
[FONT=Times New Roman]حدود 40 سال پیش مصر تلاشهای خود را در صنایع هوایی اغاز کرد و ان تلاشها منجر به پیشرفتهایی در این مدت طولانی شده و هدف ان تامین نیازها با کمک تجهیزات ساخت داخل و مونتاز تجهیزات بیگانه بوده [FONT=Times New Roman]

اولین تلاشهای اساسی در این زمینه در مرکزی با نام تنظیم و تسلیح نیروهای هوای مصراغاز شد که در اواخر سال 1949 و بعد از شکست در سال 1948 تاسیس شده بود که هدف از ان تامین نیازهای ضروری مصر در داخل کشور بود.و برای این کار مذاکراتی با برخی کشورهای اروپائی از جمله سوئد انجام شد. در نتیجه در منطقه حلوان مکان خاصی برای تاسیسات هوایی ساخته شد و نخستین تولیدش مونتاز هواپیمای فامبیر ساخت شرکت هافیلاند انگلیس بود و این مونتاز تا سال1952 متوقف شد و دو نظریه وجود داشت یکی ادامه مونتاز این جنگنده و دیگری تلاش برای ساخت سایر هواپیماهای انگلیسی و فرانسوی و سوئدی.که این تلاشها با بالا گرفتن قیام های مردمی در برابر اشغالگری انگلیس متوقف شدو در این هنگام انگلیس این مسائل را عامل تحریک سایر کشورهای اروپایی علیه مصر کرد. تا اینکه بعد از انقلاب 1958 دوباره تلاشهای جدی در ساخت تجهیزات در داخل اغاز شد و مرکز تامین تسلیحات تلاشهای فراوانی برای تولید تسلیحات مورد نیاز نیروی هوایی و زمینی انجام داد. که شامل دو مجموعه ساخت تجهیزات جنگی و مجموعه ساخت هواپیماهای نظامی بود. و در 1953 با همکاری شرکت هاینکل المان شروع به تولید هواپیمای مافوق صوت در المان غربی کرد ولی به دلیل مشکلات مالی در سال 1956 این طرح هم متوقف شد. در نتیجه صنایع شهر حلوان شروع به تولید مستقل هواپیمای ( جمهوری) که کپی
بي يور – 181 بيستمان المان بود کرد و تعداد هواپیماهایی که از سال 1952 تا 1984 از این نوع ساخته شد حدود 314 فروند بود. مصر در سال 1959 شروع به تولید هواپیمای جت اسپانیایی اتش-ایه-200 کرد و در طی سالهای 1962 تا1969 مصر 63 فروند از این هواپیماها را تحت عنوان قاهره200 ساخت و سرانجام نوع پیشرفته تر ان را با استخدام مهندسین المانی .سوئیسی و اسپانیایی با نام اتش-ای-300 تولید کرد.و تلاشهای بسیاری برای ساخت موتور انجام شد تا بتواند هواپیما را به سرعت مافوق صوت برساند که اولین نمونه در 7 مارس1964 و دومین نمونه در 1966 ساخته شد. و در سپتامبر 1964 در همکاری مشترک با کشور هند موتور(ه-300) مصر بر روی هواپیمای هندی (ه ف-24) نصب شد و نام این هواپیمای مشترک(ه 2-300) نام گرفت و در 29 مارس 1967 به سرعت 1000 مایل در ساعت و ارتفاع 14000 پا دست یافتولی مشکلاتی که در سال 1969 برای مصر به وجود امد باعث متوقف شدن بسیاری از تولیدات شد.و این مشکلات افزایش یافت با اتفاقاتی از جمله مشکلاتی که اروپائیان بوجود اوردن و تقاضاهایی که برای تولید تسلیحات در مصر از این کشور درخواست میشد .در نتیجه بجای تولید در داخل خرید تجهیزات شرقی اغاز شدو بعد از جنگ 1967 اسرائیل شروع به ترور مهندسین المان غربی و سایر مهندسین مقیم مصر کرد.

هواپیمای جمهوری

هواپیمای الفاجيت


قاهرة 200
[FONT=Times New Roman]مرحله جدید ساخت در
[FONT=Times New Roman]پیش از جنگ اکتبر 1973 صنایع هوایی مصر وارد مرحله جدیدی دراحیای تولید در داخل شد برای جواب به متغییرهای جدیدی که رهبری مصر با ان مواجه شد وبرخی از این هدفها عبارت بودن
[FONT=Times New Roman]1-ازادی اراده سیاسی از فشارهای بیگانه با تکیه بر توان نظامی
[FONT=Times New Roman]2-تضمین حفظ توانمندی نیروهای مسلح در هنگام افزایش
[FONT=Times New Roman]3-تامین فرصت شغلی برای تعداد زیادی از مهندسین و کارگران
[FONT=Times New Roman]4-افزایش توان داخلی با فروش تسلیحات داخلی به کشورهای عربی.افریقایی و بطورکلی جهان
[FONT=Times New Roman]
برای تحقق این اهداف درنیمه سال 1974 مصر استراتزی را تعیین کرد که شامل استراتزی صنایع جنگی و ساخت شکاری بمب افکن و بالگرد بود.در این بین در سال 1972 با تصمیم جمعی از سران عرب (مصر-عربستان-امارات-قطر) ایده تشکیل کنسرسیومی شکل گرفت که هدف از ان ساخت تسلیحاتی بود که امکان تهیه ان برای اعراب دشوار بود و سرانجام این کنسرسیوم در سال 1975 با سرمایه ای بالغ بر1040 میلیون دلار تشکیل شد که مصر بزرگترین سرمایه گذار بود و 3 کشوردیگر هر کدام 260 میلیون دلار دران سرمایه گذاری کردن و در این بین امریکا و فرانسه و انگلیس امادگی خود را برای مشارکت با این کشورها اعلام کردند که سرانجام در 1978 منجر شد به قرداد تولید مشترک 200 بالگرد انگلیسی از نوع لینکس که در موافقت نامه اولیه قرار بود 50 فروند از انها با قیمت 50 میلیون دلار با شرکت ویستلاند ساخته شود و همچنین ساخت هواپیمای ال فاجیت [FONT=Times New Roman]که 160 فروند از ان با همکاری داسو فرانسه ساخته شدو در مرحله بعدی اجازه تولید هواپیمای پیشرفته میراز
[FONT=Times New Roman]

[FONT=Times New Roman]و اخیرا همکاری با شرکت رولزرویس برای تولید 750 موتور برای بالگرد لینکس به قیمت 115 میلیون دلار و همچنین همکاری با شرکت سنکما فرانسه برای تولید موتورهای هواپیمای الفاجیت و موتورهای میراز 2000. [FONT=Times New Roman]

[FONT=Times New Roman]ولی وقتی پیمان مشترک عربی تولید محصولات دفاعی بعد از امضای پیمان کمپ دیوید در زمان سادات فرو ریخت و لغو تولید مشترک بالگردهای لینوکس انگلیسی و تولید موتورهای پرنده ها در مصر ملغی شدند.دوباره از دهه 80 دوباره تحرکی برای تولید قطعات با کمک غربی ها اغاز شد و در 1981 مصر دوباره قراردادی با داسو فرانسه برای تولید الفاجیت [FONT=Times New Roman]بست و 45 فروند از ان تولید شد . همچنین قرار دارد جدیدی با شرکت فرانسوی برای تولید موتور بالگرد بسته شد و مصر تولید بالگرد گازیل
[FONT=Times New Roman]

[FONT=Times New Roman]را با کمک شرکت إيروسبسيال فرانسه اغاز کرد و موتور تيربوميكا استازو برای این بالگردوموتورجیم شرکت رولز رویس را تولید میکند.و این تلاشها ادامه یافته تا اینکه منجر به عقد قرادادساخت (أي.إم.بي – 312 توكانو)
[FONT=Times New Roman]

[FONT=Times New Roman]که ساخت شرکت (امبراير )برزیل است .که در مجموع 110 هواپیما ساخته میشود شامل 30 فروند برای مصر و 80 فروند برای عراق و امکان تولید 60 فروند در مرحله بعدی و همچنین مصر در حال تولید جنگنده های اف6 و اف 7 چینی است که اولی کپی میگ 19 و دومی کپی میگ 21 روسی می باشد که از هرکدام 120 فروند تولید شده و این برنامه از 1982 شروع شد.همچنین این کشور در سال 1989 در قراردادی با امریکا تولید هواپیمای بدون سرنشین ( ايه-124) را اغاز کرد .همچنین تلاشهایی برایمدرنیزه کردن هواپیماهای اف 16 و میراز و هواپیمای دریای ی بیچ كرافت [FONT=Times New Roman]

که در 1988 خریداری شده انجام داده است که هدف از ان افزایش توان راداری و کمک به زیردریایی ها در کشف اهدافان و...می باشد . همچنین این کشور در سال 1989 موفق به کسب موافقت شرکت جنرال داینامیکس امریکا برای تولید برخی قطعات اف16سی و اف16 دی که در بدنه کارایی دارند شد.<
[FONT=Times New Roman]هرگونه کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام منبع [COLOR=#4f81bd]CENTER CLUBS مجاز .



