قطار های سریع السیر THSR 700T

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دوشنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

قطار های سریع السیر THSR 700T

پست توسط Goebbels »

 تصویر 
THSR 700T (به زبان چینی 台灣高鐵700T型電聯車 ) قطار سریع السیر الکتریکی از خانواده قطار های پر سرعت شینکانسن ژاپن است که در خطوط ریلی سریع السیر تایوان (THSR) به خدمت گرفته شده .حرف T در انتهای مدل این قطار نشان دهنده ساخت اختصاصی این مدل برای کشور تایوان است. این قطار با ظرفیت 989 مسافر توسط صنایع سنگین کاوازاکی ، نیپون شایرو و هیتاچی ژاپن ساخته شده است. در حدود 30 قطار به شرکت خطوط ریلی سریع السیرتایوان (THSRC) تحویل داده شد که کار خود را از پنجم ژانویه سال 2007 آغاز کردند. تصویر 
تاریخچه
در ماه اکتبر سال 1996دفتر طراحی خطوط ریلی سریع السیر تایوان (BOHSR) مناقصه ای برای ساخت خطوط ریلی پر سرعت بر پایه طرح مشارکت (BOT) برگزار کرد. مشارکت به روش ساخت ، بهره برداری و انتقال (BOT) ، یکی از روش های پذیرفته شده جهت مشارکت بخش خصوصی در توسعه پروژه های زیربنایی در سطح جهان می باشد . دولتهای مختلف از این روش بعنوان یک روش مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت سریع پروژه های زیربنایی که بشدت مورد نیاز جامعه می باشد استفاده می کنند . در مناقصه برگزار شده ، کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان (THSRC) و کنسرسیوم راه آهن سریع السیر چانگوا (CHSRC) به رقابت با یکدیگر پرداختند. کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان ، قطار های پر سرعت برپایه تکنولوژی قطارهای پر سرعت اروپایی (Eurotrain) با مشارکت صنایع GEC-Alsthom (سازنده قطارهای فرانسوی TGV) و صنایع زیمنس آلمان (سازنده قطارهای سری ICE) را پیشنهاد داد. پیشنهاد کنسرسیوم راه آهن سریع السیر چانگوا نیز قطار های پرسرعت بر پایه تکنولوژی قطار های سریع السیر شینکانسن ژاپن بود که این طرح توسط کنسرسیوم شینکانسن تایوان (TSC) که مجموعه ای ازچند شرکت ژاپنی بود پشتیبانی میشد. با بررسی های انجام شده توسط طرف تایوانی ، کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان (THSRC) در سپتامبر سال 1997 برنده مناقصه اعلام شد و در بیست و سوم ژوئیه سال 1998 قرارداد ساخت با این کنسرسیوم به امضا رسید. به دنبال پیشنهاد ژاپن برای ارائه وام کم بهره به تایوان برای ساخت راه آهن سریع السیر ، دفتر طراحی خطوط ریلی سریع السیر تایوان قرار داد امضا شده با کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان را لغو و مناقصه جدیدی در بیست و هشتم دسامبر سال 1999 برگزار کرد که این بار کنسرسیوم راه آهن سریع السیر چانگوا برنده مناقصه بود. در دوازدهم دسامبر 2000 شرکت خوط سریع السیر تایوان قرار داد نهایی را با کنسرسیوم چنگوا به امضا رساند. کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان (THSRC) به لغو قرار دادخود و امضای قرار داد جدید اعتراض کرده و در دادگاه طرح دعوی نمود. این اقدام کنسرسیوم راه آهن سریع السیر تایوان صرفا به پرداخت خسارت منتهی شد و برای بازپس گیری قرار داد نتیجه ای در برنداشت. کنسرسیوم چانگوا در مناقصه سال 1997 ، قطار های پر سرعت شینکانسن سری 500 را پیشنهاد داده بود که این پیشنهاد به دنبال برگزاری مجدد مناقصه در 1999 به قطار جدیدتر شینکانسن سری700 تغییر پیدا کرد. علاوه بر این طرف تایوانی خواستار اضافه شدن برخی ویژگی های ایمنی قطار های پر سرعت اروپایی به قطار پر سرعت سری 700 ژاپنی بود که توسط شرکت سازنده پذیرفته شد. اولین قطار در تاریخ 30 ژانیوه سال 2004 در طی مراسمی از خط تولید صنایع سنگین کاوازاکی خارج شد و پس از انجام آزمایشات اولیه توسط سازنده ، در ماه مه سال 2004 به تایوان انتقال یافت. پس از چهار ماه تاخیر در بیست و پنجم ژانویه 2005 ، آزمایشات کامل قطار در خط تایپه- کائوشیانگ تایوان آغاز شد و در تاریخ 30 اکتبر 2005 رکورد سرعت 312 کیلومتر بر ساعت توسط آن برای راه آهن تایوان به ثبت رسید. تا سال 2006 در مجموع 30 قطار به تایوان تحویل داده شد که اولین قطار در پنجم ژانویه سال 2007 خدمت خود را آغاز کرد. در نوامبر سال 2008 شرکت خطوط ریلی سریع السیرتایوان قصد خود برای خرید شش الی دوازده دستگاه قطار سری 700 به منظور پاسخگویی به نیاز های روز افزون جا به جایی مسافر تا سال 2011 را اعلام کرد . علاوه بر این در ماه مه سال 2012 قرارداد خرید چهار قطار دیگر به ارزش 19 میلیارد ین ژاپن را با صنایع سنگین کاوازاکی (سازنده بدنه و قطعات مکانیکی) و شرکت توشیبا(سازنده قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی) به امضا رساند. پیش بینی میشود تا سال 2015 تمامی چهار قطار تحویل شود. کابین اپراتور
تصویر 
جزئیات فنی
THSR 700T از دسته قطارهای خودکششی است که دارای واحد های چندگانه الکتریکی (EMU) هستند.در قطارهای خودکششی به جای یک لوکوموتیو ، تعدادی از واگن ها دارای نیروی محرکه هستند. این قطار به صورت استاندارد دارای 12 واگن است که هشت عدد از آنها دارای پیشرانه الکتریکی هستند. لازم به ذکر است که واگن های ابتدایی و انتهایی در این قطار از جمله واگن های فاقد پیشرانه هستند.در مجموع 32 دستگاه پیشرانه الکتریکی 382 اسب بخاری در هشت واگن این قطار به کار گرفته شده که مجموعا قدرتی معادل با 13760 اسب بخار دارند و سرعت قطار را در مدت 15 دقیقه از صفر به 300 کیلومتر در ساعت میرسانند . همانگونه که در ابتدا اشاره شد ، قطار THSR 700T بر پایه قطارهای شینکانسن سری 700 ساخته شده است . با این تفاوت که از پیشرانه های قویتر و سیستم ترمز جریان گردابی (eddy current brakes) برخوردار است . علاوه بر این برخی از اجزای قطار های سری 500 نظیر بوژی و پانتوگراف تی شکل با آیرودینامیک بهبود یافته نیز در این قطار مورد استفاده قرار گرفته اند. واگن های این قطار بدنه ای از جنس آلومینیوم دارند و به ضربه گیر مجهز هستند. از نظر تعداد ردیف ، واگن ها به دو مدل استاندارد با پنج ردیف صندلی و تجاری با چهار ردیف صندلی تقسیم میشوند. تمامی واگن ها دارای امکانات رفاهی مطلوب و طراحی مناسب برای معلولین بوده و به سیستم گرمایش ، تهویه مطبوع ، تهویه اضطراری و سیستم کشف حرارت و دود مجهز هستند و علاوه بر این اجزای داخلی آن ها از موادی ساخته شده است که نسبت به آتش مقاوم بوده و در صورت اشتعال دود غیر سمی تولید میکند. از جمله سیستم های به کار رفته در قطار های سریع السیر اروپایی که در قطار THSR 700T نیز به کار گرفته شده ، سیستم دیجیتال کنترل خودکار قطار (D-ATC) است. این سیستم با کنترل کروز و کنترل توقف در ایستگاه ها دو عملکرد خودکار و غیر خودکار را برای کنترل قطار فراهم کرده و ایمنی آن افزایش میدهد. سیستم حفاظتی دیگری تحت عنوان سیستم تشخیص بی ثباتی بوژی نیز در این قطار به کار گرفته شده است. این سیستم به سیستم دیجیتال کنترل قطار متصل است که در صورت خروج هر یک از بوژی ها از خط قطار را به صورت خودکار متوقف میکند. قطار سری 700 تی به سیستم کنترل ارتفاع پانتوگراف مجهز است. این سیستم مانع از جدا شدن پانتوگراف از خطوط برق و ایجاد قوس الکتریکی و آتش سوزی میشود. به منظور جلوگیری از خروج قطار از خط در هنگام ترمز، سیستم کاهش قدرت ترمز در دو واگن ابتدایی و انتهایی آن نصب شده است علاوه بر این سیستم تعلیق قطار به گونه ای طراحی شده که قطار را در هنگام عبور از پیچ ها ، چند درجه در جهت پیچ خم میکند تا با این کار بر نیروی گریز از مرکز غلبه کرده و مانع از خروج قطار از خط شود. نمایی از داخل واگن استاندارد
تصویر

نمایی از داخل واگن تجاری
تصویر

  ترجمه ، تالیف و تنظیم: Goebbels

هرگونه کپی برداری از این مطلب ، تنها با درج لینک CentralClubs به عنوان منبع و نویسنده مجاز میباشد.
  تصویر  شماره دهم - تیرماه 1391 (بر روی تصویر کلیک نمائید) 
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4350
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6692 بار
سپاس‌های دریافتی: 12082 بار
تماس:

Re: قطار های سریع السیر THSR 700T

پست توسط Mohammad 1985 »

قطار تهران کرج هم بسیار سریع السیره !!!!! مسافت کمتر از 40 کیلومتر رو در زمان 40 دقیقه طی میکنه !!!! که واقعا غیر قابل باوره !!! سرعتش هم از 100 بیشتر بشه رسیدنش با خداست !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: قطار های سریع السیر THSR 700T

پست توسط Sami 1993 »

خط تهران - گلشهر موسوم به خط 5 یک مسیر یکسره ( با فاصله طولانی ) نیست که قطار بخواد توش با سرعت بالا حرکت کنه ، این خط با ایستگاه مبدا ( صادقیه ) و مقصد ( گلشهر ) یازده ایستگاه با فواصل کوتاه نسبت به هم داره که وقتی قطار از صادقیه راه افتاد و تا بخواد دور بگیره ، به ایستگاه ارم سبز رسیده و باید توقف کنه و به همین منوال تا گلشهر باید بره .

حالا با این وضعیت ، جایی برای سرعت بالا باقی می مونه ؟


[External Link Removed for Guests]
برای دیدن اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: قطار های سریع السیر THSR 700T

پست توسط CAPTAIN PILOT »

دوست عزیز و گرامی, جناب Sami 1993 تصویر
درود بر شما تصویر

با سپاس از مطلب ارزشمند جناب
Goebbels گرامی تصویر

حالا با این وضعیت ، جایی برای سرعت بالا باقی می مونه ؟

فاصله بین ایستگاه ها هیچ ارتباطی با بیشینه سرعت قطارهای شهری ندارد و این موضوع بطور مستقیم با تکنولوژی ریل و قطار در ارتباط است. به عنوان مثال میتوان به خطوط 9 گانه متروی سئول در کره جنوبی اشاره داشت که تنها طول خط 1 آن با حدود 100 ایستگاه, 70 کیلومتر بیشتر از مجموع کل خطوط 5 گانه متروی تهران و حومه میباشد! این موضوع در خصوص سایر خطوط در این کشور نیز ثابت است و بنده شخصا" سرعت های بیش از 130 کیلومتر را در آنها تجربه نموده ام. قطارهای مذکور جهت توقف بطور هم زمان از 3 سامانه ترمز الکتریکی موتور, پنوماتیکی و هیدرولیکی واگن ها در کنار بهره گیری از Spoiler های آیرودینامیکی (مشابه هواپیما) استفاده مینمایند و همچنین شبکه اینترنت پرسرعت رایگان در اکثر خطوط بصورت Wireless وجود دارد. بنابراین سرعت بسیار پایین قطارهای موجود در خط 5 متروی تهران تنها به دلیل تکنولوژی قدیمی قطار و ریل آنها میباشد.

در تصویر زیر میتوانید یکی از قطارهای پرسرعت خط 1 متروی سئول و متعلق به کمپانی Korail را مشاهده نمائید:

 [External Link Removed for Guests] 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”