گزارش رجانیوز از ویژگیهای منحصر به فرد پرنده جاسوسی امریکا/1
قابلیتهای استراتژیک پهپاد شکارشده چیست؟ اطلاعاتی جدید از تکنولوژی رادار گریز RQ-170 و جنگنده F35 +فيلم
شکار پهپاد RQ-170 توسط نیروهای پدافندی ایران، بمبی بود که هفته گذشته در رسانههای خبری جهان منفجر شد تا برای چندین روز خبر شکار این «پرنده هدایت پذیر از دور (پهپاد)» و آنکه این پرنده فوق مدرن و پر رمز و راز امریکایی با چه شیوهای در دام ایران افتاده موضوع تحلیل و بررسی تحلیلگران رسانههای جهان باشد. اما شاید آنچه که شکار این پهپاد را به این میزان از اهمیت رسانده باشد ویژگیهای منحصر به فرد تکنولوژیکی این هواپیمای بدون سرنشین باشد.
چرا که ایران پیش از این نیز چندین هواپیمای بدون سرنشین امریکا را شکار کرده بود ولی به نظر میرسد مشخصات تکنولوژیکی این پهپاد آنقدر استراتژیک و منحصر به فرد باشد که چندین بار کلینتون و اوباما را به اظهار نظر و درخواست از ایران برای باز پس دادن آن وادار کرده است. ویژگیها چیست که این شکار ایران را در این درجه از اهمیت قرار داده است؟ رجانیوز در ادامه تلاش کرده است بخشهایی قابل انتشار از ویژگیهای فنی و استراتژیک این پهپاد فوق مدرن امریکایی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. پهپاد RQ-170 و جنگنده F35 رادارگریزترین پرندههای جهان پهپادی با اهداف جاسوسی است که سال 2009 خبر تولید آن منتشر شد و تنها دو سال پس از تحویل به نخستین یگان عملیاتی ارتش امریکا به گونهای بی سر و صدا در فرودگاه قندهار فرود آمد. بهدنبال این حضور و با انتشار نخستین تصاویر این پرنده در فرودگاه قندهار و از آنجاکه تا آن زمان حتی اسم هواپیما در هالهای از ابهام قرار داشت، آن را به جانور قندهار مشهور کرد. را باید مهمترین مشخصه جانور قندهار دانست. این ویژگی است که نسل جدید جنگندههای امریکا نیز از آن بهرهمند هستند، ویژگی مهمی که پدافند علیه این پرندهها را که شامل جنگنده F22، جنگنده فوق مدرن F35 و پهباد RQ-170 میشود برای سایر کشورها بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن کرده است. شکار شده توسط پدافند هوایی ایران به نحوی طراحی شده است که به دلیل امکان پرواز در ارتفاع 50 هزار پایی (بیش از 15 هزار متر) از امواج ارسالی بسیاری از رادارها در امان میماند و در برخورد با امواج رادارهای پیشرفتهتر، به دلیل ویژگیهای خاصی که طراحی شکل بدنه، ترکیب شیمیایی رنگ و آلیاژ به کار رفته در بدنه هواپیما وجود دارد، این امواج قوی را جذب کرده و امکان بازگشت آنها به مرکز تشخیص رادار را نمیدهد. [CENTER ID=PLAYER326319-PARENT][HIGHLIGHT=#dcdcdc]
[External Link Removed for Guests] to see this player.
[/CENTER ID] شیمیایی ساخت رنگ رادارگریز و همچنین مواد رادارگریز به کار رفته در بدنه هواپیما جزء تکنولوژیهای اختصاصی و بکلی سری نظامی امریکا است که تا کنون در اختیار هیچ کشوری نبوده است و اکنون این ایران است که با در اختیار داشتن نمونهای از این پرنده امکان مهندسی معکوس و دستیابی به آنرا پیدا کرده است. که به عنوان پیشرفتهترین کشور پس از امریکا در طراحی و ساخت پرندههای رادارگریز، تکنولوژی نسل گذشته این پرندهها را در اختیار دارد نیز این تکنولوژی را بواسطه مهندسی معکوس پهپادی که در 1992 در جنگ بالکان سرنگون شد بدست آورده است. چنانکه بسیاری از کارشناسان نظامی، تکنولوژی بکار رفته در پهپادی که چین اوایل سال میلادی گذشته رونمایی کرد را برگرفته از فناوریهای بکار رفته در پهپاد امریکایی سرنگون شده در بالکان ارزیابی میکنند. لو رفتن فرمول بکلی سری امریکا برای رادار گریزی پرندههایش خسارت بزرگی را برای کمپانی "لاکهید مارتین" سازنده این پرنده و شرکتهای وابسته به پنتاگون به دنبال داشته است ولی شاید خسارت بزرگتر را باید در امکان دستیابی به فرمولی برای شناسایی پرندههایی رادارگریز امریکایی توسط سیستمهای پدافندی ایران دانست. چراکه جنگنده فوق مدرن F35 که بزرگترین پروژه هوایی امریکا بوده و از سیستمی مشابه با RQ-170 برای رادارگریزی استفاده میکند، مزیت استراتژیک خود را در مقابل پدافند هوایی ایران از دست خواهد داد. سینگر مدیر طرح دفاعی قرن بیست و یکم در موسسه بروکینگز در همین زمینه در گفتگویی با یو اس ای تودی می گوید:" RQ-170 دارای همان سیستم راداری است که در جت های جنگنده پیشرفته امریکا، F22 و جنگنده جدید F35 استفاده می شود. به گفته وی، چینی ها در دستیابی به چنین قابلیتی یک نسل عقب اند و بسیار مشتاق دستیابی به آنند. " در حالی است که یک افسر اطلاعاتی بازنشسته نیروی هوایی امریکا نیز در همین زمینه به سی ان ان گفته است: " این نوع هواپیمای بدون سرنشین امریکا به اندازه ای رادارگریز ساخته شده است که رادارها نمی توانند آن را شناسایی کنند و وقتی روی رادارها قرار می گیرند تصور می شود یک دسته پرنده یا چیزی شبیه آن در حال حرکت است سرهنگ سیدریک لیتون با اشاره به احتمال طراحی سامانه هایی برای مقابله با تکنولوژی رادارگریزی بکار رفته در این پرندهها با استفاده از روش شبیهسازی، کار امریکا را در حمله هوایی به اهداف نظامی و دیگر اهداف حفاظت شده در ایران، در صورت وجود تکنولوژی پدافند آن در ایران بسیار دشوار ارزیابی کرده است. نظر می رسد قابلیت بالای رادارگریزی این پهپاد، امکان مهندسی معکوس این تکنولوژی، طراحی سیستم پدافندی برای این نوع از پرندههای رادارگریز و همچنین فرصت انجام معاملاتی استراتژیک و نظامی با کشورهای خواهان دریافت این تکنولوژی را برای ایران فراهم کرده است که این دستاورد میتواند به تنهایی بسیاری از برگهای معادلات جهانی را به نفع ایران برگرداند. سیستم کنترل و هدایت RQ-170 و ضربهای که امریکا از اخلال در این سیستم خورد از جمله هواپیماهایی است که به "پرنده هدایت پذیر از دور" مشهور هستند اما هدایتپذیری از راه دور، تنها ویژگی این پرنده جاسوسی در هدایت و ناوبری نیست چنانکه سیستمهای تعبیه شده در این پرنده بدون سرنشین این قابلیت را به "جانور قندهار" خواهد داد تا در صورت قطع ارتباط با مرکز هدایت کننده، با کمک سیستم هدایت خودکار و بهرهبرداری از شیوههای مسیریابی پیشرفته، مقصد را تشخیص داده و به محل کنترل بازگردد. این پهپاد به گونهای برنامهریزی شده است که اگر ارتباط آن با مرکز کنترل قطع شود در هوا یا زمین به سمت مرکز کنترل تغییر مسیر بدهد. آوری بکار رفته در ناوبری از راه دور این هواپیمای بدون سرنشین مشابه با جنگدههای F22 و F35 از طریق ماهواره و کنترل از راه دور صورت میگیرد و به کنترل کننده این امکان را میدهد که پرنده را از پایگاهی دور حتی در کشور امریکا هدایت کند. موتور این هواپیما که از نوع موتور جت بوده و تکونولوژی آن یکی از تکونولوژیهای سری نظامی امریکا به شمار میرود، به نحوی است که با وجود وزن بسیار سبک و میزان پایین مصرف سوخت، قادر است با هر بار سوختگیری این پهپاد سه تنی را تا 1500 کیلومتر پرواز پشتیبانی کند. مهم درباره RQ-170 سیستم هوشمند اعلام خطر و در اختیار داشتن برنامههای مختلف در صورت قطع ارتباط ماهوارهای با مرکز هدایت از راه دور است. و به نظر میرسد نفوذ پدافند هوایی ایران به همین مکانیزم دفع خطر، موجب بوجود آمدن امکان شکار این پهپاد پر ارزش شده است. این پهپاد جاسوسی در صورت بروز خطر ابتدا تلاش میکند تا با استفاده از سیستم اتوپایلوت (ناوبری خودکار) به مرکز کنترل بازگردد و در صورت تشخیص عدم امکان بازگشت به مرکز کنترل، سیستم خود انفجاری در این هواپیمای جاسوسی منجر خواهد شد تا این پهپاد بلافاصله منفجر و متلاشی شود. در حالی است که به نظر میرسد RQ-170 شکار شده در ایران پس از اخلال در دریافت امواج ماهوارهای که توسط پدافند ایرانی اعمال شده است، به صورت اتوماتیک به سیستم هدایت اتوپایلوت منتقل شده است و در این مرحله، پدافند هوایی ایران توانسته است با ارسال امواج گمراهکننده جی.پی.اس برنامه هدایت خودکار را در دست گرفته و منطقهای در ایران را به عنوان آشیانه برای این پهپاد جاسوسی تعریف کرده و موفق به شکار آن شود. ساینسمانیتور در همین زمینه با اشاره به مصاحبه شخصی که وی را یک مهندس ایرانی موثر در شکار پهپاد معرفی کرده است، مینویسد: «سیستم هدایت براساس جی.پی.اس، نقطه ضعف این هواپیماست. با ارسال نویزهای قوی و مسدود کردن ارتباط ماهوارهای پهپاد با اپراتور، هواپیما مجبور به استفاده از هدایت خودکار (اتوپایلوت) شد و شرایط برای فریب آن مهیا گشت. سپس، کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشهخوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانهاش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است. اما اختلاف اندک ارتفاع این پایگاه ایرانی با پایگاه اصلی پرواز پهپاد موجب شد هواپیما هنگام فرود دچار مشکل شود و بخشهای پایینی و چرخهای فرود آسیب ببیند». گزارش در ادامه با استناد به اظهارات برخی از کارشناسان سابق نظامی درباره نقاط ضعف سیستم جیپیاس، برنامهنویسی دوباره جی.پی.اس برای پرواز به خانهای دیگر را عملی دانسته و شکار پهپاد جاسوسی امریکا از این روش را امکانپذیر عنوان کردهاند. همین حال، بررسیهای کارشناسان نشان میدهد، مسدود کردن امواج کدگذاری شده این پهپاد و جلوگیری از ارسال آن به مرکز موجب شده است این پهپاد از امواج عادی و کدگذاری نشده استفاه کند و این امر امکان نفوذ و در اختیار گرفتن کنترل این پهپاد پر رمز و راز را به پدافند هوایی ایران داده است. امریکایی واشنگتن پست ساقط کردن هواپیماهای جاسوسی ایالات متحده را در دو هفته گذشته پیروزی تاریخی بزرگ ایران خوانده و نوشت : ایران در قبال تجاوزات آتی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ساکت نمی نشیند. به نظر میرسد نحوه کنترل این پهپاد توسط پدافند هوایی ایران و ویژگیهای منحصر به فرد فنی آن در کنار امکان مهندسی معکوس این ویژگیهای راهبردی، موجب شود تا موضوع پهپاد RQ170 برای سالهای متمادی به عنوان یک برگ برنده استراتژیک برای ایران به حساب آید و فصلی متفاوت در صفحات فعالیتهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی با عنوان «دیپلماسی پهپاد» را بگشاید.
منبع:
[External Link Removed for Guests]
قابلیتهای استراتژیک پهپاد شکارشده چیست؟
در اين بخش ميتوانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها