معرفی کتاب تاریخ ایران باستان اثر حسن پیرنیا  

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Shahbaz, MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲, ۱۲:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

معرفی کتاب تاریخ ایران باستان اثر حسن پیرنیا  

پست توسط s.sa »

[External Link Removed for Guests] سیاستمدار، حقوقدان، تاریخ‌نگار، نخست‌ وزیر  و ادیب ایرانی [External Link Removed for Guests] را منتشر کرد تا در آن به وقایع پیش از اسلام، مستندات و کشفیات باستان‌شناسی بپردازد. پیرنیا همچنین در این کتاب که مانند یک دایره‌المعارف است، تاریخ و فرهنگ گذشتۀ دیگر ممالک مهم دنیا را بررسی کرده است.
تاریخ مفصل ایران قدیم را به چند صورت می‌توان خواند. از طریق اسناد و مدارکی که تقریباً از دویست سال قبل کشف شده‌اند یا در حفاری‌ها به دست آمده‌اند. از طریق نوشته‌ها و کتب مورخین و نویسندگانی که قصدشان در واقع امر نوشتن تاریخ ایران به صورت مستقل نبوده بلکه به مناسبت مطلب یا موضوعی تاریخ ایران را نیز ذکر کرده‌اند یا مقصودشان فقط این بوده که به مناسبت وقایع یا روابط و سایش ملت خودشان با ملت ایران، کیفیات جنگ‌ها و حوادث دیگر را ضبط کرده باشند

یا در کتاب‌های نویسندگانی که خواسته‌اند در تاریخ‌های عمومی خودشان قسمتی از کتاب را به ایران اختصاص دهند. تمام این موارد بسیار پراکنده و پریشان هستند که باید با زحمت‌ زیاد تمامشان را جمع‌آوری کرد و بعلاوه صدها کتاب مهم در مدت دو هزار و پانصد سال به زبان‌ها مختلف نوشته‌ شده‌اند که بسیاری از آن‌ها به فارسی ترجمه نشده‌اند. حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله این مواد متنوع پراکنده را جمع‌آوری کرده، با یکدیگر سنجیده و پس از تحقیق فراوان طی پنج سال تمام این مطالب را در سه جلد تاریخ ایران باستان منتشر کرده است.

کتاب [External Link Removed for Guests]اثر حسن پیرنیا همان‌طور که از نامش پیداست تاریخ ایران قدیم و یکی از منابع کلاسیک مهم تاریخ ایران باستان است. ایران قدیم یا باستان مربوط به دوره‌ای از تاریخ ایران می‌شود که تقریباً از هزاره سوم پیش از میلاد شروع شده و با پیروزی اعراب بر ساسانیان و ورود اسلام به ایران تمام می‌شود. باستان‌شناس‌ها این دوران را، دوران تاریخ ایران باستان نامیده‌اند. کتاب تاریخ ایران باستان اولین کتابی است که نویسنده در آن به شیوۀ علمی و بر اساس شواهد،‌ مدارک و کشفیات باستان‌شناسی به شرح گذشتۀ تاریخی ایران پرداخته و این کتاب هنوز هم مورد توجۀ بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران قرار دارد

خواندن کتاب تاریخ ایران باستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟
اگر علاقه‌مند به دانستن تاریخ کشورمان هستید و به دنبال یک منبع تاریخی خوب و معتبر می‌گردید، خواندن کتاب تاریخ ایران باستان را به شما توصیه می‌کنیم.
می‌توانید کتاب تاریخ ایران باستان را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب [External Link Removed for Guests] تهیه نمایید.

 
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”