P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 983
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷, ۱۲:۰۵ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7461 بار
سپاس‌های دریافتی: 7118 بار
تماس:

P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط @lirez@ »

 به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، متخصصان کشورمان طی ماه های اخیر موفق به ساخت نمونه روزآمد سامانه ثبت و نمایش متحرک مسیر پرواز برای هواپیمای گشت دریایی پی-3-اف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده اند.

پی-3اف یا اوریون هواپیمای تخصصی گشت دریایی است. مأموریت این هواپیما در ایران اجرای پرواز روی مناطق دریایی از نوار ساحلی گرفته تا روی اقیانوس هند بوده که با برخورداری از تجهیزات اپتیکی و شناسایی الکترونیکی اقدام به کشف شناورهای سطحی و زیرسطحی در منطقه تحت پوشش خود کرده و با انتقال این اطلاعات، کار شناسایی و ردگیری کشتی های و زیرسطحی های را تسهیل می کند. با توجه به ماهیت پرواز منطقه مسیعی زیر نظر این پرنده بوده و با در نظر داشتن اهمیت دریا در مسائل نظامی و تجارت نقش مهم این هواپیما بیش از پیش مشخص می شود.

اوریون هواپیمایی با چهار موتور توربوپراپ است که این موتورها از همان خانواده موتورهای مورد استفاده هواپیمای ترابری معروف لاکهید سی-130 هستند. سرعت بیشینه این هواپیما در حدود 750 و سرعت پیمایشی عادی آن حدود 600 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی نزدیک به 9000 کیلومتر، سقف پرواز 10400 متر و دارای قابلیت حمل حدود 9100 کیلوگرم محموله در جایگاه های زیر بال و داخل بدنه است که شامل مین، بمب های کوچک، تجهیزات فریب دهنده، بسته های امدادی و موشک ضدکشتی(که در نمونه های خارجی مشاهده شده) می شود.

 تصویر
هواپیمای پی-3-اف 
این هواپیما در زمان جنگ تحمیلی منشأ خدمات بسیاری در نظارت بر عرصه دریاهای جنوبی کشور داشته و اطلاعات کشتی های عبوری در منطقه را به مراکز فرماندهی ارسال کرده و به کمک پروازهای طولانی و دور و دراز همین هواپیما بسیاری از کشتی های حامل سلاح برای رژیم بعثی عراق شناسایی شد.

با توجه به ماهیت مأموریت این هواپیما که شامل گشت های طولانی مدت در مسیرهای مختلف و حتی خارج از مرزهای آبی کشور می شود سامانه های ناوبری و طی مسیر مورد نظر بسیار با اهمیت است.

سامانه ناوبری هواپیمای پی-3اف شامل دستگاه های ناوبری داخلی LTN-51 است که خروجی آن برای نمایش مسیر پروازی به صورت پروتکل استاندارد ایرینگ-561 به DCU یا واحد رایانه دیجیتال ارسال می شود. دی-سی-یو وظیفه تبدیل این اطلاعات به سنکرون سه سیم جهت راه اندازی دو موتور سنکرون که در دو راستا در صفحه حرکت می نمایند را بر عهده دارد. این اطلاعات تبدیل شده در دستگاه پلاتر PT-396 جهت ترسیم مسیر حرکت پروازی ارسال می شود.

 تصویر 
این دستگاه مکانیکی بوده و نقشه های پروازی نیز قبل از اجرای هر پرواز عملیاتی با زحمات زیاد توسط کارکنان مربوطه روی کاغذهای مخصوص ترسیم شده، بر روی پلاتر قرار گرفته و بر روی آنها تنظیم می شود.

متخصصان فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی هوایی این سامانه را به صورت مکانیزه و رایانه ای طراحی کردند. در این پروژه به جای DCU از رایانه صنعتی و بُرد طرح جدید و نرم افزار خاص جهت رسم اطلاعات DCU و GPS استفاده شده و LCD جایگزین پلاتر گردیده که در قطع وابستگی و استقلال کشور در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماها مؤثر واقع شده است.

برخی دیگر از قطعات و سامانه های داخلی این هواپیما نیز در ایران ساخته شده است نظیر شیشه های مختلف این هواپیما و سامانه های جدید مخابراتی. با توجه به مأموریت نظارتی این هواپیما کیفیت شیشه ها در این هواپیما بسیار مهم و تعویض آنها پس از مدتی لازم است.

انواع سامانه های ارتباطی VHF/UHF نیز برای ارتباط دائم با مراکز فرماندهی زمینی مورد نیاز این پرنده است که نمونه های دیجیتال، دارای رمز کننده های بومی و با قابلیت کار در محیط جنگ الکترونیک با بهره گیری از تکنیک هایی چون جهش فرکانسی در کشورمان ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به دیجیتالی شدن قطعات در این سامانه، ضمن کاهش مدت زمان مورد نیاز برای آماده کردن هواپیما جهت عملیات و افزایش اطمینان پذیری سامانه، از هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری نیز کاسته شده است. 
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7452 بار
تماس:

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط DJ Dani »

با عرض احترام به دوست خوبم علیرضا.
اگر در تصویر اول دقت کنید بمب های دریایی هواپیمای اوریون و سانابوی ها جلوی هواپیما چیده شده است.
بمب های دریایی (به رنگ آبی) در واقع نوعی دپ شارژ هستند که با رسیدن به عمق مشخص خود و تشخیص فیوز آنها منفجر می شوند.
سانابوی ها هم وظیفه شناسایی دقیق اهداف زیرسطحی را دارند(استوانه های سیاه که در کنار آنها روی میز دیگر نمونه استفاده شده که چتر آن نیز بازگردیده وجود دارد)
به عبارتی در یک منطقه مشکوک به حضور زیر دریایی (می تواند توسط شناور سطحی هم شناسایی گردد مانند ناوچه های اژدرافکن یا ضد زیردریایی) هواپیمای اوریون شروع به گشتزنی می کند و با تشخیص اختلالات مغناطیسی ناشی از برخورد پژواک سیستم سونار (که ارسال کننده آن در ناحیه دم هواپیما قرار دارد) و بازگشت آن جهت شناسایی بهتر یک سانابوی را رها می سازد که دقیقا وظیفه سونار را در سطح دریا به عهده دارد (محفظه سانابوی ها در انتهای اوریون به شکل تعدادی سوراخ است) , در حالتی که به طور کامل حضور زیردریایی مشخص گردید اقدام به رهاسازی محموله تسلیحات می شود.
علاوه بر این اوریون دارای یک دوربین در دماغه هست که در چهارطیف مختلف کار می کند و با استفاده از اون به راحتی اقدام به تصویر برداری می نماید.
اوریون های ما توانایی رهاسازی اژدرهای 344 میلیمتری و نصب آن را در محفظه بامب بی که در تصویر باز است را دارند هرچند من تا به حال ندیدم.
در مورد موشک نیز پیش از انقلاب آزمایش و نصب نمونه هواپرتاب هارپون بر روی یک اوریون انجام گرفت که با وقوع انقلاب نیمه کاره رها شد.
با شروع جنگ و نیاز به سلاح هوا به سطح دریایی باردیگر پروژه آغاز شد اما معلوم نیست به نتیجه رسید یا خیر چون خبری از شلیک به گوش نرسید و نهایتا همان اوریون در سال 1361 در شیراز از دست رفت.
در حال حاضر این هواپیما به عنوان چشمان نیروی هوایی در سطح دریا عمل می کند و جهت شناسایی اهداف دریایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و حتی محدوده پروازی اون با توجه به مداومت 8 تا 9 ساعته به اقیانوس هند هم می رسد.
شاید برای دوستان جالب باشد که هنوز اوریون هواپیمایی پیشرفته محسوب میشود و البته نوع F آن که در اختیار ایران است تنها مختص ما بوده که حتی قابلیت سوختگیری هوایی را در شرایط لازم دارا می باشد (هرچند پراپ از روی آن باز شده است چون مداومت پروازی به حد کافی بالا هست)
همچنین بر روی بال راست این هواپیما یک پروژکتور بسیار قوی وجود دارد که جهت روشن کردن سطح دریا در شب استفاده می شود.
دقیقا یادم هست,موقعی که این تصویر را گرفتم برای اولین بار تا این حد به اوریون نزدیک شده بودم و دیدن تمام قسمت های اون حتی محفظه بمب واقعا جذاب بود , امیدوارم قسمت همه دوستان شود.
:grin:
خوش باشید.
:razz:
New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸, ۲:۰۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط SMRSUM »

خیلی عالیه دوست عزیز
چند تا از این اوریونها داریم؟ برد تصویر برداریشون چقدره؟ امکان دفاع هوا به هوا با موشکهای حرارتی توشون هست؟ امکان اخلال ecm چطور؟
Furious Poster
Furious Poster
پست: 323
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵, ۱:۵۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 874 بار
سپاس‌های دریافتی: 1751 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط pasha85 »

سلام
من چیزی از اپدیت نمیبینم
کسی میتونه عکسی بذاره
Major II
Major II
پست: 318
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱, ۱۰:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: No Where
سپاس‌های ارسالی: 2010 بار
سپاس‌های دریافتی: 837 بار
تماس:

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط SEAFARER »

DJ Dani نوشته شده:دقیقا یادم هست,موقعی که این تصویر را گرفتم برای اولین بار تا این حد به اوریون نزدیک شده بودم و دیدن تمام قسمت های اون حتی محفظه بمب واقعا جذاب بود , امیدوارم قسمت همه دوستان شود.
:grin:
:razz:


سلام.
منظورتون کدوم عکسه؟عکسه بالایی؟
تصویر
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7452 بار
تماس:

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط DJ Dani »

بله منظور من دقیقا همون عکس اول است.
در مورد ECM این هواپیما به سیستم های جنگ الکترونیک , شنود و ... مجهز هست.
در مورد تعداد جز یک فروند که در سال 1361 از دست رفت سایر اوریون ها از مجموع 6 فروند هنوز هستند , حالا شرایط پروازی و ... دیگه چگونه است بحثش جداست.
قاعدتا این هواپیما باید چف و فلیر داشته باشد اما من دقت نکردم اما نیاز چندانی به آن هم وجود ندارد.
وظیفه این هواپیما آن است که با نزدیک شدن به یک هدف دریایی آن را دقیقا مورد شناسایی قرار دهد , مثال بارز آن عبور هواپیمای فوکر 27 از کنار ناو هواپیمابر یو اس اس جان سی استینز بود , اگر خدمه ناو بخواهند سلاحی را پرتاب کنند جای عکس العمل خاصی برای هواپیمای توربوپراپ باقی نمی ماند , البته در شناسایی معمول حد مشخصی (پنج مایل) رعایت می شود تا خطری حس نشود.
در باقی این موارد هم معمولا این هواپیما تحت اسکورت جنگنده ها قرار دارد و پوشش هوایی بر عهده آنهاست , البته در مورد جنگ هشت ساله ما بحث کمی فرق می کند چون اوریون ها به تنهایی به گشت دریایی می پرداختند (البته عمدتا و در مواردی که فاصله تا منطقه رهگیری عراق بالا بود - جز یک مورد رهگیری موفق عراق که توسط تامکت خنثی شد) و در اواخر جنگ نیز بارها این هواپیماها توسط نیروی های متحد اسکورت شدند (جهت جلوگیری از اجرای ماموریت محوله) و تصاویری از آنها هست مانند تصویر معروف اسکورت یک فروند P-3F توسط تامکت نیروی دریایی ایالات متحده.
خوش باشید.
:razz:
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1454
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8701 بار
سپاس‌های دریافتی: 13240 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط Java »

DJ Dani نوشته شده:بله منظور من دقیقا همون عکس اول است.

:razz:

در مورد این عکستصویرتصویر


DJ Dani نوشته شده: و تصاویری از آنها هست مانند تصویر معروف اسکورت یک فروند P-3F توسط تامکت نیروی دریایی ایالات متحده.

:razz:


میشه لطفا" چند تا ازاین عکس ها رو برامون آپ کنید ,بخصوص اون تصویری که بهش اشاره کردین!
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7452 بار
تماس:

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط DJ Dani »

چرا نشه؟
تصویر
بابت لطفتون نسبت به عکس هم ممنون.
این هم تصویر معروف اسکورت P-3F توسط تامکت نیروی دریایی ایالات متحده - البته این مورد را هم در نظر داشته باشید گشت دریایی در جنگ صرفا توسط اوریون انجام نمی شد و هواپیماهای دیگر از جمله هرکولس و حتی فوکر 27 نیز در برخی موارد استفاده شدند.[External Link Removed for Guests]

اسکورت اوریون توسط F-8
[External Link Removed for Guests]

این دو تصویر رو هم داشته باشید.
کیلو از چشمان اوریون
[External Link Removed for Guests]

پرواز جمع چهارفروند P-3F سال 1364 یا 1365
[External Link Removed for Guests]

تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 447
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵, ۸:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2025 بار
سپاس‌های دریافتی: 1292 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط ramin11 »

DJ Dani نوشته شده:در مورد موشک نیز پیش از انقلاب آزمایش و نصب نمونه هواپرتاب هارپون بر روی یک اوریون انجام گرفت که با وقوع انقلاب نیمه کاره رها شد.
:razz:


[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 190
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۳ آبان ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: بیشه شیران،خانه خورشید،ایران!
سپاس‌های ارسالی: 773 بار
سپاس‌های دریافتی: 2479 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط Alpha4 »

[External Link Removed for Guests]


و اما از نمایی نزدیکتر:
    [External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests]
 
         واقعا به جرات میتونم بگم یکی از ارزشمند ترین خریدهای شاه P-3 بود،هواپیمای بسیار کاملیه.......
مقر های نصب سلاح زیر بال و زیر بدنه:

 تصویر  
Novice Poster
Novice Poster
پست: 92
تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۰۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 54 بار
سپاس‌های دریافتی: 506 بار

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط farshid1989 »

این جوری که من از خلبانان نیروی هوایی شنیدم. قبل از انقلاب ما 6تا خریدیم که یکیش زمان جنگ در اثر اشتباه خلبان در نزدن چرخ ها روی باند شیراز سقوط کرد و تقریبا از بین رفت و از لاشه این هواپیما بعدا استفاده کردند
3تا در حال حاضر در پایگاه شیراز هستند که وظیفه گشت روی منطقه حساس خلیج فارس رو برعهده دارند
یکی در پایگاه چابهار است که ار سرحال ترین ها هم هست و وظیفه گشت روی دریای عمان و دهانه اقیانوس هند رو برعهده داره
و پنجمین فروند هم در پایگاه مهراباد مستقر است و وظیفه بررسی تحرکات کشور اذربایجان در دریای مازندران هسته که بعد در گیری ایران با اذربایجان و ترکیه در سال 82 که تا بمب باران مناطقی مرزی کشورمان توسط اف-16 های ترکیه پیش رفت و متاسفانه چند تن از هموطنانمان در این واقعه شهید و مجروح شدند. فرماندهان نیروی هوایی تصمیم گرفتند که پایگاه ذخیره رشت راایجاد کنند چند میگ-29 در تبریز و هوا پیما های P-3F را در نزدیک ترین پایگاه ممکن که همان مهراباد است مستقر کنند
من از چند نفر که همگی غیر نظامی بودند شنیدم که نیروی دریایی سپاه چند سال پیش از چین تعدادی H-6D و H-6K خریده!
البته شنیدن کی بود مانند دیدن!(یا بشنو باور نکن!)
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۵, ۸:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7452 بار
تماس:

Re: P3F نهاجا به‌روز شد+عکس

پست توسط DJ Dani »

C-130 در حال انجام گشت دریایی حین جنگ - احتمالا تصویر توسط یکی از جنگنده های نیروهای متحد گرفته شده شاید هم حین اسکورت بوده.
[External Link Removed for Guests]

در ضمن دوست عزیز.
در مورد اوریون ها همه در جنوب کشور هستند همانطوری که خودتان اشاره کردید , بحث حضور در تهران هم کاملا مقطعی بوده , در مورد میگ 29 هم فکر کنم منبع شما نوشته های "بابک تقوایی" هست , بحث این موضوع جداست.
سر قضیه آذربایجان و درگیری هایی که رخ داد همانطوری که قبلا هم بحث شد وظیفه رهگیری و پوشش هوایی را فانتوم ها به انجام رساندند , اگر کمی در انجمن جستجو کنید تاپیک این موضوع را خواهید یافت.
در مورد H-6 یا همان توپولوف 16 چینی هم باید گفت در کشورهای همسایه ما تنها عراق صاحبش بود و کشورمان هیچگاه به آن مجهز نشد , این هواپیما یک بمب افکن راهبردی در زمان خودش تلقی می شده و اجازه فروش به هر کشوری را نداشته است.
خوش باشید.
:razz:
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”