اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در حالی طی روزهای گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین موضوعات بین المللی حال حاضر، افزایش احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق در مذاکرات آلماتی است. اما فضای حاکم بر کنفرانس آیپک و مباحث مطرح شده در آن، دربردارنده نکات مهمی درباره سیاست خارجی ایالات متحده بود.


کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در حالی طی روزهای گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین موضوعات بین المللی حال حاضر، افزایش احتمال رسیدن ایران و 1+5 به توافق در مذاکرات آلماتی است. اما فضای حاکم بر کنفرانس آیپک و مباحث مطرح شده در آن، دربردارنده نکات مهمی درباره سیاست خارجی ایالات متحده بود.

به گزارش «تابناک»، کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در شرایطی برگزار شد که موضوع ایران، یکی از دستور کارهای مهم آن را تشکیل می داد. در این راستا، یکی از جنجالی ترین مباحث مطرح، به طرح تدوین شده توسط کنگره آمریکا مبنی بر لزوم حمایت از رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران اختصاص داشت.

همزمانی ارائه این طرح از سوی کنگره آمریکا با کنفرانس آیپک و از سوی دیگر، همزمانی آن با جدی تر شدن مباحث درباره امکان حصول توافقی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، از دید تحلیلگران دربردارنده نشانه های مهمی است. علاوه بر این، همه این مباحث در شرایطی مطرح می شود که قرار است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای آینده به سرزمین های اشغالی سفر کند.

سایت تحلیلی «المانیتور» با اشاره به این موضوعات، نتیجه می گیرد که در حال حاضر، مهمترین مسئله در میان سیاستمداران آمریکایی رقابت بر سر این است که چه کسی بیشتر طرفدار رژیم اسرائیل و حامی آن است.

المانیتور اشاره می کند که این طرح جنگ طلبانه، از سوی «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه راستگرا و «رابرت منندز»، سناتور دموکرات تدوین شده است. در پیش نویس این طرح آمده: «اگر اسرائیل ناچار شود برای دفاع از خود، دست به اقدام نظامی بزند، دولت ایالات متحده باید در کنار اسرائیل ایستاده و از آن حمایت نظامی و دیپلماتیک انجام دهد».

گراهام اشاره می کند که این طرح به معنای چراغ سبز به رژیم اسرائیل برای حمله به ایران نیست؛ اما می افزاید: «هر سناتوری که به این طرح رأی دهد، به جهان، ایرانی ها و اسرائیلی ها می گوید در صورتی که چنین روزی فرا برسد، ما در کنار دولت اسرائیل خواهیم بود».

با این حال، «پل پیلارد»، استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در این زمینه می گوید: «بدترین چیزی که کسی می تواند در این زمان انجام دهد، انجام حرکتی است که بدبینی ایران نسبت به نیات ایالات متحده را تحریک کند». وی می افزاید: «این طرح به معنای آن است که با خرسندی تمام، حق تصمیم آغاز جنگی که تبعاتی جدی برای ایالات متحده دارد را به یک دولت خارجی واگذار کنیم».

علاوه بر این ها، در جریان کنفرانس آیپک، «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در پی دادن این تضمین به اسرائیلی ها برآمد که اوباما و اصولاً روسای جمهور آمریکا بلوف نمی زنند.

اما اگر اظهارات جو بایدن برای کسی عجیب به نظر برسد، باید به سخنان «جان مک کین»، سناتور جمهوری خواه در جلسه رأی اعتماد به «چاک هیگل» به عنوان وزیر دفاع توجه کرد که گفت: «ما به افرادی برای تیم امنیت ملی نیاز داریم که طرفدار اسرائیل باشند؛ نه مخالف اسرائیل».

در نهایت، می توان گفت در شرایطی که اوباما در آستانه سفر به سرزمین های اشغالی قرار دارد، هر دو حزب آمریکایی در تلاشند خود را نسبت به دیگری بیشتر طرفدار اسرائیل نشان دهند.

به اعتقاد تحلیلگر المانیتور، هرچند این امر سابقه ای طولانی داشته و از نفوذ بیش از حد لابی صهیونیستی حکایت می کند، اما این بار، ماجرا اندکی متفاوت است. در حقیقت، هدف سخنرانان این دوره آیپک، القای سیاست هایی است که اوباما باید در دوره دوم ریاست جمهوری خود در پیش بگیرد. این امر بی تردید به معنای مانع تراشی بر سر هرگونه توافق با ایران و همچنین تلاش برای حل مسئله فلسطین خواهد بود.

به این ترتیب، همان گونه که اغلب تحلیلگران اشاره می کنند، اوباما حتی در صورت تمایل به عادی سازی روابط با ایران و یا برداشتن گام های عملی برای حل موضوع هسته ای، با مانعی جدی به نام کنگره و همچنین لابی صهیونیست ها روبروست؛ هرچند با موضع گیری های اخیر، بار دیگر درباره نیات واقعی خود وی نیز تردیدهای جدی به وجود آمده است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی راهبردی
[External Link Removed for Guests]
می توان گمانه هایی نسبی در این باره مطرح کرد که شاید برخی افراد خاص –که آقای صالحی هم در بازی آنها قرار گرفته- پروژه شرطی سازی عمدی جامعه را پیگیری می کنند.


تصویر

محمد صدری، ایران هسته ای- طی حدود دو هفته گذشته در چندین مورد اظهاراتی بسیار عجیب از جانب برخی مقام های دولتی درباره «حتمی بودن لغو تحریم ها در آینده نزدیک» بیان شده است که تردیدها و پرسش هایی بسیار جدی درباره هدف پشت پرده آنها وجود دارد.

دکتر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران یکی از پرکارترین افراد در حوزه تولید کدهایی از این دست در روزهای گذشته بوده است.

وی نخست در روز 13 اسفند در همایش مرزبانی ناجا جمله ای عجیب بر زبان آورد که هنوز حکمت آن بر کسی معلوم نشده است.

صالحی گفت: «با تمهیدات اندیشیده شده دستگاه دیپلماسی، از امروز شاهد رفع تدریجی تحریم ها خواهیم بود».

این جمله عجیب که معلوم نمی کرد در آن روز خاص مگر دقیقا چه اتفاقی افتاده که «رفع تدریجی تحریم» بناست فورا آغاز شود، موجی از سوال و گمانه زنی در این باره به راه انداخت که پس پرده چه می گذرد و آیا فی المثل ایران در مذاکرات آلماتی امتیازی داده است که اکنون چنین ادعاهای شگفتی مطرح می شود؟

آقای صالحی اما بی توجه به تبعات اظهاراتش به پیمودن این مسیر ادامه داد.

وی روز 20 اسفند در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه بنین، با بیان سخنانی مشابه تاکید کرد که: «چشم انداز پیش رو برای سال آینده رفع تدریجی تحریم ها است».

صالحی ادامه داد: «بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، سال آینده، سالی نوید بخش در زمینه رفع تحریم ها خواهد بود».

افراد مطلع از آخرین وضعیت مذاکراتی میان ایران و غرب این اظهارات را بسیار خاص و تعجب برانگیز می دانند.

در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز با اعضای مجلس خبرگان تصریح کردند آنچه در آلماتی رخ داد صرفا اعترافی کوچک به بخش کوچکی از حقوق ملت ایران بود و به روشنی فرمودند که باید منتظر نشست بعدی ماند روشن شود طرف مقابل در ادعاهای خود صادق است یا نه، اظهارات آقای دکتر صالحی چیزی جز مثبت نمایی افراطی موضع غرب به نظر نمی رسد.

تلاش برای این نوع مثبت نمایی که نه با واقعیت سازگار است، نه پشتوانه مذاکراتی دارد و نه اساسا به مصلحت جامعه امروز ایران است، این سوال را بوجود آورده است که هدف این اظهارات چیست؟

یک دلیل می تواند این باشد که آقای صالحی در تلاش است تا فضایی مثبت به جامعه القا کرده و به لحاظ روانی شرایطی بوجود بیاورد که فعالیت اقتصادی در کشور با تنش کمتر صورت بگیرد و حباب قیمتی در برخی کالاهای خاص مانند ارز و طلا خنثی شود.

اگر هدف حقیقتا همین باشد باید گفت مسیر بسیاری بدی در پیش گرفته شده است چرا که اولا این قبیل اظهارات تا وقتی پشتوانه هایی واقعی نداشته باشد، نتیجه ای جز بی اعتماد شدن مردم به مسئولان و غیر واقعی و توهمی به نظر رسیدن دیدگاه های آنها نخواهد داشت و ثانیا با شرطی کردن جامعه، تدوین یک راهبرد مذاکراتی موثر برای مذاکرات الماتی 2 را دشوار می کند.

برای قضاوت قطعی در این باره که چه فضایی در حال شکل گیری است هنوز کمی زود است ولی می توان گمانه هایی نسبی در این باره مطرح کرد که شاید برخی افراد خاص –که آقای صالحی هم در بازی آنها قرار گرفته- پروژه شرطی سازی عمدی جامعه را پیگیری می کنند.

آینده نشان خواهدداد که این گمانه زنی تا چه حد درست بوده و اهداف پس پرده آن چیست.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1454
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 8701 بار
سپاس‌های دریافتی: 13240 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Java »

با گذشت يك هفته از مذاكرات ايران و 1+5 در آلماتي قزاقستان روز گذشته يك يک ديپلمات ايراني آگاه به مذاکرات ايران و 1+5 ضمن تشريح پيشنهاد طرف مقابل در آلماتي گفت که پيشنهاد 1+5 منوط به اين است که اگر اقدامات مورد درخواست از ايران، داوطلبانه و طي شش ماه انجام پذيرد، آن‌ها اقداماتي درباره لغو تحريم‌ها انجام مي‌دهند.
ديپلمات ايراني كه خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ايسنا با تاييد آن‌چه در رسانه‌هاي غربي مبني بر جزئيات پيشنهاد 1+5 در آلماتي به ايران منتشر شده است، گفت: پيشنهاد 1+5 في‌النفسه جديد نيست، اما چند نکته تازه در آن بيان شده است. در گذشته در پيشنهاد‌هاي آن‌ها اعلام شده بود که تاسيسات هسته‌يي فردو بايد به طور کامل تعطيل شود و در همه قسمت‌هاي تاسيسات بايد دوربين‌هاي آژانس نصب شوند به نحوي که آن‌ها بتوانند به طور مستقيم از وين بر اين تاسيسات نظارت و کنترل داشته باشند. هم‌چنين خواهان خارج کردن اورانيوم 20 درصدي از کشور به کشور ثالثي تحت نظارت آژانس بودند و مي‌خواستند ساير فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران مثل ساخت سانتريفيوژها و توليد قطعات متوقف شود. اما اين بار از پيشنهاد پيشين خود تنزل کرده و اعلام کردند که تاسيسات هسته‌يي فردو را تعطيل نکنيد و آبشارهايي که اکنون توليد اورانيوم 20 درصد مي‌کنند به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند.قرار است بعد از نشست کارشناسي در استانبول ميان کارشناسان ايران و 1+5 مذاکرات بعدي ميان دو طرف در آلماتي قزاقستان 16 و 17 فروردين‌ سال آينده برگزار شود.وي با اشاره به اين‌که اکنون در سايت فردو تعدادي از آبشارها در حال فعاليت هستند و برخي از آن‌ها نصب شده‌اند اما هنوز فعاليت خود را آغاز نکرده‌اند، اظهار کرد: در گذشته اعلام شده بود که اين تعداد آبشارها بايد از تاسيسات برچيده شوند، اما اکنون اعلام مي‌کنند که مي‌توانيد اين تعداد آبشارها را در خلاء فعال نگه‌ داريد و در صورت نياز تعميرات لازم براي نگهداري از آن‌ها نيز انجام گيرد. آن‌ها اعلام کردند ظرفيت فعلي در غني‌سازي 20 درصدي حفظ شده و تغييري در آن ايجاد نشود.وي ادامه داد: آن‌ها در اين پيشنهاد جديد اعلام کردند که اگر اورانيوم 20 درصد توليد شده نياز رآکتور تهران را تامين مي‌کند ديگر بيش از نياز توليد نشود و آژانس نيز تاييد کند که شما (ايران) اين مواد را به ميله سوخت تبديل کرده‌ايد و در پروسه استفاده قرار گرفته است. اگر اورانيوم 20 درصدي اضافه بر نياز موجود باشد نيز تحت نظارت آژانس به کشور ثالث براي يک دوره موقت شش ماه فرستاده شود، تا اگر بعد از شش ماه مسايل ديگر حل شد که تلاش مي‌کنيم اين‌گونه شود، پس از آن توافقي نهايي شکل مي‌گيرد و آن را اجرا مي‌کنيم.اين ديپلمات ايراني آگاه به مذاکرات ايران و 1+5 در آلماتي اضافه کرد که آن‌ها در پيشنهادشان نسبت به انتقال نيافتن اورانيوم 20درصد توليد شده در ايران سخت‌گيري نکرده و اعلام کردند که اگر ايران بخواهد مي‌تواند اورانيوم تا غناي 20درصد را در داخل نگه دارد اما به ميله سوخت تبديل کند.
وي خاطرنشان کرد: در آلماتي يک تنزل جدي در پيشنهاد‌هاي طرف مقابل وجود داشت. درواقع طرف مقابل که زماني اعلام مي‌کرد، همه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران غيرقانوني است، اکنون به طور تلويحي قبول مي‌کند ايران حق غني‌سازي دارد و اين را به رسميت مي‌شناسد.اين ديپلمات ايراني با بيان اين‌که فشارهاي اقتصادي که آن‌ها (1+5) انتظار داشتند با دور زدن تحريم‌ها و اقدامات انجام شده از سوي ايران، نتيجه‌اي در بر نداشت، افزود: تلاش آن‌ها براي به زانو در آوردن سيستم ايران بود، اما با حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن آن‌ها به اين نتيجه رسيدند که نتوانستند به اهداف خود برسند. پيشرفت‌هاي ايران در نانوتکنولوژي و رشد و توليد مقالات علمي در ميان کشورهاي اسلامي بسيار بوده است و ايران کشوري پيشتاز است. آن‌ها فهميدند که ايران بدون تاثيرپذيري از تحريم‌ها به مسير خود ادامه مي‌دهد.
وي تصريح کرد که مساله هسته‌يي ايران براي آن‌ها موضوعي نگران‌کننده نيست. دور تا دور ايران کشورهاي هسته‌يي قرار دارند و تاکنون هيچ اتفاقي نيفتاده است. درواقع موضوع هسته‌يي براي آن‌ها بهانه‌اي بيش نيست، بلکه توانمندي‌هاي علمي ما براي آن‌ها نگران‌کننده است.اين ديپلمات برجسته کشورمان درباره تغيير رويکرد 1+5 در مذاکرات آلماتي نسبت به قبل و توجيه افکار عمومي‌شان گفت که 1+5 براي توجيه اين تنزل موضع در ميان افکار عمومي اعلام کرده است که همه اقدامات بايد تحت نظارت آژانس باشد.وي در پاسخ به اين پرسش که با وجود همه اين تغييرات اما آن‌ها حرفي از به رسميت شناختن حق غني‌سازي براي ايران نکرده‌اند؟ گفت: اکنون 1+5 به رسميت شناختن حق غني‌سازي اورانيوم براي ايران را به طور رسمي اعلام و امضا نمي‌کند، اما با پيشنهادي که از سوي آن‌ها در آلماتي ارائه شده است، اين موضوع از بطن آن قابل درک است. وي در عين حال خاطرنشان کرد که مذاکرات بايد به گونه‌اي باشد که براي هر دو طرف منفعت داشته باشد و فضايي فراهم شود که دو طرف با عزت و احترام بتوانند براي خروج از بن‌بست راه‌حلي پيدا کنند.اين ديپلمات ايراني درباره بخش‌هاي ديگري از پيشنهاد 1+5 به ايران تصريح کرد: آن‌ها درباره ساخت سانتريفيوژها و قطعات مرتبط با آن خواستار انجام اين فعاليت‌ها تحت نظارت مستقيم آژانس بودند و مي‌خواستند کنترل فراتر از ان.پي.تي صورت گيرد.وي درباره اقدامات متقابل 1+5 گفت: آن‌ها اعلام کردند، اگر اقدامات مذکور از سوي ايران به صورت داوطلبانه در طي شش ماه انجام پذيرد، آن‌ها هم اقداماتي درباره لغو تحريم‌ها انجام مي‌دهند. در درجه اول تحريم طلا و فلزات گرانبها برداشته مي‌شود و سپس تحريم‌هاي پتروشيمي و در مرحله بعد بخشي از تحريم‌هاي بانکي لغو مي‌شود. تعمير هواپيما و قطعات يدکي نيز در مراحل بعدي خواهد بود.
اين ديپلمات برجسته کشورمان با اشاره به اقدامات پيشنهادي 1+5 در ازاي برداشتن گام‌هايي از سوي ايران تاکيد کرد که اين اقدامات متوازن نيست.وي افزود: البته اگر اين پيشنهاد را با پيشنهاد‌هاي قبلي مقايسه کنيم، يک گام رو به جلو براي نزديک شدن به واقعيت است؛ يک گام هم يک گام است.
وي خاطرنشان کرد که متوازن‌سازي پيشنهاد‌هاي 1+5 در چارچوب اقدامات متقابل و رفع اشکالات موجود در آن در جلسه کارشناسي انجام مي‌گيرد.به گزارش ايسنا،‌ نشست کارشناسي ايران و 1+5، 28 اسفند در استانبول برگزار مي‌شود.اين ديپلمات ايراني درباره پاسخ ايران به پيشنهاد 1+5 با بيان اين‌که پاسخ ايران به جلسه کارشناسي در استانبول بستگي دارد، گفت: اگر دو طرف در اين جلسه بتوانند به توافقي دست يابند مي‌توان اميدوار بود که در آلماتي (2) به توافق برسيم که در اين صورت دستاورد خوبي به دست آمده است.
وي تاکيد کرد: اگر کارشناسان 1+5 با اختيارات کافي بيايند و بتوانند موضوع‌ها را مورد بررسي قرار دهند، در اين صورت مي‌توان به نتيجه بخش‌ بودن مذاکرات آتي اميدوار بود.اين ديپلمات آگاه از مذاکرات ايران و 1+5 در آلماتي درباره پيشنهاد ايران به 1+5 در مذاکرات اخير گفت: يشنهاد ما تکميل عناصر و بخش‌هاي پيشنهاد قبلي‌مان بود.

روزنامه ابتكار 21 اسفند 1391
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
Major
Major
پست: 270
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱, ۱۰:۰۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 227 بار
سپاس‌های دریافتی: 1195 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط 144 »

ايران در اراک براي ساخت بمب هسته‌اي تلاش مي‌کند!(؟) + تصاوير
"نيروگاه اراک" مواد "راديواکتيو" توليد نمي‌کند، بلکه" آب سنگين" توليد مي‌کند که از آن براي "شکافت متوسط هسته اتم اورانیوم" در ديگر تاسيسات هسته‌اي ايران استفاده مي‌شود که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي بر آن‌ها نظارت کامل دارند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سال‌هاست هنگامي که قرار است اتفاقات مهمي در مسير برنامه هسته‌اي ايران از قبيل مذاکرات دو جانبه با گروه 5+1، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يا انتشار گزارش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران توسط آژانس رخ بدهد، رسانه‌هاي غربي با به راه انداختن جريان‌هاي برنامه‌ريزي شده عليه ايران، ماجراجويي کرده و داستان‌هايي رو مي‌کنند تا برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشور را تحت شعاع قرار داده و افکار بين‌المللي را حساس کنند.

در همين راستا، هفته گذشته، درست زماني که "مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 5+1" در "آلماتي" مرکز قزاقستان در حال پيگيري بود، روزنامه انگليسي "تلگراف" در ادامه پروپاگانداي ضد ايراني و اختلال در روند مثبت مذاکرت، با انتشار تصاوير ماهواره‌اي غير مستند از "نيروگاه آب سنگين اراک" مدعي شد ايران می‌خواهد از راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته‌ای بهره گيرد.

*

*

*

*



در تصاوير ادعايي تلگراف، حلقه‌هايي از بخار بالاي نيروگاه اراک ديده مي‌شود که طبق آن، روزنامه انگليسي ادعا مي‌کند ايران راکتور آب سنگين اراک را راه‌اندازي کرده و قصد توليد "پلوتونيوم" دارد.

در اين گزارش ادعا شده است ايران برنامه دومي Plan B براي توليد بمب هسته‌اي دارد.

همزمان با انتشار اين خبر، به طرز مشکوک و برنامه‌ريزي شده، ديگر رسانه‌هاي غربي و بويژه صهيونيستي که نتيجه مثبت مذاکرات را به سود دولت‌هاي خود نمي‌ديدند، سراسيمه شروع به فرافکني و تحت شعاع قرار دادن روند مثبت مذاکرات ايران و گروه 5+1 در آلماتي کردند.

پايگاه انگليسي "ديلي‌ميل"، در گزارشي با عنوان "آيا ايران برنامه دومي براي توليد سلاح هسته‌اي دارد؟" به تحليل گزارش تلگراف پرداخت.

با وجود اينکه مقامات ايران و گروه 5+1 نسبت به "مذاکرات آلماتي" ابراز اميدواري و آن را مثبت ارزيابي کرده بودند، اما ديلي‌ميل مذاکرات را تحت الشعاع قرار داده و مي‌نويسد: "بازرسان آژانس 2 سال است از اين نيروگاه ديدن نکرده‌اند". اين پايگاه خبري در ادامه بدون اشاره به نکات مثبت مذاکرات آلماتي به نقل از برخي مقامات غربي مذاکرات را بي‌نتيجه معرفي مي‌کند.

صهيونيست‌ها که به جنگ‌‌خواهي و جنگ‌افروزي شهره هستند، با انتشار خبر تلگراف ذوق‌زده و با شوق فراوان بر طبل جنگ کوبيدند.

"يديعوت آحارانوت"، فرداي انتشار تصاوير تلگراف با تيتري درشت نوشت: "تصاوير منتشر شده حاکي از عملياتي شدن نيروگاه اراک دارد". اين وب‌سايت در ادامه به نقل از تلگراف مي‌نويسد، تصاوير نشان مي‌دهند که ايران نيروگاه توليد آب سنگين اراک را راه‌اندازي کرده است.

اين روزنامه صهيونيستي سپس به موضوع ادعاي حمله رژيم صهيونيستي به نيروگاه اراک در سه ماهه نخست سال 2014 و رابطه آن با انتشار اين گزارش مي‌پردازد. به ادعاي يديعوت، برخي فکر مي‌کنند خط قرمز اسراييل راه‌اندازي نيروگاه اراک است. اين خبرگزاري صهيونيستي تا انجا جلو رفته است که بيم دارد بمب‌باران اراک منجر به تشعشع مواد هسته‌اي شود!

يديعوت آحارانوت در ادامه به حفاظت نظامي اطراف نيروگاه اراک اشاره کرده و مي‌نويسد؛ طبق تصاوير تلگراف، حفاظت امنيتي شديدي از اين نيروگاه به عمل آمده و موشک‌هاي ضد هواپيمايي در اطراف اين نبروگاه وجود دارند.

اما آيا واقعا ايران در پي اجراي برنامه دوم است؟‌

*

*

*


همان‌طور که در تصاوير خبرگزاري‌هايي که در بالا به نمايش در آمده‌اند ديده مي‌شود، ساعاتي پس از انتشار تصاوير ماهواره‌اي نيروگاه اراك توسط روزنامه تلگراف، بسياري از همان رسانه‌هاي انگليسي و غربي با بررسي اين گزارش، به درست بودن آن شک کرده و انتقادات زيادي را به اين روزنامه انگليسي وارد کردند.

پايگاه تحليلي "گلوبال‌پست"، در گزارشي با عنوان " اشتباه تلگراف درباره توليد پلوتونيوم ايران" عنوان مي‌کند، اين اقدام تلگراف در حالي که مذاکرات هسته‌اي در آلماتي در جريان بود نشان دهنده شبکه سياسي بزرگي است که عليه ايران در رسانه‌هاي بين‌المللي فعاليت دارد.

بنا بر اين گزارش، بزرگ‌ترين اشتباه تلگراف واژه "اولين" بود. هر کسي که برنامه هسته‌اي ايران را دنبال مي‌کند مي‌داند که سال‌هاست ادعا مي‌شود اين کشور در نيروگاه اراک به دنبال "توليد پلوتونيوم" است، در حالي که هيچ مدرکي تاکنون در اين خصوص يافت نشده است. همچنين، ژنرال آموس گيلاد Amos Gilad مدير امور سياسي-نظامي و راهبردي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي اين گزارش را بي‌اعتبار دانسته و با طعنه مي‌گويد: "کدام خبر داغ"؟ خبر تنها در صورتي داغ است که ندانيد درباره چه چيزي صحبت مي‌کنيد. ايران هسته‌اي بدون شک تهديدي براي خاور ميانه است، اما اين هم حتي خبر هم نيست".

گيلان گفت: ايراني‌ها هيچ برنامه دومي "Plan B" ندارند.

گلوبال‌پست در ادامه ضمن اشاره به اين موضوع که خود ايران قبلا اعلام کرده بود که نيروگاه اراک را سال 2014 راه‌اندازي خواهد کرد،اذعان مي‌کند گزارش تلگراف هيچ موضوع تازه‌اي را عنوان نکرده است.

همچنين "مير جيودانفار" Meir Javedakfar""، متخصص صهيونيستي امور ايران، اعتقاد دارد "خبر داغ" تلگراف بخشي از يک تصوير سياسي بزرگ‌تر است. هدف اين مقاله تحت فشار قرار دادن ايران است.

"آلکس واتانکا" "Alex Vatanka"، متخصص امور ايران در "موسسه خاور ميانه واشنگتن"، گزارش تلگراف را به سخره گرفته و مي‌گويد:‌

اوه، قبلا هم شنيده بودم. آيا اين گزارش شوکه کننده است؟‌

به عقيده وي، اين تيتر بزرگ و جذاب بيشتر يک بازي سياسي است تا به ايران هشدار دهد، جامعه بين‌المللي فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور را دنبال مي‌کند.

تصوير سال 2004 قشنگ‌تر بود

روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي انتقادي نسبت به مقاله تلگراف درباره نيروگاه آب سنگين اراک، تصويري از سال 2004 زمان افتتاح نيروگاه توليد آب سنگين اراک را به نمايش گذاشت که بخار از آن بيرون مي‌آيد و نوشت: "بخارهای این تصویر بهتر هستند"!!


ادعاها درباره تأسیسات اراک، پیشینه‌ای 9 ساله دارد!

گاردین با اشاره به تکراري بودن چنين گزارش‌هايي، مقاله خود را با تيتر "نیروگاه آب سنگین ایران دوباره کشف شد"، "افشاگری‌ها درباره تأسیسات اراک، پیشینه‌ای 9 ساله دارد!" آغاز كرد.

جولیان برگر"، نويسنده گاردین در این مطلب سراسر طعنه و تمسخر می‌نویسد: "یکی از افتخارات روزنامه‌نگاری انگلیسی، استعداد گرفتن اخبار قدیمی و حیات بخشیدن دوباره به آن از طریق کشف دوباره است. همین قاعده در مورد صفحه نخست روزنامه دیلی تلگراف مصداق داشت که در آن ادعا شده بود، ایران نیروگاه تولید آب سنگین اراک را فعال کرده است؛ نیروگاهی که در حقیقت در سال 2004 آغاز به کار کرده بود و در سال 2006 رسما توسط "محمود احمدی‌نژاد" افتتاح شد.

در گزارش تلگراف آمده است که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي از سال 2011 توانايي بازديد از سايت اراک را نداشته‌اند، اما واقعيت اين است که نيروگاه اراک در توافقنامه موافقتنامه پادمان ذکر نشده است،"نيروگاه اراک" مواد "راديواکتيو" توليد نمي‌کند، بلکه" آب سنگين" توليد مي‌کند که از آن براي "شکافت متوسط هسته اتم اورانیوم" در ديگر تاسيسات هسته‌اي ايران استفاده مي‌شود که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي بر آن‌ها نظارت کامل دارند.

[External Link Removed for Guests]
در تمام رنج هایی که میکشی "صبر[COLOR=#000000]" اوج احترام به حکمت خداوند است 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
مذاکرات کارشناسی میان هیئت های ایران و 1+5 آغاز شد.


تصویر

ایران هسته ای- مذاکرات کارشناسی میان هیئت های ایران و 1+5 آغاز شد.

به گفته منابع دیپلماتیک همانطور که در نشست روز 9 اسفند در آلماتی میان ایران و 1+5 توافق و در اعلامیه مشترک دو طرف هم تاکید شد این مذاکرات بنا بود روز 28 اسفند (18 مارس) برگزار شود.

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که این مذاکرات در شهر استانبول آغاز شده است.

ریاست هیئت 1+5 در این نشست را استفان کلمنت یکی از دستیاران کاترین اشتون بر عهده دارد.

ریاست هئیت ایرانی نیز بر عهده دکتر حمید رضا عسگری است.

در این مذاکرات درباره جنبه های سیاسی، حقوقی و فنی پیشنهاد آلماتی گفت وگوهایی جدی صورت خواهد گرفت.

دور قبلی مذاکرات کارشناس میان ایران و 1+5 در تیر ماه گذشته برگزار شد و در آن جلسه گروه 1+5 برای نخستین بار همه ابهامات فنی خود را درباره برنامه هسته ای ایران در سطح فنی دریافت کرد و پاسخ هایی کاملا متقاعدکننده دریافت نمود.

هنوز جزئیاتی از نشست کارشناسی استانبول دریافت نشده است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
منابع دیپلماتیک می گویند در مذاکرات کارشناسی استانبول پیشنهادهای هر دو طرف تبیین شده است.


تصویر

ایران هسته ای- منابع دیپلماتیک می گویند در مذاکرات کارشناسی استانبول پیشنهادهای هر دو طرف تبیین شده است.

به گفته منابع مطلع در تهران، مذاکرات کارشناسی استانبول که روز 28 اسفند آغاز شده بود پایان یافته و طی آن تیم های ایران و 1+5 جزئیات پیشنهادهایی را که در مذاکرات آلماتی روی میز گذاشتند، برای یکدیگر تبیین کردند.

این امیدواری وجود دارد که این مذاکرات به روشن تر شدن محتوا و دستور کار مذاکرات آلماتی 2 که روز 16 فروردین 1392 برگزار می شود، کمک کند.

یکی از سخنگویان کاترین اشتون روز سه شنبه 29 اسفند اعلام کرده است که در این پیشنهاد جزئیات بیشتری از پیشنهاد ارائه شده از سوی 1+5 در آلماتی برای ایران توضیح داده شده ست.

دیپلمات های ایرانی این موضوع را تایید نمی کنند بلکه می گویند که تنها توضیحات بیشتری دریافت کرده اند.

از سوی دیگر، دیپلمات های مطلع می گویند ایران نیز در این نشست جزئیات پیشنهادی را که آلماتی به طرف مقابل ارائه کرد، توضیح داده است.

ایران در آلماتی و به فاصله یک روز از دریافت پیشنهاد گروه 1+5، تلاش کرد آن را در چاچوب پیشنهاد خود در مسکو قرار داده و به اصطلاح متوازن سازی کند.

دیپلمات ها می گویند جزئیات این موضوع که پیشنهاد آلماتی از دید ایران چگونه می تواند متوازن شود در این دیدار برای گروه 1+5 شرح داده شده است.

همچنین منابع مطلع می گویند تیم های کارشناسی تصمیم گرفته اند جزئیات گفت وگوهای خود را به روسای هیئت های ایران و 1+5 به منظور بحث در مذاکرات آلماتی 2 در روز 16 فروردین ارائه نمایند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

بر اساس تحقیقی در ناتو اعلام شد
[External Link Removed for Guests]
بر اساس تحقیقی که به سفارش ناتو انجام شده، مشخص شده است که غرب از سال 2009 برای مقابله با ایران متوسل به زور شده است. آنان در عین حال گفته اند که توسل به زور علیه یک کشور عضو ملل متحد بر خلاف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است. مساله این است که آیا ایران اکنون حق دفاع مشروع دارد یا خیر.


محققان سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرده اند که حمله به تاسیسات هسته ای ایران توسط بد افزار استاکس نت، توسل به زور علیه این کشور بوده و خلاف قوانین بین المللی است. چرا که هر نوع حمله به قصد کشتن یا مجروح کردن افراد و یا خراب کردن و ضربه زدن به تاسیسات، نوعی توسل به زور است .

به گزارش تابناک، بر اساس تحقیقی که به سفارش ناتو انجام شده است، تیمی از کارشناسان حقوق بین الملل ضمن بررسی موضوع حمله سایبری به تجهیزات ایران، این عمل را خلاف قوانین و حقوق بین الملل تشخیص داده اند.

میشائیل اشمیت ،استاد دانشگاه نیروی دریایی در آمریکا که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت به واشنگتن تایمز گفت که بر اساس منشور ملل متحد،توسل به زور علیه یک کشور ممنوع است،مگر اینکه این توسل به زور توجیه دفاع از خود را داشته باشد.

بیست کارشناسانی که در این تحقیق مشارکت داشته اند به اتفاق آرا گفته اند که این عمل توسل به زور بوده است،اما آنان روشن نکرده اند که آیا این حمله مسلحانه بوده است که حقی برای مقابله به مثل و دفاع از خود برای ایران ایجاد کرده است یا نه.

حمله سایبری ساکس نت در سال 2009 و 2010 علیه تاسیسات غنی سازی ایران در نظنز صورت گرفت. گفته می شود که آمریکا و اسرائیل طراحی این بد افزار و حمله از طریق آن به تاسیسات هسته ای ایران را انجام داده اند. با این وجود آمریکا تا کنون نقش خود را در این حمله نرم افزاری به صورت رسمی نپذیرفته است.

تیم تحقیق که شامل متخصصان حقوقی و وکلای نظامی کشورهای عضو سازمان ناتو هستند گفته اند که جزوه سیصد صفحه ای که آنان در این باره تولید کرده اند، مجموعه ای از توصیه ها یا برای سیاستگزاری نیست، بلکه فقط برای کمک به دولت های عضو ناتو است تا بدانند وضعیت آنان در مورد انجام چنین عملی از لحاظ حقوقی چیست.

به نظر می رسد که محققان ناتو کار برخی از مسئولان و حقوقدان کشورمان را انجام داده اند. شاید بتوانند در این راستا و بر اساس یافته های آنان قدمی در راه محکومیت حملات بد افزاری انجام دهند. حملاتی که بر اساس تحقیق مذکور نوعی توسل به زور علیه کشورمان و نقض قوانین بین المللی بوده است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

یک مقام وزارت ‌خارجه آمریکا اذعان کرد
[External Link Removed for Guests]
خبرگزاری فارس: یک مقام وزارت خارجه آمریکا با رفع تحریم‌های ۲ بانک ایرانی در دادگاه‌ عمومی اروپا اذعان کرد دولت آمریکا نسبت به موفقیت‌های ایران در رفع تحریم‌های بانکی خود نگران است.


تصویر

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا با درخواست از اتحادیه اروپا برای یافتن سریع راهی که به قضات اروپایی مجوز بررسی اسناد اطلاعاتی محرمانه بدهد، گفت: دولت آمریکا نگران است که ایران با دادخواهی در دادگاه‌های اروپایی بتواند تحریم‌های علیه خود را تضعیف کند.

دادگاه عمومی اروپا در ماه ژانویه به دولت‌های اروپایی اعلام کرد دارایی‌های بانک ملت و بانک صادرات ایران را از توقیف خارج کنند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا و آمریکا، از تحریم‌های بانکی ایران به عنوان بخش تعیین‌کننده‌ای از تلاش‌های خود برای اعمال فشار اقتصادی به تهران یاد می‌کنند، از این‌رو حکم دادگاه اروپایی مبنی اینکه دولت‌های اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند شواهد کافی برای اثبات همکاری این بانک‌ها در برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهند، اثر تلاش‌ها برای تحریم‌ این کشور را از بین می‌برد.

این مقام آمریکایی افزود: ما به خوبی از این مشکل آگاه هستیم و با نگرانی به این مسئله نکاه می‌کنیم.

اتحادیه اروپا مدعی است که در مورد ارتباط این بانک‌ها با برنامه هسته‌ای ایران، شواهدی در دست دارد که به علت محرمانه بودن نمی‌تواند در اختیار قضات اروپایی قرار دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: سیاست‌گذاران آمریکایی در واشنگتن با دولت‌ها و نهادهای اروپایی در مورد این مسئله مذاکره و بحث کرده‌اند و خواستار یافتن راه‌حل‌های قانونی برای قرار دادن اسناد محرمانه در اختیار قضات اروپایی شده‌اند.

وی توضیح داد: ما امیدواریم که اتحادیه اروپا با بررسی قوانین خود و اعمال تغییرات احتمالی بتواند قوانین تحریمی محکم‌تری تصویب کند تا در دادگاه‌ با چالش مواجه نشود.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: مشکل‌ترین سوال این است که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند راهی بیابد تا اطلاعات طبقه‌بندی شده را با اطمینان از اینکه این اطلاعات محرمانه بماند، در اختیار دادگاه‌ها قرار دهد.

وی افزود: ما وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهیم و معتقدیم که اتحادیه اروپا نیازمند تمرکز فوری بر روی این موضوع است.

دولت‌های اروپایی در هفته جاری در مورد تقاضای استیناف برای حکم رفع تحریم بانک‌های ملت و صادرات ایران تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ایران بیش از 30 پرونده در دادگاه عمومی اروپا در حال بررسی دارد که شکایت بانک مرکزی ایران و شرکت ملی نفت ایران از این موارد است.

همچنین آمریکا اتحادیه اروپا را برای قطع استفاده ایران از سیستم مبادلات بانکی تارگت2 این اتحادیه تحت فشار قرار داده و خواستار توقف انجام مبادلات تجاری ایران با یورو شده است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
در شرایطی که با وجود جریان داشتن مذاکرات هسته ای، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به وضع تحریم های اقتصادی علیه ایران ادامه داده و تلاش دارند دسترسی ایران به منابع مالی بین المللی را قطع کنند، شرایط متحول بین المللی فضاهای جدیدی را برای دور زدن این تحریم ها و مقابله با اقدامات غرب برای ایران فراهم می کند. البته استفاده از این فضاها به پویایی دیپلماسی اقتصادی کشور وابسته است.

در شرایطی که با وجود جریان داشتن مذاکرات هسته ای، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به وضع تحریم های اقتصادی علیه ایران ادامه داده و تلاش دارند دسترسی ایران به منابع مالی بین المللی را قطع کنند، شرایط متحول بین المللی فضاهای جدیدی را برای دور زدن این تحریم ها و مقابله با اقدامات غرب برای ایران فراهم می کند. البته استفاده از این فضاها به پویایی دیپلماسی اقتصادی کشور وابسته است.

به گزارش «تابناک»، شماری از تحلیلگران بر این باورند که پتانسیل فراهم شده توسط گروه پنج قدرت اقتصادی نوظهور، موسم به «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می تواند این امکان را برای ایران فراهم کند که در مقابل برخی تحریم های اقتصادی غرب، به ویژه تحریم های مربوط به تبادلات مالی، مقاومت نماید.

مهمترین موضوعی که در شرایط کنونی می تواند در فراهم آمدن این امکان برای ایران تأثیرگذار باشد، برنامه این گروه برای تأسیس یک بانک توسعه ای منحصر به فرد و متمایز است. این موضوع در نشست روز چهارشنبه کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

روزنامه «هندو» با اشاره به برگزاری نشست فردا که پنجمین نشست سران کشورهای عضو بریکس به شمار می رود، می نویسد در این نشست که به جز اعضای اصلی، 12 کشور آفریقایی نیز به عنوان طرف های ذینفع در آن شرکت می کنند، قرار است موضوع تأسیس بانکی برای کشورهای در حال توسعه مورد بحث قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه، مقامات بریکس می گویند پس از آنکه جزئیات مربوط به سرمایه گذاری، مکان استقرار و سهام طرفین مشخص شود، این بانک ظرف مدت دو سال آغاز به کار خواهد کرد. به گفته این مقامات، تأسیس این بانک در راستای سیاست کلی گروه بریکس در تلاش برای ایجاد یک جهان چندقطبی و ایجاد نهادهای اقتصادی بین المللی جایگزین نظام فعلی، همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.

آن ها همچنین اشاره می کنند اشتراک نظرهای اعضای این گروه در قبال موضوعات سیاسی که از چهارمین نشست سران این گروه در چین آغاز شد و سال گذشته در دهلی ادامه یافت، در بسیاری از جنبه ها با طرح های مورد نظر ایالات متحده و اروپا متفاوت است.

روزنامه هندو می افزاید مقامات ارشدی که از سوی رهبران کشورهای بریکس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شده بودند، روز شنبه تا ساعت 2 پس از نیمه شب مشغول تدوین توافقنامه اعضای گروه در موضوعات سیاسی و همچنین نحوه اعلام تشکیل بانک بین المللی مذکور بوده اند. نتیجه نهایی کار آن ها که «بیانیه دوربان» نام گرفته، قرار است امروز و همزمان با ورود نخست وزیران کشورهای عضو، به آن ها ارائه شود.

اخبار حاکی از آن است که این بیانیه، شامل مواردی مربوط به «شورای تجاری بریکس» و همچنین دو توافقنامه مقدماتی است که می تواند راه رسیدن به مرحله نهایی تشکیل بانک را هموار کند. این اقدام بیش از همه مورد توجه و علاقه چین بوده، اما سپس سایر کشورها با اصلاحاتی آن را پذیرفته اند.

به هر حال، با توجه به ترکیب کشورهای عضو بریکس و نحوه موضع گیری آن ها در مسائل گوناگون بین المللی، تشکیل چنین بانکی، در صورت موفقیت، می تواند زمینه ای مناسب و جدید را برای انجام تبادلات مالی ایران فراهم کرده و از وابستگی به نهادهای اقتصادی غربی که به طور بالقوه می تواند در مواقع تحریم برای کشور آسیب زا باشد، بکاهد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

خبر ویژه مهر/
[External Link Removed for Guests]
شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران از اتحادیه اروپا به علت تحریم یک جانبه و غیر منطقی این شرکت متولی ساخت و راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید ال.ان.جی کشور به یک دادگاه بین‌المللی شکایت کرد و پیش بینی می‌شود با توجه به عدم ارائه مدارک مستند توسط اتحادیه اروپا نام این شرکت از لیست تحریم خارج شود.


به گزارش خبرنگار مهر، پس از تحریم خرید نفت ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پاییز سال 2012 میلادی واردات گاز طبیعی و انواع محصولات گازی همچون مایعات و میعانات گازی از ایران را تحریم کردند.

در ادامه این تحریم‌های خصمانه غرب، نام شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به عنوان متولی ساخت و بهره برداری از نخستین کارخانه تولید ال.ان.جی کشور هم در لیست سیاه تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.

بر این اساس با گذشت چند ماه از اعمال این تحریم یک جانبه اتحادیه اروپا، شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران از اتحادیه اروپا به دنبال قرار دادن نام این شرکت گازی در لیست تحریم‌ها به یک دادگاه بین‌المللی شکایت کرده است.

شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با انتشار گزارش کوتاهی درباره جزئیات این شکایت گازی از اتحادیه اروپا، اعلام کرده است: به دنبال تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام این شرکت در لیست تحریم، چندین مشاور و یک شرکت حقوقی بین‌المللی برای ارائه اسناد و مدارک معتبر استخدام شده است.

بر این اساس در نخستین جلسه این دادگاه بین‌المللی تمامی مدارک و اسناد معتبر مبنی بر فعالیت‌های شرکت مایع سازی گاز طبیعی به این دادگاه بین المللی ارائه شده است.

از سوی دیگر این دادگاه بین‌المللی هم با رویت مدارک و اسناد ارائه شده توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران، خواستار دریافت اسناد اتحادیه اروپا درباره "علت تحریم شرکت ایران ال.ان.جی" شده است.

از این رو تاکنون اتحادیه اروپا هیچ گونه اسناد و مدارک معتبری مبنی بر دلایل تحریم شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به این دادگاه بین‌المللی ارائه نکرده اند و کارشناسان خصوصی بین‌المللی پیش بینی می کنند به زودی شرکت ایران ال.ان.جی از لیست تحریم اتحادیه اروپا خارج شود.

پیش از این هدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال هم با اشاره به استخدام چند کارشناس، موسسه و وکلای بین‌المللی برای احقاق حق خود در قبال تحریم یک جانبه اتحادیه اروپا به مهر گفته بود: تاکنون تمامی مدارک و استعلامات مورد نیاز مبنی بر اینکه تمامی فعالیت‌های حفاری شمال مطابق با قوانین بین‌المللی بوده، ارسال شده است و بر این اساس از اتحادیه اروپا به دلیل تحریمی غیر منطقی شکایت می کنیم.

به گزارش مهر، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع شده کشور به بیش از 60 درصد رسیده است و پیش بینی می شود در صورت تامین کامل منابع مالی، اولین محموله ال.ان.جی ایران تا پایان سال 1392 به بازارهای جهانی عرضه شود.

مسئولان صنعت نفت یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای این کارخانه مایع سازی گاز طبیعی را تامین به موقع منابع مالی و اعتباری اعلام می کنند و یادآور شده اند: وجود رکود در اقتصاد جهانی به ویژه در سال 2008 میلادی هم در تاخیر راه اندازی کارخانه و صدور اولین محموله ال.ان.جی این پروژه به بازارهای جهانی تاثیر گذار است.

حجم سرمایه گذاری اولین کارخانه ال.ان.جی ایران را حدود پنج میلیارد دلار است که در صورت تامین 2.5 میلیارد دلار منابع مالی امکان آغاز تولید زودهنگام ال.ان.جی در کارخانه ایران ال.ان.جی وجود دارد.

پروژه ایران ال.ان.جی به سه بسته تقسیم شده که بسته یک کارخانه ال.ان.جی و سرویس‌های کمکی و جانبی، بسته دو از مخازن ال.ان.جی و ال.پی.جی و بسته سوم از بندرگاه و اسکله‌ها و سیستم‌های آبگیری از دریا تشکیل شده است.

با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه 10.5 میلیون تن ال.ان.جی فراهم می شود که در این صورت روزانه بیش از 20 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

سخنان جالب رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دوران پهلوی
[External Link Removed for Guests]
اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دوران پهلوی ضمن تصریح به قصد احتمالی شاه در خصوص تولید سلاح هسته‌ای، ایران را به‌مقاومت در برابر فشارهای غرب فراخوانده است.


تصویر

به گزارش خبرگزاری فارس، «اکبر اعتماد»، یکی از چهره‌های شناخته شده دوران پهلوی است که ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده داشته است. به واقع او نام اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را یدک می‌کشد.

وی که 30 سال است در پاریس، پایتخت فرانسه زندگی می‌کند اخیرا با خبرنگار شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی، بنگاه سخن‌پراکنی دولت بریتانیا مصاحبه کرده است و حرف‌هایی زده که در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسند. بی‌بی‌سی فارسی، بنگاه سخن‌پراکنی دولتی بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران هم مصاحبه او را ترجمه کرده و به فارسی در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

بنابراین گزارش، اعتماد در مصاحبه خود بیان می‌دارد که آمریکایی‌ها که بدوا از طرح ایران در دوران پهلوی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای حمایت می‌کرده‌اند، به‌مرور شروع به ایجاد مشکل در این مسیر کرده‌اند. ظاهر امر این است که آقای اعتماد دل خوشی از عملکرد آمریکایی‌ها در دوران ریاستش بر سازمان انرژی اتمی ایران ندارد: «آنها اول حمایت می‌کردند... اما کمی بعد خواستند نظرات خودشان را به ایران تحمیل کنند و من زیر بار نرفتم. ما چهار سال برای رسیدن به توافقی دوجانبه مذاکره کردیم و هرگز به نتیجه نرسیدیم.»

نوع مزاحمتی هم که آمریکایی‌ها برای ایران در آن زمان ایجاد کرده‌اند بسیار جالب است. به جمله اعتماد توجه کنید: «می‌گفتند که اگر به ما رآکتور یا سوخت بدهند، هر کاری که خواستیم با باقی مانده سوخت مصرف شده بکنیم باید با اجازه آمریکایی‌ها باشد.» این به‌معنای آن است که آمریکایی‌ها حتی زمانی که دولتی کاملا وابسته به آنها در ایران بر سر کار بود، خواستار آن بودند که شرایطی را که خود می‌خواهند به ایران تحمیل کنند و ایران برای هرکاری از آنها «اجازه» دریافت کند. این در حالی است که بنابر حقوق بین‌الملل، حکومت‌ها در سرزمین خود دارای حاکمیت انحصاری و بدون قید و شرط هستند. لذا در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، آمریکایی‌ها هرگز به حاکمیت دولت وقت ایران بر مقدراتش باور نداشته‌اند.

البته واشنگتن ظاهرا برای توجیه شرایطی که قصد تحمیل آنها را به ایران دوران پهلوی داشته است، بهانه‌ای جالب تراشیده است. اعتماد می‌گوید: «می‌گفتند که با ایران مشکلی ندارند، اما می‌خواهند شرایط خودشان را در مورد ایران اعمال کنند تا بتوانند در مورد کشورهای دیگر هم آنها را اعمال کنند. گفتم من اینجا نیستم که مشکلات شما را حل کنم. این مشکل شماست، مشکل من نیست.»

* شاه ممکن بود تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای بگیرد

«شاه عقیده داشت که به اندازه کافی در منطقه قدرتمند است و می‌تواند از منافع ما در منطقه دفاع کند، بنابراین نیازی به بمب اتمی ندارد. اما به من گفت که اگر این وضعیت تغییر کند، مجبور خواهیم بود برای ساخت بمب اتمی اقدام کنیم. بله! این نظر را داشت. در آن زمان مأموریت من این بود که همه تکنولوژی‌های ممکن در زمینه اتمی را به دست بیاورم. می‌گفتیم شاید در آینده لازم شود.»

این جملات را اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است. بنابراین، اکنون این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند چرا در ایران از حکومتی حمایت می‌کرده‌اند که دقیقا همان قصدی را داشته است که امروز به بهانه آن ایران را تحت فشار قرار داده‌اند؟ حال آنکه ایران در حال حاضر، به‌تصریح جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ تصمیمی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد و حتی تولید آن را شرعا حرام می‌داند، اما شاه دست‌کم احتمال آن در نظر داشته است.

سوال این است: «چطور حکومتی که داشتن سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند باید تحت تحریم‌های سخت قرار گیرد اما حکومتی که در همین منطقه جغرافیایی قصد داشته تا در صورت لزوم سلاح هسته‌ای تولید کند، نه‌تنها یک متحد راهبردی آمریکا در منطقه، بلکه یکی از ارکان امنیت دوستونی نیکسون در خلیج فارس بوده است؟»

* ایران باید مقاومت کند

اکبر اعتماد در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی، ایران را به مقاومت در برابر فشارهای غرب فراخوانده است.

«ایران مشغول تحقیقاتی است که حق انجام آنها را دارد. نمی‌دانم چرا کشورهای غربی این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنند و فشار می‌آورند. چرا در مورد هند، پاکستان و اسرائیل چنین نکردند؟ ایرانی‌ها باید در برابر فشارها مقاومت کنند و به کشورهای غربی نشان بدهند که می‌توانند از خودشان و از منافعشان دفاع کنند.»

شاید شنیدن این جملات از یکی از مقامات رژیم پهلوی عجیب به‌نظر برسد اما می‌توان چنین گفت که وی چون قبلا خود در عمل با زیاده‌خواهی‌های واشنگتن مواجه بوده است، احتمالا در پیش‌زمینه‌های ذهنی خود با سایر مقامات آن دوران ایران تفاوت‌های ذهنی پیدا کرده است.

البته او می‌داند که چرا ایران تحت فشار است در حالی که رژیم پهلوی علی‌رغم قصد احتمالی خود برای تولید سلاح هسته‌ای، تحت تحریم قرار نگرفت. علت این امر همان «حاکمیت و استقلال» است که در دوران پهلوی، ایران فاقد آن بود. در واقع، آمریکایی‌ها چون نمی‌توانند دیگر به ایران بگویند که «باید از ما اجازه بگیری»، به اعمال فشار روی آورده‌اند.

طبعا حتی بدون توصیه آقای اعتماد هم ایران راه مقاومت را در پیش می‌گیرد اما همین گفته‌های اولین رئیس سازمان انرژی اتمی هم نشان می‌دهد که مقاومت ایران در برابر فشارهای غرب، تنها مسیر دست‌یابی به حقوق هسته‌ای است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

یادداشت/
[External Link Removed for Guests]
هرچند مواضع غرب در آلماتی ۱ به واقعیات نزدیک شده بود اما هنوز دقیقا روشن نیست که شش کشور در مذاکرات آلماتی ۲ تا چه حد حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود بر ضد برنامه هسته‌ای ایران هستند.


تصویر

به گزارش فارس، دهه اول اسفند 91 شاهد دوری از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش کشور موسوم به 1+5 بود که از سوی بسیاری منابع، مثبت‌تر از گذشته نام گرفت. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که دیدگاه‌های شش کشور به واقعیت نزدیک‌تر شده است اما همچنان با موضع جمهوری اسلامی تفاوت دارد.

اکنون جهان چشم به مذاکرات آتی ایران و 1+5 در روز شانزدهم فروردین‌ماه جاری دوخته است. اخیرا یک دور مذاکرات کارشناسی هم بین ایران و شش کشور پشت درهای بسته در استانبول، برگزار شد که به نوشته المانیتور، از نظر آمریکایی‌ها بهترین مذاکرات کارشناسی بوده است که تاکنون برگزار شده است. المانیتور ادعاهایی را هم در خصوص پیشنهادهای طرف غربی به ایران ارائه کرده است که تا لحظه نگارش این یادداشت، منابع دیگر آنها را تایید نکرده‌اند.

علی‌ای‌حال، نکته‌ای که به‌طور یقینی می‌توان به آن اشاره کرد این است که هنوز اختلافات عمده و شکاف‌های جدی بین دو طرف وجود دارد که احتمالا رفع آنها نیازمند تلاش‌های بیشتری است، مشروط به آنکه طرف غربی تلاش خود را برای نزدیک کردن دیدگاه‌هایش به واقعیت نزدیک‌تر کند.

در طول مدتی که از مذاکرات آلماتی 1 می‌گذرد، برخی اظهارات از سوی مقامات غربی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شد که نشانی از نگاه مثبت به تعاملات غرب و ایران نداشت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اولین سفر خود به خاورمیانه در ریاض، پایتخت رژیم آل‌سعود به ایران هشدار داد که زمانی محدود برای مذاکرات در اختیار دارد. وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز ایران را متهم کرد که چون فلاسفه به‌دنبال ادامه بحث‌هاست.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از سخنان خود در ریاض در گفتگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی هم ادعا کرده است که ایران به سلاح هسته‌ای، نزدیک شده است. این در حالی‌ست که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی تصریح دارند که ایران قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. از سوی دیگر، جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا که تا چندی پیش ایران را به گفتگوی دو جانبه دعوت می‌کرد، در جمع اعضای سازمان آیپک، یکی از بزرگ‌ترین لابی‌های صهیونیستی آمریکا بار دیگر تاکید کرد که گزینه نظامی علیه ایران منتفی نیست.

سفیر آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ایران را متهم به فریب‌کاری، سرکشی و همچنین ایجاد تاخیر در مسیر بازرسی‌های آژانس کرد. از دیگر سو، 27 عضو اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. این در حالی‌ست که در مذاکرات ایران و 1+5 سخنی از توقف غنی‌سازی نبود بلکه 1+5 خواستار برخی محدودیت‌ها در غنی‌سازی 20 درصدی شده بود.

این چنین بیاناتی تنها چند روز پس از آن اتفاق افتاد که رسانه‌های بین‌المللی از مثبت بودن مذاکرات آلماتی 1 خبر می‌دادند. در همین شرایط، در فاصله آلماتی 1 و 2 تحریم‌های ضدایرانی غرب همچنان ادامه داشته‌اند.

در سفر اوباما به خاورمیانه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین باراک اوباما تصریح کرده که همچنان به‌دنبال راه حل دیپلماتیک در خصوص مساله هسته‌ای ایران است اما در عین حال باز هم بر روی میز بودن تمام گزینه‌ها تاکید کرده است. از سوی دیگر وی پیش از آغاز این سفر در مصاحبه با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل، اوباما قول داده بود تا نگذارد ایران به زعم او چندان به سلاح هسته‌ای نزدیک شود.

هرچند مواضع غرب در آلماتی 1 به واقعیات نزدیک شده بود اما هنوز دقیقا روشن نیست که شش کشور در مذاکرات آلماتی 2 تا چه حد حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود بر ضد برنامه هسته‌ای ایران هستند. از سوی دیگر موضع اصولی ایران در خصوص مساله هسته‌ای چه در این مذاکرات و چه بعد از این مذاکرات لایتغیر است. ایران خواستار آن است که حقوق مشروعش بر اساس ان‌پی‌تی به‌رسمیت شناخته شود.

طبعا اینکه غربی‌ها به این نتیجه برسند که باید به حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم اعتراف کنند و آن را به‌رسمیت بشناسند، امری زمان‌گیر است. به‌واقع، غرب با دیدن مقاومت ایران است که ممکن است از موضع خود عدول کند و تا زمانی که امیدوار به فشار تحریم باشد، دست از موضع خود نخواهد کشید.

ماهیت مذاکرات ایران و شش کشور در شانزدهم فروردین را باید به‌عنوان برهه‌ای از پروسه سخت و طولانی تصور کرد. هرچند ممکن است در تعاملات دیپلماتیک ناگهان یک تغییر دهنده بازی ارائه شود و معادلات را بر هم بزند اما این‌گونه موارد استثنائات است. پیشنهاد شش کشور به ایران در آلماتی 1 مثبت است اما نه‌ تا آن حد که بتواند همه مشکلات بین دو طرف در حوزه موضوع هسته‌ای ایران را حل و فصل کند. ایران طبعا باید دو چیز را بپذیرد، اولا چارچوب کلی ان‌پی‌تی و ثانیا نظارت مستمر آژانس بر تاسیسات هسته‌ای. پذیرش هرگونه محدودیت ورای این دو، یا نباید انجام شود و یا باید در برابر امتیازات متناسب پذیرفته شود.

تا زمانی که غرب در برابر خواسته‌هایش پیشنهادهای متناسب ارائه نکند، طبعا خواسته‌هایش قابل پذیرش نیست.

شاید در عرصه دیپلماسی معجزه را نتوان غیرممکن دانست اما در محاسبات عملی باید واقعیات را در نظر گرفت. نباید به انتظار معجزه‌ها نشست. مذاکرات آلماتی 2 بسیار مهم و برهه‌ای مهم در مسیر سخت حل مناقشه هسته‌ای است اما نباید با انتظار معجزه به آن نگاه کرد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”