ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط interceptor »

سردار سرتیپ حجازی، معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح که در گفتگوی خبری شبکه دوم سیما شرکت کرده بود در میان صحبت هاش از ساخت نمونه اصلی یا prototype یک موتور توربوفن به صورت بومی خبر داد.

وی که همراه با یک عضو بلند پایه در زمینه مدیریت طراحی/ساخت در وزارت دفاع در برنامه شرکت کرده بود، افزود این موتور در نمایشگاه توانمندی های نیروهای مسلح ارایه شده بود و موجب تعجب بازدیدکنندگان گردید.

 تصویر        تصویر تصویر تصویر     [HIGHLIGHT=#dbe5f1]کسی این برنامه رو دید ؟؟؟   
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط Sami 1993 »

من برنامه رو دیدم .

اگر واقعا درست باشه ، خیلی عالی می شه . این یعنی مشکل موتور هم در حال مرتفع شدن است .

من این دستاورد رو تبریک می گم .
تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

امیدوارم به زودی شاهد پرواز یک جنگنده کارآمد ساخت داخل باشیم .

البته من به شخصه فکر کنم اولین استفاده این موتور در جت آموزشی کوثر باشه .

راستی این همون موتوری نبود که قرار بود در رژه به نمایش در بیاد ؟
New Member
پست: 17
تاریخ عضویت: دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶, ۱۲:۵۰ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 48 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط 11111 »

با سلام من هم تبریک می گم البته این سوال هم پیش میاد که این موتور اساسا ارزش نظامی داره یا نه ؟ تکنولوژیش برای چند سال پیش است ؟ آیا می تونه مقدمه ای برای دستیابی به جت و موتور های پیشرفته بشه ؟ آیا نحوه ساختش با ساخت جت همسانی داره ؟ از اساتید خواهش می کنم توضیحاتی به اینجانب بدهند
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸, ۱۱:۳۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2998 بار
سپاس‌های دریافتی: 405 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط رضاخان »

من این برنامه رو دیدم
به نظرم این موتور حتی اگر از تکنولوژی قدیمی تر هم استفاده کند باز هم ارزش عملیاتی دارد و میتواند با بالا بردن توان تولیدی جنگنده در ایران کمیت نیرو ها را افزایش دهد کاری که چین در دهه ی 50 میلادی با اف6 و اف 7 کرد
به نظر شما کدام موتور توربوفن طراحی ساخته شده آردی 33 یا موتور اف14
New Member
پست: 19
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶, ۱۰:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 18 بار
سپاس‌های دریافتی: 111 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط M-ATF »

من فکر می کنم همون توربوفنی که گفته میشد بر مبنای J-85 هست باشه. خود منطقی پارسال گفت سه موتور در دست ساخت داریم که سبکش تا پایان سال آماده میشه و متوسط و سنگینش 3 تا 5 سال دیگه.

بنابراین گمان می کنم باید موتور نسبتا سبکی باشه.

یه دوستی می گفت چند نمونه توربوفن با یک و دو شفت بر مبنای j-85 ساخته شده که روشون کار شده . در یک نمونه فن سه پره جلوی موتور اضافه شده که طول موتور رو افزایش و قطر هم 10 سانتی متر افزایش و تراست خشک اون به 25 کیلونیوتن رسیده.


  دانشکده کشور در طرح هاي دفاعي همکاري مستقيم دارند      05\04\1390 12:24 AM   تصویر       / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1390/04/05 معاون آماد پشتیبانی و تحقیقاتستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه 120 دانشکده کشور در طرح هایدفاعی همکاری مستقیم دارند افزود: تنها طرح هایی که در ارتقاء توان دفاعیاثر چشمگیر داشتند در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی به نمایش درآمدند.سردار سرتیپ حجازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما بااشاره به دستاوردهای کم نظیر دفاعی ایران گفت: یکی از وی‍ژگی های ایننمایشگاه ‌همکاری بخش دفاع با دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و نخبگانکشور بود.وی افزود: در دهه اول انقلاب تعمیر، نگهداری و بکارگیری تجهیزات باقیمانده از گذشته،‌ در دهه دوم مهندسی معکوس و کپی سازی و در دهه سوم طراحیمجدد و در سال های اخیر به طراحی محصولاتی که مشابه خارجی ندارد رسیده ایمکه البته در ابتدای کار هستیم.سردار حجازی گفت: ‌ما در قطعه سازی یا کپی سازی هیچ مشکلی نداریم مگر در 5یا 10 درصد تجهیزاتی که تولید آن اقتصادی نبوده است.معاون آماد پشتیبانی و تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ما در مرحلهطراحی محصول هستیم اما باید توجه بیشتری به بخش دانش و فناوری داشتهباشیم؛‌اولویت اکنون ما توسعه بخش طراحی محصولات متناسب با نیازها و توسعهبخش فناوری و دانش است.وی اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای قابل ارائه ما دادن الگو به دنیااست؛ تحریم برای بسیاری از کشورها کابوس است اما ایران توانسته به ملت هااین پیام را بدهد که می توان روی پای خود ایستاد و مسیر قطع وابستگی ممکناست.سردار حجازی گفت: سرمایه گذاری در تحقیقات بخش دفاعی قطعا دستاوردهاییبرای بخش غیر دفاعی دارد.وی افزود:‌تقویت تحقیقات ،استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و نخبگان ، جلوگیریاز موازی کاری و تحقیقات هدفمند از جهت گیری های اصلی ستاد کل نیروهایمسلح است.معاون امور صنعتی وتحقیقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در اینبرنامه گفت: پیش برد طرح های دفاعی به صورت خود اتکا است.محمد اسلامی افزود: در صنعت دفاعی نزیک به 50 درصد محصولات براساس طراحیبومی ساخته شده است و برخی سامانه ها نیز ارتقا یافته اند.وی گفت:‌ تهدید امروز برای کشور ما به صورت ناهمتراز است بنابراین قابلیتها براساس این تهدیدات ناهمتراز ایجاد می شود و ارتقا می یابد.اقای اسلامی افزود: امروز تحریم ها برای ما فرصت شده است و ما بسیاری ازمواد اولیه مورد نیاز را خودمان تهیه می کنیم.وی گفت: اقدامات دفاعی باید تراز بالا داشته و قابلیت غافلگیری دشمن راداشته باشد.معاون امور صنعتی وتحقیقات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشارهبه اینکه ماهواره رصد سفارش سازمان فضایی است افزود: ما باید وارد باشگاهفضایی می شدیم چرا که ماهواره ساخت مشترک ما را پرتاب نکردند.اسلامی گفت: مساله اساسی این بودکه ماهواره رصد را با سه کارکرد مفید دیگرنسبت به ماهواره امید به فضا بفرستیم که این کار انجام شد.وی افزود: ما با وجود منابع اندک سعی کردیم راههای میانبر را انتخاب کنیم.اسلامی گفت: ما در پایان سه ساله اول سند فضایی هستیم و باید در مرحله بعدماهواره طلوع را به فضا بفرستیم.وی افزود: جهت گیری اساسی ما جا نماندن از لبه دانش و خلق محصولات جدیداست.اسلامی گفت: در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی اولین موتور توربوفن رونمایی شدکه شگفت آور بود.   

[External Link Removed for Guests]
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 56
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۱۲:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 199 بار
سپاس‌های دریافتی: 149 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط MIG-29 301 »

این خیلی خبر خوبیه <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
موفقیت بزرگیه ، کارشناسای ایران عزیز , خسته نباشید ، دستتون درد نکنه تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

ولی یکی به من بگه thrust اش چقدره ؟ اندازه و وزنش چقدره؟ حالا درست کار میکنه؟ دود هم تولید می کنه؟
میشه از اون تو صاعقه و شفق استفاده کرد ؟ تو سال چنتا تولی میشه کرد؟

بازم این موفقیت رو به همه سنترالیای عزیز شادباش میگم تصویرتصویر
Junior Poster
Junior Poster
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۰۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 281 بار
سپاس‌های دریافتی: 313 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط f-35 »

سلام.پارسال اقای منطقی گفتند تا پایان سال یا ابتدای سال 90 در طراحی و تولید موتور سبک هوایی به خودکفایی میرسیم.کسی میدونه منظور از موتور سبک چیه؟
Major I
Major I
پست: 733
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2456 بار
سپاس‌های دریافتی: 3097 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط mm1990 »

من هم این پیشرفت را به تمام دوستان تبریک میگم انگار کم مونده به یکی از آرزوهای دیرنه مون برسیم ان شاءالله.
امیدوارم که خیلی زود از این موتور در ساخت جنگنده بومی استفاده بشه .
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۰۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط interceptor »

آرمان نوشته شده:
[HIGHLIGHT=#c6d9f0]موتورهای توربوفن یا Turbo Fan
  توربوفن در حقیقت چیزی میان موتورهای توربوجت و توربو پراپ هستند. بازده موتورهای توربوفن بسیار زیاد است، و به همین علت هم در بسیاری از هواپیماهای مسافربری و ترابری در سرعت های ساب سونیک Sub Sonic از آن ها استفاده می شود. در موتورهای توربوفن، ابتدا هوا کمپرس شده سپس وارد اتاقک احتراق می شود و بعد از انفجار از طریق شیپوره یا نازل خروجی خارج شده و در طی این فرآیند، نیروی تراست لازم را جهت رانش هواپیما به جلو تامین می نماید. البته در موتورهای توربوفن، مقادیر دیگری از هوا از طریق کنارگذر نیز عبور داده می شود که در نهایت به گازهای خروجی داغ پیوسته و نیروی تراست را افزایش می دهد. تفاوت موتورهای توربوفن با توربوپراپ در این است که موتورهای توربوپراپ، فن یا ملخ ایجاد کننده تراستشان در خارج از پوسته موتور قرار گرفته اما در موتورهای توربوفن، ملخ یا فن تولید کننده تراست کاملاً در درون پوسته موتور قرار گرفته است.

[HIGHLIGHT=#c6d9f0]موتورهای توربوجت یا Turbo Jet
  توربو جت، بیشتر بر نیروی تولیدی از گازهای خروجی اتکا دارند و در هواپیماهایی بیشتر کاربرد دارند که با سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند. در موتورهای توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم می گردد. اما چون این هوا با سرعت نسبتاً زیادی وارد موتور گردیده برای احتراق مناسب نمی باشد و بیشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر می رود. به همین دلیل هوا به قسمت دیفیوژر یا همان کاهنده سرعت فرستاده می شود تا از سرعت آن کاسته شود. در دیفیوژر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده می شود. سپس این هوای آماده برای احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده می شود. در اتاقک احتراق یا [HIGHLIGHT=#fbd5b5]Combustion Chamber،   ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس منفجر می گردد. قسمتی از نیروی حاصله از این انفجار صرف گرداندن توربین شده و مابقی برای تولید نیروی رانش به کار می رود. گاهی در هواپیماهای توربوجت، بعد از شیپوره خروجی یا نازل، قسمتی به نام پس سوز یا After Burner قرار می دهند که بر نیروی تراست می افزاید.

After Burner یا قسمت پس سوز چگونه کار می کند؟
هنگامی که گازهای خروجی از موتور خارج می شوند، هنوز مقداری اکسیژن و سوخت مصرف نشده دارند که در قسمت پس سوز، با مشتعل ساختن دوباره گازهای خروجی و افزایش 4 برابر سوخت معمولی به این مخلوط، به طور قابل توجهی بر نیروی تراست می افزایند. البته استفاده از پس سوز فقط در شرایط اضطراری و شرایط جنگی مجاز است در غیر این صورت مجاز نیست. تنها هواپیمای مسافربری با سیستم پس سوز، هواپیمای کنکورد Concord ساخت مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه است که به علت ایجاد آلودگی صوتی زیاد و مصرف سوخت بالا، از کار برکنار شد.


ظاهرن موتور توربوفن خیلی مناسب استفاده در جنگنده های مافوق صوت نیست و بیشتر برای هواپیماهایی کاربرد دارد که subsonic پرواز می کنند ، مثل هواپیماهای مسافربری.
گرچه همین هم یک پیشرفت آشکار است و حداقل مشکلات موتورهای روسی را که با شرایط اقلیمی ایران سازگاری ندارند کاهش می دهد.

باید منتظر بود و دید چه موقع [HIGHLIGHT=#dbeef3]موتورهای توربوجت ایران   می شود. کافیست فقط مشکل موتور در هواپیماهای جنگنده برطرف شود تا تولید هواپیماها در ایران هم اقتصادی شود ، چون می دانید که موتورهای صاعقه و آذرخش و شفق، و بالگردهای توفان و شاهد از طریق دلالان و غیررسمی و به چند برابر قیمت تامین می شد.

البته در مورد موتور ساخته شده ، این رو هم بگم این موتور تمام تست های مرسوم رو انجام داده و کاملن رفع عیب شده و منتظر تولید انبوه به سر می برد، وگرنه در این نمایشگاه شرکت داده نمی شد.
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸, ۳:۲۴ ب.ظ
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط Ruozbeh »

ظاهرن موتور توربوفن خیلی مناسب استفاده در جنگنده های مافوق صوت نیست وبیشتر برای هواپیماهایی کاربرد دارد که subsonic پرواز می کنند ، مثلهواپیماهای مسافربری.
گرچه همین هم یک پیشرفت آشکار است و حداقل مشکلات موتورهای روسی را که با شرایط اقلیمی ایران سازگاری ندارند کاهش می دهد

دوست عزیز من تصویر
در این مورد شما کاملا در اشتباهید.امروزه تقریبا تمامی جنگنده ها! و هواپیماهای نظامی از موتورهای توربوفن استفاده میکنند! از تامکت گرفته تا اف-35 و رپتور!
در دنیای نظامی امروز موتورهای توربوجت بدلیل مصرف سوخت بالاتر و صدای زیاد دیگر جایی ندارند از جمله این هواپیماهای نظامی میتوان از فانتوم و فنسر نام برد که به مصرف سوخت بالا مشهورند!
در صورت نیاز امیدوارم دوستان متخصص در این زمینه پاسخ های خود را ارسال فرمایند.
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط Sami 1993 »

ایرنا، سردار سيدمحمدحجازي درگفتگوي ويژه خبري شنبه شب شبكه دوم سيما افزود:‌در اين نمايشگاه همچنين بخش هاي فناوري اطلاعات، تجهيزات كنترل الكترونيك مرزها ، انواع موشك هاي دوربرد ، موشك سجيل با برد بيش از 2000كيلومتر به نمايش گذاشته شد.




سردار حجازي اظهارداشت:‌ نمايشگاه دستاوردهاي تحقيقاتي نيروهاي مسلح،خيلي گسترده و حجم پروژه ها و دستاوردهاي دفاعي بسيار زياد بود و تنها طرح هايي كه به نتيجه رسيده بودند،در اين نمايشگاه ارائه شد.
وي گفت:‌نكته اي كه بسيارحائز اهميت است،همكاري دانشگاه ها و موسسات دانش بنيان است كه 120دانشكده درسطح كشور را شامل مي شد كه با پروژه هاي دفاعي مستقيما در ارتباط هستند.

معاون آماد، پشتيباني و تحقيقات ستاد كل نيروهاي مسلح افزود:‌ در اين پروژه ها 16دانشگاه محوري كشور و 100قطب دانشگاهي ديگرشركت داشتندكه با همكاري گسترده تحقيقاتي شركت هاي دانش بنيان به فعاليت هاي تحقيقاتي مي پرداختند.
در ادامه اين برنامه معاون امورصنعتي و تحقيقات وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز گفت: تجهيزاتي كه در اين نمايشگاه ارائه شد بر اساس قابليت و نياز دفاعي و بر اساس نياز توان بازدارنگي است.
محمد اسلامي افزود:براساس تحريم هايي كه به كشور اعمال شده است اين ضرورت ايجاب مي شدكه تحقيقات و طرح هاي ارائه شده نتيجه گرا باشند در صورتي كه در شرايط تحريم حتي مواد اوليه خام هم براي ما دريغ مي شد بنابراين پيشبرد برنامه ها براساس خود اتكايي انجام گرفت .
سردار حجازي در ادامه گفت:در دهه دوم انقلاب مشابه سازي يا كپي سازي را شروع كرديم و در دهه سوم بر روي طراحي و در سال هاي اخير به طراحي محصول رسيده ايم و اكنون بدون داشتن مشابه خارجي به طراحي و توليد تجهيزات صنايع دفاعي مي پردازيم .
وي افزود:‌ بنا براين بايد فناوري هايي داشته باشيم كه با نوع خارجي آن خوب رويارويي كنيم و اين نكته نياز به فناوري و زير ساخت دارد كه عنصر تهديد را مورد هدف گيري قرار دهد.
معاون امورصنعتي و تحقيقات وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز گفت:‌دشمن اكنون دچار استيصال است همين كه مي خواهند تحريم را تشديد و ما را ناتوان كنند اين در حالي است كه تحريم براي ما قابليت ايجاد كرده است و در برابر تحريم ها تمام ظرفيت ها را به كار گرفته ايم .
اسلامي افزود:‌تمام مواد خام براي توليد تجهيزات صنايع دفاعي را خودمان توليد مي كنيم و در پرتوي آن مي توانيم حتي صادركننده اين مواد خام باشيم و سامانه هايي را كه توليد مي كنيم ما را به قطب صنعت تبديل كرده است.
معاون آماد، پشتيباني و تحقيقات ستادكل نيروهاي مسلح اظهار داشت: ‌يكي از مهمترين دستاوردهاي ما كه قابل ارائه به دنيا است اين است كه به كشورهايي كه در زير فشار استكبار هستند يك الگو ارائه دهيم كه درصورتي كه استكبار شما را تحريم كند و قطع رابطه كند شما نابود نمي شويد.
حجازي افزود:‌ خيلي از كشورها به ما مراجعه مي كنند و مي گويند شما چه مسيري را طي كرده ايد تا به اينجا رسيده ايد ما به آنها مي گوييم كه استقلال و خودكفايي ممكن است،ما با قطع وابستگي فرهنگ خودكفايي را به كشورهاي ديگر صادر مي كنيم .
وي گفت:‌تنوع و عرضه تحقيقات در زمينه هاي الكترونيك ، مكانيك ، فضا ، زمين و زيردريا در زمينه هاي گوناگون ،هيچ صنايعي اين تنوع و پيچيدگي را ندارد و همكاري بين مراكز تحقيقاتي و نيروهاي مسلح باعث پيشرفت اين صنايع مي شود.
حجازي مجموع اعتبارات براي بخش صنايع دفاعي را 5تا 7درصد ذكركرد و گفت:‌طبعا اگر اين اعتبارات تقويت شود مي توان شتاب بيشتري به بخشهاي ديگر نيز بدهد.
اسلامي نيز اظهارداشت:‌ در مورد فضا ما وارد يك اقيانوس مي شويم كه همه رشته ها را فعال مي كند و براي دانشگاه ها كلي صورت مساله پيدا مي شود، وارد يك جريان صنعتي شده ايم كه در جهان چند مليتي است ولي ما به صورت بومي توليدكننده آن هستيم .
اسلامي ماهواره رصد را حاصل همكاري دانشجويان دانشگاه مالك اشتر دانست و گفت:‌ ما وارد باشگاه فضايي شده ايم،اگر زير ساختها نبود نمي توانستيم اين كار را انجام دهيم ، اين ماهواره با سه كاركرد متفاوت با ماهواره اميد در مدار قرار گرفته است.
در ادامه نشست سردار حجازي اظهارداشت:ازپروژه هاي تحقيقاتي دانشگاه ها،دانشجويان دكترا و نخبگان دانشگاه كه دوران سربازي خود را طي مي كنند استفاده مي كنيم و مركزي در وزارت دفاع است كه از اين ها حمايت مي كند ،با توجه به اينكه از موازي كاري و تكرار جلوگيري كرده و تحقيقات هدفمند را دنبال كرده و جهت گيري مي شود.
وي افزود:‌ايجاد يك رابطه بين مراكز تحقيقاتي كه به تعبير رهبر معظم انقلاب مثل ظروف مرتبط با هم در ارتباط باشند هم دركار صرفه جويي شده و هم توانمنديها اثبات شود.
اسلامي ماهواره طلوع را فاز دوم دست يابي به فضا ذكر كرد وگفت:‌ گام بعدي فناوري نانو و تكنولوژي روز مي باشد.
[HIGHLIGHT=#FFFF00]اسلامي در پايان اظهارداشت:‌ در نمايشگاه صنايع دفاعي موتور توربوفن را رونمايي كرديم كه براي خيلي از دوستان شگفتي آفرين بود . 
New Member
پست: 19
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶, ۱۰:۵۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 18 بار
سپاس‌های دریافتی: 111 بار

Re: ساخت نمونه موتور توربوفن توسط ایران *

پست توسط M-ATF »

interceptor نوشته شده:
ظاهرن موتور توربوفن خیلی مناسب استفاده در جنگنده های مافوق صوت نیست و بیشتر برای هواپیماهایی کاربرد دارد که subsonic پرواز می کنند ، مثل هواپیماهای مسافربری.
گرچه همین هم یک پیشرفت آشکار است و حداقل مشکلات موتورهای روسی را که با شرایط اقلیمی ایران سازگاری ندارند کاهش می دهد.

باید منتظر بود و دید چه موقع [HIGHLIGHT=#dbeef3]موتورهای توربوجت ایران   می شود. کافیست فقط مشکل موتور در هواپیماهای جنگنده برطرف شود تا تولید هواپیماها در ایران هم اقتصادی شود ، چون می دانید که موتورهای صاعقه و آذرخش و شفق، و بالگردهای توفان و شاهد از طریق دلالان و غیررسمی و به چند برابر قیمت تامین می شد.

البته در مورد موتور ساخته شده ، این رو هم بگم این موتور تمام تست های مرسوم رو انجام داده و کاملن رفع عیب شده و منتظر تولید انبوه به سر می برد، وگرنه در این نمایشگاه شرکت داده نمی شد.


دوست عزیز ، جنگنده های ساخته شده طی دو سه دهه اخیر رو یک مروری بکنید، الان مدتهاست که از توربوجت در جنگنده ها استفاده نمیشه.

در آمریکا فکر کنم از اف-14 به بعد یعنی اف -16 اف-15 اف18 اف 22 اف35 همه توربوفن هستند. در روسیه هم خانواده فالکروم و فلانکر و یاک 141 و میگ 31 از توربوفن استفاده می کنند. در اروپا هم که رافال و تایفون از توربوفن استفاده می کنند. تایوانی ها هم در جنگنده خودشون از توربوفن استفاده کردند.

جدای از اینکه این توربوفن ها مشکلی در دستیابی به سرعتهای مافوق صوت با استفاده از پس سوز ندارند. برخی موتورهای جدید مثل موتور اف 22 و اگه اشتباه نکنم تایفون، قابلیت سوپرکروز دارند یعنی سرعت کروز مافوق صوت دارند.

در مسافربری ها نسبت جریان کنارگذر برای افزایش تراست و کاهش مصرف سوخت، بالا هست (که موجب کاهش سرعت بیشتری میشه) و خوب سرعت بالا هم چندان مطرح نیست و بدون پس سوز طراحی میشن


پس تولید توربوفن بجای یک توربوجت برای جنگنده یک پیشرفته و جای خوشحالی داره و ساخت توربوجت برای جنگنده یک عقبگرد محسوب میشه.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”