههای عمومیو نامحدود اطلاعات فضای نبرد را صورت میدهد. در همین رابطه، کنترل زمینیتارانیس به فناوریهای پیشرفته سامانههای مدیریت ماموریت در سطح یگاننظامی، کنترل و برنامهریزی ماموریت و کنترل بار مفید ازجمله استخراج وآنالیز دادههای تصویربرداری مجهز شده است. ضمن این که مجموعه کنترل زمینیتارانیس تحت فناوری مدیریت یکپارچهسازی سامانهها و تایید صلاحیت زیرساخت کنترل زمینی برای میزبانی خودروهای هوایی است.
قابل اعتماد برای هر نوع ماموریت
کنار تمامی مشخصات فنی بارز واختصاصی، طراحی سامانههای ماموریتی پیشبینی شده روی خودروی هواییتارانیس همان چیزی است که دست و بال این جنگجوی سریع و رادار گریز را برایهر کاری باز گذاشته است: نفوذ دزدکی به حریم دشمن، دیدهبانی و شناسایی،حمل و انتقال مهمات و تدارکات، سلاحهای پیشرفته و خیلی وظایف دیگر کههنوز آشکار نشده بخشی از قابلیتهای آشکار و پنهان تارانیس در قلمرویهوایی است. این سامانههای ماموریتی شامل طراحی سامانههای باز پیشرفته باانعطافپذیری و قابلیت تغییرپذیری بسیار بالا است که بر اساس مدل طراحیتوسعه یافته برای جت آموزشی پیشرفته هاوک و هواپیمای تایفون و موشک زمینبه هوای دریایی برای هواپیماهای فوق سریع اجرا و پیاده شده است.
پیشرفته بسیار مهمی که آلبومویژگیهای شاخص این اعجوبه بیسرنشین را تکمیل میکند، سامانههای هوشمندیاست که سطح بالایی از کارآمدی و راندمان عملیاتی بهبود یافته و خودکار رابرای آن به ارمغان آورده است. به نحوی که برای ماموریتهای دیده بانی،تجسس و شناسایی هوابرد، سامانه استخراج و جمعآوری تصاویر (ICE) پیشبینیشده برای تارانیس، امکان جمعآوری و توزیع خودکار دادههای تصویربرداری رابا کیفیت بالا و اختصاص پهنای باند بسیار کم میسر میسازد. از طرفییکپارچه شدن سامانه استخراج و تجمیع تصاویر با سامانههای کنترل خودروییتارانیس، فراهمکننده ویژگی خودکاری و انعطافپذیری بالای آن بوده و امکانتولید یک تصویر واحد سطحی یکپارچه را از میان شبکهای از حسگرها فراهممیکند.
منابع:
jamejamonline.ir (به نقل از خبرگزاری فرانسه /مترجم: مهریار میرنیا)
ebtekarnews.com
گردآوری و تنظیم: newcoy.persianblog.ir
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم