به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیبالله سیاری امروز چهارشنبه در نشست خبری گفت : از سال 86- 87 که تدبیر فرمانده معظم کل قوا بر این قرار گرفت که نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و باید به چشم یک نیروی راهبردی به آن نگاه شود ما هم در ماموریت های نیروی دریایی ارتش تغییرات اساسیای را اعمال کردیم.
وی اضافه کرد: نیروی دریایی ما پیش از این تدبیر، تنها در آبهای ساحلی و سواحل جنوب شرق کشور حداکثر تا راسالحد و به عنوان یک نیروی دریایی ساحلی ماموریت خود را انجام می داده است، اما با این تدبیر نیروی دریای ساحلی تبدیل به نیروی دریایی آبهای آزاد شده است به طوری که هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در آبهای بینالمللی حضور گستردهای دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه طبق قوانین بینالمللی همه کشورها میتواند در آبهای آزاد حضور داشته باشند، گفت: از سال 87 نیروی دریایی موظف شد ناوگروههای مختلفی را با توجه به انواع شناورهایش به آبهای بینالمللی اعزام کند.
وی یادآور شد: دوازدهمین ناوگروه نیروی دریایی در بهمن ماه سال گذشته عازم ماموریت شد که برای اولین بار از دریای سرخ عبور کرد و به دریای مدیترانه رفت و در بندر لاذقیه پهلو گرفت که این موضوع بازتابهای گستردهای را در دنیا داشت. زیرا ما نه تنها بعد از پیروزی انقلاب بلکه قبل از آن هم در آبهای آزاد حضور نداشتیم و این اولین حضور ایران در دریای مدیترانه بود که تاثیر زیادی را بر رژیم صهیونیستی گذاشت به طوریکه اصلاً باور نمی کردند جمهوری اسلامی ایران توانایی حضور در آبهای مدیترانه را داشته باشد.
سیاری در ادامه و در بیان تفاوت ناوگروه چهاردهم با ناوگروههای پیشین که به آبهای بینالمللی اعزام شدند، گفت: ما تا کنون براساس یگانهای سطحی ناوگروههای خود را به آبهای بینالمللی اعزام میکردیم اما هنگام اعزام ناوگروه چهاردهمین یک فروند زیردریایی به نام زیردریایی جمهوری اسلامی ایران را به آبهای بینالمللی اعزام کردیم و امروز شصت و هفت روز از ماموریت این زیردریایی در آبهای آزاد میگذرد.
وی اعلام کرد روز چهاردهم تیرماه مراسم استقبال از نخستین زیردریایی اعزامی به آبهای بینالمللی را برگزار خواهیم کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر این که ایجاد تحول در ماموریت نیروی دریایی حضور در آبهای آزاد است، گفت: همه کشورها در آبهای آزاد حضور دارند و ما هم که مشرف به اقیانوس هند هستیم باید در آبهای آزاد حضور داشته باشیم تا بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم.
وی با بیان اینکه دزدان دریایی شمال اقیانوس هند را تحت تاثیر خود قرار دادند، گفت: همه کشتیهای باری ما از این مسیر عبور میکنند به طوری که ما از اول سال جاری تا کنون 5 مورد درگیری با دزدان دریایی داشتهایم.
صیادی اضافه کرد: زمانی دزدان دریایی فقط در خلیج عدن فعالیت میکردند اما هم اکنون منطقه فعالیت آنها به سواحل هندوستان نیز رسیده است. بنابراین ما در شمال اقیانوس هند منافعی داریم که باید از آن دفاع کنیم ضمن اینکه بیش از 90 درصد تجارت ما از طریق دریا و این منطقه است و اگر نتوانیم امنیت این منطقه را تامین کنیم با مشکلات عدیدهای مواجه خواهیم شد.
وی افزود: نیروی دریایی ارتش باید برای تامین امنیت خطوط مواصلاتی نفتکشها و کشتی های تجاری باید در شمال اقیانوس هند حضور مستمری داشته باشد تا بتوانیم امنیت خود را در آبهای آزاد تامین کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران باید اقتدار خود را در حضور در آبهای آزاد نشان دهند، گفت: دشمنان ما توقع ندارند که ما علیرغم اینکه 32 سال در تحریم به سر میبریم امروز توانایی فرستادن زیردریایی به آبهای آزاد داشته باشیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش پیام اعزام ناوگروه چهاردهم ایران به همراه نخستین زیردریایی جمهوری اسلامی ایران به آبهای بینالمللی را "حفظ منافع نظام، ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه" و همچنین "افزایش همکاری و تعامل منطقهای با کشورها " برشمرد.
وی با بیان اینکه حضور زیردریایی ایران در آبهای آزاد نشان دادن اقتدار کشور در داشتن علم و فناوری است، گفت: به لطف خدا و همت متخصصان داخلی کشور ما هم اکنون این توانمندی را دارد که علیرغم همه تحریمها زیردریایی خود را به آبهای بینالمللی اعزام کند.
صیادی در بیان بازتاب اعزام زیردریایی به آبهای بینالمللی گفت: بزرگترین بازتاب این حرکت این بوده است که کشورهای دیگر فهمیدهاند جمهوری اسلامی ایران توانمندی علمی و صنعتی بالایی دارد و مقتدرانه می تواند در آبهای بینالمللی حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: همچنین برای همه کشورهای دنیا مهم بود که ایران پس از توانمندی ساخت ناوشکن و حضور ناوگروههایش در آبهای بینالمللی بتواند زیردریاییهای خود را به آبهای آزاد اعزام کند.
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش تنگنه هرمز، تنگه باب المندب که هم اکنون مورد تهدید دزدان دریایی قرار دارد و همچنین تنگه مالاگا مثلت استراتژیک از خطوط مواصلاتی را تشکل میدهند که اکثر کشتیهای تجاری از این درون این مثلت عبور میکنند که باید امنیت آن تامین شود.

[External Link Removed for Guests]

