متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط Reza6662 »

 قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران تصویب شد 

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه جدیدی علیه ایران تصویب کرد که تحریمها علیه این کشور را تشدید می کند. این قطعنامه در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن) با ۱۲ رأی به تصویب رسید. ترکیه و برزیل، اعضای غیر دائم شورای امنیت به این قطعنامه رأی منفی دادند و لبنان رأی ممتنع داد. نماینده برزیل و ترکیه از اینکه به توافقنامه ای که میان این دو کشور و دولت ایران بر سر پیشنهاد تبادل سوخت امضا شده بود، توجه کافی نشد و پیش از رأی گیری برای تحریمهای جدید، برای پیگیری این توافقنامه فرصت کافی در نظر گرفته نشد، انتقاد کردند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل که در جلسه شورای امنیت حاضر بود، بلافاصله پس از تصویب قطعنامه جدید گفت که دولت آمریکا همچنان مایل به انجام گفت و گوهای سازنده با مسئولان دولت ایران است، اما دولت ایران بارها فرصتهایی که برای برطرف کردن نگرانیهای جامعه جهانی در اختیار این کشور قرار گرفته را نادیده گرفته است. پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که مجازاتهای مندرج در این قطعنامه "مهمترین" تحریمهایی خواهد بود که ایران با آن مواجه شده است. وی که به اکوادور در آمریکای لاتین سفر کرده، "میزان وحدتی" که در جامعه بین المللی در قبال ایران ایجاد شده را بسیار مهم ارزیابی کرد.

شورای امنیت سال گذشته قطعنامه ۱۸۸۷ خود علیه ایران را با ۱۴ رای موافق در برابر رای ممتنع اندونزی تصویب کرد. قطعنامه های قبل از آن همگی به اتفاق آرا تصویب شده بود. محمد خزاعی، سفیر ایران سازمان ملل متحد پیش از تصویب قطعنامه جدید در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تصویب این قطعنامه را "اشتباهی بزرگ" خوانده بود. به گفته او: "از نظر ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام عجولانه راه تعامل را از مسیر طبیعی خود منحرف کرده و نشاندهنده آن است که طرفهای مقابل، راه تقابل را برگزیده ‌اند که در این صورت تهران راهی جز برخورد مناسب با راه دوم را نخواهد داشت."

تحریم شرکتهای سپاه
نسخه ای از متن کامل پیش نویس این قطعنامه و پیوستهای آن که حاوی اسامی افراد و شرکتهای ایرانی (شرکتهای سپاه) مشمول مجازاتهاست یک روز پیشتر به دست بی بی سی رسیده بود. فردی به نام جواد رحیقی که یکی از مدیران برنامه اتمی ایران معرفی شده است و نیز ۴۰ شرکت و موسسه ایرانی که به ارتباط داشتن با برنامه های اتمی و موشکی ایران متهم شده اند، در فهرست تحریمهای پیش بینی شده قرار داشتند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه و چهار موسسه زیرمجموعه آن به نامهای مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن سازان نیز در فهرست تحریمهای شورای امنیت قرار داده شده اند. دولت آمریکا در ماه مه امسال این نهادها و نیز سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا را تحریم کرده بود. این قرارگاه در پروژه های کلان فعال است و بر اساس گزارشها، فعالیتهایش را در صنایع نفت و گاز ایران گسترش داده است. مجتمع صنعتی امین، گروه صنایع تسلیحاتی، صنایع فراساخت، صنایع شهید خرازی و صنایع شهید ستاری نیز مشمول تحریمهای جدید شده اند. خط کشتیرانی جنوب نیز یکی از سه نهاد زیرمجموعه خطوط کشتیرانی ایران است که در این قطعنامه در فهرست تحریمها قرار دارد. با تصویب این قطعنامه، دارایی های این شرکتها در بانکهای خارجی باید مسدود شود و مسئولان آنها با ممنوعیت سفرهای بین المللی مواجه خواهند شد.

اقدام کشورها
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، تاکید کرده بود که تصویب این قطعنامه زمینه قانونی را برای تحریم بیشتر ایران فراهم می کند. او گفته بود: "معتقدم برخی کشورها آماده اند فورن (علیه ایران) اقدام کنند." انتظار می رود اتحادیه اروپا پس از شورای امنیت به طور جداگانه، تشدید تحریمها علیه ایران را در دستور کار قرار دهد. کنگره آمریکا نیز در نظر دارد قانون تحریم گسترده ای که شامل تحریم شرکتهای تامین کننده بنزین ایران می شود را پس از وضع تحریمهای شورای امنیت به تصویب برساند. وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته بود: "فکر نمی کنم ما فرصت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را از دست داده باشیم." وی گفت هدف این قطعنامه ترکیب کردن فشارهای بین المللی با مذاکره برای تغییر خط مشی اتمی ایران است. ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پیشتر به قدرتهای بزرگ هشدار داده بود که اگر قطعنامه جدید تصویب شود، "جواب آنها از قبل مشخص است." آقای احمدی نژاد که برای شرکت در اجلاس سیکا (امنیت و اعتمادسازی در آسیا) به ترکیه سفر کرده بود، در یک نشست مطبوعاتی در استانبول گفت: "نشست تهران یک فرصتی را در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد و ما امیدوار بودیم و هستیم که آنها از این فرصتها استفاده کنند و می گوییم که این فرصتها تکرار نخواهد شد." اشاره رئیس جمهوری ایران به توافق بر سر تبادل سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران بود که ماه گذشته میلادی با تلاش ترکیه و برزیل به دست آمد.

تحریمهای جدید
* قطعنامه جدید ایران را موظف می کند که ساخت تمام مراکز غنی سازی اورانیوم یا تاسیسات اتمی آب سنگین (مراکز پلوتونیوم) را متوقف کند و از ساخت تاسیسات مشابه خودداری کند. مجازاتهای مندرج در این سند عبارتند از:

* فعالیت های اتمی تجاری ایران در خارج از جمله هرگونه شرکت در طرح های استخراج اورانیوم در کشورهای دیگر یا شرکت در تولید مواد یا تکنولوژی های اتمی در خارج را ممنوع می کند.

* دولتهای دیگر را موظف می کند که از حضور دولت ایران و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در موارد فوق جلوگیری کنند.

* کشورها را موظف می کند که از انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، کشتیهای نظامی و سیستمهای موشکی به ایران جلوگیری کنند.

* منع فعالیتهای ایران در خصوص تولید موشکهای بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای.

* منع آزمایشهای موشکی ایران که در آن از تکنولوژی بالستیک استفاده شده باشد.

* کشورها را موظف می کند که از ورود شمار دیگری از مقامهای ایران به قلمروی خود جلوگیری کنند و دارایی های تعداد دیگری از افراد و شرکتهای ایرانی را در فهرست تحریمها برای مسدود شدن قرار می دهد.


این قطعنامه همچنین خطوط کشتیرانی ایران را هدف قرار می دهد:
* از دولت ها می خواهد تمام محموله های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می شود یا از آن خارج می شود را در فرودگاهها، بنادر و آبهای قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده است، بازرسی کنند.

* به کشورها اجازه می دهد محموله های دریایی ایران را بر اساس قوانین بین المللی در آبهای آزاد بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند.

* به کشورها اجازه می دهد از تامین سوخت یا ارائه خدمات دیگر به کشتی های ایران یا کشتیهای خارجی حامل محموله های "غیرقانونی" ایران خودداری کنند.

* از کشورها می خواهد "مراقب" مبادلات مالی اشخاص یا شرکت ها با افراد و کمپانی های ایرانی از جمله شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران یا خطوط کشتیرانی ایران باشند.

* از کشورها می خواهد "مراقب" مبادلات مالی بانکهای ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور باشند تا از مبادلاتی که مربوط به فعالیتهای اتمی حساس ایران یا سیستم های پرتاب کلاهک های هسته ای این کشور می شود، جلوگیری کنند.

* از کشورها می خواهد که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه ها و نمایندگی های بانکهای ایران در قلمروی خود در صورتی که معتقدند چنین شعبی با فعالیتهای اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.


Please Login or Register to see this code
[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3309
تاریخ عضویت: شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶, ۵:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3096 بار
سپاس‌های دریافتی: 11996 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط Mil@d »

تبعات این قطعنامه از جهات مختلف سیاسی-اقتصادی و بین المللی و... از همین روزهای آتی بر کشور مشخص خواهد شد.

البته روسیه و چین زهر قطعنامه که شامل 3 مورد زیر را بود کشیدند و حاصل نهایی قطعنامه بالا شد که البته همین همه هزینه هایی بر کشور تحمیل خواهد کرد.

1.تحریم سفر مقامات ایرانی
2.تحریم پروازی ایران
3. تحریم بنزین

که احتمالا موکول به قطعنامه بعدی (پنجم ) شده است.اگر این 3 مورد حذف نمیشد این قطعنامه تا حد زیادی بخشی از کشور را فلج می کرد.

درباره قطعنامه صادره حرف بسیار دارم ولی بنا به دلایلی (احساس اکثریت کردن برخی دوستان ارزشی در سکوت ناشی از جو یکسویه سایت و آستانه تحمل پایین در بحث و سرعت قابل توجه به جنجال کشیده شدن آن و همچنین حذف پست ها مشابه تاپیک فارسی 1 و شرایط خاص انجمن) از ابراز آنها صرف نظر می کنم و ترجیح میدهم کم گو و گزیده گو باشم.

موفق باشید. :razz:
  بی  
Captain I
Captain I
پست: 773
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۱:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1054 بار
سپاس‌های دریافتی: 1082 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط bill.goldberg »

لیست شخصیت های حقیقی و حقوقی (افراد و نهادها) ی در گیر در فعالیت های هسته ای یا تولید موشک های بالستیک یا دوربرد.
نهادها
1) گروه صنعتی امین : این نهاد در پی تولید دستگاه کنترل دما باقابلیت کاربرد در تحقیقات هسته ای و مراکز تولید و عملیات این پژوهش هااست. این گروه وابسته به سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران است که درقطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006 نیزمورد اشاره وتأکید قرار گرفته بود.
آدرس: صندوق پستی 91735-549 مجتمع صنعتی امین –
مشهد – ایران
شهرک سیدی- جاده خلج- کوچه سیدی- مجتمع کاوه
A.K.A گروه صنعتی امین

2) گروه صنعتی آرمامنت: تولید کننده و ارائه خدمات ِ پشتیبانیجنگ افزارها و سلاح های سبک شامل تفنگ های با کالیبر متوسط و بزرگ. اینگروه غالب تکنولوژی ها و خدمات مربوطه را از طریق گروه صنعتی حدید ارائه وعرضه می کند.
آدرس: صندوق پستی 19585/777
تهران- ایران
کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج-
خیابان سپاه اسلام- کوچه پاسداران

3) موسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي: این مرکزتحت نظر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اداره می شود.این وزارتخانه بر کلیه فعالیت های تحقیق و توسعه، تولید، تهیه و نگهداری وصادرات صنایع نظامی ایران نظارت عالیه دارد.
آدرس: صندوق پستی 19585/777
تهران- ایران
خیابان پاسداران

4) شرکت بین المللی دوستان: این شرکت مسئول تأمین تدارکات، تجهیزات و خدمات مرتبط با برنامه موشکهای بالستیک یا دوربرد است.

5) صنایع فراسخت: این گروه صنعتی توسط سازمان صنایع هوایی ایراناداره و کنترل می شود. سازمان صنایع هوایی ایران نیز به نوبه خود زیر نظروزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فعالیت می کند.
آدرس: صندوق پستی صندوق پستی 83145-311
ایران- اصفهان
شاهین شهر- کیلومتر 28 اتوبان اصفهان- تهران

6) بانک صادرا ت شرق P.L.C. FIRST EAST EXPORT BANKاین بانکتوسط بانک ملت ایران در مالزی پایه گذاری و توسعه داده شده است و در طی 7سال گذشته صدها ميلیون دلار عملیات بانکی مربوط به فعالیت های هسته ای وموشک های دوربرد ایران را انجام داده است.
آدرس: مالزی- پارک صنعتی لابوآن
شماره 10-B1- ساختمان مرکزی87000 WP لابوان خیابان مردکا (استقلال)
شماره ثبت بازرگانی: IL06889

7) شرکت ابزار برشی کاوه: این شرکت توسط سازمان صنایع دفاع اداره و کنترل می شود.
آدرس: مشهد – ایران
صندوق پستی: 91735-549 کیلومتر 4 جاده خلج -شهرک سیدی- انتهای کوچه سیدی شماره 91638

8) صنایع شهید بابایی: این مجموعه صنعتی تحت نظر گروه صنعتی شهیداحمد کاظمی ( سازمان صنایع دفاع هوایی موشکی سابق وابسته به سازمانهوا-فضای وزارت دفاع جمهوری اسلامی). سازمان هوا-فضای وزارت دفاع جمهوریاسلامی اداره کننده گروه صنعتی شهید همت و گروه صنعتی شهید باکری است کهاین هردو در قطعنامه ی 1737 سال 2006 نیزمورد اشاره و تأکید قرار گرفتهبود
آدرس: تهران- ایران صندوق پستی -7616535
تهران 16548
بزرگراه امام علی، پارچین

9) دانشگاه صنعتی مالک اشتر: این دانشگاه تحت نظر موسسه آموزشي وتحقيقاتي صنايع دفاعي در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوریاسلامی است و شامل گروه تحقیقاتی فیزیک است که پیش از آن تحت نظر مرکزتحقیقات فیزیک اداره می شد. مقامات جمهوری اسلامی، تا به حال به ناظرینسازمان بین المللی انرژی اتمی اجازه مصاحبه با کارکنان یا بررسی مدارک ایندانشگاه را، به منظور روشن شدن نکات مبهم برنامه اتمی ایران نداده است.
آدرس: تهران- ایران
تهران، تقاطع بزرگراه امام علی و شهید بابایی

10) وزارت دفاع و پشتیبانی صادرات نیروهای مسلح: این سازمان مسئولیت واختیار بازاریابی و فروش تجهیزات نظامی تولید شده ی ایران را به مشتریانخود در سراسر جهان دارد. هرگونه فروش و صادرات فن آوری نظامی ایران بهموجب قطعنامه 1747 سال2007 شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع اعلام شدهاست.
آدرس: تهران- ایران
صندوق پستی 16315-189
غرب خیابان دبستان- منطقه عباس آباد

11) ماشین آلات سازی میزان: این نهاد صنعتی توسط گروه صنعتی شهید همت اداره و کنترل می شود.
آدرس: تهران- ایران
صندوق پستی 365-16595
گروه صنعتی امین A.K.A.:3MG

12) شرکت راهکار صنایع نوین : طراح و سازنده قطعات و سازه های IR-40 راکتورهای آب سنگین در اراک است.
آدرس: اراک- ایران
شرکت راهکار، صنایع راهکار، راهکار صنایع نوین.
13) مرکز پژوهشهای هسته ای برای تحقیقات کشاورزی و پزشکی: مرکزتحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای یکی از مراکز بزرگ تحقیقاتی وابسته بهسازمان انرژی اتمی ایران است که در قطعنامه 1737 سال 2006 شورای امنیتسازمان ملل متحد مورد اشاره وتأکید قرار گرفته است. این مرکز در کرج واقعاست و درآن فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم انجام می شود
آدرس: کرج- ایران
صندوق پستی 31585-4395
A.K.A : مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته ای، مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی کرج

14) گروه خدمات صنعتی پژمان: این نهاد توسط گروه صنعتی شهید باکری اداره و کنترل می شود.
آدرس: تهران- ایران
صندوق پستی 16785-195

15) شرکت سبلان: سبلان یک شرکت اسمی است که به منظور ایجاد پوشش (امنیتی) برای فعالیت های گروه صنعتی شهید باکری تاسیس شده است.
آدرس: تـهران- ایران- جاده دماوند
16) شرکت صنعتی قطعات آلومینیومی سهند: سهند یک شرکت اسمی است که بهمنظور ایجاد پوشش (امنیتی) برای فعالیت های گروه صنعتی شهید همت تاسیس شدهاست.
آدرس: تـهران- ایران- جاده دماوند

17) صنایع شهید خرازی: این نهاد توسط گروه صنعتی شهید باکری اداره و کنترل می شود.
آدرس: تهران- ایران

18) صنایع شهید ستاری: این نهاد توسط گروه صنعتی شهید باکری اداره و کنترل می شود.
آدرس: جنوب شرق تهران- ایران
A.K.A گروه تجهیزات صنعتی شهید ستاری
19) صنایع شهید صیاد شیرازی: این نهاد توسط سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران تملک، اداره یا کنترل می شود.


20) گروه صنایع ویژه: از گروههای زیر مجموعه سازمان صنایع دفاع است.
آدرس: تهران- ایران
خیابان پاسداران- صندوق پستی 19585/777

21) تیز پارس: یک شرکت اسمی است که به منظور ایجاد پوشش فعالیتهای گروه صنعتی شهید همت تاسیس شده است. این شرکت در فاصله ماههای آوریل وژوئیه سال 2007و با مسئولیت گروه صنعتی شهید باکری تلاش کرد تا ماشینبرش و جوشکاری 5 محوره لیزری را تولید کند تا بدان وسیله ایران را دربرنامه ساخت و تولید موشکی خود یاری کند.
آدرس: تـهران- ایران- جاده دماوند

22) شرکت ذوب فلزات یزد: این نهاد از واحدهای زیر مجموعه سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران است.
آدرس: تهران- ایران
صندوق پستی 89195-678 خیابان پاسداران- جنب مخابرات
یزد- ایران- کیلومتر 5 جاده تفت
A.K.A صنایع مهمات سازی و ذوب فلزات یزد

شخصیت های حقیقی (افراد)
جواد رهیقی : سرپرست سازمان انرژی اتمی- مرکز فن آوری هسته ای اصفهان
   

لیست شخصیت های حقوقی و حقیقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران که در تملک، اداره یا کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.
1) مؤسسه فاطر: زیر مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء. فاطر با مسئولیتخاتم الانبیا طرف معامله تأمین کنندگان خارجی تجهیزات مورد نیاز برنامهاتمی ایران بوده است.
2) قرارگاه سازندگی قائم: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
3) قرارگاه سازندگی کربلا (قرب کربلا): این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
4) قرب نوح: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
5) شرکت حرأ: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرب نوح است.
6) شرکت مهندسی مشاور ایمن سازان: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
7) سرپرستی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء: این سازمان یکی از شرکتهایوابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مستقیمأ در فعالیت هایمربوط به راه اندازی پروژه های عظیم سازه های عمرانی، نظامی و اقتصادیمداخله و مشارکت دارد. این سازمان مسئولیت های بسیاری را نیز در پروژه هایبخش دفاع غیر نظامی در سیطره خود دارد. شرکتهای زیر مجموعه و اقماری خاتمالانبیاء به طور خاص در ساخت و راه اندازی سایت غنی سازی اورانیوم در فردودر نزدیکی قم دخیل بوده اند.
8) مکین: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
9) عمران ساحل: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرب نوح است.
10) شرکت نفت اورینتال کیش: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست
11) راه ساحل: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
12) مؤسسه مهندسی رهاب: این سازمان زیر مجموعه خاتم الانبیاء و در عین حال در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
13) مهندسین مشاور ساحل: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرب نوح است.
14) سپانیر: این سازمان در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.
15) شرکت مهندسی سپاصد: شرکت مهندسی سپاصد در تملک، اداره یا کنترل قرارگاه خاتم الانبیاست.

نهادهای در تملک، اداره یا کنترل خطوط کشتیرانی ناوگان جمهوری اسلامی ایران
1) شرکت کشتیرانی ایران و هند
آدرس: تهران-خیابان ولی عصر- روبروی پارک ملت- خیابان صداقت- کوچه مهرداد- پلاک 18

2) شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی IRISL BENELUX NV
آدرس: بلژیک
NOORDERLAAN 139,B-2030,ANTWERP,BELGIUM; V.A.T. NUMBER: BE480224531

3) شرکت کشتیرانی جنوب:
آدرس: تهران- خیابان قائم مقام فراهانی- خیابان شهید قندی- کوچه 4- پلاک 7- طبقه سوم- واحد 2


منبع: VOA
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2659
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸, ۹:۵۸ ق.ظ
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14097 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط RAHVAR »

خطوط کشتیرانی ایران برای دور زدن تحریم های خارجی اقدام به تغییر نام و حتی مالکیت کشتی هایش می کند. ایران ظرف چندین ماه نام و مالکیت ظاهری یکی از کشتی هایش را از "مفتح" به "دیپلمات" و بعد "امپلیفای" تغییر داده است. خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مالکیت واقعی کشتی هایش را در شبکه ای از شرکت ها که از اروپا تا آسیا گسترده هستند پنهان می کند.



۱۲۳ کشتی خطوط کشتیرانی ایران که در فهرست سیاهآمریکا گنجانده شده بود، اکنون تنها ۴۶ کشتی به طور مشخص همچنان در مالکیتخطوط کشتیرانی ایران یا زیرمجموعه های آن هستند.

۷۳ کشتی دیگر اکنون تحت مالکیت یا کنترل شرکت هایی هستند که در فهرست سیاه آمریکا قرار ندارند.

این درحالی است که به جز در مورد ۱۰ کشتی، وجود ارتباطمیان صاحبان جدید و مالک قبلی کشتی ها یعنی خطوط کشتیرانی ایران ثابت شدهاست.

این شرکت ها یا توسط مقام های خطوطکشتیرانی ایران اداره می شوند، به دستور آنها راه اندازی شده اند یا کاملاتحت مالکیت خطوط کشتیرانی ایران هستند.

خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مکررا هر گونه کمک غیرقانونی به برنامه نظامی و اتمی ایران را رد کرده است.
این ترفندها نه فقط شامل تغییر پرچم و نام کشتی بلکه مالکان و مدیران آنها هم می شود.





چرا لبنان به تحریم ایران رأی مخالف نداد



در رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر اعمالتحریم ایران، تنها عضو شورا که به قطعنامه تحریم رأی ممتنع داد لبنان بودو سرانجام این قطعنامه با دوازده رأی موافق در مقابل دو رأی مخالف ترکیه وبرزیل به تصویب رسید.

لبنان حتی اگر رأیمخالف هم می داد، تغییری در تصمیم نهائی شورای امنیت ایجاد نمی شد امااینکه این کشور به رأی ممتنع بسنده کند، خوشایند ایران و متحدانش در لبناننیست.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنانخواهان رأی منفی به قطعنامه بود و نبیه بری، رئیس مجلس نیز خواهان آن شدهبود که کشورش در شورای امنیت از موضع ترکیه پیروی کند.

دیدگاهنبیه بری از آن جهت اهمیت دارد که وی شخصیتی مؤثر در سیاست خارجی لبناناست. وزارت امور خارجه لبنان قلمروی او به شمار می رود و وزیر امور خارجههمیشه از بین اعضای جنبش امل که او رهبری اش را به عهده دارد یا از میانکسانی انتخاب می شود که وی تعیین می کند.

ترکیهو برزیل پس از آنکه موافقتنامه ای برای غنی سازی اورانیوم ایران در خارجاز خاک این کشور به امضای دولت ایران رساندند، انتظار داشتند که شورایامنیت به تحولی که در پرونده اتمی ایران ایجاد کرده اند ارج بنهد و صدورقطعنامه علیه ایران را از دستور کارش کنار بگذارد.

پساز حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی های امدادرسان ترکیه در راه باریکهغزه که به افزایش محبوبیت ترکیه در جهان عرب و تحکیم بیشتر موقعیت اینکشور در منطقه خاورمیانه انجامید، پیش بینی می شد که در مسائل منطقه ای،از جمله مناقشه اتمی ایران، ترکیه بیش از پیش مورد وثوق و اعتماد دولتهایعرب قرار بگیرد و این دولتها، دست کم در این روزها که ترکها در خاورمیانهپیشتاز شده اند، خط مشی خود را با ترکیه هماهنگ کنند.

اما چنین نشد.

لبنانبه عنوان عضو موقت شورای امنیت، در واقع دولت های عرب را در در این شورانمایندگی می کند و جهان عرب رأی لبنان را به همه کشورهای عربی می داند ونه لبنان بتنهایی.

پیش از آغاز جلسه شورایامنیت در روز چهارشنبه، عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب به دولت لبنانپیغام داده بود که نظر این اتحادیه این است که لبنان به قطعنامه رأی ممتنعبدهد.

اما به دلیل اصرار بخشی از دولت لبنانبر رأی مخالف به قطعنامه که رئیس جمهوری نیز با آنان همنظر بود، ساعاتیپیش از رأی گیری شورای امنیت، دولت لبنان در محل کاخ ریاست جمهوری به شورنشست تا در مورد رأی خود در شورای امنیت تصمیم بگیرد.

در این جلسه دو انتخاب به رأی گذاشته شد: مخالفت با قطعنامه یا رأی ممتنع.

از سی نفر اعضای دولت، محمد صفدی وزیر بازرگانی و عدنان قصار وزیر مشاور به علت سفر از جلسه غایب بودند.

ازبیست و هشت وزیر حاضر در جلسه، چهار عضو دولت که منتخب رئیس جمهوری اند وهمچنین ده وزیری که به حزب الله، جنبش امل و متحدان مسیحی شان تعلق دارندخواهان رأی مخالف شدند و چهارده وزیر جناح مقابل، نظرشان بر رأی ممتنع بود.

بدینترتیب دولت لبنان بر سر اینکه نماینده اش در شورای امنیت چه رأیی بهقطعنامه تحریم ایران بدهد به توافق و رأی نهائی نرسید و تصمیم بر این شدکه نظر اتحادیه عرب عملی شود، یعنی رأی ممتنع.

اینتصمیم در مدت زمان کوتاهی پیش از آنکه شورای امنیت قطعنامه را به رأیبگذارد به اطلاع نواف سلام، نماینده لبنان در سازمان ملل متحد رسانده شد.

در میان دولت هایی که ایران روی آنها سرمایه گذاری کرده، لبنان تنها کشوری نبود که خواست ایران را در شورای امنیت برآورده نکرد.

یکیاز رأی های موافق به تحریم ایران در شورای امنیت را بوسنی و هرزگووین داد،کشوری که در طلیعه استقلال و دشوارترین دوره حیاتش، از پشتیبانی همه جانبهو گسترده ایران برخوردار بود.




"پایان فرصت غرب در پرونده هسته ای" تیتر اول تهران امروز است. ابتکار "پاسخ آمریکا، فرانسه و روسیه به بیانیه تهران" را در عنوان اول خود برجسته کرده و همشهریواکنش محمود احمدی نژاد به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را موردتوجه قرار داده و از قول او نوشته "این قطعنامه ها برای ملت ایران پشیزینمی ارزد".
   تصویر     
  
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 837
تاریخ عضویت: شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۶:۱۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 231 بار
سپاس‌های دریافتی: 1917 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط میهن پرست »

باز هم قطعنامه ای جدید.باید منتظر جواب ایران بود.اما بهترین کار ممکن خروج از ام پی تی هست.چون گویا به حال ما فرقی نخواهد کرد.
اما با همه ی این تفاسیر این حق مسلم ماست.وحق دادنی نیسعت بلکه گرفتنیست.ما تا اخر ایستاده ایم.به هر قیمتی که باشه باید به این تکنولوژی دست پیدا کنیم.وگرنه ایندگان و تاریخ ما رو مورد مواخذه قرار خواهند داد. :razz: :razz: :razz:
شاید سالهای سال باشد که اتش امپراطوری پارس خاکستر شده باشد.اما روزی فرا خواهد رسید که ز خاکستر ها ققنوس برخیزد و ان هنگام اتش سالهای سال سکوت مردم ایران زبانه خواهد کشید و بار دیگر مردمی از سرزمین پارس از شرق تا چین واز غرب تا دروازه های روم حکمرانی میکنند و تمام دشمنان این مرز وبوم در اتش قهر ایران خواهند سوخت.ان روز نزدیک است...
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 35
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹, ۸:۱۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 46 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط parsss »

این قطع نامه بطور غیر مستقیم به ملت ایران لطمه وارد میکنه

راستی این منع فروش بنزین به ایران چی شد؟
Captain
Captain
پست: 2755
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵, ۱۲:۴۶ ب.ظ
محل اقامت: شیراز
سپاس‌های ارسالی: 22364 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط Present »

باید ایران همکاریش رو با ان پی تی به حداقل ممکن برسون و در بازدیدهاشون کارشکنی کنه ولی از ان پی تی خارج نشه
چون همون چیزیه که غرب می خواد
در ضمن میشه توافق نامه تهران رو بهم زد و خودمون شروع به ساخت اورانیوم 20 درصد بکنیم زیر نظر ان پی تی
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 7545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷, ۴:۲۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9280 بار
سپاس‌های دریافتی: 22106 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط sinaset »

واكنش هاي جهاني به تصويب قطعنامه عليه ايران
خبرگزاري فارس: شوراي امنيت سازمان ملل متحد بدون در نظرگرفتن بيانيه سه جانبه تهران، بدون اجماع و تنها با 12رأي موافق قطعنامه‌اي را عليه ايران به تصويب رساند كه با واكنش كشورها و نهادهاي مختلف بين المللي روبرو شد.
 تصویر 
به گزارش فارس، شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته قطعنامه 1929 را بدون اجماع و با مخالفت تركيه و برزيل و راي ممتنع لبنان عليه ايران به تصويب رساند
تصويب قطعنامه اين قطعنامه واكنش‌ بين‌المللي گسترده‌اي به دنبال داشت كه در زير مي‌آيد:

**بان كي‌مون

" بان كي‌مون "، دبيركل سازمان ملل متحد كه در آفريقا به سر مي‌برد با انتشار بيانيه‌اي، با اعلام حمايت از حل همه جانبه مسئله هسته‌اي ايران، ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات در اين زمينه، از سرگرفته شود.
اين در حالي است كه شوراي امنيت سازمان ملل روز چهارشنبه چهارمين دور از تحريمها عليه ايران را تصويب كرد.



** برزيل

"لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا "، رئيس‌جمهور برزيل، كه مخالف شديد تحريم‌ها عليه ايران بود، اظهار داشت، تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران در روز چهارشنبه، موضع شوراي امنيت سازمان ملل متحد را تضعيف مي‌كند.
لولا تصويب تحريم‌ها عليه ايران را "پيروزي پر هزينه " براي آمريكا ناميد و اظهار داشت از اين فرصت بايد استفاده كرد و بار ديگر از سازمان ملل متحد خواست اصلاحاتي را در شوراي امنيت انجام داده و اعضاي جديد از كشورهاي آمريكاي لاتين، آسيا و آفريقا را به آن اضافه كند.


** ونزوئلا

"هوگو چاوز " رئيس جمهوري بوليواري ونزوئلا به همراه دولت و ملت ونزوئلا در بيانيه‌اي قطعنامه تصويب شده در شوراي امنيت را كه به موجب آن تحريم‌هاي جديد سياسي و اقتصادي بر ملت برادر و دولت شجاع ايران تحميل شده است به شدت محكوم كرد.
دولت ونزوئلا در بيانيه خود همچنين خاطرنشان كرده است: شوراي امنيت بي توجه به تلاش‌هاي كشورهاي داراي اراده خوب كه در كنار تهران سعي در دستيابي به توافقنامه‌اي بي‌سابقه در همكاري هسته‌اي كردند بار ديگر به عزت ملت ايراني حمله كرد.
اين بيانيه مي‌افزايد: اين تصميم غير معمول تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد كه اسرائيل در آب‌هاي بين‌المللي دست به قتل‌عام زد بدون آن كه شوراي امنيت قادر به محكوم كردن اين رژيم متجاوز باشد و به اين شكل نشان داد كه فاقد مشروعيت اخلاقي و نمايندگي لازم براي تضمين صلح حقيقي و عدالت در جهان است.


** لبنان

"نبيه بري " رئيس پارلمان لبنان نيز در واكنش به رأي ممتنع لبنان به قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران "نبيه بري " در گفت‌وگو با روزنامه دولتي "النهار " گفت: من همچنان بر موضع خود كه در كاخ رياست جمهوري اعلام كردم هستم و معتقدم لبنان مي‌بايست به قطعنامه ايران راي منفي مي‌داد.
وي افزود: ايران كشور دوست است و همواره از گذشته تا به حال حامي لبنان و در كنار اين كشور است.


**مصر

احمد ابوالغيط " وزير خارجه مصر در اظهاراتي مطبوعاتي در خصوص اعمال تحريم‌هاي تازه عليه ايران گفت كه تحريم‌ها نبايد تنها راه تعامل با بحران ميان ايران و جامعه جهاني باشد.
وي ادامه داد كه تجربه‌هاي گذشته تحريم‌ها نشان داده است كه همواره اين موضوع به افزايش تنش و درگيري ميان دو طرف منجر مي‌شود و اعمال تحريم‌ها به نفع حل‌وفصل صلح‌آميز موضوع نيست.
ابوالغيط بر اهميت ادامه روند ديپلماتيك براي حل صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد، تا به عقيده وي جامعه جهاني هيچ ترديدي در صلح‌آميز بودن انگيزه‌هاي ايران در دستيابي به انرژي هسته‌اي نداشته باشد.



**ارمنستان

"تيگران بالايان "، سخنگوي مطبوعاتي وزارت امور خارجه ارمنستان، روز پنجشنبه در تفسير قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره ايران اظهار داشت، ايروان معتقد است، همه موضوعات مورد بحث درباره برنامه هسته‌اي ايران بايد از راه مذاكره حل و فصل شوند.

**سازمان كنفرانس اسلامي

سازمان كنفرانس اسلامي نيز در بيانيه‌اي تأكيد كرد كه قطعنامه تحريم‌هاي جديد سازمان ملل عليه ايران ضمن آنكه تأثيرات منفي برجاي خواهد گذاشت، به رفع صلح‌آميز مسئله هسته‌اي ايران هيچ كمكي نخواهد كرد.



**تركيه

تركيه نيز كه مخالف تحريم‌ها عليه ايران بود در واكنش به تصويب قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران اظهار نارضايتي كرد و "رجب طيب اردوغان " نخست‌وزير تركيه روز گذشته در نشست تركيه و اعراب در واكنش به تصويب قطعنامه غيرقانوني عليه ايران، از رژيم صهيونيستي و غرب به شدت انتقاد كرد.
اردوغان گفت كه عده اي در تلاش براي تخريب حسن نيت تركيه هستند و تركيه متوجه اين قبيل دستور كارهاي پنهاني است.
وي با تاكيد بر اينكه در مسائل انساني موضع خود را به صراحت مطرح مي كنند در ادامه افزود كه در زمينه راي گيري در مورد تحريم هاي جديد عليه ايران نيز به همراه برزيل به صراحت راي منفي دادند، چونكه از بدو امر طرفدار راه حل ديپلماتيك مسئله هسته اي ايران بوده و در ورود به روندي كه منجر به امضاي بيانيه سه جانبه هسته اي تهران شد، همواره با اعضاي دائمي شوراي امنيت در حال تماس و مذاكره بودند.


** چين:

"كينگ گانگ "، سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه چين، اظهار داشت، پكن معتقد است كه با تصويب تحريمي ديگر در رابطه با ايران، بايد تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل برنامه هسته‌اي تهران بيشتر افزايش يابد.
در اظهارات اين ديپلمات كه در سايت وزارت امور خارجه چين منتشر شده، آمده است: قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد به معناي بسته شدن درها براي ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك نيست. جامعه جهاني بايد از اين امكان استفاده كند تا تلاش‌هاي ديپلماتيك بيشتري براي حل سريع‌، جامع و درخور برنامه ايران انجام دهد.
بر اساس اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه چين، نقطه آغاز براي چين در حل برنامه هسته‌اي ايران، تامين مكانيسم موثر عدم اشاعه و همچنين حفظ صلح و ثبات در خاورميانه است.
"لي بائو دون " نماينده دائم چين در سازمان ملل در پي تصويب قطعنامه 1929 شوراي امنيت عليه ايران، گفت: تصويب قطعنامه فوق به معناي بسته شدن باب مذاكره ديپلماتيك در مورد مسئله هسته‌اي ايران نيست.


** روسيه
روسيه نيز كه به نفع قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران رأي مثبت داد نيز تأكيد كرد كه اين قطعنامه نبايد بر همكاري‌هاي دو جانبه ايران و روسيه در زمينه انرژي صلح‌آميز تأثير داشته باشد.
"كنستانتين كاساچيف "، رئيس كميسيون بين‌المللي دوماي دولتي روسيه، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، تحريم‌هاي بين‌المللي در رابطه با ايران نبايد بر همكاري‌هاي دو جانبه با روسيه در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، از جمله در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر، تاثيري داشته باشد.
"ميخائيل مارگلوف "، رئيس كميته امور بين‌الملل شوراي فدراسيون روسيه (مجلس سنا)، معتقد است، تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل متحد، عواقب جدي براي تهران خواهد داشت.
اين سناتور روسي گفت: "احمدي‌نژاد "، رئيس‌جمهور ايران، اظهار داشت كه اين قطعنامه بي ارزش است، در حقيقت وي ارزيابي درستي از اوضاع ندارد.
"سرگئي لاوروف " وزير امور خارجه روسيه روز پنجشنبه اعلام كرد كه منافع روسيه بخاطر اعمال تحريم‌ها در قبال ايران از سوي شوراي امنيت سازمان ملل مورد آسيب قرار نگرفته و قطعنامه جديد مانعي براي ادامه همكاريهاي تجاري-بازرگاني با ايران در عرصه‌هاي مهم نخواهد بود.

** حزب الله لبنان

حزب الله لبنان نيز در بيانيه‌اي با محكوم كردن تصويب قطعنامه عليه ايران اعلام كرد تحريم‌ها عليه ايران بر خلاف اساسي‌ترين قوانين انصاف و عدالت است اما ايران با رد فرمانبرداري از مستكبران به تقويت توانمندي‌هاي خود ادامه مي‌دهد.
در اين بيانيه آمده است: تحريم ايران بازتاب تمايل به برتري در سياست‌ قدرت‌هاي بزرگ در قبال كشورهاي جهان اسلام است چون كشورهاي اسلامي رويكرد وابستگي و فرمان‌برداري را رد مي‌كنند و به دنبال تقويت ظرفيت كشور و مردمشان هستند.


** حماس

"حماس " طي بيانيه‌اي كه نسخه‌اي‌ از آن به مركز اطلاع‌رساني فلسطين ارسال شد، صدور قطعنامه جديد از سوي شوراي‌ امنيت در زمينه تحميل تحريم‌هاي‌ جديد عليه ايران را به شدت محكوم كرد و آن را يك نمونه از سياست‌هاي يك بام و دو هوا خواند كه ايران را به خاطر برنامه صلح‌آميز هسته‌ايش مجازات مي‌كند و از رژيم صهيونيستي كه بزرگ‌ترين زرادخانه هسته‌اي‌ منطقه را در اختيار دارد و دست به جنايات ضدبشر‌‌ي در فلسطين اشغالي و منطقه عربي مي‌زند، حمايت مي‌كند.


**فرانسه

"برنار كوشنر " روز گذشته در مونترآل كانادا در پي تصويب قطعنامه چهارم تحريم‌ها عليه ايران از سوي شوراي امنيت سازمان ملل در اظهاراتي اعلام كرد: "تصويب اعمال سري چهارم تحريم‌ها عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل به معناي رد مذاكره با تهران نيست بلكه بالعكس تأييدي بر ضرورت انجام مذاكره با اين كشور در خصوص برنامه هسته‌اي آن است. "
وي افزود: "تصويب اين قطعنامه به معني رد گفت‌وگوها با ايران نيست و اين در پاسخ گروه وين به بيانيه سه‌جانبه تهران كه در قالب نامه‌اي به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارجاع شد، به خوبي مشهود است، بلكه بالعكس تصويب اين قطعنامه ضرورت انجام گفت‌وگوها با ايران را تأييد مي‌كند.


در حالي‌كه بسياري از كشورها، تصويب قطعنامه تحريم‌هاي جديد عليه ايران را محكوم كردند اما برخي ديگر از هم‌پيمانان آمريكا نيز كه مدتهاي مديدي بود به دنبال اعمال فشار بر ايران بودند از تصويب اين قطعنامه اظهار خرسندي كردند كه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:


**رژيم صهيونيستي

صهيونيست‌ها نيز كه براي تحريم ايران لحظه‌ شماري مي‌كردند در واكنش به اين اقدام شوراي امنيت ابراز خرسندي كردند و در پي تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران، "بنيامين نتانياهو " گفت: تصويب اين قطعنامه عليه ايران گامي مثبت در جهت فشار آوردن بر ايران است و اگر اين فشارهاي بر ايران گسترش پيدا كند، قطعا به نفع اسرائيل است.
نتانياهو گفت: من اميدوارم كه اين گونه تحريم‌ها افزايش پيدا كند و به سمت تحريم‌هاي اقتصادي و ديپلماتيك و همچنين تحريم انرژي ايران، سوق پيدا كند.
"شيمون پرز " رئيس رژيم صهيونيستي نيز صبح روز گذشته در ديدار با "لي ميونگ باك " رئيس جمهوري كره جنوبي در سئول درباره تصويب قطعنامه عليه ايران گفت: از تصويب اين قطعنامه بسيار خوشحال شدم و اين اقدام را شروع راهي براي فعاليت‌هاي ديگر مي‌دانم.
رئيس رژيم‌صهيونيستي گفت: اين اقدام اگر چه گامي مثبت در جهت توقف هسته‌اي ايران است، ولي اين قطعنامه به تنهايي سبب توقف فعاليت‌هاي هسته اي ايران نمي‌شود.
"ميخاييل ارن " نماينده رژيم‌صهيونيستي در سازمان ملل نيز گفت: اين اقدام شوراي امنيت عليه ايران مي‌تواند به عنوان يك چهارچوب عملياتي جهت فشار آوردن بر ايران قلمداد شود كه توسط آمريكا و ملل همفكر آمريكا پيگيري شود.
وي افزود: تحريم‌هاي ايران مي‌بايست به سمت تحريم واردات بنزين به ايران حركت كند و از سوي ديگر از صادرات مواد نفتي ايران جلوگيري شود.

علاوه بر رژيم صهيونيستي تعدادي از كشورها نيز ضمن موافقت و حمايت خود از قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران، مدعي شدند كه تحريم‌ها ابزاري براي بازگرداندن ايران به ميز مذاكرات است.

** آمريكا

** "باراك اوباما "، رئيس‌جمهور آمريكا، روز چهارشنبه ضمن سخنراني در كاخ سفيد اظهار داشت، تحريم‌هاي جديد سازمان ملل متحد بايد بار ديگر به تهران يادآوري كند كه او در خطر باقي‌ماندن در انزواي كامل بين‌المللي قرار دارد.
اوباما در ادامه اضافه كرد: ما حق ايران را در انرژي صلح‌آميز اتمي به رسميت مي‌شناسيم، اما سوالات جدي در رابطه با قصد وي در زمينه هسته‌اي داريم. حق ايران در توسعه زمينه‌هاي اتمي بايد با مسئوليت همراه باشد.

** "هيلاري كلينتون "، وزير امور خارجه آمريكا نيز كه نقش بسيار مهمي در تصويب قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت داشت، اعلام كرد كه با تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، نشانه‌اي بي قيد و شرط براي ايران ارسال شد درباره اينكه وي مجبور است مسئوليت اقدامات خود در مقابل جامعه جهاني را بر عهده بگيرد.
وزير امور خارجه آمريكا اظهار داشت، قطعنامه 1929 همانند ديگر قطعنامه‌هايي كه قبلا به تصويب رسيده، راه مشخص توقف سريع تحريم‌ها را به ايران نشان داده است.
وي در ادامه افزود: ما به حق ايران در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي احترام مي‌گذاريم. وي همچنين خاطر نشان كرد، اين حق متضمن مسئوليت است.


** نمايندگان كنگره آمريكا در ارزيابي از قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در خصوص ايران دچار اختلاف نظر شدند. دموكراتها از اين سند حمايت كرده و مخالفان از آن انتقاد كردند.
حزب حاكم دموكرات در كنگره آمريكا از قطعنامه جديد شوراي امنيت در مورد ايران استقبال نمود، در حاليكه حزب جمهوري خواه مخالف بشدت از آن انتقاد كرد.
نمايندگان حزب دموكرات در كنگره آمريكا از قطعنامه شوراي امنيت در مورد ايران حمايت كردند، در حاليكه نمايندگان جمهوري خواه از اين سند انتقاد و آن را ضعيف و بي تاثير خواندند.

** كاخ سفيد در بيانيه‌اي كه پس از تصوييب قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران منتشر شد، اظهار داشت، آمريكا همچون گذشته آماده گفتگو با ايران است.
در اين بيانيه آمده است: آمريكا همچنان آماده گفتگو باقي مانده است، اما ايران بايد مطابق با تعهدات خود زندگي كند و ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود را دقيقا براي جامعه بين‌المللي به نمايش بگذارد.

**ايتاليا

"فرانكو فراتيني "، وزير امور خارجه ايتاليا، تصميم شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره تحريم‌هاي جديد عليه ايران را، سيگنال بسيار قوي سياسي دانست.
وزير امور خارجه ايتاليا در اين باره گفت: جامعه بين‌المللي نمي‌تواند با اين موضوع موافقت كند كه ايران بر خلاف روند عدم اشاعه، سلاح هسته‌اي بدست آورد كه عواقب بسيار جدي براي امنيت منطقه‌اي و جهاني دارد.
فراتيني همچنين خاطر نشان كرد: تحريم‌ها هدف نهايي محسوب نمي‌شوند. آنها (تحريم‌ها) بايد در خدمت بازگرداندن تهران پاي ميز مذاكرات باشند.

**كانادا

"استفان هارپر " نخست‌وزير كانادا روز گذشته در پي تصويب قطعنامه چهارم تحريم‌ها عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل طي بيانيه‌اي مدعي شد: "كانادا بي هيچ قيد و شرطي از قطعنامه 1929 مصوب در شوراي امنيت عليه ايران كه همواره از پايبندي به الزامات بين‌المللي خود سرباز مي‌زند، حمايت مي‌كند. "
اين بيانيه افزود: "كانادا از تهران مي‌خواهد كه با انجام گفت‌وگوهاي سازنده بمنظور يافتن هر چه سريعتر راه‌حلي ديپلماتيك براي مسئله هسته‌اي كشورش موافقت كند ".

**اتريش

"ميخائيل اشپيندلگر "، وزير امور خارجه اتريش، تصميم شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره تحريم‌هاي جديد در رابطه با ايران را، نشانه‌اي براي تهران دانست كه تغييرات لازم را در رابطه با برنامه هسته‌اي اتخاذ كند.
وزير امور خارجه اتريش در اين رابطه ادعا كرد: با وجود سال ها تلاش‌هاي ديپلماتيك و پيشنهادات درباره همكاري، دولت ايران به صورت جدي با راه‌حل‌هاي مذاكره‌اي موافقت نكرد.


** انگليس

"ويليام هيگ " وزير امور خارجه انگليس نيز از كشورهاي اتحاديه اروپا خواست تحريم‌هاي شديدتري را در رابطه با ايران اتخاذ كنند.
انتهاي پيام/++

منبع:خبرگزاری فارس
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 7545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷, ۴:۲۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 9280 بار
سپاس‌های دریافتی: 22106 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط sinaset »

گاردين: اوباما به دليل تحريم ايران پشيمان خواهد شد
خبرگزاري فارس: يك روزنامه انگليسي در سرمقاله خود با اشاره به اقدام اشتباه شوراي امنيت در صدور قطعنامه جديد عليه ايران نوشت كه رئيس جمهور آمريكا به دليل تصويب اين قطعنامه پشيمان خواهد شد.
 تصویر 
به گزارش فارس، روزنامه انگليسي "گاردين " در سرمقاله روز پنجشنبه خود با اشاره به تصويب قطعنامه جديد ضدايراني در شوراي امنيت نوشت: تحريم‌هاي جديد به "محمود احمدي‌نژاد "، رئيس جمهور ايران فرصت مقاومت در مقابل كشورهاي جهان و پيروزي را اعطا مي‌كند.
در اين گزارش آمده است: فشار آمريكا براي پيشبرد دور جديد تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، پيشنهاد ايران براي انتقال 1200 كيلوگرم از اورانيوم خود با درصد غناي پايين به تركيه به منظور بازفرآوري را به پيشنهادي اضافي و غيرقابل‌كاربرد تبديل كرده است. ديپلماتهاي غربي ادعا كردند كه آنها اين پيشنهاد [ايران] را رد نكرده‌اند، اما كاملا واضح است كه قطعنامه جديد سازمان ملل چه تاثيري [بر اين پيشنهاد] خواهد داشت. اين اشتباهي است كه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا احتمالا تاسف آن را خواهد خورد.
گاردين نوشت: درست است، اين بار آمريكا روسيه و چين را در كنار خود دارد، اما هيچ يك از اين كشورها (روسيه و چين) در اين روند، در صرف اعتبار خود كه توان آنها را از بين مي‌برد، ريسك زيادي نمي‌كنند. اما مطلب فوق درباره اوباما صدق نمي‌كند. اوباما زمان و انرژي بسيار زيادي را بر نهادن ديپلماسي آمريكا بر اساس زور سرمايه‌گذاري كرده است. بسياري به اوباما به عنوان طرفي كه از ميز [مذاكره] در اين مقطع حساس دور مي‌شود، خواهند نگريست.
در ادامه سرمقاله اين روزنامه انگليسي آمده است: توافق تبادل سوخت هر چند به ترديدها درباره برنامه هسته‌اي ايران پايان نمي‌دهد، اما اين پيشنهاد يك مقدمه [براي مذاكره] را رقم زده است.
تلويزيون الجزيره نيز با اشاره به عدم تاثير تحريم‌ها بر جمهوري اسلامي ايران، اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به مثابه ريختن بنزين روي آتش دانست.
اين تلويزيون اعلام كرد: همه اقدامات غربي‌ها نتوانست تهران را به عقب‌نشيني وادار كند به گونه‌اي كه احمدي‌نژاد قدرت‌هاي غربي را به عدم بازگشت به ميز مذاكره در خصوص پرونده هسته‌اي كشورش تهديد كرد.
"محمد حسن البحراني "، مدير تلويزيون الجزيره در تهران نيز درباره واكنش تهران به تصويب قطعنامه جديد ضدايراني در شوراي امنيت گفت: بر اساس تاكيد مسئولان بلندپايه ايراني طي چند روز گذشته به نظر مي‌رسد كه دولت و مجلس ايران با قاطعيت قطعنامه جديد شوراي امنيت را رد خواهند كرد و يك سري از اقدامات را در پاسخ به تحريم‌هاي جديد اتخاذ خواهند كرد.
وي افزود:‌ تجارب گذشته به ما ياد داد كه هرگاه تحريمي بر ايران اعمال مي‌شود، دولت تهران سلسه‌اي از اقدامات را در پاسخ به آن اتخاذ مي‌كند به گونه‌اي كه بعد از اعمال‌هاي تحريم‌هاي قبلي در سال 2006 تهران فعاليت‌‌هاي هسته‌اي خود را دهها برابر افزايش داد.
در همين حال، شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي در گزارشي از تصويب قعطنامه چهارشنبه شب شوراي امنيت عليه ايران، به ناكام بودن اين قعطنامه مانند سه قعطنامه پيشين اين شورا اذعان كرد.
خبرنگار شبكه بي‌بي‌سي در نيويورك اعلام كرد: ديپلمات‌ها درباره قدرت اين قعطنامه براي تغيير موضع ايران ابراز ترديد كرده‌اند به ويژه آنكه پيش از اين، سه قعطنامه شبيه به همين قعطنامه شكست خورده بودند، چرا كه اين قعطنامه نيز مانند ديگر قعطنامه‌ها توان نفتي ايران را هدف قرار نداد.
"ويليام برنز "، يكي از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمريكا در ارزيابي راي منفي تركيه به قطعنامه تحريم‌هاي جديد عليه ايران در شوراي امنيت اظهار داشت كه اين راي تركيه، مقامات آمريكا را مايوس كرد.
برنز مدعي شد كه در اين روند آمريكا به راي تركيه احترام مي‌گذارد ولي در عين حال نمي‌تواند مايوس شدن مقامات كاخ سفيد از راي منفي تركيه را نيز كتمان كند.
انتهاي پيام/ص
منبع خبرگزاری فارس
========

هاآرتص: راي‌ منفي تركيه به تحريم ايران سيلي به صورت آمريكا بود
خبرگزاري فارس: يك روزنامه صهيونيستي به نقل از يك منبع آمريكايي نوشت كه واشنگتن راي منفي تركيه به قطعنامه تحريم عليه ايران را سيلي به صورت خود مي‌داند.
 تصویر 
به گزارش فارس، روزنامه "هاآرتص " در خبري نوشت كه يك منبع نزديك به دولت آمريكا نوشت كه واشنگتن راي منفي تركيه به قطعنامه تحريم عليه ايران را سيلي به صورت خود مي‌داند.
رژيم صهيونيستي و آمريكا روز چهارشنبه از تصويب قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه ايران استقبال كرد.
بر خلاف سه قطعنامه قبلي سازمان ملل عليه ايران، قطعنامه چهارم بدون اجماع كامل به تصويب رسيد و برزيل و تركيه به اين قطعنامه راي منفي دادند و لبنان نيز راي ممتنع به اين قطعنامه داد.
"علي اصغر سلطانيه " نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت و گو با خبرگزاري فارس در واكنش به صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران يك لحظه نيز غني سازي را كه زير نظارت كامل آژانس است، متوقف نخواهد كرد و لذا صدور اين قطعنامه هيچ اثري در فعاليت‌هاي صلح آميز ما نخواهد داشت و صرفاً باعث مخدوش شدن فضاي همكاري سازنده به خصوص پس از بيانيه سران تهران، با ابتكار صادقانه كشورهاي برادر و دوست تركيه و برزيل مي‌باشد.
انتهاي پيام/++

منبع خبرگزاری فارس
===========


واشنگتن پست: ادعاي آمريكا درباره انزواي ايران "افسانه " است
خبرگزاري فارس: يك روزنامه آمريكايي در گزارشي نوشت كه ادعاي مقامات آمريكايي درباره انزواي بيشتر تهران بيشتر شبيه افسانه است و اين موضوع را مي‌توان از سفرهاي متعدد خارجي احمدي‌نژاد طي سال گذشته درك كرد.
 تصویر 
به گزارش فارس، ‌روزنامه آمريكايي "واشنگتن‌پست " در گزارشي درباره تصويب تحريم‌ها عليه ايران نوشت: بعد از تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل در تشديد تحريم‌ها عليه ايران، "باراك اوباما " رئيس جمهور آمريكا بار ديگر اعلام كرد كه انزواي ايران در جهان در حال افزايش است.
اين روزنامه آمريكايي ادامه داد: اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه بعد از 16 ماه تلاش‌هاي گسترده سياسي براي تصويب اين قطعنامه، ايران در پاسخ به اين تلاش‌ها برنامه هسته‌اي خود را تسريع بخشيده، سانتريفيوژ‌هاي بيشتري را نصب كرده، سايت غني‌سازي بيشتري را ايجاد كرده و سطح غني‌سازي را افزايش داده است.
واشنگتن پست اضافه كرد: ممكن است، سياست انزوا، در منحرف كردن بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران شكست خورده است اما اعلام اين سياست بارها توسط دولت آمريكا اعلام شده است. به طور مثال اوباما چندي پيش در سخنراني سالانه خود در كنگره اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران بيشتر منزوي شده است، دو ماه بعد "جو بايدن " معاون رئيس جمهور تاكيد كرد كه از زماني كه دولت ما به قدرت رسيده است مي‌توانم به اين نكته اشاره كنم كه ايران چه از نظر داخلي و چه از نظر خارجي بيشتر منزوي شده است و دوستان كمتري در جهان دارد. اوباما در جريان امضاي پيمان استارت درآوريل گذشته نيز گفت: آن كشورهايي كه از انجام تعهدات خود درباره پيمان منع گسترش تسليحات اتمي امتناع مي‌كنند منزوي خواهند بود.
اين روزنامه آمريكايي در تاييد افسانه بودن ادعاي آمريكا در انزواي بيشتر ايران، اينگونه گزارش خود را ادامه مي‌دهد: واقعا ايران منزوي شده است؟ روز سه‌شنبه، يك روز قبل از از آنكه قطعنامه ضعيف شوراي امنيت عليه ايران به تصويب برسد و ادعا شود كه ايران بيشتر منزوي شده است، رهبراي روسيه، تركيه و ايران در نشست امنيتي در استانبول گردهم آمده بودند. در اثبات تهي بودن ادعاي آمريكا در انزواي بيشتر ايران همين نكته كافي است كه روابط ايران با روسيه و كشورهاي ديگري نظير تركيه كه عضو ناتو نيز است، در حال افزايش است.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه گزارش خود به نمونه‌هاي ديگري از افزايش همكاري جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي مختلف جهان از جمله بيانيه ماه گذشته تهران، تركيه و برزيل و همچنين نشست گروه 15 اشاره كرد.
واشنگتن پست همچنين نوشت كه عضويت 6 هفته پيش ايران در كميسيون وضعيت زنان سازمان ملل، در واقع تلاش آمريكا براي منزوي كردن ايران را به تمسخر گرفت.
اين روزنامه ادامه داد: انزواي ايران در حال افزايش است؟ تنها در سال گذشته احمدي‌نژاد در استانبول، كپنهاگ، كاراكاس، برازيليا، كابل، لاپاز، سنگال، گامبيا، اوگاندا و امروز نيز در چين مورد استقبال قرار گرفته است.
واشنگتن پست با ابراز تاسف از عدم اجماع در تصويب قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران نوشت: در دوران بوش سه قطعنامه عليه ايران به تصويب رسيد كه در آن دوران هيچ كشوري به قطعنامه‌ها عليه ايران راي منفي نداد اما اوباما پس از 16 ماه تلاش براي تصويب قطعنامه جديد عليه ايران، تنها توانست 12 راي مثبت را بدست آورد چون تركيه و برزيل كه راي منفي دادند و لبنان نيز راي ممتنع داد.
واشنگتن پست ادامه داد: پاسخ جهان به تلاش‌هاي آمريكا براي انزواي ايران چه بوده است؟ آيا دنيا در كنار ما ايستاده است؟ روس‌ها و چيني‌ها با تعصبي زياد به معامله با آمريكا پرداخته و به طور موفقيت‌آميزي توانستند كه تحريمي توخالي را عليه ايران ايجاد كنند. تركيه نيز آشكارا در حال انتخاب طرف "اسب قدرتمند " منطقه -ايران و متحدانش نظير سوريه، حزب‌الله و حماس- است.
واشنگتن پست ادامه داد: اين قطعنامه عليه ايران كه پس از 16 ماه تلاش حاصل شد، تعظيم آمريكا در برابر چين، تلاش براي آغاز مجدد روابط با روسيه و ديگر موارد، همگي نشان از ضعف آمريكا دارد.
انتهاي پيام/++

منبع:خبرگزاری فارس
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
New Member
پست: 14
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵, ۵:۲۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط yusef »

آقا من که نمی دونم پیامد این قطع نامه برا کشور چی باشه ولی برا من یکی که خیلی سخت شد. من دانشجوی مالک اشترم، دیدم انگار دانشگاه ما هم تو لیست تحریمه . واقعا بد شد چند وقت بود حال و حوصله درس خوندن و کار کردنا نداشتم. حالا این قطع نامه مجبورم کرد یه یا علی بگم و محکم تر از قبل ...
یا علی...
Furious Poster
Furious Poster
پست: 364
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷, ۵:۴۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3003 بار
سپاس‌های دریافتی: 602 بار

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط chad »

من شنیدم که توی این تحریمهای جدید تانک هم هست.ایکاش فردای روز تحریم تانک ذوالفقار رو رونکماییی میکردند چون قرار بود توی این ماه رونمایی بشه.
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1929
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۰۱ ب.ظ
محل اقامت: IRAN
سپاس‌های ارسالی: 2144 بار
سپاس‌های دریافتی: 7631 بار
تماس:

Re: متن مجازات های قطعنامه جدید شورای امنیت

پست توسط HORLIKAN »

متن قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي ايران (3)

خبرگزاري فارس: شوراي امنيت سازمان ملل چهارشنبه گذشته در پي تلاشها و فشارهاي واشنگتن در نهايت بدون اجماع مورد نظر غرب، به قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران تن داد؛ قطعنامه‌اي كه به نظر كارشناسان از شدت كافي براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران برخوردار نيست.


به گزارش فارس، شوراي امنيت پس از ماهها تلاش غرب قطعنامه چهارم عليه ايران را چهارشنبه گذشته تصويب كرد. اما ناظران سياسي حتي در غرب درباره كارآمدي دور جديد تحريم‌ها ابراز ترديد كرده‌اند.
خبرگزاري فارس در راستاي اطلاع رساني مداوم خود و اهميت اين موضوع براي مخاطبان، اقدام به ترجمه و انتشار متن كامل قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل كرده است، كه در ادامه بخش سوم و پاياني آن مي‌آيد:


"24. شوراي امنيت از كشورها مي‌خواهد تا اقدامات مقتضي اتخاذ كنند كه از نهادهاي مالي ايران درون قلمروهاي آنها جلوگيري به عمل آورد. شوراي امنيت از كشورها در خواست مي‌كند به وسيله محاكم قضايي خود از افتتاح دفاتر نمايندگي يا شركت‌هاي فرعي يا حساب‌هاي بانكي در ايران جلوگيري كنند در صورتيكه آنها اطلاعاتي داشته باشند كه شرايط معقولي فراهم كند كه چنين خدمات مالي مي‌تواند به فعاليت‌هاي حساس-گسترش هسته‌اي ايران كمك كند يا به توسعه سامانه‌هاي پرتاب تسليحات هسته‌اي كمك نمايد؛

"25. شوراي امنيت نقض ممنوعيت‌هاي پاراگراف 5 قطعنامه 1747 (2007) را محكوم مي‌كند كه به كميته از تاريخ تصويب قطعنامه 1747 گزارش شده است، و از كشورهايي كه براي واكنش به اين نقض‌هاي قطعنامه اقدامي اتخاذ كرده‌اند و اين موارد نقض را به كميته گزارش داده‌اند تمجيد به عمل مي‌آورد؛

"26. شوراي امنيت به كميته دستور مي‌دهد تا به موارد نقض اقدامات تصميم گرفته شده در قطعنامه‌هاي 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه پاسخ موثري دهد، و ياد آوري مي‌كند كه كميته ممكن است افراد يا شركت‌هايي را مشخص كند كه به افراد يا شركت‌هاي مشخصي در انحراف تحريم‌ها كمك كرده باشند يا اين افراد يا شركت‌هاي مذكور در نقض مفاد اين قطعنامه‌ها كمك كرده باشند؛
"27. شوراي امنيت تصميم مي‌گيرد كه كميته بايد تلاش‌هاي خود براي اجراي كامل قطعنامه‌هاي 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه را شدت بخشد، كه شامل يك برنامه كاري پوشش دهنده پيروي از قطنامه، تحقيقات، دسترسي، گفت‌وگو، كمك و همكاري است كه بايد ظرف مدت 45 روز از تصويب اين قطعنامه به شوراي امنيت تسليم گردد؛

"28. شوراي امنيت در خصوص اختيار كميته تصميم مي‌گيرد همانطور كه در پاراگراف 18 قطعنامه 1737 (2006) آمده و در پاراگراف 14 قطعنامه 1803 (2008) اصلاح شده، بايد همچنين براي اقدامات تصميم گرفته شده در اين قطعنامه اجرا شود كه شامل دريافت گزار‌ها از كشورهاست كه مطابق پاراگراف 17 بالا به شورا ارائه شده است؛

"29. شوراي امنيت از دبير كل سازمان ملل براي ايجاد يك دوره ابتدايي از يك سال درخواست مي‌كند كه با رايزني با كميته باشد، گروهي كه نهايتا شامل 8 كارشناس باشد (هيئت كارشناسان)،‌ بر اساس دستور كميته براي انجام وظايف زير: (a) كمك به كميته براي انجام وظيفه آن همانطور كه در پاراگراف 18 قطعنامه 1737 (2006) و پاراگراف 2008 اين قطعنامه آورده شده است؛ (b) جمع آوري، بررسي و تحليل اطلاعات از كشورها، نهادهاي مرتبط با سازمان ملل و ديگر طرف‌هاي دخيل با توجه به اجراي اقدامات تصميم گرفته شده در قطعنامه‌هاي (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه، بويژه موارد عدم پيروي؛ (c) پيشنهاد دادن درباره اقدامات شوراي امنيت يا كميته يا كشور، ممكن است اجراي اقدامات مرتبط را بهبود بخشد؛ و (d) ارائه يك گزارش موقت به شوراي امنيت درباره كار آن كه حداكثر تا 90 روز پس از انتصاب هيئت كارشناسان صورت گيرد و يك گزارش نهايي به شوراي امنيت كه حداكثر تا 30 روز پيش از پايان حكم آن كه به همراه يافته‌ها و پيشنهادات باشد؛

"30. شوراي امنيت از تمام كشورها، نهادهاي سازمان ملل و ديگر طرف‌هاي درگير درخواست مي‌كند تا به طور كامل با كميته و هيئت كارشناسان همكاري كند بويژه با ارائه تمام اطلاعات در دسترس آنها در زمينه اجراي اقدامات تصميم گرفته شده در (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه بويژه در خصوص موارد عدم پيروي؛

"31. شوراي امنيت از تمام كشورها براي گزارش به كميته ظرف مدت 60 روز از تصويب اين قطعنامه درخواست مي‌كند؛ اين گزارش‌ها درباره اقدامات اتخاذ شده از جانب آنها با نگاهي به اجراي موثر پاراگراف‌هاي 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 21، 22، 23 و 24 است؛

"32. شوراي امنيت بر تمايل چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و ايالات متحده براي افزايش بيشتر تلاش‌هاي ديپلماتيك به منظور ارتقاي گفت‌وگو و رايزني‌ها تاكيد مي‌كند كه شامل از سرگيري گفت‌وگو با ايران درباره موضوع هسته‌اي بدون پيش‌شرط‌هاست، اخيرا در نشست كشورهاي فوق با ايران در اول اكتبر 2009 در ژنو، با نگاهي كه به دنبال يك راه حل جامع، طولاني و مناسب درباره اين موضوع بود كه بر پايه پيشنهاد مطرح شده از سوي چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و ايالات متحده در تاريخ 14 ژوئن 2008 است، فرصت توسعه روابط و همكاري گسترده‌تر با ايران بر اساس احترام متقابل و ايجاد اعتماد بين‌المللي در خصوص ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران فراهم مي‌شد و در ميان چيزهاي ديگر، آغاز مذاكرات رسمي با ايران برپايه پيشنهاد ژوئن 2008 و شوراي امنيت با سپاسگزاري به اطلاع مي‌رساند كه پيشنهاد ژوئن 2008 همانطور كه در ضميمه IV اين قطعنامه آمده است، هنوز مطرح است؛

"33. شوراي امنيت نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور خارجه و سياست خارجي را تشويق به ادامه دادن ارتباط با ايران مي‌كند كه در حمايت از تلاش‌هاي سياسي و ديپلماتيك براي يافتن يك راه حل مذاكره‌اي است، اين تلاش‌‌ها عبارتند از پيشنهادهاي مرتبط ارائه شده توسط چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و ايالات متحده با نگاهي براي ايجاد شرايط ضرروي به منظور از سر گيري گفت‌وگوها و شوراي امنيت ايران را به ارائه پاسخ مثبت به چنين پيشنهاداتي ترغيب مي‌كند؛

"34. شوراي امنيت از مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي پيشنهاد 21 اكتبر 2009 وي تمجيد مي‌كند كه درباره يك پيش نويس توافق با آژانس و دولت‌هاي جمهوري فرانسه، جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه براي كمك به تامين سوخت هسته‌اي يك راكتور تحقيقاتي در ايران به منظور تامين سوخت هسته‌اي راكتور تحقيقاتي تهران است، شوراي امنيت ابراز تاسف مي‌كند كه ايران پاسخ سازنده‌اي به پيشنهاد 21 اكتبر 2009 نداده است، و شوراي امنيت آژانس را به تداوم يافتن چنين اقداماتي براي اعتماد سازي مطابق با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و پيشرفت اين قطعنامه‌ها تشويق مي‌كند؛

"35. شوراي امنيت بر اهميت تمام كشورها، از جمله ايران تاكيد مي‌كند؛ كه در خصوص اتخاذ اقدامات ضروري براي اطمينان يافتن از اين است كه هيچ ادعايي نبايد بنا به پيشنهاد دولت ايران، دروغ باشد يا افراد يا شركت‌هايي در ايران يا افراد يا شركت‌هاي مشخص مطابق با قطعنامه 1737 (2006) و قطعنامه‌هاي مرتبط يا هر شخصي كه مدعي منفعت يافتن از يا از طريق چنين شخص يا شركتي است، در رابطه با هر قرارداد يا معامله ديگري كه عملكرد آن به دليل اقدامات تحميل شده از سوي قطعنامه‌هاي (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه از آن جلوگيري شده است؛

"36. شوراي امنيت در خواست مي‌كند تا طي 90 روز آينده گزارشي از سوي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه شود كه آيا ايران تعليق كامل و پايداري را درباره تمام فعاليت‌هاي ذكر شده در قطعنامه 1737 (2006) برقرار كرده است يا خير، همچنين در خصوص روند پيروي ايران از تمام اقدامات درخواست شده از سوي شوراي حكام آژانس و ديگر مفاد قطعنامه‌هاي (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه، به شوراي حكام آژانس و به طور همزمان به شوراي امنيت به منظور ملاحظات آن؛

"37. شوراي امنيت تاييد مي‌كند كه بايد اقدامات ايران را با نظر به گزارش اشاره شده در پاراگراف 36 بالا مورد بازبيني قرار دهد، در ظرف مدت 90 روز تسليم نمايد و: (a) اينكه ايران بايد اجراي اقدامات را به حالت تعليق در آورد در صورتيكه و براي ماداميكه ايران تمام فعاليت‌هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري را به حالت تعليق در آورد كه شامل تحقيق و توسعه است، همانگونه كه توسط آژانس راستي آزمايي شده است براي اجازه دادن به برگزاري مذاكرات با حسن نيت به منظور دستيابي به يك نتيجه زودهنگام و متقابلا قابل قبول؛ (b) اينكه ايران بايد اقدامات مشخص شده در پاراگراف 3، 4، 5، 6، 7 و 12 قطعنامه 1737 (2007) را پايان بخشد و همچنين در پاراگراف‌هاي 2، 4، 5، 6 و 7 قطعنامه 1747 (2007)، پاراگراف‌هاي 3، 5، 7، 8، 9، 10 و 11 قطعنامه 1803 (2008)، و در پاراگراف‌هاي 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 21، 22، 23 و 24بالا، به محض اينكه شورا تصميم مي‌گيرد، پس از دريافت گزارش اشاره شده در پاراگراف بالا، كه ايران به طور كامل از تعهدات آن بر اساس قطعنامه‌هاي مرتبط با شوراي امنيت پيروي كرده است و درخواست‌هي مطرح شده شوراي حكام را جامه عمل پوشانده است، همانطور كه از سوي شوراي حكام تاييد شده است؛ (c) كه ايران بايد در صورتي كه گزارش نشان مي‌دهد از قطعنامه‌هاي (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008) و اين قطعنامه پيروي نكرده است، اقدامات مناسب بيشتر را بر اساس بند 41 بخش VII منشور سازمان ملل بپذيرد كه ايران را به مطابقت با اين قطعنامه‌ها و درخواست‌هاي آژانس ترغيب مي‌كند، و شوراي امنيت تاكيد مي‌كند كه تصميمات بيشتر در صورتي نياز خواهند بود كه چنين اقدامات اضافي ضروري باشند؛

"38. شوراي امنيت تصميم مي‌گيرد كه همچنان موضوع را پيگيري كند. "

ضميمه قطعنامه I

افراد و شركت‌هاي دخيل در فعاليت‌هاي هسته‌اي يا موشك بالستيك




شركت‌ها

1- مجتمع صنعتي امين: مجتمع صنعتي امين به دنبال كنترلرهاي دما بوده است كه ممكن است در تحقيقات هسته‌اي و تاسيسات عملياتي/توليدي مورد استفاده قرار بگيرد. مجتمع صنعتي امين تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب سازمان صنايع دفاع (DIO) عمل مي‌كند كه در قطعنامه 1737 (2006) نام آن مشخص شده بود. اين شركت همچنين به نام‌ شركت صنعتي امين و مجموعه صنعتي امين معروف است.

2- گروه صنايع تسليحات: گروه صنايع تسليحات (AIG) انواعي از سلاح‌هاي سبك و تسليحات سبك را توليد و خدمات دهي مي‌كند كه شامل تفنگ‌هاي با كاليبر بزرگ و متوسط و فناوري مرتبط است. گروه صنايع تسليحات اكثريت فعاليت تهيه و تدارك خود را از طريق مجموعه صنايع حديد انجام مي‌دهد.

3- مركز تحقيقات علم و فناوري دفاعي: مركز تحقيقات علم و فناوري دفاعي (DTSRC) تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح (MODAFL) عمل مي‌كند كه به نظارت بر تحقيق و توسعه ، توليد، نگهداري، صادرات و تهيه و تدارك دفاعي ايران مي‌پردازد.

4- شركت بين‌المللي دوستان: شركت بين‌المللي دوستان (DICO) عناصر لازم براي برنامه موشك بالستيك ايران را تامين مي‌كند.

5- صنايع فراسخت: صنايع فراسخت تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب شركت توليدي هواپيمايي ايران عمل مي‌كند كه به ترتيب تحت تملك يا كنترل وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح قرار دارد.

6- First East Export Bank (بانك صادرات شرق): بانك صادرات شرق تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب بانك ملت عمل مي‌كند. در هفت سال گذشته، بانك ملت تسهيلات ميليون‌ها دلار در معاملات شركت‌هاي هسته‌اي، موشكي و دفاعي ايران را فراهم كرده است.

7- شركت ابزار برش كاوه: شركت ابزار برش كاوه تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب سازمان صنايع دفاع عمل مي‌كند.

8- صنايع م. بابايي: صنايع م. بابايي شركت تابعه گروه صنايع شهيد احمد كاظمي (به طور رسمي گروه صنايع موشكي پدافند هوايي) سازمان صنايع هوافضاي ايران (AIO) است. سازمان صنايع هوافضاي ايران سازمان‌هاي موشكي گروه صنعتي شهيد همت (SHIG) و گروه صنعتي شهيد باكري (SBIG) را كنترل مي‌كند كه در قطعنامه 1737 (2006) نام آنها آمده بود.

9- دانشگاه مالك اشتر: يك نهاد تابعه مركز تحقيقات علم و فناوري دفاعي درون وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است. دانشگاه مالك اشتر شامل گروه‌هاي تحقيقاتي است كه پيش از اين در مجموعه مركز تحقيقات فيزيك (PHRC) قرار داشت. بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه نيافته‌اند تا با كاركنان مصاحبه كنند يا اسناد تحت كنترل اين سازمان را به منظور حل مسئله باقيمانده بعد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران مشاهده نمايند.

10- صادرات وزارت دفاع: صادرات وزارت دفاع (MODLEX) تسليحات توليدي ايران را به مصرف كنندگان در سراسر دنيا با نقض قطعنامه 1747 (2007) مي‌فروشد. اين قطعنامه ايران را از فروش تسليحات يا مواد مرتبط منع مي‌كند.

11- ماشين سازي ميزان: ماشين سازي ميزان (3M) تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب گروه صنعتي شهيد همت عمل مي‌كند.

12- شركت فني صنايع مدرن: شركت فني صنايع مدرن (MITEC) مسئول طراحي و ساخت راكتور آب سنگين IR-40 در اراك است. شركت فني صنايع مدرن پيشگام تهيه و تدارك ساخت و ساز راكتور آب سنگين IR-40 بوده است. اين شركت همچنين با نام شركت راهكار، صنايع راهكار، شركت صنايع راهكار، رهكار صنايع نوين معروف است.

13- مركز تحقيقات هسته‌اي كشاورزي و پزشكي: مركز تحقيقات هسته‌اي كشاورزي و پزشكي (NFRPC) يك مجموعه عظيم تحقيقاتي متعلق به سازمان انرژي اتمي ايران (AEOI) است كه در قطعنامه 1737 (2006) نام آن ذكر شده بود. مركز تحقيقات هسته‌اي كشاورزي و پزشكي يك مركز متعلق به سازمان انرژي اتمي ايران براي توسعه سوخت هسته‌اي و دخيل در فعاليت‌هاي مرتبط با غني سازي است. مركز تحقيقات هسته‌اي كشاورزي و پزشكي همچنين به نام‌هاي مركز تحقيقا كشاورزي و پزشكي هسته‌اي؛ مركز تحقيقات كشاورزي و پزشكي كرج شناخته مي‌شود.

14- شركت خدمات صنعتي پژمان: شركت خدمات صنعتي پژمان تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب گروه صنعتي شهيد باكري عمل مي‌كند.

15- شركت سبلان: سبلان يك نام پوششي براي گروه صنعتي شهيد همت است.

16- شركت صنعتي قطعات آلومينيومي سهند (SAPICO): شركت صنعتي قطعات آلومينيومي سهند يك نام پوششي براي گروه صنعتي شهيد همت است.

17- صنايع شهيد خرازي: صنايع شهيد خرازي تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب گروه صنعتي شهيد باكري عمل مي‌كند.

18- صنايع شهيد ستاري: صنايع شهيد ستاري تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب گروه صنعتي شهيد باكري عمل مي‌كند. صنايع شهيد ستاري همچنين با نام گروه صنايع تجهيزاتي شهيد ستاري شناخته مي‌شود.
19- صنايع شهيد صياد شيرازي: صنايع شهيد صياد شيرازي (SSSI) تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب سازمان صنايع دفاع عمل مي‌كند.

20- گروه صنايع خاص: گروه صنايع خاص (SIG) يك شركت تابعه سازمان صنايع دفاع است.
21- پارس تيز: پارس تيز يك نام پوششي براي گروه صنعتي شهيد همت است. بين آوريل و جولاي 2007، پارس تيز به تهيه يك دستگاه برش و جوش ليزري پنج محوري است كه مي‌تواند كمك مهمي به برنامه هسته‌اي ايران از جانب گروه صنعتي شهيد همت انجام دهد.

22- صنايع متالورژي يزد: صنايع متالورژي يزد (YMI) يك شركت تابعه سازمان صنايع دفاع است. اين شركت همچنين با نام صنايع متالورژي و توليد مهمات يزد، مديريت صنايع متالورژي و مهمات يزد شناخته مي‌شود.


افراد
جواد رهيقي: رئيس مركز فناوري هسته‌اي اصفهان سازمان انرژي اتمي ايران

ضميمه قطعنامه II


شركت‌هايي كه تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران عمل مي‌كنند

1- موسسه فاطر (فأطر): شركت تابعه خاتم الانبياء (KAA). فاطر با تامين كنندگان خارجي، احتمالا از جانب ديگر شركت‌هاي خاتم الانبياء در خصوص پروژه‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران همكاري مي‌كند.

2- قرارگاه سازندگي قائم: قرارگاه سازندگي قائم تحت تملك يا تحت كنترل خاتم الانبياء است.

3- قرب كربلا: قرب كربلا تحت تملك يا تحت كنترل خاتم الانبياء است.

4- قرب نوح: قرب نوح تحت تملك يا تحت كنترل خاتم الانبياء است.

5- شركت حرا: تحت تملك يا تحت كنترل قرب نوح است.

6- موسسه مهندسان مشاور ايمن سازان: تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب خاتم الانبياء عمل مي‌كند.

7- قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء: قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (KAA) يك شركت متعلق به سپاه پاسداران دخيل در پروژه‌هاي وسيع عمراني غيرنظامي و نظامي و ديگر فعاليت‌هاي مهندسي است. قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء حجم قابل توجهي از فعاليت‌ها را در زمينه پروژه‌هاي سازمان پدافند غير عامل انجام مي‌دهد. بويژه، شركت‌هاي تابعه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء بشدت درگير ساخت و ساز سايت غني سازي اورانيوم در قم/فردو هستند.

8- مكين: مكين تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند كه يك شركت تابعه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء است.

9- عمران ساحل: تحت تملك يا تحت كنترل قرب نوح است.

10- شركت نفتي كيش اورينتال: شركت نفتي كيش اورينتال تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند.

11- راه ساحل: راه ساحل تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند.

12- موسسه مهندسي رهاب: رهاب تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند و يك شركت تابعه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء است.

13- مهندسان مشاور ساحل: تحت تملك يا تحت كنترل قرب نوح عمل مي‌كند.

14- سپانير: سپانير تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند.

15- شركت مهندسي سپاسد: شركت مهندسي سپاسد تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء عمل مي‌كند.


ضميمه قطعنامه III


شركت‌هايي كه تحت تملك يا تحت كنترل يا از جانب خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران (IRISL) عمل مي‌كنند.

1- شركت كشتيراني ايرانوهند
2- اتحاديه گمركي خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران
3- خط كشتيراني ايران جنوب (SSL)


ضميمه قطعنامه IV
پيشنهاد به جمهوري اسلامي ايران از سوي چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس، ايرلند شمالي و ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا
ارائه شده به مقامات ايران در تاريخ 14 ژوئن 2008 تهران


موارد ممكن همكاري با ايران
به منظور پيگيري يك راه حل جامع، طولاني مدت و مناسب در خصوص موضوع هسته‌اي ايران مطابق با قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي امنيت سازمان ملل متحد و بر اساس پيشنهاد ارائه شده به ايران در ژوئن 2006، كه هنوز مطرح است، مواردي كه در زير مي‌آيد به عنوان موضوعات مذاكرات ميان چين، فرانسه، آلمان، ايران،‌روسيه، انگليس و ايالات متحده پيشنهاد شد كه نماينده عالي اتحاديه اروپا نيز به آن پيوست،‌ به شرطي كه ايران به شكل قابل تاييدي فعاليت‌هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري خود را به حالت تعليق در آورد، مطابق با (OP 15 and OP 19 (a قطعنامه 1803 شوراي امنيت سازمان ملل. در چشم انداز چنين مذاكراتي، ما همچنين انتظار داريم ايران درخواست‌هاي شوراي امنيت و آژانس اتمي را رعايت كند. چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگليس، آمريكا و نماينده عالي اتحاديه اروپا به نوبه خود آمادگيشان را به شرح زير اعلام مي‌كنند:

به منظور به رسميت شناختن حق ايران براي توسعه تحقيقات،‌ توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي با اهداف صلح آميز بر اساس تعهدات ان‌پي‌تي ايران؛
به منظور رفتار با برنامه هسته‌اي ايران به مانند كشورهاي غيردارنده سلاح هسته‌اي زمانيكه اعتماد بين‌المللي در خصوص ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران باز مي‌گردد.
رفتار با برنامه هسته‌اي ايران به همان نحوه‌اي كه با هر يك از ديگر كشورهاي فاقد سلاح هسته اي عضو ان‌پي‌تي، به محض اين كه اعتماد بين‌المللي درباره ماهيت صرفا صلح‌آميز برنامه هسته‌‌اي ايران احيا شود.


انرژي هسته‌اي
-تاييد مجدد حق ايران در خصوص انرژي هسته‌اي براي مقاصد منحصرا صلح‌آميز بر اساس تعهدات آن در ان‌پي‌تي.
-فراهم سازي كمك فناوري و مالي لازم براي استفاده صلح آميز انرژي هسته‌اي ايران، حمايت از از سرگيري پروژه‌هاي همكاري فني در ايران به وسيله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي.
-حمايت از ساخت راكتور آب سبك بر اساس جديدترين فناوري.
-حمايت از توسعه و تحقيق در زمينه انرژي هسته‌اي به موازات اينكه اعتماد بين‌المللي به تدريج باز مي‌گردد.
حمايت از ساخت راكتور آب سبك بر اساس پيشرفته‌ترين فناوري.
-حمايت از تحقيق و توسعه در انرژي هسته‌اي به موازات اينكه اعتماد بين‌المللي به تدريج باز مي‌گردد.
-ارائه تضمين‌هاي تامين سوخت هسته‌اي الزام آور از لحاظ قانوني

-همكاري با توجه به مديريت سوخت مصرف شده و مواد زائد راديواكتيو


سياسي

-بهبود روابط شش كشور و اتحاديه اروپا با ايران و افزايش اعتماد متقابل.

-تشويق به تماس و گفت‌وگوي مستقيم با ايران.

-حمايت از ايران در ايفاي نقشي مهم و سازنده در امور بين‌المللي.

ارتقاي گفت‌وگو و همكاري در زمينه موضوعات منع گسترش تسليحات، امنيت منطقه‌اي و باثبات سازي.

-همكاري با ايران و ديگر كشورها در منطقه براي تشويق به اقدامات اعتماد ساز و امنيت منطقه‌اي.

-ايجاد رايزني مناسب و سازوكارهاي همكاري.

-حمايت از برگزاري كنفرانسي درباره موضوعات امنيت منطقه‌اي

-تاكيد مجدد بر اينكه يك راه حل براي موضوع هسته‌اي ايران كمك به تلاش‌هاي منع گسترش تسليحات خواهد بود و تحقق اهداف خاورميانه عاري از تسليحات كشتار جمعي از جمله ابزارهاي پرتاب آنها.

-تاكيد مجدد بر تعهد بر اساس منشور سازمان ملل براي خودداري در روابط بين‌الملل آنها از تهديد يا استفاده از زور عليه تماميت ارضي يا استقلال سياسي تمام كشورها يا به عبارتي ديگر در تضاد با منشور سازمان ملل.

-همكاري در زمينه افغانستان شامل همكاري تشديد يافته در خصوص مبارزه عليه قاچاق مواد مخدر، حمايت از برنامه‌هاي بازگشت آوارگان افغان به افغانستان؛ همكاري در خصوص بازسازي افغانستان، همكاري در خصوص حفاظت از مرز ايران-افغانستان.

اقتصادي

اقدامات در جهت عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي، مانند بهبود دسترسي ايران به اقتصاد بين‌الملل، بازارها و سرمايه از طريق حمايت عملي از پيوستن كامل به ساختارهاي بين‌المللي، شامل سازمان تجارت جهاني و براي ايجاد چارچوبسرمايه گذاري مستقيم افزايش يافته در ايران و تجارت با ايران.

مشاركت انرژي
اقدامات در جهت عادي سازي همكاري با ايران در زمينه: ايجاد يك مشاركت انرژي راهبردي طولاني مدت و گسترده بين ايران و اتحاديه اروپا و ديگر شركاي علاقه‌مند، با كمك اقدامات/درخواست‌هاي قدرتمند و كاربردي.

كشاورزي

-حمايت از توسعه كشاورزي در ايران.
تسهيل خودكفايي كامل ايران در زمينه غذا از طريق همكاري در فناوري مدرن.

محيط زيست، زيرساخت

-پروژه‌هاي غيرنظامي در زمينه حفظ محيط زيست، زيرساخت، علم و فناوري و فناوري پيشرفته

-توسعه زيرساخت حمل و نقل شامل ايجاد كريدورهاي حمل و نقل بين‌المللي.

-حمايت از مدرنيزاسيون زيرساخت مخابراتي ايران، ازجمله به وسيله حذف احتمالي محدوديت‌هاي صادراتي مرتبط.


مسافرت هوايي

-همكاري در زمينه مسافرت هوايي شامل حذف احتمالي محدوديت‌ها در زمينه هواپيماي صادراتي توليد كنندگان به ايران:
-توانمندسازي ايران براي احياي ناوگان هوايي غيرنظامي؛
-كمك به ايران براي اطمينان اينكه هواپيماي ايراني استانداردهاي ايمني بين‌المللي را رعايت كند.



موضوعات توسعه اقتصادي، اجتماعي و انساني و بشردوستانه

-در صورت لزوم ارائه كمك به توسعه اقتصادي و اجماعي و نياز بشردوستانه ايران

-همكاري و پشتيباني فني در خصوص آموزش در زمينه‌‌هاي سودمند براي ايران

-حمايت از ايرانيان براي شركت در دوره‌ها، ورود به دانشگاه‌ها يا اخذ مدارك در زمينه‌هايي چون مهندسي عمران، كشاورزي و مطالعات محيط زيستي.

-حمايت از مشاركت‌هاي ميان موسسات آموزش عالي مانند بهداشت عمومي، زندگي روستايي، پروژه‌هاي علمي مشترك، مديريت عمومي، تاريخ و فلسفه.

-همكاري در زمينه توسعه توانمندي‌هاي واكنش اضطراري موثر (مانند زلزله‌ شناسي، تحقيقات زلزله، كنترل بلايا و غيره)

-همكاري در چارچوب "گفت‌وگوي تمدن‌ها "

اجراي سازوكار

تشكيل گروه‌هاي نظارت مشترك براي اجراي يك توافق در آينده.
بزرگ ترين گناه ترس است .

امام علي (عليه السلام)

________________________



 
 
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”