ايران توانمنديهاي متعددي براي بستن تنگه هرمز در اختيار دارد
خبرگزاري فارس: مركز مطالعات راهبردي و بينالملل آمريكا در تازه ترينگزارش خود با اشاره به منابع عظيم نفت و گاز در منطقه خليج فارس و مشخصاتتنگه هرمز، از اين تنگه به عنوان گلوگاهي ياد مي كند كه ايران در صورتاحساس تهديد از همه توانمندي خود اعم از موشكها، شناورها و زيردرياييهابراي كنترل آن استفاده خواهد كرد.

بهگزارش خبرگزاري فارس، مركز مطالعات راهبردي و بينالملل آمريكا (CSIS) بهتازگي گزارشي را درباره ايران به قلم "آنتوني كوردزمن " رياست اين مركزمنتشر كرده است.
اين گزارش تحت عنوان "ايران، خليج فارس و رقابت گزينههاي مختلفي رادر رابطه با موضوع ايران، خليج فارس و رقابت استراتژيك در منطقه خليج فارسمورد بررسي قرار ميدهد.
وي در اين گزارش به بررسي آماري ذخاير نفت و گاز در منطقه خليج فارسمي پردازد و به ارايه توضيحات درباره ميزان توليدات نفت و گاز در كشورهايمنطقه مي پردازد.
اين گزارش با اشاره به مشخصات فيزيكي تنگه هرمز به عنوان شاهراه نفتجهان از اين منطقه به عنوان گلوگاه اصلي برتري استراتژيك ياد مي كند و بهارايه توضيحات درباره داراييهاي ايران براي بستن اين تنگه مي پردازد.
خبرگزاري فارس با توجه به حساسيت موضوع اقدام به تهيه و ترجمه اينگزارش كرده است.برخي تعابير نادرست و افراطي مطرح شده در اين گزارش برايحفظ اصالت ترجمه مي باشد.
بخش دوم اين گزارش به شرح زير است:
- شرايطي كه سناريوها را شكل ميدهند:
چالش آسيبپذيري صادرات: صادرات نفتي؛ زيرساختها و واردات مهم
ميادين نفتي عربستان سعودي
آمار ارايه شده توسط اداره اطلاعات انرژي تا اوت 2008 حاكي از آن است كه عربستان سعودي 267 ميليارد بشكه ذخيره نفتي دارد.
توليد روزانه اين كشور 9.7ميليون بشكه است.
ظرفيت افزايش 10.5 تا 11 ميليون بشكه در روز به 12.5 ميليون بشكه در روز را دارا است.
صادرات 7.9 تا 98.5 ميليون بشكه در روز كه 52 درصد از آن به آسيا است.
ظرفيت پالايش 2.1 ميليون بشكه در روز.
عربستان همچنين100 ميدان گازي و نفتي بزرگ دارد.
مجموعه رأس التنوره تقريبا داراي ظرفيت 6 ميليون بشكه در روز است؛ وبزرگترين تاسيسات نفتي دريايي جهان به شمار ميرود كه شامل بندر با حجم2.5 ميليون بشكه در روز است.
بيش از 75 درصد از صادرات در تاسيسات رأس التنوره صورت ميگيرد و 3تا 3.6 ميليون بشكه در روز تاسيسات رأس الجميه در خليج فارس صادرات صورتميگيرد.
پايانه ينبوع در درياي احمر داراي ظرفيت تقريبي 4.5 ميليون بشكه درروز نفت خام و دو ميليون بشكه در روز گاز مايع و ديگر محصولات است.
زير ساختهاي انرژي مهم هستند اما از سوي ديگر شاهد موارد زير هستيم:
- افزايش پيوسته تقاضاي جهاني براي نفت خام، محصولات نفتي و گاز
- افزايش تقاضاي كشورهاي آسيايي (بيشتر به صورت غيرمستقيم به غرب صادر ميشود)
- تمركز زياد در بخش تاسيسات به منظور رفع كردن هزينههاي وارده نه به عنوان عامل افزايش سرماي
- برنامه ريزي واكنشي ضعيف، و صرف زمان طولاني براي جايگزين كردن قطعات و اجزاي حياتي.
- استفاده روز به روز كه اغلب نزديك به محدوديتهاي ظرفيتي است
- نبود انسجام سامانهها و توانايي دور زدن در سطح ملي و شوراي همكاري خليج فارس
- بهبود در كاهش تلفات و بالابردن دقت هدفگيري سامانههاي تهاجمي
- خرابكارها و تروريستهاي هوشمندتر.
تنگه هرمز: گلوگاه اصلي
- تنگه هرمز 280 كيلومتر طول و در باريكترين نقطه آن 50 كيلومتر عرض دارد.
- خط قابل تردد كشتيها به عرض 9.6 كيلومتر است كه شامل دو لاين رفت وآمدي 3.2 كيلومتري است، يكي به صورت ورودي و ديگري به صورت خروجي كه بهوسيله يك ميانه جداساز 3.2 كيلومتري از هم جدا ميشود.
- موشكهاي ضد كشتي اكنون بردي نزديك به 150 كيلومتر دارند
- مينهاي هوشمند و اژدرهاي هدايت شونده و هوشمند در منطقه تنگه هرمز قرار دارد.
- همچنين خطر مينهاي شناور، حمله قايقهاي كوچك و ايجاد مزاحمت وجود دارد.
- وجود حسگرهاي مخفي و آشكار
ابوموسي، تنب بزرگ و كوچك و تنگه هرمز
- تنگه هرمز 34 مايل يا 55 كيلومتر در باريكترين نقطه آن عرض دارد.
- كانالهاي تنگه هرمز شامل كانالهاي قابل كشتيراني 3.2 كيلومتريبراي رفتوآمدهاي ورودي و خروجي است كه پهناي وسط باند ورود و خروج نيز3.2 كيلومتر است.
- 40 درصد تجارت نفت جهان از طريق تنگه هرمز صورت ميگيرد
- بيش از 75 درصد از نفت صادره به ژاپن از اين تنگه مي گذرد
- 13.4 ميليون بشكه نفت خام در روز از طريق تنگه هرمز در ماه مه 2007 جابجا شده است
- انتقال دو ميليون بشكه محصولات نفتي و بيش از 31 ميليون تن گاز مايع طبيعي.
- 90 درصد صادرات منطقه خليج فارس از طريق خليج فارس صورت ميگيرد
- اداره اطلاعات انرژي EIA پيش بيني ميكند كه صادرات از طريق تنگههرمز تا سال 2020 دوبرابر خواهد شد و به 30 تا 40 ميليون بشكه در روزخواهد رسيد
- منطقه خليج فارس 40 درصد گاز مايع طبيعي جهان را تا سال 2015 انجام خواهد داد.
داراييهاي ايران براي "مسدود كردن خليج فارس "
- 3 زيردريايي از كلاس 877 و تعداد نامشخصي زيردرياييهاي كوچك(قدر-اساس-3)؛ اژدرهاي هوشمند، (موشكهاي ضدكشتي) و قابليت مين هوشمند.
- استفاده از 5 ناو مينگذار، كشتيهاي آبيخاكي، قايقهاي كوچك، قايقهاي تجاري.
- حمله به نفتكشها، حمل و نقل، تاسيسات ساحلي به وسيله نيروي دريايي سپاه.
- حمله با استفاده از 8 نمونه هواپيماي مدل اوريون امپياي وجنگندههاي مجهز به موشك ضدكشتي از مدل سي 801 كي (با برد 8 الي 42)،سياساس ان-4 و ديگر موشكها.
- مينهاي شناور آزاد، مينهاي هوشمند و سرگردان، نشت نفت
- موشكهاي زمينپايه و دوربرد ضد كشتي كه در روي زمين يا جزيرههامستقر ميشود (سيرساكر اچواي-2، سياساس-سي-3) و كشتيها (سياساس-ان-4و ديگر كشتيها).
- حملات سپاه پاسداران به تاسيسات مهم صادراتي.
- موشك سطح به سطح نصر-2 مستقر روي كشتي
نقاط كليدي حساس مربوط به منطقه خليج فارس-1
نقاط حساس انتقال نفت در سطح جهان به ترتيب اهميت عبارتند از تنگه هرمز، كانال سوئز، بابالمندب و تنگههاي تركيه.
تنگه هرمز
بر اساس آمار اعلام شده تنگه هرمز در سال 2006 روزانه 16.5 تا17ميليون بشكه نفت از آن عبور كرده است. تنگه هرمز نفت كشورهاي خليج فارس ازجمله عربستان سعودي، ايران و امارات عربي متحده را به مقصدهاي اوليهايمانند ژاپن، آمريكا، غرب اروپا و ديگر كشورهاي آسيايي عبور ميدهد.
مشكلات گذشتهاي كه اكنون در تنگه هرمز هنوز وجود دارد عبارتند ازمينهاي كاشته شده در طي جنگ ايران-عراق و تهديدهاي پس از حملات 11سپتامبر.
مسير جايگزين براي تنگه هرمز خط لوله 745 مايلي شرق-غرب است كه از عربستان سعودي به درياي احمر ميرود.
كانال سوئز
- بر اساس آمار اعلام شده كانال سوئز در سال 2006 روزانه 4.5 ميليونبشكه نفت از آن عبور كرده است. كانال سوئز نفت كشورهاي خليج فارس به ويژهعربستان سعودي و چند كشور آسيايي را به مقصد اروپا و آمريكا عبور ميدهد.
- بيش از 3 هزار نفتكش سالانه از كانال سوئز عبور ميكند و با وجودعرض هزار فوتي در باريكترين نقطه آن، اين كانال قادر به عبور نفتكشهايبزرگ نيست.
- "سازمان كانال سوئز " درباره تعريق و تعميق اين كانال براي مناسبشدن آن به منظور عبور نفتكشهاي بسيار بزرك و نفتكشهاي فوق العاده بزرگمذاكره كرده است.
- لوله نفتي 200 مايلي سوئز-مديترانه كه همچنين مسيري است ا كه از مناطق شمالي مصر از عين سكني تا ترمينال سيدي كرير عبور مي كند.
- ط لوله فوق ميتواند 3.1 ميليون بشكه نفت خام را روزانه عبور دهد كهتقريبا تمام حمل و نقل از طريق شمال عربستان سعودي (حدود 2.3 ميليون بشكهنفت خام در روز) از طريق اين خط لوله منتقل ميشود.
- مسدود ساختن اين كانال نفتكشها را به سمت راس جنوبي آفريقا رامنحرف ميكند و اين امر مسير انتقال نفت را 6 هزار مايل افزايش ميدهد.
باب المندب
- بر اساس آمار اعلام شده باب المندب در سال 2006 روزانه 3.3 ميليونبشكه نفت از آن عبور كرده است. باب المندب نفت خليج فارس به مقصد اروپا وآمريكا عبور ميدهد.
- در دهه آينده حجم عبوري نفت از باب المندب 25 درصد رشد خواهد داشت.2.1 ميليون بشكه نفت در روز به سمت شمال از طريق مجموعه سوئز ميگذرد.
- عرض باب المندب 18 مايل با دو مسير رفت و برگشت است
- تنها مسير جايگزين براي باب المندب خط لوله سعودي شرق-غرب با حجم4.4 ميليون بشكه در روز است كه هم اكنون به طور كامل از آن استفادهميشود.
تنگههاي تركيه
بر اساس آمار اعلام شده تنگههاي تركيه در سال 2006 روزانه 2.4 ميليونبشكه نفت از آن عبور كرده است. تنگههاي تركيه نفت منطقه درياي خزر را بهمقصد غرب و جنوب اروپا عبور ميدهد.
ادامه دارد ...
فارس