امیر دریادار سیاری با هشدار به ناوهای بیگانه در خلیج فارس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملا منطقه را رصد می کند و همانند عقاب بالا سر شناورهای بیگانه است که نزدیک ما نشوند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده 55 ساله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که سه سال و نیم پیش سکان هدایت این نیرو را در اختیار گرفته است به سوالات متعددی در زمینه های مختلف مرتبط با نیروی دریایی ارتش از جمله نیروی دریایی راهبردی پاسخ گفت.
دریادار سیاری از جایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که خود با دارا بودن انواع شناورها، بالگردها، هواپیماها و پایگاههای دریایی، زمینی و هوایی به مثابه یک ارتش کامل می ماند و تلاشهای این نیرو برای تحقق تدابیر فرمانده معظم کل قوا برای داشتن یک نیروی دریایی راهبردی سخن به میان آورد.
او سخنش را با این جمله آغاز کرد: 'تفکر و دکترین حاکم بر سامانههای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک سیاست دفاعی است'.
** نیروی دریایی می خواهد در دریاها حضوری راهبردی داشته باشد
امیر دریادار سیاری در این گفت و گو خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن اقتدار خود و دفاع از منابع و منافع کشور می خواهد در دریاها حضوری فعال و راهبردی داشته باشد.
وی گفت: امروز استکبار جهانی در اقصی نقاط جهان به واسطه نیروی دریایی و با استفاده از این نیرو حضور یافته که این سیاست، سیاستی تعرضی است زیرا آنها به دنبال منافع نامشروع خود در دریاهای آزاد جهان هستند و بر این اساس با تهدید از طریق دریا به نقاط مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان حمله کرده اند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اگر فرمانده معظم کل قوا حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در دریاها میخواهند، این حضور برای حفظ مرزهای آبی کشور و منابع و منافعمان در دریاها است که ما این توانمندی را داشته باشیم چون ایشان در جایی فرمودهاند که اگر ملتی نتواند از خودش دفاع کند ملتی مرده است.
سیاری، گفت: این نیرو در اجرای این تدبیرارزشمند فرمانده معظم کل قوا دو سال است که در دریاهای آزاد حضور یافته و توانسته در مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب ، منافع کشور را در این منطقه حفظ کند.
** نیروی دریایی 30 کشورجهان در خلیج عدن حضور دارند
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که نیروی دریایی 30 کشور جهان در خلیج عدن حضور دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان و برای حفظ منافع خود، در این منطقه حضور دارد.
امیر دریادار سیاری افزود: تعداد ناوهای جنگی کشورهای مختلف در منطقه بر اساس این که آیا کشتیهای تجاری این کشورها از منطقه عبور می کند یا خیر؟ کم یا زیاد می شوند.
وی با بیان این که بیش از 90 درصد تجارت جهان از طریق دریا انجام می شود، اظهارداشت: این بدین معنا است که بیش از90 درصد جابجایی کالاها از طریق دریا انجام می شود که بدین ترتیب اهمیت کار در دریا بخوبی مشخص می شود ضمن این که اگر کشوری از آن غافل شود چرخ اقتصادی کشورش نیز با مشکل روبرو می شود.
وی در خصوص این که آیا حضور ناوهای جنگی این 30 کشور در منطقه بر روند فعالیتهای یکدیگر تاثیری می گذارد یا خیر؟، گفت: اکثر این کشورها زیر نظر ناتوسازماندهی شده اند و با عنوان 'سی تی اف 150'، 151 و 152 در خلیج فارس، دریای عمان و خلیج عدن حضور دارند و فرماندهی آنها به صورت دوره ای انجام می شود.
وی یاد آور شد: برخی کشورها نظیر جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین به طور کاملا مستقل عمل می کنند و برغم این که از کنار هم نیز عبور می کنند اما از هیچ کسی هم تبعیت نمی کنند.
** تفکر جمهوری اسلامی ایران، تعرضی نیست
امیر دریادار سیاری با تاکید بر این که تفکر جمهوری اسلامی ایران، تفکر تعرضی نیست گفت: حضور ما در دریای آزاد به دلیل حفظ منافع مشخص، انتقال پیام صلح و دوستی و نشان دادن اقتدار و توانمندیهای ایران در دریا است که فقط توسط یک نیروی دریایی راهبردی امکان پذیر است.
وی با بیان این که یک نیروی دریایی راهبردی دارای ویژگیهایی است، افزود: نیروی دریایی راهبردی باید توان استقرار در آبهای آزاد را داشته باشد بدین معنی که با هر وسیلهای نمیتوان به اقیانوس هند یا مدیترانه سفر کرد بلکه شناوری نیاز است که بتوان با استفاده از آن به این مناطق سفر کرد و بعد هم در دریا استقرار داشته باشد.
وی یاد آور شد: هم اینک ناوگروه های نیروی دریایی راهبردی ایران چندین ماه در دریاها دریانوردی میکنند که این موضوع نشان دهنده آن است که این ناوگروهها از تجهیزات و توانمندیهای لازم برای حضور در دریاهای آزاد برخوردار هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نکته را نیز خاطرنشان کرد که با داشتن کارکنان متخصص و با تجربه ای که بتوانند در دریاهای آزاد کشتیرانی و ناوبری کنند وداشتن توانمندی ساخت، تعمیر و نگهداری یگانهای شناور که از ویژگیهای یک نیروی دریایی راهبردی است می توان در دریاهای آزاد حضوری فعالانه داشت.
** برای نخستین بار پس از انقلاب از کانال سوئز عبور کردیم
امیر دریادار سیاری با بیان این که حضور در پهنه دریاهای آزاد از جمله ویژگیهای نیروی دریایی راهبردی است، اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال گذشته (1389) و برای نخستین بار پس ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با عبور از کانال سوئز در مدیترانه حضور یافت و اقتدار و توانمندیهای ایران را به جهانیان نشان داد.
وی گفت: نیروی دریایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز چنین کارهایی نمی کرد و اگرهم به کشورهای غربی سفر می کرد برای تعمیر و نگهداری ناوهای این نیرو بود اما امروز با اقتدار در مدیترانه حضور یافته است.
به گفته سیاری این موضوع بسیار مهمی است زیرا در زمانی که نیروی دریایی ایران دارای ناوگان جدید بود و آنهم فقط برای تعمیر و نگهداری به کشورهای غربی سفر می کرد اما امروز برغم گذشت بیش از سه دهه و با وجود تحریمهای اقتصادی در این مدت ما توانستیم از این کانال عبور کنیم و وارد دریای مدیترانه شویم، ماموریتی که موجب خشم مقامات رژیم صهیونیستی شد.
** هرجا نیاز به حفظ منافعمان باشد در آنجا حضور خواهیم داشت
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این موضوع که راهبرد این نیرو استمرار حضور در دریاهای آزاد است و باید برای آن برنامه داشته باشد، گفت: این حق ما است که در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم و هرجا که نیاز به حفظ منافعمان باشد همانند مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن، حضور خواهیم یافت.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به دو هدف حضور در دریاهای آزاد و حفظ منافع کشور، استمرار ساخت و سازها برای تامین نیازهای این نیرو را مورد تاکید قرار داده است.
** تفکر سیاسی هم در ورای عبور از کانال سوئز قرار داشت
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه و در پاسخ به این سوال که چطور تفکرعبور از کانال سوئز و ورود به دریای مدیترانه ایجاد شد؟، گفت: نیروی دریایی به دنبال این موضوع بود که چگونه می توان تدبیر فرمانده معظم کل قوا در خصوص نیروی دریایی راهبردی، حضور این نیرو در آبهای آزاد و دفاع از کشور و نشان دادن اقتدارمان را محقق کند وبر این اساس مصمم شد تا این ماموریت را دنبال کند.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی پیش از این تا مدار 10 درجه شمال اقیانوس هند سفر کرده بود، در خلیج عدن حضور داشت و حتی درسال گذشته در مراسم شصتمین سالگرد استقلال سریلانکا شرکت کرد که اینها نشان دهنده آن است که چنین توانمندی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
وی اظهارداشت: در این ماموریت تصمیم گرفتیم که مسیری را انتخاب کنیم تا بیشتر تدبیر فرمانده معظم کل قوا را نشان دهد و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا با عبور از کانال سوئز به دریای مدیترانه برویم که این پیشنهاد هم مصوب شد.
به گفته دریادار سیاری ، پیش از آن چند پیشنهاد هم ارایه شده بود که از جمله سفر به تنگه مالاکا در بین مالزی و اندونزی در جنوب شرق آسیا و در نزدیکی کشور ژاپن که دزدیهای دریایی بسیاری نیز در این منطقه صورت گرفته بود اما اهمیت کانال سوئز و دریای مدیترانه بیشتر از آن بود.
وی گفت: کانال سوئز کاملا در خاک مصر واقع است و بر اساس قانون تمامی کشتیهای تجاری و جنگی جهان که با این کشور در مخاصمه نیستند می توانند از آن عبور کنند، ما هم که در مصرحافظ منافع داشتیم توانستیم از آنجا عبور کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که با همین تفکرو اقتدار به سوی کانال سوئز حرکت کردیم، افزود: از آنجایی که خدا می خواست، همزمان با حضور ناوگروهای ایرانی و نزدیک شدن به کانال سوئز، نامبارک سقوط کرد و ما مجوز گرفتیم و با عبور از این کانال وارد دریای مدیترانه شدیم.
امیر دریادار سیاری با اشاره به این موضوع که ناوگروهای ایرانی در طول مسیر قوانین بین المللی بویژه قوانین مربوط به دریاها را به طور صددرصد رعایت کردند، خاطرنشان کرد: تنها رژیمی که از عبور ناوگروههای ایرانی از کانال سوئز و ورود به دریای مدیترانه خیلی نگران بود و این موضوع را از ابتدا تا انتها دنبال می کرد، رژیم صهیونیستی بود.
** به رغم تحریمها، به توانمندی تامین نیازهایمان دست یافته ایم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به ساخت تجهیزت مورد نیاز این نیرو توسط متخصصان داخلی، گفت: امروز با اتکای به خداوند و وجود متخصصان متعهد، ایران به این توانمندی بزرگ دست یافته است که نیازهای دریایی کشور در داخل تامین می شود و نمونه آن نیز ساخت نخستین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران با نام ' جماران ' است.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ساخت ناوشکن به توانمندیهای تعمیر و نگهداری این ناوها نیز دست یافته است.
وی افزود: ارتقای تجربیات نیروی دریایی برای حضور در تمامی پهنه های آبهای آزاد که نیاز به استمرار کار دارد، جذب و گزینش و ارتقای توانمندی نیروی انسانی خاص برای کاربری تجهیزات، نگهداری، تعمیر و ساخت و ارتقای توانمندی عملیاتی در دریاها برای دفاع از منافع کشور از جمله دستاوردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
** عمر ناوگان نیروی دریایی زیاد اما بهینه سازی شده است
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تایید این نکته که عمر ناوگان این نیرو زیاد است، گفت: ما درنظر نداریم که این مساله را پنهان کنیم اما برغم این که عمر ناوگان شناورهای نیروی دریایی بالا است اما در عمل این طور نیست یعنی شاید این ناوها همان ناوهای خریداری شده در 35 سال پیش باشند اما در این مدت ما دست روی دست نگذاشته ایم.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: اگر در این مدت دست روی دست گذاشته بودیم و نسبت به بهینه سازی ناوگان اقدام نکرده بودیم امروز شناورهای ما نمی توانستند 25 هزار کیلومتر دریانوردی کنند و با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شوند.
وی افزود: ناوشکنهای ایرانی امروزه ماموریتهای یکصد روزه را در بدترین شرایط آب و هوایی در شمال اقیانوس هند و یا دریای سرخ که بعضا ارتفاع امواج به 10 متر هم می رسد با موفقیت طی می کنند که همه اینها نشان دهنده تواناییهای گسترده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به اقداماتی که در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفته که ناوشکنهای با عمر زیاد این نیرو توانایی طی ماموریتهای تا بیش از 25 هزار کیلومتر را دارند، گفت: در طی 32 سال گذشته تمامی سامانه های موجود ناوها از جمله سیستم رانش، سلاح های موجود، توپ و موشک، رادار، سونار و سامانه ارتباطی تعویض شده اند که تمامی آنها نیز ساخت متخصصان متعهد داخلی ایران است.
** بدنه ناوشکنها از نظر ظاهری بدنه 32 سال پیش است
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه در خصوص بدنه ناوهای این نیرو خاطرنشان کرد: بدنه این ناوها از نظر ظاهری شبیه بدنه اولیه آنها است اما تعمیراتی بر روی بدنه انجام شده و تمامی قطعات آن تعویض شده است.
امیر دریادار سیاری این موضوع را یاد آور شد که در تمامی نقاط مختلف جهان پس از 30 الی 35 سال کشتی را بازنشسته می کنند اما نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشتی دارد با 60 سال سن که در دو سال گذشته نیز پنج بار سفر دریایی به خلیج عدن داشته است.
وی اظهارداشت: امروز اگر سیستم ارتباطی و راداری شناوری قدیمی باشد دیگر نمی تواند ارتباط برقرار کند زیرا تمامی سیتمهای شناورهای ما در گذشته آنالوگ بوده اما هم اینک دیجیتال شده است که تمامی فناوریهای مربوط به این سیتمها را نیز متخصصان ایرانی ساخته اند.
به گفته دریادار سیاری ، علاوه بر این سامانه های موشکی ، سیستمهای ارتباطی، مخابراتی ، رادارها و سونارها به طور کامل توسط متخصصان ایرانی ساخته می شوند.
وی افزود: حتی ناوهای موشک انداز کلاس پیکان مدل همان ناو پیکانی است که افتخار هفتم آذر را آفرید، شکلش همان شکل قدیم است اما تمامی تجهیزات آن تعویض و به روز شده است.
** عمردهی انقلابی به تجهیزات
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که نیروی دریایی تدبیری از فرمانده معظم کل قوا دارد با عنوان ' عمر دهی انقلابی به تجهیزات' ، گفت: ایشان می فرمایند که ' عمر قانونی را کنار بگذارید، به تجهیزاتتان عمر انقلابی بدهید'.
امیر دریادار سیاری، افزود: اگر امروز عنوان می کنیم که در ساخت و ساز به جایی رسیده ایم که ناوشکن جماران را می سازیم، پس در عمر دهی انقلابی به تجهیزات موجودمان این توانمندی را داریم.
** در حال ساخت شناورهای جدید هستیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا شناورهای جدیدی در حال ساخت داریم، گفت: نیروی دریایی در چند فاز ساخت و سازهای بزرگی داشته است که از جمله ساخت ناوهای موشک انداز کلاس ' پیکان' در سال 1382 که اولین آن هم به نام پیکان تولید شد و پس از آن ناوهای کلاس پیکان در کشور در حال ساخت است.
امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: ناوهای پیکان ساخته شده در ایران نیز به مراتب از آنچه که در اروپا چند کشور با هم ساخته اند بهتر و پیشرفته تر و از توانمندی بالایی برخوردار است ودر آزمایشات متعدد نیز این مساله به اثبات رسیده است.
وی افزود: البته در ساخت تجهیزات جزئی این نیرو از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس در زمینه ساخت قطعات و سامانه ها به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.
به گفته سیاری، پس از ساخت ناوچه پیکان و ناوهای موشک انداز کلاس پیکان نیروی دریایی موفق شده است زیردریاییهایی از جمله زیردریایی کلاس غدیر را طراحی و تولید کند که چند فروند از این نوع زیردریایی در سال 88 به این نیرو ملحق شد که مسیر تولید آنها همچنان ادامه دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که کلاس بعدی، کلاس ناوشکن جماران است که از پیچیدگیهای بسیار بالایی برخوردار بوده ، افزود: کمتر کشوری در دنیا می تواند ناوشکن بسازد اما ما ساختیم و تا زمانی که این ناوشکن به دریا نرفته و تیراندازی و موشک پرتاب نکرده بود برای دشمنان ما غیرقابل باور است.
** ایران به توانمندی ساخت انواع زیردریایی دست یافته است
امیردریادار سیاری در ادامه با تاکید بر این که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران امروز همچنین به توانمندی ساخت انواع زیردریاییها دست یافته است، گفت: نیروی دریایی به اندازه نیاز این نیرو زیردریایی تولید می کند.
وی اظهارداشت : پس از ساخت زیردریاییها سبک و نیمه سنگین ما به مرور به به سمت ساخت زیردریاییهای بزرگتر با اقتدار جلو می رویم.
وی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و دانشگاهها زوایای یک مثلثی هستند که وقتی کامل شدند توانمندی لازم بوجود آمده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت زیردریاهای موجود در این نیرو بویژه زیردریاییهای خریداری شده در گذشته از روسیه، خاطرنشان کرد: ادامه فعالیت این زیردریاییها در شرایط آب و هوایی خلیج فارس که از رطوبت و شرجی هوای بالایی برخوردار است، حکایت از توانمندی متخصصان ایرانی در تعمیر و نگهداری این شناورها دارد.
امیر دریادار سیاری با بیان این که تعمیرات اساسی بر روی زیردریاییها نیز در داخل کشور انجام می شود، گفت: زمانی می خواستیم تعمیرات اساسی بر روی این زیردریاییها انجام دهیم، یکی از پیشنهادات این بود که برود کشورسازنده اما فرمانده معظم کل قوا فرمودند که 'خیر، خودتان تعمیر کنید، سخت است یاد می گیرید' و این موضوع امروز به منصه ظهور رسیده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: دستیابی به رادارها ، سونارها و مهمات مورد نیازی چون اژدر و موشک به همین راحتی نیست و برخی چیزها هم هست که علم آن در دانشگاهها نیست و اینها به صورت علم اختصاصی در نیروهای مسلح در آمده است و ما داریم نیازمندیهایمان را بدین ترتیب تامین می کنیم.
** هشدار به ناوهای بیگانه در خلیج فارس
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقتدار این نیرو در منطقه یادآور شد: طی روزهای اخیر یک ناو به علت اشتباهی که در سیستم راداری آن بوجود آمده بود ، در جنوب جاسک به آبهای ما نزدیک شده بود که بالافاصله با تذکری که دادیم و متوجه شد که وارد آبهای ما شده است فوری منطقه را ترک کرد.
امیر دریادار سیاری با هشدار به ناوهای بیگانه در خلیج فارس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملا منطقه را رصد می کند و همانند عقاب بالا سر شناورهای بیگانه است که نزدیک ما نشوند.
مشرق
هشدار نیروی دریایی ارتش به اشتباه یک ناو بیگانه
در اين بخش ميتوانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها