به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، نمایشگاه هوایی پاریس امسال 20 ژوئن 2013 در حالی برگزار شد که مانور جنگندهای همه تماشاگران را به حیرت وا داشته بود. این جنگندهای که باعث شده بود تا تماشاگران سر خود را مدام به چپ و راست و بالا چرخش دهند، "بوئینگ" "Boing"، ایرباس" "Airbus"و یا "بمبافکن آمریکایی" نبود بلکه پدیدهای بنام "سوخوی 35" "SU-35" روسی بود.
غرش سوخوی 35 (Sukhoi SU-35 ) با خلبانی "سرگئی بوگدان" که نشان شجاعت از رئیسجمهور اسبق روسیه "دیمتری مدودف" دریافت کرده و یکی از قهرمانان ارتش روسیه است در آسمان پاریس پیچید. نمایش بینظیر نسل چهارم هواپیماهای سوخوي سرفصل روزنامهها را به خود اختصاص داد.
رسانههای غربی نمایشهای منحصر به فرد سوخوی 35 روسی را صحنه به یاد ماندنی نمایش هوایی 2013 پاریس معرفی کردند. ماشین جنگی روسی مانورهای آکروباتيکی را انجام داد که دیگر جنگندههای حاضر در صحنه از انجام آن عاجز بودند. این حرکات نشان داد جنگندههای روسی قابليتهای فوقالعادهای دارند.
جنگنده روسی در رقابت با مشابه خارجی خود یعنی F22 آمریکایی طراحی و ساخته شد. در حالی که به نظر میرسد از پیشرفتهترین جنگنده آمریکا یعنی F-35 نیز برتر است. روسیه در این نمایش هوایی نشان داد در صنعت هوایی از آمریکا جلو زده است. ژنرال هالهورنبرگ Hal Hornburg"" فرمانده جنگ هوایی "نیروی هوایی ارتش آمریکا" در این خصوص با اعتراف به برتری جنگندههای روسی گفت "جنگندههای روسی در این مانور نشان دادند که از نمونههای آمریکایی بهتر عمل میکنند و این زنگ بیدارباشی برای آمریکا است".
او در ادامه گفت "فکر میکردیم تکنولوژی هوایی ما بسیار پیشرفتهتر از دیگران است و ما پیشرو در این زمینه هستیم ولی اینطور نیست".
روزنامه "یواسای تودی" "USA Today"، به نقل از این خلبان آمریکایی نوشت "جنگندههای سوخوی 35I" از "جنگندههای "F-15C و "F22H" آمریکایی بهتر هستند. نیروی هوایی کشورهایی که از تکنولوژیهای جنگندههای سوخو بهره میبرند مزیتهای خاصی دارند و در آینده تهدیدی بر برتری هوایی آمریکا به حساب میآیند".
موتور قدرتمند سوخوی 35
قدرت مانور سوخوی 35 مدیون موتور و طراحی جنگنده است. به گفته یوگنی مارچکوفYevgeny Marchukov" ," مدیر تولید شرکت NPO Saturn "موتور جنگنده نوع پیشرفته موتورهای AL-3IF است که بر روی سوخوی 27 نصب شده است، اما با تغییراتی که بر روی موتور انجام شده قدرت پیشران آن از 12.5 تن به 14.5 تن رسیده و همچنین طول عمر مفید موتور بيشتر شده ضمن اینکه مصرف سوخت هم پایین آمده است." همین قدرت بالای پیشران موتور باعث میشود خلبان هواپیما در جنگ هوایی برتری داشته باشد.
در کابین خلبان SU-35 یک صفحه بزرگ نمایش LCD وجود دارد که همانند تلویزیونهای تصویر در تصویر اطلاعات لازم را نشان میدهد. همانند بازیهای شبیهسازی شده رایانهای، خلبان میتواند نمایش سه بعدی را برای شناسایی و شلیک به هدف انتخاب کند. برخی از اطلاعات نیز بصورت صوتی به هدفون خلبان منتقل و شنود میشود.
امکان اشتباه برای خلبان وجود ندارد
در این جنگنده بجای سیستمهای کنترلی هیدرودینامیک از سیستمهای الکترونیک استفاده شده است. به گفته طراحان هواپیما استفاده از سیستمهای الکترونیکی امکان کنترل از راه دور و کنترل موازی را امکانپذیر میسازد. این بدین معنی است که نقش خلبان در هدایت جنگنده کمتر میشود. به عبارت دیگر کنترل از راه دور سرعت جنگنده، موقعیت و جهت آن را نسبت به اهداف دشمن تنظیم میکند و همچنین بهترین زمان برای استفاده از موشکها و امکانات دفاعی جگنده برای انهدام جنگنده دشمن را تعیین میکند.
همچنین به گفته کارشناسان نظامی، پروازهای آزمایشی که بین F35 آمریکایی و نسل چهارم هواپیماهای سوخوی SU-35 در استرالیا برگزار شد معلوم شد که F35 آمریکایی به راحتی در مقابل سوخوی روسی آسیبپذیر است.
در نتيجه اين آزمايشات هوايي، کانادا و ژاپن که از مشتریانF35 بودند دچار تردید شدهاند. بر اساس یافتههای مرکز تحقیقات نظامی راند (موسسهای آمریکایی که تحقیقات استراتژیک نظامی انجام میدهد) "جنگنده F35آمریکایی در مقایسه قدرت چرخش و جهش، اوج گیری و سرعت نسبت به سوخوی 35 SU ضعیفتر عمل میکند."
این مرکز در تحلیل مشاهدات خود میافزاید "در جنگ هوایی، جنگنده F-35 مغلوب سوخوی روسی خواهد شد چرا که که در دریافت هشدارهای هوایی و واکنش متناسب کندتر عمل میکند و در سوختگیری هوایی نیز از سرعت عمل پایینتری برخوردار است".
بدون شک روسیه تنها رقیب سر سخت آمریکا در ساخت جنگندههای هوایی است. "هواپیمایPAK-FA" نسل پنجم جنگندههای سوخوی است که توسط "شرکت هواپیمایی متحد" در روسیه طراحی و ساخته میشود. هواپیمایPAK-FA" T-50" روسی که پیشرفتهتر از سوخوی SU-35 است در جنگ هوایی نسبت به سوخوی 35 کمتر قابل مشاهده است و بسیار بیرحمتر از سوخوی 35 عمل میکند. در جنگنده PAK-FA T-50 از سنسورهایی استفاده شد که باعث میشود توسط جنگنده دشمن به راحتی مشاهده نشود. همچنین این جنگنده به دلیل حمل زیاد موشکهای هوا به هوا قدرت مانور و جنگندگی بالایی در جنگ هوایی دارد.
رادار گریزی SU 35
برای اینکه یک جنگنده بتواند قابلیت رادار گریزی بالایی داشته باشد باید در بدنه آن از فلزات و رنگهایی استفاده شود که امواج راداری دیگر به آن نفوذ نکند و در ضمن امواجی که از خود هواپیما به بیرون درز میکند نیز باید توسط بدنه هواچیما جذب شود تا هواپیما و پدافند هوایی دشمن قادر به شناسایی آن نباشد. رادارا لکترونیکی استفاده شده در سوخوی SU-35 از نوع "NIIP Iribs-E" است که گفته میشود بهترین سیستم راداری شناخته شده در جهان است. این سیستم راداری میتواند 30 هدف هوایی را ردیابی کند و همزمان با هشت هدف درگیر شود. این جنگنده از سیستم مسافت یاب و نشانهگیری لیزری نیز استفاده میكند.
یکی از قابلیتهای این جنگنده قدرت کشف و ردیابی جنگندهای دشمن در جنگ هوایی است. این جنگنده قادر است هواپیمای F35 آمریکایی را در فاصله 90 کیلومتری شناسایی کند. زمانی که جنگنده در تیررس موشکهای هوا به هوا قرار میگیرد به سرعت تغییر جهت میدهد و با همین تغییر جهت میتواند از جهات مختلف به جنگنده دشمن شلیک کرده و آن را ساقط کند.
جنگنده F-35 از رادار "APG-81 AESA" که مدول آن 1200 است که جنگ افزار دشمن را در فاصله 150 کیلومتری شناسایی ميکند. ولی جنگنده سوخوی 35 روسی اهداف دشمن را مسافت 260-300 کیلومتری شناسیایی میکند که این مزیت بزرگی نسبت به F-35 آمریکایی است.
این جنگنده مجهز به یك سیستم فوقالعاده پیشرفته "KNIRTI L175M Khibiny-M" برای انجام جنگهای الكترونیك میباشد. اختلال و ایجاد پارازیت در امواج مورد استفاده دشمن ، ایجاد اختلال و مشكل در هدفگیری Su-35BM توسط دشمن ، اختلال در سیستمهای هشدار دهنده دشمن زمانی كه "Su-35BM" آنها را هدف گرفته است و ... بخشی از و ظایف سیستم Khibiny-M است.
تحلیلگران جنگ هوایی در" ایر پاور استرالیا " همچنین گفتهاند "F-35" آمریکایی توانایی مواجه با تهدیدات جدی را ندارند؛ و بهمین خاطر در صورت تحویل این هواپیما از طرف خریداران در واقع مدلی منسوخ و از رده خارج را تحویل گرفتهاند که ارزش خریداری و نگهداری ندارد".
برتری سرعت سوخوی 35 به F-35 آمریکایی
هواپیمای سوخو 35 تا 18 کیلومتر از زمین اوج میگیرد و با سرعت 2390 کیلومتر در ساعت پرواز میکند. و برد پروازی آن 4500 کیلومتر است. در حالی که F-35 آمریکایی سرعتش 1728 کیلومتر در ساعت و برد پروازی آن 2200 کیلومتر است. وزن جنگنده SU-35 در حالت عادی 18 تن است وپس از بارگیری جنگ افزار می تواند با وزن 35 تن پرواز کند.
نقطه ضعف مهم در F-35 آمریکایی
یکی دیگر از برتریهای سوخوی SU-35 به F35 آمریکایی،سوپر کروز بودن آن است، یعنی میتواند مسافت زیادی را با سرعت مافوق صوت بدون روشن کردن سیتم توربو جت حرکت کند و بدین ترتیب در مصرف سوخت هم صرفهجویی کند. بنابراین همین مسئله یکی از کاستیهای جنگده آمریکایی F-35 بحساب میآید.
هواپیمای F-35 به راحتی قابل شناسایی است
یکی دیگر از ضعفهای جنگنده F-35 آمریکایی قابلیت رادارگریزی آن است. رادارگریزی F-35 از قسمت جلو بسیار خوب است ولی این جنگنده از قسمتهای کناری و قسمت عقبی به راحتی توسط جنگنده دشمن و یا سیستمهای ضدهوایی موشکی قابل شناسایی است.
گریگری گریشا مدود Grigoriy "Grisha” Medved، خلبان بازنشسته نیروی هوایی روسیه میگوید " موتور جنگنده F-35 بیش از حد داغ میشود و دمای آنکه به 160 درجه سیلسیوس می رسد و در اثر همین قدر داغ شدن اگزوز آن در آسمان تاریک نوری از خود ساطع میکند که به راحتی قابل تشخیص است. در سوخوی SU-35 از تکنولوژی استفاده شده است که میتواند حرارت گرمایی را در شعاع 50 کیلومتر شناسایی کرده و به سمت آن شلیک کند."
او در ادامه میافزاید " قدرت رانش و تغییر جهت پرواز و سرعت چرخش سوخوی 35 فوقالعاده است و در واقع هیچ جنگندهای در موش و گربهبازی به پای سوخوی روسی نمیرسد و به همین خاطر در جنگ هوایی F-35 آمریکایی رقیب سوخوی روسی نخواهد بود."
خلبان بازنشسته روسی در مورد PAK-FA مدل پیشرفتهتر از سوخوی 35 نیز میگوید " بهتر است تا زمانی که برادر بزرگتر ( سوخوی 35) در آسمان یکه تازی میکند، PAK-FA در خانه بماند".
جنگافزارهای که سوخوی SU-35 با خود حمل میکند
در قسمت بیرونی هواپیما دوازده قسمت برای حمل جنگ افزار تعبیه شده است. هر بال هواپیما میتواند چهار جنگ افزار موشکی در خود جای دهد دو نقطه هم در قسمت زیرین بدنه جنگنده و یک جایگاه هم در زیر هر موتور قرار دارد.
جنگنده سوخوی SU-35 داراي هشت موشک R-27ER1 ، چهار موشک R-27EP1 و دوازده موشک RVV-AE برد متوسط است. موشکهای قابل حمل که بر روی جنگنده نصب شده است،میتوانند پنج هدف سطح به سطح را هدفگیری کند.جنگ افزارهای هوا به سطح نصب شده بر روی این جنگنده شامل شش "موشک تاکتیکی Kh-29TE" ،پنج موشک پیشرفته دور برد ضد ناو"Kh-59MK" ، پنج موشک ضد رادار Kh-58USh ،سه موشک دوربرد از نسل" 3M-14AE " و یک موشک ضد ناو "یاخونت" میباشد. برد این موشکها بین 110 تا 320 کیلومتر است.
این در حالی است که F-35 آمریکایی فقط توانایی حمل ده موشک در قسمت بیرونی هواپیما دارد.
بمب های هدایت شونده 35-SU شامل هشت بمب KAB-500Kr ، هشت بمب هدایت شونده ماهوراهای KAB-500 S-E و هشت بمب هدایت شونده لیزری "LGB-250" و همچنین سه "بمب لیزریKAB-1500KR " است. بطور کلی این هواپیما در حالت عادی هشت تن جنگافزار بارگیری میکند.
سوخوی SU-35 روسی از نظر سرعت، برد پروازی و سیستم راداری قدرت رانش و تغییر جهت بر F-35 آمریکایی برتری دارد . همین قابلیتها باعث میشود که در جنگ هوایی به حریف خود یعنی F-35 آمریکایی غلبه کند.
بنظر میرسد برتری تکنولوژی هوایی از آمریکا به روسیه نقل مکان کرده و کشورهایی که از تکنولوژی دفاعی روسی بهرمند میگردند دست برتر را در عرصه نظامی و قدرت باز داراندگی دارند.
با پیشرفت تکنولوژی روسی در عرصه نظامی و انتقال آن به دیگر کشورها میتوان گفت که تکنولوژی نظامی از انحصار آمریکا خارج شده و به تبع آن نوعی توازن قوا در جهان به وجود آمده است و دیگر دوران یکه تازی و سلطهطلبی آمریکا به پایان راه خود رسیده است.
انتهای پیام/
"سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 189
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۱۱:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1414 بار
- سپاسهای دریافتی: 687 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
ghasem_meysam نوشته شده:اصلا اف 22 و سوخوی 35 دو جنگنده از دو کلاس مختلف هستند
اف 22 اصلا تو هیچ راداری در دنیا قابل روئیت نیست
مانور پذیری فقط بدرد داگ فایت میخورد
قطعا مستحضر هستید که خود امریکایی ها اذعان دارند که s-400 توانایی درگیری با f22 رو دارد.تازه این یک سامانه پدافندی است وکارپوشش هوایی فضای روسیه وفزاتر تر از ان به عهده سامانه راداری دیگریست که قطعا از رادار s-400 .....
- پست: 189
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۱۱:۳۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1414 بار
- سپاسهای دریافتی: 687 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
hf22 نوشته شده:نسل چهار جتهای جنگنده برتر از نسل پنج هستند؟
پس ساخت اف-35 و برادر بزرگترش رپتور اف-22 کار بی ارزشی بوده درسته؟
پکفا نیز یک جت بی ارزش هست و همینطور جت نسل پنج چین هم فقط هزینه کردن پول بادآورده هست.
دوستان فارغ از توانایی پنهان کاری شک نکنید که su35 خلف بر حق su27 میباشه که به بالرین روسی مشهور ه و29 رکورد هوانوردی رو در ورود به خدمتش شکست و باعث شگفتی صعنت هوانوردی شد و حالا بافناوری جدیدتر و موتوررهای با قابلیت تغییر.بردار رانش قوی تر شکی نیست لا اقل در مانور پذیری بر همگان برتری داشته باشه در ضمن در ضمن یادمون باشه که که در مانور مشترک هند وامریکا برادر کوچکتر در جنگ هوایی su35 یعنیsu30 چندمنظوره انهم از نوع تضعیف شده صادراتی در برابر سایلنت ایگل هشت پیروزی از ده پیروزی را بدست اورد اما بازهم f22 یه چیزی دیگست و کسی نمیتونه منکرش بشه
اما تقابل هواپیمای چند منظوره f35 نسل پنجمی با هواپیماییsu35 برتری هوایی نسل++4 یا به عبارت دیگر -5 جای بحث فراوان دارد
-
- پست: 163
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۴۲ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 122 بار
- سپاسهای دریافتی: 980 بار
- تماس:
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
تیک آف نرمال:
27200 کیلوگرم * F-22A:
25300 کیلوگرم * Su-35:
17000 کیلوگرم * EF-2K:
15000 کیلوگرم * Rafale:
بیشترین وزن هنگام برخاستن:
28120 کیلوگرم * F-22A:
34500 کیلوگرم * Su-35:
23500 کیلوگرم * EF-2K:
24500 کیلوگرم * Rafale:
ظرفیت سوخت:
9330 کیلوگرم * F-22A:
11500 کیلوگرم * Su-35:
5000 کیلوگرم * EF-2K:
4750 کیلوگرم * Rafale:
ظرفیت بیشینه حمل مهمات:
نامعلوم * F-22A:
8000 کیلوگرم * Su-35:
7500 کیلوگرم * EF-2K:
9500 کیلوگرم * Rafale:
حداکثر سرعت،11000 متری:
* F-22A: 2.00 Mach+ (2.25 ~ 2.42 Mach)
* Su-35: 2.25 Mach
* EF-2K: 2.00 Mach+ (2.25 Mach)
* Rafale: 1.80 Mach+ (2.00 Mach)
حداکثر سرعت،200متری:
* F-22A: 800 kts
* Su-35: 1,400 km/hr
* EF-2K: 1.14 Mach
* Rafale: 750 kts
نرخ صعود:
* F-22A: 350 m/sec, sea-level
* Su-35: 280 m/sec+, 1,000 m
* EF-2K: 315 m/sec+, sea-level
* Rafale: 305 m/sec+, sea-level
سقف پرواز خدمتی:
* F-22A: 70,000 fts
* Su-35: 59,000 fts
* EF-2K: 65,000 fts
* Rafale: 55,000 fts
برد:
* F-22A: 3,500 km (Internal Fuel)
* Su-35: 4,500 km (Internal Fuel + 2000 L tanks*2)
* EF-2K: 2,600 km (Internal Fuel)
* Rafale: > 2,100 km (Internal Fuel)
به نقل ازhttp://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php/24986-مقایسه-بین-چهار-جنگنده-ی-F-22A-Su-35-EF-2K-Rafale
27200 کیلوگرم * F-22A:
25300 کیلوگرم * Su-35:
17000 کیلوگرم * EF-2K:
15000 کیلوگرم * Rafale:
بیشترین وزن هنگام برخاستن:
28120 کیلوگرم * F-22A:
34500 کیلوگرم * Su-35:
23500 کیلوگرم * EF-2K:
24500 کیلوگرم * Rafale:
ظرفیت سوخت:
9330 کیلوگرم * F-22A:
11500 کیلوگرم * Su-35:
5000 کیلوگرم * EF-2K:
4750 کیلوگرم * Rafale:
ظرفیت بیشینه حمل مهمات:
نامعلوم * F-22A:
8000 کیلوگرم * Su-35:
7500 کیلوگرم * EF-2K:
9500 کیلوگرم * Rafale:
حداکثر سرعت،11000 متری:
* F-22A: 2.00 Mach+ (2.25 ~ 2.42 Mach)
* Su-35: 2.25 Mach
* EF-2K: 2.00 Mach+ (2.25 Mach)
* Rafale: 1.80 Mach+ (2.00 Mach)
حداکثر سرعت،200متری:
* F-22A: 800 kts
* Su-35: 1,400 km/hr
* EF-2K: 1.14 Mach
* Rafale: 750 kts
نرخ صعود:
* F-22A: 350 m/sec, sea-level
* Su-35: 280 m/sec+, 1,000 m
* EF-2K: 315 m/sec+, sea-level
* Rafale: 305 m/sec+, sea-level
سقف پرواز خدمتی:
* F-22A: 70,000 fts
* Su-35: 59,000 fts
* EF-2K: 65,000 fts
* Rafale: 55,000 fts
برد:
* F-22A: 3,500 km (Internal Fuel)
* Su-35: 4,500 km (Internal Fuel + 2000 L tanks*2)
* EF-2K: 2,600 km (Internal Fuel)
* Rafale: > 2,100 km (Internal Fuel)
به نقل ازhttp://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php/24986-مقایسه-بین-چهار-جنگنده-ی-F-22A-Su-35-EF-2K-Rafale
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی
گویا پس از مشرق و فارس, باید به باشگاه خبرنگاران نیز جهت استخدام مترجمان روزمزد تبریک بگوییم! افرادی که برای تامین مخارج زندگی دست به هرگونه دروغ پراکنی و نشر اکاذیب آن هم در زمینه علمی میزنند, از جمله ضعیفترین اشخاص میباشند. این خیانتی بسیار آشکار و سنگین است که تنها خودمان پاسخگوی آن خواهیم بود ... مقاله به اصطلاح تحلیلی فوق, در نگاه بنده و بسیاری از دوستان آگاه دیگر هیچ ارزشی حتی برای صرف چند ثانیه وقت ندارد اما نمیتوان در قبال آموخته های سایرین و مخصوصا" علاقه مندان جوان به این حیطه بی تفاوت بود. بازهم متاسفم برای به اصطلاح مترجم این مطلب ...
این نوشتار ترجمه ناقص و دستکاری شده مقاله [External Link Removed for Guests] میباشد.
به اذعان سازنده و نویسنده اصلی (روس) مطلب, Su-35 برای رقابت با F-15 توسعه یافته است و دقیقا" معلوم نیست جنگنده های نسل پنجم همچون F-22 و F-35 چگونه وارد این نوشتار شده اند ؟ ضمنا" F-35 پیشرفته ترین جنگنده آمریکا نیست بلکه جدیدترین نمونه تولید انبوه آنها میباشد. به هیچ عنوان نمیتوان جنگنده های نسل 4 را با انواع 5 مقایسه نمود و قطعا" نمونه های نسل پایینتر به دلیل عدم محدودیت های طراحی, از مولفه و ظرفیت های بیشتر نسبت به نسل های بالاتر بهره میبرند و در مقابل نسل پنجم توانایی رادارگریزی و ایجاد حملات مهلک تر در عمق خاک دشمن را دارا میباشد.
[External Link Removed for Guests]
ایشان فرمودند پس از برتری Su-30MKI بر F-15C/D (یکی از کاربران به نمونه SE اشاره داشتند که صحیح نیست) در جریان تمرین نظامی مشترک میان آمریکا و هند, آن رزمایش (کاملا" بی ارتباط با Su-35) نوعی زنگ بیدارباش برای آمریکا محسوب میشود. همچنین در بخشی دیگر روزنامه USA Today به نقل از ژنرال Hornburg جنگنده Su-30MKI را برتر از F-15C مینامد. مترجم شخصا" و احتمالا" با توجه به پیش زمینه ذهنی, جنگنده ابداعی F-22H را به این مطلب افزوده است! جالب است ایشان از نمونه هایی اطلاع دارند که حتی فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده نیز در جریان وجود خارجی آنها نیست!!
[External Link Removed for Guests]
ایشان هنوز نمیدانند واحد اندازه گیری Thrust یا پیشرانش در سیستم متریک معادل کیلونیوتن میباشد و تن به تنهایی واحد اندازه گیری وزن است, آنگاه قصد دارند با جمع و تفریق این اعداد, برتری هوایی کسب نمایند!
کابین Su-35 مجهز به 2 صفحه نمایشگر کریستال مایع میباشد. گویا ایشان در زمان برگردان مطلب, در همان بازی های رایانه ای سیر مینمودند ...
[External Link Removed for Guests]
کدام پرواز آزمایشی میان F-35 و Su-35 آن هم در استرالیا انجام شده است ؟! بخشی دیگر از تصورات خیالی مترجم ...
F-35 مدت هاست وارد پروسه آزمایشات هوایی و زمینی گردیده است اما Su-35 همچنان در مراحل توسعه قرار دارد و بخش هایی مهمی همچون همان موتورهای پیشرفته AL-31F هنوز هم ناتمام هستند.
رادارگریزی Su-35 با این تعاریف صرفا" اوج دانش مترجم را نمایان مینماید. حتی با فرض کاهش انتشار Signature های الکترونیکی, بازهم نمونه ای همچون F-15SE بسیار رادارگریزتر از Su-35 میباشد. عدم توانایی حمل تسلیحات در داخل بدنه, بدنه فاقد هرگونه خصوصیت فیزیکی دفع نامنظم و جذب امواج, خروجی موتورهای کاملا" عادی و فاقد منحرف کننده گرما و ... از جمله دلایل بیشمار غیر رادار گریز بودن این جنگنده روسی میباشد.
در این زمینه کاربران گرامی میتوانند مقالات ارزشمند سامان عزیز در خصوص معرفی 3 رادار زیر را مطالعه و قابلیت های هریک را بطور جداگانه بررسی نمایند:
Irbis-E
AN/APG-81
AN/APG-77
فقط ذکر این نکته لازم به نظر میرسد, حداکثر برد رهگیری Irbis-E برای هدف با RCS معادل 0.01 معادل 90 کیلومتر میباشد و F-35 با سطح مقطع راداری حدود 0.003 متر مربع در بهترین حالت میتواند در فواصل کمتر از 30 کیلومتر توسط Su-35 شناسایی گردد.
[External Link Removed for Guests]
برد رهگیری اهداف عادی توسط APG-81 معادل 420 کیلومتر میباشد و برد رهگیری 0.1 متر مربع معادل 120 کیلومتر اعلام گردیده است. به عبارتی رادار F-35 نه تنها ضعیفتر از Su-35 نیست بله قدرتمندتر نیز میباشد.
[External Link Removed for Guests]
گویا مترجم موتور F119 جنگنده F-22 را با AL-31F اشتباه نموده اند! Su-35 با حداکثر پیشران 142 کیلونیوتن در رده Supercruise ها قرار ندارد و طبیعتا" موتور F-135 با قدرت 191 کیلونیوتن (بیشتر از Su-35) نیز در این رده قرار نمیگیرد. ضمنا" منظور ایشان از عبارت "توربو جت" همان پس سوز یا Afterburner است!!
[External Link Removed for Guests]
در پایان بازهم متاسفم برای باشگاه خبرنگاران و اساسا" کلیه خبرگزاری های مشابه و مترجمانی که اینگونه در مطالب دخل و تصرف مینمایند و باعث اشاعه اطلاعات غلط در ذهن خوانندگان میشوند.
موفق باشید
گویا پس از مشرق و فارس, باید به باشگاه خبرنگاران نیز جهت استخدام مترجمان روزمزد تبریک بگوییم! افرادی که برای تامین مخارج زندگی دست به هرگونه دروغ پراکنی و نشر اکاذیب آن هم در زمینه علمی میزنند, از جمله ضعیفترین اشخاص میباشند. این خیانتی بسیار آشکار و سنگین است که تنها خودمان پاسخگوی آن خواهیم بود ... مقاله به اصطلاح تحلیلی فوق, در نگاه بنده و بسیاری از دوستان آگاه دیگر هیچ ارزشی حتی برای صرف چند ثانیه وقت ندارد اما نمیتوان در قبال آموخته های سایرین و مخصوصا" علاقه مندان جوان به این حیطه بی تفاوت بود. بازهم متاسفم برای به اصطلاح مترجم این مطلب ...
این نوشتار ترجمه ناقص و دستکاری شده مقاله [External Link Removed for Guests] میباشد.
جنگنده روسی در رقابت با مشابه خارجی خود یعنی F22 آمریکایی طراحی و ساخته شد. در حالی که به نظر میرسد از پیشرفتهترین جنگنده آمریکا یعنی F-35 نیز برتر است.
به اذعان سازنده و نویسنده اصلی (روس) مطلب, Su-35 برای رقابت با F-15 توسعه یافته است و دقیقا" معلوم نیست جنگنده های نسل پنجم همچون F-22 و F-35 چگونه وارد این نوشتار شده اند ؟ ضمنا" F-35 پیشرفته ترین جنگنده آمریکا نیست بلکه جدیدترین نمونه تولید انبوه آنها میباشد. به هیچ عنوان نمیتوان جنگنده های نسل 4 را با انواع 5 مقایسه نمود و قطعا" نمونه های نسل پایینتر به دلیل عدم محدودیت های طراحی, از مولفه و ظرفیت های بیشتر نسبت به نسل های بالاتر بهره میبرند و در مقابل نسل پنجم توانایی رادارگریزی و ایجاد حملات مهلک تر در عمق خاک دشمن را دارا میباشد.
[External Link Removed for Guests]
Hal Hornburg فرمانده جنگ هوایی "نیروی هوایی ارتش آمریکا" در این خصوص با اعتراف به برتری جنگندههای روسی گفت "جنگندههای روسی در این مانور نشان دادند که از نمونههای آمریکایی بهتر عمل میکنند و این زنگ بیدارباشی برای آمریکا است". | روزنامه "یواسای تودی" "USA Today"، به نقل از این خلبان آمریکایی نوشت "جنگندههای سوخوی 35I" از "جنگندههای "F-15C و "F22H" آمریکایی بهتر هستند.
ایشان فرمودند پس از برتری Su-30MKI بر F-15C/D (یکی از کاربران به نمونه SE اشاره داشتند که صحیح نیست) در جریان تمرین نظامی مشترک میان آمریکا و هند, آن رزمایش (کاملا" بی ارتباط با Su-35) نوعی زنگ بیدارباش برای آمریکا محسوب میشود. همچنین در بخشی دیگر روزنامه USA Today به نقل از ژنرال Hornburg جنگنده Su-30MKI را برتر از F-15C مینامد. مترجم شخصا" و احتمالا" با توجه به پیش زمینه ذهنی, جنگنده ابداعی F-22H را به این مطلب افزوده است! جالب است ایشان از نمونه هایی اطلاع دارند که حتی فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده نیز در جریان وجود خارجی آنها نیست!!
[External Link Removed for Guests]
با تغییراتی که بر روی موتور انجام شده قدرت پیشران آن از 12.5 تن به 14.5 تن رسیده
ایشان هنوز نمیدانند واحد اندازه گیری Thrust یا پیشرانش در سیستم متریک معادل کیلونیوتن میباشد و تن به تنهایی واحد اندازه گیری وزن است, آنگاه قصد دارند با جمع و تفریق این اعداد, برتری هوایی کسب نمایند!
در کابین خلبان SU-35 یک صفحه بزرگ نمایش LCD وجود دارد | همانند بازیهای شبیهسازی شده رایانهای ...
کابین Su-35 مجهز به 2 صفحه نمایشگر کریستال مایع میباشد. گویا ایشان در زمان برگردان مطلب, در همان بازی های رایانه ای سیر مینمودند ...
[External Link Removed for Guests]
به گفته کارشناسان نظامی، پروازهای آزمایشی که بین F35 آمریکایی و نسل چهارم هواپیماهای سوخوی SU-35 در استرالیا برگزار شد معلوم شد که F35 آمریکایی به راحتی در مقابل سوخوی روسی آسیبپذیر است.
کدام پرواز آزمایشی میان F-35 و Su-35 آن هم در استرالیا انجام شده است ؟! بخشی دیگر از تصورات خیالی مترجم ...
F-35 مدت هاست وارد پروسه آزمایشات هوایی و زمینی گردیده است اما Su-35 همچنان در مراحل توسعه قرار دارد و بخش هایی مهمی همچون همان موتورهای پیشرفته AL-31F هنوز هم ناتمام هستند.
رادار گریزی SU 35
رادارگریزی Su-35 با این تعاریف صرفا" اوج دانش مترجم را نمایان مینماید. حتی با فرض کاهش انتشار Signature های الکترونیکی, بازهم نمونه ای همچون F-15SE بسیار رادارگریزتر از Su-35 میباشد. عدم توانایی حمل تسلیحات در داخل بدنه, بدنه فاقد هرگونه خصوصیت فیزیکی دفع نامنظم و جذب امواج, خروجی موتورهای کاملا" عادی و فاقد منحرف کننده گرما و ... از جمله دلایل بیشمار غیر رادار گریز بودن این جنگنده روسی میباشد.
رادارا لکترونیکی استفاده شده در سوخوی SU-35 از نوع "NIIP Iribs-E" است که گفته میشود بهترین سیستم راداری شناخته شده در جهان است. | این جنگنده قادر است هواپیمای F35 آمریکایی را در فاصله 90 کیلومتری شناسایی کند.
در این زمینه کاربران گرامی میتوانند مقالات ارزشمند سامان عزیز در خصوص معرفی 3 رادار زیر را مطالعه و قابلیت های هریک را بطور جداگانه بررسی نمایند:
Irbis-E
AN/APG-81
AN/APG-77
فقط ذکر این نکته لازم به نظر میرسد, حداکثر برد رهگیری Irbis-E برای هدف با RCS معادل 0.01 معادل 90 کیلومتر میباشد و F-35 با سطح مقطع راداری حدود 0.003 متر مربع در بهترین حالت میتواند در فواصل کمتر از 30 کیلومتر توسط Su-35 شناسایی گردد.
[External Link Removed for Guests]
جنگنده F-35 از رادار "APG-81 AESA" که مدول آن 1200 است که جنگ افزار دشمن را در فاصله 150 کیلومتری شناسایی ميکند. ولی جنگنده سوخوی 35 روسی اهداف دشمن را مسافت 260-300 کیلومتری شناسیایی میکند که این مزیت بزرگی نسبت به F-35 آمریکایی است.
برد رهگیری اهداف عادی توسط APG-81 معادل 420 کیلومتر میباشد و برد رهگیری 0.1 متر مربع معادل 120 کیلومتر اعلام گردیده است. به عبارتی رادار F-35 نه تنها ضعیفتر از Su-35 نیست بله قدرتمندتر نیز میباشد.
[External Link Removed for Guests]
یکی دیگر از برتریهای سوخوی SU-35 به F35 آمریکایی،سوپر کروز بودن آن است، یعنی میتواند مسافت زیادی را با سرعت مافوق صوت بدون روشن کردن سیتم توربو جت حرکت کند و بدین ترتیب در مصرف سوخت هم صرفهجویی کند. بنابراین همین مسئله یکی از کاستیهای جنگده آمریکایی F-35 بحساب میآید.
گویا مترجم موتور F119 جنگنده F-22 را با AL-31F اشتباه نموده اند! Su-35 با حداکثر پیشران 142 کیلونیوتن در رده Supercruise ها قرار ندارد و طبیعتا" موتور F-135 با قدرت 191 کیلونیوتن (بیشتر از Su-35) نیز در این رده قرار نمیگیرد. ضمنا" منظور ایشان از عبارت "توربو جت" همان پس سوز یا Afterburner است!!
[External Link Removed for Guests]
در پایان بازهم متاسفم برای باشگاه خبرنگاران و اساسا" کلیه خبرگزاری های مشابه و مترجمانی که اینگونه در مطالب دخل و تصرف مینمایند و باعث اشاعه اطلاعات غلط در ذهن خوانندگان میشوند.
موفق باشید
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 1348
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰, ۱۲:۵۶ ب.ظ
- محل اقامت: Iran
- سپاسهای ارسالی: 5189 بار
- سپاسهای دریافتی: 8626 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
برتری راداری f-22 در مقابل su-33:
Absolute Air Superiority
F-22 Raptor vs Sukhoi Su-33
The F-22 Raptor provides "first-look, first-shot, first-kill"
Absolute Air Superiority
F-22 Raptor vs Sukhoi Su-33
The F-22 Raptor provides "first-look, first-shot, first-kill"
-
- پست: 134
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۳۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 174 بار
- سپاسهای دریافتی: 289 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
نظر کاپیتان کاملا درست هست و سوخو 35 اصلا قادر به رقابت با f-22 و f-35 نیست. اما از حق نگذریم جنگنده های جدید روسیه در مانورپذیری محشر هستند.
یک سوال داشتم. اگر f-22 از رادار خودش استفاده کنه پس میتوان با پیدا کردن امواج رادار خود f-22 جای جنگنده را پیدا کرد. آمریکا برای رفع این مشکل چکار میخواهد بکند.
یک سوال داشتم. اگر f-22 از رادار خودش استفاده کنه پس میتوان با پیدا کردن امواج رادار خود f-22 جای جنگنده را پیدا کرد. آمریکا برای رفع این مشکل چکار میخواهد بکند.
-
- پست: 9
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲, ۱۰:۲۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 27 بار
- سپاسهای دریافتی: 12 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
CAPTAIN PILOT گرامی میتونی مورد اینترنت هوایی موسوم به لینک 16 استفاده شده در اف 22 و اف 35 بگی این لینک چطوری هک پذیر نیست؟
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی
با سپاس از مشارکت دوستان گرامی
این مشکل از همان ابتدا حل شده است. رادار AN/APG-77 با استفاده از تکنولوژی AESA دارای ضریب LPI (مخفف Low Probability of Intercept یا احتمال پایین رهگیری) بسیار پایین میباشد. به عبارتی امواج این رادار بسیار کوچک و البته دقیق هستند. این امواج آنقدر دقیق و در عین حال نامنظم و ضعیف هستند که گیرنده های RWR توانایی تشخیص آنها را ندارند. اساسا" LPI یکی از خصوصیات اصلی رادارهای AESA میباشد اما تعیین ضریب آن ارتباط مستقیمی با تکنولوژی و تعداد فرستنده/گیرنده های رادار دارد که در اینجا ما با 2000 واحد T/R در AN/APG-77 روبرو هستیم! با اینحال چنانچه رادار در وضعیت LPI قرار بگیرد, برد رهگیری آن نیز با کاهش روبرو میشود. علاوه بر موارد فوق, یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد F-22 در بهره گیری از گیرنده های Passive و حسگرهای گرمایاب بسیار حساس در سراسر بدنه میباشد که باعث ایجاد پوشش 360 درجه در اطراف هواپیما میگردند. در واقع هدف بسیار پیشتر از رویت توسط رادار, ابتدا با استفاده از قابلیت Passive در محیط فاقد امواج راداری کشف و سپس اقدامات لازم برای مقابله با آن اتخاذ میگردد. به عبارتی پیش از آنکه هواپیمای دشمن متوجه حضور و حتی دریافت امواج رادار بدون LPI گردد, توسط حسگرهای غیر فعال شناسایی میشود!
[External Link Removed for Guests]
گستردگی وظایف و پراکندگی امواج APG-77
F-22 و F-35 از سیستم قدیمی Link 16 بهره نمیبرند. این سیستم با استفاده از ابزارهای نوین قابل شنود و نفوذ است! F-22 به تنهایی از سیستم منحصر به فرد و اختصاصی IFDL (مخفف Intra Flight Data Link یا همان خطوط ارتباطی داخلی) در کنار MADL (مخفف Multifunction Advanced Data Link یا خطوط ارتباطی پیشرفته چند منظوره) استفاده مینماید. MADL یک سیستم ارتباطی بسته تنها در میان 3 هواپیمای F-22, F-35 و B-2 میباشد. به عبارتی تنها این 3 نوع هواپیما میتوانند از این شبکه بهره ببرند و اهداف را با یکدیگر تقسیم نمایند. به عنوان مثال F-22 بر روی هدف زمینی قفل میکند و B-2 بمب ها را به سوی آن رها مینماید یا بطور بالعکس F-35 موشک هوایی را شلیک و سپس F-22 آن را تا زمان انهدام هدف, توسط رادار قدرتمند خود کنترل مینماید!
[External Link Removed for Guests]
تطبیق F-35 با سایر جنگ افزارهای محیطی با استفاده همزمان از MADL و Link 16
اما IFDL یک شبکه داخلی و بسیار پیشرفته تنها در میان کلیه F-22 ها با یکدیگر میباشد و هیچ هواپیما یا سیستم دیگری توانایی ورود به آن را ندارد. در واقع این موضوع آنقدر جدی میباشد که هم اکنون باعث منزوی شدن F-22 جهت برقراری ارتباط حتی با هواپیماهای دوست گردیده است! این سیستم باعث میشود تمام F-22 های حاضر در میدان نبرد بطور پیوسته با یکدیگر در ارتباط باشند و چنانچه لازم باشد بازهم میتوانند تسلیحات و رادارهای یکدیگر را قرض بگیرند!
[External Link Removed for Guests]
دوستان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند قسمت های چهارم و پنجم سلسله مقالات اختصاصی معرفی F-22 تالیف جناب hf22 گرامی را مطالعه نمایند:
قسمت چهارم
قسمت پنجم (بخش اول | بخش دوم)
موفق باشید
با سپاس از مشارکت دوستان گرامی
اگر f-22 از رادار خودش استفاده کنه پس میتوان با پیدا کردن امواج رادار خود f-22 جای جنگنده را پیدا کرد. آمریکا برای رفع این مشکل چکار میخواهد بکند.
این مشکل از همان ابتدا حل شده است. رادار AN/APG-77 با استفاده از تکنولوژی AESA دارای ضریب LPI (مخفف Low Probability of Intercept یا احتمال پایین رهگیری) بسیار پایین میباشد. به عبارتی امواج این رادار بسیار کوچک و البته دقیق هستند. این امواج آنقدر دقیق و در عین حال نامنظم و ضعیف هستند که گیرنده های RWR توانایی تشخیص آنها را ندارند. اساسا" LPI یکی از خصوصیات اصلی رادارهای AESA میباشد اما تعیین ضریب آن ارتباط مستقیمی با تکنولوژی و تعداد فرستنده/گیرنده های رادار دارد که در اینجا ما با 2000 واحد T/R در AN/APG-77 روبرو هستیم! با اینحال چنانچه رادار در وضعیت LPI قرار بگیرد, برد رهگیری آن نیز با کاهش روبرو میشود. علاوه بر موارد فوق, یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد F-22 در بهره گیری از گیرنده های Passive و حسگرهای گرمایاب بسیار حساس در سراسر بدنه میباشد که باعث ایجاد پوشش 360 درجه در اطراف هواپیما میگردند. در واقع هدف بسیار پیشتر از رویت توسط رادار, ابتدا با استفاده از قابلیت Passive در محیط فاقد امواج راداری کشف و سپس اقدامات لازم برای مقابله با آن اتخاذ میگردد. به عبارتی پیش از آنکه هواپیمای دشمن متوجه حضور و حتی دریافت امواج رادار بدون LPI گردد, توسط حسگرهای غیر فعال شناسایی میشود!
[External Link Removed for Guests]
گستردگی وظایف و پراکندگی امواج APG-77
اینترنت هوایی موسوم به لینک 16 استفاده شده در اف 22 و اف 35 بگی این لینک چطوری هک پذیر نیست؟
F-22 و F-35 از سیستم قدیمی Link 16 بهره نمیبرند. این سیستم با استفاده از ابزارهای نوین قابل شنود و نفوذ است! F-22 به تنهایی از سیستم منحصر به فرد و اختصاصی IFDL (مخفف Intra Flight Data Link یا همان خطوط ارتباطی داخلی) در کنار MADL (مخفف Multifunction Advanced Data Link یا خطوط ارتباطی پیشرفته چند منظوره) استفاده مینماید. MADL یک سیستم ارتباطی بسته تنها در میان 3 هواپیمای F-22, F-35 و B-2 میباشد. به عبارتی تنها این 3 نوع هواپیما میتوانند از این شبکه بهره ببرند و اهداف را با یکدیگر تقسیم نمایند. به عنوان مثال F-22 بر روی هدف زمینی قفل میکند و B-2 بمب ها را به سوی آن رها مینماید یا بطور بالعکس F-35 موشک هوایی را شلیک و سپس F-22 آن را تا زمان انهدام هدف, توسط رادار قدرتمند خود کنترل مینماید!
[External Link Removed for Guests]
تطبیق F-35 با سایر جنگ افزارهای محیطی با استفاده همزمان از MADL و Link 16
اما IFDL یک شبکه داخلی و بسیار پیشرفته تنها در میان کلیه F-22 ها با یکدیگر میباشد و هیچ هواپیما یا سیستم دیگری توانایی ورود به آن را ندارد. در واقع این موضوع آنقدر جدی میباشد که هم اکنون باعث منزوی شدن F-22 جهت برقراری ارتباط حتی با هواپیماهای دوست گردیده است! این سیستم باعث میشود تمام F-22 های حاضر در میدان نبرد بطور پیوسته با یکدیگر در ارتباط باشند و چنانچه لازم باشد بازهم میتوانند تسلیحات و رادارهای یکدیگر را قرض بگیرند!
[External Link Removed for Guests]
دوستان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند قسمت های چهارم و پنجم سلسله مقالات اختصاصی معرفی F-22 تالیف جناب hf22 گرامی را مطالعه نمایند:
قسمت چهارم
قسمت پنجم (بخش اول | بخش دوم)
موفق باشید
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 756
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷, ۱۰:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 559 بار
- سپاسهای دریافتی: 3796 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
ای کاش در درجه اول سناریو درگیری رو مشخص کنید. این در گیری کجا رخ میده؟
اف-35 در حال تهاجمه؟ تهاجم ضربتی یا در حال گشت هواییه برای حملات حساس به زمانه؟
خیلی تفاوت داره عملکرد ها
اف-35 در حال تهاجمه؟ تهاجم ضربتی یا در حال گشت هواییه برای حملات حساس به زمانه؟
خیلی تفاوت داره عملکرد ها
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸, ۲:۰۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 10 بار
Re: "سوخوی روسی" یا"F-35 آمریکایی"--نبرداحتمالي مديترانه
خوب نویسندگان مقاله مطمئنا بهتر از مسئولین دفاعی ارشد روسیه نمیشوند که میگ 35 را از F-35 برتر میدانند؟
حالا فرض کنیم سیستمهای شناسائی جدید UHF/VHF مشکل شناسائی رو بر فراز روسیه حل کنند - یعنی رپتور رو درنقش مهاجم ببینید و سوخو 35 رو با کمک رادار زمینی
در این صورت میتوان گفت که لااقل روی کاغذ موشک ناواتور میتواند بر موشک آمرام چیره شود -درصورتی که این موشک را رپتور نتواند از مسیر منحرف کند؟
حالا فرض کنیم سیستمهای شناسائی جدید UHF/VHF مشکل شناسائی رو بر فراز روسیه حل کنند - یعنی رپتور رو درنقش مهاجم ببینید و سوخو 35 رو با کمک رادار زمینی
در این صورت میتوان گفت که لااقل روی کاغذ موشک ناواتور میتواند بر موشک آمرام چیره شود -درصورتی که این موشک را رپتور نتواند از مسیر منحرف کند؟