ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶, ۹:۳۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط shaman »

با سلام خدمت دوستان :razz:

در اینکه توربوفن ارجییت داره به توربوجت هیچ شکی‌ نیست چه برای پرواز زیر صوت چه مافوق صوت، می‌خواستم یه نکترو خدمت دوستان بگم قابلیتی که دوست خوبمونM-ATF بهش اشاره کردن سوپر کروز که تایفون و چند جنگندهٔ دیگه قابلیت اونو دارند ولی‌ نه بصورت کامل، تنها هواپیمایی‌ که این قابلیتو به صورت کامل دارهF-22 هستش،این قابلیت به دو صورت قابل دسترسی‌ هستش که باید هر دو مورد باهم اصلاح بشن تا به نتیجهٔ بهتر ریسد، یکی‌ اینکه هواپیمای مزبور تقریبا از پشرانی با چهار برابر قدرت استفاده کنه تا این قابلیتو داشته باشه و یا اینکه مقدار نیروی پسا تقریبا به نصف کاهش پیدا کنه، راه حال دوم دستیافتنی تر و به صرف تر هستش که البته مکمل اون موتوری قدرتمند هستش که کاملا این موضوع در طراحی رپتور مشخص هستش یکی‌ از بزرگترین موانع بر سر این راه برای جنگندها حمل تسلیحات بیرون بدنه هستش، و کلا هواپیمایی‌ که بخواد این قابلیتو به صورت کامل داشته باشه باید چه در قسمت طراحی پیشران چه در طراحی آیردینامیک بهش توجه بسیار بشه و بسیار قابلیت با ارزشی هستش
ways of the West
wisdom of the East
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 46
تاریخ عضویت: جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸, ۱:۲۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 815 بار
سپاس‌های دریافتی: 110 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط sevrous »

به طور كلي موتورهاي جت به 4 دسته تقسيم ميشوند:
1.توربوجت:نوعي موتور جت است كه در ان همه هواي مكيده شده به اتاق احتراق ميرود پس از مخلوط شدن باسوخت احتراق روي ميدهدو گاز خروجي داغ ازدهانه عقب موتور خارج ميشه.اين نوع از موتورها قديمي ترين نوع موتور جت ان.
2.توربفن:توربوفن نوعی موتور جت است که در آن بخش بزرگی از هوای مکیده شده بدون رفتن به اتاق احتراق از روزنه انتهائی خارج می‌شود. این نوع موتور برای سرعت‌های متوسط مناسب است و به‌همین دلیل موتور بیشتر هواپیماهای جت مسافری توربوفن است.
3.توربوپراپ:وعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود.

با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور می‌کنند تا بیشتر نیروی موتور صرف گرداندن ملخ شود.

موتورهای توربوپراپ در سرعت‌های متوسط (در حدود ۷۳۰ کیلومتر/ساعت) کارایی دارند و در سرعت‌های بیشتر کارایی خود را از دست می‌دهند. این موتورها بیشتر در هواپیماهای مسافری کوچک و هواپیماهای ترابری نظامی به‌کار می‌روند.
4.رمجت:ساده‌ترین نوع موتور جت است. در این نوع موتور هوائی که وارد موتور می‌شود به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور خودبه‌خود فشرده می‌شود ونیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

موتور رم‌جت فقط در سرعت‌های زیاد کارآئی دارد از این نوع موتور برایtake off نمی‌توان استفاده کرد و بایستی هواپیمای مجهز به این موتور توسط فلاخن پرتاب شود یا همانند موشک از یک هواپیمای مادر شلیک شود تا موتور آن به کار افتد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10136 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط typhoon »

سلام
خوب جناب سامان عزیزی انقدر گفتی تا ظاهرا این مشکل موتور هم حل شد.
رامین و دانیال عزیز:
اساتید ،شما این خبر رو چه طور ارزیابی می کنید؟یعنی باور کنیم که یکی از بزرگترین مشکلات در ساخت جنگنده بومی از سر راه کنار رفته؟آیا خبر جدیدی و یا تصویری منتشر نشده؟
Old soldiers never die.They just fade away
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶, ۹:۳۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط shaman »

سلام خدمت دوستان :razz:

باید مشخصات این موتور معلوم بشه تا بشه گفت که ارزش داره یا نه، ولی‌ فکر نمیکنم این موتور قابل استفاده برای هواپیمایی‌ باشه، همونطور که گفت شدprototype هستش که خوب نشون میده تازه باید منتظر نتیجه انواع تستها باشه تا اصلا معلوم بشه کاری که قرار بودرو انجام میده یا خیر، بدون داشتن خصوصیات این موتور و هدف استفادش واقعاً معلوم نمی‌کنه که چی‌ هستش.
ways of the West
wisdom of the East
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط interceptor »

در صحبت های سردار حجازی گفته شد پروتوتایپ هست ، دقیقن یادم هست این رو شنیدم ،
اما ایشون در جای دیگری هم از صحبت هاشون گفتند اینها محصولات نهایی است و از بین این محصولات آنهایی به نمایش در آمده اند که ازرش ویژه ای داشته اند که در نمایشگاه رونمایی شده اند.
پروتوتایپ مدل اصلی یا 1:1 است که تمام آزمایشات سر اون انجام شده وگرنه بهش می گفتند مدل آزمایشی یا پایلوت.
احنمالن این موتور در رده سبک هست ، چون جناب آقای منطقی گفت که موتور سبک اوایل سال90 رونمایی می شه و موتورهای متوسط و سنگین بین 3 تا 5 سال آینده.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶, ۹:۳۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط shaman »

دوست عزیز جنابinterceptor :razz:

اصولا به مدل اولیه واقعیی‌ prototype گفت می‌شه که دقیقا برای تست و رفع عیوب احتمالی‌ و کلا داشتن اطلاعات دقیق از وسیلهٔ ساخته شده در دنیای واقعیی‌ و نه بر روی کاغذ ساخت می‌شه، در ساخت خود هواپیما اکثرا اولینprototype ساخت شده هیچوقت پرواز نخواهد کرد و فقط به انجام تست‌های حیاتی اختصاص پیدا می‌کنه تا اونجایی که بقدری به سازه فشار میاد که دیگه قابل پرواز نیست، برای ساختن یه موتر قابل قبول هنوز بسیار راه مونده!
ways of the West
wisdom of the East
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط CAPTAIN PILOT »

درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

با سپاس از جناب typhoon و سایر دوستان گرامی
تصویر

همانطور که پیشتر از این نیز شنیده میشد, موتور مذکور احتمالا" در راستای پروژه شبیه سازی نمونه ای بر پایه موتورهای J-85 ساخت General Electric توسعه یافته است. اما اکنون که بحث Turbofan بودن آن به گوش میرسد, باید دید آیا از نمونه RD-33 اقتباس گرفته شده است و یا TF-30 ؟ البته تا آنجا که بنده میدانم پروژه RD-33 بنابر مشکلات متعدد و ابعاد نامتقارن آن, متوقف گردید و همان تعداد خریداری شده جهت پروژه های صاعقه, شفق و البته F-14 (!) نیز به اسکادران های MiG-29 منتقل گردیدند و عملا" در راستای پروژه های تحقیقاتی, نتایج مطلوبی را به همراه نداشتند.

 [External Link Removed for Guests]
J-85 - Prototype
 
در صحبت های سردار حجازی گفته شد پروتوتایپ هست

نمونه Prototype در واقع همان نمونه اولیه و فاقد قابلیت تولید انبوه میباشد. در پروسه هوایی, هنگامیکه یک موتور از مرحله Industrial Design وارد Prototype Article میگردد, اکثر بخش های آن توسط دستگاه های CNC و غالب های پرس و گاهی استفاده از روش Die Casting و تنها در جهت خلق نمونه اولیه ساخته میگردند. حال چنانچه بخواهیم نمونه های مذکور را وارد مرحله Manufacturing Model و پروسه تولید انبوه نماییم, باید ببینیم آیا توان و سایر پارامترهای حیاطی آن نمونه, جهت تولید جنگنده ای سرآمد و Update مناسب میباشد یا خیر ؟ البته معمولا" در تمام دنیا ابتدا بدنه و بخش های مهم را طراحی مینمایند و سپس موتور را با توجه به اهداف و مختصات بدنه و هواپیمای مذکور گسترش میدهند. حال چنانچه ما بخواهیم ابتدا موتور را طراحی نماییم و سپس قابلیت های جنگنده را بر اساس توانایی های آن تطبیق دهیم, در واقع تا حدی کیفیت را فدای کمیت نموده ام. البته انجام این پروسه در شرایط کنونی, بسیار با ارزش و ستودنی است اما بطور کلی این روش چندان منطقی نمیباشد و اثرات سوء آن در دراز مدت نمایان میگردند.

 [External Link Removed for Guests]
Prototype Article
 
احتمالن این موتور در رده سبک هست

در رده بندی موتورهای Jet, هیچگونه Category و طبقه ای مبتنی بر وزن و تحت عنوان سبک, متوسط و یا سنگین وجود ندارد و این نوع نامگذاری مخصوص موتورهای پیستونی و Reciprocating میباشند و احتمالا" جناب آقای منطقی از دیدگاه تخصصی خود در صنعت خودرو به این موضوع نگریسته اند!


موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 733
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2456 بار
سپاس‌های دریافتی: 3097 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط mm1990 »



SAMAN AZIZI :البته من به شخصه فکر کنم اولین استفاده این موتور در جت آموزشی کوثر باشه .
[/quote]

SAMAN جان راجع به جت کوثر اطلاعاتی در دست دارید چون که تنها تصاویری که به عنوان جت کوثر منتشر شده به اشتباه همان F-5 \ B .SIMORGH میباشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط Sami 1993 »

miladm نوشته شده:

SAMAN AZIZI :البته من به شخصه فکر کنم اولین استفاده این موتور در جت آموزشی کوثر باشه .



SAMAN جان راجع به جت کوثر اطلاعاتی در دست دارید چون که تنها تصاویری که به عنوان جت کوثر منتشر شده به اشتباه همان F-5 \ B .SIMORGH میباشد.[/quote]


من هم مثل بقیه از این پروژه اطلاع چندانی ندارم ، ولی با توجه به تاکید مسولین مربوطه در چندین مورد بر این جت آموزشی ، این امکان وجود دارد که از این موتور در ابتدا راه در این جت استفاده بشود و یا اصلا این موتور را برای این جت توسعه داده شده باشد.تصویر

برای نمونه در یک برنامه مستند درباره نیروی هوایی ، فرمانده محترم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) درباره این جت گفت : این پروژه یکی - دو ساله کلید خورده است و این جت در رده جتهای آموزشی پیشرفته در سطح جهان قرار دارد و مادن صوت است .
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط Sami 1993 »

جناب CAPTAIN PILOT

با توجه به گفته شما :


CAPTAIN PILOT نوشته شده: [HIGHLIGHT=#FFFF00]موتور مذکور احتمالا" در راستای پروژه شبیه سازی نمونه ای بر پایه موتورهای J-85 ساخت General Electric توسعه یافته است. اما اکنون که بحث Turbofan بودن آن به گوش میرسد, 


با توجه به اینکه J-85 برای جنگنده تایگر ( که در نیروی هوایی ارتش ما هم در حال خدمت است) است ، این احتمال می رود که موتورر مذکور را برای نمونه ایرانی تایگر یعنی صاعقه توسعه داده باشند .
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط CAPTAIN PILOT »

دوست عزیز و گرامی, جناب Sami 1993 تصویر
درود بر شما تصویر

در وحله اول موتور مذکور همچنان به عنوان یک نمونه تحقیقاتی و پیش ساخته محسوب میگردد و جهت تولید انبوه آن لازم است تا برخی زیر ساخت ها ایجاد گردند و برخی دیگر نیز توسعه یابند. در حال حاضر خط تولید صنایع هوایی هسا توانایی اجرای حجم مذکور را دارا نمیباشد و این برنامه طی چند سال آینده به جایگاه خود میرسد.

این احتمال می رود که موتورر مذکور را برای نمونه ایرانی تایگر یعنی صاعقه توسعه داده باشند.

با صرف نطر از موارد بالا, بخش اعظمی از جنگنده های F-5 صاعقه اعم از بدنه اولیه, آلات دقیق, ارابه های فرود و حتی موتورها از طریق بازارهای خارجی و از جانب کشورهای سوریه, ترکیه و ونزوئلا تامین میگردند و با توجه به توانایی های محدود این نوع, در کنار برخی ضعف های عملیاتی آنها که متعلق به دهه 60 میلادی میباشند, همگی از جمله مواردی هستند که تولید انبوه آن را به چالش میکشند. در حال حاضر سرمایه گذاری بر روی این پروژه که همچنان نیز توانایی های نظامی آن به مرحله اجرای کامل نرسیده اند, چندان معقول نمیباشد و احتمالا" موتور مذکور نیز در جهت پروژه های آینده توسعه یافته است.

 [External Link Removed for Guests] 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”