
مدیر کل دفتر مهندسی سازمان هواپیمایی در گفتوگو با فارس:
تکنولوژی تعمیر بوئینگ و ایرباس بومی شد
خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی با بان اینکه هماکنون تعمیر و نگهداری انواع ایرباس و بوئینگ و فوکر در داخل کشور انجام میشود، گفت: علاوه بر این ساخت انواع وسایل پرنده اعم از فوق سبک، سبک، هلیکوپتر و هواپیمای سنگین نیز در کشور بومی شده است.

مصطفی حقیقتجو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» ضمن اشاره به قدرت انجام تعمیر و نگهداری انواع هواپیماها و وسایل پرنده در کشور، تصریح کرد: طی دو سال گذشته بیشترین همکاری از سوی سازمان هواپیمایی با ایرلاینها صورت گرفته و بومیسازی انتقال تکنولوژی تعمیرات به داخل کشور انجام شده است.
وی با اشاره به انجام اغلب مراحل تعمیر و نگهداری انواع هواپیماها در ایران، اظهار داشت: در حال حاضر چکهای سنگین ایرباس 310 و 320 در داخل کشور انجام میشود، همچنین ایرباس 300 _ 600 و ایرباس 300 نیز در کشور تعمیر و نگهداری میشود.
حقیقتجو ضمن تأکید بر اینکه تعمیر و نگهداری فوکرهای 100 نیز کلاً در داخل کشور انجام میشود، اضافه کرد: تعمیر و نگهداری فوکرهای 50 و بوئینگ md از سال 1388 در داخل کشور بومی شد؛ فوکرهای 50 تا چندی پیش برای تعمیر و نگهداری به هلند منتقل میشدند اما هماکنون حتی چکهای سنگین این نوع هواپیما تماماً در داخل کشور انجام میشود.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: حتی در ردههای هواپیماهای سبک و هلیکوپترها، بیش از 95 درصد تعمیر و نگهداری در داخل کشور انجام میشود.
* هما، آسمان و ماهان هواپیماهای خود را خود تعمیر میکنند
حقیقتجو با بیان اینکه هماکنون در داخل کشور برخی ایرلاینها قادر به تعمیر هواپیماهای خود هستند، اظهار داشت: در حال حاضر هواپیماهای ایرانایر، آسمان و ماهان در داخل کشور و در مرکز تعمیر و نگهداری این شرکتهای هواپیمایی تعمیر میشود.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه این شرکتهای هواپیمایی برای تعمیر و نگهداری هواپیما مجوز دارند، افزود: این مجوز تعمیرات از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاینها داده میشود تا مراکز تعمیراتی آنها اقدام به انجام این کار کنند.
وی با بیان اینکه واحد عملیاتی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری بر این مراکز تعمیراتی نظارت دارد، اظهار داشت: از نظر تعمیراتی، آموزشی، پرسنل فنی و خلبانان در شرایط مطلوبی قرار داریم.
حقیقتجو ادامه داد: هماکنون تعامل و تساهلی که برای شرکتهای هواپیمایی و مراکز خدماتی تعمیر و نگهداری وجود دارد بسیار مطلوب است.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: برای پرواز هر پرندهای که مسافر را جابهجا میکند، لازم است بیش از 200 نفر فعالیت تخصصی انجام دهند که این فعالیتها شامل خدمات تعمیر و نگهداری، هندلینگ، خلبان، آموزش و از این قبیل است.
حقیقتجو با تأکید بر اینکه چکهای هواپیما باید به موقع و به صورت روزانه انجام شود، خاطرنشان کرد: گروه بزرگی پشت صحنه فعالیت میکنند تا هواپیما به عنوان محصول خارجی کار کند.
* ساخت انواع وسایل پرنده اعم از فوق سبک، سبک، هلیکوپتر و هواپیمای سنگین
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه ساخت وسایل پرنده نیز در کشور انجام میشود، یادآور شد؛ هماکنون انواع وسایل پرنده اعم از فوق سبک، سبک، هلیکوپتر و هواپیمای سنگین نظیر آنتونف 140 در داخل کشور ساخته میشود.
وی ادامه داد: هواپیماهای ایران 140 با وجود برخی کارشکنیهای دشمن علیه آن، هماکنون حدود 8 ماه است که هر کدام از آنها چندین هزار ساعت پرواز داشتهاند و همگی ایمن بوده است.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتهای تخصصی فعالی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: هماکنون "پنها" هلکوپترهای ایمن و تخصصی مناسبی میسازد و تاکنون حدود 5 الی 6 وسله پرنده را به صورت برند بیرون دادهاند که بیش از یک سال است در حال پرواز است.
حقیقتجو خاطرنشان کرد: در "هسا" نیز توان و پتانسیل بالایی در ساخت تخصصی وجود دارد که نمیتوان بسیاری از آنها را ذکر کرد.
انتهای پیام/