اگر ماشین دارین این تاپیک رو با دقت و حوصله دنبال کنین و کلی پول به جیب بزنید ( تا سقف میلیونها تومن ) .
بسیاری از مردم به دلیل تجربه نداشتن یا تجربه ی کم و عدم سرویس یا تعمیر به موقع یا استفاده ی غلط از سیستمهای ماشین یا سرشون کلاه رفته یا قطعات بنجل خریدند و میلیونها تومن ضرر کردند .
تو این تاپیک تجربه هامون رو در اختیار هم قرار میدیم در موردِ استفاده ی صحیح از ماشین , سرویس به موقع , تعمیر به موقع , فوت و فنهای سرویس و تعمیر و خرید قطعات یدکی و خلاصه هر چیزی که باعث بشه شما پول کمتری خرج ماشینتون کنید و بهتر از ماشینتون استفاده کنید و کمتر خراب بشه .
هر چیزی که به نظرتون میرسه در این مورد , از دوستانتون دریغ نکنید .
إنَّ اللهَ في عَونِ عَبدِه مادام العَبد في عَونِ أخیه ( خدا یاور بنده اش هست تا هنگامی که بنده یاور برادرش باشد )
اگر مطلب مینویسید , سعی کنید تا جائی که ممکنه مطالبتون رو خلاصه بنویسید و لُبِ مطلب رو بگید که خوندنش خسته کننده نباشه .
قبل از ادامه :
تندخوانی رو یاد بگیرین تا بتونین در مدت کمتری مطالب رو بخونین .
برای اینکار فقط با یک نگاه به اول جمله , اگر دیدین مربوط به موضوع مورد علاقه ی شما نیست ولش کنید برید سر جمله ی بعد .
به نام خدایِ دانایِ مطلق شروع میکنیم :
============================================================================
اگر اسم قطعه ای رو خوندین اما نمیدونین چیه , میتونین اسمش رو در گوگل جستجو کنین .
مثال سنسور مَپ
در گوگل بنویسید سنسور مپ چیست .
============================================================================
یکی از راههای صرفه جوئی خصوصا این روزها که مکانیکها اجرتشون خیلی زیاده اینه که خودمون بشیم تعمیر کار خودمون .
اما بدون رعایت همه ی اصول ایمنی و داشتنِ ابزار و آچارهای لازم و اطلاعاتِ کافی دست به این کار نکنید که ممکنه خیلی خطرناک باشه ( مثل سرویس یا تعمیر قطعات ترمز و فرمان )
اگر لازم شد جک بزنید زیر ماشین حتما پشت چرخها اخر یا سنگ بدارید و زیر ماشین هم چیزی بدارید تا اگر جک در رفت کسی صدمه نبینه مثل لاستیک زاپاس یا چند آجر محکم و یا سنک بزرگ و محکم یا چهار پایه مخصوص مکانیکی .





برای تعمیر باتری حتما عینک ایمنی بزنید . من دیدم گاهی باتری موقع استارت زدن یا خودبخود منفجر میشه و اسیدش میپاشه به همه جا و ممکنه باعث کوری بشه .


برای کار در سیستم برق حتما سر منفی باتری رو باز کنید تا اگر اتصالی شد سیمها آسیب نبینه .

برای کار با بنزین و روغن ترمز و کولانت بهتره دستکش طرفشوئی بدست کنید .
همیشه موبایلتون دم دست باشه برای تماس اضطراری .
موقع کار با موبایل از همه چیز عکس بگیرید تا چیزی رو اشتباه نبندید .
به هیچ وجه سیگار نکشید و اجازه هم ندید آدم سیگار بدست به شما و ماشین نزدیک بشه خصوصا اگر با بنزین سر و کار دارید .
اصلا سیگار چیز بیخودی هست و پول و سلامتیتون رو میگیره و چیز بدرد بخوری هم بهتون نمیده . سیگار نکشید و اگر سیگاری نیستید هرگز امتحان نکنید تا به دامش نیافتین و اسیرش نشید
نذارید بچه ها اطرافتون بازی کنند چون ممکنه با جک و یا سوئیچ ور برند و حادثه ساز بشه خدای نکرده .

استفاده از جوراب کهنه بجای دستکش پارچه های هم خیلی خوبه چون دستتون کمتر کثیف میشه و نیازی به شستشو با بنزین و تاید نداره .
========================================================================
بعضی از ابزارهایِ لازم :
روغندان

گریس نرم وخوب که حرارت بالا رو تحمل کنه

اوناع پیچ گوشتیِ دوسو و 4سو ( کوتاه و بلند )

انبردست و دم باریک


و انواع آچار بوکس

انواع آچار یک سر رینگی

و چسب برق درجه یک

و تفلون

و پارچه ی تمیز و دستمال کاغذی
و انواع چسبها مثل چسبِ نواریِ پهنِ الومینیوم كه ضد گرما و ضد أب ضد أفتاب هست

و چسب دقلو و چسب حرارتی
آهنربای آنتنی

و یک یا دو برگ سمباده ی زبر و نرم مثل 80 و 200 و 1000
, برس سیمی


, آچار شمع , چراغ قوه , چند تکه اجر برای گذاشتن پشت چرخها , چکش , مسواک استفاده شده , تیغ موکت بری , سیم چین .
شاید بگین اینا کلی پولش میشه .
اولا که شما میتونید بسیاری از این آچارها رو از بازار حراج و دستِ دوم تهیه کنید که خیلی ارزونتر هست .
دوما شما فقط به اچارهایی احتیاج دارین که به ماشینتون میخوره نه به همه ی اچارهای دنیا
======================================================================
یکی از موضوعهای مهم در ماشین داری , آب نریختن تو رادیات هست .
هرگز تو رادیاتِ ماشین آب نریزید .
آب لوله , آب چشمه , آب جوشیده , آب مقطر قلابی , آب فیلـتر شده همه ی اینها ماشین رو داغون میکنه خصوصا که تو موتور داغ هم میشه و قدرت خورندگیش و ضررش صد برابر میشه و باعث خرابی و رسوب زدگی و سوراخ شدنِ شیلنگها و رادیاتور و واتر پمپ و رادیات بخاری و ترموستات و بدنه موتور و سر سیلندر میشه .
فقط از مایع مخصوص رادیات استفاده کنید که عمر تمام قطعات رو تا 15 و حتی بیست سال افزایش میده .
آب رادیاتور درجه یک و استاندارد 50% آب مقطر داره و 50% بقیه اش ضد یخ و ضد جوش و ضد زنگ و چرب کننده هست .
نمیدونم تو کشوری که شما هستین بهترین کولانت (آب رادیاتور) چه مارکی هست .
اما یکی از بهترینها , آب رادیاتِ GM هست که قرمز رنگه و با کیفیت ترین هست در دنیا


[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
توجه مهم :
هر چیزی تو این دنیا یه عمری داره . این کولانت هم وقتی رنگش حسابی تغییر کرد و شد به رنگ زنگار باید کشیده بشه و عوض بشه .
حدوداً دو سالی عمر میکنه .
یک گالونِ 4 لیتریش با دلار 3500 تومن این روزها میشه 35000 تومن ( در کویت ) .
اما در دراز مدت صدها هزار تومن میریزه به جیبتون .
هرگز به مکانیک اجازه ندید آب معمولی بریزه تو رادیاتور ماشینتون .
اگه میرید جائی برای تعمیر ولازم هست آب رادیاتور کشیده بشه , اگر نو هست اون رو تو یه ظرف جمع کنید و دوباره استفاده کنید ازش و اگر لازم شد یک گالون کولانت خوب بخرید و با خودتون ببرید .
=================================================================
چطور آب توی رادیات رو بکشیم و کولانت بریزیم به جاش ؟
اولا که اگر رادیات نشتی داره اول باید نشتی ها رو بگیرید وگرنه پول و وقتتون به هدر میره .
هر جا شوره زده یا زنگ زده یعنی آب نشت کرده از اونجا .


اگر سالهای سال از آب استفاده کردین , بهتره اول همه چیز باز بشه شسته و رسوب گیری بشه بعد کولانت بریزید .
تو بازار هم یه مایعاتی برای شستشوی رادیات هست که رسوب و زنگار رو میشوره . اگر از نوع خوبش پیدا کردین خوبه اما حتما طرز استفادش رو که روش نوشته با دقت بخونید و اجرا کنید .



حتی اگر الان آب تو رادیات هست هنوز دیر نشده و جلو ضرر رو هر وقت بگیرید نفع هست .
وقتی موتور کاملا سرد هست آب رادیات رو بکشید ( با باز کردن شیلنگ پائینیِ رادیات ) البته بعضی از ماشینها شیر تخلیه داره که کار رو راحت میکنه .


اما در بیشتر ماشینها تنها راه باز کردن شیلنگ پائین رادیاتور هست

بعدش روشن کنید و چند تا گاز بدین تا واتر پمپ تا جائی که ممکنه آبِ توی موتور و شیلنگها رو خارج کنه ( بیشتر از 20 ثانیه موتور روشن نباشه که ممکنه خیلی داغ بشه ) بعد همه چیز رو ببندید و چک کنید و کولانت بریزید تو رادیات .
هر سوالی دارید بپرسید اما با اطلاعات کم و ناقص دست به کاری نزنید .
ادامه دارد >>